i5a«. 20s,c Jacr Zondag», I September IK72. on on! is. J ■(,'i YZKIIEN WEG.— VERTREKUREN UT AELST WEK YEllTltEklTlKN LIT l)E VOEGENDE STATIËN De plichten der kalliolyke. ouders. Iixlcnluetl wat /.iel men? Welk zyn dus de plichten «Ier kulholyke ouders? Dus, V riK'lilcii van «Icn liberalen boom. ABOY-vr.iiF.ST-i-RYS ZES FRANKS 'S JAERS. -i-m [V* loschryving eindigt mei 31 December. AOROMCIN-FITk |>er drukregel Grwoone Ir. O-tft Vonniwn 0-50 Kniaata I -00 Deodcrmoodc. 5 20 7-40 8 38 It-fS 3-15 6 20 9.4» Lokeren. 5-20 7-40 8 38 19-45 3-15 6-40 II,h. bd. 5fW 7 Ml IM 77,/ bp |*t" U M Kxp. i' 43* kl. 4 56* 3-15/5-53* 6-40/ (8-35* 8-5* ffntvv. 5-4017-40/8-03* 8-37* Etr 4* 3'kl 1-tWF\r 4*2* 3' kl 4-50* 3-15/ 5-53* 6 20/ 8-35* en 8-58* Brussel, Inugs Dendemonde, 5-4f 8-58 IJ. Brussel, Inmj[Irnilerletwe 6 25F 8-00 8-37 I.. 1* i' 'I' kl ■4314-04 1-14 E (•l*3*kl I-504-46E6-538-3I 8-589 IS Leuven. Tbieiien, buyk. Verviers 5 40/ 7 40/en 8 37,/ Eva. I* 4' 3* kl. 8-38/ 9-43* 14-01* 1-14* Exr. 4* 3'kl. 3-15/ 5-53* 8-35*8-58 (1) Nut*. De lellcr beteekent langs Termonde en de Cei.d, 5-05 's trvd 8-0ltl'4'3' k 8-34 8-53 II 10 14 2 14-46 3-18 3-46 E. I' 4* 3* kl 6 40 6-41 9 46. Brugge, Oostende 8-01 Exr 1*4* kl 8-34 *-?• II 10 14-45 14-46 3.18 3-46 E f 4* 3# kl. 6-48 6-4 Doornvk, llouscron. horlrvk, Hvsst-I [lan<jj GYadj 8 3 11 B tl M I M 20 o-4l Itoorn House. Kortryk, Ryss. (langs,4/4)6-10 8 00 12 5-51 Nmovr. Geeraerdsbcrgcn, l.c «n, Aili C 10 8 04 14 0 4-5' 5-51 8-58 Bergen, Quiévrain C 10 8-08 14-04 4 50 8-5 Fugliien Hraiuc, Manage, Charleroy, Namen (.rerun berge* 10 (S-00 F 1* 4* 3* 'si \an GeiTjrr.l l„ ig 12 02 4 50 5-51 E. 1* f* 3« kl van Cbarleroy. lellcr langs Denderleeuw. uiqur Nniim. *»aa *il>t UT Alb 6 55 10 30 1 44 4.34 7 50 9 05 Antw S 55 7.10 f.56 12 35 5 45 I 50F I* W kl 7 00 II 7 251 1' 2" ,M 7 (ft* 10 |0 „Hl 12 13 2 lu 3.1 OF, I* 2- 3* kl. 5 15 5.57 8 40 Demlermondi- 7.32 9 55 II 33 4 21 5 47 8 06 10.34 Gceraerdsbeffen 7 31 11.14 2 17 5 I t 8 46 39 6, nd 5.53F 7 13 8 06 F I* 3' kl 8 .51 11.13 14 45 F 3* kl 4.Of 4 14 E 1.4 3. kl 5.03 8 00 8 08 8.18 bessen 7.14 10.53 4 01 4.34 8 10 9 44 Uikereo 6 f.6 9 10 10 57 1 50 4.30 7 15 Numvr 7 59 1 1 4 1 4 40 B.lii 8 49 10 03 o lende 4 3 'F 6 4» I 2 3 kl 7 00 9.40 12 05 3 OIF 6.05 8 00 t it Cix» turn Moortreele. Sol legem, (x-rraerdb Fughten. Crime l*- I.unite 5 58 8.I4E 9 10 II 47 4 40 .5 37 7.60 (it mi M ,ri i I terde. —lieg. m. lloortzc.de eo '.end, 5 40 7 51 9 54 11 58 4 57 5.15 6.&7E 8.56 ut Dt«ncairrt* nut Baellerl, Buim. Ilenele, >oilrg Audenaerde, Ansegem, Kortryk, 6 51 8 50 1' 14 14 55 6.10 6 50 ut tsisunx s»m Si Ntsouca, Insists w Gom 4 40 7 15 8 50 10 50 1 59 3 50 6 50 8 50 tit '.isn mu l-iius, Sr hurtiau tji ArrwrortM 4 25 7.00 9-i'i f' 40 4 40 5 30 6 30 8 40 AELST, li SEPTEMBER «872. Het godshalend cn zedevet delgend libera lismus beweegt hel en aerde om zich van de opvoeding der jeugd meester te maken. Het tracht door alle middelen, zei