NIEUWS- EN AANKONOIGINGSBLAD VAN OË STAD EN T ARRONDISSEMENT AALST. LAMBRECHT. Donderdag 12 Juli 1888, 10 centiemen per nummer. •i2sle Jaar, N° 2271. ABOIVIVEM E1VTPRIJS \\.\0.\CE.\ PRIJS Doctor in Godgeleerdheid, Politiek overzie!)!. Much (.mi, noch meester. Bevolking. DE DENDERBODE. Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars 1 r. 3,2b voor zes maanden fr. 1,7b voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutslraat, N° 18, naDij de Groote Markt, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond.De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calqae Saam. AR1.ST, 11 JULI 1888 Henricus-Corolus door de bermhertigheid Gods en de genade van den H Apostelijken Stoel, BISSCHOP VAX GEUT, aan de geestelijkheid en geloovigen van Ons Bisdom, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jezus-Christus. Zeer Lieve Broeders Ik zoude mij zeker aan groote on dankbaarheid plichtig maken, liet ik na aan de Geloovigen van de roemrij ke stad Gent en van al de steden en gemeenten van't Bisdom, die in het feest van maandag laatstleden deel namen, mijne hertelijkste erkentenis uit te drukken voor datzoo luisterrijk, zoo treilend, zoo zielroerend en tevens zoo vriendelijk onthaal, dat ik maan dag, 2 Juli, bij mijne intrede in de bisschoppelijke stad Gent ontvangen heb. Doch wage ik u te bedanken, de lof welke mijne flauwe stem kan geven, is onvoldoende om uwe ver diensten te evenaren uw onthaal is boven allen lof, engeenemenschelijke dankzegging kan het u genoeg ver gelden. De straten met al hunne huizen van S. Amandsberg tot aan S. Baafskerk zoo luisterrijk opgetooid, en met bloe men, vlaggen en opschriften zoo schoon versierd, dat zij meer aan liefelijke achtereenvolgende zalen dan aan straten geleken die prachtige stoet uit dat groot getal muziekmaat schappijen, katholieke kringen, werk- manskringen en menige andere gods dienstige genootschappen, alsook uit die zoo menigvuldige achtbare afge- veerdigden der burgerlijke macht van al de steden en groote dorpen van Oost-Vlaanderen samengesteld die treffende groepen door de onderwijs gestichten van Ons Bisdom zoo ver standig verveerdigd, waarin het leven der roemrijke Apostelen, Heiligen en Prinsen van ons Vlaanderen zoo vol maakt afgeschilderd was die ontelbare menigte Geloovigen, armen en ryken, grooten en kleinen allen te zamen. uit de stad Gent en uit geheel het Bisdom bijeen gekomen, en al de straten van den doortocht geheel vervullende dat alles was Luiten- mate prachtig en treffend, en bewoog tot in t diepste de herten van allen, die het aanschouwden. Doch was dit uit zijn eigen reeds zoo bewonderens- weerdig, 't is het nog oneindig meer geworden door den geestdrift, de genegenheid en de gulhertigheid di« op 't gelaat van allen te lezen stonden en door allerhande vreugdekreten en lietdeblyken gedurig in de geheele menigte werden uitgedrukt. Die alge- meeDe toestemming in dat blijde feest was er als de ziel van zij was de geest die ze levend maakte. O beminde Geloovigen van Gent en van het ge heele Bisdom, gij hebt mij maandag wezenlhk uwe liefde ten volmaakste getoond, gij boodt mij uw hert aan gij rijken, en gij, mijne geliefkoosde werklieden en armen, gij toondet mij eenpariglijk uwe genegenheid ik bedank u uit al de krachten mijner ziel, en geef u ook voor altijd mijn hert en mijn