54ste «laer. Zondag, IS April Itt&O. Mrt 1783. VOLGENDE STATIËN: uit Gent naer VERTREKUREN UIT DE naer aelst uit Ath 6.49 10.30 1.17 4.69 7.58 9.05 Y/EREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER Liberale goddeloosheid De Indiaensche Spion. Mag men nog van God spreken ABOJJKEMENIP^YS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryviog eindigt met 31 December. 7 ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op S" bladz. SO cent. Moortzecle, Soliegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le- Comtc 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAKRDSBERGEN NAER Maria-Lierde,Soliegem, Moortzeele en Genl, 5.15 7 24 9.54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haeltert, Burst, Herzele, Soiteg. Audecaerde, Ansegero, Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.1.9 7.20 UIT SOTTEGEM LANGS DENDERLEEUW NAER Aclst, (5.38 's Zalerd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 1O.50 2.20 5.25 7.05 Uit Sottegem langs Erpe-Mcire. 7.49 1.58 7.48 Antw. 5.25 6,50 9,15 9.50 10.50 E. 1' 2» 3® kl. 12 15 3-15 E. 1°2#3« kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1®2« 3* kl. 9.1 ft Brussel 0.00 E.l®2'3®kl. 7.25 9.0011.06 11 53 1.55 3.62 Deszondags3,20 namiddag houdt stil inde lusschenstatien. en 0.' 0 E 1®2° 3* kl. 5.01 5.55 7.05 8.15 E. 3 kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.40 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.00 4.50 8.33 9.41 Gent 0.0UE 6 24 7.39 E 1® 2®3'kl. 8.15 14.04 12.31 E I" 2® 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.06 8.09 8.18 9.33 Exp. 1® 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.37 4.29 8.18 9.25 Lokeren 6.35 9.0i 10.54 1.49 4.53 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.28 5.18 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.04 6.20E. I 2 3 kl. 9.00 11.55 0.00 0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp. Dendermonde. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 Mechelen. 4-531 6-401 7-17d 8-12d Exp. «®2®3ekl. ll-57d 1-04(1 Exp. 1® 2® 3® kl. 2-51(1 3-061 6-00d 6-40/ 10-06d Exp. 1® 2® 3® kl. Anlw. 4-531 6-40/ 7-17(1 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-51d 3-06/ 6-OOd 6-40/ 10-06d Exp. 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-17 7-50 8-12E. 9-08 11-57 1-04 1® 2® 3® kl.2-51 O-00Exp. I® 2® 3® kl. 6-00 8-49 9-11 10-06 Exp. 1" 2°3° kl. Des zondags 8,59 's avonds houdt stil in de lusschenstatien. Leuven, Thionen, Luik,Verviers 4-40d 4-53/ 6-40/ en 8-12d Exp. 1® 2® 3" kl. 7-50d 9-08d (ll-57d tot Louven)t-04d Exp. 1® 2® 31 kl. 2-51 d O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-00d 8-49a 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De letter t beteekent langs Termonde en d< Gent, (5-00 's vryd.) ö-00El®2'3®k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 0-0» E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8-54 Exp 1® 2® 3® kl. 9-36 Brugge, Oostende. 7-59 Exp.1®2®3® kl.6-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 0-00 El® 2® 3® kl. 6-40 Doornvk, Mouscrou, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 0-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Aih) 6-00 7-50 11-57 0-00 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6 00 9-11 Bergen, Quiévram 6-00 7-S0 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00 Enghien Braitie, Manage, Charieroy, Namen langs Geeraerds bergen 6 00 f-00 11-57 2-31 0-00 6-00 Soliegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. L'nique Suuni. AELST, 10 APRIL 1880. Wanneer een persoon,welke liet groot onge luk heelt gehad als waren liberael te leven, by