4fsle Jaar.
Zondag, 22 Augusti 1886.
2084.
IJZERENWEG. VERTREKUREN UIT AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Toestand en plicht.
NUREMBERGSCH EI.
Belooging.
DE DENDER-BODE.
ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
Hofstade.Gysegem, Audegem, Dendermonde, Zelc, Lokeren
4-5U 6-33 8-45 41-08 3-06 6-02 7-15 9-48.
«echelon. 4-50/ 6-33/ 7-30i 8-1 ld Exp. 2- 3« kl. 8-45/
12-U0d l-04d Exp. 1® 2* 3* kl. 2-45d 3-06* 6-0-2/
7.15 9 48. I 10-18d Exp. 1* 2" 3' kl.
Antw. 4-501 6-331 7-30d 8-lldExp. 3 kl. 8-45/ l-04d Exp.
1* 2® 3* kl. 2-45d 3-06/ 5-58d 6-02/ 9-48/
10-18d Exp. 1*2* 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4-25 7-30 8-11 E 3 kl 8-33
10-20 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-45 4-51 E 3* kl
5-25 des rond.) 5-58 7.47 en 8-47 direct 9-19 10-11 3 kl.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-50/6-33/ 8-4ld
E3 kl. 8-45/ 8-33d l2-00d l-04d Exp. 1® 2® 3® kl.
2-45d 5-58d 8.47d direct 9-19d 10 1^1 E 3 kl.
Gent, (5-00 's vrij0 7-03 dir. 7-57 E 3 kl. 8-45 10-13
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-03 6-39
9-49 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39
(1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de
Brugge, Oostende. 7-55 Exp. 3 kl. 10-13 12-21
12-40 0-00 dir. 3 08 El® 2* 3® kl. 6-39
Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel {langs Gend) 8-45
12-21 12-40 3-08 3-37 Exp. 6-03 6-39
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-52 7-30 8.11
E. 3 klas lot Denderleeuw 12-00 2-45 5-58
Ninove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 5-52 7-30 8-11
E 3 kl. tot Denderleeuw 12-07 2-45 5-58 9-19
Bergen, Quiévrain 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw
12-07 2-51 5-58
Enghicn Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds-
bergen 5-52 7-30 8-1 1 E3 kl. tot Dendorleeuw 12-07
2-45 0-00 5-58
Herzele, Sottegem, Nederbrakel en Ronsse, langs Erpe-
Meire. 4.58 7.35 12.18 6.03
Moorsel,0pwyck,Mechelen,Antworpen4,46 9,08 3,14 6,16
letter d langs Denderleeuw.
Unique Sua
ANNONCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 34* bladz.30 cent.
KAAR AELST DIT
Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 8.02 9.15
Antw. 5.05 6,29 9,10 E 3 kl. 9.53 10.50 E. 3 kl. 12-28
1.10 en 3-07 E.3 kl. 4.37 5.52 6.43 en 8-25 E. 3 kl.
Brussel 6.20 direct 7.20 E3kl. 7.31 9.33 11.08
11 55 2-00 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58 dir. 7.31 8 10
8.419.52 E. 3 kl. (des zondags 11.46)
Dendermonde 4-10 'szaterd. 7.05 9.42 11.34 2.24
5.28 8.27 9.24.
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.49 9.51
Gent 6.35 7.39 E3 7-43 9.40 11.07 12.31 E3 153
4.20 4 33 E(4.46 's zond) 5.04 7.12 8.11 dir. 8.26 9.40 E 3
Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.25 9.35
Lokeren 6.33 8.43 10.57 1.46 4.44 7.55 8.45
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.17 10.19
Oostende 5.35 6.20E.3 kl. 9.08 11.12 11.56 en 2.53 E 3 kl.
6.05
dit Gent naar
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braiae-
le-Comte 5.52 8.12E 8.52 11.18 2.22 5.40 6.59
UIT GEERAERBSBERGEN NAAR
Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd,
7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51
dit Denderleeuw naar
Haeltert, Burst, Herzele, Sottog. Audenaerde, Aasegem
Kortryk, 6.09 0.00 9.01 12.56 6.11 7.20 direct.
