i5a«.
20s,c Jacr
Zondag», I September IK72.
on
on!
is. J
■(,'i
YZKIIEN WEG.— VERTREKUREN UT AELST WEK
YEllTltEklTlKN LIT l)E VOEGENDE STATIËN
De plichten der kalliolyke.
ouders.
Iixlcnluetl wat /.iel men?
Welk zyn dus de plichten
«Ier kulholyke ouders?
Dus,
V riK'lilcii van «Icn liberalen
boom.
ABOY-vr.iiF.ST-i-RYS
ZES FRANKS
'S JAERS.
-i-m [V* loschryving eindigt
mei 31 December.
AOROMCIN-FITk
|>er drukregel
Grwoone Ir. O-tft
Vonniwn 0-50
Kniaata I -00
Deodcrmoodc. 5 20 7-40 8 38 It-fS 3-15 6 20 9.4»
Lokeren. 5-20 7-40 8 38 19-45 3-15 6-40
II,h. bd. 5fW 7 Ml IM 77,/ bp |*t" U M
Kxp. i' 43* kl. 4 56* 3-15/5-53* 6-40/ (8-35*
8-5*
ffntvv. 5-4017-40/8-03* 8-37* Etr 4* 3'kl 1-tWF\r
4*2* 3' kl 4-50* 3-15/ 5-53* 6 20/ 8-35* en
8-58*
Brussel, Inugs Dendemonde, 5-4f 8-58 IJ.
Brussel, Inmj[Irnilerletwe 6 25F 8-00 8-37 I.. 1* i' 'I' kl
■4314-04 1-14 E (•l*3*kl I-504-46E6-538-3I 8-589 IS
Leuven. Tbieiien, buyk. Verviers 5 40/ 7 40/en 8 37,/ Eva.
I* 4' 3* kl. 8-38/ 9-43* 14-01* 1-14* Exr. 4* 3'kl.
3-15/ 5-53* 8-35*8-58
(1) Nut*. De lellcr beteekent langs Termonde en de
Cei.d, 5-05 's trvd 8-0ltl'4'3' k 8-34 8-53 II 10 14 2
14-46 3-18 3-46 E. I' 4* 3* kl 6 40 6-41 9 46.
Brugge, Oostende 8-01 Exr 1*4* kl 8-34 *-?•
II 10 14-45 14-46 3.18 3-46 E f 4* 3# kl. 6-48 6-4
Doornvk, llouscron. horlrvk, Hvsst-I [lan<jj GYadj 8 3
11 B tl M I M 20 o-4l
Itoorn House. Kortryk, Ryss. (langs,4/4)6-10 8 00 12
5-51
Nmovr. Geeraerdsbcrgcn, l.c «n, Aili C 10 8 04 14 0
4-5' 5-51 8-58
Bergen, Quiévrain C 10 8-08 14-04 4 50 8-5
Fugliien Hraiuc, Manage, Charleroy, Namen (.rerun
berge* 10 (S-00 F 1* 4* 3* 'si \an GeiTjrr.l l„ ig
12 02 4 50 5-51 E. 1* f* 3« kl van Cbarleroy.
lellcr langs Denderleeuw.
uiqur Nniim.
