10t,e Jaciè s» VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAERS. Wannes en Bellarmien. Sabelslepery. ïlfnderilï. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-lü 9-12 Si Gelid, Brugge, Oslende 1-47 8-25 (8-44 9-45 tokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 1 Gend) 12-39 3-10 3-18 6 16 6-39 8-37 9-18 ïürus 6-39 E(1e2°eV8-05 8 12 9-38 11-58 12-15 «1 Doornvk, Korlryk, Moescroen, Ryssel (langs ï-38 2 55 5-27 E (1» 2' o') 5-50 6-20 8-50 9-35 jg Gouü) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39 Jlooli. .Aniw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31 Doornyk, Ryssel (langs Aüi) 7-55 5-35 0-1 0 3-10,3 20 5-50 6-16 6-24 8-45 8-o0 Ninove, Geerardsb., Ath, 7-55 2-55 5-35 8-50 j'TpS iö B«^. Qniévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35 I VAN ANTWERPEN NAER St-Nicolaes, Lokeren, Gcnd, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00. i VAN GEM) NAER Lokeren, St-Nicolaes, Antwerpen, 4-0n 6-30 9-20 40-35 2-25 6-25 7-25. Tc Lede slaen al de konvoys uylger.omen dewerlrekken uyl Rrussel van 7-15 8 05 42-00 6-00 8-05 en die van Gend 6-12 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idkgrm en Santbergen slaen al de slaen slil de konvoys. Te Gysbghem staen stil al de konvoys. Tc Denderleeuw slaen al de konvoys uytgenomen de verirekken van Brussel 7:15 8-05 12-00 fi-00.8-n58-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8 30. j vorlrekuren uyl Denderleeuw naer Brussel 8-42 8-17 12-40 12-28 3-08 6 03 6-06 9-05. Euique Siiuiü 9-30 3-05 8-00 0-00. 0-00 3-05 7-45 0-00. 6-30 40-40 4-40 4-35 7-25. 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. 6-30 10 40 4-35 7 25. 6-30 40-40 4-40 4-35 7-25. Dendernionde, Aelst, T-uO Ninove, Gecraerdsbérgen, Ath, 7-00 VAN ATH NAER GeeraèI'dsbergen, Ninove, Aelst, Dcndennonde, Lokeren Lessen, Gécraerdsbergen, Ninove, Aelst. Brussel Gangs Denderleeuw) Gcnd, Brugge, Oostende (langs Lede). VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8.naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0»- VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8-05 II 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10 8-40 Ninove. Geeïaerdsbergeu, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelsl) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Mech.) 5-45 6-37 8-00 4 0-05 3-30 7-30. Aelst 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45. AELST, DEN 4 NOVEMBER 1865. Wannes, t- Regtuyt gezegd, Bellarmien, de dwingelandy en d'onregtveerdiglieyd der liber - haters gaen te verre "g'lieel 't land verlangt gelyk nen viseh naer 't wateV om uyt hunne klauwen, verlost te zyn. Ik ben uytnemend kori- tent dat onze bisschoppen en geestelyken zoo kloekmoediglyk geprotesteerd hebben tegen al de deugenietcry die den franemac-onshapel pleegt enkelyk uyt liaet tegen Christus en zyne Kerk. Bellarmien. Laet ze maer wat hunnen duvel selieeren, Wannes, van dezen keer zal liet toch Vliet pakken. Sedert, dat den Paus en de bisschop pen gesproken hebben, beginnen de catholyken te verstaen waer al die goddelooze aen-slagen van ons francmaconsbestier naer toe willen, en zyt zeker dat zy voor 't geloof en 't vaderland tegen over hunne vyanden zullen slaen gelyk nen kope ren muer. Wann. Gy zyt den eersten niet, Bellarmien, die alzoo spreekt. Nog gisteren zey Jef Van Dam me publiek in d'herberg dat er op g'heel zyn prociiie niet eenen catholyken is die aen zyne pligt zal te kort blyven en dat den francmacons- winkel aerdig zal opkyken moest liy zyne geno- mene plannen willen uytvoeren. Bell. Dit en verwondert my geenszins, Wannes. Als men van den eenen kant ziet het vaendel van Satan, opgesteken door de francma- conssekte en omringd van solidairen en liberha- ters, en van den anderen kant den standaerd van Christus, opgeheven door zynen Stadhouder, den Paus, en omringd door al de bisschoppen en geestelyken der catholyke wereld, dan valt er niet lang te peyzen onder welken standaerd de catholyken zielf te scharen hebben 't verschil is te groot tusschen Christus en den duyvel Wann. Dit is waer, Bellarmien, zooveel te meer omdat alle man nu weet dat ,dit francma- consleger schier niets anders is dan eene verza meling van goddeloözen en samenzweerders, die, na zich eerst en lang in 't donker gehouden te hebben, nu eyndelyk, dank aen de liberhaters- stemmen, voor den dag en aen 't roer gekomen zyn tot ondergang van godsdienst en samenle- ving. Bell. 