zyn sterfbed, alle hulp van den Godsdienst verstoot, 't is te zeggen, als een versteenden godshater deze wereld verlaet, viert het libera lismus de dood van dezen ongelukkige als een zegeprael... Hy is gestorven, roept de liberale drukpers uit, gelyk hy geleek! heefthy is tot het uiterste toe aen zyne liberale overtuiging getrouw gebleven Buiten den R. C. Godsdienst sterven, is dus eene daed van waer liberalismus... Wat moeten wy hieruit besluiten Wy moeten hieruit besluiten, en dit door de getuigenis der liberalen en hunner organen zeiven, dal het liberalismus onvereenigbaer is met den R. C. Godsdienst, in andere woorden, dat om als waren liberael mogen gehouden te worden men den R. C. Godsdienst in het leven en vooral by het sterlbed moet ver- stooten Het liberalismus is dus de gezwoorne vyand van den ft. C. Godsdiensttusschen beide bestaet er eenen stryd tot der dood... Wie zou dit durven betwisten Doen wy vooreerst bemerken dat de triomf kreten die het liberalismus hy de onboetveer- dige dood van eenen versleenden vrydenker laet hooren, eene klinkende logenstraffing zyn gegeven aen de liberale bladen die, uil kies- belang, gedurig uilroepen dat het liberalismus den R. C. Godsdienst in 't geheel niet vyandig is, en, maer alleenlyk de aenmaiigingen der geestelyke macht, op 't politiek domein be- Slrydt.... En inderdaed indien 't liberalismus den R. C Godsdienst, en by gevolg God, niet vyan dig is, waerom dan die triomfkreten telken male er een vrydenker sterft die lot het uiterste toe, alle godsdienstige hulp en troost, alle verzoening met God heelt vcrslooten Ja, waerom die triomfkreten?.... Waerom die onboetveerdige dood als eene standvastig heid aeu de liberale principen verheerlykt indien men den R. G. Godsdienst, en dus God. niet vyandig is De waerheid is dat het libera lismus de vyand is van God en zyner Kerk, en dat zyne bewering, namelyk, dat het maer alleenlyk de aen matigingen der geestelyke macht op 't politiek domein bestrydt, tot niets anders dient dan om 't volk aengaende zyn waer doel en oprechte inzichten.de vernietiging van 't Ryk Gods op deze aerde, te misleiden... Voor weinig men de aendacht vestigt op 't geen men dagelyks ziet gebeuren, bemerkt men weldra de goddelooze gedaanteverwisse lingen die liet liberalismus, sedert ettelyke jaren, beeft ondergaen. Het is onbetwistbaer dat het liberalismus tot de goddeloosheid is overgegaen. Niels beter dan de liberale ver- heerlyking, de ophemeling van eene dood als (4® vervolg). De Indiaen had de gewoonte om den voet eenigzins builenwaerts le zeiten, dit was eene byzontierheid, die de andere wilden niet wisten, doch de kolonisten hadden dit dikwyls opgemerkt, en een der dry i'clai- reurs was de verklaerde vyand van den Shawnie. Wat mag die ellendeling op onze weg te maken hebben Dat komt me verdacht voor Ik heb allyd gezegd, dat men zich voor dien kerel in acht moest nemen, maer het heelt my moeite gekost om dil anderen in le prenlen. Een Indiaen blyft een Indiaen, en zoo kapitein Whitley myn ge voelen deelde, zou Monowano ons niet lang'meer verontrusten. Het is mogelyk dat Dmgle dit spoor niet heeft gezien, ik zal hem er over gaen spreken. Dil zeggende sloop Jim bolls stil links aftwee minuten later was hy by Dick Dingle, die met Jenkins liep te pralen. Dick keek om, toen hy Bolt's stappen hoorde en vioeg hem wal hy le zeggen had. Een voetspoor zegde Jim. Ja. En verder? vroeg Diiigle. Van Monowano was hel antwoord. Juist. Gy weet dal kapitein Whitley bevel heeft gegeven om hem alle spionnen te brengen, welke wy konden snappen. Monowano is geen spion, hernam Dingle kalm. Misschien, zegde