I's door oproer eu geweld, in de kamers, provintiale-en ge meenteraden de overhand ie krygen, om met 't geld der .kadiolyke laslcnbelaclders liet on godsdienstig en zedebedervend onderwys te verspreiden. Hel doel, dat 'i liberalism** en de trymelselary bereiken willen, is de vebmkticivc vooraltyd van bel kalliolyk geloof, de vehiiwv- ii\i. van alle kristenc gedacbl. De aenliangers van 't liberalismus weten zeer wel dat zy van de liedendaegsclte maetscliappy niet veel te verwachten hebben, om hunne verfoeijelyke en samenleviiigsvcrbeesleiide plannen ten uit voer te brengen, omdal, in 't algemeen, de volken n nog deu heil/amen invloed derkris- telyke opvoeding gevoelen zy denken de li- berbaters, en niet ten onrecht, dal al hunne hoop iu de opkomende gedachten ligt....C«r/" my de jeugd, zegde de aertsgodshaler en acits- logenaer Voltaire, en ik yeefn de maetsrhappy... 't Is dus van de jeugd, van de reine eu zuivere herten dal 't liberalismus zich tracht meester te maken om ze op den liberalen lee>t le scltocijen, ze de zedeloosheid en ongodsdiens tigheid in le planten en zoo allengskena de Mineiileving acn den Iteilzamen invloed der kalliolyke Kerk tc onttrekken. Eens aeu bet bewind van ccn land, is de eerste zorg der liberliaters, het vry katliolyk onderwys, door parlydige wellen, in zyiien bloei ie li inderék) en aeo de openbare scholen eenc goddeloo2e wending te geven. In bet be gin cn otn bet geweten der kalliolyke ouders niet te kueuzen, noch le verontrusten, zal tncii toelaten dal een priester den catechismus, aeu de kinderen uillcggC, doch de onderwyzer zal voor 't oveiige geen woord over godsdienst eu krislelyke zedelcer spreken; allengskens zal zal men boeken in de banden der kinderen steken waerin bel venyn der dwaling onder eenen verbloemden stjl verborgen is; ein- delyk, als men denkl dat bel volk en de ouders genoegzaein bereid zyn, werpt men bet masker af en men beeft eenc goddcloozc school a la lacon dier brussclsclic liberale school DE ARME LIERMAN. ürne hrrlDiirrln; uil «rorj(rrr d«jrn Ygfie trendy.) Ilicr kon Gys, hoe bel was of oiet, niet vooilgaco Hel uimje beefde u.l al bare liiiuiiikD, bel wer* paersch cn -.lac-rdo mei Myveu Mik, den ouderling acn. Jannckcn stood uu-l den inood wyd open als ■nligt b, Ie laiilww. hot h Cyt heil reed* aieawa BMicd geschept, ru ging \uort Jj, myo laf>le vricudjc, uwe moeder leeft nog. eo zal ii biiiuco weinige stonden komen afhalen fry Kult ryk zvo gy zult, in piaels van le woelen langs de slraot bedelen, iu eend koels ryden, want gy zyt een cdelgeborenc dochter. l-ina begon up liet hooren dier woorden, luid op le wecocn Vader htf, snikto zy, bel is niet wel my zoo verdrietig te maken I» liet misschien ouidal ik voor «lo zalige ziel myncr moeder niet genot g Ie. s' o Vracg bet liever nco inyn broérken, alle morgen en alle avouden hid ik voor bacr. Spreek cn ween toch zoo uiclzie, Janneken valt nu ook al aeu 't schrcijen. Is bel myne