Zondag 9 Februari 1896. 5 centiemen per nummer. 30"* Jaar. 3057. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. M. WOESTE. TWEE LEVENS. VRAAGSKENS De Bie. Over boord !..r,vr"r p™!?' Van tak op tak. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuïque Buum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den uijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel# van dit blad. Aalst, den 8Feb. 1896. Niettegenstaande den afkeer dien wij gevoelen om ons nog langer met de meer en meer verkwijnende scheurmakerspartij bezig te houden, mogen wij, zonder onze lezers te miskennen, in stilzwijgen niet voorbijgaan, wat er dezer dagen zooal is voorgevallen. v De kiezing van Aalst, is voor de katho lieken van gansch het land, naar wensch uitgevallen de liberalen en godsdienst haters liggen verpletterd, en onze Stad mag weêrom op acht jaren godsdienst vrede, op een rechtvaardig en voor eenie der onpartijdig bestuur rekenen. Ewel, daartegen is er verzet aangetee- kend. En door wien Iedereen kent reeds het droevig en smartvol schouwspel, dat onze wetge vende Kamer den katholieken wereld, komt op te leveren. Iedereen heeft de jubelkreten van geuzen en socialisten hooren weerklinken. La Ré forme van woensdag 11. een archiliberaal dagblad van Brussel, be helst een artikel zoo ophemelend en zoo vleiend voor onzen held, dat nooit aan Feron noch Janson iets dergelijks is op- gedischt geweest. M. Woeste, de bijzonderste steun der katholieke partij in België, de man die onophoudend werkt tot behoud van al wat den katholiek nauw aan 't harte ligt, is aangevallen door dezen, die de eerste zou moeten zijn om hem te verdedigen en hem moed in te spreken, nu dat zijne taak lastiger en moeielijker werd tegen over het meer en meer dreigend gevaarte van 't socialismus. En de aanvaller bloosde niet, zijne snoode handelwijze te bewimpelen onder de zoo vermaarde als hoogklinkende woorden van rechtvaardigheid, eerlijk heid en treffelijkheid. DOCH alléén geuzen en socialisten zijn door die handelwijze verrukt geweest en hebben hunne tevredenheid door luid ruchtige bravos en warme handdrukken te kennen gegeven. Maar hebben wij die tooneelen met ge voelens van spijt en smart bijgewoond, met voldoening hebben wij mogen besta- tigen dat de aanvaller niet den minsten bijval heeft genoten in de rangen der rechterzij, dat allen hem verstooten en afkeuren om zich nauwer en nauwer te scharen rond M. Woeste, den dappersten en onvermoeibaarsten kampioen van 't katholiek leger. Moet de lasterende weêrspraak M. Woeste gepijnigd hebben, het koud ont haal den aanval- te beurt gevallen heeft hem moeten heropbeuren. Zeggen wij nog iets aangaande den fa- meuzen titel van Demokraat, denwelken M. Woeste in zijne redevoering te Ver- viers, wenschte door do katholieken te zien achterlaten. Dat dit woord in eenen goeden en voor- treffelijken zin kan genomen worden, 28* YEBVOLG. Langen tijd zat zij cr zoo er heerschte in huis diepe stilte doch het was geene weldadige, vrede brengende stilte eerder boezemde ze angst en vrees iu. Eindelijk hoorde Valentine beweging in huis tante Constance ging naar de keuken en begon koffie te malen. Nu herinnerde Valentine zich dat ze sedert den morgend niets gegeten of gedronken had, doch ze gevoelde geen lust om met tante koffie te gaan drinken. Zij bleef onbeweeglijk zitten, terwijl de avondsche mering stilaan toenam. in de stille dorpstraat kwam nu met luid geratel een rijtuig aanrijden, dat voor het huis stilhield. Een oogenblik later werd er gebeld, en Valentine hoorde hare tante, die de deur opende, zeggen Goddank dat ge bier zijt, Adolf. Ik was niet in het hotel toen uwe boodschap gebracht werd, anders zou ik wel spoediger bier ge weest zijn, antwoordde eene scberpklinkende stem met iewat vreemden tongval. Zoodra ik bet bericht kreeg, nam ik een rijtuig om mij bier te laten bren gen, Hoe is bet zoo plotseling gekomen t Eene beroerte, antwoordde tante Constance. Waar is Valentine mag