Donderdag 26 Maart 1896. 5 centiemen per nummer. 30sle Jaar. 5070. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. DE TOEKOMST TWEE LEVENS De schilderkunst. Het verbond te Brussel. Ouderlingen. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder fdagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week Ivoor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes [maanden; fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving ieindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique huiim Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen oj. 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden jet teruggestuurd. lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den üijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel® van dit blad. Aalst, «ÖMaart 1896. volgens het programma der socialisten. Het programma der socialisten schrijft voor, op politiële gebied :de republiek en de gelijkheid van allen op huishoudkun dige gebied de opbeffiug van allen bij- zonderen eigendom en het bezit van alles door de collectiviteit, 't is te zeggen, door den Staatop zedelijk gebied de uit roeiing van allen veropenbaarden Gods dienst. Wij willen heden het eerste punt van dit programma behandelen en aantooneu dat het eeue dwaasheid is die onmogelijk kan verwezenlijkt worden. Dus de socialisten eischen de repu- jbliek en de verdwijning van alle politieke en maatschappelijke ongelijkheid, 't gene i in andere woorden zeggen wil Niemand mag meer rechten en voordeden genieten dan zijnen gebuur, of, allen gelijk aan den dijk. Maar waaruit spruit de politieke onge- lijkheid voort Natuurlijk uit den meerderen of min- deren graad van gezag en macht, welke deze of gene persoon iu de hedendaag- l.sche maatschappij uitoefent. Die graad Ivan gezag bereikt zijn hoogste punt in 'den persoon vau den Koning. Opheffing der politieke ongelijkheid is dus noch min noch meer dan opheffing van alle politieke macht, opheffing van alle gezag, opheffing of verdwijning van Koniug, Ministers, Gouverneurs, Di- striktcommissaiisseu, Rechters, Bis schoppen, Priesters, Officiers van 't leger, Burgemeesters, Schepen, Commissarissen van politie tot de Veldwachters toe. Dus om tot de politieke gelijkheid te geraken mag niemand eeuig gezag, zelfs geen greintje uitoefenen. De opheffing van het gezag strijdt re gelrecht tegen de wet van God, de bron en de verleeuer van alle gezag. Zich te gen liet gezag verheffen, is tegen God tal Nog meer, de opheffing of afschaffing van alle gezag is niet alleeu goddeloos, maar bovendien dwaas en ongerijmd. Dwaas, omdat geene maatschappij zonder gezag kan bestaan Ongerijmd, omdat de natuur zelve de ongelijkheid tusschen de menschcu ves tigt. Immers de eene mensch bezit meer lichamelijke krachten, meer geestcsver- mogen dan de andere en die ongelijkheid vertoont zich nog duidelijker naar mate der ontwikkeling van deze krachten. Dc gelijkheid van allen is dus eene van die dwaze begrippen die alleeu in eeue zieke hersenpan kunnen ontstaan, of die, door zekere lieden worden vooruitgezet «o» 34e VERVOLG. J Toen zij baar echtgenoot aan het middagmaal weer zegde een enkele oogopslag haar dat Nesdorff hem het tusschen hen gevoerde gesprek had meègc- deeld. Hij kwain er echter niet op terug eu zij zelve onthield zich van elke zinspeling daarop. Zij had gc- ^®an wathaar macht stond aan te wenden meer vermocht zij niet. Zoo hij haar niet lief genoeg had, om haar boven het vaderland te verkiezen, dan moest zich onderwerpen, zoowel aan zyn ondank, als aan de nieuwe folteringen, die haar wachtten. 