schuld \adcrke lief, ik vraeg er u vergiffenis *>m Hel kiud viel voor do voeten van Gys op zyue kn tekens. Dit trof de oude man zoo zeer, dal by overlaid begun te snikken, bet kiud vurig oiuaraide, en niet afgebroken slem sprak Liua, rovn kind, uwe woorden doorvljrutcb my de zielgy spreekt van Mot moeder waer gy voor bad et owr, zoetje, dit was sh-« hts owe to. Uier moeder, uwe echte woetler leeft nog. Zy, die n gitlercu tol zicb trok, u vroeg wiens kind gy waert, dit is uwe moeder. Ilaer waerom woont moeder dan met by ons vroeg bel kind verbaesd. Luister. I ma want bet oogcnbbk is gekomen dat gy van «He» moet bewust zyn Weel gy nog, waervoor ik z io dikwyls geweigerd beb te zeggen, wat rum dit Christusbeeld lu- hen dcdorpt ul alwaer men tic kinderen leert uil roej»en W4.S n» ai.vsii.gceiteit Messias meer! Wcchmet l geloof: De plichten der kalliolyke ouders jegens hunne kinderen zyn Iweederlci le welen als kaïhtdyken en als buryert te bandelen. ALS KATHOLYKEN, is hel voor Itcn eenc strenge plicht hunne kinderen nooit naer ecue school te zenden die van by ol van verre on der den invloed van 't liberalismus siaet; naer eenc school die al de waerborgen van zedig heid en godsdienstigheid niet oplevert. Hun vertrouwen mogen zy alleen stellen in mees meesters, w ier handel en wandel ganscli over- eenstemmig is met de voorschriften van 'l ka tliolyk geloof. Als katbolykeu, als kristenen, zyn zy, door 't gebod Gods,gehouden hunne kinderen ecue kristelvkc cn goede opvoeding te bezorgen. Dit gebod verkondigt den II. I'attlus, apostel, zeggende I aders, roedt uur kinderen op in de iHeiil en de be\traffing des lleeren. Dit steunl, zegt de H. Augustinus, op de natuerwet. Deze plicht houdt Z. 11. l'ius IX allo kalbolvkct: voor met de volgende dwaelleeren té doemen Katboly ken mogen nooit een syslema van opvoedingbuiteu bet waarachtig geloof cn het gezag der H. Kerk geplaeLsl goedkeuren, die geen ander of ten minste voor byzonder doel beeft dan de wetenschap van enkele natucr- lyke zaken en liet maelscliappelyk lev en op deze aerde. (Syll. 8 Dcc. 1HG8, Pr. \lviii). ALS BERGER, zyn alle kalliolyke ouders verplicht liet hunne by le brengen om de open- baie rust en vrede le handhaven. De kallio lyke ouders moeten dan zorgen dat niet alleen zy, ntaer ook hunne afstammelingen geene oproermakers worden. Want wat m u kt er van de jeugd deugdzame burgers, welke hun ne plichten jegens deu slaet getrouwe!)k vol brengen, de ojienbare rusl beminnen en be- hcrligen, de eer en 'I welxyn van 't vaderland boven hunne eigene belangen stellen, ten zy cene grondige katboly ke opvoeding. Men kent den boom aen zyne vruchten. Eu welke vi uclitcn ceelt de verkankerde boom van 'l libcrael onderwys Jongelingen die durven uitroepen: daler geen God is Jongelingen die liet toekomende leven loo chenen cn zeggendal na de dood alles dood is eu W Hacl Wel, dit was om u niet le bediocrcn, zonder ouiza. k, want ik voor/j^, dal dit