*»aa *il>t UT
Alb 6 55 10 30 1 44 4.34 7 50 9 05
Antw S 55 7.10 f.56 12 35 5 45 I 50F I* W kl 7 00
II 7 251 1' 2" ,M 7 (ft* 10 |0 „Hl 12 13 2 lu
3.1 OF, I* 2- 3* kl. 5 15 5.57 8 40
Demlermondi- 7.32 9 55 II 33 4 21 5 47 8 06 10.34
Gceraerdsbeffen 7 31 11.14 2 17 5 I t 8 46 39
6, nd 5.53F 7 13 8 06 F I* 3' kl 8 .51 11.13 14 45 F
3* kl 4.Of 4 14 E 1.4 3. kl 5.03 8 00 8 08 8.18
bessen 7.14 10.53 4 01 4.34 8 10 9 44
Uikereo 6 f.6 9 10 10 57 1 50 4.30 7 15
Numvr 7 59 1 1 4 1 4 40 B.lii 8 49 10 03
o lende 4 3 'F 6 4» I 2 3 kl 7 00 9.40 12 05 3 OIF
6.05 8 00
t it Cix» turn
Moortreele. Sol legem, (x-rraerdb Fughten. Crime l*-
I.unite 5 58 8.I4E 9 10 II 47 4 40 .5 37 7.60
(it mi
M ,ri i I terde. —lieg. m. lloortzc.de eo '.end, 5 40 7 51
9 54 11 58 4 57 5.15 6.&7E 8.56
ut Dt«ncairrt* nut
Baellerl, Buim. Ilenele, >oilrg Audenaerde, Ansegem,
Kortryk, 6 51 8 50 1' 14 14 55 6.10 6 50
ut tsisunx s»m Si Ntsouca, Insists w Gom
4 40 7 15 8 50 10 50 1 59 3 50 6 50 8 50
tit '.isn mu l-iius, Sr hurtiau tji ArrwrortM
4 25 7.00 9-i'i f' 40 4 40 5 30 6 30 8 40
AELST, li SEPTEMBER «872.
Het godshalend cn zedevet delgend libera
lismus beweegt hel en aerde om zich van de
opvoeding der jeugd meester te maken. Het
tracht door alle middelen, zei I's door oproer
eu geweld, in de kamers, provintiale-en ge
meenteraden de overhand ie krygen, om met
't geld der .kadiolyke laslcnbelaclders liet on
godsdienstig en zedebedervend onderwys te
verspreiden. Hel doel, dat 'i liberalism** en de
trymelselary bereiken willen, is de vebmkticivc
vooraltyd van bel kalliolyk geloof, de vehiiwv-
ii\i. van alle kristenc gedacbl. De aenliangers
van 't liberalismus weten zeer wel dat zy van
de liedendaegsclte maetscliappy niet veel te
verwachten hebben, om hunne verfoeijelyke
en samenleviiigsvcrbeesleiide plannen ten uit
voer te brengen, omdal, in 't algemeen, de
volken n nog deu heil/amen invloed derkris-
telyke opvoeding gevoelen zy denken de li-
berbaters, en niet ten onrecht, dal al hunne
hoop iu de opkomende gedachten ligt....C«r/"
my de jeugd, zegde de aertsgodshaler en acits-
logenaer Voltaire, en ik yeefn de maetsrhappy...
't Is dus van de jeugd, van de reine eu zuivere
herten dal 't liberalismus zich tracht meester
te maken om ze op den liberalen lee>t le
scltocijen, ze de zedeloosheid en ongodsdiens
tigheid in le planten en zoo allengskena de
Mineiileving acn den Iteilzamen invloed der
kalliolyke Kerk tc onttrekken.
Eens aeu bet bewind van ccn land, is de
eerste zorg der liberliaters, het vry katliolyk
onderwys, door parlydige wellen, in zyiien
bloei ie li inderék) en aeo de openbare scholen
eenc goddeloo2e wending te geven. In bet be
gin cn otn bet geweten der kalliolyke ouders
niet te kueuzen, noch le verontrusten, zal tncii
toelaten dal een priester den catechismus, aeu
de kinderen uillcggC, doch de onderwyzer zal
voor 't oveiige geen woord over godsdienst eu
krislelyke zedelcer spreken; allengskens zal
zal men boeken in de banden der kinderen
steken waerin bel venyn der dwaling onder
eenen verbloemden stjl verborgen is; ein-
delyk, als men denkl dat bel volk en de ouders
genoegzaein bereid zyn, werpt men bet masker
af en men beeft eenc goddcloozc school a la
lacon dier brussclsclic liberale school
DE ARME LIERMAN.
ürne hrrlDiirrln; uil «rorj(rrr d«jrn
Ygfie trendy.)
