fl -*r 0 D O D Donderdag 18 Maart 1897. 5 centiemen per nummer. 51ste Jaar 5142. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Kiezingen voor den Werkrechtersraad van Aalst. Dus allen gestemd onder de Ster De kiezing begint om 9 uren laatste oproeping om 12 uren ofte middag. Hebt medelijden W VRIJHEID en PROTESTANTISM DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Guique Buum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften word m niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 17 Maart 1897. VAN 21 MAART 1897. Kollege der kiezers-Werklieden. Katholieke lijst Socialisten Hier kiest men g Werkend lid wiens mandaat eindigt op 31 December 1903. Reeks A. Blanckaert Vrije liefde, jj Eigendom is diefstal. j Plaatsvervangend lid wier mandaat eindigt op 31 December 1903. Reeks A en B. Walleze Noch God, noch Meester. i Onderrichtingen voor den kiezer. Hoe men stemt Wanneer de kiezer wordt opgeroepen, treedt bij binnen, begeeft zicb by den Voorzitter van i 't kicsbureel en vertoont zijne identiteitskaart. Niemamd raag tot de stemming too- gelaten worden ten zij hij drager is van zijne identiteitskaart. Dus de kaart niet vergeten meè te nemen. Op-vertoon dezer kaart, levert de Voorzitter den stembrief in vieren geplooid af. De kiezer begeeft zich dan naar den afzonderenden lessenaar en maakt met het potlood dat daar te zijner beschikking is gesteld, het wit punt zwart van het zwart vakje of vierkant onder de ster. Zoo stcmt men voor de katholieke kandidaten. Op letten van bet puntje des potloods niet in den mond te steken om het vochtig te maken, want men loopt gevaar van den stembrief nietig te maken. Ware bet puntje van 't potlood te kort geworden of afgebroken, dan ver zoekt men den beer Voorzitter het te willen laten aanscherpen. Wanneer men den stembrief bevuilt of meu er, bij ongeval, een teeken, een schreefje zou op maken, dan mag men een tweeden stembrief vragen. Het mag zelfs meermaals voorvallen. Wanneer men dan het wit puntje van 't zwart vierkant onder de ster heeft zwart gemaakt, vouwt meu den stembrief weêr in zijne plooien, men begeeft zich naar 't bureel, overhandigt hem, met de zijde waarop het zegel is geplaatst naar boven, aan den Voorzitter welke hem in de bus neêrlegt. Men groet het Bureel, men heeft zijne plicht volbracht en mag er van door trekken. Dus, katholieke kiezers-werklieden van Stad en Dorp allen als een man gestemd onder de ster, voor de katholieke kandidaten De zegepraal der katholieke kandidaten zal schitterend zijn, in dien alle katholieken hunne plicht kwijten gelijk het betaamt. De Vrederechter van het kanton van Heron beeft een vonnis uitgesproken, dat de duivenliefhebbers sterk aanbelangt. In Juli 11., bad een liefhebber van Ninace eene allerbeste reisduif, die reeds ver scheidene eerste pryzen gewonnen had, m eea wcdstrijd laten deelnemen. 'Een gebuur die jaloersch was besloot den liefhebber ocne kwade poets tc spelen. Nauwelyks was de aankomst der duif gemeld, of zijne vrouw joeg al de duiven uit den kijker. De duif, die anders oogeublikkelijk op Rkk0 ki-ïker blecf achter en de lief- 70 V- .!erloor daardoor eene som van '3 fr. Hij daagde de echtgenooten X 'oorden vrederechter die hen tot terug gaaf van de 73 fr. en de kosten ver oordeelde. Ik word nu al recht oud zeide Leo XIII, iu 't jaar 1893, tot zijn geneesheer. Zeg mij eens eerlijk boe lang, denkt gij, heb ik nog te leven Heilige Vader, - antwoordde de go- neesheer, als er niets onverwachts ge beurt, kunt gij zeker nog vijf jaar leven.» «Vijfjaar? Bravo» zeide de Paus; dan ben ik 88. Dat is precies de ouder