u fel zoude gesmart btbbcu, beden wuogl gy bel welen waer dit kruis slait, daer zyt gy geborcu... de uiau die aen deu bootu gchaugru wier* Ilicr zweeg Gys, want de» kindjes acngczigt l«e- Mk BBB MBT, BB WBT* BOB itojMrilllaS. «lat by voor baer levc-o vreesde. InderJaed, de schok was tc zwaer, om op bet »rnie zieltje, zuu op ecus mei alle krachten t«- wegen. Ucl knul had «ie vrouw van Gy» lief, «liu zy nooit gektnd bad, datr de aruic stierf, als Ltr.a -Icclils twee jaren oud was. Zy be minde met '«I do vurigheid der kiudcrlicfde deu hennan omdal zy bcui bacr vader geloofde, an nu vernam zy met eens, bet tegenovergestelde, liet was slechts na ecue poos «l.«l zy bitlerlyk heros ui, de bevende hand liacrs broeders vallcmle Zoo dan, Jan, wy hebben nu OOcb vader noch moeder. Jan weende, cn voegde er by Ja, Liu», als gy na zult weg zyn, zal ik liitr alleen zyn met vader, eu wy zal ten stiet meer kuuacu spe len dit is toch niet vv.l Dit gesprek werd eensklaps onderbroken, door twee vrouwen d«e de dtur binnennaden bet waren mevrouw «au Weescmacle eo Hertha. VN ie zal den slaet der vrouw afmalen, zy die nu in bezit ging zyu, van 't geen zy zoo lang betreurde, waervoor tv cene zoo grootc bron van tranen ce- scbapeu bad liet bar! trilt bacr van aendocuing eu Mydscbap, bare oogeu spiegt-tcu in vocbl der vreugde. bert ba opent bet dcurkeo des buisjes hel huis gezin zit verbstsd de bioueiiLowemhbabsUrng neulezirn «cn kroel slaekl uit elke borst, uien omiertcbridl ecut- slem boven allen mvn kiodl Eleouoraéjoe moedei boorde uien er bo rend by stamelen... Mevrouw vau Weescmacle lag bewusteloos in dn armen barer dockltr.... Des aodertndags was bel een zondag de son. hing aen een cubenolkten azuren bemel, cn daer men >n lang bareo goddtlykcn glai - zoo uitl ge- Jongelingen,die zeggeit dal deWn-cli geene ziel beeft Jongelingen, die durven Lovtrvieu dat de menscli eenc min of meer vohnarkie («eest is Jongelingen, die voor prim p aeugeiiomen hebben dat men zich loomeloosurn zyne drif ten moeten overleveren en zooveel uiogelyk van bel leven genieten dat allerveilige macht •ene dvvingelandy i»dal de ligendom, het kapitael coue dielte is dat iiién de ryken en do priesters i/t bun bloed mooi verMnooron Meteen woord, jongelingen, die, door deze eerlooze leeringen, goedkeuK it en bytreden, 't geen te Po 17s de alschuwelykc én bloed dorstige communards eu de yziiigvvekkende en afgryssekkc petroolgietstors hebben ten ten uitvoer gybracht. Het geluk der ouders zelfs vereisebt dat zy aen liuntie kinderen cene godsdienstige en zedelyke opvoeding verseliaden. De wys- slc der koningen zegt iinmclw Hen deugd- zoem knul is de rr.mgd zyn* raderseen oudeugend kind de smerl syner moeiler. De eeu wen hebben deze spreuk bevestigd. 