i 9i,c *Iaei\
Zondag, 19 Meert JLttfi-o.
970:
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
Jack int 't Verbond.
Rcllarmien nyl don Denderbode.
Eerste Deel.
Tweede Deel.
Derde Deel.
Allycl ooien me!, hollekcns.
MM. Coomans en Ghazal.
1EN1EN11M MI.
Scnderm. S-20 8-30 9-45 1=2-25 3-2S 6--27 9-JO ffi Gend, Brugge, Osfenda 6-37 8-28 10-45 12-28
l.okerea 5-20 8-30 0-00 12-23 6-27 ij 3-15 6-18 en 2" kins langs Dendermonde.
Brass 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 ig Doorayk, Korlryk, Moeseroori, Ryssel (langs
Weell. Bras. Anuv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 ij Gélld) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18.
Leuv. Tliienen I.uyk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 Doornyk, Ryssel (langs Alb) 7-55 5-35 0-00
Verv. 1-and. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsl)., Alb, 7-55 2-40 5-35 8-50
fiend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0Ï g Bergen, Qnidvrain, Naraon, 7-55 2-40 5-35
VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nicolaes, Lokeren, fiend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN GENU NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-03 10 20 2-35 6-15 7-00.
Te Lede slaen al de konvoys. Te Idegem slacn deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
40-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van-Denderleeuw.
Te Gyseghem staen stil al de konvoys uylgenomen deze vertrekkende van Aelst 0-00 dos
morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00.
Te Saktbeegen staen stil do konvoys van Alb 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 s avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds.
OREREN NAER
7-00
7-00
9-30
9-30
6-30
6-30
6-30
6-50
(ruiqnc guiim.
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel (langs Denderleeuw)
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede).
VAN GF.N'D NAF.R
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-2
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-03 7-30 7-50 11 20 11-80 2-38
Ninove. Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 8-18 8-18.
VAN DENDERMONDE NAÊR
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-86.
Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30.
3-10
1-45
O-OOv
3-10
7-45
O-OOi
40-40
4-30
7-25i
10-40
4-30
7-25.
10 40
4-30
7-25.
40-40
4-30
8-00.
2-05 5-
-00 3-57 6-4k 8-0.
0-00
5-40
8-15.
AELST, DEN 18 MEERT 1865.
en
(De volgende samenspraek heeft pkels in eene herberg
waer de twee sprekers elkander ontmoeten.)
Bellarmien. (binnenkomende). Wanneken, een glas
bier, als 't u belieft.
Jaek. (Van verre roepende). Ha Bellarmien, kom,
zet u bier een beetje by my, met uw pintje, den uytzet
is zoo lekker, wv zullen een beetje klappen.
Bell. (Opkykende). Ha! 't is Jaek die daer zit, ik kom
seffens, jongen, 'k heb precies een eyken met n te pellen,
want nu hebt ge nen keer schoon uwen naem waerge-
maekt.
Jaek. Hoe mynen naem waergemackt?
Bell - Wel ja, jongen, ge weet immers wel dat
Jaek een nuchter kalf beteekerit, dit is te zeggen nen
onnoozelen, die al zyn versland onder zynen hoed
draegt, en die als zynen hoed af is, nen gepateriteer-
don dommerik van d'aerste klas is.
Jaek. Het is een schoon kompliment.
Bell. Ja, een kompliment dat op u past gelyk d'een
mosselschelp op d'ander.
Jaek. Bell. g'en moogt u niet lastig maken.
Bell. Neen iK, Jaek, want die zich lastig maekl
in een kindsk... is nog den grootsten onnoozelen
nogtans wil u zeggen dat ge me daer in 't Verbond nen
hoop dingen'hebt doen uytkramen die aaneenhangen
gelyk gekapt strooy, en dat ge zelf daerby zooveel leu
gens hebt verteld als 't koppel van twee uyt dit blade
ken nog hairen op den kop heeft.
Jaek. - Ik, leugens verteld
Bell. Ja, ja, leugens gelyk oliefanten. Hier is uw
Verbondlees my nog eens uwe zoogezegde bowyzen
en 'k zal u op eene andere manier antwoorden.