Ilicr kon Gys, hoe bel was of oiet, niet vooilgaco
Hel uimje beefde u.l al bare liiiuiiikD, bel wer*
paersch cn -.lac-rdo mei Myveu Mik, den ouderling
acn. Jannckcn stood uu-l den inood wyd open als
■nligt b, Ie laiilww. hot h Cyt heil reed* aieawa
BMicd geschept, ru ging \uort
Jj, myo laf>le vricudjc, uwe moeder leeft nog.
eo zal ii biiiuco weinige stonden komen afhalen
fry Kult ryk zvo gy zult, in piaels van le woelen
langs de slraot bedelen, iu eend koels ryden, want
gy zyt een cdelgeborenc dochter.
l-ina begon up liet hooren dier woorden, luid op
le wecocn Vader htf, snikto zy, bel is niet wel my
zoo verdrietig te maken I» liet misschien ouidal
ik voor «lo zalige ziel myncr moeder niet genot g
Ie. s' o Vracg bet liever nco inyn broérken, alle
morgen en alle avouden hid ik voor bacr.
Spreek cn ween toch zoo uiclzie, Janneken
valt nu ook al aeu 't schrcijen.
Is bel myne schuld \adcrke lief, ik vraeg er u
vergiffenis *>m
Hel kiud viel voor do voeten van Gys op zyue
kn tekens.
Dit trof de oude man zoo zeer, dal by overlaid
begun te snikken, bet kiud vurig oiuaraide, en niet
afgebroken slem sprak
Liua, rovn kind, uwe woorden doorvljrutcb my
de zielgy spreekt van Mot moeder waer gy voor
bad et owr, zoetje, dit was sh-« hts owe to. Uier
moeder, uwe echte woetler leeft nog. Zy, die n
gitlercu tol zicb trok, u vroeg wiens kind gy waert,
dit is uwe moeder.
Ilaer waerom woont moeder dan met by ons
vroeg bel kind verbaesd.
Luister. I ma want bet oogcnbbk is gekomen
dat gy van «He» moet bewust zyn Weel gy nog,
waervoor ik z io dikwyls geweigerd beb te zeggen,
wat rum dit Christusbeeld lu- hen dcdorpt ul
alwaer men tic kinderen leert uil roej»en
W4.S n» ai.vsii.gceiteit Messias meer!
Wcchmet l geloof:
De plichten der kalliolyke ouders jegens
hunne kinderen zyn Iweederlci le welen als
kaïhtdyken en als buryert te bandelen.
ALS KATHOLYKEN, is hel voor Itcn eenc
strenge plicht hunne kinderen nooit naer ecue
school te zenden die van by ol van verre on
der den invloed van 't liberalismus siaet; naer
eenc school die al de waerborgen van zedig
heid en godsdienstigheid niet oplevert. Hun
vertrouwen mogen zy alleen stellen in mees
meesters, w ier handel en wandel ganscli over-
eenstemmig is met de voorschriften van 'l ka
tliolyk geloof.
Als katbolykeu, als kristenen, zyn zy, door
't gebod Gods,gehouden hunne kinderen ecue
kristelvkc cn goede opvoeding te bezorgen.
Dit gebod verkondigt den II. I'attlus, apostel,
zeggende I aders, roedt uur kinderen op in de
iHeiil en de be\traffing des lleeren. Dit steunl,
zegt de H. Augustinus, op de natuerwet. Deze
plicht houdt Z. 11. l'ius IX allo kalbolvkct: voor
met de volgende dwaelleeren té doemen
Katboly ken mogen nooit een syslema van
opvoedingbuiteu bet waarachtig geloof cn het
gezag der H. Kerk geplaeLsl goedkeuren, die
geen ander of ten minste voor byzonder doel
beeft dan de wetenschap van enkele natucr-
lyke zaken en liet maelscliappelyk lev en op
deze aerde. (Syll. 8 Dcc. 1HG8, Pr. \lviii).
ALS BERGER, zyn alle kalliolyke ouders
verplicht liet hunne by le brengen om de open-
baie rust en vrede le handhaven. De kallio
lyke ouders moeten dan zorgen dat niet alleen
zy, ntaer ook hunne afstammelingen geene
oproermakers worden. Want wat m u kt er
van de jeugd deugdzame burgers, welke hun
ne plichten jegens deu slaet getrouwe!)k vol
brengen, de ojienbare rusl beminnen en be-
hcrligen, de eer en 'I welxyn van 't vaderland
boven hunne eigene belangen stellen, ten zy
cene grondige katboly ke opvoeding.
