I O'1" Jaer.
Zondag-, §6 Meert lUGo.
971.
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN! UYT VOLGENDE ST AT JËX
6 FRANKS 'S JAERS.
DE MISBRUYKEN
Maer wxj vragen
Overweegt 1795.
Verkwistings litanie
De Religie hloeyt!
Aenbelangend berigt.
Verlichting.
Beoderm. 5-20 8-30 $-4» 12-25 3-25 6-27 9-10 j
Lokeren 5-20 8-30 0-00 12-25 6-27
Bruss 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30
Mecb. Brus. Amw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 j
Leuv. Tbienen Luyk 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 I
Verv. Land. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27
Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-07
Gend, Brugge, Ostende 6-37 8-28 10-45 12-28
3-15 6-18 le en 2° klas langs Dendermonde.
i Doornvk, Kortryk, Moescroeri, Ryssel (langs
i Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18.
Doornyk, Ryssel (langs Ath) 7-55 5-35 0-00
i Ninove, Geerardsb., Ath, 7-55 2-40 5-35 8-50
j Bergen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-40 5:35
VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00.
Te Ledb staen al de konvoys. Te Idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10-40 4-30 7-25 en al de konvoys-vertrekkende van Denderleeuw.
Te Gyseghkm staen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelst O'-OO des
morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00.
Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds.
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergcn, Ath.
Cucquc Sunm.
VAN LOKEREN NAER
7-00 9-30 3-10 7-45
7-00 9-30 3-10 7-45
VAN ATH NAER
Gceraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30
Lessen, Geeraerdsbergcn, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30
Brussel Gangs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20*11-25 2-05 5-00 5-57
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 11 20 11-50 2-35 0-00 5-40 8
Ninove. Geeraerds&ergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mccli.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0
Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8
0-00.
O-OO.
7-25.
7-25.
7-25.
8-00.
6-45 8-0.
-15.
-15.
00 7-50.
10 9-30.
AELST, DEW 25 MEERT 1865.
Om het publiek te foppen en aen de schandige
inpalming van kerken en derzei ver goederen eenen
schyn van wettigheyd en zelfs van noodzakelyk-
heyd te geven, hebben de gehuerde broodschry-
velaers der liberhatery, sinds eenigen tyd, op
alle toonen gezongen
Dat de Kerk onbekwaem is hare goederen te
bestieren
Dat het meestendeel der geestelyken boeren
zyn, die van wetenschappelyke voorwerpen geen
hoegenaemd verstand hebben;
Dat zy met geheele schepen kunst- en oud-
li eydsdingen hebben laten wegfoefelen of tegen
ellendig klatergoud verwisseld
Dat er niemand den neus in de kerkrekeningen
mag stëken, 't welk voor gevolg heeft dat ontel
bare oude kostelykheden verdwenen zyn; zulke
en meer andere zoo schaemtelooze als verachte-
lyke leugens van zelfden kaliber hebben de liber
haters en in de dagbladpers, en in brochuren,
en in openbare gesprekken tot vervelens toe uyt-
gekraemd, zoodanig dat zy er in gelukt zyn eene
menigte kortzigtige lezers en aenhoorders by den
neus te leyden en aen deze te doen gelooven
rlat ons liberhaters-francmaC'Onsministerie zynen
hatelyken aenslag tegen de Kerk en hare goede
ren maer uyt noodzakelykheyd ontworpen heeft,
met het eenig doel van zoogezegde misbruyken
in 't bestier der kerken en derzelver goederen te
doen ophouden, en aen hetzelve eenen regelmati-
gen en wettigen vorm in te printen, waerdoor
alle misbruyken zouden onmogelyk worden.
Als men al die vuyge drogredens en snooden
bedriegersklap overweegt, zou men niet zeggen
dat de burgerlyke magt alleen bekwaem is van
goed te bestieren en dat de Kerk, als eene ver
kwistster barer goederen, met oubekwaemheyd
moet geslagen en onder de voogddy van het
wereldlyk bestier gesteld worden?
Ja, dit zou men zéggèn en gelooven, als men
de leugenaersintriguen niet ziet ontmaskeren,
als booze lastertael voor evangelie gehouden
word, als men zich door de fopmaghien laet
begoochelen en verleyden.
Waerdoor is de Kerk ryk geworden?
Is't met handel te dryven? Is't met speculatiën
te doen Is't met koopen en verkoopen?
