Pol en Stant.
Van tak
op tak.
Savonarola. -
De Wet van Beieren. -
Alles uit liefde voor het volk
Boerekrijg.
Kerk der Arme Clareny
Aflaat van Portiuncula.
Spaansche en Americaansche
0 0 E L 0 S
ZONDAGRUST.
Allerhande Nieuws.
Pol zit zijn pijpken te smooren op
den berm vóór de poortStant zet
er hem nevens.
Stant. Hewel, Pol, hoe is't er meê
Hoe Ter staan we met den oogst Ge 7.ijt nn
zeker toch kontent geweest van 't weer
Pol. StaBt, ge zoudt nen boer in éénen
keer zijn knnst afvragen maar we sullen u
mee partementen antwoorden.
Stant. Jaja, Pol, op 't gemak aan
Pol. Meê de gezondheid, Stant, is 't God
dank allerbest en over den oogst en 't weêr
en mogen we nie klagen.
Stant. Hebt g'al inghaald, Pol
Pol. Jaam, Stant, er zit al een partij
rogge op haar plaats, maar al den anderen
staat nog bsiten.
Stant. Nog niet droog misschien, Pol
Pol. Zoo droog als poer, Stant, maar
nog geenen tijd ghad, mensch 1
Stant. Zoodan, Pol, wat was er nog te
verrichten dan
Pol. Loof zaaien, Stant, en dat gaat bij
mij voren zooveel te meer dat wij van dees
jaar wat achteruit waren door 't langdurig
kond en nat weêr.
Stant. En ia 't loof zaaien nn gedaan,
Pol?
Pol. 't Ligt er in, Stant, sedert dezen
middag.
Stant. En 't ligt in goeiën grond zeker,
Pol?
Pol. In nen alderbesteu grond, Stant
ook staat het rap boven, en 'tgeen over acht
dagen gezaaid werd, komt al voor goed uit.
Stant. En presenterent hem wel. Pol
Pol. Eerste klas, Stant, 't komt uit meê
een malsche en gezonde plant 't heeft ziunen
en 't zou kunnen oeu loofjaar zijn.
Stant. Dat is wel, Pol, en hoe aal 't nu
zijn meê d'opbrengst van den oogst?
Pol. Hewel, Stant, tusschen tweöen
volgens mij zal 't veel min zijn als de men-
schen gepeisd hadden veel hoop is er, maar
schrikkelijk veel schaai in graan en strooi.
Stant. Ik kan 't gelooven, Pol, want op
veel plaatsen ligt alles schrikkelijk gedeistenf.
Pol. En niettemin zullen we mogen
kontent zijn als we nu alles goed binnen krij
gen.
Stant. De schuren zullen te klein zijn
zeker van de jaar, Pol
Pol. Jaas, Stant, zooveel te meer dat,
lijk gebuur Charel over eenige dagen zegde,
de tassen zullen gelijken auu luulrussen al
dat gelegen goed is gekronkeld en gebocheld
en dat tast niet ineen lijk iets dat gezond en
ongedeerd is opgegroeid.
Stant. Hewel hewel, Pol, z'en hebben
dan maar mijten te zetten in *t meetjesland
hebben de boeren maar schuren lijk ovekoten
en die menschen moeten bijna gheel hunnen
oogst in mijten, of gelijk ze daar zeggen, in
oppers setten.
Pol. Ja, Stant, dat gaat tooh ook, maar
't is dobbel werk en als 't ilirekt bij van der
schnren kan gevoerd worden, dat is toch-
't manneken.
Stant. En nn gaat 't een achter 't ander
rijp staan en gepikt w orden zeker, Pol
Pol. Jaat, Stant, de masteluin staat te
wachten en daarentusschen zal de terwe ook
al schreenwen om af te zijn.
Stant.En de menschen tot over veertien
dagen toe dachten dut den oogst niet eu zou
binnen geraakt hebben I
Pol. Ja, Stant, nen boerenmensch is rap
benauwd, en dat komt bijzonderlijk hierbij,
omdat hy tegen nie veel en kan. Veronderstelt
nen keer dat wij onzen oogst nie binnen en
kregen, we waren wij gedozzold voor een wig
gn dry dagen.
Stant. Dat is waar, Pol, maar ons lieven
Ileerken is toch altijd t'huia, zelle man Hij
kan de boerkes wel benauwd maken en hen
somtijds al eens wat nijpen, maar hen vor-
laten, dat nooitWant de boerkes zijn altijd
en blijven zijn beste vrienden dat zijn men
schen die 's zoudags naar de mis gaan en daar
wel lezen, en ook naar andere kerkelijke
diensten, en die daarenboven 's morgends en
's avonds voor en ua 't eten op onzen lieven
Heer peizen, en die bovendien somtijds nen
keer te biechten en 't onzen Heere gaan en
daarom ook zullen ze Gods zegen bly ven ge
nieten.