2'j ging intnsschen voort met hare aangevangen taak en dat zonder zich te beklagen. Dikwijls, als zij ''gemat huiswaarts keerde van al het lijden, dat zij opnieuw aanschouwd had, al de lessen, die zij had i ontvangen, vroeg zij zich af Waartoe Zal hy zelf niet alles in duigen wer pen, zoodra ik het herstelde 1 Maar dan antwoordde onveranderlijk een slem in haar hart Om hel even Elke dag is winstelke dag f: oreogt hem een weinig krachten weer. Zoo ik slechts it- «og voor hem mag zorgen, heel lang, zal hij rois- om 'f volk te verleiden en aldus tot eer en ambt te geraken. Nog iets ten slotte D.e socialisten willen ook de rechtstreek- sche wetgeving door het volk. Voorwaar dit is een der punten van 't socialistisch programma, 't welk de dwaasheid bewijst die in de afschaffing van alle gezag is vervat. Onbetwistbaar geldt het hier de oproe ping van 't volk in referendum om zich zelf wetteu te geven. Wie zal 't volk tot dit referendum roe pen Niemand mag eenig gezag of macht be zitten en wie dan Nu men zal 't volk, gelijk iu de vorige eeuwen, door trommel of klokgelui kun nen verzamelen. Dan moet er toch iemand gezag genoeg bezitten om aan den trommelaar en den klokluider de noodige bevelen te geven. Maar als het volk nu zou verzameld zijn om over de wetten te beraadslagen, wie zal de beraadslagingen leiden De voorzitter, hoor ik antwoorden. Dus die voorzitter zal met gezag moeten bekleed zijn men zal hem moeten ge hoorzamen of anders zou de geschiedenis van deu toren van Babel zich vernieu wen, of liever, geraakt men nooit klaar, 'tis te zeggeu, zal't volk nooit wetteu hebben en meu zal in regceriugloosheid vervallen. Eu dan die regceriugloosheid zal gelijk staan met eene barbaarschheid nog bar- baarscher dan bij de wildste en wreedste volkstammen van het zwarte land. Nu genoeg voor heden wij denken genoegzaam bewezen te hebben dat de verdwijning der politieke en sociale onge lijkheid eene dwaasheid is die nooit kan verwezenlijkt worden. Indien de Muziekkunst de aangenaam ste is en best geschikt om eikoen te vol doen en aan te trekken, deze waarover wij heden spieken heeft insgelijks hare bevalligheid cn voldoet iu eene andere maat. Even zooals de Muziekkunst niet door allen verstaan en ten juiste geschat wordt, maar niettemiu iedereen behaagt, zóó moet de Schilderkunst ook niet iu hare waarde begrepen worden om de levendigste indrukken te maken. Is het doek, immers, niet de weêrspiegeling, tot in de hoogste nauwkeurigheid,van al wat het penseel voorstelt. Maakt het doek van den schilder ons niet bekend met de vreemdste gewesten, wiens zichten ons tot de verste werelddeelen overvoeren. Is het ook niet het doek van den kunstenaar dat, aan het nakomelingschap, de wezen strekken eens geliefden bloedverwants, in de levendigste kleuren afschildert. schicn sterk genoeg ziju, om zelfs der gevangenis weerstand te bicden. Zoo verliepen de winter en het voorjaar, cn zjjzelve begon in te zien, dat de zomerhitte te Nizza te afmat tend voor haren echtgenoot zoo zyn, toen hij, op zekeren dag van ccnc wandeling met vrienden huis waarts keerende, op vrodijkeu toon zegde En nu gaan wij toch zeker dit herstellingsoord verlaten Ik verlang er naar weer het leven van een gezond mensch te gaan leiden. Gevoelt gy u dan zoo veel beter vroeg zy ver heugd. O Dank zij uwe zorgen, hen ik weer de oude geworden. Zij zag hem aan en haar hart werd beklemd. Veel beter, ja, beter dan hij was toen zij hem voor het eerst weer terugvond, uiaar de oude...? Zou zelfs hare liefde dat wonder ooit kunnen volbrengen Hij hoestte weinig meer, het bloedopgeven was gestaakt, maar hoe zwak, hoe tenger zag hij er nog altijd uit. Een enkele rukwind, cn het gebouw van al haar ho pen, al haar zwoegen zou omvergcslingerd zyn. Hebt gij er reeds over nagedachl, waar gij heen zoudl willen vroeg zij zacht. Ja, naar Parijs. Nu Polen my ontzegd is, dorst ik er naar, mij op dat middenpunt tc bevinden. Gy hebt er immers niets tegen Zij dacht hoe veel liever zy met hem in de vrije natuur zou hebben vertoefd op eene plek, ver van het gewoel der wereld en ook van... alle samenzweringen maar zij had geleerd, eigen