Jaf.k. (leest) Wien besteelt den Staet met eene wet
ie herzien
Bell. Hola, Jaek, met eene nieuwe wet te maken,
als 'l u belieft.
Jaek. Nu, met eene nieuwe wet te maken om nen de
kerkgoederen een regelmatig beslier te geven
Bell. Ja, om de kerkgoederen in te palmen, gelyk
onlangs de studiebeurzen
Jaek. Om des zelfs uytgaven naer dc inkomsten te
t regelen in ren woord, om alles goed na te zien, en nim-
t< metuytsluylclyk aen den pastor alleen het bestier er van
a over te laten
Bell. Wat zou uw koppel van twee uyt 't Verbond
Zeggen, indien den Staet eene wet maekte om hunne
uytgaven naer de inkomsten le regelen, om alles goed
na te zien, en nimmer uylsluylèlyk aen bun alleen bel
bestier hunner eygene goederen over te laten
Jaek. Er bestaet verschil; deze heeren zyn eyge-
naers en den pastor niet.
Bell. En den Staet nog veel minder. Indien den
Staet de kerkgoederen mag pakken en beslieren, die
hem niet loebehooron raaer aen de Kerk, er bestaet
gcene reden waerom hy hetzelve niet zou mogen doen
met de goederen van die twee jannen, ja, met al de
goederen van geheel 't land.
Jaek. Volgens u, is den pastor eygenger der kerk
goederen.
Bell. Dit heb ik nooyt gezegd 't is eene zwarte
leugen van 't Verbond.
Jaek. Dm pastor heeft er altyd willckeurigltjk over
beschikt en misbruyk van gemackt
Bell.Dit is.nog eene leugen ten allen tydo is
den pastor bewaekt geweest door oenen kerkraed en
door het bisschóppulyk bestier.
Jaf.k. Maer de misbruyken en geldverkwislingen
bestonden toch.
Bell. -- Spreek van mibruyken en geldverkwislingen
in 't wereldIvk bestier. Spreek by voorbeeld, van ge
meentebesturen waer men' eenen ontvanger- laet weg-
ioopen met 3"0,000 franks en dan bankroet speelt ten
nadcele van den armen spreek van gemeentebesturen
die van de burgers ondragelyke belastingen afpersen
om nutlelooze, ja, goddelooze scholen tc stichten, om
komedicn en andere schandalen te ondersteunen, om
door alderhande middelen onder het volk de godsdienst-
gevolens uyt te dooven. Maer spreek van geene mis
bruyken onder hel geeslelyk beslier. 'T is aen dit beslier
dat'onze godshuyzen en nrmbeslieren de goederen le
danken hebben die zy hedendags bezitten.
Jaek. -Wie heeft de kerken gebouwd en begocd? De
gemeente niet waer?
Bf.ll. Derde leugenal de oude kerken zyn ge
bouwd en begocd geweest door de catholyke vorsten,
volkeren en abtdyën der voorgaende eeuwen, lol glorie
Gods, lot oefening van den godsdienst, onder het uyl
sluylèlyk bestier der geeslelvke overheyd.
Jaek* Wie vernieuwt en herbouwt nog de kerken en
pastorijen altyd dc gemeente.
Bell Vierde leugen. 'T is de kerkfabriek chc her
bouwt en vernieuwt en als zy alleen niet in staet is, dan
moeten Staet en gemeente helpen, 't zy uyt vergoeding
voor de gestolene.goederen tydensdc fransche revolutie,
'tzv tol,bewaring van monumenten der bouwkunde, die
den Slaei niet wilt laten vervallen, gelyk hier te Aelst
St. Martens proeliiekerk.
Jaek. <c Wie geeft den noodigen onderstand aen de
kerk als zy te kort komt? Altyd de gemeente.
Bell. Vvfde leugenwant ge zoud willen doen
gelooven dat de kerk overal en altyd onderstand noodig
heeft, tervvyl dit maer zelden voorvalt. Onze kerk tiier
t'Aelst geniet van de gemeente geeneu centiem onder
stand. Zelfs word aen den beer Deken geene vergoeding
voor huyshuer gestemd, alhoewel de gemeente daerloe
door de bestaende wetten verpligt is.
