I9de J tier
rs
«r
?9
JM -IF
1 <*A
1 tlfJ>
VERTREKUREN UYT AELST NAER
tfiSSSSttPO: «08-12 9-38 I Al„, 7!» 2-55 5-33 8-50
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
De nieuwe opvoeding der
vrouw
'ST9
ri"'
W
V
-' '*••- Y
O e.'
nmderm 5-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-16 9-12 ffl Genii, Brugge, Ostende 1-47 8-25 (8-44 9-45
Ukeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6- Hi Gond) 12-39 3-10 3-18 0 10 6-39 8-37 9-18
Bros. 6-39 Ii(l-2«cV 8-05 8-12 9-38 11-58 12-45 f lioornvk, Kortryk, Moescroeu, llysscl (laugs
2-38 2 55 5-27 li (I1' 2» e1) 5-50 6-20 8-50 9-35 jgj Gooi) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
lleeh. Amw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31 Doorayt Ryssel (|angs Alh) 7_55 5.35 0.00
9-45 12-15 3 10 Berger., Quievrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nicolncs, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7-' 0 9-00.
VAN GENÜ NAER Lokeren, Sl Nicolaes," Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede staen al de konvoys uylgenomen de vertrekken uyt Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-12 11-25 2-05 p-00 6-02 8-05 Te Jdegem en Santbergen stacn al de
staen stil de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys.
Te Denderleeuw staen al de konvoys uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-05 8-40 en uyt Aelsl 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6 03 6-06 9-05.
Dendermondo, Aelsl,
Ninove, Gccraerdsbergen, Ath,
VAN I.OKEREN NAER
7-00
7-00
9-30
0-00
3-05
3-05
8-00
7-45
0-00.
9-00.
1-40 4-35 7-2S.
1-40 4-35 7-25.
4-35 7-25.
4-40 4-35 7-25.
Cnique Siiuni.
VAN ATII NAER
Gccraerdsbergen, Ninove, Aelsl, DendeiTnondc, Lokcrcn 6-30 10-40
I.esscn, Gccraerdsbergen, Ninove, Aelsl 6-30 10-40
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40
Gcnd, Brugge, Ooslendc (laugs Lede). 6-30 10-40
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-9.
VAN BRUSSEL NAER
Aelsl, Gend, 7-15 7-25 8-00 S 05 II 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 '6 00 8-05 8 10 8-40
Ninove. Gccraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelsl) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Mecli.) 5-45 6-37 8-00 10-05 3-30 7-HO.
i <in i w i i t?o a an k ak o« OlAA
7-30 7-55 41-58 2-20 5-05 8-23 9-45.
AELST, DEN 19 AUGUSTY 1865.
yt v.
erin
dij* Sinds eenigen tyd is er een bevel uyt de opper-
iesf logic der belgisclie francmacons over 't land ver
en dt' spreydwaer by er aen al de moorielbroers
eencn regel van nieuwe opvoeding der vrouw word
f voorgeschreven..
