Zondag 22 Augusti 1897.
5 centiemenper nummer.
52ste Jaar 3186.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Deelneming-
in de Winsten.
St-Lievens-Zotten
Maskaraden
GRRROOTE
Monstermeeting
^Landbouw.
Gebroodroofd. r„'tZij"einJe"
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cuique luum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen cp
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel©
van dit blad.
Aalst, 23 Augusti 1897.
Met genoegen mogen wij bestatigen dat
de deelneming in de winsten langzamen
voortgang doet in het vereenigd Konink
rijk. Die vooruitgang, hoe tra&g hij ook
zij, laat ons toe veel hoop voor de toe
komst te koesteren. Wij kunnen ons im
mers van de gedachte, van de overtuiging
niet ontdoen dat, benevens zekere andere
maatschappelijke inrichtingen ten voor-
deele der werklieden, in eene rechtscha
pene toepassing van die hervorming, de
oplossing der sociale kwestie ligt.
De voorbrengst heeft twee faktoren
welke even noodzakelijk zijn zij zijn zoo
innig aan elkander verbonden dat ze
onafscheidbaar zijn. Het zijn de arbeid
en het kapitaal. Daar zo beiden even
noodwendig zyn, it het rechtvaardig dat
beiden de vruchten zouden deelen.
Tegenwoordig bestaan er twee scholen.
De eene, het socialism, wil alles aan het
werk toekennen, de andere, hetmanches-
terianisme, door het liberalism der Fran-
sche omwenteling ter wereld gebracht,
verliest don rol van den arbeid uit het
oog.
Beide steltels zijn even valsch. De
Suldene binnenweg bevat hier wederom
e waarheid volgens de latijnsche spreuk
in media virtus. Die guldene binnenweg
is de deelneming in de winst.
Zekerlijk bestaan er tegen die hervor
ming vele tegenwerpingen maar niet eene
is er "welke eene goede toepassing onmo
gelijk maakt voor iemand die kalm en
met rechtschapen oog en hert den toe
stand en den gang der zaken inziet. Ons
doel is het niet om daarover uit te wijden;
nochtans aan de mannen van goeden wii
zullen wij vragen hoe het komt en om
welke rede de socialisten zoo hevig tegen
de deelneming in de winsten zijn Wan
neer eene hervorming, zoo gunstig voor
de werklieden, zooveel tegenstand ont
moet by de vyanden der maatschappij,
dan is dit het klaarste bewijs dat het
oneindig moet bijdragen tot het stichten
van eenen duurzamen vrede op sociaal
gebied.
Over do voordeden der deelneming in
de winsten zullen wy eens afzonderlijk
handelen. Wij behoeven daartoe slechts
het werkje van dr F. R. te openen Do
Daghuur.
In 1895 waren er in Engeland 78 inrich
tingen die te zamen 23,947 tot 26,187
werklieden bezigden. Het verschil dier
cijfers komt hieruit voort dat zekere
nijverheden, in zekere jaargetijden, hunne
werklieden moeten afdaaken.
De berekening voor 1896, die onlangs
is verschenen begrijpt een gezamenlijk
getal van 85 inrichtingen waar te zamen
43,721 tot 45,592 werklieden worden
gebezigd. Hier is dus eene merkbaren
vooruitgang aan te stippen. Er zijn dus
7 nijverheden en 20,000 werklieden meer
dan in 1895.
(1 46 7.)
VERVOLG.
Vervolgens liet hem de Abt de relikwiën
eeren en al de kloosterlingen deden Karei van
Bonrgondië uitgeleide tot de plaatse waar zij
hem hadden onthaald. Dan verbeidde hem
de stoet der Gontenaren, die honnen nieuwen
Heer en Meester vergezelden tot aan de kerk,
die nu hare oude benaming van Sl-Jan voor
die van S'-Baafa heeft verruild. Hier werden
de zelfde ceremonie-beden gezegd. De Vorst
wierp zich voor 't altaar vanS'-Jan ter aarde.