Pol.Ha,Stant, dat is waar ons kristene
Slichten vervullen daar houden wij aan en
at er hier op ons proohie eenen moest komen
die dat niet en doet,hij zon meê vingers gewe
zen worden en van 't stekelverken krijgen.
Stant. En hij zon 't verdienen, Pol
maar zeg nen keer,hoe is 't nog meê de patat-
terkes dan
Pol. Goed, Stant, de patatten staan, in
't algemeen gesproken, wel sommige soorten
begiunen alhier en aldaar droog te vallen,
maar 't is den tijd van 't jaur, en iedereen
stoeft op d'opbrengst.
Stant. Kon 't weêr er nog kwaad aau
doen Pol
Pol. Jajaat, Stant kregen wij te veel
regen, 't bederf zonerknnnen aan komen,
en rlan ware 't berniek maar beleven wij
nog gedurende een paar maanden een droog
sezueu, dan is 't zeker dat er veel patatten
zullen zijn en goeië.
Stant. A la bonne henre, Pol'k zal
't alzoo afgeven aan de vrouw 't avond, en
't mensch zal er zinnen in hebben maar,
Pol, er en zijn geen vruchten mislukt van de
jaar d'haver eu de peerdeboonen en de bet-
terave, dat staat ook allemaal buitengewoon
goed, dankt mij
Pol. d'Haver en de bonnen zullen er
zijn, Stantmaar de betterave mag alzoo wel
zijn op veel plaatsen.
Stant. Ze zal misschien nog verbeteren,
Pol, en 't eu kun toch nie allemaal eerste klas
zijn we znllen toch weerom al bevrijd zijn
van hongersnood en dierentijd.
Pol. Och jaam, Stant maar dat er dat
eenB onder 'tvolk moest komen, dan zonden
de menschen staan zien wij en booren nn
nog anders niets als krippen en klagen, en
rechtzinnig gesproken, Stant, ik en heb no;
zelden of nooit zooveel luxe en zwierigheid
van leven op de wereld gezien als den dag
van vandaag.
Stant. Er worden nn meer franken ver
kleed en verteerd, Pol, als in onzen jongen
tyn stukken van vijf «ens.
Pol. Dat geloof ik, Stantals ik nen
kerel was van 10 a 12 jaar, 'k moest alle
dagen naar de mis gaan van moeder zaliger,
en ik weet nog zoo wel als of 't maar van
Cren geleden en waar, g'on zaagt in de
niets als katoene maar propere mantel-
kes maar ga ziet nn eens Lakeue mantels
ala 't u beiielt, en geen schorre of trezekes-
mutsekes meer, maar boeien en hooge zijdene
mutsen meê bloemen iu van een vuisl hoog.
Stant. Jaja, Pol, 't ia alzoo overal man
ik zie dikwijls t' Aalst meisjes naar de fabriek
trekken gekleed en gepimpeerd dat er een
boereburgemeeetersdochter zou beschaamd
nevens staan.
Pol. Och, Stant, wat zouden we zeggen,
mensch 't Is de verkeerde wereld ons voor
oudera die zorgden eerst voor een goed on
proper hemde eu nen deugdelijken boterham,
en den dag van vandaag is 't voor den blooi
en de parade dat er gewerkt wordt, als moes
ten ze daarachter droog brood eten of honger
lijden.
Stant. 'tls alzoo, Pol de tijden sijn
veranderd, maar nie verbeterd en waar dat
dat naartos moet, dat mag onzen lieven Heer
weten d'eenvoudigheid, en d'onderdanigheid
en de familiegeest gaan weg van onder de
menschen, en bijgevolg ook de vrede, de
broederlijkheid en t geluk.
Pol. En dat wordt dan nog allemaal
zooveel te slechter, Stant, meê die vuile ga
zetten waarin dat 't volk gedurig opgemaakt
wordt.
Stant. Waar zyn, Pol nen ouder doet
al wat hij kan om aan zijn kind een wat ge
leerdheid te laten geven, en ge zoudt waarlijk
benauwd zijn van te zien dat ze kunnen in
nen boek lezen, door al die slechte schriften
en gazetten die tegenwoordig rondgestrooid
worden.