Men kent den boom aen zyne vruchten. Eu
welke vi uclitcn ceelt de verkankerde boom
van 'l libcrael onderwys
Jongelingen die durven uitroepen: daler
geen God is
Jongelingen die liet toekomende leven loo
chenen cn zeggendal na de dood alles
dood is
eu W Hacl Wel, dit was om u niet le bediocrcn,
zonder ouiza. k, want ik voor/j^, dal dit u fel zoude
gesmart btbbcu, beden wuogl gy bel welen
waer dit kruis slait, daer zyt gy geborcu... de uiau
die aen deu bootu gchaugru wier*
Ilicr zweeg Gys, want de» kindjes acngczigt l«e-
Mk BBB MBT, BB WBT* BOB itojMrilllaS. «lat by
voor baer levc-o vreesde. InderJaed, de schok was
tc zwaer, om op bet »rnie zieltje, zuu op ecus mei
alle krachten t«- wegen. Ucl knul had «ie vrouw van
Gy» lief, «liu zy nooit gektnd bad, datr de aruic
stierf, als Ltr.a -Icclils twee jaren oud was. Zy be
minde met '«I do vurigheid der kiudcrlicfde deu
hennan omdal zy bcui bacr vader geloofde, an nu
vernam zy met eens, bet tegenovergestelde, liet
was slechts na ecue poos «l.«l zy bitlerlyk heros ui,
de bevende hand liacrs broeders vallcmle
Zoo dan, Jan, wy hebben nu OOcb vader noch
moeder.
Jan weende, cn voegde er by
Ja, Liu», als gy na zult weg zyn, zal ik liitr alleen
zyn met vader, eu wy zal ten stiet meer kuuacu spe
len dit is toch niet vv.l
Dit gesprek werd eensklaps onderbroken, door
twee vrouwen d«e de dtur binnennaden bet waren
mevrouw «au Weescmacle eo Hertha.
VN ie zal den slaet der vrouw afmalen, zy die nu
in bezit ging zyu, van 't geen zy zoo lang betreurde,
waervoor tv cene zoo grootc bron van tranen ce-
scbapeu bad liet bar! trilt bacr van aendocuing
eu Mydscbap, bare oogeu spiegt-tcu in vocbl der
vreugde.
bert ba opent bet dcurkeo des buisjes hel huis
gezin zit verbstsd de bioueiiLowemhbabsUrng
neulezirn «cn kroel slaekl uit elke borst, uien
omiertcbridl ecut- slem boven allen mvn kiodl
Eleouoraéjoe moedei boorde uien er bo
rend by stamelen...
Mevrouw vau Weescmacle lag bewusteloos in
dn armen barer dockltr....
Des aodertndags was bel een zondag de son.
hing aen een cubenolkten azuren bemel, cn daer
men >n lang bareo goddtlykcn glai - zoo uitl ge-
Jongelingen,die zeggeit dal deWn-cli geene
ziel beeft
Jongelingen, die durven Lovtrvieu dat de
menscli eenc min of meer vohnarkie («eest is
Jongelingen, die voor prim p aeugeiiomen
hebben dat men zich loomeloosurn zyne drif
ten moeten overleveren en zooveel uiogelyk
van bel leven genieten dat allerveilige macht
•ene dvvingelandy i»dal de ligendom, het
kapitael coue dielte is dat iiién de ryken en
do priesters i/t bun bloed mooi verMnooron
Meteen woord, jongelingen, die, door deze
eerlooze leeringen, goedkeuK it en bytreden,
't geen te Po 17s de alschuwelykc én bloed
dorstige communards eu de yziiigvvekkende
en afgryssekkc petroolgietstors hebben ten
ten uitvoer gybracht.