En welke is deze nieuwe opvoeding
Een der francmagonskopstukken van Brussel,
heelt zulks, over eeuige dagen, in 'l publiek klaer
h uyteengedaen als hy zegde
liet mag niet zijn dat de vrouw door hare op-
voeding eene vrouw zy van de zeventiende eeuw,
terwijl den man aen de negen tiende eeuw toebe-
hoort, liet mag niet zyn dat, eene uytsluytende
o leering den geest der vrouw bemeestere en tusschen
haer en den man eene onoverkombare barreere
daerstelle
liet is tastelyk dat dit kopstuk hier op de reli
gie zinspeelt, dat hy de religie aenziet als die
d(M uytsluytendê leering, die de vrouw op twee eeu-
sluiij. wfm Afstand van den man stelt, en dat in zyne
anso 0*ogen de religie die onoverkombare barreere tus
schen den man de vrouw is
Zoo verre zyn wy dus gekomen, dat namelyk
eenè godsloochenende secte, eene kërkhatende
kolerie openbaerlyk in hel catholykste land van
g'lièel de wereld de catholyke religie durft aen-
klagen als een werk van achteruytkruyping, als
Inf een werk van duystènïis, als eenen twistappel
tusschen man en'vrouw, en daerby voorstellen
die religie te verloochenen of onder de scellés der
wet te sluyten
Maer zult gy vragen, wat wilt men in de plaets
van die religie brengen of onderwyzen
Den acbtbnren heer Dumortier heeft het in
volle kamer duydelyk gezegd als hy aen 't franc-
V A| mac.onsonderwys toeduwde dat het niets anders
AjIL wilde dan de verwezenlyking van de loochenings-
principen der solidairen
En waer in bestaen die schroomelyke princi-
pen i
Luystert, landgenoten, wy zullen er u met
eenige bekend maken al de eygene woorden aen
te halen door kopstukken der francmagons-soli-
dairen zelve uytgesproken en geschreven, na
melyk
1° Dat den catiiolyken godsdienst in iiet slyk
MOET VERSMACHT WORDEN
2° Dat men den vrede der ziel put in de verloo
chening van God
5° Dat Gol» een verdichtsel is
4n Dat Christus-Jesüs den zoon is van eene byzit
5° Dat de ziel een weynig lucht of gaz is
6° Dat iiet ander leven een lokars, eene fabel
is
7° Maer 't is al genoeg, ja veel te veel, want
wy worden koud van schrik by het neêrschryven
van zulke wangedrochtelyke ergernissen.......
Doch de gevolgen van die vvalgelyke abominatiën
moet gy ook kennen, landgenoten, opdatgy moogt
gewapend wezen en wel toezien waer gy uwe
Hit
iuiuI
uislv
t do
iieoij
kinderen ter opvoeding zendMet is dan ten
gevolge dier yslyke principen en leerredens dat
de solidairen op hun vaendel schryven
Weg met den priester by de geboorte onzer
kinderen dit is te zeggen Weg met heL H.
Doopsel
Weg met d'eersle Communie! dit is te zeggen
Weg met de BiechtWeg met het II. Sacrament
des Autaers Weg met het H. Vormsel!
Weg den priester by het huwelyk dit is te
zeggen Weg met liet li. Sacrament des Huwe-
lyks
Eyndelyk weg met den priester in de ure der
dood dit is andermael te zeggen Weg met de
BiechtWeg met het H. Sacrament des Autaers
Weg eyndelyk met het II. Olysel en alzoo
grande vitesse regt naer de helle
Ziet daer, landgenoten, waer men onze catho
lyke bevolking allengskens brengen wilt, en dit
wel door aenwervingen in de secte, door predi-
catien in letterkringen, door schriften en voor-
namelyk door eene soort van ondérwys, waeraen
men alle slach van bedrieglyke en verleydende
benamingen geeftWy konnen u dus niet ge
noeg aensporen op uwe lioede te zyn, want wor
den de kinderen in die rampzalige leerstelsels
opgevoed, de jongens zullen goddeloozen, onge
trouwde echtgenoten, verspillers, van hunvader-
lyk erfgoed, en de schande der samenleving wor
den. De dochters zullen nog iets erger wezen en
maken dat de belgische maetschappy in eene
ergadering van wanorde, boosheyd en verbees-
ting jsai v-oiHvn-dcrpii, die »clljacai ucrjjruuy "v an
den eenen of anderen tyran zal worden, welken
haer met de yzërén roede der dwingeïandy zoo
danig zal moeten geesselen, dat zy tot de ver-
kwyning en eyndelyk tot den algeheelen onder
gang zal vervallenNeemt de grondvesten
van een gebouw weg, en hoe sterk het ook wezen
mag, het zal instorten en deszelfs bewooners
onder zyne puynen verpletteren. Nu, de samen-
leving is dit gebouw, den godsdienst is er de
grondvest van neemt den godsdienst weg, gy
zult de regtveerdigheyd zien verdwynen zonder
•egtveerdighcyd, gcenen eygendom zonder ey-
gendom, geene familiezonder familie geene
samenleving
rakin;
loush'
liocrlw
udordj
ickinji
to lm-
nen ii
VALtj
Tolk»
nerd f
inlafE
my oil
i, gets'
op o
(Saoi»
ke mi
ie si»
gein
,416:
i py°<
nioei1
jusniti
i: M.