7.oti men wel een ongodsdieu>tig kind kunnen vinden, dal zyne ouders bemint, eerbiedigt en in den nood helpt? Veel eer zou met: met zyne ban den de maen raken, dan in eene ongodsdiens tige liberale school een voorbetHJ van kimler- lieldc aen te treffen kalliolyke ouders, opgepast! Hel einde der vacantien nadert, nog eenigo dagen en gy zyt verplicht eene keus le doen waer liet geluk van uwe kindaren en uw eigen geluk groote- lyks zullen van afhangen. Die kei: - dient rype- lyk overwogen te worden, want ganscli liet leven uwer kinderen is er aen vastgehecht. Overlegt bet wel, niets beeft meer invloed 0)i 'I gedrag des mcitsclis in al de standen der samenleving dan de opvoeding die men in zyne jeugd ontvangen heeft, omdat alsdan bel bert eu de ziel gevormd worden. Het is dus hoogst nood/akelvk wel op te lellen aen welke meesters py uwe kinderen toevertrouwt en ook wel le onderzoeken ol de meesters hunne plichten als kristenen kwylen; of dc luchtkring hunner school met tc wen- sthon laetof dc schoolboeken oiiliciispclyk zyn onder'1 opzicht van godsdienst en zede- leer, meloen woOfd, of zy als uwe plaelsver- vangers voor den geest en de ziel uwer kinde ren zorgen. Zendt dan nooit, kalliolyke ouders, uwe kinderen naer eene school die van 'l liberalis mus ulliangt, waei meestendeels guv leest Itde noten ln«I, waren vele stedelingen op wandul naer buiten. Feusklaps vcrschynl cr c« u 1 >ke i»«»tkcnls, welke dc baeo 0 kt Hru*M-l toesnelt Dry jM:r»ooo<-u. die wy zucr goed kennt-n, iN-viudeo cr zkb in bet i» uicviuuw ui' t bare dochter Fleooora, en de oudo deerne llertba F*jongeling stond ontrtut «Je bacu, als was by bewust, daler eeno i>ostkot moest voorbysnelleu. Het rvtuig is emige *ct«rr«leo o«g van bcin «crwydcrd, 4»jr steekt de band in -le boogw by groet de voorby «licgeude ec roept Vaerwel, zu-trrLuia. vaerwtl varrwel F.u voor zooveel by Ier vlucht verstacu kon, boor de by brm in dcnselldcn zin toeroc|«cn. VI. VADER ES ZOON. Zes jaren zyn nu verschenen, sedert l.ma den WO IB I IB 6) hl Ihl IMI IkB «ad HM B kBlft, Jannt-kt ii telde nu twintig jaren Beer dan ccn jaar dtklc du aerde ito asch van deu goeden meester Spanboven dil bad Jauuck* n verdm t verooraackt. Gi.cn «lag ging toch vroeger vourby, alb«>cwel mees ter Spaaboven, door de gerarklht-uJ ontkracht, geeo bet iiufistc leckeu kon voorlbreogrc, of de getrouwe leerling bezocht zyneu weldoener llcl wat l» m nog Irooslelyk le spel. n voor beu «eu wieu by zvue kuujl vt rsebuldigd vva»en zag by som» oen leekcit vj 11 go(dkruriug, kwam een tr»en Int «M.g zyn* turesters ontvrlb u. «Jan scheen Jaurekcn dubbcko loon genuien te hebben, en drukte eeu baitelyken zocu uiet etu traec gemengd op den sprskeloozen schedel xyns djerbaieu ueetlcr» De jaren hadden ook dc niaouelyke denkbeelden eu gevoelens in bet ruime brein dts jongeling» go- golen Duderwezen als by wss in tacl en wetiu- schappen, die «ooruamentlyk een goed kunstraaer bcbocll, moest by voor iu« üiimJ wyken; bel was, wel is waer een jonge naer ia kuutl Cru ouden 111- dingryke gerst uien krixie bein als de bekwaemste lnjócbi ii-r zynn sprcltuig», eu, zyn uarui alleen, uitgesproken Ly