NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 27 October 1892. 10 centiemen per nummer. 47s,e 4aar, N° 2718. advertentiëivprijs Politiek overzicht. Het socialismus. DE KLUIZENAAR Achtuurwerk. LANDBOUW. DE DENDERBODE. ABONNEMENTPRUAS Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betaien De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitanüên door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C. VAK DE PDTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. - Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. - Voor de adverlcntiün uit vreemde landen zich uitsluitend te wenden tot de Agencie llavas, te Brussel,32, Magdalena Straat en te Parijs, 8 Beursplaals. (Paris, 8 Place de la Bourse. Guique suum. AALST, 26 OCTOBER IS02 Oostenrijk. Het Honved-gedenk- teehen. In de Hongaarsche Kamer is de verledene week vier dagen lang gede batteerd over de aanstaande onthulling van het Honved-monament, opgericht ter gedachtenis van de in de revolutie van 1849 gesneuvelde Hongaarsche troepen, Honved of landweer genoemd, die de Oostcnrijksche troepen en het huis Habs- burg bestreden. De gehecle zaak komt dus neer op eene verheerlijking der revolutie, en nu wordt de regeering zelve door de radicalen uitge nood igd, om aan de - nationale plech tigheid deel te nemen Teneinde het revolutionnair en voor den keizer beleedigend karakter van het feest zooveel mogelijk te verbloemen,wilde de regeering, dat de feeststoet, na de ont hulling van het Honverf-monumenl langs de O/etioBurg zou trekken om voor het daar sinds lang prijkende standbeeld van den Oostenrijkschen generaal Hentzi, die de revolutie van 1849 bedwong (en daar om door do Magyaren de beul van Hon- garië genoemd wordt) eveneens door de oud-strijders der Honved-troepen ecne kroon ie laten neerleggen. om de op rechtheid der verzoening duidelijk voor te stellen. Juist het tegendeel werd door de regee ring met dat voorstel bereikt; vele wei denkenden juichen haar denkbeeld toe, maai- de radicalen of zoogenaamde onaf- lia n kei ij ken sch reeuwden aanstonds moord en brand over dezen smaad voor hel Hongaarsche volk. Zondag werd door hen eene protestver- gadering belegd, en maandag eene inter- pelatie ingediend, waarover aanstonds zeer hevige debatten begonnen, die van dag lot dag voortduren, als ware liet den radicalen te doen om tijd te winnen, ten einde volksberoepingen te verwekken. Frans-Jozef kan er in elk geval weer uit leeren dat de toestanden in Ilongarië, zoowel op politiek als op godsdienstig ge- bied, meer en meer eene gevaarlijke wen ding nemen, sedert een liberaal en anti katholiek ministerie aldaar aan het roer is. Spanje. Katholiek Congres van Se villa. De Spaansche Katholiekendag te Sevilla heeft Zaterdag vele belangrijke besluiten genomen betreffende practische verweermiddelen tot verdelging der Kerk, alshet vormen eener commissie van katholieke advokaten, die alle bladen zullen vervolgen, welke den katholieken godsdienst beleedigen liet bestrijden der godsdicnstlooze school en der verwereld lijken van scholen, onder leiding van Broeders of Zusters het uitroepen van onderwijsvrijheid voor orden en congre gatiën het wijzigen der strafwet om alle aanranding van den godsdienst te kunnen straffenhet herstellen der censuur op de schouwburgen het bevorderen van mildere bijdragen voor den St-Pie terspen ning, en bet invoeren van een kwitantie zegel aan 10 centiemen voor betalingen, ten bate van godsdienstige vereenigingen. Ten huize van den Aartsbisschop ver gaderden gelijktijdig de Bisschoppen om, naar verondersteld wordt, een manifest op tc stellen, dal aan de koningin-regen tes zal gericht worden. Zondag waren de te Sevilla aanwezige prelaten genoodigd aan een