|9(,e Jacr. Zondair, 1005. VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAEF Bellarmien en Wannes by den Denderbode. S Denderm. S-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-16 9-12 Gend, Brugge, Oslende 7-47 8-25 (8-44 9-45 tokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 §j Gend) 12-39 3-10 3-18 6 16 6-39 8-37 9-18 flrus. 6-39 E (1e2ecV8-05 8 12 9-38 i 1-58 12-1'i w Doornvk, Korlrvk, Moescrocri, Ryssel (langs 2-38 2 55 5-27 E (I» 2" c') 5-50 6-20 8-50 9-35 Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39 «eeh. Anlw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31 f Doornyk, Ryssel (langs Ath) 7-55 5-35 0-00 3-10 3 20 5-50 6-16 6-21 8-45 8-50 te (euv Tliienen I.uyk Vorv. Land. 5-20 8-12 9-38 ig Nlllove> Geeiardsb., Alh, i-o5 2-55 5-35 8-.->0 9-45 12-15 3 10 Bergen, Quievrain, Namen, 7-55 2-55 5-35 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7-' 0 9-00. VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25. To Lede slaen al de konvoys uylgenomen de vertrekken uyt Brussel van 7-i5 8 05 12-00 G-00 8-05 en die van Gend 6-12 H-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen slaen al de staen stil de konvoys. Te Gysegmem staen stil al de konvoys. Xe Denderleeuw staen al de konvoys uytgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00 6-00 8-05 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30. ertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05. Enique Suiim. Dendermonde, Aelst,- Ninove, Gecraerdsbergcn, Ath, VAN LOKEREN NAER 7-00 9-30 3-05 8-00 0-00. 7-00 0-00 3-05 7-45 0-00. VAN ATH NAER Geeraevdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Lessen, Gceraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Brussel Gangs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-35 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. VAN GEND NAER Audenacrde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10 8-40 Ninove. Gceraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Meelt.) 5-45 6-37 8-00 10-05 3-30 7-30. Aelst 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45. AELST, DEN 18 NOVEMBER 1865. Bell. en Wannes. (Bellende) Din, de din, de din(Er word geopend door de meyd.) Maetje, is den meester t'huys? De Meyd. Ja..... Wie zyde gylen? Bell. en Wannes. Ga, zeg tien den meester dat Bellarmien en Wannes hier zyn. Den Denderbode. (Van verre) Ik heb u al g'höord, komt maer binnen, Bellarmien en Wan nes, 'k was juyst bezig met op ul. te peyzen. Bell. bn Wann. De groetenis, Denderbode; Debt gy nu wat tyd, man lief, om met ons een beetje te klappen Denderb. Den tyd is hier kostelyk, vrienden, maer voor treffelyke menschen vind ik toch «enige oogenblikken. Zet u neer, laet ons ntaer seffens ter zake gaen, en vooral zegt en vraegt maer alles wat ge wilt zonder u te generen, want gy zyt bier zeer welkom. Bell. Merci, Denderbode, daermeê ben ik g'heel op myn gemak. Wannes. Ik ook, en zie hier myne eerste vraeg:.Wat heeft dit da er te Luyk zoo al geweest met die studenten der staetsuniversiteyt? Ik heb daer reeds zooveel schandelykheden en eerlooze dingen van hooren vertellen,'dat er myn hair van omhoog ging. Denderb. Dien hoop eerstebroekpolitieken hadden al kwanten van hunnen kaliber byeenge- trommeld om zoogezegd kongres te houden en er de groote vraegstukken van onderwys, opvoe ding, staetkunde en godsdienst in op te lossen Wannes. Wel 'k meende ik, Denderbode, dat de studenten naer de universiteyt gingen om zelve onderwezen te worden, en nu hoor ik datzy daer professors gespeeld hebben maer zooverre buyten den leest gegaen zyn, dat g'heel 't land er over verontvveerdigd is. Denderb. In treffelyke universiteyten, waer de meesters eerbied hebben voor de groote prin- cipen van waerheyd en