zyne Runs:genoten, beduidde too veel al> wy kennen gccu beleren. cdert crnijen tyd was zyue legrowoor«lige lo- duivets ol duiveliuenen niffslers of meeste ressen zy n, cn waer een zedebedervend vergift iu hunne jonge herten wordt ingeblazen, dit vracgl van it God, dc II. Kerk, dc samenleving, het vaderland, uw geweten, uw eigen geluk eu dit uwer kinderen, want onthoudt bet wel cn zeer wel ZONDER GODSDIENSTIGE EN ZEDELYKE OPVOEDING Is DE SAMENLE VING ONMOGE1.V K Onze liberale tegenslrdkera en hunne blade ren beweren oiiophoudelyk, en dit niet eene zekere beviglicitl, dal de kwael waeraen ilc samenleving lydl in do onwelenhcid der vol keren verborgen liRt. De priesters, de kloos- teihngen worden door ben bcscbutdigd uiette werken dan out dc volkeren in de ouvveieulieid te houden, eu volgens ben, is er geene redding mogelyk dan door'overal ouzydige wereld lyke scholen iu le richteu, T is le zeggen, onkrislc- lyke scholen, waer de godverlooehemng aen de jonge herten wordt ingeplantoveral hel veiidirhiend onderu-ys uit te roejieuoveral volksbibliotheken op le richten; waerin de goddcloozc en onzcdcly ke boeken de meerder heid uitmaken, om zoo cene nieuwe religie lot stand le brengen eu den zegeprael der uuai- hnugelykc zedcleer le verzekeren. De onleilbaerste middel, zeggen die zooge zegde apostels des kwaeds, om de vqjkcreii le verlichten en tc verzedclykcn, is de oprech- tingvan lalryke volksbibliotheken, waer met zorg al de krislelyke en zedelyke hoeken uil- verbannen zyn, en waer men integendeel, al wat de letterkunde van onzen tyd liedorvenrl en onzedelyksl beeft voortgebracht, aeugeuo- rneii wordt. Do wcldaed van bet onderwys bestacl. vol gens oiize liberluters, in de volksklassen met wulpscbe en zedelooze sehrtften van eenen Dumas, eenen Paul Dc 4.u« k, eci«e Georges Sand, eenen Eugeeti Sue en andere slechte schryvers bekend te maken en ook iu hunne geesten de kenisseu der krislelyke leering en en dei kerkelyke historie to vervalscben. He verstandige, reiheb'e, udelyke. Intake mentrU kan aUeenlyk by de verkerende geesten, die hun geweten aen de katludyke bijijeloonyheui onttrokken hebben, aen yeti effen warden, zoo klap pen de liberale schryvelacrs en volksbedervers in andere woorden, al wie in God geloovcn zyn doamerikkeu, die te doui zyn om mcusch ge- heeteu tc woidcn. enz. enz. veniwyrc mei zyne vonrfraende teel ver*.-Iidleiul lly die doorfaen* gi-en ei«k«.'l oogenbhk nnlleioos üoisl laten beu« 11 varna, die zynrn tyd tra de «In dien ver»lood, was nu vollo (Jagen acn tlr mrryi n overgt aten. Zyue travrrsiere werd nul meer hrftpeehl, eo reeds Iriiaerktu de bktkhenJ van zyn grlaet.de iu wei «dige follrroigeu welke zyne ziele bcruef<l«-n Wel oe gcbeilr weak wa cr wwrtana da! by zyn >peel;uii( uu-l ia bauden bad genomen Hy U -inde uu l zyn boofd zwacr iu dc banden, en was ui dic|« g«-|u ui/u» venuiiki n In ((na wyl by dc zwarte oogappels in den ronde dwalen, werd zyn blik doffer een