diner ten hove en Maandag heeft het gemeentebestuur van Sevilla den Bisschoppen een banket aan geboden. M. Dumonceau, schreef Vooruit over eenigen tijd, heeft op het vermaard kon- gres van Mechelen gezegd: Het socialis mus is van natuurwége niet goddeloos en de man had gelijk. Dat is onbeschaamd gelogen maar men weet dat noch Vooruit noch zijn confra ter in Aalst, Dendergalmdaarvoor niet achteruit gaan. Gaan wij achter eenige bewijzen. Het socialismus is een leerstelsel vol gens hetwelk de mensch zijnen hemel hier op aarde moet zoeken, want, zegt Domela Nieuwenhuis. wat de mensch hier niet bekomt dat vindt hij nergens. Een leerstelsel is onafscheidbaar van zijne toonvoerders. Nu welke socialis tische schrijvers nemen het bestaan van eenen God aan. van een Opperwezen die alles uit den niet heeft getrokken Geen enkele. Welke gazelten van den rooden kant zyn niet opgevuld van smaadwoorden en laffe aanrandingen op onzen godsdienst In welke schriften worden de mate rialistische denkwijze niet verdedigd Het antwoord is immer ontkennend. Geen enkel socialistisch werk, geen enkele socialistische schrijver heelt een zierken eerbied voor godsdienstige ge voelens. Maar zal men zeggen dat raakt het socialismus niet Zoo zoo Al de toonvoerders van een leerstelsel zijn godloochenaars en het stelsel zelf zou het niet zijn? Wat meer is, socialism in zijn wezen en natuur en godsdienst zijn onvereenig- baar. Het socialism, bijzonder het communism en dit laatste wordt term door Vooruit verdedigd, tot op zijnen plakalmanak too, ontkent allen persoonlijken eigendom. Zelfs de pijp die men smoort en de frak die men draagt behooren de algemeenheid toe; men is er drager maar geen eigenaar van. Men geloove niet dat ik overdrijf dit staat letterlijk in - het communisme en VAA LORETTO. Historisch verhaal uit den tijd der overweldigt ging van de Kerkelijke Staten in 18G0 (11° Vervolg.) Is het een raad dien gij mij geelt, mijnheer, of het cenc bedreiging 't Is het een en het ander. Zijl gij een carbonaro '1 Is mogelijk. Wees openherlig alles in n verraadt den carbo naro. Een dingen verwondert mg echter in vrijmoedig uiterlijk, dat geheel en al afsteekt met die duistere sekte. Gij kent het carbonarisme niet. Zijt gij wellicht een slachtoffer van dat goddeloos genootschap, van zijne hclschc plannen Ongelukkige lasteraar riep Aldobrandino, ter wijl hij zijnen dolk uit den zak haalde. Ha, eindelijk vertoont gij u in het ware licht, antwoordde de generaal, terwijl hij zijnen tegenstan- collectivism door Van der Veer, 2,lc druk dezelfde kerel die over eenigen tijd door de Belgische regecring over de gren zen wierd gezet, en die in een brief aan Vooruit zijn spijt uitdrukte omdat een Hollandsche socialist, op een commissaris aanleggend, mis had geschoten. Nu, de godsdienst steunend op natuur recht kondigt met deze het eigendoms recht af. En is dit niet regelrecht in tegen strijd met de socialistische leer van het gemeengoed Hoe kunnen dus beide neven elkander beslaan Men spreekt van vrijheid in den socia listen staat. Dat is weèr waanzinnig en een grove leugen. Het socialism is eene algemeene regeling van al de uitingen van 's menschen bedrijvigheid. Zal men gedoogen dat in de samenleving van morgen nog van bijzonderen eigen dom worde gesproken, dat de tien gebo den aan de jeugd worde ingeplant De godsdienst predikt den eerbied voor den evenmensch aan, en wat doet Voor uil Hij roept gedurig - Leve de Com mune van Parijs en dan deed men niet dan moorden, branden, stelen. Vooruit vind dat schoon omdat de massa het deed. Schoone zedeleer Het is waar Vooruit staat alleen niet. Een fransche roode schrijver P. Argy- riades, verdedigt hetzelfde gedacht. De grootsche Commune van Parijs