Pol. 't Is waar, Stantmaar alla de
geleerdheid is toch een schoon en nnttig din
gen maar d'ouders moeten wel hun kinderen
vermanen eu bewaken, omdat ze toch geen
boeken of gazetten eu zonden lezen die door
de kerkelyke Overheid afgekeurd zijn.
Stant. -- Zekerlyk, Pol maar g'en hebt
ze gij toch nie altijd onder uw oogen en
't bert van nen mensch en byzonderlijk van
de jonkheid is meer getrokken naar 't slecht
als naar 'tgoed.
Pol. Ik weet het, Stantmaar als alle
brave menschen hun plichtsn kwijten lijk
wij, en overal d'afgekeurde gazetten vervol
gen en bestrijden, dan zal 't toch beteren en
zal de goeië geest overal onder 't volk terug
keer en.
Stant. 't Is t' hopen, Pol en 't en zal
aan mij nie liegen, want overal waar da'k
nog een revolutionnaire en ongodsdienstige
gazet tegenkom, batter ik er op bovenserms
en houd ik niet op vooraleer zij verdwenen is.
Pol. Bn ik van degelijken, Stanten
nn man, gaa'k de peerden inspannen en is 't
te travakken.
Stant. Ja, Pol 'k ga ook mijn ronde
voortzetten, en tot binnen acht dagen.
Pol. Als 't God belieft, Stant, en brengt
maar altijd goe weêr meê.
U ah.aL Verlodeu zondag,
bi 01 Zulu 31 Juli had te Herzele
V een prachtig Festival
plaats, waaraan 35 Muziek- en Koorzang-
maatschappijen deelnamen, waaronder
verscheidene van Geut eu omliggende.
Een speciale trein, na den noen, uit de
Zuidstatie vertrokken, volstond nog niet,
om, benevens de gewone treinen, de rae-
nigto die naar*flerzelo trok to vervoeren.
Ongelooflijk ook was er den toeloop
duizenden en duizenden vreemdelingen
doorkruisten deze schoone Gemeente,
wier huizen om zoo te zeggen zonder uit-
zondoriog, bevlagd waren, of verdrongen
zich rond de vijf kiosken, waar oprecht
-puike stukken uitgevoerd werdeu.
De heer Joseph Mattbys, do catholieke
en volksgezinde Burgemeester dier Kan
ton-Hoofdplaats, die de ziel on de inrich
ter geweest is van die oprcchto Vkamscho
betoogiug, werd door de meeste Maat
schappijen met eene serenade vereerd en
hulde gebracht aan zijne dienstvaardig
heid en minzaamheid niet alleen door
gansch het Kanton Herzele, maar ook
nog door zijne talrijke vrienden uit andere
Kantons en do Stad en het Arrondisse
ment Gent.
De uitgeloofde premiën werden be
haald door de volgende sociëteiten Ko
ninklijke Harmonie van Oordegem, 150
frank Gent, Sinte Cecilia 100 fr.
Lovendegem, 60 fr. Meerbeek, (Koor)
60 fr. Velsiquo-Ruddershove, 50 fr.
Scheldewindeke, (Fanfaar) 30fr.; Oostac-
ker, «Vreugd in Deugd,» Faufaar, 25 fr.;
Denderhautem, 25 fr. Totaal 500 fr.
Oprechte schoone dag, voor Herzele
waar do deelnemers als een man zegden,
nog naar Herzele te zullen terugkeeren.
De hennen van tenen gebuur komen
uwen hof vernielenof beschadigen plan
ten en groensels. Moogt gij schadevergoe
ding vragen
A. Ja, zeker.
Hoe tuit gij de overtreding doed vast
stellen
A.Volgens art. 52 van het landelijk
wetboek de veldwachters zijn hoofdzake
lijk ingesteld om to waken over het be
houd vau de eigendommeu, do oogsten
en iie vruchten der aarde, gij kunt dus
niets beter doen dan de overtreding doen
vaststellen door den veldwachter der
gemeente.
Volgens art. 66, 67, 68 en 69, zijn de
veldwachters belast de overtredingen vast
te stellen.
Moogt gij die hennen doodslaan of
schieten en dan opeten
A. NeeD, dat moogt gij niet doen,
maar volgens art. 68 van het landelijk
wetboek, de veldwachters zijn gemacb-
tiug het in overtreding bevonden pluim
gedierte aan te slaan, en zo in bewaring
te stellen.
Om recht te hebben, is het noodig dat
de hof bezet zij met muur of haag
A. Gij hebt recht, volgens art. 83,
nr 3 bestaat het recht voor een open veld:
De overtreder vervolgd op proces-ver
baal opgemaakt door den velwachter, kan
gestraft worden met eene geldboet van
5 tot 15 franks (art. 38, n*3).