regtveerdigheyd, van godsdienst en vaderlandsliefde, van orde en sa-i menleving, daer mogen de studenten uytsluyte- lyk gaen om onderwezen en volgens diè princi- pen opgevoed te wordenmaer in maconnieke broeynesten, waer God buytengestooten is, waer orde, godsdienst, zedeleer, regt en waerheyd zonder genade den nek omgevrongen worden, daer spelen de leerlingen bazen, en zonder te weten, verraden zy hunne meesters en al de gruwelykheyd van hun onderwys, 'tgeen noglans zoo schroomelyk duer betaeld word met het zweet dat van de arme burgers word afgeperst. Bell. Maer, Denderbode, is dit niet eerder eene verkensbrassery geweest dan een kongres? DEN ROODEN RUITER. (Vervolg en slot.) Mynheer, dus begon liy, niet zonder hortkloppin- gen, ik moei weten wie hier zynen intrek neemt; ik bén dnervoor veranlwoordelyk. Ik ben kapiteyn; ik word den rooden genoemd ik ben aen de kusten der roodc zee geboren. Dit is alles wat gy noodig hebt te weten. Nadat den reusachligèir kerel deze woorden had ge sproken, stond hy op, brak zyne pvp in stukken en wierp die in hel vuer, dacrop sloeg hy achteloos den mantel om de schouders, zette zynen grooten hoed op, greep zynen mantelzak, zvne lcerzen en zyne zweep en riep den weerd toe Breng my in de beste kamer van uw buys ik zal liet goed betalen, daerop kunt gy slaet maken. En nu verliet hy de gelagkamer, nadat hy eenen onbe- schryfelyk verachlelyken blik op de aenweziger. had geworpen. Den herbergier was hem met de lamp vooruylgegaen. Wederom konden de achtergeblevenen, van heymc- lyken angst, geen woord spreken. Eerst toen na verloop van korten tyd den herbergier "weder in hun midden verscheen, wierd het slilzwygen verbroken. Om Gods wil, wie is dien man vnoeg den burge meester ïs hy vroeger nooyl in De Wille zwacn geweest. Npoyt goede vrienden, antwoordde den herber gier. lieden zie ik hem vooi de eerste mael, en ik hoop dal het ook voor de laetste mael zal zyn. Wqerom hebt gy hem niet de deur gewezen vroeg den ontvanger. Als gy dacrtoe in slaet wucrt geweest, had gy En is het niet te denken dal al die schandalen het uytwerksel zyn van loutere losbollery? Denderb. Een kongres kan dit zekerlyl^ niet genoemd worden, Bellarmieuschooljongens houden maer samenrottingen en geen kongres, dit laetste is 'twerk van gezette en verstandige lieden. Ook steekt er d'ezelsoor altyd uyt, als kinderen willen groote menschens werken doen. Maer dat die schandalen alleenlyk het uytwerksel zyn van loutere losbollery, dit kan ik niet aenne- nren. Eenen hoop studenten vier dagen in 't pu bliek de yslykste godslasteringen hooren uytbra- ken, vloeken en tieren tegen de Kerk, huylen en schreeuwen tegen de deugd, tegen de wet, tegen de zedeleer, tegen de samenleving; de moordery en den diefslal hooren inroepen, alles wat heylig en eerbiedweerdig is hooren verwenschen en vermaledyden, neen, neen, Bellarmien, ditaenzie ik niet als loutere losbollery, maer wel als de bittere vrucht van een hert- en geestbedervend onderwys, als 'I uytwerksel van rampzalige liber- haters-francmagonsleeringen, die de onbezonne- ne jeugd put in de slechte gazetten, in de vuyle romans, in de zedevermoordende theaterspelen, in de verpestende conferentiën van maconnieke letterkringen, Jn de liberhatersboekeryën, inde verkeering met doorslepene francmacons die, als zendelingen van den duyvel, al hunne talenten gebruyken om de jongelingen die met hun ver- keerenle verleyden, en doorvleyeryën, zeemzoete woorden, arglistige bevalligheden, tot in 't merg der beenderen te bederven. Bell. Maer, Denderbode, 'kzie dat gy u in 't vuer stelt, zyn er dan toch zulke yslykliedeti in die vergadering van Luyk uytgebraekt? Denderb. Ja, Bellarmien. daer zyn voorzeker yslykheden uytgebraekt, eri dit wel zoo grof, dat het my walgt