is gevallen, zegt deze, omdat men geene slachtoffers genoeg heeft gemaakt. In plaats van 70 gijzelaars nemen wij er 70,000 en de bloedige week der onder drukking van de macht der volksmassazal niet hernieuwd worden. Een Duitsche schrijver is niet zachter Wij mogen, zegt deze, wanneer de om wenteling losbreekt het volksken van kapitalisten en priesters zich niet vrij uit de voeten laten maken wij moeten ze in de nabijheid houden om er gemakkelijk de hand te kunnen opleggen als zij zich ver roeren. Dat zijn de apostels der vrijheid van geweten Arme werkman die zich door zulke woordenkramers laat meeslepen. Leert die rakkers van nabij kennen, en met misprijzen zult gij die oproermakers den rug keeren. Het blijft dus uitgémaakt. In de ge droomde socialistische samenleving van morgen, zal de grootste bandeloosheid heerschen ofwel de hatelijkste dwinge landij waarbij die van eenen Nero een kluchtspel zal zijn. De socialisten beloven hemel en aarde maar 't zijn slechts schoone belolten en die kosten niet veel aan mannen rijk aan verbeelding. Wat gaat men echter te gemoet Niels dan ontgoocheling, niets dan teleurstelling. Van al wat de socialisten ons in hun ingebeeld paradijs beloven, kunnen zij hun woord niet houden of zouden het be ter niet houden, namelijk,in 't kapittel der goddeloosheid en vrije liefde. Zonder gods dienst is eene samenleving onmogelijk, is de wereld slechts een kot van dieven en moordenaars, zegde Napoleon de eerste op St Helena. De gedachten die ik vooruitzet zijn op meesterlijke wyze uiteengedaan in een werkje Een wandelingske door eenige socialistische schriften door F. R. iedereen zou moeten lezen. dat X. der sterreliogs aanzag en vervolgens op den ponjaard eenen blik van verpletterende verachting wierp. Aldobrandino sloeg de oogen ncêr hij betreurde brutale beweging die hij gemaakt had. Hij was be schaamd over zijn zeiven. Wat, eene laffe doodsbe dreiging tegen eenen ongewapende ..Hij greep zijnen dolk en slingerde het wapen in eenen hoek der zaal. n Vergeef mij mijne opgewondenheid, generaal, zcide hijeen sluipmoordenaar ben ik niet. lk hoop het voor u, hernam de Lamoricière,die Aldobrandino met eenen doordringenden blik aan zag. i Nu gij den carbonaro hebt afgelegd, wil ik hooren wat de mensch, verdwaald door valsche leerstelsels, mij te zeggen heeft. Niet mijne, maar uwe begrippen zijn verkeerd, generaal. Bedenk dat een overwinnaar niet altijd overwinnaar blijft. Zelfs Hannibal is overwonnen, en voor Napoleon I was er een Waterloo. Bedenk hoe zwak uwe troepen zijn, en hoe de onze gedurig ster ker worden. De oostenrijksche overhecrsching in het noorden des lands is verbroken ;de koning van Napels is verjaagd, cn Garibaldi staat op het punt aan 't hoofd zijner zegevierende troepen tegen Roomcn Eene schrijfster, Marie-Anne de Bovet, bespreekt het acht uren werk uit oogpunt van de werkmansvrouw. De schrijfster vertelt een gesprek dat zij met eene werkmansvrouw gehad heeft. Van politiek hield de vrouw niet, omdat deze de mannen naar de drankwinkels jaagt van tijd tot tyd een uur overwerk was haar en haren man heel welkom, omdat dit een extra op de spaarbank helpt als het werk wat slap is. En rust Zij zou haren man wel een uurtje meer gun nen, maar kon toch ook met goed zien dat hij zooveel uren zou gaan rondloopen, terwijl de zorg voor het vijftal kinders, voor den man zelf in alle opzichten toch altoos voor haar bleef. 