Bidder Joos Triest, Greffier van den Bloede,
las hem in het Doitsch den inhoud van den
inhuldigingseed, en Karei met de hand op de
heilige Evangeliën en op het kruis van S'-
Blaaius, zwoer aanstonds Vlaanderens onaf
hankelijkheid te waarborgen, VlaanderenB
rechten en vrijheden, alsmede de voorrechten
der stad Gent te verdedigen en te handhaven
den arme zoowel als den rijke recht te doen,
in een woord, zich als eenen waren ridder en
goeden graaf van Vlaanderen te gedragen.
Na dit alles geëindigd was, lsidde Mijnheer
Het aangroeien van het getal werk
lieden, zegt Het Arbeidsblad - van Juli
1897, is bijzonderlijk te wijten aan de
versmelting van de firma Sir Soseph With-
worth en C°'\te Manchester met de firma
Sir W. S. Armstrong, Witchell en O18
van Newcastle. In die twee heden ver-
eenigde inrichtingen werken te zamen
21,000 werklieden en de deelneming in
de winsten, die in het eerste bestaat is
tot het tweede, door het feit der ineen
smelting, uitgebreid.
Er i waren 23 inrichtingen waar geeu
winst bestond. Het gemiddeld beloop der
premie beloopt tot 4,9 ten honderd van
het gezamenlijke der betaalde loonen.
Laat men buiten de berekening de 23
inrichtingen, waar geen winst bestaat,
dan beloopt de premie voor ieder werk
man tot 10,3 ten honderd van het loon.
Wij zijn overtuigd dat daar baas en
werkman geen oorlog voeren maar vrien
den zijn, lijk het de natuur vereischt en
lyk hun welbegrepen belang het wil.
Voorzeker daar zullen geene werkstakin
gen plaats hebben.
De liberalen, maar het zijn goede kris
tenen 1 riep Het Land van Aelst erg
boos op Benderbode uit. Van zijnen kant
verbeterde ons geuzenorgaan dit gezegde
en beweerde dat zij liberalen nooit de
dogma's zouden aanraken; dat zij eerbied
hebben voor alle overtuiging.
Schoone eerbied, voorwaar. Wij hebben
er reeds eenige staaltjes van gegeven.
Wij gaan voortmet duizende bewijzen
moeten wij betoogen dat liberalismus en
Godsdienst onvereenigbaar zijn en onze
Aalstersche geuzerij een masker aanzet
wanneer zij, door haar orgaan, beweert dat
zij den Godsdienst eerbiedigt en nooit de
dogma's aanraakt.
In zijn nummer van 23 Augusti 1891
schrijft Dendergalm
Als er eene HEL is dan moet
er Onz' Heer ook in. Hij kan zich
kwaad maken als een Engelsch haantje
en in zijn vet schieten als een hemel-
n dragonder B die tegen de liberale ga
zetten dondert.
Het is voor ons te laag om op zulke vui
ge godslasteringen te antwoorden. Wij be
statigen dat de gemaskerde Dendergalm
niettegenstaande zijne beweringen, door
'tLand bevestigd,de dogmat aanraakt.
Dat is één.
Wij hebben reeds bewezen dat de God
heid van Onzen Zaligmaker kras weg
wordt geloochend. Hier volgt eenejtweede
tekstwat bewijst dat wij hier met eene
overtuiging te doen hebbnn.
- Jesus, de meest volmaakste
mensch gaf der wereld zijne idëec.
Zoo schrijft Dendergalm in zijn num
mer van 29 November 1891. Men ziet
zijne overtuiging is van gisteren niet. Te
belachelijker is het nu het tegenoverge
stelde te komen verklaren.
Zouden wij echter met eenen kazak-
keerder te doed hebben
Triest den Hertog onder den toren en gaf hem
het zeel der klok in hand aanstonds deed de
Vorst alsof hij luidde, en inderdaad de klok
klepte tot driemaal toe, zoo als een oud ge
bruik het vergde.