ftpytige glimlach bekroop zyn gelac-t mei droever plooi, by uaiu zyn «jK-iliuig in dc band< u cn begon z«h> bartrocriud bel liedje zy oer j(U„U le S|m-Ioo, dal Gya, wicuj boezim leeds lang benipm vva*. dcnrclvc door <-« u zUleu traeu mocht rbetiteii >a bi-l liedje gei-indigd was. legde by de (luit woder op baru vorige piaels, cn viel in de vorige niymeriugcu. De grysaerd was door zyn* zoons ge«lrag diep gescbokl by «hc soms gans. be dagen de zoetste Mrtehngcii cn lu-ldebevvyzcu van heui genoot, vvaa, aU scheen bet hem, thans alleen, ganscb verlat- u Met >pyl sprak hy. 1.1 by de tranen uit zyue oog- putlcu li.ld gettaegd. Jan, rnju 4 «rul, (want zoo Doemde l.y Ibans zyn zouu nier»!j, ik kan u n.« t zrggin wat >inarten ik verdurr door uw« baadclwya. welke ik sedert remgco tyd met verwocdcnag w u bcapcurgy stu deert met OKcr, gy jast uwe looakuiuligc avonden nirt moer op «au bel opslacn tot bet slapen gam, 1» «Iroomen uw esuig v« ruiaek. uauwclyks ontgalmt der fluit uog een enkel lird, brlgecn ik t< If vvi ntcb io<-inirer le buoreu tan waer die «crandermg. rnju jongen Vaderlief, sprak by, gy weel dat cr van die toert Ilea ie de» uienscben leven zyn. die de tyd- •Unpen zoo verschillend makeu. al» de mr<iM-bru zelvco de true met dn andere wel verachdlend zye. My ui- kiudrrjan-n aiecl in onuoozelbeid met ecoo gr liefde zu-l« r Daer, din harp w« Ike acn den wand zoo verlat» 11 bynl, is het gi lufsle sprrllmg dal dc Ongelukkijljk hebben wy rocnigmacl do vruchten die de liberale opvoeding vuorU- brengen onder dc oogen gehad. Vooreerst heb!>en wy Trappwan. die zelfs bekend heeft dat by liet gedacht van die sebroomelyke moorden ie begacu, iu de lezing van eeu vuil tchrift van Eugcen Sue had geput. Ten tweede hebben wy de schrikvei wekkende schelmen, de cotumuneinaiincn van Patys, die allen geleerd waren, maer ook door de lezing van de vufgsle en -walgeljksi* schriften tot in den grond des herten bedorven waren. Nu ontmoeten wy iu ons land een jongen geleer den, die, eetuge dagen geleden, onder de be schuldiging van moordpoging voor bet assi senhof \ao flenegouvv verscheen, en om deze tui.sdaed tol (4 jaren dwangarbeid veroordcehJ werd!. Victor Liberi, slechts !G jaren oud, was letterzetter by eeu l>oekdrukker, te Doui, en bad gepoogd zyn meester met messteken te vermoorden om hem daerna te bestelen. De moordpoging bad gelukktglyk mislukt. In ploels van cene moord, wareu er slechts awaro wouden toegebracht geworden Het is gedu rende dc bepleitiugeii bevvozen geworden dat deze ongelukkige vau de kriatelyke opvoeding had berooid geweest en niets anders lotgees- tesbrood dan de lexing van verderfclyke schrif ten had ontvangen. 