Jaek. Bellarmien, als ik nen nagel heb, dan hebt
g'allyd een gat.
Bell. Dit bevvyst u dat ge maer nen onnoozelen
theepot zvt die over zulke zaken niet moogt klappen,
want g'hebt ergens eene klok hooren luyden cn g'en
weet niet waer den klepel hangt. Wanneken, lapt nen
keer.
Jaek Ja, Wanneken, want Bellarmien doet my nen
krop in de keel krygen. Ik meende dat ik myn zaeks-
kens r.og al wel van buyleu geleerd had, maer 'k onder
vind.... Nogtans 'k zal hem wel gaen stekken, 'k zal cr
mei de vuyle voelen eens gaen door marcheren.
Bf.ll. - Ja, Jack, maer zie wel toe dat g'u de knoes-
seis niet aen stukken marcheert....
Jaek. Zoud gy de tienden en alle oude voorregten
willen zien herleven
Bell. Ha het spook van tienden en doode hand
Och arme, Jack, dit spook is tot op den draed versleten,
juysl gelyk het spook dal onze liberhaters boven de
deur van de Concorde uyt steken. Men komt daermeö
maer voor den beetel als men niet meer weet wat zeg
gen, of als men gereed staet, gelyk in 4857, om kassey-
steenen voor redens le gebruyken.
Jaek. Zegt uwen pastor niet ook dat in die lyden
den armen boter op zyn brood had
Bf.ll. Ja, dit zegt hy, en dit heb ik zelf zeer dik*
wils van mynen grootvader hooren zeggen.
Jaek. Was dit uyt de tienden en van testamenten-
knappery niet, en van hel geld dat zy aen den armen on-
vremd hadden, dal zy, ter eere Gods, boter en brood
ga een
Bell. Gy spreekt van testnmentenknappery zonder
bewys, en dil is uwe zesde ïeugen. Overigens, wat doet
het ministerie nu met de byzondere bcgalen die aen
pastors gemaekt worden voor brooddeclingen en andere
werken van Bermhertigheyd
Jaek. Het ministerie verandert het testament en
geeft de legaten aen hel armbeslier.
Bell.— En het armbestier geeft aen de armen slechts
twee franks ter maend tervvyl eerlyds bv de geeste-
lykcn en in de kloosters alle noodlydende dagelyks ge
boterd brood kregen en ot wat zy van doen hadden.
Jaek. De Kerl: is eene weezeDen Staet regelt
door eene wethoe de inkomsten en uytgaven der kerk zullen
bestierd worden. Zou dit zoo onredelyk zyn
Bell. Den Staet is ook eene weezeIndicjj den
kardinael van Mechelen, door een mandement, regelde
hoe de inkomsten en uytgaven van den Staet zullen be
stierd worden, zou dit niet onredelyk zyn Ga voort.
Jaek. Zoowel dc liberalen als de klerikalen onder
werpen zich eerbiediglyk aen 7 geestelijk gezag van den
Paus.
Bei.i,. Ja, zoo eerbiediglyk, dat zy gedurig zync
zaligmakende leeringen beschimpen, cr den zin van ver-
draeyën om ze halelyk te maken, dat zy dagelyks hunne
gazetten opvullen met laster tegen de gansche chrisle-
lyke leering, ja, tegen den goddelyken persoon van
Christus zelf: zoo onderwerpen zich de liberhaters aen
'l geeslelyk gezag van den Paus, Vraeg bel maer aen dc
kerels die bier op 't stndliuys conferenlien doen geven,
en die wekelyks naer Brussel loopen om de sehroomo-
lyko leeringen van Bancel le gaen aonhooren. Ga voort,
Jaek.
Jaek. Maer 7 gezag van den Paus heeft zync palen.
Uei.l. En Ja;ki met .zyne meesters. Vloyerman en
Belediger, zyn waerscliynlyk van hooger franemapon-
sctie hand b'elast deze palen vastte stellen? Is 'l zoo,
jongen
Jaek. Och lact my voorlgnen. Dit gezag wierd
fyrannick cn was in vroegere tijden de oorzaek van den
a afval van duyzende en duyzende christenen.