Eene wijle daarna, hief de Bisschop van
Doornijk het Tk Dkum aan in den prachtigen
tempel, wiens hoogen toren men toen aan
't voltooien was.
Nauwelijks had de Graaf van Vlaanderen
de kerk verlaten of hij viel in de handen van
eenen derden redenaar. Ditmaal was het
Meester Peeter Bierman, die den Vorst, in
name der Neeringen-Dekens, het woord toe-
b tuurde.
Na die nieuwe redevoering onderstaan te
hebben, begaf zich Karei langs de S'-Jans-
strant en het Belfort naar het Schepenhuis,
dat gansch in 't zwart behangen was. llij
dronk er don eerewijn en benoemde er Niklaas
Triest, broeder van den Greffier van den
Bloede, tot Opperballieuw der stad.
Nu mocht de Hertog vau Bourgondië het
einde zien van al die gedwongens en weinig
verlustigende plichtplegingen. Na eene pooze
ten stodhuize te hebben vertoefd, klom hij
•eder te paard en begaf zich langs de Sche-
penhnisstroat naar de Vrijdagmarkt, waar
hij een gebouw intrad, dat den naam voerde
van Hoochuis, en dat sinds onheugelijken tijd
gebezigd wierd ter inhuldiging van Vlaande
rens Graven.
De kerels, die niet bijten zullen -
hebben op onze eenvoudige vragen nog
niet geantwoord. Het was zoo gemakke
lijk daarop ja. of keek te antwoorden
maar onze moedige mannen, die hun
artikels gaan onderteekenen ft zal 'nen
slaggeven 1durven niet, dat zou hun mis
schien kunnen in 't nauw brengen.
Onder voorwendsel dat we sermoenen
houden ontvluchten zij de bespreking
Wat moed ze toch hebben 1
Die groote geleerden schrijven
We meenen nog, dat men do preek
moet laten doen door mannen van het
vak, en een blad de pretentie niet mag
hebben konkurrencie te doen aan de
- predikanten van stiel.
Sedert weken wil Denderbode ons een
sermoen doen houden. Hij blijft hard-
nekkig beweren, dat wij voor onze
lezers de dogma's moeten bespreken,
welke de gewone tekst zijn van de zon-
dagsermoonen.
Ziet ge ons eiken zondag plechtiglijk
uitweiden over de mysteriën der H.
- Drievuldigheid, der Onbevlekte Ont-
vaDgenis, der mirakelen.
Wij vragen die heeren Dendergalmers
geen beschouwingen over de mysteriën.
Wij houden ze daarvoor te onbekwaam
alhoewel zij verwaandheid voor duizen
den bezitten.
Groote heeren, de vragen die wij u
stelden, zijn niet uitsluitend van het ge
bied der godgeleerdheid zij maken deel
van alle ernstige overtuiging van ieder
geleerden en ontwikkelden mensch. Zij
behooren eerst en vooral tot de wijsbe
geerte en, als denkende wezens, mogen de
schrijvers van Dendergalm die vragen
van uabij beschouwen zonder daarvoor in
sermoenen te hervallen.
De bewering der Dendergalmers is dus
een heel kale uitvlucht, weerdig van
mannen die zich genoodzaakt voelen een
masker aan te trekken om toch het wag
gelend geuzenkraam een oogenblik langer
recht te houden, om den doodstrijd eenen
stond te verlengen. Wat zeg ik als partij
zijn zij reeds dood, zij zijn goede kriste
nen geworden en hebbeu bij de demo-
kraten plaats genomen. Op hunne mee
tings zullen wij de antwoorden moeten
gaan zoeken.
Zullen wij ze daar wel vinden, want
't zijn hazen 1...
