|9(,e Jacr. Zondair,
1005.
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAEF
Bellarmien en Wannes
by
den Denderbode.
S
Denderm. S-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-16 9-12 Gend, Brugge, Oslende 7-47 8-25 (8-44 9-45
tokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 §j Gend) 12-39 3-10 3-18 6 16 6-39 8-37 9-18
flrus. 6-39 E (1e2ecV8-05 8 12 9-38 i 1-58 12-1'i w Doornvk, Korlrvk, Moescrocri, Ryssel (langs
2-38 2 55 5-27 E (I» 2" c') 5-50 6-20 8-50 9-35 Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
«eeh. Anlw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31 f Doornyk, Ryssel (langs Ath) 7-55 5-35 0-00
3-10 3 20 5-50 6-16 6-21 8-45 8-50 te
(euv Tliienen I.uyk Vorv. Land. 5-20 8-12 9-38 ig Nlllove> Geeiardsb., Alh, i-o5 2-55 5-35 8-.->0
9-45 12-15 3 10 Bergen, Quievrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7-' 0 9-00.
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
To Lede slaen al de konvoys uylgenomen de vertrekken uyt Brussel van 7-i5 8 05 12-00 G-00
8-05 en die van Gend 6-12 H-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen slaen al de
staen stil de konvoys. Te Gysegmem staen stil al de konvoys.
Xe Denderleeuw staen al de konvoys uytgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-05 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
ertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05.
Enique Suiim.
Dendermonde, Aelst,-
Ninove, Gecraerdsbergcn, Ath,
VAN LOKEREN NAER
7-00 9-30 3-05 8-00 0-00.
7-00 0-00 3-05 7-45 0-00.
VAN ATH NAER
Geeraevdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Lessen, Gceraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Brussel Gangs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-35 7-25.
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
VAN GEND NAER
Audenacrde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10 8-40
Ninove. Gceraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Meelt.) 5-45 6-37 8-00 10-05 3-30 7-30.
Aelst 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45.
AELST, DEN 18 NOVEMBER 1865.
Bell. en Wannes. (Bellende) Din, de din, de
din(Er word geopend door de meyd.) Maetje,
is den meester t'huys?
De Meyd. Ja..... Wie zyde gylen?
Bell. en Wannes. Ga, zeg tien den meester
dat Bellarmien en Wannes hier zyn.
Den Denderbode. (Van verre) Ik heb u al
g'höord, komt maer binnen, Bellarmien en Wan
nes, 'k was juyst bezig met op ul. te peyzen.
Bell. bn Wann. De groetenis, Denderbode;
Debt gy nu wat tyd, man lief, om met ons een
beetje te klappen
Denderb. Den tyd is hier kostelyk, vrienden,
maer voor treffelyke menschen vind ik toch
«enige oogenblikken. Zet u neer, laet ons ntaer
seffens ter zake gaen, en vooral zegt en vraegt
maer alles wat ge wilt zonder u te generen, want
gy zyt bier zeer welkom.
Bell. Merci, Denderbode, daermeê ben ik
g'heel op myn gemak.
Wannes. Ik ook, en zie hier myne eerste
vraeg:.Wat heeft dit da er te Luyk zoo al geweest
met die studenten der staetsuniversiteyt? Ik heb
daer reeds zooveel schandelykheden en eerlooze
dingen van hooren vertellen,'dat er myn hair van
omhoog ging.
Denderb. Dien hoop eerstebroekpolitieken
hadden al kwanten van hunnen kaliber byeenge-
trommeld om zoogezegd kongres te houden en er
de groote vraegstukken van onderwys, opvoe
ding, staetkunde en godsdienst in op te lossen
Wannes. Wel 'k meende ik, Denderbode,
dat de studenten naer de universiteyt gingen om
zelve onderwezen te worden, en nu hoor ik datzy
daer professors gespeeld hebben maer zooverre
buyten den leest gegaen zyn, dat g'heel 't land er
over verontvveerdigd is.
Denderb. In treffelyke universiteyten, waer
de meesters eerbied hebben voor de groote prin-
cipen van waerheyd en regtveerdigheyd, van
godsdienst en vaderlandsliefde, van orde en sa-i
menleving, daer mogen de studenten uytsluyte-
lyk gaen om onderwezen en volgens diè princi-
pen opgevoed te wordenmaer in maconnieke
broeynesten, waer God buytengestooten is, waer
orde, godsdienst, zedeleer, regt en waerheyd
zonder genade den nek omgevrongen worden,
daer spelen de leerlingen bazen, en zonder te
weten, verraden zy hunne meesters en al de
gruwelykheyd van hun onderwys, 'tgeen noglans
zoo schroomelyk duer betaeld word met het
zweet dat van de arme burgers word afgeperst.