Als de hennen of andere dieren in
uwen hof enten (greffien, van hoornen be
schadigd hebben, iie overtreder is ook
strafbaar (zie art. 88, nr 13).
Daarenboven kunt gij den overtreder
vervolgen voor don vrederechter in ver
goeding der schade die u aangedaan is.
Dit vervolg moet gedaan zyn in de zes
maanden te rekenen van deu dag dat het
feit bestatigd is (Art. 83 van het landelijk
wetboek voormeld. De Tuinbouwer).
5 Oogst, deelt eene levensbeschrijving
meê van den pater dominikaan Savona
rola, welke op 't einde der 15' eeuw
leefdb. Het factum is weèr eens derwijze
aaoeengestooten dat de lezer maar in de
plaats van Savonarola den naam van
Priester Daens te stellen heeft.
Ouuoodig byna te doen bomerken dat
volgens - Den WerkmanSavonarola
alles te verduren heeft gehad wat Pries
ter Daens en zijne aanhangers nu heden,
zoo ze logenachtig beweren, te lijden
hebben en waarover men wekelijks in
Land van Aelst eindelooze jeremiaden
te lezen krijgt.
Tusschen Savonarola en Priester Daens
is alleen deze gelijkenis vast te stellen,
't is dat beiden den Paus, de Cardinalen,
de Bisschoppeu, de Priesters, de Kloos-
terlingeu met hevigheid hebben aange
vallen, bewerende dat er hervormingen
noodig zijn en dat zy alleen gooien zijn
terwijl al de andereu Paters eu Priesters
wel geen slechten zijn maar toch niet
deugen.
Luther sprak van Savonarola als van
een voorlooper der horvorming.
Savonarola werd in 1498, dus over
500 jaren, te Florencia met tweo zijner
aanhangers opgohangeu en verbrand, iets
waarvoor or oponzp dagon, niet meer te
vreezen is.
Het Kruisbeeld. De ver
maarde Franscbe schrijver Jules Janin,
behoorde wel juist niet tot de klas der
voorbeeldige christenen hij had echter
een gasch büzouderen eerbied voor het
Kruisbeeld. Op zekeren dag bemerkte eeD
van zijn zoogezegde vrienden een Kruis
beeld dat in zijne zaal hiug Wat is
dal vroeg bij met ceu spotlach. Waar
toe dient dat? Dat! antwoordde Janin
op ernstigen toon, dat is het beeld van
Ouzea Lieven Heer. Het beurt mij op in
mijne dagelijksche moeilijkheden: hot zal
mij troosten op mijn sterfbed. Ik wil niet
dat men wanneer ik op sterven zal liggen,
bij de geburen een Kruisbeeld moet gaan
baleu.
Dat diene tot voorbeeld aau zekere
christenen, die hen schijnen te schamen
eeu Kruisbeeld plaatsen in de kamers,
waar zij bezoekers ontvangen, en die het
buiteu aller oogen, als het ware gebannen
hebben. Het Kruisbeeld prijkt in onze
woningen, op al de plaatsen onzer huizen,
ja het bekomt de eereplaats in de prach
tigste kamers en in de rijkste zalen. Het
kruisbeeld brengt heil en geluk 1
Landlooperij en dronkensohap.
Dio beiden gaan gepaard
Bijna alle tQt werk bekwame bede-
laars zijn dronkaards, - zegt de vrede
rechter van Moorsele.eu deze van Meouen
schrijftIn al de beduide govalleD van
bedelarij en landlooperij die ik te
onderzoeken heb gehad, waren de per-
sonen gealkoiiseerden -
En de vrederechter van St. Hubert be
aamt rechtaf
Het alkolism is het bijzonderste deel
in de landlooperij.
Iedereen kent zulke mannen, zelfs wel
stellende, die geerue eentje pakken en
na eenige jaren tot landlooperij ver
vallen zijn on hunne dagen te Morxplas
eindigen.
Nu is 't do wet van Beiereu niet meer,
't is eeu reglement.
't Ministerie van landbouw, schrijft
- Pie de herdooper, zegde Er is alzoo
geene wet in Beieren Eu Denderbode
- gaf katoen op ous... Dan bekende
men Er is in Beieren een reglement
n dat luidt als volgt
Er mag geen bier gebrouwd worden
dan met Hop, Mout en Gerst... Land-
bouwers, daar hebt ge het...
Begrijpt ge, geachte lezers, met Hop,
Mout en Gerst, juist als of 't mout niet
ten meerderen deele van gerst wordt ge
maakt.