dom, op welken ik zal sterven naar een goede Franciscaner-broeder mij indertijd voorspeld heeft. Do broeder, dien de Paus bedoelde, was frater Antonio Marcbi, die iD de Meimaand van 1891, in geur.van heilig heid, te Rome is overledon. Reeds onder het Pausschap van PiusIX, had frater Antonio voorspeld, dat die Paus meer dan dertig jaar op den Stoel van Petrus zou zitten. Ja, geëerde lezers, gij allen die katho lieken zijt, wij roepen u toe Hebt me delijden Sedert geruimen tijd hoerscht er in Indië een vreeslijke hongersnood die reeds duizenden en duizeuden mensehen, na een akelig lijden, ijselijke folteringen, ten grave heeft gesleept. En niet alleen de hongersnood heerscht er, maar tevens woedt er de pest veel gevaarlijker, verschrikkelijker cn afschu welijker dan ooit in vorige eeuwen is gehoord geworden. De toestand is afgrijselijk en de nood hartverscheurend. A fame elpeste libera ons, Domine Van durentijd en pest verlost ons Heer Zoo baden onze Belgische voorouders wanneer die gceseleude plagen onze ge westen teisterden. Durentijd en pest zijn er nu toch groo- tere kwalen die een volk kunnen teis teren 1 Duizenden menschen sterven in Indië na al de folteringen van den honger ver duurd te hebben of worden door de pest weggemaaid. Tusscben die arme pestlijders, tusschen die armzalige hongerigen telt men dui zenden christenen. België heeft het initiatief genomen van eene algemeene beweging te doen ont staan om de ongelukkige indiërs ter hulp te komen. Dat is eene eer voor 't Belgische volk 't welk dan ook als een toonbeeld aan andere naties wordt voorgesteld. Wanneer de H. Franciscus-Xaverius, over ruim 300 jaren, aan de bekeering van Indië tot het waar geloof werkte, dan vroeg hij aan den H. Ignatius, zijuen overste, dat hij hem medehelpers zou zen den. Da mini Belgas Zend mij Bel genschreef hij. I)e Belgen hoorden de stem vau den II. Apostel van Indië geld, goed en bloed werden opgeofferd om in die verre streken het rijk van Christus uit te brei den. Sedertdien is de icycr van de Belgen niet verzwakt nog altijd zijn daar Bel gische zendelingeu aan 't werk ora dit werelddeel door de fakkel des geloofs te verlichten. Doch nu heden dreigen hongersnood en pest deze missiën, de vruchten van zooveel arbeid, het werk van zooveel eeuwen te vernietigen. Meu moet de verbalen der raissiouna- rissen lezen om zich een gedacht te kun nen geven van de ellenden die in Indië heerschen en der gevaren die de Belgi sche missiën er loopen. Het is geen scbaarschheid van levens middelen, schrijft Pater Hoffmann uit Banchi,maar wel degelijk de hongersnood die met groote stappen nadert cn overal ontzetting verspreidten geen middel zie ik om mijne christenen te redden, indien mij geen edelmoedige hulp gezon den wordt. Hongersnood en hougersuood is twee, maar hier moet dat woord iu zync wezenlijke en gruwelijke beteekonis verstaan worden. Van het einde van Augustus tot den 2 November, meldt Pater Fleurquin, uit Noatali, is er maar eeu dag vau regen geweest. De twee derden van den oogst zijn verloren de rijst is op het veld ver droogd en wat overgebleven was wordt nu afgevreten door de insecten die op andere jaren door den regen verdelgd werden. Van nu tot September mag men niet hopen een enkel korrel rijst te win nen. Om in het leven tc blijven voegt de E. Pator Depelchiu er bij, moeten onze christenen zich vergenoegen met wilde boomvruchten en wortels die zij in de bosschen gaan ontgraveu. Het naderen van den hongersnood drijft de kinderen naar de scholen der zusters. De zusters van Loretto hebben er reeds meer dan vier honderd opgenomen