40ste Jaar. ZondagIS April 1885. 2015. IJZEREN WEG. VERTREKUREN Uil AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN VRIJMETSELARIJ. Wraak eens Priesters. Drukpersvervolging. DE DENDER-BODE ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op Z*6 bladz.50 cent. Dandermonde. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Mechelen. 4-561 6-361 7-30d 8-l2d Exp. l»2*3*kl. 8-451 12-UOd l-04d Exp. le2' 3*kl. 5-51d 3-071 6-451 9-40.1 10-08d Exp. 1" 2' 3* kl. \ntvv. 4-561 6-36« 7-30d 8-12dExp. 3 kl. 8-451 1 -04d Exp. 2* 3* kl. 2-51d 3-071 5-58d 6-451 9-401 10-08d Exp. 1* i' 3» kl. Brussel, lanqs Denderleeuw. 4-25 7-30 0-00 8-12 E 3 kl. 9-09 10-23 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-51 4-35 E 3* kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-15d 4-5616-3618-12d E 3 kl. 8-451 (l-00d 9-09d l2-00d l-04d Exp.1'2'3* kl. 2-51d 3-58d 849d direct 9-16d 10-08 E 3 kl. (1) Not*. De letter 1 beteekeut langs Termonde en d Gent, (5-00's vrijd 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 E 2* 3* kl. 6-38 8.49 Doornyk, Nouscrou, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alh) 5-55 8-12 E. 3 klas lol Denderleeuw 12-00 2-51 6-00 Niuove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl. tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.12-002-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraeris' bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opwyck,Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. Calqae Sunns. HAAR AKLST DIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15 Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1* 2* 3* kl. 12-22 3-07 E. l°2*3e kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1»2° 3* kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E 3 kl. 7.31 9.00 11.08 11 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-26 en 9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46 Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.1JE.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05 DIT Gent naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le- Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGEN NAAR t Maria-Lierde,Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.-18 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, AnsegeiB Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct. uit Sotteghu langs denderleeuw naar Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.50 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nikolaes, Lokersn en Gent 4.40 7.12 8.62 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-38 8-03 9-10 E uit Gent naar Lokbren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,1« Uil Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 *s zaterd.) 7.5J 1.40 7.48 dit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12 AELST, 11 APRIL 1885. OMZENDBRIEF VAN ZIJNE HEILIGHEID PAUS LEO XIII. EERSTE VERVOLG. Paus Leo XIII heeft in voorgaande blieven de grootste dwaalleeringen der Vrijmetselaars wederlegd. Om deze redenen hebben Wij, van het begin Onzer pauselijke regeering. gezien en gevoeld hoe noodig het is aan zoo groot een kwaad wederstand te bieden, en al Ons apostoliek gezag tegen hetzelve te richten. Bij elke guns tige gelegenheid hebben Wij gehandeld over de voornaamste waarheden, op welke de denk wijze der vrijmetselaarssekte het meest haren verpestenden adem heeft verspreid. In Onzen omzendbriel Quod Apostolici muneris weder legden Wij de afschuwelijke leerstelsels der socialisten en communisten. In eenen anderen, beginnende met het woord Arcanumhebben Wij het ware en echte begrip der huiselijke samenleving uitgelegd, en bewezen dat hare bron en oorsprong in het huwelijk te zoeken is. In de Encycliek Diuturnum hebben Wij den vorm van het Staatsgezag voorgesteld, wan neer het, op de grondregels der christelijke wijsbegeerte steunende, met de natuur der zaken, het geluk van vorsten en onderdanen in wonder verband staat, Waarover de tegenivoordige Omzendbrief handelt: Thans, naar het voorbeeld Onzer voorgan gers, hebben Wij besloten rechtstreeks uwe aandacht te vestigen op de vrijmetselarij zelve, op gansch hare