rige 4
j i4,S
i 'tie
lïkieg,'
kram;
origli"
lo 48.'
ij.C.aR
innert
eesiric
4 1'
by Aw
dslieif
DE DR\ WEiMSCHEN.
ÏV,
Op den cerslen October was het dit jaer zondag, en
vervolgens de II. Kerk vierde den feestdag van Onze
Lieve Vrouw van den Roozcnkrans.
De zon was helder opgeslaen, geen wolkje liet zich
zien, er waeydo slillekens een zoeten weslcwind alles
vooripclde eenen buytengewoon schoonen dag.
Goliee.l het dorp Fleury was in jubelal de huyzen
waren van buylen met bloetnenkraiizea en boomtakken
versierd; een groot vaendel zwaeyde op den top van
den vernieuwden toren den toegang lot de kerk was
geeflend en met zuvver zand beslrooyd rondom be-
seliutlede een splinlernieuwen muer de rust der over
leilctie het porlael was yan eenen trap voorzien, en al
binnen was de kerk als in con klëyn paleys veranderd
zoo netjes glansden de geplaeslerde en gewitte muren
en de verlegde vloersleenen autaer, predikstoel
biechtstoel, doopvont, banken, alles was gekuysolH
gewassulien, en zag er als nieuw uyt.
Een eenig ding ontbrak nogde schildcry boven den
autaer.
Ondertusschen hadden al do parochianen, en daerby
o k Horaz, 's avonds te voren hunne biecht gesproken,
en waren 's morgens vroeg met buyteugowoone god-
vruchlighcyd tol dé heyligc tafel genaderd.
ben pastor bad eene vroegmis gelezen om aen zyne
geliefde kinderen de heyligc Communie uyt te rcyken
Den volgenden belangryken brief is ons door
eene bevoegde pen geschreven en zal aen 't Ver
bond en aen den Lierenaër de maet hunner goede
trouw geven, als zy de Belgen zoo otibeschof-
tel'yk naer de geschiedenis van Sclileswig-llol-
stein verzenden om zich te spiegelen in de VRY-
HEYD die de Schleswig-llolsteiners onder het
beheer van het protestantsche Denemerken geno
ten. Wy raden het Verbond en den Lierenaer aen,
vooraleer zy hunnen bril opzetten, er de valsche
liberhatersglazen uyt te nemen en deze door
waerheydsglazen te vervangen, dan zullen zy
misschien rood worden van schaemie en ofwel
hunne volslagene ezelary in fevte van geschiede
nis zien, of bekennen dat zy niet hunne lopzueht
ditmael leelyk vuyl gevallen zyn.
Ziet hier den brief
Gend, 16 augusty I860.
Mynheer,
Onlangs uyt Duytschland alhier aengekomen,
las ik hy geval te Gend uw deftig blad, den Den-
derbode van Aelst, en onder ander t'arlikel der
dry Zweepslagen eyndigende mei l'weerleggen
der zoogenaemde vryheden van Schleswig onder
de deensche heerschappy. Uwe antwoord aen
deze die Schleswig als een voorbeeld van vry-
heyd aen Bèlgiën voorstelden, heeft my zeer ge
troffen. Die heeren weten volstrekt niets over
den toestand van Schleswig onder hel beheer
van Denemerken. Ik bewondere de verwaendheyd
met welke zy hunne onwetendheyd ten toon stel
len en zich dus belachelyk maken. In Duytsch
land zou men over zulken praet de schouderen
optrekken, en hunnen ydelen lol' over Schles-
wig's vryheyd aenschouwen als stof in den
wmd.