leven. Die overgroote eer, die gij mij zoo goedhertig hebt aangedaan, zoude ik niet aan veerden, ware zij eigenlijk voor mij alleen bestemd. Doch wij weten allen dat de priesters en de bisschoppen niet in hunnen naam leeren, zegenen, handelen en bestie ren wij weten dat zij enkele afgezan ten zijn van Jezus Christus en van God. De opperpriester is, gelijk Pau- lus ons leert, van God gekozen om middelaar te zijn tusschen God en het volk, en om de geloovigen met God te verzoenen hij is, zegt de Apostel nog, een zendeling van God en van Jezus Christus't is God die allen door hem zegent en leert. Al die eer dus, die gij mij hebt gegeven, heb ik als eene belijdenis van het Geloof van Onze beminde stad Gent en van ge heel Ons bemind Bisdom aan God op gedragen. Gent en geheel Vlaanderen toonde maandag, hoe de geloofsgeest der oude Gentenaren en Vlamingen dien in de herten hunner afstamme lingen geprent is en ik zegde uiter hente aan God Aanschouw deze stad en geheel het Bisdom, zie hoe getrouw zij u zijn, vermeerder hun- nen voorspoed, vermeerder hun ge- luk, houd uwe beschermende hand altijd over hen uitgestrekt. Moge de goede God de stad Gent en het geheele Bisdom zijne beste zege ningen verleenen tot loon van die tredende geloofsbelijdenis van maan dag moge Hij dien geest van Geloof, die de broD is van het ware leven en van alle geluk, meer en meer in u allen bevestigen moge Hij al uwe huisgezinnen beschermen en bewa ren. Weest allen bedankt, beminde Ge loovigen van Gent en van Ons geheele Bisdom dat God het u loone, dat Hij met u altijd weze. Steeds zullen wij vereenigd blijven in één geloof, in ééne Hoop, in ééne Lietde, opdat Christus in allen heersche en allen gelukkig make. Deze brief zal gelezen worden in al de kerken en bidplaatsen van Gent en van het geheele Bisdom op Zondag S Juli. Gegeven te Gent, onder Ons liand- teeken. Onzen zegel en de tegenhand- teekening van Onzen Secretaris den 3 Juli 1888. f HENRICUS-CAROLUS, Bisschop van Gent. Op bevel van Zijne Doorluchtige Hoogweerdigheid J.-B. Lavaut, Kan. Secr. »«s^=>cs8aD<g&s^s~ Manifest van den graaf van Parijs. Een Uommissaris van policie der stad Parijs heeft in de drukkerij Üuponl be slag gelegd op de clichés en liet zetsel van eenon brielïnanifest van den graaf van Parijs aan de maires van Frankrijk. Ten half tien begaf hij zich naar M. Dufeuille, een der sekretarissen van den prins, om er beslag ie leggen op al de exemplaren van dit manifest. Hij kwam echter te laat. Al de brieven waren reeds verzonden en er bleven nog slechts 5)00 afdruksels over. Deze 900 brieven werden alsdan in be slag genomen. Ziehier den inhoud van dit manifest Mijnheer de Maire. De vrije keus der kiezers en van den gemeenteraad heeft u aan het hoofd uwer gemeente geplaatst. De taak die aldus op u rust is groot. Gij hebt uwe financiën en uwe gemeente vrijheden te verdedigen legen een ver kwistend en alleenheerschend bestuur. De partij, waarvan dit bestuur het gehoorzame werktuig is, heelt de repu bliek vernederd. Zij zal haar meêsleepen in zijnen val. De dag zal ongetwijfeld weldra daar zijn dat wij allen zullen moe ten de handen in één slaan omFrankrijks regeering op vaste gronden te herbou wen. In dit gedacht wend ik mij tot u, vertegenwoordiger van eene dezer ge meenten die door de monarchie werden gesticht en opgeleid en met haar