leer, op haar doel, op hare denk-en handelwijze, opdat alzoo hare verder felijke macht meer en meer uitschijne en de verdere uitbreiding der besmetting moge belet worden, Hoe de Vrijmetselarij is ingericht: Het geheim opgelegd verschillige Orders. Er bestaan velerlei sekten die, ondanks het verschil van benaming, plechtigheden, vorm en oorsprong, onderling verbonden zijn door de eenheid van doelwit en de gelijkheid der voornaamste grondbeginselen. In wezenlijk heid komen zij in verband met de vrijmetse larij deze is het middelpunt waar zij allen van uitgaan en waar zij allen toe terugkeeren. Alhoewel die sektarissen tot nu toe den schijn aannemen van niet in het duister te willen schuilen, dat zij hunne vergaderingen houden bij klaren dage en onder aller oogen, dat zij ook hunne tijdschriften uitgeven, nochtans, bij grondig onderzoek, bespeurt men weldra dat zij niets anders dan geheime gezelschappen uitmaken en dezelfde strekking hebben. Zij ook, inderdaad, hebben eene soort van derge lijke mysteriën, die volgens hunne wetten met de grootste zorg moeten verborgen worden niet alleenlijk voor den vreemde, maar zelfs voor vele medeleden. Tot die geheimenissen behooren de vertrouwelijke en opperste raad vergaderingen, de namen der bijzonderste DE Door L. M. «o»*— Het voorgevoelen der vrouw werd maar al te gauw waar gemaakt. Dienzelfden cacbt drongen er moordenaarr in buis zij bonden Anselme aan zijn bed vast en staken hem eene prop in den mond, en zijne moeder, zijne moeder die bem zoo beminde, zijne moeder die haren Anselme zoo om hulp riep, zij werd onmenschelijk vermoord in het bijzijn van baar machteloos kind. Ho 1 mijn vriend, welke dood welk een afscheid Zeg mij, was het sterven uwer moeder zoo droef, en waren onze tranen zoo bitter als die van Anselme?.... Daarom ook heeft hij sedert dien geene vreugde meer gekend daarom zijn zijne kaken zoo bleek en ingeslagen, zijne oogen zoo kracht en levensloos. LaDge jaren is bij alleen op de wereld gebleven, tot bij eindelijk moed en troost gaan zoeken is in de scbaduwe van bet kruis en de grootheid van hel Priesterdom. Daar heeft bij vrede en kalmte weer gevonden, daar slijt bij gerust en gelalen zijn leven, daar wacht bij den blijden stervensdag af, kwijnend voortlevend gelijk het lichtje dat braadt voor bet tabernakel, en ilerft bevelvoerders, sommige afgezonderde en meer heimelijke bijeenkomsten, insgelijks de geno- mene beslissingen en de uitvoeringsmiddelen. Tot die verplichting van geheimhouding strekt het veelvoudig verschil van rechten, ambten en bedieningen toegezegd aan de lidmaten; het vagtgeregeld onderscheid van orders en eeretrappen, de strenge kracht die allen be stuurt. Op het oogenblik der intrede moet men beloven en plechtig zweren, dat men nooit aan iemand hoegenaamd de leden, de kenteekens, de leeringen van het genootschap, zal bekend maken, op welke manier het zijn moge. Aldus beijveren zich de vrijmetselaars, gelijk eertijds de Manicheërs, om altoos onder een valschen schijn en met bestendige veinzerij verdoken te blijven en niemand buiten hun eigen volk tot getuige te hebben. Met opzet zoeken zij gepaste schuilhoeken en geven zich uit voor letterbeoefenaars en wijsgeeren, vereenigd in een doel van kennis en wetenschap. Zij maken grooten opgang met hunnen ijver voor de beschaving, met hunne liefde voor de geringe volksklassen enkel, schijnt het, willen zij het lot der menigte ver beteren en de voordeelen van het burgerlijk leven aan elkeen mededeelen. Doch, al ware dit alles rechtzinnig, het zoude nog verre zijn van alle opzetten te behelzen. De intredende leden moeien bovendien beloven, dat zij zon der tegenspraak aan de bevelen der oversten en meesters zullen gehoorzamen, dat zij altoos, op het eerste woord en het minste teeken, be reid zullen wezen om het gebodene uit te voe ren, zich in geval van ongehoorzaamheid aan de zwaarste straffen en zelfs hun leven aan den dolk overleverende. En, wezenlijk, niet zel den gebeurt het dat de doodstraf wordt toege past op een lid dat overtuigd is een geheim der maatschappij verraden of aan een gegeven bevel wederstaan te hebben en dit schelm stuk wordt zoo