Men bekende dat er in Beieren een
reglement bestaat.
Maar wio bokende dat, waar en wan
neer
Die vraag zal de herdooper van Chipka
wel onbeantwoord laten en om reden...
Tusschen wet en regloment is er !geen
verschil, beiden moeten nageleefd wor
den.
Maar de waarheid is dat er in Beieren
noch wet, noch reglement bestaat de
verplichting voor de brouwers voorschrij
vende van alleeu Hop on Mout te mogen
gebruiken.
Bijgevolg dus wil de herdooper vau
Chipka nogmaals aan de mcnscheu een
voudig leugens wijsmaken om ze tegen
't catholiek ministerie aan te hitsen.
Burgelijke begraving.
Men sprak eens bij den Frauschen
Staatsman Thiers over burgerlijke be
gravingen.
Arago, een geleerde, keurde het goed
dat zekeren Brousse, hem burgerlijk had
doen begraven.
De heer Thiers zegde hem:
Vriend Arago, om u te matigen moet
ik u een. klein historietje vertellen.
Na de burgerlijke begraving van Sainte-
Bceuve, was ik eens aau tafel met mevr.
Ratazzi. Ge weet dat zij in de begraving
geweest was. Ik vroeg haar
Hewel, mevrouw, ge hebt u eens wil
len verzetteu met eene burgerlijke begra
ving bij te wonen
Weet ge wat zegde, die oude zottin
(Zij is soms geestig en geeft blijken van
gezond verstand)
Inderdaad, zegdo zij, ik had nooit
eenen hond met ceremoniën zien begra
ven; ik wilde eens zieu hoe dat ging 1
Wekelijks hoort men de helden van
Chipka hun liedekon herhalen Alles uit
liefde voor het volk. -
't Is hm onze liefde voor 't volk, roepen
zij gedurig, dat wij beleedigd, gelasterd,
vervolgd eu gebroodroofd worden.
Maar dat belet niet dat er geen enkel
nummer der groene drukpers verschijnt
dat niet krioelt van platte beleedigingon,
vuige versmadingen en eerlooze lasterin
gen tegen Paus, Bisschoppen, Dekens,
Pastoors, Onderpastoors, Kloosterlingen
en voorname Catholioken.
Zij handelen uit liefde voor H volk
Maar men onderzoekc het eens grondig,
men stelle de vraag Waarom en ge
zult niets aoders vinden dan hun eigen
zich zeiven.
Dio groeno volksverleiders betrachten
één dingen hun zeiven; ze zoeken één
dingen, hun eigen; werken voor één
persoon, den hunnen. Hud programma,
hun poll, huo volkswil, dat is gekozen
worden of in een vette laas geplaatst
worden... Ja, zoo is 't en anders niet En
dus zou het bctor staan te zingen Alles
uit liefde voor de baat
Medaljon JuliaanDe Vriendt.
Do Vlaamsche Bond van het arrondisse
ment Brussel heeft beslist op 21 Oogst
aanstaande Jen heer Volksvertegenwoor
diger Juliaan De Vriendt zijn brouzeu
medaljon aan te bieden, gemaakt door
eeu ouzer beste Vlaamsche beeldhouwers,
den heer Julius Lagae. Van dit medaljon
zullen een zeker getal pleisteren afgiet
sels gemaakt worden aaa don prijs van
5 fr. por stuk.
De Vlaamsche Bond denkt dat vele
Vlamingen deze gelegenheid zulleu wil-
lon waarnemeu om zich bet afbeeldsel
van den koenen Vlaamschen leider, van
den roemrijken veroveraar der gelijk-
heidswet te verschaffen. Oonoodig te
zeggou dat het eeu echt kunstwerk is dat
de gekende beeldhouwer Julius Lagae
heeft vervaardigd.
De toekomststaat- Le Peuple
schrijft nu dat de menschen nog te ikzuch
tig en te onwetend zijn om de sociale
revolutie te doeu. - Wij zullen het kapi
talistisch stelsel enkel omverwerpen,zegt
bij, den dag wauueer wij een hooger
plichtbesef iu de plaats van de tegen
woordige zedelijke opvatting zullen ge
steld hebben.
Voor menschen die zich door geono
holklinkende woorden laten misleiden,
beteekent die prietpraat eenvoudig dat de
druiven nog te groen zijn.
Verwoestingen aangericht door
den alkool. Het komiteit van het
witte kruis heeft eene zeer belangrijke
statistiok opgemaakt betrekkelijk de ver
woestingen aangericht door den alkool.