Uwe aenduydingen van de dwingeïandy welke
Schleswig onderdrukte, zyn echt en gegrond, en
door autentieke stukken zonneklaer bewezen. Gy
had er mogen by voegen dat de dwaze overheer-
sching der Denen de gemoederen in Holstein-
Schelswig tecnemael verbysterd liad. De pries
ters mogten er geene priesterskleed eren dragen.
Toen de Zusters van Liefde ter hulp der zieken
en gekwetsten aenkwamen te Kiel, wierden zy
door't volk met sneeuwballen onthaeld, maer als
men, na 't verjagen der Denen, de diensten zag
door die nonnen bewezen, dan vielen de voor-
oordeelen, en wierden zy algemeen geacht. Men
heeft bekend dat liet nuttiger en stigtender is
religieusen te hebben die de zieken dienen, dan
dominés dochters, die dansen tusschen de puvn-
De koppigheyd van den Luterschen Bisschop
Monrad om Schleswig in bedwang te houden is
noodlottig geweest, niet alleen voor dit hertog
dom, maer voor Denemerken zelve die er een
deel van zyne vloot en leger aen verloren heeft.
Men heelt den leeuw omvergeworpen welken de
Denen te Flensburg hadden opgeregt om aen
Holstein-Schleswig schrik in te jagen gelyk den
hertog van Alba, zoo ik meen, eertyds zyn Stand-
beeld'had doen plaelsen le Antwerpen.
Den Luterschen Bisschop Monrad wilde de
laetste duyt en den laetsten man van Denemer
ken wagen om een onverdragelyk juk op den nek
van Schlesweg te behouden. Doch den koning
Christiaen IX heeft eyndeling Monrad geroepen
enliem gezegd met verontweerdiging Ziet daer,
M. Monrad, waer gy onze kroon gebragt hebt
wy zyn op den boord van eenen afgrond, door u
en uwe party gegraven. Schleswig en Ilolstein
zyn "vooraltyd verloren door uwe schuld, den
laetsten anker van redding ontsnapt als ik
nog vertoef u af te stellen. Den protestan-
sclien Bisschop antwoordde het is m^ne schuld
niet, Sire, Uwe Majesteyt zal doen wat zy noodig
oordeeltJa, M. Monrad, hernam den koning,
het is nu wel gezegd, gy trekt u aen kant als den%
ondergang van myn koningryk voltrokken is en
dat gy my de twee beste provinciën Holstein en
Scheiswig hebt doen verliezen. Ga, u rampspoe
dig werk is ten eynde, en gy laet my met de
schandeDaer is den uytval van al wie een
volk onder de dwingeïandy zoekt te verpletteren;
't is onbegrypelyk hoe Belgische bladeren dur
ven spreken van Schleswig's vryheden
Moest in Belgiën eenen Bisschop of abt 't tiende
deel doen van 't Monrad in zyn land verrigt heeft,
er zouden geen liberale bladen groot en wyd
genoeg zyn om hunne uytvallcn le bevatten. De
geschiedenis van Holstein-Schlèswig onder De
nemerken, is eene geschiedenis van onderdruk
king, varf wantrouw aen de traktaten, en in den
uytval, van vernedering voor de onderdrukking
zelve. Wat vryheyd zouden de Denen aen Schles
wig gegeven hebben Zy die niets dan 't protes-
tantismus gedoogden. Als den Bisschop van Os-
nabruek, over eenige jaren, te Kopenhage, vorm
de, dat was een wonder welk men sedert Marten
Luther daer niet gezien had Als Mgr. Laurent
van Luxemburg benoemd wierd om Holstein voor
het geestelyk te bestieren, heeft hy nooyt den
voet op Holsteins bodem mogen plaetsen.
