5<!e oilier. XoiHiag\ I November I UOJ>. iV' 1161
VERTREKUREN UYT AELST-- NAER
6 PRANKS 'S JAERS.
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
HET LIBERALISMUS EN
DE VRYDENKERY.
Maer
'T is ivel waer,
Doch,
Nu,
Integendeel.
Een dozyn liberhaiers
leugens.
■Bend. S-40 7-20 8-36 Ii-SB 3-13 6-20 Gend, (MS vrvilag) 7-i (i E 8-31 *.R# «8-SS
lokörcn S-Ï0 7-2" 8-36 12 2.7 3-13 6-20 b< 12-40 3-lS 6--20 G .41 9-2(1
Brussel. 8-0" 8-35 (El 23k') 9-43 12-12 1-14 jg Brugge, Ostende, (E 7 06). 8-50 12-46 6-41
E 2-50 5-48 (E le 2' 3* k') 3-53 8-35 8-.i3 -i Dool'nyk, Kortryk, iMoesfiroeu, Ryssel (lungs
Meoll. 5-21) 7-20 8-00.8-35 (El 2 3kl) 8-36 9-43 jg Gend) 7-0C<El)onrn. nite.) 8-50 12-46 3-15
!1! 1-14 2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-51) g «-41
Alllw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 1-14E Doorn. P.yss. (langs Alll) 8-00 0-00 Alh 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-5!) g alleenl. tol Korlryk f.aterd. Zond. en Woensd.
'l.euv. Thienen l.uvk V-erv. Landen. 5-20 (7-20 Ninove, Geersb. Alh, 6-10 8-00 (12-12 Doornvk
8-35 E) 8-36 9-43 12 12 1-14 E 3-13 (Mn 'E g Uytg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.)
1« 2' kl van Thienen) (8-35 8 55 E 1 2 kl.) jg Berger., Qniévram, 6-10 8-00 12 12 2-50 5-53
4'AN ANTWERPEN NAER: Lokeren, (lend, 7-30 9-00 E 11-00 2-30 5-00 E 0-00 7-30
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 E 10-50 2-30 5-35 E 0-00.
Te Lede slae» al de konvoys uylgenomen de Expres. Te Idegem eil Santbergen staen
at de konvoys. Te Gkseghem slaen stil al de konvoys. fe Denderleeuw staeu al de kouvoys
tiylgen.de vertrekken, van Brussel 6-30 8-10 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8-35 1-14 5-48 5-35.
Afreys van Denderleeuw «aer Ninove. 9-12 's avonds.
N H
I tender monde, Aelst, 7-05 9 10 11 00 1-55 5*00 7-3(1
Niliove; Geeraerdsbergen, Atlu 7-05 11-00 1-55 0-00 5-00 (7-30 Ninove.)
van aTh Naer
Geeraerdsh, Ninove, Aelst, Dphdéfmotidek Lokeren 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Lessen, Geeraerdsbefgen, Ninove* Aelsl 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Brussel (lang Denderleeuw), 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Gend. Brbgge, Ostende (iangs Aelst). 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
van Ronsse naer Audenaerde* uend. 8-03 11-25 3-20 4-25 8^22.
VAN KhtissÉL NAfcft
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7^28 8-10 14-20 12 06 2-10 5-15 6-00 8 20
Ninove. GeeraerdsbergelG Alh (langs Denderleeuw), 7-28 41-20 2-10 5-15 (8-20 Ninove
VAN DENbEhMONDB NAfeR
Brussel (iartgs Aelst) 7-35 41-33 0(L<»0 2 a4 5-29 8-00.
Aelst 7-33 9-55 11-33 00-00 2-24 5-29 8-00 0-00.
van BraiNé-le-cömtë NaeRËnghi Geer. Sol, Gelid* 6-52 9-06 11-08 2-08 4-28 5 27 8-05
van genö naer Sotteged)* Braiiie-le Gomte* 6-05 8-10 E 9-40 1 1-28 2-20 7-00 E
Culque Sunni.