waar van er vele van meer dan 25 uren ver gekomen zijn. Den 10 Januari schreef de E. P. Felix capucijn, aan den provinciaal zijner orde Eenigc dagen geleden deed ik myne ronde door het dorp. Op eenige stappen van mij af zag ik kinderen op den grond liggen of liever over den grond kruipend. Ik ging nader bij hen en tol mijne verba zing vond ik hen bezig met de walgelijk ste vuilnissen te eten. Mijn leidsman zegde mij dat die kinderen aldus sedert drie a vier dagen waren op straat gelegd omdat hunne ouders geen enkel korrel rijst meer hadden, en dat, indien ik ze nic-t ter hulp kwam, zij onvermijdelijk van honger moesten omkomen. Ik kou iu 't eerst niet gelooven wat mijn gids mij zegde. Ik ging dan de ouders opzoeken en trad hunne hut binuen. Wat naaktheid, wat ellende. Geen bed, geen enkel meubel meer. Niets dan twee aarden potten met een walgwekkend wa ter in. Het eonige bed dat zij bezaten, hadden zij voor vijf anna's verkocht om er wat voedsel voor te kunnen koopeu. De klecderen van den vader waren niets meer dan lompen en die van de moeder niet veel meer. En verder schrijft dezelfde missionna- is Over drie dagen werd ik bij eene zieke geroepen die aan eene moeraskoorts leed, welke haar geheel verteerde. Na haar eenige medicijnen gegeven te hebben, wierp hare oude moeder zich ter aarde eu raakte met haar hoofd aan mijne voeten. Op mijne vraag wat dat beteekende toon de zij mij een aarden pot ten halve met wild gekookt gras gevuld. Zie, zegde zij, dat is sedert twee dagen onseenig voedsel. In den naam van Christus, geef ons toch iets te eten. Is het niet hartverscheurend, en wie zal beslissen welke van beiden het meest te beklagen zijn ofwel die ongelukkige uit- gehongerden, ofwel ouze arme mission- narissen, die heden de ellende aanschou wen en misschien morgen als slachtoffers ervan bezwijken Is het zedelijk lijden dier apostelen, hunne vrees van dat werk, waar de Bel- gcu zich sedert eeuwen aan hebben toe gewijd, te zien tc niet gaan, de zaligheid van duizenden zielen in gevaar gebracht niet even grievend als de foltering vau den hougersuood Elke missie is een middenpunt waar christenen en heidenen bij menigten uaar toestrooraen om in den naam van Chris tus bescherming eu hulp af te smeeken aan elke missie is eene school gehecht, met jonge geloovigen gevuld, die de toe komst zelve van de christenheid zijn. Zullen nu de missionnarisseu die arme hongerlijders, echt wandelende geraam ten, moeten wegzeuden Zullen zij die kindereu moeten wegjagen waar zij zoo veel verwachtingen van koeiterden, en dat op een oogenblik waarop het grootste schouwspel der christelijke liefdadigheid en zelfopoffering er duizenden tot God zou voeren. Indien men ons ter hulp komt, schreef Pater Vau der Lindeu, uit Kunthi, zal dit jaar dat zoo vreeselijk dreigt te wor den een jaar van zegening ziju getuigen zyndc van de bezorgdheid der missionua- rissen voor hunne bekeerlingen, zullen de heidenen het godsdienstig onderricht komen vragen eu zal onze school bloeieu- der ziju dan zij ooit geweest is. Hoe treffend is dat geloof, die straal van hoop te midden van zooveel angsten. De gecsel die heden de missiën in hun bestaan zelf bedreigt, kan voor een groot getal een werktuig vau zaligheid worden. Het komt den Belgen toe dat mirakel door hun medelijdend hart en hunne offervaardigheid te bewerken. Voor Gods zegen bestaat er geen af stand. liet goed dat ginder door hunne liefdadigheid zal gesticht worden zal in verhonderdvoudigen zegen naar ons va derland terugkeeren. Uit verschillige deelen van België heeft M. Leonidas Metaxas, consul-gene raal vau