Is liet daer de vryheyd welke de Belgische
liberhaters aen uw schoon land beloven Mis
trouwt u van hunne beloften, zy konnen aen Bel
giën geene. vryheyd verschaffen, zy bezitten zelve
de vryheyd niet," zy hukken scliandig den nek
onder het vreed juk der Belgische vrymetselaers,
die zoo gy wel weet, den ondergang van troon
en altaer gezworen hebben. Ik herhael hel
u nog eens mistrouwt van die goddelooze
secte want zy zoekt anders niet dan door
haer ondérwys, door hare dagbladen, door hare
predikatiën, door hare listen en bedriegeryën,
het geloof in uwen vadergrond te versmachten
en u ongelukkig te maken gelyk Schleswig-Hol-
stein gedurende twee a dry honderd jaren ge
weest is, al u te doen bukken onder het juk van
eene kwellende, uytzuygende, ontëerendc, luier-
Eenen onpartydigen reyziger.
PIlYSDEELIi\GEiX.
Verleden woensdag had in hel jongenspensi-
onnaet te Ghysegem de plechtige prysdeeling
plaets, welke door een paer fraeye tooneelstuk-
jes, 't een in 't fransch en 't ander in vlaemsoh,
en by afwisseling door wel uylgevoerde en
hoogst aengename choorgezangen wierd vooraf-
gegaen. By voortduring hebben wy in de uyt-
voering dier lilterarische oefeningen, in de zuy-
vere uytspraek der fransche tael, in de deftige
houding der leerlingen en in g'heel den ensemble
der feest met de levendigste voldoening bemerkt
dat er van wege hel besluer en liet professors-
korps magtige poogingen, aenhoudende vlytigheyd
en kundig beleyd zyn moeten aengcweud gewor
den om zulke wczenlyk verdienstige uytslagen te
konnen opleveren. Ook hebben wy het genoegen
te mogen bestatigen dat den bloey van het ge
sticht niets te verlangen laet, niet alleen voor
wat het zoo verbazend aengroeyehd getal leerlin
gen betreft, maer levens voor T geen den goeden
geest, de voordeelige regeltucht en de doelmatige
uytgebreydheyd van het ondérwys aengaet.
Wy wensclien de eerweerde en achtbare hee
ren besluerder en professors grondhertiglyk ge
luk en durven hun zeggen dat de talryke, geeste-
lykheyd en het voortreffelyk publiek die deze
feest ïiebben bygewoond met de grootste voldoe-
nihg in 't hert en met den vasten wil van dit
heylzaem gesticht zooveel mogelyk te handhaven
en aen te bevelen vertrokken zyn.
Donderdag was het te doen in het pensiou-
naet van de eerw. Broeders der christelyke scho
len dezer stad. Daer had zich, lang voor de f^pstr
De hoogmis was gesteld op tien van den morgend.
Mynheer den Vicaris genprael van T bisdom was aenge
komen om ze plegliglyk le zingen, en had reeds geheel
den vooravond den pastor geholpen in het aenhooren
der biechtkinderen.
Den prolael had ook op zich genomen, onder de mis
een paer jonge lieden le trouwen en hun huwelyk le
zegerien.
Het sloeg negen uren.
Den Vicaris generael was naer de kerk geg aen om
zyne getyden te lezen en zich tol de mis te bereyden.
Den pastor en Horaz zaten aen tafel en hadden hel
onlbyl genomen.
Op" dien. oogenblik zag men eene sehoone koets met
.twee poslpeerdcn hel dorp snel doorryden en voor de
deur der paslory slil houden.
Eencn dienstknecht sprong uyt do koets en nam er
een lang vierkantig voorwerp uyt, zorgvuldiglyk met
papier omwonden.