Groot Festival te Hofstade, op
Zondag 22 Oogst aanst. De katholieke
Trompetters-Club zal vergaderen in zijn
lokaal bij den heer Frans Tack, recht
over Chipka om 2 uren namiddag, om
zich met muziek en kartel aan 't hoofd te
hegeven naar den Kath. Werkmanskriug
alwaar de andere maatschappijen zich
zullen vereenigen om zich naar het Feest
van het manhaftig Hofstade te begeven.
Vertrek om 2 i/z uren stipt.
Alle katholieke vrienden worden ver
zocht de uitstap mede te maken.
Jambonus I.
Dit Steen (het is zoo dat men te Gent
soortgelijke gebouwen noemde), was breed
van omvang, doch niets merkwaardigs trof
men er in aan, 't en ware de groote zaal
waar de Gentsche gilden niet zelden hnnnen
Vorst ten disch verzochten, en die diepe
knilen waar het Magistraat, bij oproer op
de Vrijdagmarkt, de vastgegrepene muiters
oogenblikkeÜjk in opsloot. Heel de voorgevel
van het Hooghuis was met zwarte wollen
stoffen omhangen, waar witte festoenen eu
zilveren franjen op heen kronkelden. In het
balkon van 't middenvenster, dat als een
spreekgestoelte op de markt uitsprong, rustte
een zwart fluweelen kussen, 't welk het wapen
van Bourgondië scheen te dragen. De Vrij
dagmarkt krielde van volk. Al de gilden wa
ren er verzameld. Het ware niet gemakkelijk
geweest, al die onderscheidene Neeringen
tusschen die krioelende menigte te erkennen,
daar dan ook bij het vredetraktaat van Ga
vere al hunne vanen werden aangeslagen
doch wie een weinig met de toenmaals be
staande volkskleedij bekend was, kon licht
opmaken, aan welk slach van ambacht, deze
of gene gilde toebehoorde.
Karei verscheen in het balkon, liet zynen
stijven blik over die menigte dwalen, welke
hem met de grootste toejuichingen onthaalde,
en die hij beantwoordde, met bij poozen en
als werktuigelijk toe te knikken. Toen het
een weinig stil geworden was, verscheen Ni-
te ST. LIEVENS-HOUTEM.
Verledèn zondag, zijnde 15 Oogst, kwa
men tot St. Lievens-Houtera toe, wijk
Krappenijk,vier verlichte en heete bollen
meé alle middels in 't zak om do men-
schen gelukkig te maken en hun den
Hemel te brengen van op aarde, ('t En
was niet te verwonderen dat het heet was
en doef). Ze trokken binnen in d'herberg
van Philemon Fosselle en Fie D'Hondt.
't Volk stroomde er naar toe om naar
d'hemelsche leering te gaan luisteren
vijf a zes donchisten vreemdelingen, een
tiental brave katholieke menschcn die
'nen keer wilden lachen, en daarbij een
vijftigtal kinderen, meisjes en vrouwen
met hunnen bundel op den arm.
Eerste vertoog.
Zeeveraar n° 1 met behulp van twee
zijner manschappen is op 'nen stoel ge
raakt.)
Hola opgelet I de pachten moeten af
slaan, d'oude menschen moeten een pen
sioen hebben, dc Fransmans moeten
verdedigd worden, 't werkvolk m'oet min
werken en meer winnen in een woord,
g'heel de wereld moet omgekeerd wor
den en herschapen in een paradijs 1
En de middel om dat te bekomen Wel
't is eenvoudig stemt voor ons, stemt
voor .le donchisten, stemt voor de werold-
herbakkers, en 't is er meê gepast 1?!? (Of
er gelachen werd 1 1)
Indien de Bisschop tegen ons is en
onzen hoofdman straft, 't is omdat hij
omringd is van vleiërs, valschaards en
leugenaars I?l?
Tweede vertoog.