Geenzins't geen de Kerk heeft, dit heeft zy
als offergiften ontvangen, maer zy heeft die offer
giften wel hewaerd, wel bestierd, zy heeft die
offergiften doen voortbrengen en winnen. Bewys
hiervan de rykdommen die zy thans nog bezit
en degene die fiaer tyderis de franscbe revolutie
zyn ontroofd geworden.
Mag men wel 't zelve zeggen van den Slaet?
Geenzinswant de geschiedenis en de feyten
zyn daer om eene onwedersprekelyke getuygenis
van bloedige schande te geven tegen den Slaet.
Dezen beeft integendeel zoo slecht bestierd, zoo
veel verkwist en verbrast, dat by niet alleenlyk
al zyne goederen verloren, maer zich nog boven
dien tot over de ooren in schulden gesteken heeft;
by zooverre, dat hy met millioenen en millioenen
papieren geld beeft moeten scheppen, en zich
daerby nog gedwongen vind zyne onderdanen
jaerlyks den laetsten druppel zweet en bloed uyt
te persen on de rampzalige gevolgen van zyn
slecht en verkwistend bestier uyt te boeten. En
nu zou bet wereldlyk gezag de schynheylige pre
tentie hier komen opperen van beier de kerkgoe
deren te kon nen bestieren dan de Kerk zelve?
Allons done, 'tis de gezonde rede, 'tis de geschie
denis, 'tis de daedzakelyke waerheyd den nek
omvringenOok is't de begeerte niet van 'tbestier
der kerkgoederen regelmatiger te zien maken of
derzelver bestaen te waerborgen die de schryve-
laers der liberhatery aenspoort om alle drogre
dens uyt te vinden ten eynde de Kerk te doen ont
erven, maer wel bunnen verkankerden haet tegen
den godsdienst, hunne onverzadelyke heb- en
grypzucht om de goederen der Kerk te konnen
helpen inslikken.
Ja, in 4795 bad de wereldlyke magt de staets-
goederen zoo slecht bestierd, dat. het hoofd er
haer van draeyde en dat zy niet meer wetende
van wat bout pylon te maken, in woede en wan
hoop schoot, nóch regt noch rede meer verstond,
en zich noch door tie vreeze Gods, noch door de
vrees des bloeds meer liet tegenhouden. Die
zelfde wereldlyke magt eyndigdp met God zeiven
te loochenen ep zich in alle slach van gruwelen
te storten, stroomen bloed vergietende zoowel op
'tslagveld als in 'tmidden harer onderdanen.
Als de geestelykheyd dan aen 't wereldlyk ge
zag, 't welk met eene doodelyke verblindheyd
geslagen was, eene helpende hand wilde toerey-
ken, dan verstiet het deze hand en het wierp
zyne gierenoogen op eens anders goedhet viel
op de geheyligde schuylplaetsen van monikken
en nonnen welke bet uytplunderde en gelyk wilde
dieren verjoeg; hel wierp zich nadien op de semi-
nariën en andere gestichten van onderwys die
insgelyks uytgestroopt en derzelver inwooners
of gevangenen of in ballingschap of onder de
guillotien vermoord wierden; eyndelyk sloeg het
eene heyligschendende hand aen de kerken zelve,
welkers geheyligde vaten, zilver- en goudwerk
en al wat zy inhielden geroofd, platgeslagen, ver
kocht of versteken wierdenDit was nog niet
genoeg: de kruysen zag men van de kerktorens
tuymelen, het lood van de dakken afrukken en
tot de klokken toe in duyzende stukken naer be
neden storlen om er weldra struyvers van te
gieten dieg'heel 'tland overstroomden....w. Doch
die ontzettende schatten waren op verre na niet
loereykend om de helsche wulpschheyd en den
gedurig toenemenden gouddorst van het wereld
lyk beslier te verzadigen. Al die rykdommen
smolten gelyk den sneeuw voor de zon, en men
dacht welhaest aen een ander middel om geld
en goed et makenmen verzon de afgryslyke
wet der verdachten: al wie godsdienstig waren
en geld en goed bezaten wierden door die helsche
wet getroffen en hunne goederen ingeslikt. Im
mers, na aldus kloosters, seminariën, kerken,
byzondere goederen en fortuynen binnengepalmd
en gedurende langen tyd niet anders gedaen te
hebben dan gestolen, geroofd, gemoord en ge
brand, besluerde de wereldlyke magt ZOO WEL,
dat al die onmetelyke schatten gingen vliegen en
dat zy welhaest wederom doodarm wierd, en
gedwongen voor honderde millioenen assignaten
uyt té geven en eyndelyk de schandelykste der
bankkroeten te maken
Ziet daer, schryvelaers der betaelde maeonnie-
ke liberhatery, een vlugtig overzigt van de man
nen van 4789, wier principen gy hier wilt komen
doen gelden en wier schurftakten gy wilt doen
vernieuwen, met gedurig te willen doen gelooven
dat het wereldlyk gezag de kerkgoederen heter
kan besturen dan 't geestelyk. Van zulke GOEDE
bestuerders, o Heere, verlost alle landen want
het zyn vreetduyvels die gouden bergen zouden
verslindenÖm u te doen zien hoe WEL de
wereldlyke magt weet te heslieren, lees de
volgende
Wat is er van een groot deel der staelsdomey-
nen geworden? Zy zyn verkocht, en 't geld is op.