niemand betwiaten, maar, het is niet min zeker, dat het veeltijds mis bruikt wordt, om verdeeling te kun nen zaaien onder katholieken. En dat is waard in acht genomen te worden. Wat meer is, in den goeden zin de» woords is ieder katholiek een Demo kraat en mijns dunkens schijnt onze oude naam alleszins verkieslijker. En waren beide benamingen dan nog even goed, er is geen reden tot verande ren. Liever dan, zegde M. Woeste onzen glorievollen naam van katholiek behou den, dan ons om zoo een beuzelarij te verdeelen en te verslappen. Ewel, dit zoo redelijk gezegde, heeft weerom bcknibbclaars gevonden. Men hoeft niet te vragen of zij het op erbarmelijke wijie bij de ooren moeten trekken hebben. Wat zijn phariseërs A. Het zijn mannen die onder den dekmantel van godsdienstigheid en men- schenliefde de brave en eenvoudige men- schen verblinden en rond den tuin leiden om hunnen eigenen hoogmoed en hunne baatzuchtigheid te voldoen. V. Kan men zulke phariseërs ont moeten onder de menscheu die het eens zijn met hunne Priesters en hunne geeste lijke pverheid A. Neen, onmogelijk neen aange zien de dienstdoende Priesters en onze geestelijke Overheid de Kerk bestieren en geleiden gesticht door Dengene zelve die de phariseërs uit den tempel verdreef en die hun zegde dat zij geleken aan graf steden van buiten wit en schoon en van binnen niets inhoudende dan stank en verrotting. A. Is het de plicht van do geloovi- gen, hoe braaf zij ook wezen, van hunne dienstdoende Priesters en hunne geeste lijke Overheid te volgon A. Ja, het is hunne plicht, en an ders doen is hoogst gevaarlijk want de stichter zelve der H. Kerk heeft gezegd Die niet met mij is, is tegen mij en sprekende van zijn eigen zeiven bedoelde hij ook diegenen die hij zou aanstellen om zijne kerk te geleiden en te bestieren. Ze gaan met de ellebogen in hunnen zak. De liberalen van Brus sel hebben over eonige jaren eene maat schappij gesticht die voor naam draagt le Progrès en die bestemd is om soep te doen uitdeelen aan de kinders der liberale scholen. De stad geeft aan die maat schappij eene subsidie van 5,000 frank, wel te verstaan altijd voor de leerlingen der liberale scholen alleen de katholieke kinders moeten maar honger lyden. Dat liberalen geld geven voor hunne scholen, verstaan wij en keuren wij zelfs joed. Maar dat de stad het geld der catholieken evenwel als der anderen gebruikt om de katholieke kinders te doen ontbering lijden voor hun geloof, dat heeten wij onrechtveerdig en schan delijk. Zjj zit reeds uren lang bij het lijk in de slaap kamer, antwoordde de oude dame schreiend en kla gend. Zij heeft den geheelen dag nog geen kruimel gegeten. Adolf Bauerlich, een lang, krachtig man van veer tig jaar, met gebruind gelaat, donker haar, donkere oogen en scboone donkere knevels luisterde niet ver der naar de jammerklachten der tante en antwoordde er ook niet op. Hij klopte aan de deur der kamer, waar Valentine bij bet lijk haars vaders zat, opende die zonder eerst baarbinnen,! af te wachten en zegde dat h(j het biunentreden Waarom zit ge hier, Valentine Kom meê. Hij trad nader, trok haar zacht maar met onweer staanbare kracht van haren stoel omhoog, legde haren arm in de zjjoc en bracht haar naar de woonkamer, tante Constance intusschen de lamp aangesto ken en koffie en brood gereed gezet had- Zoo is het goed, zegde de tante goedkeurend. Kom, drink eene kop koffie en eet een stukje. Valen tine. Geef u toch niet zoo geheel aan uwe droefheid over, arm kind. Zjj trad op hare niebt toe en streek haar laugs de wangen toen viel deze haar beschaamd om den bals en fluisterde Vergeef het mjj, tante. Bedenk toch, wat de dokter gezegd heeft, zegde de oude maar ondertusseheu liepen baar zelf de tranen weer langs de wangen. Is de dokter dan hier gewest 1 vroeg Adoff. Natuurlijk, w|j hebben hem aanstonds gehaald, antwoordde Constance, terwjjl Valentine bleef zwjj- gen en strak voor zieb staarde. Ongelukkig komt daar nog bij dat de liberalen