AELST, OEN 14 NOVEMBER 1868.
Volgens den Journal de Gand, het liberalismus is de
vrydenkery of 'l is niets. Den Journal de Gand heeft
gelyk maer iedereen verstaet dit niet. VVy zullen het
■<locn verslaen.
Liberaet zyn. is tegen den klergé zyn 't is zyn gezag
■miskennen en tegenkanten.
Tegen den klergé zyn, is tegen de priesters, legen
■de bisschoppen on legen den Paus zyn. Maer den Paus
4s 't.zicnlyk hoofd van de II. Kerk hv is den wettigen
-opvolger van Petrus' op wien Christus zyue kerk ge
bouwd hoeft; en bv gevolg legen den Paus zyn, is
tégen de H. Kerk, tegen Christus zelf zyn 't isaen de
:H. Kerk en aen Chrisius zelf verzaken T is zyn geloof
afgaer., 'tis apostael zyn. 'T is Ghrislus zelf die dit
geluygtDie naer de Kerk niet kiyslert, zegt Christus,
dal hy in uwe oogen als eenen heyden cu ecnen publi-
•eaen zy. Zoo dan liherael zvn is zyn geloof afgaen
't js vrydenker worden, en den Journal de Gand heeft
-gelyk als hy zegt, dat hel libèrulismus de vrydenkery is
•of dat het niets is.
Voor iemand die catholyk geboren en catholyk opge-
foragt is, dien slap is tö groot om in eeiieri keer gedaen
4e worden alwie nog eenige catholyke gevoelens in
ayn hert draegt zou verschrikt zyn van dieu stap te
doen hy zou achteruyt deynzen. Wat doen dan de
vrydenkers om de catholyke zoo verre te krygen zonder
hun dien schrik te verwekken
Men zal eenen omstap doen men zal hun wys maken
KÜat zy konnen verzaken aen het catholicismus zonder
<1 aerom te verzaken aen het christendom, aen Christus
men zal hun wvs maken dat de protestanten ook christe
nen en ware christenen, ja de cenigste ware christenen
2yn; dal Chrisius uyt alle sekten zyne uytverkorenen zal
Irekkon dal Christus tin zelf geleerd heeft, dat hy zelf
het voorbeeld gegeven heeft van de verdraegzaemheyd
in zaken van godsdienst.
De protestanten verzaken niet teenemael aen hel
geloof, ten minsten in den sohyn zy zeggen dal zy
gelooven aen de .schriftuermaeraengezieo zy de
11. Kerk niet meer hebben om hun voor te houden wat
zy gelooven moeten volgens de schriftuer, zy leggen
zelve de schriftuer uyt volgens hun goeddunken, zy
gelooven 't geen hun goeddunkt, en daerhy komt liet dat
cr byna zoo veel protcstatitsclre sekten als protestanten
zyn.
Het vry onderzoek is dus het grondstelsel van hel
iprotestantismus, en 't is ook liet grondslelsel, van het
liberalismus. Want als men het gezag van den klergé
miskent en verstoot, als men noch naer priester, noch
naei bisschop, noch naer Paus meer wilt luysteren,
als men zelf alles will onderzoeken en door zich zelf
van alles oorde.elen, men doet gelyk de protestanten,
men neemt voor eenig geloof zvn eygen goeddunken.
Den overgang van het liberalismus tot liet pro.lestan-
tismns is dus 'zeer gemakkelyk, en 't is daerom dal da
vrydeiikers alle occasien waernemen om met lof van
het protestantismus te spreken, om het prolestanïisiiiüs
verre boven bet catholicismus te verheffen.
DEN ARMEN OBGELORAEYER.
(Vervolg en slot.)