Bell. Gv spreekt van Marten Luther en Jan Calvyn,
de twee oudgrootvaders der hedendaegsche liberhaters,
twee wangedrochten, die vorsten en volkeren opmaek-
ten om kerken en kloosters tc plunderen, die den vasten,
de biecht, de mis en al de heylige sacramenten afschaf
ten, die leerden dal men dapper mag zondigen als men
maer sterker gelooft daer is de oorzaek die van duy
zende catbolykcn protestanten gemaekt heeft.
Jaek. - Zy beweerden in vorige eeuwen dat al de troo-
t< nen der aerde aen den Paus tocbehooren, en dal zy naer
hunnen wil er moglen over beschikken.
Bf.ll. - Zevende cn allerdomste leugen, waervoor
uwe meesters Vleyerman en kompagnie een uytvin-
dingsbrevet verdienen. Proficiat En dan?
Jaek. Hoe menigen koning hebben wy van zynen
a troon niet zien werpen op een woord van den Paus
Bell. Vleyerman had voorzeker zynen bril niet op,
als hv dil gezien heeft. Moest men hem deze menige
koningen docri noemen, hy zou stom staen als nen
kabiljauw. De Pauzen hebben bier en daer eenen dwin
geland ten voordeele der volkeren, afgezet, toen bel
openbaer regt bun daerloe de niagt erkende.
Jaek. Bellarmien, g'hebt eene tong gelyk een mes,
Tt spyt. mv dat ik aen dit potje geroerd heb, want myiie
keel is gezwollen gelyk nen krop salade: k zou nen
,»'heelen eeiiicr bier mei nen keer uyldrinKen.
Bf.ll. Dit verwondert my niet, Jaek, als de kalvers
wat veel gebulkt hebben, drinken z'ook een g'heel teele
botermelk met nen keer uyt.
Jaek. Zoodat ge me toch voor een kalf houd,
Bellarmien?
Bell. Uwen klap is toch niet beter als 't gebulk
van een kalf. Is er nog iets
Jaek. Ik ga toch nog een koppel strofkens lezen:
hebben wy altyd onder het wereldsch gezag de vreedste
moordplegingen niet gezien
Bei.l. Liegen, en altyd liegen! Niet onder bet we-
reldlyk gezag, van den Paus beeft men dit gezien, maer
wel onder het wereldlyk gezag, in de middeleeuwen,
onder hel gene van groole en kleyne vorsten, die gedu
rig in oorlog leefden, 'tzy onder elkander, of tegen
hunne volkeren: en later in de 16 eeuw onder 't gezag
van Lutheranen, Calvinisten en andere ketlersche voisien
cn revolutiemakers, tegen wie dan ook soms catholyke
mogendheden, alhoewel mei volle regt, doch wat vreed
te werk gingen....
Jaek. De brandstapels rooken nog der slagtoffers op
wier goederen zy mikten.
Bei.l. Jaek, riek nen keer aen uw handen, of zy
niet nog naer den rook slinken
Jaek. Ik, waerom
Bell. My dunkt dat gy te Jemmappes waerl, als de
liberhaters eenen stapel van der broeders meubels had
den gemaekt om ér die religieusen levendig op te ver
branden. Was Vleyerman daer ook by
Jaek. My dunkt dal gy met my don zot houd.
Bell. Niet zonder reden, vriend. Hoor, jongen in
den ouden tyd wierden groote misdadigers, volgens de
toen bestaende wellen, tot zulke dood veroordeeld
maer nooyt kwam de geostelykhcvd daer tussehen, ten
zy gelyk nu, om den pligligen by te slaen. Tydens do
fransche revolutie hadden de revolutionnaire francma-
gons andere' middelen uytgevonden 't was maer effen
af twintig; dertig, veertig onschuldige daegs zonder
gehoor noch vonnis kop af met de guillolien en omdat
"dit moordluyg niet rap genoeg ging, slak men met
eenen keer g'heele barken vol met onschuldige slagtof
fers en men liet ze in den afgrond der zee verzinken en
verdrinken. En wat ziet men hedendags Ga naer liet
gerevolulionneerd llalien, bezoek er de afgryslyke ker
kers, gy zult er met honderde en duyzende ongelukki-
gen opeen liggend vinden die maenden en jaren lang in
hunne eygene vuyligheyd versmachten zonder eens
onderhoórd le worden 'en zeg my dan, waer en doe:*
wie de euveldaden en mooi derven gepleegd worden.