niets zoo gauw moede zijn als het geven. Alzoo hebben zij voor hunne fameuze soep uit hunnen zak gegeven of rond gehaald 18,554 fr.in 1892 8,808 fr. in 1893 7,987 fr. in 1894. Daaruit blijkt eens te meer dat de liberalen groote vrienden van den arme zijn met andermans geld, maar dat zij voor hunne eigen rekening, gelijk de liberale gazetschrijver van Mechelen zegde, pootvast zijn. In geheel het landbouw bedrijf, zoo wijd als het rekt en strekt, en is er geen vak dat meer de aan dacht wekt in ous land dan de bieënteelt. Niet één vak ook dat beter vooruitgaat. Zal men daarmee den Landbouw red den Wel waarlijk neen Maar alle baten helpen zij de muis en ze piste in de zee. Het i» immer toch echt dat er in ons Land, in 1893, om meer dan een millioen en half honing uit den vreemde werd ingevoerd, en om acht honderd duizend franken was. En welken honing en welk was Vreemde vervalschte waren, zon der waarde voor gebruik en heelkunst. De geneesheeren hebben het gebruik van honing daar gelaten om rede van verval- Van eenen anderen kant gaan er in ons Land om millioenen fr. nectar verloren dio zouden kunnen bijna kosteloos opge- oogst worden door do vlijtige biekes. t Land van Aalst voornamelijk offert een rijken oogst tijdens den bloei van het koolzaad. In de Tentoonstelling van 1897 te Brus sel i» er waderom eene afdeeling van Bieënteelt in de 12* sectie. Even als te Antwerpen in 1894 is zij toevertrouwd aan M. Fernand de Lalieux de la Rocq, commissaris, die er, als op het Land- bouwcongres, 't heilig vuur zal weten aan te steken. Aalst heeft ook eene bloeiënde maat schappij van 70 leden, waaronder, 4 priesters, 5 advokaten, 3 geneesheeren en verders andere deftige leden uit al de standen der maatschappij. De Sl Ambrosius' Gilde is haren naam Do zetel B Den Posthoorn aan de Gent- schepoort, te Aalst. Heden zondag vergaderen om 2 ilt uren de Leden voor eene prijsloting die jaarlijks plaats heeft. Onder de Leden, die 2 frauken betalen van inkomgeld, worden om 40 franken prijzen, bestaande uit nuttige artikels voor Bieënteelt, per loting verdeeld. Men bekomt ook grati» het tijdschrift De Bieënvriend en mag voor 't zelfdo geld deel nemen aan de voordrachten die in den loop van het jaar gegeven worden. Dit jaar, in September, heeft er in Aalst, eene groote Tentoonstelling plaats vau het verleden en heden der Bieënteelt daarbij Honingmarkt met praktische toepassingen van honing in keuken en geneeskundige bereidingen. Ambbosius. - En zegt hij, dat het Adolf. beroerte is vroeg Ja, en bij noemt het gelukkig dat het zoo ge beurd is mijn arme broeder bad anders nog veel meer moeten lijden. Maar Valentine geloof).... Een blik van hare nicht deed haar zwijgen zjj begreep dat Valentine niet over mevrouw Rech lings bezoek wilde gesproken hebben. Om hare verlegen heid Ie verbergen zegde ze De dokter heeft ons dadelijk een bewgs van overlijden gegeven. Adolf Bauerlich bespeurde wel, dat men iets voor hem verbergen wilde, doch bij liet daar niets van be merken en zegde -. Zoo, beeft u dat bewijs reeds Dan is alles in orde, of beter gezegd dan kan ik alles in orde bren gen gij zult mij zeker wel toestaan in deze treurige omstandigheden al de noodige stappen voor u te doen. Terwijl bij deze laatste woorden op vleienden toon uitsprak, richtte by zich tot Valentine en liet zgne blikken op haar rusten. Dat ontging Valentine niet toorn en schaamte joegen haar het bloed naar de wangenzwijgend knikte zjj ten dank voor dit voor stel hare tante wist echter niet genoeg woorden te inden om haren dank te betuigen. Te gelijkertijd schonk zij koffie en noodigde hare nicht een kopje ervan te drinken. Ik moet onmiddelgk naar de stad terug om de noodige maatregelen te nemen. Wees dus zoo goed mij daartoe het bewijs van overlgdeu te geven. Mijn neef moet immers op het Invalliedenkerkhof begraven .orden 1 vroeg Adolf weer. Heer uitgever van Denderbode, Gelief 't volgende in uw ge ëerd blad iu te lasschen Er zijn hedendaags eenige