Eens was ik jong en sterk,.den bloey der gezond
heyd glansde op myn aenziebt, den moed overliep myn
hert, mynen onvernioevbaren arm draeyde onverpoosd
aen het* speeltuyg dat ryken en edellieden kan doen
grimlachenen alhoewel er dan sonitvds my zuer
brood en bitterer, wyn te eten en te drinkenstond,
kwam nooyt eene klacht mynen mond Ie ontrollen,
want nevens my, zag ik eene aengebedenc vrouw, die
op heiwerk myner handen wachtte, en die de klevne
wichjes die rond haren schoot speelden de liedjes
leerde stamelen die vaders orgel zong.
Lang was ik zoo gelukkig, maer ach cr brak
«ens eenen dag aen, o ik tmyver nog by het gedacht,
er brak eenen dag aen dal liet licht my ontging en ik
moeder en kinderen rond my hoorde van honger, dorst
en ontbeernis klagen Vader, eene bete broodJ 0 ik
heb zoo eenen honger 1 O wat was dit pynelyk
en grievend, en hulp-en hopeloos. Daer liggen gelyk
eenen dooden en toch leven en gevoel bezitten tot last
zyn van al. wat men lief heeft... ik hragt zbo vele dagen,
vele nachten door, zor.der myne smerten hadde ik zeker
vergeten dat ik leefdeik wachtte met ongeduld óp
de komst des doodsengels ik had haest om te sterven,
maer hel mogt niet zyn, ik was bestemd* om nog vee!
te hoorei) en veel te gcvocleu ik moest den ratelenden
doodsklank snakkend uyt de keel myner teedere vrouw
en myner lieve kinderen hooren op3tygen, levend moest
ik de dood smaken en eene gansche hel van ongelukken
in myne ziel kokend voelen schnymen.
Van het protestantismus tot de vrydenkery den stap
is kleyn en gemakkelyk om doen. Zyn eygen goeddun
ken voor regel nemen van 't geen men gelooven moet,
of zyn geloof afgaen, 't is al een en bel zelve. Is het
niet belagchelyk van daeg te moeten voor waer houden
en gelooven, hetgeen men morgen zal mogen voor
valsch houden en verwerpen, volgens dat men veran
dert van opinie Is bet niet logieker in eenen keer
alle geloof afgaen en vrydenker worden Is het niet
beter in eenen keer zeggen met den Journal de Gand,
het liberalismus is de vrydenkery of 't is niets
De vrydenkery is hel leste woord niet van 't liberalis
mus. Achter de vrydenkery komt de vrye zedeleer, de
morale indépendgnie zy is er een gevolg van gelyk van
het'proteslanlismus.
De protestanten leeren dat hel geloof zonder de wer
ken genoeg is om zalig te worden. Gelooft vastelyk en
zondigt zonder vrees, zegde Luther.
De vrydenkers die aen God noch aen zyn gebod ge
looven, stellen ook natuerlvk dc ehristelyke zedeleer
aen den kantdie zedeleer is voor hunne oogen eene
klerikale uylvinding, een middel van politieke over-
heersebiug, en zy maken zich eene zedeleer volgens
hunne góeslc.
Dit alles trotseert in den hoogsten graed alle catho
lyke gevoelens De vrydenkers weten het ook en zy
hebben het middel gevonden om daer in te voorzien
voor het opkomende nakomelingschapdit middel is
d'inrigting van liberale scholen, die aen 't gezag en aen
't opzigt van de geeslelyko overheyd onttrokken zyn
In de groote steden.durft men zonder complimenten
alle geeslelyk onderwys uyt die scholen verbannen
maer in de kfeyue steden, en byzonderlyk in deze van
ons catholyk Vlaenderen, men moet er nog den cate
chismus doen leeren om het vertrouwen te verwerven
van de catholyke familien, om de kinderen te krygen
van de catholyke ouders.