Jaek. Bellarmien, ik moet spreken of bersten, ik
zal u dus de waerheyd zeggen dil geknoeysel van het
erbond komt van my niet. 'T is Vleyerman en Belediger
van 't bladje die geprobeerd hebben den Denderbode nen
keer na le apen zy hebben mynen naem daerloe ont
leend maer zy hebben er zoo slecht in gelukt, dal zy
over hunne eygene knoeyerv beschaemd waren, en
daerom hebben zy van onder het vvoordeken medege-
dcild geplaelst.
Bell. Als 't zoo is, Jaek, ingezien uwe openhcrlig-
heyd, vergeef ik u uwe dwaesheyd, maer wees in bet
vervolg voorzigtiger en onthoud dat dezen die met zvne
vingers de kasianiën uyt bet vuer laet halen om door
een ander opgesnoept te worden, nen onnoozelaer is.
Wanneken. Jaek, zie eens in den spiegel hoe
scbroomelyk uwen neus verdikt en verlengd is. Ik heb
niet eenen schoen die zoo groot is.
Jaek. Loop naer den weerlicht, stoute b.... 'k en
moet ik daervoor geencn spiegel hebben, 'k gevoel ik
bel wel. 'tv ga naer buys. Salut.
Het jodenblad, de Indêpenclance xan 20 january
4864 geeft verslag over eenen voorstel gedaen
door een lid der commissie van monumenten om
tot eene aïgeheele hervorming der kerkfabrieken
te komen. Dit lid begeert strenge wetten tegen
de geestelykheyd, welke zoo maer effenaf van
onwelenheyd en onkunde beschuldigd word. Dit.
lid heet M. Schuefmans procureur des konings
te Hasselt. Volgens dat dien heer vertelt, zyn er
volle schepen geladen met alle soorten van kunst
voorwerpen uyt onze kerken naer Engeland afge-
zeyld. De Indépendance geelt daerop, volgens
liberhatersmode, vuer dat ze zweet, en de gees-
telvkheyd die zy afschetst als komende uyt de
boerenklas die geene eerste kunstmatige opvoe
ding ontvangen heeft, word duchtig door de jo-
denzweepen gejaegd en ten bloede gegeesseld.
Onder andere haelt de Indépendance al jamme
rende en kermende een historieken aen volgens
welk den kerkfabriekraed van Spa eenen koste-
lvken tableau van Poussin zou verkocht hebben,
welken tableau ook al naer Engeland zou ver
trokken zyn. M. den Pastor van Spa die tyd in g
vernemende, logenstraft dezelve volkomenttyk en
verklacrt dat dc kerk van Spa nooyt eenen ta
bleau van Poussin in haer bezit gehad heeft en
dat zy hem by gevolg nooyt heeft kontien verkoo-
pen. Maer de' logen was in 't publiek gezonden en
dit was genoeg voor den liberhaters jodenwin-
kel. Liegen en vervalschen, ziet daer de liberha-
t.ery afgeschetst..