wenschen als niets te stellen, en verzekerde hem, dat zyn wil d< hare was. Het lichtprinten is eene heerlijke ver beelding, doch niets overtreft dc kunst- schilderiog. Er bestaat bij den mensch eene natuur lijke ueiging voor de schilderkunst. Hij vindt in de verscheidenheid der vormen en kleuren eene onuitsprekelijke bron van vermaken. De barbaarstc zooals de beschaafste volkeren, hebben hunne toevlucht genomen tot de schilderkunst om hunue huizen en hunne tempels te versieren en om de standbeelden hunner Goden te verrijken. In de oudheid was de schildering het bijzonderste versiersel der Grieksche en Romeinschc kerken, zij helderde de muren op van het Boven- Egypte en 2800 jaar vóór onze tijdreke ning deed Sémiramis ingebeelde dieren schilderen op do brug vau het hoóvaar- digc Babylouië. Later vindt men de schil derkunst in de grafkelders der eerste kristenen, en in do hoofdkerken der mid deneeuwen. Wij zien zc veréenigd met het goud in de afgodentempels der Indianen, en met eenen leveudigen glans schitteren in dc Moskeen der Turken en der Araben. Van onze dageu is zij nog het schoonste sieraad onzer kerken en Paleizen. De schildering heeft eerst maar bestaan in een enkele trek men bepaalde zich met het aanwijzen des omtreks van het voorwerp, zonder er van do verheven deelcn noch de kleur uit te drukken. Dc Perzen hebben dc schilderkunst ge kend, tot bewijs hunue vermaarde tapij ten, welke met menschenverbeeldingen versierd waren. Niettemin is er geen een naam van hunne schilders gekend. De volkeren die in de oude tijden zich in de kunst hebben doen uitschijnen, zijn bijzonderlijk de Grieken eu de Romeinen. Men zegt de Italiaansche school, de Spaansche school, de Duitsche school, de Vlaamsche school, de Hollandscho school, de Fransche school. Door het woord school, verstaat men de verecniging der schilders die hunne kunst aandeuzelfden meester geleerd of wel de grondregels gevolgd hebben .gegeven door den eersten Meester, stichter der school. Do groote scholen dragen gemeenlijk den naam dor streken waar de schilders hunne kunst uitgeoefend hebben. De Engslschc school wiens karakter gansch bijzonder is, werd enkelijk sedert eene eeuw gevormd. Het begin der Vlaamsche school is niet gekend.Men kent geene namen van schil ders die ouder zijn dan de vermaarde Van Eyck. Jan Memling was tijdgenoot en mede dinger van Vau Eyck. Ilij wilde nooit gebruik maken der olie-schildering. Daarop volgen Rubens, Petrus-Paulus; Otto Voenius of Octavius -Vau Veen Antoon Van Dyck de vermaardsto der leerlingen van Rubens. Aalst bezit meesterstukken, van Otto Venius, Rubbens, Crayer, en eene merk- weerdigen Kruisweg geschilderd door on zen beroemden stadsgenoot, den heer Joseph Mcganck, welke vele jaren te Brussel verbleef en weinige jaren gele den hier tc Aalst overleed. Gy zyt een lief, goed kind, sprok hij teór, in zijn blydscliap geen tegenstand te ontmoeten, wij zullen reeds spoedig vertrekken, zoo gij bet goedvindt. Wanneer wilt gij Rond het eind dezer week. Wij zullen begin nen, door onzen intrek in een hotel tc nemen en van daaruit zoeken naar eeue geschikte woning. Zij beieverde zich, in alles zijne wenschen te vol brengen en bepaalde er zicb toe, haar leermeester te vragen om eene aanbeveling voor een zijner parysche collega's, onder wiens leiding zy bare studies hoopte voort te zetten. Gelooft gij nu, dat ik over de ziekte zal zege vieren vroeg zij, hem doordringend aanziende. De reeds door u verkregen uitslag is zoo won derbaar, gaf de geneesheer haar in alle oprechtheid ten antwoord dat ik bijna toestemmend zou durven antwoorden, maar laat u door geen begin van over - winning misleiden. Indien gij volkomen lukken wilt, dan zal uwe laak niet alleen zwaar, maar ook heel lang zijn. O ik zal haar niet uioê worden. Zij bercikteu Fiankrijk's hoofdstad omtrent half mei, op het