mannen in Aalst die er op uit zijn om, door lastertaal en naamlooze brievon, menschen aan te vallen en te bedreigen die met niets anders bezield zijn dan met den iever voor het foede en voor de hulp en den ijstand van den lijdenden en armen werkman. Zulke zijn wel op den eersten rang der brave burgers die werken voor den bloei en den vooruitgang van den katholiekën werk manskring onzer stad. Zij laten weten aan hunne laffe aan vallers en vuige lasteraars dat hunne snoode werking slechts zal dienen om hen meer en meer aan te sporen in hunne pogingen voor het veredelen en verzede- lijken van den bedreigden en lijdenden werkmansstand. Overigens zij raden ge makkelijk onder welke drijfveer die lief hebbers hunne gal en hunne vuilnissen uitspuwen. Dat kan ons weinig raken onder de getuigenis en het geleide van ons kristen en katholiek geweten gaan wij voort met strijden voor God, Vader land en Stad. Een Burgeb van Aalst, niet alleenlijk kristen, maar daarbij ook' eerst en vooral goede en getrouwe kathol. Militaire reisduiven. Eene nieu wigheid door minister Brassine ingevoerd zal door bevoegde personen onderzocht worden.Er is spraak van militaire duiven hokken te bouwen in de drie versterkte plaatsen Antwerpen, Luik en Namen. De genie zal met het bestuur vau de nieuwe inrichting gelast worden. De goedendag jj der Vlamingen. Welke was de vorm van het wapen, waar- meê in den slag der Gulden Sporen, bij Kortrijk, in 1302 zulk eene bloedige ver woesting aanrichtten in de rangen der FraDsche ridderschap. Verleden zondag kwam dit punt in be raadslaging in de Academie van Oud- heidskunde van België, in eene voor dracht van M. Van Duyse. Talrijke schrijvers hebben zich met vraagpunt bezighouden en hunne meenin gen zijn ver van gelijkluidend. Felix Delvigne, steunende op de in 1845 in Gent ontdekte muurschilderingen, zegt dat de goedendag een soort van zwa- ren stok was, hebbende aan den kop een ijzeren ring die puntvormig uitliep. Van een anderen kant M. Van Mal- deghem, bijgevoegd archivist te Brussel, op oude chronijken steunende, dat de goedendag niets anders was dan een doegijzer, aan een langen stokvastgo- fecht. M. Vau Duyse deelt de meening van M. Delvigne en denkt dat de goedendag geen anderen vorm kon hebben dan dien der Gentscbe muurschilderingen. M. De Raadt, van Brussel, verdedigt de meening van M. Van Maldeghem. Er moeten dan twee wapens geweest zijn, want volgens de chronijken kon men met Dat heeft hg altijd gewensebtdaar ruit ook mgne moeder, antwoordde Valentine. Dan zal zijn wensch vervuld worden ik beb het rytuig hier laten wachten en ga dus dadelijk weer heen, zegde Adolf en stond op. Maar, voegde hg er aarzelend bg zoudt ge ine niet eerst een kop koffie geven. Neem het niet kwalijk, Adolf I ik heb erin het geheel niet aan gedacht; ik zal aanstonds een kopje halen, zegde Constance en wilde omspringen. Bauer lich drukte haar neer op haren stoel en zegde men een vriendelijken glimlach Blgf maar zitten, tante Constance Ik weet den weg wel in uwe keuken en wil zelf een kopjo halen. Mag ik dat niet, dan drink ik ook geen koffie. Zg wilde nog bezwaar maken, doch hij was de deur reeds uit. Er verliepen wel tien minuten, eer hg terugkeerde. Ik had niet moeten toegeven, mompelde Con stance hg vindt het kopje niet. Zal ik eens gaan zien vroeg zij hare nicht, die slechts met een schouder ophalen antwoordde. Zg stond op en opende de kamerdeur, doch daar klonk haar uit de keuken reeds te gemott Ik kom reeds, tante Constance, ik kom Het kopje triomfantelgk in de hoogte houdende trad bij de kamer binnen, zette het gevondene op de tafel en nam weer plaats op zijnen steel. Constance schonk hem koffie in, doch juist toen hg den warmen drank aan lippen wilde brengen, werd er gebeld. Voorkomend aprong Bauerlich weer op om de deur te openen immer» by wist dat men geen dienst- het wapen der Gentenaars doodslaan, snijden en steken. Welke van de twee is nu de goedendag. ter Daens in de Kamer kwam