Bolt, lerwyl hy zyn hoofd veel beleckenend schudde Weel gy wel wie hy is? vroeg Dingle, lerwyl hy een doordringenden blik strak op Bolt vestigde. Alles wal ik hierop kan zeggen, is, dal wan neer ik een man, die in myn huis poogt binnen te sluipen, op heeler daed betrap, ik my niel zou ont- zten hein er als een dief uil le werpen eveneens als ik een Roodhuid tusschen het gebladerte zie slui- vrydenker, als versteenden godshater, om dien overgang naer de goddeloosheid te bestatigen... Men bemerkt dat het sterven als vrydenker zich in 't liberale kamp uitbreidt en dil ongeluk zal zich meer en meer uitbreiden naer male de liberale principen in den geest der volkeren dieper zullen indringen. En inderdaed, voor twintig jaren geleden, wilde het liberalismus de R. G. Kerk dwingen eene godsdienstige begravenis te verleenen aeu al de liberalen, ja zelfs, aen deze, die alle godsdienstige hulp en bystand verstootende, buiten haren schoot waren gestorven. Het liberalismus wilde alsdan bewyzen dat zyne aenhangers van de R. C. Kerk niet waren afgescheiden. Doch heden, integendeel, wordt de verzoe ning van den zondaer met God, zells op het sterfbed, als eene lallieid, als een hoog ver- racd, jegens 't liberalismus gehouden, want men heeft in 't liberale kamp voor deze welke zich op hun sterfbed met God, hunnen Schep per, verzoenen, niets anders dan verachting en vermaledyding overHel liberalismus aenschouwt de verzoening met God vaneen zyner volgelingen, 't zy in zyn leven, 't zy op sterfbed als eene scbandige nederlaeg. Telken male er eene liberale bekeering bestatigd wordt, laet de liberale drukpers, in plaets van victorie gezangen, tegen den bekeerling de bitterste beleedigingen, den vinoigsten smaed hooren die een verbolgen of van woede ontstoken hart kan uitbraken Nu, wat bewyst die razende woede Zy bewyst op de klaerste, op de onbetwist- baerste wyze, dat 't liberalismus de R. G. Kerk haet en verfoeit en bygevolg haer onzienlyk Opperhoofd, JESUS-CliRlSTUS, onzen Godde- lyken Zaligmaker den zelfden haet loedraegt. Eindigen wy met den vvensch uit te drukken dat al de liberalen tot de Kerk zouden terug- keeren en zich bygevolg met God verzoenen vooraleer zy van deze wereld scheiden, en de liberale bladen dus dikwerf in helsclie woede zouden mogen ontsteken De liberale schoolvossen uit 't Verbond roe pen ons gedurig toe dat wy liegen als wy beweren dat men in de officieele scholen van den waren God nimmer spreken mag. En wy antwoorden, neen, wy liegen niet, want het is eene onbetwistbare waerheid dat men van den God der christenen,van den eeni- gen waren God, in de officieele scholen, nim mer mag spreken. En inderdaed,wat heeft Pietje Van llumbeeck, in de Kamers gezegd en herzegd en, in zyne omzendbrieven geschreven en herschreven Hy zegde en schreel immers dat er in de liberale scholen, zoo minister bara ze noemde, van den God der catholieken, van onzen God, van den eenigen waren God NIET mag ge sproken worden, maer wel van eenen alge- meenen god, eenen middelmatigen god, eenen god die gemeen is aeu alle godsdiensten, 't is te zeggen, die door de joden, protestanten, turken, mahomelanen, boudhisten, wilden, enz.,enz., aenroepen en aenbeden word, eenen pen, om een logerskorps op den voet te volgen, houd ik hem voor een spion. Zoo Jim Bolls, denkt gy er zoo over Ik moet zeggen, dat gy een uitmuntend éclaireur zyt. maer, denkt toch niet dat Monowano er eenig belang by heeft, als wy overwonnen worden. Over het algemeen vertrouw ik de Indianen maer half, doch van dien hebben wy niets kwaeds te vreezen, dat verzeker ik u. Om echter u voldoening te geven, zal ik