tijdstip, dat haar zulk een prachtig uiterlijk geelt, dank zij de in bloei slaande kastanjes harer talrijke lanen en perkeu en de trossen seringen en gouden regen, die zich alom over'dc tuinmuren heenwiegelen. Zelfs Alma werd door dit schouwspel opgewekt uil bare voortdurende angsten cn waoneer zy, op Iwan's arm geleund door den prachtigen tuiu der Tuilerietn of de Champs-Elysécs wandelde, of wel zich met hem Het verbond tusschen de Brusselsche radikalcn en de socialisten is dus geslo ten. Zij moeteu nu nog overeenkomen voor de verdeeling vau de zetels, cn hier bij zullen de radikalcn niet vceleisckcnd mogen zijn, want de socialisten, die zich als de hazen aanstellen, zijn vast beslo ten het leeuwenaandeel voor zich zeiven te behouden. Die arme radikalcn zullen zich moeten tevreden stellen met het steertje van de lijst, achter de leiders van het Maison du Peujrfe, die allen de eer der kandi datuur willen genieten, De doctriuairen van hunnen kant, zijn voornemen? slag te leveren met eeue vol ledige lijst, die zal opgemaakt worden door de Ligue libérale, iu meewerking met de liberale associaties der voorste den. Aan hunne eigene krachten overgelaten, zouden zij moeilijk tot de balloteering geraken, maar zij hopen, misschien ten onrechte, aanhangers te vinden onder de progressisten indien er zulke zijn die zich niet willen laten op sleeptouw nemen door de socialisten. De doctriuairen hadden gepoogd, met het oog op deze kieziug, de werklieden in te lijven onder de blauwe vlag. Deze po- giug is ellendig mislukt en dat kon niet anders wanneer de werkman geen christen meer is, is hij socialist. Van daar dat onder een stelsel met uitgebreid stemrecht, de doctrinaire partij tot onvermtjdelijkeu ondergang veroordeeld is. Zonder invloed op do massa, staat zij alleeu, machteloos, totdat zij geheel eu al van het politiek tooneel verdwijne. Dat zal het lot ziju der doctrinairen reeds velen onder hen zijn tot de genoe gens vau hot hijzonder leven terugge keerd anderen hebben een laatste toe vluchtsoord gevonden iu de stadhuizen maar daar ook zullen zij weldra uitver- jaagd worden. Te Brussel gelijk elders, is de stryd der toekomst tusschen katholieken en socialisten, Handelsblad Als men kortelings nog het staatkundig Europa doorliep zoo zag meu aau het hoofd vau vcrschillige lauden maunen die men soms de groote ouderlingen heette. En nu Bismarck, dc ijzereu Kanselier, heeft ziju wreed pantser mogen afleggen, tcr- iu hun rijtuig naar het Bois de Boulogne liet breu- gen, vroeg zij zic'i by oogenblikken af, wal er nog aan hun geluk zou kunnen ontbreken. Hare morgenden besteedde zy thans drukker dan ooit aau het volgen der geneeskundige lossen en in den avond studeerde zij zoo hardnekkig latijn, dat haar echlgcuoot dikwijls alleen uit meêljjden met haar eene wandeling of een ril voorstelde. Aanstonds was zy dan gereed, aan zyn verlangen te voldoen; maar dan haalde zij des nachts hare schade in, want zy duchtte den volgenden winteren wilde gewapend zijn tegen den vjjand. Eens op een avond, dat zy wéér hare boeken had opgenomen, zegde haar echtgenoot lachend Gij zijl toch een gezellig vrouwkc. Hel is waar, gij zit daar trouw aan mijne zijde, maar van een gere geld gesprek komt niets in. Hebben wy niet een ganscben middag daartoe vroeg zy, hem de band reikende. Dat is hetzelfde niet. Jk heb my dan ook door vrienden laten overhalen, nog een uurtje bjj hen te gaan praten. Bij vrienden en zjj was opeens overeind, want de oude vrees bad zich opuieuw meester van haar gemaakt. Prins Karoskine poogde te schertsen. Zou men niet zeggen, dat gij liever zoudt zien, dat ik naar vriendinnen ging lachte hij. Op mijn woord, ik wist tot heden toe niet, dat vrouwen zoo weinig jaloers konden zyn Ja, ik zou het verkiezen, antwoordde zy lang zaam. Ik zou jaloersch zijn, ik ken mij zelve maar wijl hij al het o Kulturkampf