de na tionale eenheid hebben gesticht. Ik kom tot u rechtstreeks om den laster te doen verdwijnen, schandelijk uitgestrooid door diegenen welke ons be letten overeen te komen Laat mij liet u zeggen, zonder dra len. zooals ik hel u zeggen zou van aan gezicht, indien eene wreede ballingschap mij niet verwijderd hield van dit Frankrijk dat ik met u wil dienen De republiek heeft aan de gemeenten de beloofde vrijheid niet gegeven. Alle middelen zijn de republikanen goed om zich de meerderheid te verzekeren in de gemeenteraden. De gemeente, die groote lamilie. wordt verdeeld in verdrukkers en verdrukten. Aan het stelsel der ver plichtende begrootingen onderworpen, is zij niet meer vrij in liet beheer barer fortuin. De ouders zijn niet meer de meester van het onderwijs hunner kinderen. Een gelegenheidsgouvernement zal u mis schien de terugschenking beloven dezer verloren vrijheden. Hoop niet dat hel zulks kunnen zal. Zijne eerste zorg zal zijn, dat wat u nog overblijft, te vernie tigen. Die vrijheden zijn u gewaarborgd door de monarchie, omdat deze sterk ge noeg is om hen niet te vreezen. Verre van vijandig te zijn aan de gemeentelijke demokratie, kan zij alleen uwe belangen vrijwaren en uwe rechten eerbiedigen. Zij zal orde brengen in d« gemeente even als in den Staat. De priester in de kerk, de onderwij zer in de school, zullen zich aan hunne zendir.g kunnen toewijden, zonder noch de werktuigen, noch de slachtoffers te zijn der politiek.Samen zullen zij arbeiden aan een echt vaderlandslievend werk, door in de jonge geslachten, met de ken nis hunner rechten ook het besef hunner plichten te ontwikkelen. De maire, ten slotte, zal zijne macht niet verschuldigd zijn aan gunsten, of ge boorte, of rijkdom. Welke ook zijn per soonlijke toestand zij, bij zal e.ikel aan de vrije keus zijner gelijken zijne weer- diglieid te danken hébben. PHILIPPE, Graaf'van Parijs. Hoe dikwerf is het door ons en an deren niet bewezen geworden dat liet liberalismus de oorspronk is van 't socialismus Le Peuple het orgaan der socialistische partij deelde dezer dagen een schrijven mee t welk andermaal onze beweringen komt staven. Luistert hoe Le Peuple zich uit drukt «Voor ous socialisten, wier vrije gedacht noch de kluisters kent der godsdienstige dogmas door de priesters verdedigd, noch deze der politieke en economische dogmas onderwezen door de bewarende mandarijnen, het socialismus wil de «volledige verwezenlijking van het gedacht van vrijheid en rechtveer- digheid. Wij wenschen dat het volk zich vrij make te zelfdertijde van de ellende met de onwetendheid, die groote vijandin van het mensch- dom, en van alle dwinglandijen. Nocli Ciocl, nocti meester, herhalen wij met de oproerlingen van alle landen. Zietdaar tea minste 't geen men rondborstigheid mag heeten De liberale dagbladen en vooral De Dendergalm handelen gansch an ders. Als echte hypokrieten geven zij zich gedurig voor als de beste voor staanders van God en Kerk, maar in derdaad zij zijn hunne hardnekkigste vijanden. Neem hetorgaan der liberale platbroeken uit de Korte Zoutstraat in handen en oordeel of er nu toch volmaaktere hypokrieten als zijne aaneenflanzers onder de zon kunnen ontmoet worden Mog God,noch meester,» 't is niet alleen het wachtwoord van 't socialismus, 't is ook 't deze der vrijdenkerij en van de regeeringloos- heid, der