koelbloedig weg en zoo behen dig uitgevoerd, dat de moordpleger bijna altijd aan de opzoeking en de wraak van het strafge recht onsnapt. Welnu, den huichelaar spelen, in de duisternissen willen leven, menschen even als slaven aan zich vasthechten met eene onverbreekbare keten en zonder hun te laten hooren waartoe zij zich verplichten, die slaven van een anders wil als werktuigen bezigen voor allen aanslag, hunne handen wapenen voor moordenarij en zich daarbij de straffe loosheid verzekeren zietdaar eene afschu welijkheid, door de wet der natuur zelve ver oordeeld. De rede en de waarheid getuigen dan ten overvloede hoezeer de sekte waar Wij van spreken, vijandig is aan alle gerechtigheid en natuurlijke eerbaarheid. Booze gevolgen en doelwit der Vrijmetselarij. Andere doorslaande bewijzen doen nog beter zien hoe verre de sekte van de zedenleer der natuur afwijkt. Immers, hoe machtig ook de listige gewoonte van liegen en veinzen wezen moge, het is niettemin onmogelijk dat eene oorzaak haren innigen aard niet vertoone door hare uitwerksels. Een goede boom kan geene slechte vruchten, noch een slechte boom goede vruchten dragen (1). Welnu, de vrijmetselarij draagt de allerschadelijkste en bitterste vruch ten. Want ziehier hetgene volgt uit de blijkbaarste kenmerken van welke Wij hier boven gewaagd hebben, en dit besluitsel geeft ons het laatste woord der geheime genoot- (1) Matt. VII, 18. en uitgedoofd wordt eens dal bel voor het heilig al taar weggenomen wordt Het was drie uren namiddag en de groote klok van Onze Lieve-Vrouw kondigde in zware blijde galmen aan de bevolking af dat bet uur van Berm- hertigheid daar was, en de kanunnikken naar de celgevangenis gingen om te onderzoeken wie het meeste recht had om verlost te worden. Ho het was een grootsch en hemelsch schouw spel die gezanten van hoop en verlossing in de don kere kerkers te zien dalen, door de killige onder- aardsche gangen te volgeu, en ze aan de zijde van moordenaars neergezeten U zien. Hoe smeekend en weenend kropen de or gelukkigen op hun stinkend rotstrooi rechthoe akelig rammelden hunne kete nen in de halve duisternis hoe spookachtig blonk het wit dier wanbopeode diep ingekaste oogen bij den Hauwen schijn van het fakkel-en lantaarnlicht der bewakers hoe zagen zij er arm en tevens schrikwekkend uil, die half weggeteerde wezens, met verwarde haren, bemorste en lange baarden, met bleek en geelachtige gezichten. Hoe bol en dof klonken huqne stemmen, als zij de geboeide handen naar de priesters uitstaken en riepen red mij, red mij, in naam van den H. Romanus I Anselme was daar even met zijnen gezel in deze plaats van wanhoop en ellende neergedaald en bad den Heer eenen goeden keus te mogen doen Na met vele dier God- en eervergeten menschen ge sproken en gehandeld te hebben na zijne bannen gelegd te hebben in de banden van woestaards, wier voorhoold met den «tempel van vergoten menscben- bloed geverfd was stond de brave priester raad en besluitloos. Wie kiezen, wie verlossen Ha I of zijn gevoelig hart leed, bij het zien van zooveel ellende I schappen De Metselaars beoogen de volle vernietiging van geheel het godsdienstige en maatschappelijke gebouw door het Christen dom gestichtzij willen een nieuwe tucht naar hunne begrippen en wier grondbeginsels en wetten enkel ontleend zijn aan het Naturalis- mus. Niet allen de Vrijmetselaars zijn even plichlig. Hetgeen Wij tot hier toe gezegd hebben of nog verder zullen zeggen, moet verslaan wor den van de vrijmetselarij in haar geheel be schouwd Wij spreken van de gezelschappen die zij omvat en die met haar verbonden en verwantschapt zijn Wij spreken niet van elkeen harer aanhangers in het bijzondere. Buiten twijfel kunnen er deelgenooten zijn, zelfs velen, die wel niet zijn vrij te spreken van zonde, vermits zij zich met dergelijke gezel schappen hebben aangesloten, maar die noch tans door hun zeiven geen deel nemen in die verfoeielijke bedrijven en het laatste doel niet kennen tot welk de sekte zoekt te geraken. Gelijkerwijze zijn er misschien eenige takken, die sommige uiterste gevolgtrekkingen welke zij zouden moeten aannemen, indien de gru welijkheid derzelve hun