Bell. Maer, Denderbode, is dit niet eerder
eene verkensbrassery geweest dan een kongres?
DEN ROODEN RUITER.
(Vervolg en slot.)
Mynheer, dus begon liy, niet zonder hortkloppin-
gen, ik moei weten wie hier zynen intrek neemt; ik
bén dnervoor veranlwoordelyk.
Ik ben kapiteyn; ik word den rooden genoemd
ik ben aen de kusten der roodc zee geboren. Dit is alles
wat gy noodig hebt te weten.
Nadat den reusachligèir kerel deze woorden had ge
sproken, stond hy op, brak zyne pvp in stukken en
wierp die in hel vuer, dacrop sloeg hy achteloos den
mantel om de schouders, zette zynen grooten hoed op,
greep zynen mantelzak, zvne lcerzen en zyne zweep en
riep den weerd toe
Breng my in de beste kamer van uw buys ik zal
liet goed betalen, daerop kunt gy slaet maken.
En nu verliet hy de gelagkamer, nadat hy eenen onbe-
schryfelyk verachlelyken blik op de aenweziger. had
geworpen.
Den herbergier was hem met de lamp vooruylgegaen.
Wederom konden de achtergeblevenen, van heymc-
lyken angst, geen woord spreken.
Eerst toen na verloop van korten tyd den herbergier
"weder in hun midden verscheen, wierd het slilzwygen
verbroken.
Om Gods wil, wie is dien man vnoeg den burge
meester ïs hy vroeger nooyl in De Wille zwacn geweest.
Npoyt goede vrienden, antwoordde den herber
gier. lieden zie ik hem vooi de eerste mael, en ik hoop
dal het ook voor de laetste mael zal zyn.
Wqerom hebt gy hem niet de deur gewezen
vroeg den ontvanger.
Als gy dacrtoe in slaet wucrt geweest, had gy
En is het niet te denken dal al die schandalen het
uytwerksel zyn van loutere losbollery?
Denderb. Een kongres kan dit zekerlyl^ niet
genoemd worden, Bellarmieuschooljongens
houden maer samenrottingen en geen kongres,
dit laetste is 'twerk van gezette en verstandige
lieden. Ook steekt er d'ezelsoor altyd uyt, als
kinderen willen groote menschens werken doen.
Maer dat die schandalen alleenlyk het uytwerksel
zyn van loutere losbollery, dit kan ik niet aenne-
nren. Eenen hoop studenten vier dagen in 't pu
bliek de yslykste godslasteringen hooren uytbra-
ken, vloeken en tieren tegen de Kerk, huylen en
schreeuwen tegen de deugd, tegen de wet, tegen
de zedeleer, tegen de samenleving; de moordery
en den diefslal hooren inroepen, alles wat heylig
en eerbiedweerdig is hooren verwenschen en
vermaledyden, neen, neen, Bellarmien, ditaenzie
ik niet als loutere losbollery, maer wel als de
bittere vrucht van een hert- en geestbedervend
onderwys, als 'I uytwerksel van rampzalige liber-
haters-francmagonsleeringen, die de onbezonne-
ne jeugd put in de slechte gazetten, in de vuyle
romans, in de zedevermoordende theaterspelen,
in de verpestende conferentiën van maconnieke
letterkringen, Jn de liberhatersboekeryën, inde
verkeering met doorslepene francmacons die, als
zendelingen van den duyvel, al hunne talenten
gebruyken om de jongelingen die met hun ver-
keerenle verleyden, en doorvleyeryën, zeemzoete
woorden, arglistige bevalligheden, tot in 't merg
der beenderen te bederven.
Bell. Maer, Denderbode, 'kzie dat gy u in
't vuer stelt, zyn er dan toch zulke yslykliedeti in
die vergadering van Luyk uytgebraekt?
Denderb. Ja, Bellarmien. daer zyn voorzeker
yslykheden uytgebraekt, eri dit wel zoo grof, dat
het my walgt er u van te spreken. Nogtans, tot
uwe onderrigting, wil ik er u eenige van aenha-
len.