Wat voordeel heeft de volksplanting van San
to-Thomas opgeleverd Krol met 't pond en
vonk met d'ellè.
Wat. nut hebben de hoerenscholen opgebragt
Niets als spot, geldverkwisting en bankroeten.
Wat profyt heeft de zoo kostclyke als belagche-
lyke Britisch-QUeen verschaft? Geen hoegenaemd;
dit reuzenschip, na millioenen verzwolgen te
hebben, is eyndelyk voor nen appel en een on
verkocht en voor brandhout in stukken geslagen.
Er zyn twee gepraemde geldleeningen van
rond de veertig millioenen gevraegd, en de milli
oenen zyn verdwenen gelyk den rook. De schuld
alleen is er van overgebleven die jaerlyks door
de arme contribuahelen moet betaeld worden.
Den Staet heeft alle budjetten doen zwellen
gelyk luchtballen, zy zyn verdobbeld, want in
1840 betaelden wy slechts 84 millioenen en nu
betalen wy reeds 150 a 460 millioenen.
De ontvangsten en buytengewoone inkomsten
zyn meer dan verdobbeld en wat is er in de kas
Schulden met hoopen
De byzondëre maetschappyën van yzeren weg *n
winnet» jaerlyks millioenen en 't. geen den Staet
met zyne ontzaggelyke spoorwegnet wint, kan
men, ten gevolge van 't gebrekkig bestier, aen
den neus knoopen.
400 Millioenen worden te Antwerpen aen dom
me en nuttelooze lonktorens, kazematten, aerde-
barmen, forten en kasteelen verkwist, en wat
nut zal dit alles opleveren Geen, integendeel,
den oorlog in 't hert van 't Vaderland, en welligt
de platschieting der eerste en voornaemste han
delsstad van Belgiëii.
Wat voordeel hebben de staetspeerdenstoete-
rven aen 't land gedaen Geen met millioenen
franks zyn er aen verkneukeld en nu zyn de peer
den voor spotpryzen verkocht.
Wat profyt heeft 't land getrokken uyt de wet
ten die 't vry onderwys verdrukken, uyt de hate-
telyke pensioenwet, uyt de inrichting van hon-
derste nuttelooze maer rykbelaelde plaetsen, uyt
de hoopen millioenen aen 't leger verkwist, uyt
de belagchelyke expositiën van rapen, knollen,
wortels, preyën, verkens en kalvers, uyt de reu-
zenprocessiën, uyt de millioenen subsidiën aen
bankroetiers of andere ryke menschen, aen
viool- en iluytspelers, aen schilders, onnoozele
boekenknoeyers en liedjesmakers Het land
heeft daer geenen centiem profyt uyt getrokken,
maer 't heelt zyne schulden zien'verdobbelen,
't heelt zyne jaerlyksche lasten voelen verzwa
ren, 't heeft den twist en de tweedragt onder de
burgers zien ontstaen, het hoort van niets anders
dan van kerkhofschendingen, van sacrilegiën
tegen het allerheyligste Vleesch en Bloed van
onzen aenhiddelyken Verlosser, dan gruwelyke
godslasteringen tegen de leering der H. Kerk, dan
van sterven zonder biechten noch beregten, dan
van versmadingen, laster en logens tegen den
Paus, tegen de bisschoppen, tegen de priesters
en tegen al wat catholyk isHet land hoort en
ziet niets anders dan de inrigting van wulpsche
biblioteken, verbeestende theaters, echtschey-
dingen met hoopen, zelfmoorden zonder eynde,
leerstoelen waer abominatiën en gruwelen uytge-
braekj worden waerover Luther en Calvyn, zelve
beschaemd zouden wezen, immers het land hoort
en ziet niets anders dan vergod-en verzcdeloozing,