gelijk speeltuigen zag in brokken breken. En om in het metaal te blijven aan zijn rampzalig kanselierschap eigen zit hij nu vierkant in het oud-ijzer. Frère, de hoogmoedige Belgische Ou derling, dacht ook de Kerk te mogen aangaan Don Nuntius vau den Paus zond hij henen, de kerkelijke inrichtingen ging hij te keer de ziel vau het kind liet hij aan den Godsdienst ontrukken. Wan neer zijn hoofd nog vol ontwerpeu zat, werd hij onbarmhartiglijk van het Be stuur afgokegeld. Zijnen laatsten tijd mocht hij in verveling en deernis slijten. En reeds bewaart het graf zijn asch. Dit is de tweede ouderling. Gladstone in Engeland was het hoofd der liberale partij. De Engelschcn heetten hem The greant old man. Bekennen wy het 't was en 't is nog een eerbiedwaar dig man, aller achting waard, want de Eugelsche liberalen zijn aan de onze niet te vergelijken. Gladstone muntte altijd uit door zijn verheven karakter en zijn wijs beleid. Nochtans in de schoolkwestie zocht hij aan de katholieken het recht niet toe te kennen, waarop zij aanspraak maken mochten. En Gladstone met zijne partij is af. Crispi, stond niettegenstaande zyce hooge jaren, den 20 september laatst, nog bedreigingen uit te braken tegen Paus en Kerk. Hij was de almachtige dwingeland, waarvoor gansch Italië heelde. Ilij was de steunpilaar der Vrijmetselarij. En ziet, God kiest eenen Afrikaanschen vorst, den Negus van Abyssiuië, die alhoewel lid eener afgescheidene kerk, toch de christclijkstc en de vredelievendste ge voelens in het hart draagt. Menelik ver slaat de Italiaansche benden door Crispi, zonder oorlogsverklaring, op zijnen voor vaderlijken grond gezonden. En Crispi, die dacht den Paus te doen beven, mag het zelf op een loopen zetten zoodanig is de woedo van het volk tegen hem ont stoken. Vcrwensching cn vermaledijding vervolgen hem op alle zyne wegen. Een ouderling alleen blijft gelijk eene rots, pal en sterk, gelijk eene verlichtende baak aan don hemeltrans Leo XIII I Niettegenstaande alle koningen hem eens verloochend hebben, blijft hij door allo volkeren gegroet eu gekroond, zooda nig dat do vorsten, ja zelfs de afgeschei dene, door de grootheid van zijn gezag als overwonnen, zich gedwongen voelen hem beurtelings weder hulde te gaan bewij zen. Wien God bewaart is wel bewaard 1 Et non prceoalcbunt. zij zullen niet overwinnen had Crispi uitdagend naar het Vatikaan tydens het goddelooze feest geroepen, tegen de Kerk willende koeren het woord Christus, dat Rome's macht bezegelde en voor alle eeuwen verze- wat is jaloezie iu vergelijking van den angst voor uw leven Hoe kunt gij nu zoo kinderachtig zyn, lieve f Mijn leven loopt immers geen gevaar Zy was hem genaderd eu liet de hand op zynen schouder rusten. Iwan zegde zij, hem dwingende haar aan tn zien. Gij zijt goed en vriendelijk voor my gaweest sedert ons huwelijk maar er zijn uren, waarop ik zou kunnen verlangen, dat gij niet ontzien hadt mij tc slaan en ongelukkig te maken, zoo gij slechts het verleden hadt willen vergeten. Dat telkens opnieuw vreezen voor uwe veilig heid is mij eene pijniging, die alle beschrijving te boven gaat. Zoo gij mij waarlijk lief hebt, wilt gij mij dan de gemoedsrust uiet weet geven door my te zwe ren, dat gij vooi taan van alle staatkundige komplot- leu zult afzien O I ik bid u, ik, die nooit wéér om iets anders zal vragen. Ik ben dus niet try meer, met mijn leven te doen wat ik wil bromde hy op ruweu toon, beloof het mij cn gij zult voor altijd en in allea volkomen vrjj ziju ik zal u uooit zei Is vragen waar en op welke wijze gij uw lijd doorbrengt, maar hebt meelijden dat leven, waarover gij spreekt, behoort het mij niet toe, sedert ik het aan den dood be twistte O Ik wist wel, dat gij mjj den een of anderen dag uwe weldaden zoudt verwijten I riep bjj diiftig. Wordt voortgezet)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1