Er was eenen kwant, eenen oudleerling der
francmaconsuniversiteyt van Brussel die uytriep
In een constitulionneel land is de vryheyd van
onderwys, van vereeniging, van drukpers, onino-
gelyk... Zoolang men ons, Solidair en, geene sub-
sidiën geeft voor liet opregten nevens den tempel
der Godheyd van eenen tempel welken aen bet
Atheïsmus (de godloochening) is toegewyd, ge
nieten wy geene vryheyd!... Maer wie'zal ons
die vryheyd schenken? DE REVOLUTIE.... De
revolutie is de GELYKHEYD voor allen en in
alles; wy willen de revolutie en het SOCIALIS-
MtfS. Wilt wy willen, is de VERNIETIGING VAN
KERK EN GODSDIENST, de VERLOOCHENING,
VAN GOD... Weg met alle gezag, wy willen van'
geene Opperhoofden, maer alleen de gelykiieyd.én
het vrye onderzoek, DE AFSCHAFFING VAN DEN
EYGENDOM, DE VRYMAKING DER WERKLIE
DEN etc. etc.
Wat dunkt u daervan, Bellarmien?
Bellarm. Goeden hemel! ik sta verstomd
over die tael van goddelooze verbeesting.
Wann. Denderbode, ik heb g'heel die litanie
van boosheyd en helsche razerny verstaen, uyt-
my een grooten dienst bewezen, hernam den weerd.
Ik voor my durf dien reus niet aenraken, met zyne
zweep, en het vreeselyk mes dat hy in eenen riem aen
zyne zyde draègt. Ik heb hem de beste kamer van myn
huys gegeven, en hy moet zekorlyk ryk zyn, want hv
legde eenige goudstukken voor my op de tafel.
Niels dan verblinding der hel, zuchtte de vrouw.
God verlosse ons spoedig van dezen gast?
Op dit oogcnblik hoorden zv juyst boven hun hoofd
de vaste en al'gemelene schreden van den vreemde
ling.
Hy scheen langzacm en zwaer op en neder te gaen.
Men luyslerde met ingehouden adem of hy niet even
zou blyven slilstaen. Maer in geenen deele. Den rooden
gast zeite zyne march onophoudelyk voort.
De klok van den dorpstoren sloeg reeds tien uien
maer niemand dacht er aen cm heen te gaen en zyne
woonig op te zoekenzoo zeer hield de vrees, ver
mengd met nieuwsgierigheyd, hen allen hy eikander.
Den wind begon op te stekenreeds hoorde men het
rollen van den donder, en er sloegen groote regendrup
pels legen het venster van de kleyne herberg.
Alles scheen eenen stormigen nacht te voorspellen,
de bliksemstralen volgden elkander al sneller en
sneller, maer het klevn gezelschap in de Wille
Zwacnwas te zeer verdiept in gissing en gedachten
over den rooden gast en zynen eenloonigen tred 111 de
kamer boven hun hoofd.
Reeds was er eene volle uer verloopen, en den roo
den gast had zich geenen ©ogenblik rust vergund.
Langzamerhand waren de pypen uytgogaen allen
luyslcrdèn zwygend naer boven.
Opeens trad den stalknecht' binnen. Mvnheer,
genomen het woord SOCIALISMUS. Wat is dat
voor een beest
Denderb. Vriend Wannes, g'hebt gelyk dal
ge 'tSOCIALISMUS eene heest noemt, want 'tis
er waerlyk eene, maer eene beest van maet-
schappelyke verdelging, van dievery en schande.
Het SOCIALISMUS is de overweldiging, het aen-
slaen van al de eygendommen en goederen van
de ryken en van de burgers in 't algemeen. De
Socialisten willen alles in 't gemeen maken, geld,
meubels, landen, liuyzen, renten, obligatiën, met
een woord alles willen zy aen de wettige bezitters
ontnemen, dit onder malkanderen verdeelen, en
dan voorts den vollen teugel vieren aen al de
driften waertoe een tot in den grond bedorven
hert bekwaem is.
Wann. Dit zyn voorzeker gasten die niets
bezitten, kaelaerds die hunne kazakken moeten
doen vernissen omdat zy geene nieuwe konnen
koopen?
Denderb. Het is zeker soortgelyken bugt die
tot zulke baldadigheyd in staet is, kerels die in
brassen en slempen hun laetste oordje verknoeyd
hebben, die te luy zyn om te werken en eenen
stuyver te verdienen, maer die niettemin geern
schoon gekleed gaen, drinken en zwieren, goede
sier maken, doch die er nog meer peper zouden
willen op geven, konden zy d'oordjes van een
ander in hunne handen krygen!
Wann. Ha! zulke heet men socialisteu. Maer
wat zullen de ryke francmacons, de ryke liberha-
ters daervan zeggen? Zullen zy zoo gereed zyn
om hunne goederen te laten verdeelen?