Hot is bewezen dat de Belgen jaarlijks
zooveel geld besteden om zich alkoolin-
houdendc drankeo aan te schaffen, als er
noodig zijn om ton behoeve van 27,000
werkmansbuizen, 66 millioon kilogram
men vleesch, 20 rnillioen zakken aardap
pelen en 675 rnillioen kilogrammen brood
to koopeu.
Dit vergift slorpt meer dan honderd en
drio maal de totaio som op der toelagen
vau de meest belangrijkste maatschap
pijen van menschliovendheid des lands.
Üoe zeer zij God behoeven.
God is het kwaad 1 werd op alle
tooneu in een ongodsdienstig blad of boek
geschreven, en iedereen moest denken
dat alles wat naar het voor ons gezegend
woord God streefde, voor do mannen der
vrijdenkerij vorgif en zonde was. Integen
deel. Zonder het te belijden, zonder hot
wellicht ta vermoeden, roepen zij op God,
leveren zij de bekentenis, dat God dat do
Godsdienst, voor duizend redens nood
zakelijk is.
Le Journal, een goddeloos blad van
Parijs, drukt hot volgende
De priesters, in hunoe kerken gehou
den, ontvouwen de verblijvende pracht,
hunner cermoniën voor het oog niet meer.
De dichters, de kunstenaars moeten
's volks zedelijke ellende tegemoet komen,
om het aan te moedigen zijn hoofd steeds
tot de wolken verheven te houden.
Het geloof werpt op de menigte niet
meer zijne vreedzame betooveringen.
Ziedaar weêr de uitboezemingen eener
ziel die de ontgoocheling in de loochening
gevonden heeft, en den zaligen invloed
van don Godsdieust betuigt, welken hij
misschien, om den broodo, loochenen ou
vloeken moet.
Neon, neeu, God cijfert men zoo ge
makkelijk niet weg, en het volk zal zijnen
blik tot de sterren slechts dan verheffen
als het gelooft dat daar zijns Vaders woon
is, die het na volbrachten plicht mag
deelen.
Wet op de vischvangst. Men
weet dat oene nieuwe wet op het
visschen wordt voorbereid eu zij denkelijk
tegen januari zal gereed zijn
Do voornaamste wijziging aan de be
staande wetgeving, is de instelling van
een visch verlof.
Niemand zal dus mogen visschen, tenzij
dragers van het verlof.
Zullen v&n het verlof ontheven zijn
visschers beneden de 16 jaar en alle vis-
schers met de hengelroe, op zon- en feest
dagen.
Het verlof zal kosten
a) 2 fr. voor de hengelroe- en poervis-
sch'-rs
b) 4 fr. voor het visschen met allerlei
lokaas, met het geweer, enz.
c) 10 fr. voor alle visch en zonder
onderscheid.
Het geld, door die taksen opgebracht,
zal besteed worden aan het strenge toe
zicht van alle waterloopen.
Boerenkrijg zijn hier ten onzent begon
nen, even gelijk de Boerokrijg zelf er over
eene eeuw aanvang nam.
Het was een prachtig weder, en er was
een eindelooze toeloop, uit alle deelen
van het vlaamsche land.
Ons schoone dorp was als in ééue feest
zaal herschapen, en alom was het versie
ring, en ten allen kante wapperden wim
pels en vlaggen en stonden dichten en
jaarschriften.
Aan den gevel der kerk stond een
prachtigen altaar, die de gansche dorp
plaats beheerschte.
Het krielde 's morgends reeds van men
schen, en in het voorbijgaan gezegd, ge
heel Gent scheen uitgelaten.
Het luidt op Overmeirc's kei koloren.
't Is de Mis die wordt aaugekondigd. Daar
is de kanonik Verschueren, eeu inboor
ling van Overmeire, die den altaar be
klimt, door zes priesters bijgestaan. Do
zangers van Overmeire, in keurigen gre-
goriaanschen zang, begeleiden het Heilig
Misoffer op onberispelijke wijze.
Onder de Mis, stonden al de standaar
den en vaandels van deelnemende maat
schappijen rond den altaar geschaard. En
stille was 't, volkomen stille, in die men-
scheuzee, te Overmeire, binst de Misse,
en ze baden, die duizend, vurig gelijk de
vaderen baden, over honderd jaar, eer zij
ten strijde trokken tegen revolutionnair
en beestig geweld, voor Godsdienst en
Vaderland.
Ze baden ze baden zoo vurig al te
samen, meêgesleept den een door den
anderen. Het is de Elevatie, het canon
buldert, de standaarden buigen, hert en
zin gaan omhoogmeu looft, men smeekt
den Heer.