Het geluk der ouders zelfs vereisebt dat
zy aen liuntie kinderen cene godsdienstige
en zedelyke opvoeding verseliaden. De wys-
slc der koningen zegt iinmclw Hen deugd-
zoem knul is de rr.mgd zyn* raderseen
oudeugend kind de smerl syner moeiler. De eeu
wen hebben deze spreuk bevestigd. 7.oti men
wel een ongodsdieu>tig kind kunnen vinden,
dal zyne ouders bemint, eerbiedigt en in den
nood helpt? Veel eer zou met: met zyne ban
den de maen raken, dan in eene ongodsdiens
tige liberale school een voorbetHJ van kimler-
lieldc aen te treffen
kalliolyke ouders, opgepast! Hel einde der
vacantien nadert, nog eenigo dagen en gy zyt
verplicht eene keus le doen waer liet geluk
van uwe kindaren en uw eigen geluk groote-
lyks zullen van afhangen. Die kei: - dient rype-
lyk overwogen te worden, want ganscli liet
leven uwer kinderen is er aen vastgehecht.
Overlegt bet wel, niets beeft meer invloed
0)i 'I gedrag des mcitsclis in al de standen der
samenleving dan de opvoeding die men in
zyne jeugd ontvangen heeft, omdat alsdan bel
bert eu de ziel gevormd worden.
Het is dus hoogst nood/akelvk wel op te
lellen aen welke meesters py uwe kinderen
toevertrouwt en ook wel le onderzoeken ol de
meesters hunne plichten als kristenen kwylen;
of dc luchtkring hunner school met tc wen-
sthon laetof dc schoolboeken oiiliciispclyk
zyn onder'1 opzicht van godsdienst en zede-
leer, meloen woOfd, of zy als uwe plaelsver-
vangers voor den geest en de ziel uwer kinde
ren zorgen.
Zendt dan nooit, kalliolyke ouders, uwe
kinderen naer eene school die van 'l liberalis
mus ulliangt, waei meestendeels guv leest Itde
noten ln«I, waren vele stedelingen op wandul naer
buiten. Feusklaps vcrschynl cr c« u 1 >ke i»«»tkcnls,
welke dc baeo 0 kt Hru*M-l toesnelt Dry jM:r»ooo<-u.
die wy zucr goed kennt-n, iN-viudeo cr zkb in bet
i» uicviuuw ui' t bare dochter Fleooora, en de oudo
deerne llertba F*jongeling stond ontrtut «Je bacu,
als was by bewust, daler eeno i>ostkot moest
voorbysnelleu. Het rvtuig is emige *ct«rr«leo o«g
van bcin «crwydcrd, 4»jr steekt de band in -le boogw
by groet de voorby «licgeude ec roept
Vaerwel, zu-trrLuia. vaerwtl varrwel
F.u voor zooveel by Ier vlucht verstacu kon, boor
de by brm in dcnselldcn zin toeroc|«cn.
VI.
VADER ES ZOON.
Zes jaren zyn nu verschenen, sedert l.ma den
WO IB I IB 6) hl Ihl IMI IkB «ad HM B kBlft,
Jannt-kt ii telde nu twintig jaren Beer dan ccn
jaar dtklc du aerde ito asch van deu goeden meester
Spanboven dil bad Jauuck* n verdm t verooraackt.
Gi.cn «lag ging toch vroeger vourby, alb«>cwel mees
ter Spaaboven, door de gerarklht-uJ ontkracht, geeo
bet iiufistc leckeu kon voorlbreogrc, of de getrouwe
leerling bezocht zyneu weldoener llcl wat l» m nog
Irooslelyk le spel. n voor beu «eu wieu by zvue
kuujl vt rsebuldigd vva»en zag by som» oen leekcit
vj 11 go(dkruriug, kwam een tr»en Int «M.g zyn*
turesters ontvrlb u. «Jan scheen Jaurekcn dubbcko
loon genuien te hebben, en drukte eeu baitelyken
zocu uiet etu traec gemengd op den sprskeloozen
schedel xyns djerbaieu ueetlcr»
De jaren hadden ook dc niaouelyke denkbeelden
eu gevoelens in bet ruime brein dts jongeling» go-
golen Duderwezen als by wss in tacl en wetiu-
schappen, die «ooruamentlyk een goed kunstraaer
bcbocll, moest by voor iu« üiimJ wyken; bel was,
wel is waer een jonge naer ia kuutl Cru ouden 111-
dingryke gerst uien krixie bein als de bekwaemste
lnjócbi ii-r zynn sprcltuig», eu, zyn uarui alleen,
uitgesproken Ly zyne Runs:genoten, beduidde too
veel al> wy kennen gccu beleren.