hem voor kapitein Whitley brengen, zoodia wy kamperen, dan Knot gy hem ondervragen, zooal's gy wilt overigens hoeft gy my voortaen niel meer le komen waerschuwen als gy ieis weet. Dat heb ik al lang begrepen, hernam Bolls op grommigen toon en hy verwyderde zich. Zoodra hy weg was, wendde Dingle zich lol Jen kins. Dat neemt eene leelyke wending voor Mono wano, Peter, zegde hy. Ik zou durven zweren, dat als men de talou- eering van zyn gezicht wegnam, men een blank vel le zien zou krygen, en het is onmogelyk dat hy een spion is. Hy is zeker aen't jagen, maer als zy hem zien en niel kunneD pakken, zullen zy op hem schieten hel is nog het best dat wy hem meénemen, indien wy hem kunnec vinden Ik weet niet, antwoordde Peter, hoe ge hem vangeD zult, hy vliegt door de bosschen als een eend over het water, en, ondanks myne vlugheid, zou het my, geloof ik, heel wat moeite kosten om hem !e pakken, zoo rap en voorzichtig is by. lly is zoo schuw niet, en zoo hy meent dat wy hem noodig hebben, zal hy hy ons komen hy stelt er een eer in ons van dienst te kunnen zyn. Vooruit, cn let nauwkeurig op dc sporen, die gy tegenkomt. By deze woorden, zetten heiden hunnen marsch mei do gewone omzichtigheid voort. Eerst legen den middag vonden zy de onmiskenbare teekens van do nabybeid va» Monowano. Jenkins aendacht werd gaende gemaekl door een god, eindelyk, die aen niemand goed of kwaed doet, zoo een goedzak van eenen god, zoodanig dal die god van minister Van llumbeeck een oprechte afgod of, beter eene valsche god is... Van den liberalen ol valschen god door Pielje Van llumbeeck uilgcvonden en beschre ven, mag men in de liberale scholen spreken maer van den God der catholieken, van onzen God, van den eenigen waren God mag er geen woordje gerept worden Wy dagen de schoolvossen van 't Verbond uit, ons te kunnen bewyzen dat Pielje Van llumbeeck zou toegelaten hebben iu de liberale scholen van den eenigen waren God te spre ken Indien men heden nog toelaet dat er in de liberale scholen van dien algemeenen god of liever afgod, door Pielje Van llumbeeck uitgevon den, mag gesproken worden, dan laet men dil alleenlyk gebeuren om de ouders te misleiden. Later wanneer de ouders er zullen aen gewend zyn hunne kinders naer de liberale scholen le zenden en er dus niets meer te vreezen is, zal liet weldra verboden worden nog van dien god of afgod van minister Van llumbeeck te gewagen. Men zal dus van geenen hoegenaem- den god meer mogen sprekenDe scholen zullen moeten geheel en gansch onzydig, 't is te zeggen, nog goddeloozer wezen, dan zy bet lieden zyn. Nu mag men nog van eene soort van God spreken, maer dan zal zelfs liet ge dacht aen eenige hoegeuaemde godheid of liever afyodheid uit de schoten verbannen wor den. Eu de schoolvossen beweren niet dat wy weêr liegen, want M. Crociliberale senaleur van Brussel, geeft ons omtrent dit punt ten volle gelyk. Eene officieele of liberale school, zegde M. Crocq in 't Senaet, mag niet godsdienstig zyn. Maer, zult gy my zeggen, Myne Heeren, de school moet dus een godvurloocheneiide school, eene deislisclie school, eene vryden- kende school wezen. In 'tgeheel niet: de deistische school zou eene godsdienstige school zyn nu, eene staetsschool mag zich, volgens de grondwet, voor geene party ver- klaren, geenen godsdienst belyden en noch veel min er eenen anderen buitensluiten. Zietdaer klaer en duidelvk te kennen gegeven hoe 't liberalismus de onzydige school verstaet. Volgens de grondwet, zegt M. Crocq, mag men in de officieele of liberale staetsschool geenen godsdienst belyden, dus, indien men geenen godsdienst in de liberale scholen mag