UIT SOTTBGBM LANGS BENDERLEEUW NAAR AALST
(5.38 's Zaterd.) 7.50 12.06 1.30 5.00 7.51
Uil Sottegem langs Erpe-Meire. naar Aalst (5.38 "g x*
8.00 1,08 4.47 9.20
Uit Ronsse langs Nederbrakel, Sottegem, Herzele en
Erpe-Meire naar Aalst 6.59 12.00 3.40 8.05.
uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Meorsel en
Aelst5,40 10,04 4,17 7,10
AELST, 21 AUGUSIT 1886.
Wanneer men met aandacht den toestand
onzes lands nagaat, dan bemerkt men weldra
dat vooral de bevolkingen der groote steden
en nijverheideentrums van den godsdienst
grootelijks zijn afgeweken.
In vroegere tijden stonden Godsdienst en
Koningdom daar in eere, men was er met
eene onverbreekbare trouw aan de R. Katho
lieke Religie en eene grenzelooze verknocht
heid aan zijne vorsten gehecht, doch heden
zijn ze talrijk die in hunnen boezem dollen
haat en dweepzuchtige wraakzucht voeden
tegen deze beide instellingen zonder de welke
de Belgische samenleving in de diepste af
gronden moet nederstorten. En het wapen
dat gebruikt wordt, is de vuige lastertaal
waarmee men Kerk, Priester en Koningdom
wil bezwalken om ze bij 't volk hatelijk te
maken.
Waaraan is die onheilvolle verandering toe
te schrijven Aan den besmettende wind
die op 't einde der verledene eeuw over Frank
rijk stormde, overal de goddeloosheid of 't
ongeloof aanblies en het vuur des opstands
tegen alle kerkelijke of wettige macht aan
stookte.... En die verpesting is naar België
overgewaaid.
De vergiftigende leerstelsels van Voltaire,
J.-J. Rousseau en meer andere zoogezegde
volksverlichters en beschavers, hebben hier
even als in Frankrijk hunnen verpestenden
invloed uitgewerktzij hebben vooral aanhan
gers gevonden bij onze hedendaagsche libe
ralen, radikalen en socialisten. Zij ook trach
ten onze bevolkingen en vooral de werkende
klas door hunne betooverende principen van
vrijheid en gelijkheid te verleiden. En het volk,
eilaas laat zich maar al te gemakkelijk door
hen verschalken.
Doch waar moet ons dat onvermijdelijk
naartoe leiden
Wie herinnert zich de afschuwelijke, de
akelige gebeurtenissen niet, die sedert deze
laatste honderd jaren in Frankrijk voorvielen.
Ja, wie herinnert zich de onmenschelijke ver
volgingen, de schandige rooverijen, de gru
welijke moorderijen der Sansculotten, de
dieverijen, de slachtingen en de brandstich
tingen der Communards niet Deze eeuw
die door velen eene eeuw van beschaving en
vooruitgang wordt geheeten, is in bloedige
letters in de geschiedenis aangeboekt gewor
den.
En mogen wij te recht niet vreezen dat dit
verpestend zaad, zoo roekeloos in onze grond
geworpen, er zal ontkiemen en opgroeien om
hier later dezelfde rampzalige vruchten voort
le brengen
Wie zal durven verzekeren, dat binnen wei
nige jaren, wanneer de revolutionnaire planten
meer krachten zullen hebben verkregen, de
verleide of bedrogene menigte, verblind door
HET
Dit verbaal is geen dat uit de gedachten eens
schrijvers is voortgevloeid, maar is eene ware ge
beurtenis en die hare zedeles bevat.
Een ingezetene van Nuremberg, reeds onder den
last der jaren gebogen, bood zich zekeren dag (reeds
eeuwen geleden) bij den burgemeester aan, en ver
zocht als eene weldaad van in het gevang te worden
gebracht, om zich gansch te kunneD toeleggen op
een plan waarvan hij de vervulling ondernomen had.
Do burgemeester bad zijnen onderhoorige. welken
hij reeds sedert jaren kende, de oorzaak zijns aardi-
gen wenschen uit te drukken.
Mijne vrouw ei. mijne kinderen martelen mij,
antwoordde de man met eene deerniswekkende
stem. Ik beraam een geheim gedacht van hel hoogste
gewicht, welk ik nog aan niemand wil raededeelen
voor dat het vervuld weze, gelijk de wijzo man nooit
moet spreken van zijne onvervulde oogmerkeD. De
leden mijner familie, nieuwsgierig tol het geweld,
overladen mij met zulke onbescheidene vragen, van
zoo'n ongerijmde verdenkingen en van zulke onver
diende verwijtingen, zoodanig, dat ik niet een minuut
rust heb. Indien ik ze wederzend, of indien ik mij
opsluit om in stilte te werken, in het enge kamerken
dat mij tol werkplaats strekt, plagen zij mij zonder
ophouden, zoodanig dat zij mij honderdmaal den
dood doen ondergaan. Indien ik niet eenige weken kan
werken in stilte zal ik sterven of zot worden.