'T is met hunne doortrapte sc'nynhey- ligheyd, Wannes, dat ze zoo verre gekomen zyn. Dit serpentenras heeft zoo menigen mensch by den neus geleyd. Er zyn van onze catholyken zelve die de francmacons langen tyd aenzien hebben als brave menschen, omdat er hier en daer eenen van hun voor 't uytwendig de religie pratikeerde en nu en dan eens te bieclite en te communie ging. Wann. Al dien uytwendigen scliyn zegt nie- mëndalle, Bellarmien; Judas heeft ook geprati- keerd, hy heeft in 't laetste avondmael ook zynen paessclien gehouden, en eenige oogenblikken daerna verried hy zynen Meester en leverde hem ter dood voor dertig penningen Hoeveel wilt gy my géven? zey den schelmDertig stukken, antwoordden de joodsche liberhaters, en den booswicht sloeg den verkoop toe Dit was den PlüvS IX IN ZYNE VROEGF.BE JAREN. (Eene fchels uyl zyn leven). Toen Pius IX nog maer bisschop was van Spoleta en hnola, kon men reeds voorzien wat groolcn man hy later zou worden. Op zekeren dag was eene arme en oude vrouw lot in zyn studie vertrek binnengedrongen zy wierp zich oen zyne' vo 'ten. en smeekte hém om hulp. Mgr. Mastaï (lie- flendaegs Pius IX) gaf dikwyl's lot zynen laëjslen sluyver weg, en op dit oogenblik bevond hy zich ir. zulkdanigen toestand geen enkele bujocco (stuk van vyf centiemen) was nog in zyne schuyven le vinden. Wat nu. gedaen Zal hy die arme vrouw zonder hulp iDoeten laten Eensklaps komt een gedachl hom te binnen in plaets vpli geld'zal hy haer eomg voorwerp van weerde geven*, Mly gaét'hehfsiönds naer de kas vyaerin zyn lafelgrief zich bevind; en geefl aeii de verwonderde bedelaressc con zilveren slelscl haer zeggende -« Neem dit spoedig cii draeg het naer den berg ik zal liet verlossen zoodra ik kan. Zynen huysbediendén van dit goed werk gccne kennis hebbende, zocht 's avonds in allehoeken naer hel ver dwenen zilver, en niets kunnende vinden nam hy hel bcsluyt van mei veel angst zynen meester le gaen aen- kondigen dal er dieven in huvs waren geweest','én dal er een zilveren stelsel was verdwenen. eersten Judas, Bellarmien, maer't is den laetsten niet geweest. Bell.Neen 't, Wannes* 'ten is zeker den laetsten niet geweest. Ik zou er op onze dagen al veel met den vinger konnen aenwyzen van die schandige overloopers die aen 't francmacons bestier gaen. vragen gelyk eerlyds Judas aen de Scriheif van Jerusalem: Hoeveel wiltgymy geven, en ik zal hem in uwe handen leveren Ziet gy ze daer staen, Wannes, met hun hoedje in d'hand, voor den hoogen lrancma<?onsraed, gelyk Judas voor den Sanhedrin Ziet ge ze daer slaen dien secretaris, dien ontvanger, dien winkelier, dien beenhouwer, dien fabriekant, dien bakker, dien kleermaker? Ziet gy ze daer staen al die penne- lekkers, bureelkrabbers, gazelknoeyers enz. enz. Wat wilt gy my geven, zeggen zy, en ik zal hem u leveren Ik zal myne kinderen naer de liberha- tersscliolen zenden, om, onder d'hooge waek- zaemlieyd der francmacons het liedje te leeren zingen van Weck met den GodsdienstWeck met 't geloofWech met den Messias!Wat wilt gy my geven ik zal inschryving nemen aen uwe slechte gazetten, en alle dry. maenden geld bren gen om uwe goddelooze'schryvers te betalen, papier en inkt te koopen, en door myn geld mede te helpen om zielen te bederven, om 't geloof te versmachten, om God te verbannen uyt liet land uyt de familiën, uyt de scholen, uyt al d'lierten zyiiër kinderen, en alzoo 't ryk des duyvels te helpen stichtenWat wilt gy my geven? en ik zal my abonneren aen uwe vuyle theater spelen, aen uwe verpestende bibliotheken, aen uwe zielmoordende liberhaterskringen, aen