cdert crnijen tyd was zyue legrowoor«lige lo-
duivets ol duiveliuenen niffslers of meeste
ressen zy n, cn waer een zedebedervend vergift
iu hunne jonge herten wordt ingeblazen, dit
vracgl van it God, dc II. Kerk, dc samenleving,
het vaderland, uw geweten, uw eigen geluk
eu dit uwer kinderen, want onthoudt bet wel
cn zeer wel ZONDER GODSDIENSTIGE EN
ZEDELYKE OPVOEDING Is DE SAMENLE
VING ONMOGE1.V K
Onze liberale tegenslrdkera en hunne blade
ren beweren oiiophoudelyk, en dit niet eene
zekere beviglicitl, dal de kwael waeraen ilc
samenleving lydl in do onwelenhcid der vol
keren verborgen liRt. De priesters, de kloos-
teihngen worden door ben bcscbutdigd uiette
werken dan out dc volkeren in de ouvveieulieid
te houden, eu volgens ben, is er geene redding
mogelyk dan door'overal ouzydige wereld lyke
scholen iu le richteu, T is le zeggen, onkrislc-
lyke scholen, waer de godverlooehemng aen
de jonge herten wordt ingeplantoveral hel
veiidirhiend onderu-ys uit te roejieuoveral
volksbibliotheken op le richten; waerin de
goddcloozc en onzcdcly ke boeken de meerder
heid uitmaken, om zoo cene nieuwe religie lot
stand le brengen eu den zegeprael der uuai-
hnugelykc zedcleer le verzekeren.
De onleilbaerste middel, zeggen die zooge
zegde apostels des kwaeds, om de vqjkcreii le
verlichten en tc verzedclykcn, is de oprech-
tingvan lalryke volksbibliotheken, waer met
zorg al de krislelyke en zedelyke hoeken uil-
verbannen zyn, en waer men integendeel, al
wat de letterkunde van onzen tyd liedorvenrl
en onzedelyksl beeft voortgebracht, aeugeuo-
rneii wordt.
Do wcldaed van bet onderwys bestacl. vol
gens oiize liberluters, in de volksklassen met
wulpscbe en zedelooze sehrtften van eenen
Dumas, eenen Paul Dc 4.u« k, eci«e Georges
Sand, eenen Eugeeti Sue en andere slechte
schryvers bekend te maken en ook iu hunne
geesten de kenisseu der krislelyke leering en
en dei kerkelyke historie to vervalscben.
He verstandige, reiheb'e, udelyke. Intake
mentrU kan aUeenlyk by de verkerende geesten,
die hun geweten aen de katludyke bijijeloonyheui
onttrokken hebben, aen yeti effen warden, zoo klap
pen de liberale schryvelacrs en volksbedervers
in andere woorden, al wie in God geloovcn zyn
doamerikkeu, die te doui zyn om mcusch ge-
heeteu tc woidcn. enz. enz.
veniwyrc mei zyne vonrfraende teel ver*.-Iidleiul
lly die doorfaen* gi-en ei«k«.'l oogenbhk nnlleioos
üoisl laten beu« 11 varna, die zynrn tyd tra de «In
dien ver»lood, was nu vollo (Jagen acn tlr mrryi n
overgt aten.