belyden, dan mag' men er ook van geenen God spreken al ware bel van den middelmatigen afgod door Pietje I an llumbeeck uitgevonden. Dus zyn de liberale scholen volstrekt goddeloos En dan zyn de liberale bladen verwonderd dat HH. de Bisschoppen van Belgie aen de catholieke ouders op straf van zonde verbieden hunne kinders naer die scholen te /.enden, waer het tot heden toe, en dit sleehls uit oogenverblinding, nog is toegelaten, niet van den eenigen waren God maer van den algod van Pietje Van llumbeeck te spreken eigenaerdig gefluit van Dinglc, hetwelk nauwelyks hoorbaer was. Wal mag dat beteekoncn Zie eens, zegde Dingle, lerwyl hy op den voet stap wees. Jenkins zag nauwlettend in de aengevvezen rich ting cii bespeurde do welbekende afdruksels van de mokassins des lndiaens. Dat heeft hy mei opzet gedaen, zegde hy hy kan niet ver af zyn Dingle deed nu een zacht doch sterk gefluit hoo ren, dat was voor Monowano liet bekende signacl Dinglc herhaelde het dikwyls, doch zonder dal het beantwoord werd. Misschien kan hy niet meer lluiten, zegde Jen kins laet ons eens met alle aendacht luisteren. Monowano heeft geen vrees voor de blanken, anlwoorddo de Indiaen zeil, die achter oen boom le voorschyn trad en beide scherpschutters naderde. Wat, zylgcdaer? riep Jenkins zichlbaer ont stelt. En verborgde zich gedeellolyk achter Dinglc. Monowano, zegde deze laetste, ge moet my volgen. Waerheen vroeg de Indiaen, een weinig ach teruil tredende. Naer het kamp dc manschappen hebben be merkt, dat gy om hen heen sluipt, en hel is beter voor u dat gy u vertoont. De krygsman greep naer zyne wapens en wilde op die wyze le kennen geven dat hy gereed was aen het verlangen van den éclaireur te voldoen. Go denkt toch niel, Monowano, dat ik u mislei den wil vroeg Dingle met zekere aerzelmg. Monowano vreest niets van zyn blanken vader antwoordde de wilde koelbloedig. Ge hebt gelyk ik sta voor u hoofd in. Ik denk niet dat kapitein Whitley u het minste kwaed zal doen, als hy verneemt dat ik my jegens u verbonden heb. Dat zou hy niel durven, voegde by er by, alsof hy in zich zeiven sprak, lly heeft lang genoeg met my omgegaeu om myn karakter te kennen, en zoo kapi- Wat de Paus zegde. Byna ieder vrydag slroeiën onze liberale vrienden een druksel uil op de markten, om aen de boeren wys te maken dat Z. H. de Paus van Rome. in de schoolkwestie het met de liberalen houdt, en dat by tegen de bisschop pen van België is. Zoo dikwyls M. Frère dien onzin vertelt, om zyn eigen kraem recht te houden zullen wy hem telkens eene logenstraffing geven. Paus Leo XIII heeft die dwaesheid nooit ge zegd, by beeft dit dezer dagen aen een calbo- lyken Belg bevestigd. Ziehier welke woorden wy in eenen brief uit Rome, en gericht aen den Courtier, lezen Hoe heeft men kunnen gelooven, zegde Z. 11. de Paus, dal er desakkoord bestond tusschen my en de bisschoppen, dan als er sprael; was om den godsdienst le verdedigen Wal my verwondert, voegde de Paus er streng by, is dal de calliolyken ooit hebben kun nen gelooven, dat er oneeniglieid tusschen my en de bisschoppen bestond. Ik lieb nooit een woord tegen de bisschoppen gezegd. Gy moogl zeggen, dal gy dil uil den mond van den Paus zelf weet. Z. H. de Paus herhaelde die verklaring dry of vier malen, zooals hy dit reeds in eene an dere gelegenheid deed. Dat zal niet beletten dal de liberalen, vóór de kiezing hunne leugen nog meer dan eens zullen uitstrooien, in de hoop hierdoor hunne veroordeelde scholen te begunstigen. (Handelsblad.) KIESKRONYK. De Konservatieve Verceniging van liet arron dissement Kortryk, heelt maendag eene alge- meerie vergadering gehouden voor