Maer de liberale schoolstichters zyn niet zeer ver
legen van dit zoo gezegd geeslelyk onderwys. De mees
ters en meesterssen houden zich te vreden met den
ealheclnsmus te doen van buyten leeren gelyk men iets
leert aen nen papegaey. De kinderen weten niet wat
zy leeren men verwekt er hunne aeudacht niet op
men leert hel hun niet verslaen en v\erksteliig maken
men leeri hun den catholyken godsdienst niet kennen,
eerbiedigen en beminnen men leert de kinderen hunne
catholyke pliglen niet kennen en kvvyten U nien over-
tuygl hunnen geest niet van de catholyke princiepen,
men plant geene catholyke gevoelens in hun hert men
leeit hun het gezag van de geeslelyke overheyd niet
erkennen en eerbiedigen.
Het eerste dal de kinderen leeren in eene liberale
school, is wederspannig zyn aen 't gezag var. de geesle
lyke overheyd en van de il. Kerk. De geeslelyke over
heyd en.de H. Kerk keuren die scholen af, zy verbieden
aen de ouders hunne kmders naer diergelyke scholen
tc zenden, en bv gevolg de tegenwoordïgheyd zelve
van de kinderen in die scholen, is èenen akt van weder-
s'pannigheyd aen T gezag van dé geeslelyke overheyd
en van dé H. Kerk.
Daerby hebben de meestérs en de meesterssen van
die liberale scholen menigvuldige middels alle dagen,
om die liberale gevoelens in 't bert der kinderen te voe
den, en 'ze allengskens, zond-er dat zy het zelve geweer
worden, op den leest van 't liberalismus te schoeyeti;
'1 is vreed, maer 'tisalzoo. Advies aeu de catholyke
ouders
Geërde lezers, Vvy hebbéh vóór de religie niets meel4
te vreezen, d'aposlels uyt 't Verbond gaen Je Kerk en
den Godsdienst hervormen, de misbruyken wegnemen
en van de wereld een paradys maken.
T is den Paus, zeggen zy, 't zyn de Bisschoppen,
't is de Geeslelyke Overheyd die alles ui de war bren
gen en de schuld zyn van al 't kwaed. Zy zyn trotsclie
onver.draegzame en willekeurige mensohen, die den gods
dienst ten onder brengen, die de bürgerlyke Wetten ver
achten, de overheden overweldigen en hunnen Goddetyken
Meester bespotten De klerikalen zyn deze hebreeuwsche
catholyken die Christus gekruysl hebben Christus,
volgens die nieuwe apostels uyt 't Verbond, is nen
protestant, die de verdraegzaemheyd van 'alle secten
voorhield en oefende.... Herkent, zeggëli zy in 't Verbond,
en oefent mei Hem (met Christus) dé volstrekte vryhtyd
van alle denk- én yeloofswyzen
L>it komt overeen met 't geen zy vroegei* stegdeh,
te weten dat God zyue uylverkorenc üytalle sekten zal
kiezen11
De Verbondsaposlete maken van Christus niet alleen
nen protestant maer zelfs nen vrydenker, die de verdraeg
zaemheyd oefende, 't ia te zeggen in zake van gods
dienst, d'onverscliilligheyd oefende of de vrydenkery,
volgens welke iedereen müg gelooven of niet gelooven
al wat hy wilt!??
De Verbondsaposlete schryven hti over de religie juyst
gelyk Lulher schreef, in zynen tyd, Luther dien arts-
ketter, dien vuyten apostaet, die uyt 2Vu klooster weg
liep en eene nonne uyt hel hare trok 'otrt er zyne byzit
van te maken Luther die de religieüsen ontsloeg van
de belofte van zuyverheyd, welke hy zelf düyzend mael
geschonden had. Dit goddeloos kopstuk had ttatuerlyk
eenen doodelyken haet legen de Roomsche Catholyke
Kerk, hy braekte overal zyne venynige gal uyt tegeu
Haer, met eene duyvelscbe woede viel hy uyt tegen dett
Paus de prinsen en volkeren wekte hy op* om het juk
des pausdoms af te schudden hy vervalséhte de leering
van Christus; hy schafte 4 van de 711II. Sacramenten alt
hy hitste de prinsen op om de kerk- en kloostergoe
deren aen te slaen, en trok aldus al de vuylerikken
en roofzuchtige kerels op zynen kant, om zyne godde-^
looze dolingen te helpen verspreyden en 't volk van
't Roomsch Catholyk geloof af te scheuren......