uwe kettersche en goddelooze conferentiën, ja, ik zal my francmacon maken, myn geloof afzweeren én met u roepen laet ons den EERLOOZEN (zy verstaen door dit woord Jesus-Christus) verplet teren en zyne Kerk, en zynen godsdienst in modder en slyk versmachtenZeg, wat wilt gy my geven en 'k zal altyd in de kiezingeri stemmen gelyk gy zegt, zonder te zien naer het geluk van 't vaderland, naer 't welzyn der Kerk, naer d'inspraek van myn geweten.... Geef maer uw briefken, stelt er op wie ge wilt, 't zy liber haters, francmacons^ of solidairen, 'k zal ze kie zen, maer wat zult gè my geven Wann. Wel! Bellarmien, nooyt heb ik schoo ner de waerheyd gehoord als nu; 'tis precies alzoo dat de francmacons meester geworden zyn van ons calhoiyk land. Zonder al die schandige overloopers, die hunne stemmen aen de liberha- tery verkocht hebben, zouden de francmacons nooyt aen roer geraekt zyn, en nooyt zouden wy gezien hebben 't geen wy thans met hertzeer maer lot schande van ons land moeten bestatigen, te wetenliet schenden onzer gewyde kerkhoven, het breken van testamenten, het stelen der stu diebeurzen, het aenslaen van 'tkerkegoed, het beletten van liefdadige werken, het bedreygen van den priester op den preekstoel, het oprech ten van scholen zonder chrislelyk onderwys, het verpletteren des volks onder den zwaren last van eontributiën enz. enz. enz, Ja, dit alles gebeurt nu onder onze oogen, dank aen al die verslaefde en misleydde kiezers Bell. En die slavernv gact zoo verre, Wan nes, dal men in ons land plnctsen vind, waer eenen stadsbedienden met 60 a 70 verslaefde stemmen vooruylkomt naer de kiezingen, en dit Toen den bisschop grimlachte en hem zachijcs had toegesproken wees gerust, mvnen vriend, God bo- schikt er over. begreep den bedienden wal er was gebeurd en zellezyne opzoekingen niet meer voort. Nogtans gelyk liet belneml aen eenen ouden dienst knecht, geheel en gansch verkleefd aen de belangen van zynen ineesler, eu die zich reeds meer dan eens had verontweerdigd over hclgeen hy de zolle uytgavcn van den bisschop noemde, nam den huysbedienden de vcyheyd er zynen meester over te vermanen. Zyne les droeg wcyuig vrucht, want weymgen tyd later ontbrak er weder eene kostbare zaek in hel pa leys van den bisschop de zilveren kandelaren die zyne schouw versierden waren verdwenen. Een aenzienlyken burger van Imoln bevond zich in eene uylerslo verlegcnlioyd nopens eene belaling die hem te doen stond. Hy sprak Mastaï acn, maer ongeluk- kiglyk was dezes borzo weder ledig. Welke som is er u wel noodig?... vroeg den bis schop op vaderlvken toon. Eminentie, ik moet veertig scudis hebben (meer :don 2'R) IV.) Ik heb nogtans geenen enkelen bujoccomyn vriend; maer neem daer die zilveren kandelaren en verkoop ze; zv zullen misschien wel zoo veel wcerd zyn. illgr Mastaï dacht dal die zaek geheel eenvoudig was en dal hy er zou af geweest zyn met eene vermaning van zyiión liuysbqdiepdpA, Doch dit viel hem legen. Den zijverdryver by wien de kandelaren vvierden Ie koop gél'.ragt was 'jiiy'sl den man die zc voor den kardi- al van menschen die hy onder zynen knout houd en doet dansen gelyk hy schuyfeit. Wann. Als dit schandaleus spel niet veran dert, Bellarmien, dan is ons Belgenland verloren. Maer gy zegde my zondag dat er nog middel was om het land le redden en'het van 'thelsche jok der francmacons te verlossen. Welk is dit mid del? Wat moeten de Belgen doen om hun geloof en hunne vryheyd te bewaren, want zy houden er meer aen dan aen hun vel? Bell. De nffddels loonen zich van zelfs aen, Wannes. Ik heb u daer zoo even de oorzaek van ons ongeluk aengeduyd; welnu, laet ons die oorzaek wegnemen en aenslonds zyn wy '1 geluk kigste volk vat] de wereld. Laet ons als ware catholyken te werk gaen maer niet als schandige overloopers, als verraders, als judassen, die voor een handvol geld, voor een kakmdisieken, ja zelfs voor een onnoozel lindje hun geloof, hun gewe ten, hun vaderland verkoopen. in plaets van ons te vervoegen by de francmacons, by