beweren dat hij 't program ma vau den kath. Volksbond voorstaat, viel de heer Janssens van St-Nicolaas hem in de rede Gij hebt het recht niet den naam van n demokraat te dragen ik betwist dat I - Ik vraag het woord De heer Janssens wiens toewijding aan de volkszaak niemand zal betwisten, wierp dus priester Daens over boord als een valschen demokraat. En nu komt de Redactie van u Het "Volk, het orgaan der ware kristene demokraten, zijne stem bij die van M. Janssens voegen en werpt op hare beurt de valsche demokraat Daens als scheur maker ongenadig over boord. Wij knippen het volgende uit - Het Volk - num. van 6 Februari 11. en oordeele B In de Kamer, zeide M. Daens, dat zijn programma het programma van den Belgischen Volksbona was. Als 't zoo is, wij moeten pastoor Daens aanmerken dat hij zijne daden niet in overeenkomst brengt met een der hoofdpunten van dat programma, name- dit betreffende het bewaren der eenheid in de katholieke partij, want in de Kamer houdt hij zich sedert eenige dagen met niets anders bezig dan met al wie katho liek is, aan te vallen, n Ook de maat is thans vol. n Pastoor Daens, die zich als christene demokraat aan de kiezers van 't arron dissement Aalst voorgesteld heeft, ge bruik makende van den naam welke de katholieke en antisocialistische werklie den, geheel het land door, in den Volks bond Ligue démocratique aangeno men hadden, komt, door zijne laatste re devoeringen in de Kamer, af te breken met de beginsels welke al de echte demo kraten aan't hart liggen. Eendracht in de katholieke partij, eerbied voor hare leiders, waardige houding, pastoor Daens laat dit alles varen. Hij wordt toegejuicht in de Kamer door liberalen en socialisten bij zoover dat, uit erkentenis zeker, La Réforme zijn portret afkondigt. Welnu, wij die altijd, uit eerbied voor den priester, gezwegeu hebben, die hem nooit bestreden, die altijd weigerden hem of zijne makkers tegen te spreken, hopende dat de eendracht eindelijk zou hersteld worden, wij vinden ons, in ge weten, verplicht te verklaren dat wij hem als een politiekeu tegenstrever moeten aanzien en behandelen. Wij zyn ten hoogst verontwaardigd over zijne handel wijze en willen niet dat iemand zou kun nen veronderstellen dat Het Volk er on verschillig aan blyft. Redactie. Dit doet deugd aan 't hert vau ons Aalstersche katholieken en inzonderlijk van ons Denderbode. Wij willen sober zijn in ome woorden alleenlijk zeggen Wij zijn waardiglijk gewroken God lofde olie dry ft eindelyk toch boven 1 meisje hield en de werkvrouw was reeds naar huis. Eene mannenstem vroeg naar mejuffrouw Valen tine Zier. Banerlich liet den man in de woonkamer. Verschrikt sprong Valentine van baren stoel op toen ze hem zag. zy had Hendrik, den huisknecht van mevrouw Rechliog herkend. Hendrik gij, wat wilt geï riep zy met doods bleek gelaat. Ten zeerste verwonderd, zag Hendrik baar aan en vroeg met ietwat bevende atom Waarom schrikt ge van mg, juffrouw Gy kunt toch niet weten.... - Ik weet niets, stamelde Valentine, trachtende hare kalmte terug te krijgen. Dit gelukte echter slecht hare tanden klapperden hoorbaar tegen elkander. Er moet iets gebeurd zyD, anders. Zg kou niet verder spreken. Maar, lieve Valentine, ik herken u bijna niet, zegde Constance, zich in bet gesprek mengende. Waarom ziet ge zoo zwart No, het is geeo wonder, wendde zy zich tot den verlegen rondzienden huis knecht, mgn broeder is heden middag plotseling overleden. ny ook risp Hendrik. Wie dan nog meer T vroegen Constance en Bauerlich te gelgk. Valentine sprak geen woord, zy wa» half opgestaan en in gebogen houding, met den mond half open, stond zij den huisknecht na t« zien. Zg bad een voorgevoel van wat hg zou zeggen en toch had zij een afschuw om het te vernemen. Mijne meesteres, antwoordde Hendrik biykbaar verlegen geworden met zgne houding. Ook Bauerlich gaf thans meer acht op Valentine's gedrag. fin de kazern. De heer minister van oorlog heeft eenen omzendbrief gezonden aan de