er u van te spreken. Nogtans, tot uwe onderrigting, wil ik er u eenige van aenha- len. Er was eenen kwant, eenen oudleerling der francmaconsuniversiteyt van Brussel die uytriep In een constitulionneel land is de vryheyd van onderwys, van vereeniging, van drukpers, onino- gelyk... Zoolang men ons, Solidair en, geene sub- sidiën geeft voor liet opregten nevens den tempel der Godheyd van eenen tempel welken aen bet Atheïsmus (de godloochening) is toegewyd, ge nieten wy geene vryheyd!... Maer wie'zal ons die vryheyd schenken? DE REVOLUTIE.... De revolutie is de GELYKHEYD voor allen en in alles; wy willen de revolutie en het SOCIALIS- MtfS. Wilt wy willen, is de VERNIETIGING VAN KERK EN GODSDIENST, de VERLOOCHENING, VAN GOD... Weg met alle gezag, wy willen van' geene Opperhoofden, maer alleen de gelykiieyd.én het vrye onderzoek, DE AFSCHAFFING VAN DEN EYGENDOM, DE VRYMAKING DER WERKLIE DEN etc. etc. Wat dunkt u daervan, Bellarmien? Bellarm. Goeden hemel! ik sta verstomd over die tael van goddelooze verbeesting. Wann. Denderbode, ik heb g'heel die litanie van boosheyd en helsche razerny verstaen, uyt- my een grooten dienst bewezen, hernam den weerd. Ik voor my durf dien reus niet aenraken, met zyne zweep, en het vreeselyk mes dat hy in eenen riem aen zyne zyde draègt. Ik heb hem de beste kamer van myn huys gegeven, en hy moet zekorlyk ryk zyn, want hv legde eenige goudstukken voor my op de tafel. Niels dan verblinding der hel, zuchtte de vrouw. God verlosse ons spoedig van dezen gast? Op dit oogcnblik hoorden zv juyst boven hun hoofd de vaste en al'gemelene schreden van den vreemde ling. Hy scheen langzacm en zwaer op en neder te gaen. Men luyslerde met ingehouden adem of hy niet even zou blyven slilstaen. Maer in geenen deele. Den rooden gast zeite zyne march onophoudelyk voort. De klok van den dorpstoren sloeg reeds tien uien maer niemand dacht er aen cm heen te gaen en zyne woonig op te zoekenzoo zeer hield de vrees, ver mengd met nieuwsgierigheyd, hen allen hy eikander. Den wind begon op te stekenreeds hoorde men het rollen van den donder, en er sloegen groote regendrup pels legen het venster van de kleyne herberg. Alles scheen eenen stormigen nacht te voorspellen, de bliksemstralen volgden elkander al sneller en sneller, maer het klevn gezelschap in de Wille Zwacnwas te zeer verdiept in gissing en gedachten over den rooden gast en zynen eenloonigen tred 111 de kamer boven hun hoofd. Reeds was er eene volle uer verloopen, en den roo den gast had zich geenen ©ogenblik rust vergund. Langzamerhand waren de pypen uytgogaen allen luyslcrdèn zwygend naer boven. Opeens trad den stalknecht' binnen. Mvnheer, genomen het woord SOCIALISMUS. Wat is dat voor een beest Denderb. Vriend Wannes, g'hebt gelyk dal ge 'tSOCIALISMUS eene heest noemt, want 'tis er waerlyk eene, maer eene beest van maet- schappelyke verdelging, van dievery en schande. Het SOCIALISMUS is de overweldiging, het aen- slaen van al de eygendommen en goederen van de ryken en van de burgers in 't algemeen. De Socialisten willen alles in 't gemeen maken, geld, meubels, landen, liuyzen, renten, obligatiën, met een woord alles willen zy aen de wettige bezitters ontnemen, dit onder malkanderen verdeelen, en dan voorts den vollen teugel vieren aen al de driften waertoe een tot in den grond bedorven hert bekwaem is. Wann. Dit zyn voorzeker gasten die niets bezitten, kaelaerds die hunne kazakken moeten doen vernissen omdat zy geene nieuwe konnen koopen? Denderb. Het is zeker soortgelyken bugt die tot zulke baldadigheyd in staet is, kerels die in brassen en slempen hun laetste oordje verknoeyd hebben, die te luy zyn om te werken en eenen stuyver te verdienen, maer die niettemin geern schoon gekleed gaen, drinken en zwieren, goede sier