geenen afkeer inboe zemde. Daarenboven dient men in aanmerking te nemen dat het verschil van plaats- en tijds omstandigheden sommige groepen aanzet, om niet zoo verre te gaan als zij zouden verlangen, of als de sekte elders gewoon is uit te voeren. Inlusschen zijn de groepen niet vreemd aan het verbond der Metselaars want dit moet niet beoordeeld worden naar hetgeen het on derneemt en volvoert, doch naar den eisch van het Naturalismus waarop het berust. Het Naturalismus is het grondbeginsel dezer sekte. Nu dan, gelijk de benaming zelve het aan duidt, het hoofdpunt der Naturalisten is, dat de menschelijke natuur en het menschelijk versland in alle dingen heer en meester zijn moeten. Dit punt aangenomen, houden zij weinig of niets van de plichten jegens God, of wel zij vervalschen den aard dier plichten door onbepaalde opiniën en drogredenen. Volgens hen, heeft de Godheid volstrekt nooit iets geopenbaarder is geen geloofspunt, geene waarheid builen hetgeen het mensche lijk verstand kan begrijpendaar en is geen leermeester die men, krachtens ambtsgezag, hel oor moet leenen. En dewijl de Katholieke Kerk voor eigene en voornaamste zending heeft, de geopenbaarde waarheden, het leer gezag en de overige hemelsche hulpmiddelen ter zaligheid geheel en ongeschonden te be waren, aan alle volkeren te onderwijzen en voort te zetten, daarom is 't dat de vijand niet ophoudt zijne grootste woede en zijn hevigste aanvallen tegen de Katholieke Kerk te wenden. Men beschouwe nu de handelwijs der Vrij metselaars in zaken die den Godsdienst be treffen, daar in 't bijzonder waar de vrijheid hun meer losbandigheid toelaat om hun werk te verrichten, en men zal kunnen oordeelen of zij het leerstelsel der Naturalisten niet willen door feiten uitvoerig maken. (Wordt voortgezet.) La Revue générale bevat, onder andere arti kels, eenige bladzijden met den titel van histoire du journal van M. Paul Wauwermans, waarin vele goede opmerkingen over de rol, die de drukpers te vervullen heeft, te vinden zijn. Vooral zouden die opmerkingen in aan dacht moeten komen in deze dagen, nu er in de liberale pers toch weèr zoo afgrijselijk gelogen wordt. Sprekende over den aanval en de verdedi ging in de pers, zegt de schrijver van het ar tikel Om de waarheid le doen uitschijnen zou de logenstraffing moeten opgenomen wor den in hetzelfde blad dat de leugen uitkraamde» en dat is eene groote waarheid. Van het oogenblik, gaat de schrijver voort, dat de katholieken ongenadig eiken aanval, tegen hun gericht in de liberale pers, zullen vervolgen, zal de laster van onze tegenpartij ophouden 't is omdat men aan dien kant zeker is dat dit niet gebeurt dat men in die pers zoo stout is. Deze opmerking is reeds dikwijls gemaakt en zij blijft nog te maken de geestelijkheid vooral ondergaat met een onbegrijpelijk geduld de leugeus, die men over haar uitstrooit, eensdeels omdat het walgt aan een eerlijk man zich met die lafheden in te laten, anderdeels dat de rechtbanken in een kwaden reuk staan en men deze bij hel volk van partijdigheid beschuldigt. Leggen de liberalen dezelfde toegeving aan den dag als de katholieken Voorzeker neen. Een katholiek blad kan schier niet wijzen op eenen liberaal, of deze trekt hem voor de rechtbank en het gelukt hem meer dan eens den gedaagde geld uit den zak te kloppen. Die vervolging, talrijker eenigen tijd gele den dan nu, zegt het hooger gemelde artikel, was overigens in de logie besloten en wat eens daar achter de geheime muren beslist wordt, krijgt ook blindelings zijne uitvoering. In 1876, waren al de logiën van Brussel in algemeene vergadering bijeen, om de volgende vraag te bespreken Welk zijn de middels, die er moeten aangewend worden om de kle rikale tegenwerking te versmachten, en vooral om de stoutmoedigheid (les audaces) der kleri kale gazetten te beteugelen De vraag werd wijd en breed behandeld en men stelde de volgende middels vastDe katholieke gazetten burgerlijke processen aan- doen voor eerrooverij en laster de predikan- l ten vervolgen en schadeloosstelling vragen omdat zij openlijk op den preekstoel aanraden het abonnement aan de liberale gazetten op te 'j zeggen; eindelijk, zooveel