Prachtig en plechtig, die Mis in de
opeue lucht.
Na de Mis werd het gedenkteeken ont
huld en door den zeer eerw. kanonik
Verschueren, ingezegend.
Op dit gedenkteeken rijst het kruis in
top. Eeu gespierde boor houdt het vaan
del der strijders voor God en Land. Met
de pistool in den gordel, springt hij moe
dig vooruit, met de rechterhand den
vijand, den plunderenden en moordenden
sansculot aanwijzend. Een makker, een
jongeling van Overmeire, heeft aan het
overige manschap het sein tot den strijd
gegeven, en daarna grijpt bij zijn geweer,
om ook meê te doen in den strijd.
De groep is treffend, on verheerlijkt op
meesterlijke wijze de stryders van Over
meire.
Nadat het gedenkteeken ingezegend
was, hield de oerw heer Claoys eene
feestrede voor de opeengedrongc menigte.
Stedelijke Werkbeurs van Aalst.
Worden gevraagd
1 boekbinder, leerjongen 1 schoen
maker (volle gast) en 1 (leerjongen).
Vragen werk
1 brouwersgastdaglooners en fabriek
werkers.
delingen op den goeden weg sijn. In be
ginsel is besloten dat de commissie voor
den vrede te Parijs bijeeD zal komen.
Porto-Rieo.
Washigton, 4 aug.
Een telegram uit het militaire hoofd
kwartier op Porto-Rico, vau 2 di-zer be
helst De Spanjaards dio bij Aibonito
staan, waar do Amerikanen bezig zijn
hen in het front en in den rug te omsin
gelen, tellen in het geheel 5000 man. De
hoofdgroep der aanvallers bevindt zich
thans binuen 22 mijlen van Aibonito.De
Spaansche siolling is sterk.
Spaansche overwinningen.
Volgens een telegram uit Havana heb
ben de Spanjaarden de opstandelingen
verslagen in de nabijheid van Monte
Verde en hun zware verliezeu toege
bracht.
AALST.
CO»
»0»
Ter gelegenheid van den aflaat van
Portiuncula, hebben de diensten dit jaar
met eene bijzondere plechtigheid plaats
gehad dank aaD de gedienstigheid van
eeuige Hecren oudleerlingen van het
CollegieS' Joseph, onder liet bestuur van
den Heer Jos. Cammaebt, Professor van
muziek, die zijn talent in muziekale ken
nissen ten pande stelt, tot opluistering
van de diensten in de Kapel der Arme
Claren, alhier.
Alle Heeren medewerkers, dank 1
God zal het U loonen.
Priesterlijke benoemingen.
ij Z. H. de Bisschop heeft benoemd
Deken van Gent (extra-muros, cis-Scal-
dim) den Z. E. H. Kanunnik Seghers, S.
T. L., pastoor van S' Jan-Baptist te Gent;
pastoor van O. L. Vr. op S' Pieters te
Gent, den E. H. Heynssens, pastoor op
Sl Jozef te Geutpastoor te Zele, deu E.
H. De Stoop, pastoor te Schendelwindeke.
Bij «onder e Landbouw-decoratién
van 2'" klas zijn toegekend aan
E. H. Van der Schueren Hector, Be
stuurder vau S' Martinusgesticht, Secre
taris van den Bond der Veekweeksyndi
caten van Oost-Vlaandoren, te Aalst.
M. Versnick Lodewijk, Gemeente
onderwijzer, te Borsbeke.
M. De Sadeleer Dominicus, Voorzitter
stichter iu 1865 der erkende Verzeke
ringsmaatschappij Sint Nieolaas van
Tollentijn, tegen sterfte onder het vee,
to Aalst.
M. Moens Gregorius, Oud-Schepen,
stichter en beheerder der onderlinge
maatschappij van VeeverzekeriDg, - De
Boerenkring, tegen sterfte onder het
vee, te Moorsel.
Van l"* klas
M. De Vuyst Pieter-Antoon, landbou
wer, te Herzele.
Vredesonderhandelingen.
Madrid, 5 aug.
De raadpleging van alle partijleiders
door M. Sagasta, maakt van de kwestie
van den vrede een nationaal vraagpunt.
Het gouvernement heeft nog geen be
slissing genomeu op de voorwaarden door
de Unie gesteld.
Indien de meerderheid der goraad -
pleegde mannen voor do voortzetting van
den oorlog is. zou het ministerie aan de
kroon don keus van nieuwe raadgevers
laten.