godloochening en -van de sociale revolutie. Het liberalismus begon met den oorlog tegen God, tegen de religie tegen de Kerk. Het werkte krachtda dig meê tot de uitbreiding der godloo chening en van de vrijdenkerij. Dan kwam het socialismus 't welk tot de door 't liberalismus ontvoegde of liever onkristende werklieden zegde geen God, dus geen meester meer En de werklieden die dank aan de liberale leeringen, aan allen gods- dienstigen invloed vijandig waren, zwolgen het kwaad in... Nu, het liberalismus was te vrede zoo lang de verleidde werklieden alleen van Geen God meer spraken, maar nu heden dat zij er ook bijvoe gen geen meester oneer worden ze bang en vreezen zij voor de toe komst.... Dat geen meester meer doet onze liberale afgoden huiveren omdat zij gevoelen dat hunnen geldkofl'er er door bedreigd wordt... En om dit gevaar af te weren ken nen onze liberalen geen ander middel clan 't geweld der wapenen. Zij die by hunne volksoploopen na dekiezin- gen of wanneer hunne tegenstrevers 't bewind in handen hebben, zulken schrik hebben van de gewapende macht, doen haar optreden tegen de werklieden die zij door hunne ver- foeielijke leeringen misleid hebben en gaan zelfs zoo verre hun bloed te doen stroomen. Maar dat vergoten bloed valt op 't hoofd der liberale afgoden terug, want zij dragen er do schuld van, zij zijn er verantwaardelijk over Geen andere middel om het socia lismus en ziine leus noch God, noch meester, te bestrijden, dan het volk de vreese Gods terug in te boezemen en het te verzedelijken door de lee ring van den catechismus... Zonder dat geene redding moge lijk De liberalen willen het niet begrijpen en blijven maar dom weg hunnen oorlog tegen God, de religie en de Kerk voortzetten, naaar zij zullen er de eerste slachtoffers van wezen.... Nog weinigen tijd en zij zullen door hunne afstammelingen,de socialisten, totaal verzwolgen wezen Zooals wij verleden zondag hebben meegedeeld, beliep op 31 december 1887, de bevolking van ons land tot 5,974,743 inwoners. Inndien men dus de nationale verte genwoordiging in verhouding bracht van de bevolking, dan zou men in de Kamer tellen 5.974,743 40,000 149 volksver tegenwoordigers en bijgevolg 74 sena- leurs. Daar de Kamer tegenwoordig 158 leden en de Senaat er 69 telt, /.oo zou men voor de tweede 5 leden moeten bijkiezen. De verdeeling dezer nieuwe zetels moet in de volgende arrondissementen plaats hebben. Voor de Kamer Antwerpen, 2 Me- clielen, 1Brussel, 2; Oostende. 1. Gent, 1 St-Nikolaas, 1 Charleroi, 1; Luik, 1 en Hasselt, 1. Voor den Senaat: Antwerpen, iBrus sel, I Dendermonde, 1 Charleroi, 1 en Luik, 1. Krachtens de bepalingen der wet, kan echter do nationale vertegenwoordiging alleen vermeerderd worden, na de tienja rige volkstelling van 1890. Volgens alle waarschijnlijkheid zal als dan het cijfer der bevolking nog toege nomen zijn en zullen andore arrondisse menten in de vermeerdering kunnen deelnemen. Wij laten hier, volgens het Staatsblad van 30 Juni 11. de lijst volgen der steden en gemeenten onzes arrondissement» met het cijfer harer bevolking op 31 december 1887. Aalst, 23,096 Appelterre, 1,480 As- pelaere, 1,362; S" Maria - Audenhove, 2,307 Sl Goorix-Audenhove, 1,014; Aygem, 1.810 Bacrdegetn, 1,158 Bae- vegem; 1.103; öambrugge, 811 Borsbe- ke, 1,192; Burst, 89Dcnderhautem, 4,031 Denderleeuw 2,685 Denderwin- deke, 2 992 Elcue, 771 Erembodegem, 4,271 Erondegem, 1,153 Erpe, 2,370 Erwetegem, 2.