mogelijk processen inspannen voor tribunalen, in welke de Br...s zeker zijn van de meerderheid. (Claudio Janet, i deel XIII.) Men ziet dat de oorlog tegen de katholieke pers een oorlog in regel is. Eenige jaren gele- j den hebben wij vooral den invloed van die geheime beslissing ondervonden men spande processen tegen Het Handelsblad en nog andere katholieke dag-en weekbladen in voor het overnemen van een nieuwske, voortkomende uit dit of dat waalsch dorp, waar die bladen totaal onbekend waren; men zocht rechtsgedin gen op over berichtjes, die misschien door de liberalen zelf waren uitgestrooid, want men vervolgde niet het blad waarin het nieuws oorspronkelijk stond, maar dat hetwelk de regels zonder eenige kwade trouw overnam. Het was ook de tijd dat de spionnen in onze kerken plaats namen, en aan welke men den Hoe geerne zou bij ze allen verlost hebben Over eenen alleen mocht bij beschikken. Op het einde van eeoe dier sombere gangen hong een zwart kruisbeeld tegeu den ziltigen muur. Daar ging Anselme nederknielen en bad Toen hij recht stond, straalde er een ongekend vuur uit zijne oogen bij voelde dat de Heer, bem bijstond en bij een verkankerd hert genezen, mis schien eenen wanhopigen bekeeren ging En toen bij nader kwam, de brave priester, kro pen allee weer recht, deden allen hunne ketenen rammelen en riepen uitgenade genade red mij red mij Eenen alleen bleef beweegloos en stom; gelijk een neergevelden slier lag hij roerloos aan zijne keten en bield den blik ten gronde gericht. Op gewone dagen overtrof hij allen io woest- en wreedheidvan daag scheen hij kracht en spraak verloren te heb ben. Hij had leden gelijk een os zoo sterk, en oogen zooals een boschhyeen al de gevangenen vreesden en eerbiedigden hem. Vertelden de veroordeelden ouder hen van neergebrande huizen, gestolen schat ten, vermoorde kinderen en vrouwen dan overtrof IJzeren-Arm, zoo biet de man, al de overirigen in wreedheid. Vandaag bleef IJzeren-Arm in zijnen hoek liggen alsof hij geene verlossing en wilde. Wie is die gevangen daar, vroeg Anselme, met den vinger naar de zwarte massa in den boek wij zende. Dat is IJzeren-Arm, klonk hel antwoord. Waarom vraagt hij niet om verlost le worden gelijk de anderen Ha eerweerde heer, waart gij gitteren of vroeger gekomen dan zou hij u in fijngekuoslelde taal, zoo schoon zoo hartroerend toegesproken heb ben, dat gij zijne genade niet zoudt kunnen weige- naam van sermoonproevers gaf. Maar j het oogste punt van schandaal is zeker, dat men brutaal hoopte op de meerderheid der vrijmetselaars in eene rechtbank, om vonnis sen tegen de katholieke pers te bekomen. Bloediger beleediging kon men zeker eenen rechter niet aandoen. Het beslui; der geheime vereenigingen, dat la Revue générale hier meedeelt, is hoogst be langrijk; hel moet den katholiek wakker schudden en hem doen besluiten het gegeven voorbeeld na te volgen en, in dees geval met Louis Veuillot te zeggen: la cliarité est parfois une vertu detestable, menschlievendheid is dikwijls een zeer slechte deugd. Indien de katholieken bij ieder leugen, die er in een liberaal blad wordt uitgekraamd,- seffens de pen opnamen en de logenstraffing onmiddelijk deden volgen, in de kolommen van dit blad zelf dat de leugen uitwierp, zou dit leste wel omzichtiger worden; indien de ka tholieken bij elke aantijging die eerroovend of lasterrijk is, seffens een proces inspanden, de liberale pers zou er wel tweemaal op den ken eer zij zoo stout leugens uitwierp. En wat aangaat de hoop van het liberalis- mus dat de rechtbanken in meerderheid uit liberalen samengesteld, de partijschap eu niet het recht zouden te raden gaan, dit moet niet in acht genomen worden indien er rechters zijn, die zoo diep hunnen plicht vergeten, dan ook worden zij door de publieke opinie al heel gauw aan den schandpaal genageld. Men wijst ze elkander met den vinger aan. Pastoorsgouvernement. De geuzen schrijvers, geuzen herbergsiilo- sofen en Café-predikanten hebben gewoonlijk zoo een groot woord, zoo iets dat zij uit eenen mondvol de katholieken op het lijf kunnen smijten om ze tot zwijgen te dwingen. Het laatste zulk groot woord dat zij gevon den hebben is dit .