Mijn brave man, antwoordde de burgemeester
met goedheid, de stiel dien gij en uwe kinderen uit
oefent is zeer ruchtmakend, gelijk gij genoeg weet.
Het koperslagersambacht en alle stielen die verplicht
de beloften van vrijheid en gelijkheid die de
valsche profeten haar hebben ingeblazen, zich
niet zal verlustigen bij de moord zijner mede
burgers en het verwoesten en in 't brand ste
ken der steden, gelijk wij er reeds een staaltje
hebben van gezien'in het Walenland?... Wij
willen spreken, van de glasblazerijen Baudoux
en anderen Immers verschrikkelijk is het volk
in zijne woedende wraakgierige vernieling-
zucht wanneer het aan zijne driften den vollen
teugel laat
Welke is dan onze plicht, Katholieken?....
Onze eerste en opperste plicht is meer en meer
te zorgen dat door eene onverpoosde werking
de godsdienstige waarheid aan 't daglicht
schijne en de menigte te waarschuwen tegen
de bedriegelijke liberale of radikale menschlie-
vendheid. Doen wij de werkende klassen be
grijpen wat doel die voorstaanders van vrij
heid en gelijkheid bereiken willen. Doen wij
hen begrijpen dat die socialistische apostels
niets anders beoogen en betrachten dan de
werkman als't werktuig te gebruiken, waar-
meê zij fortuin en eereambten willen verwer
ven.. Ja, doen wij hen zien, dat later wanneer
die valsche apostels hun doel zullen hebben
bereikt, zij dan de werklieden die aan hunne
bevelen als echte slaven hebben gehoorzaamd,
zullen verfoeien en als het uitschot der maat
schappij verstooten. De Fransche revolutie der
jaren 90 heeft ons hiervan een voorbeeld gele
verd. Wanneer de grooten van den dag die tot
fortuin en eer waren geklommen, te Parijs in
hunne rijtuigen door de stralen reden, spuw
den zij met verachting in 't aangezicht van den
geringen burger, van den werkman die hen
gemaakt had wat zij waren.
Dus, Katholieken, willen wij aan ons vader
land onafmetelijke rampen en onheilen sparen,
willen wij onze werkende volksklassen tot
haren vroegeren welstand terugvoeren, laten
wij dan niets onbeproefd om het zaad des ge-
loofs in de herten te bewaren.
De Godsdienst alleen kan den werkman zijnen
eenvoudige staat met onderwerping doen aan-
veerden. Maar dat de Godsdienst ook ons in hem
eenen broeder in Jesus-Christus doe herken
nen, geschapen gelijk wij naar het beeld Gods.
Laat ons hem nooit behandelen als een slaaf,
gelast met onze driften op eerste gebod in te
willigen, maar herkennen wij hem de plaats in
de samenleving "die hem van rechtswege toe
komt. Trachten wij ook den heilzamen raad na
te leven dien Z. H. Leo XIII ons lest in zijnen
omzendbrief gaf. Om bij de menigte, zegde Hij,
het geloof te bewaren, is er geen doeltreffender,
geen geraadzamer en geen zekerder middel dan
werkmanskringen te stichten.
Gedragen wij ons dus naar zijn heilig
woord stichten wij overal werkmansgenoot
schappen van onderlinge hulp en bijstand,
waar de vermakelijke uilspanningen en de
wekelijksche onderrichtingen het nuttige met
aangename zouden paren....en orde, rust en
vrede zullen voor de toekomst verzekerd we
zen.
zijn hamer en aambeeld te gebruiken, zijn verplicht
gerucht te maken maar zonder u in een afgelegen
vertrek nws huizes af, waar niemand er aan denkt u
te slooren.
Helaas, zegde de oude koperslager, plaats u
maar uit den weg als men u zonder medelijden
stoort. Zij stoolen de deur mijner wijkplaats in,
werpen mijne gereedschappen onder malkaar, en
vernielen het werk dal ik begonnen heb. Ik ben die
vervolgingen moede geworden.