Denderb. Neen, neen, Wannes, de ryke liber-
haters, de ryke francmacous zyn zeker zoo ge
reed niet; als 't daerop aenkomt, zyn zy de groot
ste consei'vateurs of houd vasten. Die kerels wil
len maer dë kloosters-enkerkengoederen, de
catholyke studiebeurzen knippen; maer hun ey-
gen goed, daeraen houden ze"gelyk aen hun vel
en zy hebben maer het janhagel, het schuym des
volks bedorven uyt liaet tegen de priesters, uyt
liaet tegen den godsdienst, uyt haet legen de
Kerk, uyt haet tegen God zeiven, omdat deze
hunne baldadigheden, hunne bedekte dieveryën,
hun overspel, hunne ontucht en andere scliand-
ge driften veroordeelen en brnndbmerken. De
francmaC'Ons en liberhaters hebben dit gedaen,
zonder te denken dat er zunder godsdienst geene
regtveerdigheyd, zonder regtveerdigheyd geenen
eygendom, zonder eygendom, geene lamilie, en
zonder familie geene maetsehappy konnen be-
staen. Zy hebben 't volk bedorven zonder te den
ken dat zy d'eersle slagtoffers der begeerlyklieyd
zouden wezen en dat men eerst, hunne geld-
koffers zou konnen komen bezoekenWant
neemt den godsdienst weg, en de samenleving
word dadelyk eenen kuyl van stroopers, dieven
en moordenaers.
Bell. Denderbode, geef ons nog wat van
't geen er te Luyk is uytgekraemd
Denderb. Zeer gèern, Bellarmien. Ziet hier
wal eenen anderen gewezen leerling der franc-
ma<?onsuniversiteyt van Brussel afgaf:
Zoo lang de UÈR DER YBAEK niet zal gesla
gen zyn, zullen al onze wenschen onvervuld
mynheer! riep hv bevend het peerd van den vremde-
ling is dol geworden; hot byt 0111 zich heen, en heeft
oogen als brandende kolen Hel heeft den duyvel in T
lyfof hel is den duvvel zelf, stotterde deil armen
knecht. Ik weel niet wal ons nog zal overkomen.
Nu wierd hel gezelschap nog meer verlegen.
Den vremdeling boven hun hoold liep nog maer alloos
heen en weder het likken van een uervverk kon niet
ïegelmatigcr zyn dan het gerucht zyner schreden.
Had hy nog maer een enkel oogen blik rust genomen
maer neen, hel slappen van den vremdeling bleef altoos
even eentoouig.
H.-t onweder daer huylen was vreeselyk de elemen
ten schenen in oproer te zyn, T was of de wereld zou
vergaen.
E11 de gasten van den herbergier waren bygeloovig
genoeg om hot weder in verhand te brengen met den
gehevmzinnigen gast.
N'ii sloeg de dorpsklok het uer van middernacht, en
plotseling licerschte er de diepste stille die wel een
kwartier uors duerde, en toen was hel als of er een
zware last op den grond viel.
De deur van de bovenkamer werd nu geopend, en
men hoorde ze woêr loeslaen.
Den vreeselyken rooden man kwam met zyne zware
leerzen de trappen af.
De vrouw van den herbergier lag half in onmagt op
haren stoelden weerd hield den ontvanger vast om
klemd den schoolmeester sliet hel een gebed om ver
lossing na hel andere uyt. Den burgemeester alleen had
nog eenige tegenwóp'rdigheyd van geest behouden.
Toen de deur werd opêngestootcn en de reusachtige
gestalte des vromdcliiigs met hoed, mantel, mantelzak
blyven.... Wy moeten terug keeren tot het groot
tydstip van de JAREN 93.... DANTON, ROBES
PIERRE, MARAT, CAMILLE DEMOULINS, zie-
daer de mannen die gy, jongheden, tot VOOH-
II EE LD van het politiek leven nemen moet
Bell. Wel, Denderbode, 'tzyn al moorde
naers, bloedhonden en afgryslyke menschen-
beenhouwers die dezen kerel tot voorbeeld stelt.
Wat! de schelmen van 'tjaer 95 verheerlyken,
die monsters, die onzen vadergrond met onschul
dig mensehenbloed doorweekt hebben, die af-
scliuwelyke guillotienmannen, die zooveel rouw,
wee en droefheyd onder de deftige familiën ge-
zaeyd hebben!tot voorbeeld stellen, 'tis
ongehoord.