maken, doch die er nog meer peper zouden willen op geven, konden zy d'oordjes van een ander in hunne handen krygen! Wann. Ha! zulke heet men socialisteu. Maer wat zullen de ryke francmacons, de ryke liberha- ters daervan zeggen? Zullen zy zoo gereed zyn om hunne goederen te laten verdeelen? Denderb. Neen, neen, Wannes, de ryke liber- haters, de ryke francmacous zyn zeker zoo ge reed niet; als 't daerop aenkomt, zyn zy de groot ste consei'vateurs of houd vasten. Die kerels wil len maer dë kloosters-enkerkengoederen, de catholyke studiebeurzen knippen; maer hun ey- gen goed, daeraen houden ze"gelyk aen hun vel en zy hebben maer het janhagel, het schuym des volks bedorven uyt liaet tegen de priesters, uyt liaet tegen den godsdienst, uyt haet legen de Kerk, uyt haet tegen God zeiven, omdat deze hunne baldadigheden, hunne bedekte dieveryën, hun overspel, hunne ontucht en andere scliand- ge driften veroordeelen en brnndbmerken. De francmaC'Ons en liberhaters hebben dit gedaen, zonder te denken dat er zunder godsdienst geene regtveerdigheyd, zonder regtveerdigheyd geenen eygendom, zonder eygendom, geene lamilie, en zonder familie geene maetsehappy konnen be- staen. Zy hebben 't volk bedorven zonder te den ken dat zy d'eersle slagtoffers der begeerlyklieyd zouden wezen en dat men eerst, hunne geld- koffers zou konnen komen bezoekenWant neemt den godsdienst weg, en de samenleving word dadelyk eenen kuyl van stroopers, dieven en moordenaers. Bell. Denderbode, geef ons nog wat van 't geen er te Luyk is uytgekraemd Denderb. Zeer gèern, Bellarmien. Ziet hier wal eenen anderen gewezen leerling der franc- ma<?onsuniversiteyt van Brussel afgaf: Zoo lang de UÈR DER YBAEK niet zal gesla gen zyn, zullen al onze wenschen onvervuld mynheer! riep hv bevend het peerd van den vremde- ling is dol geworden; hot byt 0111 zich heen, en heeft oogen als brandende kolen Hel heeft den duyvel in T lyfof hel is den duvvel zelf, stotterde deil armen knecht. Ik weel niet wal ons nog zal overkomen. Nu wierd hel gezelschap nog meer verlegen. Den vremdeling boven hun hoold liep nog maer alloos heen en weder het likken van een uervverk kon niet ïegelmatigcr zyn dan het gerucht zyner schreden. Had hy nog maer een enkel oogen blik rust genomen maer neen, hel slappen van den vremdeling bleef altoos even eentoouig. H.-t onweder daer huylen was vreeselyk de elemen ten schenen in oproer te zyn, T was of de wereld zou vergaen. E11 de gasten van den herbergier waren bygeloovig genoeg om hot weder in verhand te brengen met den gehevmzinnigen gast. N'ii sloeg de dorpsklok het uer van middernacht, en plotseling licerschte er de diepste stille die wel een kwartier uors duerde, en toen was hel als of er een zware last op den grond viel. De deur van de bovenkamer werd nu geopend, en men hoorde ze woêr loeslaen. Den vreeselyken rooden man kwam met zyne zware leerzen de trappen af. De vrouw van den herbergier lag half in onmagt op haren stoelden weerd hield den ontvanger vast om klemd den schoolmeester sliet hel een gebed om ver lossing na hel andere uyt. Den burgemeester alleen had nog eenige tegenwóp'rdigheyd van geest behouden. Toen de deur werd opêngestootcn en de reusachtige gestalte des vromdcliiigs met hoed, mantel, mantelzak blyven.... Wy moeten terug keeren tot het groot tydstip van de JAREN 93.... DANTON, ROBES PIERRE, MARAT, CAMILLE DEMOULINS, zie- daer de mannen die gy, jongheden, tot VOOH- II EE LD van het politiek leven nemen moet Bell. Wel, Denderbode, 'tzyn al moorde naers, bloedhonden en afgryslyke menschen- beenhouwers die dezen kerel tot voorbeeld stelt. Wat! de schelmen van 'tjaer 95 verheerlyken, die monsters, die onzen vadergrond met onschul dig mensehenbloed doorweekt hebben, die af- scliuwelyke guillotienmannen, die