kolonels van 't leger, een onder» zoek bevelende over de «ocialis- tische propaganda binnen en buiten de kazernen. Ook vroeg de minister welke de maat regels, volgens hen, zouden weien om die propoganda tegen te werken. En de kolonels zouden als een afdoeade maatregel de persoonlijken dienstplicht hebben aangeraden. Dat zou nu eens overvloedig water zyn voor den socialistischen molen... Immers wie weet er niet, da|^e socia listen den persoonlijken en algemeenen dienstelicht najagen, juist omdat zij er hetmiadel in aantreffen om hunne leer stelsels in de kazernen te verspreiden De socialisten zijn zoo dom niet als hun hoodje staat, ze weten wel waarom. Dat de kolonels al de weerbare mannen zouden willen geweer en ransel doen opnemen.dat moet ons niet verwonderen, maar beweren dal wij hierdoor de socia listische propagande zouden tegen gaan, dat is ereme raus zeggen ze te Dender- monde. Wat wij willen, 'tis het niemand ge dwongen soldaat, in andoro woorden, een vrijwilligers leger, dus afschaffing der loting. En in afwachting dat het zich kan verwezenlijken uitbreiding van 't volontariaat, eene maandelijksche ver goeding van 30 fr. aan de militiaDen en betere voeding, gelyk onze katholieke Volksvertegenwoordigers enSenateurs het voorstaan en zullen bly ven voorstaan. Aalst. Antisocialistische Vak- yereenlgingen. Morgen zondag 9 Februari, verplichtende algemeene ver gadering der leden op boete van 0,2§ centiemen. Herkiezing van 't Bestuur. Deze vergadering zal plaats hebben om 3 uren namiddae ten lokale Kring De VriendschapKorte Zoutstrrat. Onze valsche demokraten vlie gen telkenmale dat wy zeggen dat ze groene socialisten zijn, in gramschap tegen ons op, roepende Ge liegt I Go lastert 1 Soort eoekt soort en ook soort kent soort immers de roode socialisten erkennen zoo goed hunne broeders in socialistery dat ze, in hun orgaan Ls Peuple - aan den leider der groenen, priester Daens, aan raden van zijne kap over do haag te wer pen opdat hy, geiy'k zy, een volkomen vrij mensch zou wezen. Dus nog alleen het priesterkleed van hunnen leider scheidt de groenen van de rooden. Wij hopen dat priestor Daens geen gehoor zal leenen aan die «lachte raad- ge vingen,dat hij veeleer tot inkeer komen zal en wellicht Trappist worden. Immers een oude pastoor zegde het ons nog onlangs In geen vijftig jaren kan het kwaad voor den Godsdienst hersteld worden dat, op myne parochie alleen, sedert 1893, is gesticht geworden door de valsche demokraten en hunne bondge noten, die oude liberalen, nu lieden geworden behangen door oenen schyn Godsdienst I Uwe meeltere» T herbaalde tante Constance handenwringend. Maar bee ii dat mogelgk zy wat nog gezond, toen ze dezen morgend hier wea. Maar zg was ziek toen ze thuia kwam, en het duurde geen twee uren, of ze wat dood. Men zegt en zegt dat ze veigift beeft ingekregen. Van schrik liet de oude dame eenen kreet hooren ook Valentine gilde en als van den bliksem getroffen zonk zg op haren itoel terug en bedekte haar gelaat met beide handen. Maar Bauerlich zegde ongeloovig Och kom, dat is dwaasheid. Voor zoover ik weet, wss uwe meesteres eene rijke, gezonde, gelukkige vrouw. Waarom zou zy dan een eind aan haar leven maken Daar zou zy wel voor opgepast hebben, zy is ongeerne genoeg gestorven. Neen, er wordt beweerd, dat zy vergiftigd ia geworden, op haar sterfbed heeft ze zelf die bewering uitgesproken I Door wien vroeg Banerlich en keek beurte- lings naar de bevende Valentine en Baarden bediende, die blijkbaar naar de geschikte woorden zocht om uit te drukken wat hy te zeggen had. Iiy trad op Valen tine toe en zegde met gedempte stem Juffrouw, wilt gy liever even met my uit de kamer gaan, ik zou het liefst aan u alleen zeggen. Met moeite stond Valentine op, maar zo kon oiet staan. Krachteloos zeeg zij op baren stoel neergroote zweetdroppels parelden op haar voorhoofd, hhar ge laat was geelachtig wit geworden. Wcr* —rlfm*.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1