de liberha ters, by de solidairen, ware .voorloopers van Antichrist, laet ons liever, vereenigd met onze bisschoppen en geestelykheyd, eerbiediglyk luys- teren naer de slem van onzen Opperherder, den Paus, en alle gemeenschap afbreken met die mannen, welke in den brief van den TI. Vader met zulke trelfende kleuren afgeschetst staen als de verdelgers van Kerk en Staet. Wann. O Bellarmien, God gave dat de catho lyken dit wel verstonden, de victorie ware van den eersten keer verzekerd, want wy zyn T000 legen een. Hel francmacousleger zou er al gauw en voor lang gestaen hebben. Bell. Dit zou waer zyn, Wannes, maer op conditie dat de catholyken daerbv nog twee an dere middels gebruyken die ik u in korte worden ga aenduyden: De catholyken moeten absoluet verzaken aen de goddelooze gazetten, want 'tzyu deze die zooveel catholyke ouders en kinderen in hun ge loof bedorven hebben en nog bederven. Het is eene allerzwaerste pligt voor God en hun gewe ten aen die zielmoordery niet meer inede le wer ken. Zy mogen hunne beurzen niet meer openen voor zulke abonnementen. Zy mogen bun calho iyk geld niet meer laten dienen om aen de werk lieden van den duyvel de middelen te verschaffen om hunne helsche plannen uyt te voeren en 'tmenschdom in den afgrond van 'tongeluk voor den tyd en voor de eeuwigheyd neer te storten. Eyndelyk, Wannes, den derdéu maer ook den noodzakelyksten middel is de vereeniging der catholyken in de kiezingen. 'T is daer voor de kiesbus dat het vaendel van Lucifer en den stan daerd van Christus geplant staen. 'T is daer dat men inschryft voor 't goed of voor 't kwaed, voor de Kerke of tegen de Kerke, voor de waerheyd of voor de dwaling, voor Christus of voor dén duyvel, voor de catholyken of voor de francma consKan er iels gewigtiger zyn dan de kie zing? En kan de vereeniging der catholyken ooyt noodzakelyker wezen dan in zulke beslissing waervan ons tydelyk en eeuwig geluk ten groot sten deele afhangt. Ook zeg ik u ronduyt dat eeneti catholyken die voor de verwoedste vyan den van 'tGeloof, van Christus en van de Kerk stemt, in myne oogen nen overlooper, nen verra der, nen judas is. nael had gemaektby dacht dus dal er diefstal was be- gaeu, sloot den burger op in zynen winkel en liep naer het bisschoppclvk paleys. Is er niet gestolen by uwe Eminentie vroeg by aen den bisschop. Neen, antwoordde dezen. Nogtans men hecll inv daer twee zilveren kande laren te koop gcbragl die ik wel weel aen u toe le hoo ien... Dan herinnerde ziel) den kardmael hetgeen hy ten voordeelc van den burger had gedaen, en verge noegde zich met le antwoorden lk dank u, vriend, voor hel belangen dal gy in myne zaken slcltdoch jwècs nie ongerustkoop maer die kandelaren indien zy u bevallen... Mei die woorden liet bv den zilversmid vertrekken die wel giste dat er een goheym achter die zaek school. Ry hem wedergekomen plaegl hy den kooper met du.yzende vragen, zoo lrng lol dat dezen eyndelyk be kende dat hy, veertig scudïs noodig hebbende zich tot den kardinaal had hegeven die, by gebrek acn geld, hem zyne kandelaren had geschonken. Dit was genoeg om den zilversmid, die den kardmael kende, aenslonds de veertig scudïs te doen aftellen, en hem naer hel bisschoppclvk paleys te doen loopen om dc kandelaren weder te dragen. Eminentie, riep hy, nu weel ik alles hier zyn uwe kandelaren ik heb Je veertig scudïs voor u betaeld.cn gy zuil ze my weder geven als gy zult kunnen. Mastaï in zyne liofdadighcyd ging zoo verre, dat hy zelfs vervvyfmgcn op zich trok Hel volgenc.e fcyl in de Wann. Maer, Bellarmien, er zyn toch zoovee van die verslaefde catholyken niét die voor de Vancmacons stemmen, zy kiezen voor de liber haters. Bell. Dit komt overeen uyt, Wannes, of zy voor nen li herhaler of voor nen francmacon stemmen. Ziet gy niet hoe het te Brussel gaet in de kamers eu ook in vele gemeenteraden, want daer zitten ook francmacons. Ais de kopsiukken der logiën in de kamer of in de gemeenteraden ja zeggen, dan knikken en roepen al de liberhaters ja, en dit