Denderb. —'Ja, ja, Bellarmien, den bugt van
Luyk wilt niet mindjer dan diten om er u een
klaerbewys van te'geven, zal ik u zeggen wat
nog andere bezetenen van dit zelfde gebroed
hebben durven uytbraken. De revolutie, zegde
eenen, is denzegeprael van het werk op het geld,
van den werkman op den luyaerd, VAN DEN
MENSCH OP GODIk vraeg u dat gy met my
zwceren zoudHAET AEN DE BURGERY'!
HAET AEN DEN RYKDOM EN HET REGT. Eenen
anderen godiTeloozen vleescliduyvel voegde er by
De vrouwen moeten onze poogingen ondersteunen.
En zy zullen ons niet ontbreken, daer ben ik zeker
van. 'Tis immers Eva die d'eerste tegen God opge-
staen is. Indien het noodig isdeguillotienledoen
werken, roept nen derden bloedhond uyt, hewel,
wy zullen 'ie doen werken. Indien de bezitters van
den eygendom aen de revolutie weerstand bieden
dan moet men, door een volksdekreet, den eygendom
vernietigen; is 't dal dc burgery w'eêrstaet, dan moei
men de burgery vermoorden!En tot bekrooning
yan die abominabele moordkreten, roept eenen
vierden bloedhond uyt:
INDIEN HONDERD DUYZEND HOOFDEN ON
ZE PLANNEN VERHINDEREN, DAT ZY ONDER
'TMES DER GUILLOTIEN ROLLEN!!..., Ziet
daer, Wannes en Bellarmien,een staelken van het
geen er door dit samenraepsel van verblinde jon
gelingen, bedorvene studenten, verleydde school
knapen en oude leerlingen van het liberhaters
slaetsonderwys is verrigt. Zyt gy dan verwon
derd dat ik zoo afkeerig ben van liet staetsonder-
wys? Zyt gy dan verwonderd dat ik zoo gedurig
de" francmaeonslogiën en de liberhatersparty be
streden heb? Zyt gy dan verwonderd dat ik van
over twintig jaren altyd het zelve gezegd en her-
haeld heb? Daer ziet ge myne vooruytziglen op
het punt van letterlyk verwezenlykt te worden,
als al de catholyke Belgen niet samenwerken,
en al hunne krachten inspannen om dien ramp
zaligen haspel neer te vellen en 't land te verlos
sen van die adderslang, die het stoffelyk bloed
des volks uylzuygt, en het zedelyk bloed bederft
en dermate vergiftigt, dat eerlang ons voorbeen
zoo catholyk Belgiën zal gelyk mogen gesteld
worden met het ongelukkig Piemont, waer boos
heyd en schande, onëer en ondeugd groeyën
gelyk de bladeren op de boomen.
(Word voortgezet.)
en zweep zigtbaer wierd, riep den burgemeester
Ga, duyvel, ga weg van my!
Nauwelyks ecbler bad hy deze woorden uytge-
scbreeuwd, of den rooden gast trok de deur uyt en
stortte zicli in den stal.
Allen liepen naer hel venster, en nu zagen zyby het
schilleren van den bliksem boe den rooden reus in de
duyster»is voort galoppeeide. Zelfs toen zy hem niet
meer konden zien, noch hooren, stonden zy nog stom
van verbazing aen hel venster.
Doeh den herbergier herstelde zich het eerste van
allen.
Myne goede vrienden, sprak hy diep ademhalende;
wy zyn bevryd van do nabylieyd des boozen. Onze ziel
althans heeft hy niet medegenomen. Schoolmeester, ga
nog niet naer huys, maer zeg eersteen gebed op in de
kamers waer den boozen is geweest, dan zullen de mu
ren wéér zuyver zyn van zyne helsche besmetting.
Geerne, sprak den schoolmeester.
Maer ik moet toch bekennen, voegde den burge
meester er bv, dat dit alles my zeer racdselachtig loe-
schyr.i.
Eu de oplossing bleef niet lang achterwege.
Toen den weerd met zyne gasten op de bovenkamer-
kwam waer zyne helsche majesteyt had geweest, vond
hy zyne kas o'pengchroken, cu al hel gereed geld en do
popieren gestolen.
De juwcclen zyner vrouw en liaer fynste linnengoed
waren ook al medegenomen.
Een slimmen dief had van de bvgeloovigheyd en de
vrees van de goede lieden misbruyk gemaekt om niet
hunne ziel noch hun lichaem, maer hun geld weg tc
pakken.