ÜU3 Sl-Lieveus Essche, 2,489; Godveerdegem 657 Goell'erdinge, 596 Geerardsbergen, 10,118 Grimmin gen. 5,47 Grootenberge, 1,030 Gijse- gem, 1,327 Haeltert, 3,564St-Lievens- Ilautem, 2,249 Heldorgem, 1,100; Her- dersem, 1.408 Herzele. 2,089; Hillegem, 1,476 Hofstade, 2 263 Iddergem, 942 ldegem, 1,136 Impe, 629 Kerxken, 1,632 Lede, 4,571 Leeuwergem, 694 Lelterhauiem. 1,112 Lietferinge, 273 Meorbeke. 2,823 Meire 3,936 Meldert, 2,100; Moerbeke. 1,275; Moocsel, 3,388; Nederboulaere,596; Nederhasselt, 1,104; Neygem, 348 Nieuwenhove, 599 Nieu- werkerken, 2,507 Ninove, 6,734 Oke- gem, 945 Onkerzele, 1,613 Oomber- gen, 818 Oordegem, 2,195; Ophasselt, 1,396; Otlcrgem, 536; Oullre, 1,963; Overboulaere. 1,964 Pollaere, 834; Ressegem, 968Sl-Antelinckx, 842 Santbergen, 1,197 Sarlardinge, 1,577 Schendelbeke, 1,210 Smeerhebbe-Vloer- segem, 500 Smetlede, 982 Sottegem, 3,233; Steenhuize-Wijnhuize 1,690;Strij- pen, 1,450Velsicque-Ruddershove.2,884; Viane, 1,551 Y'leckem, 264 Vlierzele, 2,128 Voorde, 1,045, Waerbeke, 315 Wanzele, 709 Welle, 1,434; Woubrech- tegem, 953 Zonnegem, 538. Ge kunt niet gelooven, menschen, hoe liberaal ons België ia Zoo, ten minste, beweren de libera len maar., ze dolen, zooals ge seffens gaat zien. Ten eerste, de drie vierden der ge meenteraden zijn katholiek. Zes provinciale raden, op negen, hebben eene groote katholieke meer derheid, terwijl in den zevenden fBra- bant) de katholieken eene veel ster kere minderheid hebben dan de libe ralen in welke katholieke provincie ook. Oost- en Westvlaanderen, Antwer pen en Limburg tellen geenen enkelen liberalen vertegenwoordiger in Kamer of Senaat. Voor Luxemburg is de geuzerij ver tegenwoordigd, in den Senaat door den heer Crabbe, en in de Kamer door den heer Tesch, beiden gekozen te Arlon. Al dc andere gekozenen der provincie zyn katholiek. Namen telt geenen enkelen libera len volksvertegenwoordiger en slechts éénen Senator, den heer de Labbeville, die dan nog een liberaal is van eene gansch bijzondere soort. Hij heeft im mers, met de katholieke Senators, het adres van gelukwenschen aan den H. Vader, ter gelegenheid van zijn pries- tesjubilé, onderteekend. Ook hebben de katholieken dien zeldzamen libe raal niet bestreden. Brabant heelt twee liberale senators en twee liberale volksvertegenwoor digers MM. De Brouckere en De Vrints. MM. Buis en Henricot. Dus, op de negen provinciën zijn er vier uitsluitend, en drij bijna uitslui tend door katholieken vertegenwoor digd. Maar toch, ziet ge, het land is libe raal In 1884, spanden de geuzen-bladen een ellendig zaagsken over de verras sing in de kiezing. Ze waren verrast, en de katholieken hadden geen recht om gekozen te zijn. Maar in 1880 en nu in 1888, hebben ze nog meer klop gekregen, en'tis hun onmogelijk nu nog over verras sing te spreken. M. Graux, gebuisd te Brussel, heeft het openlijk erkend. Vier ministers-doodgravers van 'tca- tholicusmus liggen thans buiten de Kamer. Van Humbeeck en Olin vlogen er uit in 1884. Rolin in 1886. En nu Graux in 1888. Minister Gratry is dood, zoodat er van geheel het geuzeu-minigterie niets meer overblijft dan Frère en Bara. Frère dood-versleten. Bara zonder gezag.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1888 | | pagina 1