wel met eene zoo onverbrekelyke Ver- slael'dheyd, dat zy fot op hun sterfbed toe nog ja roepen! Is't niet-nen 'lkoppel fameuse jaknik kers van Antwerpen dat Wy die rampzalige roof- wet der studiebeurzen verschuldigd zyn enz. enz? Neen, neen, Wannes, geloof my vry, tusschen liberhater en francmacon is geen verschil, en 'l blyft eylaes maer al te waer dat ons calhoiyk land reddeloos zal verloren gaen, indien de catho- yken 1° zich met hunne geestelyke overheyd niet vereenigen2° indien zy aen de goddelooze ;azetten niet verzaken5° indien zy in de kiezin gen niet stemmen als eenen man. Nu moet ik naer huys gaen, Wannes, maer 'k heb nog al veel te zeggen op nen anderen keer. Salut. Wy lezen in het dagblad van Gend, de Beurzen Courant van maendag lest. Verleden zaterdag heeft zich te Gend een schandelyk tooneel opgedaen, waerover de open bare veronlweerdiging reeds recht heeft gespro ken, in afwachting dat de justitie en het liooger bestuer hunne pligten kwyten. Den bestuerder van den R'ouvelliste de Garni is op eene onbeschofte wyze aengevallen geweest door versclieydene officieren, waeronder opper- ofiicieren, van een regiment te Gend in garnizoen liggende, die het misschien als eene eer voor hunne epauletten aenrekenen, eenen ongewa- penden burger, met vier of vyf beradene kerels, te komen mishandelen, stooten en stampen dit in zyn eygen huys. Dit alles onder voorwendsel van artikels in den A'ouvelliste uyt de Sentivelle beige overgeno men. Nu, indien er in de artikelen van den iVow.- velliste iets te berispen mogt vallen, dan hadden de betrokkene persoonen eenen drydubbelen weg' om zich recht te doen verschaffen: 1° Zy hadden het regt van antwoord in andere dagbladen en in den Nouvelliste zeiven. Indien de feyten door de Sentinelle aengeliaeld valsch, ongegrond of over dreven waren dan vonden zy eene genoegzame vraek in de misachting die de openbare opinie aen zulke aentygingeri hechten zou. 2° Zy kondeti voor liet Hof van Assisen recht vrageti over deil laster, indien er laster bestond. 5° Zy konden nog, volgens de bestaende jurisprudentie, recht vragen voor de hurgerlyke rechtbanken.. Die heeren, wier zending het is de vryheyd, de orde en de wetten des Lands te beschermen en te verdedigen, in plaets van zich tot hel recht te richten, hebben goed gevonden, zich tot de juris prudentie der kooldragers te wenden. Dat de kozakken met voorliefde den knout zou den gebruyken, als taelrnan tusschen heil en de dagbladschryvers, dat begrypen wy: maer dat omwenteling van 1832 voorgevallen, toen hy nog ld Spolela was, zal daer ecu bewys van ge\en Een politiebeambten van bet Romeynscli gebied had zich geene moeyle gespnerd om eene volledige lysl der oproermakers le maken of bet was om lof le bekomen, of om eenige goedkeuring le vragen, welen wy niet, maer hy iiel zyne lysl vooraleer ze naer Roomen le zenden, zien aen Kardmael Maslai'. Dezen aenschouwde zich als den vader zyner kudde en wilde zich geensin» lot haren regler aanstellen hy las met verslagen gelael die droevige doodenlysl, en zoehl otidertüsscheii den middel om zyne kinderen te redden.'liet was in den winter, hel viier brandde in dc zael Mastaï de lezing geeyndigd hebbende bezag den politiebeambten met een gelael vol aandoening en sprak Myn vriend, gy kent uwen stiel niet. Als den wolf eene kudde will verslinden, komt by eerst den herder niet waerscliouwe». En lerzelverlyd wierp hy dé naemrol in hel viier. Het mensehelyk geVechl wiord dus verhinderd door de christelyke liefdadigheid. Zi.elda.er, lezers, eenige siaelijens Uyt den levensloop' van den groolcn man die hedendaegs dc Kerk bestiert m den noem van Christus. De francmacons van alle lan den schilderen Pins IX in limine schriften af als een strengen dwingclai d die met geweld zvri vo'lk onder drukt wat gy van zulke schriften moei denken blykt uyl hetgeen wy hebben verheeld. Gelyk men den hoon# kent aen zyne vruchten, zoo Kent men den man aetf zvne werken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1