zooveel rouw, wee en droefheyd onder de deftige familiën ge- zaeyd hebben!tot voorbeeld stellen, 'tis ongehoord. Denderb. —'Ja, ja, Bellarmien, den bugt van Luyk wilt niet mindjer dan diten om er u een klaerbewys van te'geven, zal ik u zeggen wat nog andere bezetenen van dit zelfde gebroed hebben durven uytbraken. De revolutie, zegde eenen, is denzegeprael van het werk op het geld, van den werkman op den luyaerd, VAN DEN MENSCH OP GODIk vraeg u dat gy met my zwceren zoudHAET AEN DE BURGERY'! HAET AEN DEN RYKDOM EN HET REGT. Eenen anderen godiTeloozen vleescliduyvel voegde er by De vrouwen moeten onze poogingen ondersteunen. En zy zullen ons niet ontbreken, daer ben ik zeker van. 'Tis immers Eva die d'eerste tegen God opge- staen is. Indien het noodig isdeguillotienledoen werken, roept nen derden bloedhond uyt, hewel, wy zullen 'ie doen werken. Indien de bezitters van den eygendom aen de revolutie weerstand bieden dan moet men, door een volksdekreet, den eygendom vernietigen; is 't dal dc burgery w'eêrstaet, dan moei men de burgery vermoorden!En tot bekrooning yan die abominabele moordkreten, roept eenen vierden bloedhond uyt: INDIEN HONDERD DUYZEND HOOFDEN ON ZE PLANNEN VERHINDEREN, DAT ZY ONDER 'TMES DER GUILLOTIEN ROLLEN!!..., Ziet daer, Wannes en Bellarmien,een staelken van het geen er door dit samenraepsel van verblinde jon gelingen, bedorvene studenten, verleydde school knapen en oude leerlingen van het liberhaters slaetsonderwys is verrigt. Zyt gy dan verwon derd dat ik zoo afkeerig ben van liet staetsonder- wys? Zyt gy dan verwonderd dat ik zoo gedurig de" francmaeonslogiën en de liberhatersparty be streden heb? Zyt gy dan verwonderd dat ik van over twintig jaren altyd het zelve gezegd en her- haeld heb? Daer ziet ge myne vooruytziglen op het punt van letterlyk verwezenlykt te worden, als al de catholyke Belgen niet samenwerken, en al hunne krachten inspannen om dien ramp zaligen haspel neer te vellen en 't land te verlos sen van die adderslang, die het stoffelyk bloed des volks uylzuygt, en het zedelyk bloed bederft en dermate vergiftigt, dat eerlang ons voorbeen zoo catholyk Belgiën zal gelyk mogen gesteld worden met het ongelukkig Piemont, waer boos heyd en schande, onëer en ondeugd groeyën gelyk de bladeren op de boomen. (Word voortgezet.) en zweep zigtbaer wierd, riep den burgemeester Ga, duyvel, ga weg van my! Nauwelyks ecbler bad hy deze woorden uytge- scbreeuwd, of den rooden gast trok de deur uyt en stortte zicli in den stal. Allen liepen naer hel venster, en nu zagen zyby het schilleren van den bliksem boe den rooden reus in de duyster»is voort galoppeeide. Zelfs toen zy hem niet meer konden zien, noch hooren, stonden zy nog stom van verbazing aen hel venster. Doeh den herbergier herstelde zich het eerste van allen. Myne goede vrienden, sprak hy diep ademhalende; wy zyn bevryd van do nabylieyd des boozen. Onze ziel althans heeft hy niet medegenomen. Schoolmeester, ga nog niet naer huys, maer zeg eersteen gebed op in de kamers waer den boozen is geweest, dan zullen de mu ren wéér zuyver zyn van zyne helsche besmetting. Geerne, sprak den schoolmeester. Maer ik moet toch bekennen, voegde den burge meester er bv, dat dit alles my zeer racdselachtig loe- schyr.i. Eu de oplossing bleef niet lang achterwege. Toen den weerd met zyne gasten op de bovenkamer- kwam waer zyne helsche majesteyt had geweest, vond hy zyne kas o'pengchroken, cu al hel gereed geld en do popieren gestolen. De juwcclen zyner vrouw en liaer fynste linnengoed waren ook al medegenomen. Een slimmen dief had van de bvgeloovigheyd en de vrees van de goede lieden misbruyk gemaekt om niet hunne ziel noch hun lichaem, maer hun geld weg tc pakken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1