(Knevel n° 2 staat op t gestoelte)
Hola menschen opgelet
Kiuderen, meisjes en vrouwen, ge moet
werken voor de kristene volkspartij, ge
moet uw vaders, uwen uwe maunen
doeu stemmen voor de donchisten en ge
zult allemaal in den derden Hemel zitten.
Maar niet te luisteren, zello naar de pas
toors die op den preêkstoel of in den
biechtstoel zouden uitvallen tegen ons
ze doen dat om de rijke menschen te
behagen z'en hebbeu hun meê geeu
politiek te bemoeien. Wij, wij ziju de
redders van 't volk werkt en stemt
voor ons en gij zijt gered 1 1
Derde tooneel.
(Chiksken n° 3 hij pakt eerst 'nen
grooten borrel van vijf eens.)
Hola opgelet 't Werkvolk wordt ver
drukt wij hebben het ook ondervonden
maar, menschen, doet gelijk wij
vereenigt u eu richt coöperatieven op
en we winnen reeds geld lijk slijk en go
zult ook rijk worden
Vierde tooneel.
(Slodder n° -4 meê 'nen rooden neusdoek
rond zijnen nek.)
Hola menschen, hier zijn de liekes
van de redderspartij 1 Kom maar bii, kom
maar bij Vijf centiemen voor een liekeu
kolaas Triest, de nieuwe Stadsballieuw, op
den voortrap van het Hooghuis, waar de drie
Hoofddekens, en al de Opperdekens der am
bachten verzameld waren. De trommels sloe
gen het sein en er kwam onder de menigte
eene plechtige stilte. In den naam des volks,
'twelk zij hier vertegenwoordigden, legden
de Dekens, de eene na den anderen, in de
handen van Mijnheer Triest den gewonen eed
van trouw en onderdanigheid aan den nieu
wen Graaf van Vlaandoren af.
De Hertog van Bourgondië bereidde zich
om het balkon uit te treden, wanneer Philips
van Commene die zich aan des Hertogen zijde
bevond, hem eene groote woeling, welke on
der het venster plaats greep, deed bemerken.
Karei boog zich om te zien, en op het zelfde
oogenblik naderden eenige Schepenen den
voortrap, alsmede den Grootdeken der wo-
vers, der ambachten en der burgerijen do
deken der 52 neeringou en eeu aantal uan-
zieulijke poorters wierp zich met opgeheven
handen op de knieën, en bad hem vurig, dat
hij uit hoofde zijner Blijde Inkomste, deu
Gentenaren al die voorrechten en vrijheden
zou terugschenken, waarvan men hen
reeds sedert dertien jaren had beroofd. Wel
dra verhief het volk zijne stomme om die
smeekende bede te staven. Zulks bracht een
gerucht te wege zoo hevig, zoo verward, dat
er de Hertog als duizelig by werd. Zijne
koelbloedigheid hield echter stand en, of-
en baas Knevelmans gaat voorzingen
Alla mc-nschen, komt en koopt I 1 I (Der
tien liêkes wierden er verkocht of uitge
deeld).
Een plezier dat daar was, een plezier 1
En geestdrift
't Gfoot publiek trok zijn schouders op
en de felle redenaars, gevolgd van vier
of vijf van hun sleepdragers trokken er
van onder, zoopiteus en zoo deerlijk alsof
ze grooten honger hadden en beschaamd
waren van hunne heldendaden
Een oor- en ooggetuige.)
En nu een woord tot de menschen
van St. Lievens-Hautem
Eere aan u, mannen van St. Liovens,
voor uwe weerdige en deftige houding
Gaat voort met aan scheurmakers en
volksopmakers de eer der zotten aan te
doen I Blijft ouder u vereenigd voor den
vrede en den voorspoed 1
Luistert slechts naar mannon die het
wel meouoh met a en die u kunnen en
willen ondersteunen en verdedigen
De Gemeente Hofstade richt ter
gelegenheid der kermis een Veekweek-
syndicaat in, dat groot nut. zal bijbrengen
voor de landbouwers. De eerste tentoon
stelling heeft plaats op Kermis Dijnsdag,
24«t»n dezer, op den Kortenhoek.