Zyue travrrsiere werd nul meer hrftpeehl, eo
reeds Iriiaerktu de bktkhenJ van zyn grlaet.de
iu wei «dige follrroigeu welke zyne ziele bcruef<l«-n
Wel oe gcbeilr weak wa cr wwrtana da! by
zyn >peel;uii( uu-l ia bauden bad genomen Hy U -inde
uu l zyn boofd zwacr iu dc banden, en was ui dic|«
g«-|u ui/u» venuiiki n In ((na wyl by dc zwarte
oogappels in den ronde dwalen, werd zyn blik doffer
een ftpytige glimlach bekroop zyn gelac-t mei droever
plooi, by uaiu zyn «jK-iliuig in dc band< u cn begon
z«h> bartrocriud bel liedje zy oer j(U„U le S|m-Ioo,
dal Gya, wicuj boezim leeds lang benipm vva*.
dcnrclvc door <-« u zUleu traeu mocht rbetiteii
>a bi-l liedje gei-indigd was. legde by de (luit
woder op baru vorige piaels, cn viel in de vorige
niymeriugcu.
De grysaerd was door zyn* zoons ge«lrag diep
gescbokl by «hc soms gans. be dagen de zoetste
Mrtehngcii cn lu-ldebevvyzcu van heui genoot, vvaa,
aU scheen bet hem, thans alleen, ganscb verlat- u
Met >pyl sprak hy. 1.1 by de tranen uit zyue oog-
putlcu li.ld gettaegd.
Jan, rnju 4 «rul, (want zoo Doemde l.y Ibans
zyn zouu nier»!j, ik kan u n.« t zrggin wat >inarten
ik verdurr door uw« baadclwya. welke ik sedert
remgco tyd met verwocdcnag w u bcapcurgy stu
deert met OKcr, gy jast uwe looakuiuligc avonden
nirt moer op «au bel opslacn tot bet slapen gam,
1» «Iroomen uw esuig v« ruiaek. uauwclyks ontgalmt
der fluit uog een enkel lird, brlgecn ik t< If vvi ntcb
io<-inirer le buoreu tan waer die «crandermg. rnju
jongen
Vaderlief, sprak by, gy weel dat cr van die
toert Ilea ie de» uienscben leven zyn. die de tyd-
•Unpen zoo verschillend makeu. al» de mr<iM-bru
zelvco de true met dn andere wel verachdlend zye.
My ui- kiudrrjan-n aiecl in onuoozelbeid met ecoo
gr liefde zu-l« r Daer, din harp w« Ike acn den wand
zoo verlat» 11 bynl, is het gi lufsle sprrllmg dal dc
Ongelukkijljk hebben wy rocnigmacl do
vruchten die de liberale opvoeding vuorU-
brengen onder dc oogen gehad.
Vooreerst heb!>en wy Trappwan. die zelfs
bekend heeft dat by liet gedacht van die
sebroomelyke moorden ie begacu, iu de lezing
van eeu vuil tchrift van Eugcen Sue had geput.
Ten tweede hebben wy de schrikvei wekkende
schelmen, de cotumuneinaiincn van Patys, die
allen geleerd waren, maer ook door de lezing
van de vufgsle en -walgeljksi* schriften tot in
den grond des herten bedorven waren. Nu
ontmoeten wy iu ons land een jongen geleer
den, die, eetuge dagen geleden, onder de be
schuldiging van moordpoging voor bet assi
senhof \ao flenegouvv verscheen, en om deze
tui.sdaed tol (4 jaren dwangarbeid veroordcehJ
werd!. Victor Liberi, slechts !G jaren oud, was
letterzetter by eeu l>oekdrukker, te Doui, en
bad gepoogd zyn meester met messteken te
vermoorden om hem daerna te bestelen.
De moordpoging bad gelukktglyk mislukt. In
ploels van cene moord, wareu er slechts awaro
wouden toegebracht geworden Het is gedu
rende dc bepleitiugeii bevvozen geworden dat
deze ongelukkige vau de kriatelyke opvoeding
had berooid geweest en niets anders lotgees-
tesbrood dan de lexing van verderfclyke schrif
ten had ontvangen. 'T was zyn meester die
Item hi t vergift, inde bibliotheek, te Dour, ge
put, iu bert en ziel blies, en dit zalfde vergift
beeft op bet punt geweest den meester aen
kant te brengen. Verschelde onzedelykc boek-
weiken werden by de geiuigstukken bemerkt
er bleef aen de achtbare verdedigers van den
betichtten niets meer over, om het hof tot mc-
delydi'tt op te wekken, d.in te bewyzcu dat
het vcr>tand van dezen jongen misdadiger
door bet lezen van schande!)ke schriften
ganseli bedorven was
Ziet daer, landgeno'.ep, de vrnchten van do
opvoeding zonder God, zonder zedflcer, vau
liet onderwys dat de liberale geuzen, die den
priester uit de school willen verbannen, bier
in ons land, zouden w illen uivoeren.