's Morgens het eerst op, 's winters in T donker, 's zomers tegelijk met hot da-dicht, moet ik om brood en melk gaan, om het kleine volk zijn morgeneten te geven. Als du man naar zijn werk xs moet het huishouden aan kant, de klein tjes gewasschen en aangekleed, het linnen gewasschen, gestreken, gerepareerd, de kinderen naar school gebracht en gehaald het middagmaal cn daarna het avondmaal gereed gemaakt, en gedurende al dien tijd moet op de twee jongsten gepast worden. En dan nog, als men van 's morgens tot 's avonds zich heeft geweerd, en zijne beenenniet meer voelt, als men dan kon uitslapen... Maar er is bijna altijd een,die kinkhoest of mazelen heeft, of een kleintje dat landen krijgt en waar men uren lang meé moet loopen, zingen, terwijl vader in bed ligt te snorken, en men kan er hem toch niet meè opschuppen, het is vrou wenwerk. De vrouw scheen het noodig te vinden eenig excuus te maken over haar klagen. Ik kan u dat vertellen, ging ze voort, omdat de dames weten wat een huishou den is ze nemen immers dienstmeiden om het in orde te houden.Maar de heeren die in de gazette schrijven, weten er niets van. Als ze zoo knap zijn, moesten ze de vrouw van den werkman eens wijzen hoe de boel gedaan te maken als zij acht uren in het bed liggen en acht uren vrij hebben... Als 's nachts het kleintje dorst heeft en ik liet het liggen schreeuwen, 't zou wat schoons zijn.... En als mijn man 's avonds thuis komt en ziet of het seten op tafel is, en ik zou zeggen - ik heb al langer dan acht uren gewerkt,ik heb er genoog van,» dan zou hij my een lap om mijne ooren geven en dan had hij gelijk ook, want hij had zijn taak afgedaan en ik niet. Maar een harde taak is 't wel, en zon derling is het, dat de vrouwen,die niet zoo sterk zijn als de mannen, zooveel langer en meer te werken hebben. Toch, op de fabriek gaan, dat is nog erger, er komt niets van de kinderen terecht en 's nachts hebben ze er toch den last van en thuis voor de fabriek werken is ook al verkeerd, want dan moet men voor huishouden en wasch een ander nemen, en of men dan voor den patroon al niet meer dan acht uren werkt, men heeft er ook niet te meer rust om. Marie-Anne de Bovet past de redenee ring dpr werkmansvrouw op nog heel wat andere standen toe. De vrouw van den winkelier, van den kleinen baas. van den kleinen ambtenaar, den school meester, van den geheelen kleinen bur gerstand heeft dezelfde taak zoodra zij een huishoudentje van eenig belangt heeft, dan werkt zij even als haar man ook veel meer dan acht uren. Het ambt van huisvrouw-huishoudster wordt alleen daarom niet als een zware betrekking gesteld, omdat het Iniet betaald wordt. En nu de conclusie Marie-Anne de Bovet dreigt met eene werkstaking van de huisvrouwen wat de werkzaamheden van het huishouden betreft. Zij meent dat de vrouwen zullen inzien hoe men haar exploiteerd en zullen wel eens kunnen vereenigen.... om niet te trouwen In dat opzicht gelooven wij dat de man nen gerust kunnen zijn. p te ruk ken. llij moet liet weten hij zal er den degen van eenen franschen generaal ontmoeten. Maar wat kunt gij toch tegen de overmacht V 0 Ik beb nooit het getal mijner vijanden geteld. - lk bewonder uwe dapperheid maar deze mag de voorzichtigheid niet uitsluiten. Wees wijs laat uwen roem niet verblcckcn door de schande eencr neder- 'aag verzet u niet tegen het noodlot, en laat den Paus zijne Staten kwijl geraken, omdat zulks toch niet te voorkomen is. Durft gij aan mij, aan de Lamoricière, zulk eene lafhcriigheid voorstellen 1 Is het lafhertigheid, cenc dood zonder roem te ontvluchten i Ik vlucht noch voor den vijand, noch voor eenen ponjaard. Wat hoor ik. Moet ge mij mijne opgewonden heid van zooeven weer smadelijk herinneren Ik zal u bewijzen dat ik niet voor den overwinnaar van Abd-el- Kader beef.... Pit zeggende, had Aldobrandino zich bliksemsnel op de beide sabels geworpen, die in eencu hoek stonden. Hij wierp den sabel van de I jmorière voor dezen op tafel, cn trok zelf het wapen van generaal de Tingre- mont. Voor de Lamoricière van