Dergelijke feesten op kermisdagen
brengen nut eu vermaak meé en tevens is
er verteer voor de neringdoende inwoners.
De Leden van 't Landbouwcomice
Aalst, zuid, die begeeren zaaigraan te
zuiveren en te behandelen met deu treu
zelaar of zaadscheider, mogen zich wen-
deu tot den Eerw. Heer Van dee Scihtk-
een,.Bestuurder van Sl Martensgesticht,
Esplanade.
lodze jammer
klachten ofte jeremiaden die wekelijks in
't Land van Aelst en De Werkman op
gaan.
- Chipka wordt belegerd, ingesloten,
beschoten, ondermijnd, van vievers be-
- roofd... Het is de tortuur en do verker-
kering der Spaansche inkwisitie op
laugen termiju... Wie zal deu brood-
roof, de vervolging en do tortuur be-
schrijven
Wij deuken dat aan Chipka het spreek
woord moet worden toegepast
Geeft de sloefer een brood de klager
heeft geenen nood,
En inderdaad, op Chipka, heden gelijk
vroeger, ziju 5 boekdrukkersgezellen en
twee persdraaiers werkzaam.
Houdt men die werklieden willicht om
dc zon te kloppen
Nu, dat is fcuiet aannemelijk, want zoo
dwaas is men er toch niet.
En het tabaklabriek, nauwelijks ge
sticht door de heeren van Chipka, heeft
reeds eene groote uitbreiding genomen.
schoon een innige toorn zijne wezentrekken
betrok, en men bespeuren kon dat hij niet
ongaarne ter helle hadde willen zenden, wie
hem zoo in dergelijken strik had gelokt, gaf
hij met een teeken te verstaan dat hij tot «le
menigte wilde spreken.
Er ontstond aanstonds eene diepe stilte, en
ineu hoordo den Hertog met eene van aandoe
ning bevende stem de volgende woorden uiten:
Wij kennen nu uwe vraag en nu ook
verzoeken wij u deze ons schriftelijk in ons
paleis te overhandigen wij willen over de
punten, welke gij ons voorstelt, rijpelijk be
ramen. En zoo blijve n God gewillig eu gena
dig
Dan, om de algemoene aandacht van zich
af te wenden, en een eindo te stellen aan den
alleszins neteligen toestand, waarin hij bogon
te verkeereu, riep hij tot zijne wupouknech-
ten
Strooi geld onder het goede volk vun
Gent
Terwijl er alzoo allerlei munt, gouden, zil
veren, koperen penningen ter vereeuwiging
van het feest geslagen, over de gretige me
nigte regende, verliet de Hertog mot zijn ge
volg het Hooghuis. Eenige 6tonden later be
vond hij zich vermoeid en misnoegd terug in
die vorstelijke woon, welke sedert Lodewijk
Van Male immer te Gent, onder de benaming
van ïiBT Hof tk Walle, de verblijfplaats van
Vlaanderens Graven was gebleven.
Klokke Roeland van zondag 11, zegt
ons dat het schoonste vooruitzicht zich
opent voor bot samenwerkende tabakfa-
briek. De overvloed van w«>rk wordt zoo
groot «lat men deze week, 2 nieuwe
gasten heeft mooteu opzetten en een
nieuw spinmachien bestollen. -«
En de coöperatief van Chipka waar men
reeds de geneesmiddelen van Mgr. Kneipp,
geweefsels tijken, coutils, mat rasse n-
goed, velours, demit, lijnwaden, hemdens
enz enz verkoopt en waar men later brood
zal bakken, specerijen verkoopeu, schoe
nen maken, gelijk in den Gentschea
Vooruitdie coöperatief doet peerds-
devoiren om 't laatste pijltje gras van
onder de voeten der nceringdocners en
ambachtslieden van Stad en Buiten te
maaien.... Men houdt ook herberg op
Chipka eu wekelijks slaagt men in 7 Land
op de groote trom om er 't volk tc lokken.