De liheiale gazetten, die jubelen van
vieugde, telkens dat een priester, de bei hg-
huid zyuer Indiening vergetonde, eene wan
daad hedryftIn-hln-u sedert acht dagen,
hunne lezers onderhouden met eenen zooge -
noemden aetislag tegen de zeden, die doftr
ceoen Fraiischen Jesuiet,[kiter Dufour.zou be
dreven geweest zyn.
Allen brachten zy hunne lezers cn lezeres
sen, naer de InJ/pendanee beige, een verhacl
ftlrrehugra barer lm* rbket* prooien hrcfl. evrn
sis ik ru gy. myo vader D« snaifn zyn nop *rtrlf*«,
•m by na door olim riifMtm éooffoslotoa tyn.
en wrlkri» zoet gelui* unzc u art en «looi rcon iici-
lige m«lo*y der* nvcistroomrn. Da murrn Zyo bier
grtaigr van ouzr kiadcitykc g«m griibeid. zy bcDOrn
•J. traurn «Irs abctnuli zien vk>cijeo. toen men *e
zostcr «il dc armrn kim broeder» uirvnlt-, torn
mui do rast zyocr zul mr-Jcsleepte gin*». \er
van bier, tuis - .iK-n warrda klok der vrrt>'
md de onverschilligheid lm kooftlcn Ipkiiu
let jirrn zyo rrod* aco dc kden der riu«i,n
(eschalot*, cn brl brrld myurr vsrr-ikking, welke
wy in wazen Mzalra. ver»rliyot my tlecFls «n rayn
«li.Minir-ii I*er wat lyda ik. l«y deze overdenking,
bu< hrlrrur ik <1« trumol* wsriuil men on» gehol-
(•ci) breit -vaot, ja, id inyne armoede wa» ik ge
lukkig
Deze larlvla «voorden deden rrn droeven indruk
op zyo gcitioad, ltd was slcrbw 11a erne poos stil-
awyprn lal ky wnlrr krruani
-- Nalix-r her ft my met rcoig talent Lrparld
dit markt h«-t tweede ly«lstip myn» j"ngenlt\rn»
uil Vader, uullrtoos 1» bel u aru te halen wal «k
gi-daen beb, om de niy door Go* gexihoukco peest-
scrinopea» tc ontwikkelen eo to beschaven Wat
'pel. «j tisilalcu beb ik nu si di<>rg«br»rbl
Hor uieuig diu| I sweet is «ao myo# voorhoofd
nu t afgedropen 1.0e menige traan «so »?yl heb
ik niet gestort, l«;en ik aen een mo< ijelyk puol i»t
tr tukki Ira eo 4*111krt kleics vonkje versta**
dal ik vau dia renzrulamp drr kunst onlvaagra krt>,
Inny tru zy niv Mru U>cl«>n>pt my al» em Jiroomc.-,
ccn krri^njMkker. mo meikdiinker, wat weet ik
metFo dd IV bn loou myn» pynelyksa arbeid» »m
•tyu ouvpbomkn.l zwucyeo »t rev eu ..*Gy zon-U
biel g< itNiven, vader, dat zulk» m> mordetooo mackt,
dat dikwyls myoro voet. er beb bovcu gcbcvcp,
om kei tot grait te verpletten
HwIJrn wy nu genen boe spytig zyn eelaat betrob,
boe treurig de s»jx-bte o«)gapp*l onder de langu
wiinjMf. Mikte brx- |.y nor haodrn tol vuislrjj
wrong, al» begiog b) do dacd met de woorden
11,v*/ iper'y.-r'J