Griekenland, te Antwerpen, aaubiediugen ontvaugen van jonge Bel gen, welke verlangen dienst te nemen als vrijwilligers in het Grieksche loger. Velen denken, schryft M. V. in Het Handelsblad, dat de zoogezegde hervor ming voordeelig is geweest aan do vrij heid van 't menschdom. Niets is verkeer- der. Overal heeft do hervorming de vrij heid ingekrompen in vele landen heeft zij ze te niet gedaan. Voor de hervorming was in alle chris- tene landen de macht der vorsten min of meer beperkt door aloude volksvertegen woordigende instellingen. De hervorming veroorzaakte overal ernstige onlusten. Om deze te dempen werd het middenbe stuur in alle katholieke landen versterkt, en de vorsten behielden de hun erkende buitengewoue rechten ook na het herstel der rust. In de protestansche landen was het veel erger. Daar werd overal alle volks vrijheid totaal gedood. De vorsten wer den onbeperkte alleenheerschers, de re publieken werden oligarchies of adel- egeeringen, maar regeeringen van eenen adel die zijn gezag niet trok uit naam cn afkomst, welke doorgaans met edelmoed gepaard gaan, maar uit geld en kuiperij, welke doorgaans hardvochtigheid en ik zucht verwekken. In Zweden, in Noorwegen en bijzonder in Denemark werden de koningen wille keurige meesters over lijf en goed hunner ouderdanen, en deden hen ongenadig lijden. Dat was ook zoo in Duitschland. In dit toen oneindig verdeelde land was het geldende recht: zoo de regeerder, zoo de religie. Sommige Duitsche vorsten veranderden iD hun leven 2, 3, ja 4 maal van religie, telkens moesten hunne on derdanen hen volgen. Dat bewijst hoe zeer de hervormiug de vrijheid van denkeu voordeelig was 1 Het vrije Engeland hoeft slechts eenen tijd van slavernij gekend den tijd der vorsten, die het van katholiek protestant maakten. Hendrik VIII trouwde 5 vrou wen, waarvan hij er een paar het hoofd deed afslaan, en andere verstiet. De koningin-jnaap<?Elizabeth handelde eveneens met sommigen barer gunstel- lingcnonder hare 4Gjarige regeering stierven 80,000 katholieken voor hun ge loof op het schavot. In de protestantschc kantons van Zwit serland en rijks-stedcu vau Duitschland werd het volk zijne rechten ontnomen, en alle macht kwam in haDden van een klein getal familiën, rijk geworden in de door de hervorming veroorzaakte omwen telingen. Dat gebeurde ook iu Holland, en hier had het eene aardige woorden-verwarring tot. gevolg. De republikauen waren er de aanhan gers der dwingelandij en ze steunden de oligarchie, de monarchisten waren er de volksgezinden ze steunden do stadhou ders, die ook aan burgers en boeren poli tieke rechten toekenden. Geen dezer feiten wordt door geleerde protestanten of liberalen betwist. Maar zij hebben er een merkweerdig antwoord op Ondanks alles waren dc protestanten de stichters of horstellers der vrijheid omdat zij het Pausdom bestreden, dat naar de wcreldbeheerschiDg streeft. Well wel I... Van alle christenc volken zijn de Bel gen het meest vrye, de Russen het minst vrije. De Belgen ziju der Pauzen trouwste zonen, de Russen zijn der Pauzen mach tigste vijanden. Dus zyn de Belgen de vijanden, de Russen de voorvechters der menschelijke vrijheid V. Als 't waar is. Een konfrater ver zekert dat de Regeering stellig besloten is, nog tijdens dezen zittijd de wet op de Takvereeniging te doen stemmen. We zijn overtuigd dat de inzichten der Regccring uitmuntend zyn. Doch zullen de werkzaamheden der Kamer genoeg gevorderd zijn? Eu zal men de herinrichting der Bur gerwacht den voorrang niet geven Wij hopen het niet, doch vroezen het.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 1