Welnu, verleden zondag, komt het Verbond meer dan
ooyl zyne vyandeiyke iiizigien tegen den Roomsch-
Catholyken godsdienst te doen kennen. Gelyk den arts-
ketter Luther valt hel uyt tegen de Róoriisch Catholyke
Kerk, en verheft uyt al zyne krachten de prolestanlsche
secie, onder den naem van christendom!....
Men zou vvaerlyk zeggen dal d'aelslersche kliekschry-
vers, met hun Verbond, malgré bongré, ous catholyk
volk aen T catholyk geloof willen doen verzaken en
van onze stad eenen Luthers- of proteslantennrst
maken. Immers, 't is van vandaeg niet dat dit uyttee-
rend liberhaterskliekske daertoe gewe'd doet. iedereen
weet n-og dat hel, in dén tyd, bybëlleürders met ver-
valschte bybels^geroepen heeft, protestantsclie predi
kanten in herbergen, redenaers op het stadhuys om
den eerloozen Marten Luther te bewierooken enz
Maer dit alles en pakte niet, en daerom beginnen de
slinlmcrikken in t Verbpnd zejve te werken Dit blad
braekt zyne kokende gal uyt,legen Paus, Bisschoppen
en Priesters en tegen g'hee! de catholyke Kerk. Maer
Uyt Voorzigtigheyd, trekt het een masker aen en he*
spreekt van T Christendom, het brengt er nog den naem
van Christus tusschen om de geloovigen niet te ver
schrikken.
Ai de ketters gihgefa ook zoo te Werk. Zy gaver, zich
ook uyt, gelyk het kliekske, voor ware christenen, en
ih den grond waren 't volm'aekte volksverleyders. Men
heeft maer te zien naer Lulher, Calvyb, Hendrik VIII
en meer andere.
Die kerels kwamen ook, gelyk het kliekske, het waer
Christendom aenprekenen onder hun schynheylig
masker deden zy 't christendom te niet en maektèn
van de Ware christenen, vervalschte christenen, protes
tanten en vrydeukers.
Het eenig waer christendom besiaet in de Booüische-
Calholvke Kerk, welke Christus heeft gesticht en met
welke Hy, volgens zyne goddelyke beloften, tot het
eynde toe zal blyven, spyts hel aelsiersch kliekske eu
al de kliekskès van de wereld en nog verder. De
Ver&ondsnpostels met g'heel hunnen aenhang houden
van die Roohische-Catholyke Kerk niet. Ter contrarie,
zy hebben er eenen onverzoenlyken haet tegen, byzon
derlyk tegen den Stoel van den H. Petrus. Meü hoeft
maer hun Verbond te zien, 'tisnlle weken 't zelfde
liedje Leve den moortelbak, tvecli met den papenwinkel!...
En die gasten komen ons spreken van het waer
christendom, zy die T zoeken te verdelgen, zy die de
leering yan Christus vervalscheu en in hun-smaedblad
durven schryven dat de woorden van Chrisius Uie
met My niet is,as tegen Mij, dagleekenen yan de midden
eeuwen, daer zy meer dan 10UO jarep te lezen stonden
in 't Evangelie van don H. Lucas XI Kap. 23 v.