't Is goed, hernam de burgemeester na eene poos
zich herdacht te hebben ik zal uwe klacht onder
zoeken maar zet uil uwen geest bet gedacht van
in de gevangenis te gaan. De plaats der eerlijke
lieden is in hun huis, en laat de gevangenis aan de
schuldigen over.
De man was door deze woorden gansch Ier neer
geslagen en ontmoedigd, bleef een oogenblik stil, en
riep dan op een toon van wanbeop uit
Het zal mij dan nooit toegelaten zijn het plan,
dat ik in het hoofd heb, uitte voeren Mijn leven is
eene gedurige pijnbank, en de tijd loopt voort en is
voor eeuwig verloren. Ah niemand weet hoe koste
lijk de tijd voor mij is
De burgemeester maande hem opnieuw aan geduld
te hebben, en raadde hom verschillende keeren aan
don aderlater eens te rade te gaan, welke zonder
twijfel wel een middel zou weten om hem eon beetje
te stillen. Peter Hele schudde het hoofd en vertrok
met tragen tred.
Getrouw aan zijne belofte, deed de raadsman de
vrouw en kinderen van den ouden man in zijne
tegenwoordigheid komen, en deed hun liet verzoek
en den aard der klacht kennen. De moeder en de
zonen waren gansch verontwaardigd en verklaarden
dat sinds eenigen tijd de armoede zich bij hen geves
tigd had De vrouw verzekorde dat haar man zich
aan grilligheden overleverde, welke sterk op onnoo-
zelheid geleken, dat hij altoos woorden zonder sa
menhang murmulde, dat hij aan niemand nog een
Oordeelt 5
Aan de Revue du Monde calholique, ontleenen
wij de volgende werkvveerdige inlichtingen,
verschuldigd aan de bevoegde pen van M.
Paul Perret, welke nogmaals de valscheid
bewijzen der aanrandingen en betichtingen
die de geuzen drukpers tegen de kloosterlin
gen en priesters uitbraakt
In Frankrijk, leveren 85.000 zusters
en religieuzen, schrijft M. Perret, nog niet
èên betichte aan de assisen, en zulks gedurende
verscheidene jaren. De statistiek der gevan
genissen van 1876, 1878, 1879 vermeldt de
deugd dezer heilige vrouwen. Tegenover hen,
telt eene in 't algemeen weinig godsdienstige
klas, de vroedvrouwen, 37,48,49veroordeelden
en zijn in Frankrijk slechts 12.000 in ge
tal.
De reguliere en wereldlijke geestelijkheid
bevat 66.000 leden en 2 belichten in 1875.
Van 1826 tot 1876 zijn er van 1 tot 6 ge
weest. De geneesheeren en heelmeesters die
zooveel ongeloovigen tellen, hadden 18 be
schuldiging in 1876 voor 26.000 personen.
De advocaten, ministerieele officiers, 66,
65, 79 veroordeelden op 29.000 de bankiers
en zaakwaarnemers, 72, 75, 86 op 12.436 per
sonen.
Knoopt dat aan een
Waarlijk hel moeten dwaashoofden zijn, die
zulke tegenstrijdigheden uitkramen. Eenigen
tijd geleden, hoorde men de liberale schrijve-
laars, gedurig op alle toonen uitroepen Oh
die gepatenteerde luiaards van paters Oh
die vadsige nonnen ze zijn niet goed dan om
wel te srneeren en te drinken, niet te werken,
en als ze niet slapen hunnen paternoster of
gebeden le prevelen.
Wij denken toch niet dat de liberale schrij-
velaars het zouden durven loochen
Nu heden, ter gelegenheid van't enkwest
door de werkkommissie ingesteld, bazuinen
de liberale schrijvelaars een heel ander deuntje
uit'tZijn nu de kloosters die handel en nij
verheid naar den duivel helpen.
De kloosterlingen werken te veel en te
goedkoop Zij zouden liever niet moeten
werken Men zou hen moeten verbieden te
c werken of handel te drijven Zij werken
vroeg en laat, alle concurrentie is onmoge-
lijk de gewone werkman kan daar tegen
a op enz. enz.
Vandaag wit, morgen zwart
Waarlijk zou men niet zeggen dat die libe
rale heeren uit een zothuis zijn ontsnapt
Zondag 11. heeft de betooging der socialis
ten ten voordeele van 't algemeen stemrecht
plaats gehad.