'T was zyn meester die Item hi t vergift, inde bibliotheek, te Dour, ge put, iu bert en ziel blies, en dit zalfde vergift beeft op bet punt geweest den meester aen kant te brengen. Verschelde onzedelykc boek- weiken werden by de geiuigstukken bemerkt er bleef aen de achtbare verdedigers van den betichtten niets meer over, om het hof tot mc- delydi'tt op te wekken, d.in te bewyzcu dat het vcr>tand van dezen jongen misdadiger door bet lezen van schande!)ke schriften ganseli bedorven was Ziet daer, landgeno'.ep, de vrnchten van do opvoeding zonder God, zonder zedflcer, vau liet onderwys dat de liberale geuzen, die den priester uit de school willen verbannen, bier in ons land, zouden w illen uivoeren. De liheiale gazetten, die jubelen van vieugde, telkens dat een priester, de bei hg- huid zyuer Indiening vergetonde, eene wan daad hedryftIn-hln-u sedert acht dagen, hunne lezers onderhouden met eenen zooge - noemden aetislag tegen de zeden, die doftr ceoen Fraiischen Jesuiet,[kiter Dufour.zou be dreven geweest zyn. Allen brachten zy hunne lezers cn lezeres sen, naer de InJ/pendanee beige, een verhacl ftlrrehugra barer lm* rbket* prooien hrcfl. evrn sis ik ru gy. myo vader D« snaifn zyn nop *rtrlf*«, •m by na door olim riifMtm éooffoslotoa tyn. en wrlkri» zoet gelui* unzc u art en «looi rcon iici- lige m«lo*y der* nvcistroomrn. Da murrn Zyo bier grtaigr van ouzr kiadcitykc g«m griibeid. zy bcDOrn •J. traurn «Irs abctnuli zien vk>cijeo. toen men *e zostcr «il dc armrn kim broeder» uirvnlt-, torn mui do rast zyocr zul mr-Jcsleepte gin*». \er van bier, tuis - .iK-n warrda klok der vrrt>' md de onverschilligheid lm kooftlcn Ipkiiu let jirrn zyo rrod* aco dc kden der riu«i,n (eschalot*, cn brl brrld myurr vsrr-ikking, welke wy in wazen Mzalra. ver»rliyot my tlecFls «n rayn «li.Minir-ii I*er wat lyda ik. l«y deze overdenking, bu< hrlrrur ik <1« trumol* wsriuil men on» gehol- (•ci) breit -vaot, ja, id inyne armoede wa» ik ge lukkig Deze larlvla «voorden deden rrn droeven indruk op zyo gcitioad, ltd was slcrbw 11a erne poos stil- awyprn lal ky wnlrr krruani -- Nalix-r her ft my met rcoig talent Lrparld dit markt h«-t tweede ly«lstip myn» j"ngenlt\rn» uil Vader, uullrtoos 1» bel u aru te halen wal «k gi-daen beb, om de niy door Go* gexihoukco peest- scrinopea» tc ontwikkelen eo to beschaven Wat 'pel. «j tisilalcu beb ik nu si di<>rg«br»rbl Hor uieuig diu| I sweet is «ao myo# voorhoofd nu t afgedropen 1.0e menige traan «so »?yl heb ik niet gestort, l«;en ik aen een mo< ijelyk puol i»t tr tukki Ira eo 4*111krt kleics vonkje versta** dal ik vau dia renzrulamp drr kunst onlvaagra krt>, Inny tru zy niv Mru U>cl«>n>pt my al» em Jiroomc.-, ccn krri^njMkker. mo meikdiinker, wat weet ik metFo dd IV bn loou myn» pynelyksa arbeid» »m •tyu ouvpbomkn.l zwucyeo »t rev eu ..*Gy zon-U biel g< itNiven, vader, dat zulk» m> mordetooo mackt, dat dikwyls myoro voet. er beb bovcu gcbcvcp, om kei tot grait te verpletten HwIJrn wy nu genen boe spytig zyn eelaat betrob, boe treurig de s»jx-bte o«)gapp*l onder de langu wiinjMf. Mikte brx- |.y nor haodrn tol vuislrjj wrong, al» begiog b) do dacd met de woorden 11,v*/ iper'y.-r'J

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1872 | | pagina 1