deaendui- ding van een kandidaet, voor de aenstaende kiezing van een Senateur, in vet vanging van M. Bruueel, overleden. De vergadering heeft, by toejuiching, tot kandidaet uilgeroepen M. J. Lammens, gewe zen notaris te Gent. De liberalen zullen te Kortryk niet slryden. Dynsdag heeft te Namen eene kiezing plaets gehad van een Volksvertegenwoordiger, in vervanging van M. Dohel, overleden. De liberalen hadden geen kandidaet kunnen vinden. De kandidaet der catholyken, M. de Montpellier, gewezen arrondissementskom- missaris, door M. Rolin afgezet, is gekozen met 753 stemmen, op 924 stemmers. Er waren 171 ongeldige briefkens. Te Hoei heeft dynsdag een dubbele kiezing plaets gehad voor een Senateur, in vervanging van M. de Tornaco, overleden, en voor een Volksvertegenwoordiger in vervanging van M. de Lhoneux, ontslaggever. Er was geen stryd. Ziehier den uitslag der kiezing Stemmers 523. SenaetM. de Lhoneux, 459. KamerWarnant, 448. By gevolg zyn de liberale kandidaten geko zen. lein Whitley of een der manschappen dezen Indiaen doodde, zou ik hen een kogel door het hoofd jagen Van waer toch die vriendschap tusschen u en hem, en waerom noemt hy u zyn "blanken vader vroeg Jenkins. Zoo heeft hy my allyd genoemd. Dal denkbeeld is van zelf by hem opgekomen. Indien ik geloofde, dal deze Monowano, die daer voor ons stael een spion was, zou ik den kapitein de moeite om zich van hem te ontdoen, besparen doch ik heb hem genoeg op de proef gesteld om Ie weten dat wy geen oprech ter vriend hebben. Al verfoei ik zyn ganschen stam, zoo kan ik (och niel nalaten le gelooven, dal hy ons getrouw is: Terwyl hy deze woorden sprak, beet hy zich op de lippen cn hy schudde het hoofd op eene zonder linge wyze Ik ben van uw gevoelen, zegde Jenkins. Dc avond begint le vallen dus de manschappen hebben gewis reeds hun bivak opgeslagen. Wy zullen er dus hecngaên. Dingle kon niet nalaten eenen blik te werpen op den Indiaen, die gedurende zyn gesprek met Jenkins, niet van houding was veranderd, doch alles bedaerd had aengehoord. Nu volgde hy hen gewillig, en eeni ge oogenblikkcn later kwamen zy in liet kamp aen. Er ontstond eenige beweging onder de troepen, toen men den Indiaen fier, met eene groote weerdig- heid, als 't opperhoofd van een stam zag naderen. Hy liep naesl Dingle en nu en dan eens stilhoudende bet hy zyne blikken over hel kamp weiden Met een zekeren trots staple hy voorby alle offi cieren, die hy met zyne arendsoogen dacht te door gronden, men zou gezegd hebbei. dat hy de generael cn de gebieder was van al degenen, die daer stonden. Ha ha 1 wien hebt gy daer by u, Dingle «vroeg kapitein Whitley terwyl hy hem le gemoet kwam Onze vriend Monowano Wel Monowano, sinds lang heb ik u niet gezien, toch moet ik beken nen dat het my eer spyt dan verheugt, u in de tegen woordige omstandigheden te ontmoeten, doch hoe De kiesvergadering in de Cour d'Angleterre, te Brussel, heeft dezer dagen haren kandidaet gekozen voor den Senaet 160 leden kozen 5 Piron-Van der Ton 160, en er zvn 20,000 kiezers M. Eliat, notaris, is gevallen omdat men hem openlyk heeft beschuldigd dat hy gepoogd heeft te biechte le gaen. Dat is zeker tc veel voor eenen liberael M. Toussaint heeft er min of meer schuld in dat er ie Tenöosch eene catholvke kerk ge bouwd wordt. Weg dus met hem M. Washer, tulle-fabrikant, was beschul digd van te biechte te zyn geweest, en om te toonen dat dit niet waer was, gaf hy lezing van eenen brief van eenen notaris, die bewyst dat hy op een verkooping was, op hel tier dat men hem beschuldigde van te biechte geweest te zyn. Ook al weg mst hem Sterk niet waer Een liberael die zynen