Onder opzicht van 't gelal deelnemers, is
het eene echte fiasco geweest. Van de 50, 60,
70 en 100 duizend werklieden, die volgens de
socialistische en radikale dagbladen zouden
optreden, waren er slechts 12 h 13 duizend
tegenwoordig.
fatsoenlijk antwoord gaf, dat hij zich op de minste
tegenwerping in gramschap stelde, en haar dreigde
te slaan. Zij voegde er bij dat hij gansch den arbeid
verwaarloosde, alhoewel zijne kinderen nog te jong
en te onbekwaam waren om het brood te winnen.
Daarom liep dan ook alles scheef in het huishouden,
de vader at het dagelijksch brood en won het niet.
Gij zijl wel streng, zegde de magistraat, die in
regel zijnde beschuldiging afbrekende.
Streng Neen zeker niet, antwoordde de
vrouw, wier vervoering thans nog steeg. Onze zaken
gaau al slechter en slechter, er. de last welken ik
thans moet dragen is zoo zwaar dat ik er onder ver
pletterd ben, ik die getrouwd was om in vrijheid en
stilte te leven Gij zijt rijk, en gij weet niet wat al
moeite de arme werkman moet doen om zijnen kost
te winnen, en bij ons zit het hoofd der familie met
de armen gekruist en geeft aan de jongens het voor
beeld tot luiheid.
Van zoo ver ik mij gedenk, zegde de burge
meester, kenmerkte meester Peter, uw man, zich
altijd door zijr.e werkzaamheid en zijn goed gedrag.
Ja, heer, eertijds was hij onberispelijk, maar sinds
omtrent zes maanden
Hare tranen en snikken beletteden haar voort te
spreken.
De burgemeester ondervraagde alsdan den oudsten
zoon van den grijsaard, on vernam alsdan dat vader,
sinds bijna een jaar, van wondere dingen sprak,
en zijn verstand gansch in de war geraakte. Alzoo
sprak hij soms legen zich zeiven als in een droom,
terwijl hij aan de werkbank stond, en was soms
door zulke woede overvallen, dat hij zijn werk ver
nietigde. Op het einde had hij ganssh zijnen handel
verwaarloosd, en had zich gewooD gemaakt van
gansche dagen en nachten op zijne kamer door ie
brengen Daar deed hij mots dan luidop rekenen en
met veel gerucht werken, zonder dat men mocht
weten wat het doel zijner rekeningen en zijns wer-
kens was. Voor het overige, daar bij al meer en meer
Vele groepen waren door muziekkorpsen
voorafgegaan, en bijna allen hadden vlaggen,
roode of zwarte. De roode vlag trof men het
talrijkst aan, die roode vod, gelijk men ze
heet, die reeds met zoo veel bloed, werd be
vlekt en met zoovele euveldaden en schelm
stukken bezoedeld. 'tZal voor M. Buis. de
burgemeester van Brussel, een altijddurende
schande wezen te hebben toegelaten dat dit
zinnebeeld der revolutie, in de hoofdstad van
het belgische koningrijk, zich kon ontploeien.
De revolutie beeft dus dank aan den liberalen
M. Buis, in zekere mate, recht in Belgie ver
kregen. Eq men zegge dan dat de liberalen
met de revolutie niet aanspannen!... Neen
zoolang zij er geen politiek voordeel in zien
ja, zoohaast zij denken dat zij aan hunne poli
tieke berekeningen gunstig is. De muziek
korpsen speelden allen La Marseillaise,
het krijgslied der Sansculotten van de jaren
90, die in ons land kwamen binnengestormd
en hier met akelige wreedheid moorden, roof
den en brandstichtten. Talrijke vrouwen maak
ten ook deel van den stoet het uiterlijk van
velen getuigden dal het ware hellevegen zijn.
Het aantal huizen waar de socialisten toe
gejuicht werden, was gering. Op de Foil-
tainasplaats nogthans hadden eenige fransche
jongelingen eene roode vod uitgehangen. Ge
ring was ook het getal juiïers die van op de
balcons, met witte neusdoeken wuifden. Voor
het lokaal der liberale associatie werd de
stoet met eenige hoerahsbegroet. Opmer-
kensweerdig is 't, dat de mauifestateu ner
gens den kreet van A bas la calotte Weg
met het ministerie, lieten hooren.