Bovendien stelt men er petitiën op ca
schrijft men er brieven voor do licve-
kens....
En dan durft men putten in den grond
klagen. Geeft de stoefer een brood do
klager heeft geenen nood I
Dat de katholieken den penuing niet
jonuen aau Chipka, dat gelooven wij vrij
zo zouden meer dan goedzak moeten zijn
om de helden te bevoordceligen die huu
wekelijks in de groene organeu afschil
deren als zedelooze lieden, alsjsibbcdo-
tninés, flasjeskesmannen, vonten om in
d'erwteu te zetten, enz. enz.
Maar als de katholieken aan Chipka
den penning niet jonnen, wel dan leven
zij naar Lie voorschriften na in 7 Land
van Aelst van zondag 11. aau de groeuen
voorgehouden
Och, schrijft 't Landwe naderen tot
zulke groote en schoone tijden... Het
- volk gaat regeeren door zijne eensge-
- zindheid,om als grooten verbruiker
de vrienden te ondersteunen en
de vijanden te verlaten.... Wij
moeten ons vijanden niet sterker
maken.
't Ordewoord is gegeven Groenen
broodrooft uwe katholieke tegenstrevers
Dus, do helden van Chipka, de chefs
der coöperatieven,zeggen tot hunne groe
ne kliekjanncu Ge moogt uivc vijanden
den penning niet jonnen, want ge zoudt ze
verstoken, maar van deu andoren kant,
jammeren zij dat ze gebroodroofd worden
door de katholieken die hun den penning
niet willen jonnen eu hun niet willen
versterken. Wat zegt ge daarvan geachte
lezers
Alle verdere uitwijding schyut ons
overbodig
Posterijen. In September o. k.
worden bij den Postdienst wedstrijden
uitgeschreven voor honderd bedieningen
van hulpklcrk bij helftje ven.'eelen tus
schen «leVlaamsche eu de nietVlaamsche
candidaten.
De jonge lieden, die de voorwaarden
van dezen wedstrijd wenschen to keunen,
wenden zich tot de postkantoren.
De aanvragen worden ontvangen tot
31 Augustus.
V. MATTUYS BLOC.
In weerwil van de ontijdige en onverwachte
poging door de goede Lieden vun Gent bij den
Hertog aangewend, was dezo geenszins onte
vreden over het onthaal, welk hij in die stad
genoten had. Ook wilde hij er openlijk zijnen
dank over toonen met in het Hof te Wulle de
aanzienlijkste ingezetenen op eeu rijk en kos
telijk gastmaal te vereenigon. Op dit feeet
mochten ongedwoogene vreugd en de gulhar-
tigste eensgezindheid ongekrenkt onder de
uitgenoodigden heerschen. Overvloedig wer.
den er bekers geledigd op do gezondheid van
den nieuwen Graaf elke tong werd er wel-
iprekend om er liefde te uiten, welke do wijn
des Hertogen in aller herten ontstak dezen
kenden hem een hoogst aanminnig voorkomen
toe genen spraken met grooten lof over het
statige zijuer houding en het lieftallige van
zijnen glimlach anderen konden niet genoeg
uitweiden over de wonderlijke hoedanigheden
van zyn vernuft, en smolten als weg in be
wondering over de immer wel gepaste gees
tigheid zijner antwoorden allen waren eefiB
(iets wat niet zelden voorvalt, nis men zich
ter tafel van een nieuw ingehuldigd Vorst
bevindt), om den zoon verre boven deu vader
te verheffen en in hem allerlei begaafdheden
te ontdekken, waarvan zyn voorzaat heel en
gansch verstoken was.
(WORDT VOORTGEZET).