alibi moet leveren, als er spraek is dat men hem in de kerk gezien heeft. Kan de verslaving nog grooter zyn Kan de kiespolitiek in België nog dieper vallen dan hier, waer 160 man de wet geven aen 20000 In de verwerping der kandidaluer te Brus sel van M. Toussaint, werd deze beschuldigd van te Tenbosch, eene catholyke kerk gebouwd te hebben. Weet ge wat M. Toussaint ant woordde Dat hy die kerk gebouwd had om de gronden aldaer te doen klimmen in prys.Alzoo exploitatie, in alles, en overal exploitatie. Geld mets dan geld, alles geld ziedaer hel doei dat men zich voorstelt. Verloving aen 't Hof. Men leest in de Wiener Allgemeine Zeitunq van 4 april Wy vernemen uit goed ingelichte bron dal, omtrent bet midden der maend mei (de dag is nog niet definitief bepaeld), de keizer, vergezeld van prins Rudolf en aertshertog Lodewyk-Victor, zich naer Brussel zal bege ven prinses Gisela en haer echtgenoot, prins Leopold van Beieren, worden er omtrent het zelfde tydstip verwacht. Misschien ook zal de keizerin, die van zin is bet badseizoen in eene zeestad van Frankryk door te brengen, bare familie te Brussel komen bezoeken. Het bruidsgeschenk, dat aertshertog Rudolf voor zyne verloofde bestemt, is, volgens het Salonblatt xan Weenen, het beroemde halssie- raed in brillanten, dat een welgekende juwee lier meegebracht heeft van de verkooping der juweelen van koningin Isabella van Spanje. De aertshertog heeft dit prachtig sieraed aen een zeer hoogen prys gekocht. Men weet dat de diamanten van koningin Isabella van Spanje, geteld worden onder de schoonste der wereld. HANDEL EN NYVERHEID. Spoorbaentarieven. De inlandsche gist, liet versch brood en de versclie melk, het slaehtvleesch, de aspergiën, het fruit, de ver- sche groenten, het ruw ys, het gevogeltje en hel ook zy, ik heet u welkom. En dit zeggeDde reikte Whitley hem de hand, maer de Indiaen bleef staen, met zyne-armen kruiselings overeen, en met een blik zoo fier als van een koning, keerde hy hem den rug loc. Waerom spyt hel u dat gy hem weerziet, kapi tein vroeg Dingle. Omdat hy achterdocht opwekt, Dick. Meer dan eens heeft men my heden gezegd dat hy liet bosch doorsnuffelde en al ouze bewegingen naging. Gy be- grypl dus, dat het myn plicht is, eei: wakend oog op hem le houden. Ik heb voldoende reden om te ge looven dat Monowano een spion is. Hy die u dil heeft ingeblazen, wie liet dan ook zyn moge, kapitein, heeft gelogen. Onder al uwe troepen heblgy geen getrouwer man, dan deze Indi aen, cn ik vertrouw dus, dat gy hem weldra recht zult doen wedervaren. Maer, Dingle, hoe komt hot tocht, dal gy hem alleen hebt meegevoerd Niels gemakkelyker, anlwoorddo Dinglc, ik wist dat hy in hel bosch was, en daer ik kennis droeg van het gerucht dat over hem in omloop is, heb ik hel racdzacm geoordeeld hem naer het bivak te bren gen, opdat hy een verhoor mocht ondergaen. Gy kunt er verzekerd van zyn dal ik biervan werk zal maken, hernam de kapitein, die nu aen twee mannen bevel gaf den Indiaen naer zyne tent te bren gen, en hem daer streng le bewaken. Daer heb ik .vrede meê, hernam Dingle, maer het is ounoodig hem te bewaken, zegde Dingle lol de beide mannen, men boeit niet bang le zyn dat by zal. ontvluchtten want had hy dit in don zin gehad, dan zou hy zoo gemakkelyk niel meêgekomen zyn. De Indiaen volgde do beide mannen, lly werd in eene tent gebracht, waer verscheidene officieren cn kapitein Whitley plaets namen ook aen Monowano werd eene plaets aengeboden, maer by weigerde die en bleef staen met de armen over clkaer gekruist en een zeer kalm gelaet. (wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1880 | | pagina 1