Voer het overige liep de betooging met de
meeste orde en regelmatigheid af.
De liberale bladen zijn ontmoedigd.
Het kontingent dat door Antwerpen geleverd
wordt, roept de Eloile uit, en dat 3000 moest
bedragen, komt nog tot geen 300
Eene 0 te veel gerekend.
Hetzelfde is het geval met Charleroi.
Vooruit beweerde dat deze stad ten minste
met 3000 man zou opkomen.
Dus zegt de Chronique, de berg zal... eene
muis voor den dag brengen.
Maar dat is niet erg, gaat het blad voort, wij
zijn altijd vijanden van die manifestatie»,
stoeten, processie», kavalkadeu en andere
dingen van dien aard geweest dat riekt te
boersch en belemmert de beweging in de
stad
't Is te hopen, nu de liberalen, de katholie
ken en de werklieden elk hunne beurt hebben
gehad dat het manifesleeren in de straten der
hoofdstad voor goed zal gedaan zijn.
De Gazette geeft al de getallen, die hooger
aangehaald zijn, veel grooter op. De Borains
die de soufflage universel komen vragen,
zouden echter in veel grooter getal optreden,
maar er ontbreekt hun iets: le nerf de la guerre.
't Zijn de yards, de schijven, die ontbreken,
zegde een mijnwerker.
Een briefschrijver uit Bergen verzekerde
echter, dat er op de gekochte kaarten niet
moest gerekend worden, daar een overgroot
oploopend wierd, en daar hij vragen noch vermanin
gen wilde aanhooren, slopen zijne zonen soms in
zijno kamer om den sluier, welke zijn geheim bedek
te, op te lichten Zij hadden er niets dan stukjes hout
of onnuttig metaal gevonden, alsook een klein werk
tuigje, ruw afgewerkt door hunnen vader, hetwelk
volgens hun gedacht tot niets kon dienen, en waaruit
de oudste zoon opmaakte dat zijn vader een slag van
den molen weg had.
De jongste zoon, Joseph, op zijne beurt onder
vraagd. en even koud als zijn broeder vurig was,
antwoordde
Ik heb opgemerkt dat sedert Kerstmis mijn
vader buitengewoon barsch, somber en zonderling
is. Hij eet en drinkt zeer weinig maar gelijk mijne
moeder en broeder u gezegd hebben, doel bij niets
dan de sterren bezien, leest boeken welke van de
sterren enj andere hemellichamen spreken, van den
hongersnood en de pest. Ik zou gaarne gelooven
dat hij betooverd is, want rond Kerstmis is een
Italiaan, geboortig van Fiorencie, bem komen bezoe
ken hij bleef verscheidene dagen bij ous en hield
lange gesprekken met vader. En daar de Italianen
dikwijls tooveraars zijn, zou het mij niet verwonde
ren dat mijn vader onder den invloed van zijn be
zoeker staande, zich aan de tooverij overgegeven
heeft. Hij herhaalt ons dikwijls hel volgende
Houdt op met mij te plagen, met uwe vervelen
de vragen. Al kostte het mij het leven, toch zal ik u
mijn geheim niet openbaren, voor dat de tijd ver
streken is maar, indien gij geduldig zijt, zal ik u
eens rijk maken. Ik moet en zal mijn werk tot een
goed einde brengen.
Ja, ja, merkten moeder en broeder aan, en al
wachtende loopen wij naar ons verval en de ar
moede.
Zijn al uwe kinderen hier tegenwoordig vroeg
de burgemeester aan de vrouw van Peter.
Ik heb nog eene dochter, antwoordde zij met
onverschilligheid, maar die is gehuwd met den
getal werklieden de reis te voet zouden af
leggen.
Volgens het Journal de Mons zou Falleur aan
zijne vrienden en partijgangers van Charleroi
verzocht hebben, aan de manifestatie geen
deel te nemen, of ten minste zoo kalm moge
lijk te blijven.
Te Brugge en Oostende is geene enkele
aanvraag gedaan, om reiskaarten aan vermin
derden prijs te bekomen.
Het getal dat van Gent moest komen blijft
ook ver beneden de verwachting. Er zijn om
trent 2000 kaarten op voorhand genomen,
maar zij werden allen in verre na niet ge
plaatst. Dit getal was slechts op risico geno
men.
Men vergete niet dat het van hier is dat
schier de geheele socialistische beweging uit
gaat en men ten minste op 10.000 manifes-
teerders had gerekend.