Neen, neen, lezers, 't Is het Waer Christendom niet
dat de Vérfamdsapostels willen inplanten,- zy houden
zoo rain van 't waer christendom als van 't waer
catholyk geloof, als van Christus zeiven, dien ?y
gelyk Voltaire, zouden willen verpletteren en zyne
leering in 'l slyk versmachten. Maer zy zouden ons,
onder den dekmantel van 't christendom, willen pro-
lestantsch maken, volgens de les van hunnen vriend,
tien godverzaker Ëugeen Sue, die zegt om T catho
lyk geloof te vernietigen* preekt do "proteslanisetie
leering. Het protestantismus, zegt hy verder, 2yu die
rlnyzend poorten om van ityt de Catholyke Kerk Weg.
to gaen en alzoo van 't volk ware vrydenkers te maken,
die gelooven en oefenen al wat oipi de bedorven©
driften best overeenkomt. De Vrydenkery. 't is daer -
toe dat bet kliekske ons brengeii will, 'daerioe wor
den alle middelen ingespannen boeken, scholen, ga
zetten, cerkels, conferentien enz. enzMaer 'Urn
zal niet pakken, wy zullen er allyd by zyn.
Keyzer Augustus had al de uytwendige teekens der
vryheyd aen '1 oud heydensch Roomsch volk gelaten.
Den senaêt zetelde nog en 't volk vergaderde op do
merkt. Maer mét ef daed was de vryheyd begraven
en de allecnheersch'ing regeerde en bestuerde.
'T geen er thans in Belgien omgaet, doet ons denken
aen Keyzer Augustus eu aen 't oud Róomen hier ook
lieerselU het magónniek despotismus o! liet doctrinaris-
ipus. Maer't is een en 't zelve, 't is toch de dwiiigolamty
of d'alleenliéerschTiig, en wat ons betreft,, wy hebben
liever eenen meester, eenen dwingeland, eenen over-
lieerspher, datfzes kerels van zelfden kaliber.
eyndelyk in eenen hoek erkent myne bevende hand het
dorizig kleed van mynen trouwen Ralph ik riep hein
by fcfnen naem, ik liefkoosde, ik omhelsde hem, doch
geeire tael, geen teeken, zyn hoofd was koud, mynen
armen Ralph was dood
Hier zweeg den gryzaerd. Dil lang en nypend verlmel
had zyne ziel te fel geschokt. Freules eu'jonkers. Rid
ders en Knapen, allen hadden eenen Jr'aen in het oog,
doch de gouden drinkschalen gingen nogmaels in he't
ronde, hel gëeslryk druyveuvocht bruysehte nogmaels
m ne bekers en deze mae! blonk de vreugde op ieders
gelaet. Zelfs den gryzen blinden scheen welgemoed,
want by hulp had men hem ook troost geschonken.
Vier niaenden later donderde de bromklok der hoofd
kerk over dé hoofdslad. In het wyde koor des got-
hischen tempèls, schoof den edelen Alexander Van
Nieuweiihoven den hiiwelyksring aen den vinger der
schoone Machleld en toen hel jeugdige paer den altacr
verliet wachtte hun eenen gryzaerd ouder de breede
kerkdeur, en oveilaedde dc nicuwgehuwden met zege
ningen en gelukwensehon Wie zou h. over vier niaen
den my een zoo groot geluk hebnen kunnon voorspellen,
murmeïdé Alexander in het oor zyner bruyd docii
deze antwoordde met eenen zoeten grimlach biyf ver.
zekerd, niyneo vriend .'een goed werk zal altyrj gebene,
dydën.
En siods dwaelde nimmer den gryzen bjipden met
zyn orgel rond steeg eD straten, door regen en wind
hy leefde nu gerust en te vreden, hy de zorgzvnrr
edele bewooners. Dikwerf verbaeldc hy zyDe droeve
geschiedenis aen degenen die het hooren wilden, en
dan nog vlöoyden zyne tranen ter gedachtenis 'V«Q
Ralph zynen.hond.