dan ondempbaren luxe, bedrog en bankroeten
met duyzende, verlies van eerbaerheyd en regt-
veerdigheyd, omkooping en ontelbare andere
schelmenakten te lang om te meldenen gy
komt ons vertellen dat het wereldlyke gezag
beter bestieren kan dan de Kerk!Achteruyt, wal-
gelyke volksbedriegers Achteruyt schynheylige
verleyders, verschuylt u in uwe donkere franc-
macmnsspelonken, en weieens zal de onverbidde-
lyke geschiedenis in vurige letters op hare blad-
zyden uwe veroordeeling schryven en u effenaf
als oorzaek van 's volks ondergang schandvlek
ken
Catholyken, weest op uwe hoede; ten zy gy te
samen werkt om 'tgoed te ondersteunen, om
't kwaed te bevechten, om de zwakken le helpen,
om de twyfelachtigen goeden raed te geven, en
vooral om van God de afweering der rampen en
onheylen die over 't vaderland hangen af te smee-
ken en te verbidden, zult gy tot uw eygen geluk
en 't geluk van anderen, nooyt geraken waer gy
komen moet te weten tot elk het zyne, clique slum:
aen god, de kerken en hare goederen
aen den koning en zyn gouvernement, eenen rede-
lyken budget!
aen 'tyolk zyne veyligheyd, zyne rust, zyn
geluk en zyne godsdienstige vryheyd. clique
slum......
De liberhaters-vervolgers van den godsdienst,
om des te beter de Kerk te ondermynen en, ware
liet mogelyk le verdelgen, hebben besloten
hunne nellen te spannen tot in de sacristyën der
kerken zelve, in hoop van eene groole vangst le
doen, en daerna de bisschoppen en priesters
onder hunne dwingelandy te doen bukken, om
alzoo de gewaende ualuer-religie in de plaets
van den waren godsdienst onder liet volk le doen
aennemen. Om die heymelyke goddeloosheyd en
plannen van satan trapswyzein te voeren en maer
allengskens te doen uytbersten slellen zy al
hunne verslaefde schryvelaers aen 'twerk, zy
zenden eerst de min ondeugende platzakken voor-
uyt om daerna de groote bazen te laten volgen en
zoo met geweld onze godsdienstvryheyd voor
goed den nek te kraken. Onder de godsdienst-
hatende schryvelaers die den weg naer de sacris
ty moeten banen word de stad Aelst vertegen
woordigt door het koppel van twee uyt 't Verbond,
die geleersd en gespoord in hun blad van zondag
te voorschyn komen om den godsdienst aen wal-
gelyken schimp ten prooy te werpen en spots-
wvze aen 'Ivolk poogen wys te maken dat de
religie bloeyt hoort wat zy komen vertellen
uyt den walgelykeu Lierenaer
Nog nooyt zyn de kerken beter onderhouden
geweestnooyt zyn er meer nieuwe kerken met
liet geld van het gouvernement gebouwd; nooyt
zyn onze priestsrs vryer vcweest: nooyt heeft men
beter voor selioone pastoryen gezorgd; nooyt is
het geloof meer geeerbiedigd geworden enz.
Phariseën, die gy zyt, zet uwen bril op en
leesti
1° Onze gewyde kerkhoven worden onlëerd,
en ile religie bloeyt'.
2" De catliolyke beurzen worden geknapt, en
de religie bloeyt
5° De gruyelykste sacrilegiën worden bedreven
(Gend en Leuven), en de religie bloeyt!
4° De religieuzen worden te Gend op straet
gezet en hunne meubels en kerksieraden, heylige
vaten etz. verkocht, en de religie bloeyt
5° Den catholyken miester word op den preek
stoel den mond gestopt, en de religie bloeyt!