Alle politieke mannen bewaren het
stilzwijgen, behalve Romero Robledo,
die openlijk voor de voortzetting van den
oorlog is.
De koningin-regentes heeft verschei
dene generaals om raad gevraagd.
Do Correo, ministerieel blad, zegt dat
de koningin zelfs de republikaansche en
carlistische.leiders zal raadplegen.
Sagasta is op dit oogenblik in onder
houd met de voorzitters van Senaat en
Kamers en met maarschalk Campos en
den hertog van Tetuan.
Washington, 4 aug.
De inlichtingen, door Spanje gevraagd,
worden hier als volkomen gewettigd be
schouwd. Er is nog niets voorgevallen dat
reden geeft om de goede trouw van Spanje
in twijfel te trekken.
Mc Kinley weigert te voldoen aan ver
zoeken van Cambou om wijzigingen in de
vredevoorwaardeu, behalve ten aanzien
van enkele ondergeschikte punten. Er
valt niet aan te twijfelen of de onderhan-
ZONDAG 7 AÜGUSTI1898, dienst
doende ApothekerMr Em. Meganck,
Leopoldstraat.
Botermarkt.Heden zaterdag
werden 613 klonten boter ter markt ge
bracht, wegende te samen 4091 kilos.
Programma van 't Concert,
welk zal gegeven worden door de Ko-
nioklijko Maatschappij van Harmonie,
Maandag 8 Augusti 1898,om 8 1/» uren
's avonds, op het kiosk ter Groote Markt,
onder de leiding van M. F.-L.Van den
Bogaerde:
1. Hohenzollern, Ma rich, Unrnth,
2. Ouverture d'Obéron, C. JV. Von Weber.
3. Qi'en dites vous. Mazurka, Meuron.
4. Fantaieie sur l'opéra Fault, Gounod.
6.*Eipana, Valse, Waldttuffel.
AALST. Gulden Bruiloft.
Woensdag aanstaande, 10 Oogst zullen de
echtelieden Emmanuel Jacobs, oud
83 jaren en Rosalie Félix, heiden ge-
bortig van Zele en woonende Moorselsche
Baan 88, Mijlbeek,hnnne Gulden Bruiloft
vieren.
Om 10 uren, plechtige Mis ter Siut-
Martinuskerk. Naar men ons laat weten,
zal het volop feest zijn ter Moorselsche
Baan.
Wij vernemen met genoegen dat
juffrouw Bortha Reyuiers den eersten
prijs vau piano behaald heeft in het
koninklijk conservatorium van Gent.
Herzele. Verleden maandag
word de Gendarmerie van Herzele ver
wittigd dat er te Borsbeke twee koei-
beesten gestolen waren. De gendarmen
en burgers gingen aanstonds langs alle
kanten op zoek. Dijnsdag vond men ze op
eeue hofstede te Grootenberghe waar ze
op hun gemak waren komen toegewan-
deld. Ze waren dus enkel uitgebroken.
Domme weddingen. Over eeni-
gen tijd stierf te Brussel eeu persoon,
die eene wedding gewonnen had met eene
levende muis door te slikken.
Een ander wedde, een levenden paling
den kop af te bijten. De kop schoot door
zijne keel, eu de wedder stierf na eenige
uren lijden.
Dijnsdag wedde een 68jarige inwoner
van St. Gilles dat hij zijne doorgerookte
pijp zou opeten.
Hij deed het inderdaad. Daarna trok
hij het baardbrandende uit den mond
van een ander persoon, en dit ging den
zelfden weg in.
Eensklaps viel hij op den groud, zich
ia vreeselijke stuiptrekkingen kronke
lend. Zijn toestand is wanhopig.
Hij had dit kunstje reeds twee maal in
eene andere herberg verricht.
Vrouw B., wonende Vriendschap-
sreeg, te Brussel, was dijusdag morgend
uitgegaan,haar öjarig kiud thuis latende.
De kleine vermaakte zich met fosfoorkens
en weldra stonden zijne kleeren in brand.
Op de hulpkreten kwamen geburen toege-
loopen die de vlammen uitdoofden. Het
kind werd iu wanhopigen toestand naar
St. Pietergasthuis gebracht.
Huwelijksdrama te Brussel.
Moord door eenen Antwerpenaar. Een
gewezen winkelier van Antwerpen, Jozef
D., had zijne vrouw verlaten en waste
Brussel komen werken.
Berouw veinzende, schreef hij naar
zijne vrouw, om haar naar Brussel te
doen komen, eu beloofde zelfs, haar to
Antwerpen te komen afhalen.