'7 was avond toen den jongsten myner zonen na
eene lange worsteling met den honger in den hoek van
het zolderken, door de dood wierd» weggerukt. Ik voel
de zynen vermagerden arm mynen - hals zoeken, hy
poogde zich nog op te region om den afscheydskus
op de wangen van zynen blinden vader te drukken,,
maer den honger rukte myn kind ter neer. Vader, ik lub
hongerVader, ik heb dorstkreet hy met versmoorde
stem en hy viel in een, en deu lieveling myns oucier-
doms was een lyk.
Oh alsdan wierd ik zinneloos. In den beginne
myner ongelukken, had ik God in myn bert van onrëgt
beschuldigd, en de straf die ik er van droeg was zvvacr
en langdurig.
En toch in zyne goedheyd bezorgde hy my troost.
Van al wat my ontnomen was, bleef my nog eenen
hond overnooyt had trouwer dier onder schooner
vel gehuvsvbst. Myne vrouw was hy zoo als myne
kinderen toegedaen geweest. Hy had hun eene pael-
looze vriendschap toegewyd. In gelukkigere dagen
diende hy bun tot makker in hunne vermaken. Ook
hunnen hongersnood had hy gedeeldhy had myne
vrouw en kinderen in het graf zien dalen, 'en nu kwam
hy ook den armen blinden streelen en treurig buylcn
als vroeg hy of ik en hy veroordeeld waren om hel
lot myner kinderen te onderstaen.
Myne krachten kwamen allengskens terug, door
de zorgen van weldadige lieden. Ik gevoelde my nieu
wen moed en weêr ging ik met de zware orgelkast aen
het liehaeui doorsteeg en straten maer nimmer zong
ik nog een vrolyk lied. Deze waren by myne kinderen
in het graf gedolven.
Ralph bleef aen myne zyde verknocht. Zyne ver
zwakte stem riep den voorbygaBgcr tot deit hoek waer
myne-halflamine hand bevend aen de' vys des orgels
draeyde, en dan somtyds. riddefs en edelvrou'wen
naderden, tot den armen blinden; e» wiei*pejT hem'het
geld dor aelmoes mildelyk jn het blikken busje,dat aen
eengn riem voor rnyhe borst hing.
- Helaes het arme dier was moediger dan ikzelf.
Schoolleren hond liep er nergens in de stad. Hoe geluk
kig ware hy by ryken niet geweest! Maer hy verkoos
myne ellende aen de pracht eens nieuwen' meesiers
en toen wy 's avonds met de aelmoes der licfdadig-
heyd de luydruchtige herbergen verlieten, trok Ralph
my op zyde tot voor eens bakkers deur, en ik vroeg
daor het zwarte brood dat ik met hem zou deelen
dan weder trok hy my Ier deur uyt, terwyl zyn flauw
stemmetje dan eens vrolyk blafite, want nu was by tevre
den en gelukkig, zynen meestér bad immers brood
legen zynen honger.
Maer Ralph wierd alle dagen magerder en zwakker
en wanneer hy 's morgens my den zoen bragt die ik
eerlyds van myne kinderen ontving, voelde ik zyn
mager hoofdje uylnemende beet. Leed nu het arme dipr
hoager voor my?... Ik geloof bet want later heb ik
opgemerkt dal de zwarl6broodkorsl in die dagen uiet
verminderde dan juyst vart zoo vee! ik er van Du.tte.
Eenen morgend bet was zeer laet, want door de
gebrokene pannen van myn zolderken, voelde ik reeds
de blakende zon op mynen uaekten 'schedel brandèu.
Neg niet gekomen, dacht ik en ik riep Ralph Ralph
doch geen antwoord. Ik riep nogmaels en nergens van
Ralph een spoor, tastend rechtte ik my op en zocht
al kruypend aen myne voeten, want daer was de rusl-
plaets van mynen hond.... doch niets vind ik dan