Margriet was haestig de deur komen opendoen, om
te zieii wat de acnkomst van de koels belcekende.
Mynheer Horaz vi'oeg den knechi.
Ja, mynheer,' 't is hier, sprak Mai'g'riet, kom maer
binnen, hvist'huys.
Ha, ik weel wat het is, zegde Horaz aen den pas
lor, lervyyl beyde aen de venster genaderd waren, T is
eenen knecht die ons van Parys do besprokene lysl voor
onze schildery brengt.
Met eene póstkaelssprak den pastor verwon
derd,
Och ja, antwoordde Horaz met oenen grimlach
wy moesten noodzakelyk voor dc hoogmis de schildery
plaelsen er was geenen lyd-le verliezen, baerom heb
ik niet zoo nauw willen zien ik heb maer effenaf ge
schreven dal de lyst zonder fout al vroeg dezen morgen
hier moest zyn, om seffens gelmiyki le worden. Zy is
hier, en daer meó al wat het vervoeren gekost heeft,
moeten wy niet onderzoeken
Den giysaerd zweeg. Nogtans hy dacht hy zich zcl-
ven.dal dc meubelmakers te Parys nog al goede aflairen
moesten doen, om alzoo hunne leveraneiön met knecht
en póstpeerden te konnen afzenden.
Op eenen vymk van Horaz had den knecht zich in
eenen hoek van de zael neérgezel.
Den artist legde dan de lyst op de tafel, trok den pa
pieren omslag af, en stelde ze bloot voor de oogen van.
den goeden herder.
Maer zy is veel te schoon, deze lysl, riep den
man, vol verwondering by b'cl aenzien van al dat goud
en al dal allerfynslo snyvverk.
Te schoon voor cle schildery, sprak Horaz het, is
mogelyk, vader.
0 dat zog ik niet, mvn kjnd.. Integendeel, ik bon
overluygd dal gy eene fraeye schildery zult gemaekl
hebben... Maer toch, T is lo veel geld voor eene lyst.
Mynen alderbcslen vriend, zegde Horaz, wacht
hier eenen oogenblik lot dat ik ti roep. u en onze goede
Margriet., ik boud ér acu ook hakr gedacht nopens
myne schildery le vernemen... En als ge beyde zult ge
zien heb li en wat ik voor de kerk van I luery geschil
derd heb,.... hc wel, indien gy dan nog oordeelt dat ik
te veel van myn werk maek met bel in eene zoo koste-
lyke lysl le zétten; wy zullen ze nog nItyd konnen terug
zenden en eene van minderen prys bespreken.
En dit zeggende nam hy de lyst op, cn liep naer
boven.
Margriet naderde lot den kneehl, cn vraegde hem met
bare gewoonlyke zachte slem of hy iels wilde nemen
om hem te verkwikken.
Den knecht deed met veel belecfdheyd leeken van
neen.
Sedert dat Horaz naer hoven was, scheeir den pastor
van een zonderling gedacht ingenomen en wilde bel
doorgronden.
"Ge wilt niets nemen, sprak hy tot den kneehl,
waerom niet Het is warm van daeg een glas goeden
appeldrank kan u geen kwacd doen,... byzontlerlyk als
gv het drinkt op gezondheyd van uwen meester... Zvt
gy al lang in dienst by mynheer Horaz
Dry jaren,; myuheer, antwoordde den knecht.
Deze korlc aniwoord di ed den hejaerden man op
springen cn Mnrgrir t een paer groote oogen van ver
wondering openen.
Den knecht had ze nnuw elyks uylgesproken. or hy
wierd rood lol achter de ooren den armen jongen
voelde dat hy zich misklapl had, zelfs vooraleer hv de
onslelling van dén pastor en de meyd gewaer wierd.
Op dien oogenblik liet Horaz zyne stem hooien van
boven op dén trap1:
- Vader, Maigriet, komt; komt, ze verwachten u.