6° Den priester en 't christeiyk onderwys wor
den uyt de school gejaegd, en c'le religie bloeyt 1
7" Men bereyd zich om de kerken 'en liar'e goe
deren te steleii, en de religie bloeyt
8° Men leert in de staetsuniversileyt dat de ziel
van den mensch, na zyne dood, in den buyk van
eene geyt of van al ander dier gaet logeren,
en de religie bloeyt
9° Men roept godsverzakers op de stadhuyzen
om 't volk te vergoddeloozen, en de religie bloeyt I
10° Maer 't is al genoeg, ellendige schryvelaers
om u op uwe juyste weerde te stellen'en nen
't v olk te doen begrypen wat voor gasten het zyn
die de hand zouden willen leggen op de regten
van God en van zyne H. Kerk. En dan zoud
gy, koppel van twee met uwen vuylen Lierenaer
en kompanie willen dat den priester, dit ziende,
zou zvvygen of zeggendit gaet my niet aen, het
zyn myne zaken niet! Wiens zaken zyn het dan?
Wie is't die ons moet leeren welke de regten zyn
van God, van de Kark van Bisschop en Pastor?
Zyn't de francmafons, de solidairen, de vryden-
kers? of zyn't misschien de twee farceurs uyt
't Verbond
Waerlyk als men hunne knoeyery leest, men
zou zeggen dat zy schryven niet voor menschen,
maer wel voor kalkoenen. Maer dat zy het ont
houden, 'tzal met hun gaen gelyk 'tspreekwoord
zegt: die nen put delft voor een ander, valt er
zelf in. Gy wilt de catliolyke Belgen in den af
grond storten, maer gy en de uwe zult er eerst
in liggen.
Wy hebben in ons N'van 22 janry gesproken
van het koppel splinternieuwe biechtvaders uyt
't Verbonddie toen in hunne donkere achterka
mer opgesloten, zoo men zegde, zielroerende
vastensermoonen gingen voorbereyden en zes
uren daegs aen de studie der Theologie besteden,
met inzigt van met den aenstaenden paesschen
in den francmafonstempel aen de statie de biecht
der catholyken te aenhooren die, door hunne
krachtige beweegredens getroffen, by hun zouden
komen men culpa zeggen en voor altyd de eonsti-*
tutie verloochenen.
Onvoorziene omstandigheden hebben aen het
ieverig koppel niet toegelaten g'heel hun voor
nemen als predikanten uyt te voeren zy hebben
nduwelyks in hun hladje eenige flauwe sermoon-
Ijes ten voordeele van 't inpalmen der kerkgoe
deren algegeven, en eenige andere aen hunne
warme vriendekens den Lierenaer, den Koophan
del enz. optieend. Maer den liherhaterskring is
hun ter hulp gekomen, en Bergé, Bancel, Pap-
paort en oonsoovten hebben zoo fel gepreekt en
op de gemoederen zoo grooten indruk gemaekt,
dat de beyde Jannen vol hoop zyn aen hunne
biechtstoelen in de francmacenslogie vee! peni
tenten le krygen.
Acngezien den jubilé den 1 april begint, zal
het koppel van twee gedurende g'heel' de maend,
's woensdags en 's vrydags van elke week, in
voorgenoemd lokael, biechtzitling houden, na
middag met het aenkomen van 't konvoy van
Ninove, tot aen het vertrek van 't laetste konvoy.
Wy raden hun aen geene andere penitentie op te
leggen tén zy van voortaen in alle kiezingen voor
de liberhaters te stemmen, en dagelyks de vol
gende tien liberhaters geboden to lezen en te
mediteren
DE TIEN GEBODEN DER LIBERHATERS
1. Bovenal ijl beiorgd voor 't tillen van den pot.
2. Met l'ans, Bisschoppen, Priesters, Nonnen dryft den spot.
3. Leen zon- en he\li|>,dn|zen schenden in plaets van vieren.
4. Eert 't fra'ncmtnjonsfjebroed steeds op allo manieren.
5. Met wil en wei ken dood do kloosters overal.
6. Prvst vuylen klap en krorgvrrkeer, komedie en bal.
7. I ooft al die beurs, of kei k, of testamenten rotrven.
8. Liegt en bedriegt maer steeds men ral toch iets geleoven,
9. Begeert voor uwe kliek 't bestier van arm en kerk.
10. Alsook al ander ambt, en plaets. en post, en wetk.
Wy vernemen dat den nieuwen vasten predi -
kant, Vader-Oversten der brusselsche Vryden-
kers-Solidairen, met zyn verlichtingskraem, ver
leden Zondag, op 't. stadhuys, door de chefs van
den liherhaterskring met fel naer maconnismus-