Maer onderstellen wy dat er het honderdste
deel waerheyd is van 't geen den brochuerschry-
ver van Hasselt, de Indépendance eti na deze het
Verbond van Aelst vertellen wegens déverdwyning
uyt onze kerken van menige kunstvoorwerpen, is
't wel treffelyk, is 't wel regiveerdig, de geesten
lykheyd daervan te beschuldigen
Wanneer en door wie zyn die kunstvoorwerpen
ontvremd en verkocht? In de groote fransche
revolutie, als de ma(;onnieke liberhaters-kerkdie-
ven alles pakten dal zy krygeii konden. De koste-
lyke tableaux wierden uyt hunne lysten gesne^
den, de basreliëfs uyt de paneelen gerukt, de
spekende kunstbeelden uyt de nissen gehaeld,
met een woord, al de kostélykheden wierden ge
stolen en publiekelyk aen de meestbiedenden
verkocht, of naer Parys overgevoerd. Den on-
schatbaren St Rochustableau uyt onze St-Mar-
tenskerk wierd ook al geknipt en naer Paryé
gevoerd. Verder wierden hier al de schatten uyt
onze kerken en kloosters door de revolutionnaire
kerkdieven geroofd en verkochtkostelyke ka-
zuyfels, choorkappen, kantenalbeii enz. enz. ver
dwenen gelyk den weerlicht. Kundigst en on
schatbare gouden en zilveren dryfwerken zoo als
kelken, ciboriën, remonstrantie», wierookvaten*
relikwiekassenkruysbeelden en kandelaers*
wierden gestolen en naer Parys gestuerd waef
zy grootendeels onder den ma^ounieken hamer
wierden plat geslagen, en in den smeltkroes der
heyligschennis geworpen. Alle tien dagen ver
trok er zoo een konvoy naer Parys geladen met
twintirig duyzend ponden zilverwerk en dit gedu-'
rende 18 maenden lang Daerby wierden al de
schoone beelden die de kerkert van Belgiën, de
stadhuyzen van Leuven Audenaerde enz. versier*,
den, weggerukt, eensdeels publiek verkocht of
naer Parys vervoerd, en andersdeels in stukken
geslagen en gebezigd om modderpoelen enz. op
te vullen. Met een woord den maconnieken libero-
haters vernielings- en roofduyvel pakte,- verbry-
zelde, verkocht al wat hem onder de handen viel,
onschatbare en ontelbare kostelykheden wierden
door zyne trawanten en mederoovers zoo in het
geheym als in 't openbaer ingepalmd, weggè'ste-
ken en later verkochtEn nu komt het liber*
haters maponniek princiep de geestelykheyd van
ontvremding etc. beschuldigen en in dé vèrledene
rooveryën door anderen gepleegd eene schyfirede
zoeken om de kerkgoederen én kostelykhed.eiï
van den Catholyken godsdienst wederom in- té*
palmen Achteruyt, goddeloos, schynheylig ge
broed, de Belgen kennen u, en wees verzekerd
datgy het ditmael zoo schoon niet zult hebben,-
want als gy met vuysten afl^omt, zult gv er vuys-
ten tegen vinden. Wy zullen hierop terugkeeren.
Monsieur Baron Chazal heeft zoo ongeveer twee1
duyzend soldaten uyt ons leger naer Mexico to
ten gaen, om de inwooners aldaer met tiajonnet
en kogel te doen begrypen, dat zy geen heter
landbestuer kunnen wenschen dan dat, welk
keyzer Napoleon hun geschonken heeft.
Waerom hebt gy zulks toegelaten,- Vroeg
Mynheer Co'omans aen Monsieur Chazal?
Wel, antwoordde dezen, orts te'ghf kon die-
twee duyzend man gemakkelyh ontbeeren.
Als dat zoo is, besloot iVI. Coomans, dart
had gy van overlang ons leger moeten verminde
ren van twee duyzend man, dat waren twee duy
zend werk-en ambachtslieden meer voor derf
akkerbouw en 's lands nyverheyd, item twee
duyzend man minder te onderhonden, en byge-
volg zoo veel gewonnen voor de algemeeiie kas,
of zoo veel afgekort aen onze lasten, eontributiën,
patenten, imposten, enz....
Dat is bondige waerheyd hy boer en burger,
maer geenszins voor een liberhatersch verstand,
omdat het door eerten catholyken gezegd is aen-
een liberhaters ministerie.
ïlet. wetsontwerp over de drukpers door de
heeren De Baets, Coomans en andere Vertegen
woordigers zal van wegen verscheydeïie doctri
naire® eene hevige tegenkanting ontmoeten.
Den lieer Pirmez, onder anderen, vind dat de
drukpers veel te Zacht behandeld Word. Den heer'
Hymans, hy, die met de drukpers alles is ge
worden iiy ook is van dat gevoelen.
Wat hebben wvdan te wachten van de MulleCs,
Jourets, OVban's en andere doctrinaire numeros!'