Een brief aan de Gazette meldt dat de maat
schappij Vooruit de geheele week eenen oproep
had gedaan, om trompetters en tamboers aan
te nemen. Burgemeester Lippens heeft zater
dag al de trommelaars en hoornblazers der
burgerwacht hunrie instrumenten doen inle
veren en hun bevel gegeven, gedurende den
geheelen zondag gereed te zijn ora op het
eerste oogenblik op te komen, voor het geval
dat de thuis geblevene of teruggekeerde soci
alisten somwijlen aanleiding tot onlusten zou
den geven.
Andere steden van Vlaanderen moesten de
volgende getallen mauifesteerders leveren
Geeraardsbergen 200, Ninove 100 Aalst 200,
enz.
En Aalst leverde er slechts een 50tal op.
Zij vertrokken van hier gedeeltelijk met een
camion en gedeeltelijk te voel.
De jongens waren bij hunne aankomst te
Brussel zoo afgemat dat zij medelijden ver
wekten en eene goede ziel, zegt Vooruit, hen
25 franks gaf om zich te versterken.
D© stoet.
Ziethier wat wij aan de brusselsche bladen
over het aanzien van den stoet ontleenen
Het was 12 ure toen citoyen Volders het
teeken tot het vertrek gaf, en onmiddelijk
werd de Marseillaise aangeheven.
Eu de leiders vertoonden zich aan 't hoofd
van den stoet, met de nationale vlag in rouw-
krep omhuld.
Gezang en muziek hoorde men ten allen
kanten opstijgen en een antwerpsch muziek
korps speelde het Ongediert der Papen
Daarop volgden de onbeduidende groepen
van Mechelen (500 man), Willebroeck, enz.
Eenige antwerpsche vrouwen hadden hunne
kinderen aan de hond of op ,den arm....
Men vond in geheel den stoet het volgende
getal vaandels
Antwerpen, 4 zwart, 3 roode, 2 van maat
schappijen.
Brabant, 17 roode, 4 van maatschappijen,
5 blauwe.
Beide Vlaanderen, li roode. 1 van maat
schappij.
kleermaker Willibald maar daar zij sinds drij jaar
de ouderlijke woning verlalen heeft, weet zij niet
veel van den droevigen staal onzes huisgezins.
De magistraat zond de vrouw en de kinderen van
den koperslager weg, hun aanmanende van eerbied
en verduldigheid te hebben met den grijsaard, en
liet alsdan de vrouw van deD kleermaker bij zich
komen. Zij gehoorzaamde aan zijn verzoek, en bood
zich met een bedeesd en stil voorkomen voor hem
aan maar zoodra zij hoorde uit wat oorzaak zij
geroepen was, en de beschuldiging van onnoozelheid
jegens haren vader vernam, sprong zij als eene
gekwetste leeuwin recht, woedende kreten uitende.
De vermaningen van den magistraal haar eindelijk
gestild hebbende, vertelde zij met eene zoele en wel
luidende stem het volgende
Ik weet niet heel wel wat mijn vader t'buis
doet, daar ik zelden naar het vaderlijk huis ga, daar
mijne moeder mij verfoeit en bijzonderlijk omdat mijG
arme vader zoo slecht, behandeld wordt.
Aan wat denkt gij toch, Peter schreeuwen
zij hem van den morgend tot den avond in het oor
gij verknoeit uwen tijd in plaats van hel brood te
winnen, en onze middelen te vernieuwen door uw
werk, verkwist gij ze, en indien gij zoo voortgaat,
zult gij nog in het gasthuis sterven.
Ziedaar de liefdebetuigingen die men hem bewijst.
Hoe dikwijls heeft mijn vader niet, aan zijne beulen
ontsnappende, aan mijDen haard komen weenpn
over zijn ongeluk Hoe dikwijls heeft hij mij niet
bekend dat de luiaard, gelijk de schuldigen hem
noemen, de slcctasle brokken kreeg, en dat hem een
weinig wijn geweigerd wierd Welnu, heer, bij zou
dit alles met verduldigheid verdragen, indien men
hem met rust liet, indien men hem niet men zotte
vragen bestormde, indien men niet met geweld in
zijne kamer sloop om bem die zaken te omtrooven
die bij zoo kostelijk acht, en om die met eene duivel-
sche vreugde le vernietigen.
Wordt voortgezet.