zijne verrassing was be komen, riep de carbonaro i Kn garde Verlangt gij nu dat ik met u in tweegevecht ga 1 Ongetwijfeld. Het tweegevecht i! kerkelijke we» verbo- Hoe, gij weigert tc vechten Zijt gij generaal de Lamoricière Of zijt gij een lafaaard Het bloei schoot den held naar het hoofd zijne hand strekte zich naar zijn wapen uit maar hij balde de vuist krampachtig cn sloeg de armen over elkaar. ufaard duwde Aldobrandino hem toe. Ellendeling klonk het te pelijker tijd, en gene raal de Tingremont stormde binnen, gevolgd door den kluizenaar van Lorctlo, door den kommandant van Folignoen door Caffarelli. Met gevelden degen vloog dc kommandant op Aldo brandino toe, die met dreigend gelaat cn den sabel in de vuist daar stonJ. De carbonaro ontweek den stoot. Genade voor dien ongelukige, smeekte de klui zenaar, die den pausclijken officier weèrhield. Aldobrandino mies dit oogenblik ten nuUe om oen «abel weg te werpen en uit het venster te springen.dat Iteppo Sella volgens afspraak bad opengezet voor bij zich verwijderde. Dc kommandant deed verwoede pogingen om zirh van den kluizenaar los te rukken. Generaal de Tin gremont haalde zijne pistool uit. legde nan, en... Een door generaal de Lamoricière toegebrachte slag aan het wapen, deed het schot in de lucht afgaan. Verwonderd zagen de beide officieren den opper bevelhebber aan. De hloüntuelt. Een bieën- teeler uit den omtrek zendt de volgende opmerkingen aan Het Handelsblad. Volgens berichten uit verschillende landen is de honingoogst dit jaar beneden het middelmatige. In het zuiden van België schijnt er nochtans nog al veel honing bijeen ge bracht te zijn, want zijn de berichten uit het Walenland juist, dan hebben daar de stokken door elkander 40 kilogram opge bracht, en dan |mag men zeggen, dat het middelmatige ver overtroffen is. In de Vlaamsche gewesten en vooral in de provincie Antwerpen is zulken uitslag niet bekomen. Strooien korven, die twin tig, twee en twintig kilos zwaar wegen, zijn hier zeer zeldzaam en behooren slechts tot de uitzonderingen. Bieënteelers, die volgens de voorvader lijke leerstelsels hunne bieën behandelen, hebben geen druppel honing over en zullen nog voedsel moeten bijbrengen om hun zelfde aantal stokken behoorlijk <loor te winteren. Zij, die de beredeneerde nieuwe stelsels volgen, hebben ook wel geene 40 kilo per stok inaar evenwel zijn zij niet misdeeld de bieën die in de kassen op eene voldoende wijze zijn doorgewinterd, hebben ook rond de dertig kilogrammen Binst was een der knechten op 't hooren van het schot komen tocloopen. en Aldobrandino, meenende dat men hem vervolgde, vluchtte in eene andere rick- ting dan het openstaande poortje, waarachter Beppo Sella niet den dolk in de hand op den loer lag. Hij sprong over den muur en ontkwam in het veld. Aldobrandino was tweemaal dc dood ontloopen. - Waarlijk, het is om cr het hoofd bg te verliezen. Daar meldt hel hooM van den Oppersten Raad van het carbonarisme mij. dat ik heden avond dc afgelegenste kamer in mtfn huis moet beschikbaar houden. Dat kan mij, postmeester van Zijne Heiligheid, vee| mocielijkhedcn op den hals halen, te meer nu de Paus zeir binnen twee uren hier zal zijn, om van peer den tc verwisseld). Gevloekt zij de cag op welken ik mij. door eene domme dankbaarheid, als carbonara liet opnemen. Nu kan ik niet meer terug, of ik krijg eenen ponjaard in het lijf. Aldus mopperde Ragktue, pauselijke postmeester, toen cr driemaal langzaam op de deur werd geklopt, gevolgd door twee versnelde slagen. Hij is het, zuchtte de postmeester, eo ging ang-1 stig openen. Hoe gcrocht een pauselijk ambtenaar aan de revolu- tionnaire secte verhonden? (Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1892 | | pagina 1