- Gouvernement de Curés, Pastoorsgouvernement. Krijgt er een kerkfabriek eene toelage voor herstellingswerken, dan is hetPastoorsgou- i vernement Wordt er eene fondatie goedgekeurd Pas- toorsgouvernement Bekomt er eene kerk toelating om eenen altaar, eenen biechtstoel, of een orgel te plaat- i sen Pastoorsgouvernement En zoo met alles, j Maar, lieve Hemel, zoo is 't altijd geweest j de katholieken hebben altijd hunne kerken en i hunne priesters indachtig geweest en sedert de Fransche Revolutie moeten zij ongeluk kiglijk door de handen van het gouverne ment om hunne giften en gaven te mogen doen. Onder het Ministerie van Bara zoo wel als onder dat van M. de Volder stonden er j koninklijke besluiten in den Moniteur die den katholieken eeredienst raakten. Maar.... Dit verschil is er nu in gekomen M. Bara, I in de plaats vari den katholieken eeredienst te j eerbiedigen en te aanzien als eene noodzake- lijke instelling van hoog maatschappelijk nut, had in dien katholieken eeredienst den grond- slag gevonden van.... art. d'embèter les curés, de kunst van de pastoors te doen duvelen. Die ren hebbeD. Maar vandaag zal hij Diet opstaan hij is in eene wanhoop zoo zwart en somber als deze gevangenis, waar zon- noch daglicht in schijnen kan. Ik zal hem toch eens aanspreken en onder vragen. Hij verdient «och genade noch medelijden, gromden de andere gevangenen kies iemand onder ons, maar bezie IJzeren-Arm niet. Wat zegt gij van mij riep eene stem die klonk als bet loeien van eenen stier, in die onderaardscbe gewelven. Wal zegt gij van mij En dit schreeu wende had IJzeren-Arm, want hij was bet. bet dreigend hoofd opgeheven. En allen zwegen bij het hooren dier stem, zoo groot was het gezag van dien man op de woeste herten dier booswichten. Anselme, iDlusscbeo, was tot hem genaderd 1 met oogen waar liefde en medelijden in doorstraalden liet hij het hoofd op de schouder van den moorde naar rusten, en ftzelden zacht.- Waarom vraagt gij geene verlossing in Daam van Sini-Romanus Omdat ik van het leven niets moet hebben. Gij hebt ongelijk, mijn broeder, niemand mag het leven weigeren, zonder zelfmoorder te worden. De brave kan leven om, door woord en voorbeeld, goed in de wereld te slichten de plichtige beeft tijd noodig om rouwhertige boetveordigheid te doen. Boetveerdigbeid Dit heeft men ooit nog aan mijne oorea gezegd maar toen was het nog lijd, nu is het le laat. Te laatNooit Te laat, ja te laatIk zeg en herhaal bet u. In dien hij oog leefdeja, danha indien hij nog leefde, maar nute laat, te laat 1 -Wie? Mijn zoou Ziet ge daar, op dien muur, die roode plak Leelijk, nietwaar Zij slaat reeds zwart door welnu hel is bloed van mijnen jongen Ja, hij had moed die, hij had kop en vuisten Een leeuw Edoch, hij had te veel hert van zijnen vader geerfd, en aarzelde niet met vijf dezer laffe boeven, tot siervens toe, te vechten. Boeien en ketens waren hunne wapens En mijn Ro bert is gevallen Ha ware het man tegen man geweest Maar ze waren vijf de lafaards, vijf tegen een schande En ik, ongelukkige vader, ik lag roer- eu machteloos, aan deze ijzeren ringen en zware ketens gebonden gebonden lijk een hond. Ik had schoon mij le wringen, en nagels en landen op hel harde ijzer bot te scharren, ik kon mijne armen niet los, en mijne boeien niet aan stuk ken krijgen. Ik bleef kracht- en hulplooze toeschou wer, onmachtig om kop en schedel aan de moorde naars van mijn kind te verpletteren0 uuttelooze woede, en wanhoop der hel Neen, ge weet niet wat het is, een kind, zijn eigen vleesch en bloed, onder zijne oogen le zien verwurgen, en, roerloos aan eenen schandpaal vastgebonden, dit bloedloo- neel le moeten afzien. Ho, lk weet het, ik weet het, murmelde. An selme En zwaar zuchtend bedwong hij de ont roering van zijn bert, en joeg de tranen terug die naar zijne oogen opwelden. De herinnering aan zijne moeder doorsneed zijn bert als eenen weemocdspijl En, wonder zon der te weten waarom begon hij dien ellendigen moordenaar te beminnen. Tegen hunne gewoonte verlieten de konunikken de gevangenis, zonder beslissender wijze iemaDd verlost le hebben. (Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1