I
op zijn mmmm.
Zondag 28 Augusti 1808
,1 centiemen per nummer.
35"* Jaar 3291
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Spaarbonden.
De Moordenaar?
Vooruitte Gent.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Ouique suun
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
«Jijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, 27 Augusti 1898.
Met iDnige vreugde hebbeu wij gehoord
dat het Cornice van Herzele zich kracht
dadig met het stichten van spaarbonden
bezig houdt.
Onze beste gelukwenschen aan die
wakkere mannen Mocht hun edel pogen
gedijen I Mochten op ieder dorp zulke
bonden oprijzen, groeien en bloeien voor
't welzijn der huisgezinnen voor 't geluk
van ons land en van 't geheele mensch-
dom I
Wat is een spaarbond
Dat is eene vereeniging gesticht met
het doel ieder lid een boekje te zien
nemen op de lijfrentkas onder waarborg
van den Staat.
Tot hiertoe is het getal van die bonden
erg beperkt, het zou grootelijks moeten
vermeerderen, want de voordeelen,welke
er aan gehecht zijn, zijn te groot opdat er
ons volk zoo veel mogelijk niet zoude aan
putten.
Van een enkel voordeel bijzonder willen
wij spreken, van de toelagen jaarlijks
door ons catholiek Bestuur aau die bon
den geschonken.
Dank aan M. Woeste is die som in eons
met 100,000 fr. gestegen zij is nu inder
daad 150,000 fr. Die 150,000 fr. worden
aan de verschillige bonden uitgedeeld.
Die som zal jaarlijks vermeerderen,
want het is langs dien weg weg verde
digd door Denderbode in ver3cbilligc arti
kels dat onze volksgezinde mannen
willen komen tot de oplossing der moei
lijkste en ingewikkeldste vraag van onzen
tijd de vraag der pensioenen voor oude
werklieden.
Reeds hebbeu vele werklieden een
boekje op de lijfrentkas genomen zij
hebben er hunne centjens heen gebracht
om later, in den ouden dag een appeltje
voor den dorst te vinden I
Dat is loffelijk, dat is prijsbaar en ver
dient alle aanmoediging niet alleen bij
woorden maar door daden.
Dat hebben de catholieken begrepen
en zij hebben toelagen gestemd.
Maar, ja er is eene maar, wie op eigen
hand stort en blijft storten, krijgt zijn
aandeel niet in de toelagen. Men zegt dat
indien men aan iedereen toelagen wilde
geven dit te veel beslommeringen zou
vragen, te veel werk, misschien wel zoo
veel dat een nieuw ministerie tot stand
zou moeten komen.
Daarom geeft de Staat slechts toelagen
aan de maatschappijen van spaarzaam
heid. Wij willen nu de volstrekte recht-
veerdigheid er van niet bespreken wij
stellen het feit vast en bepalen ons tot
het zeggen het is nu eenmaal zoo.
Wat echter de kwestie van beslomme
ring en tijd betreft, oh daarop heeft onze
oud-volksvertegenwoordiger M. Diericx
volkomen geantwoord, met zijn stelsel
wordt dit alles zoo eenvoudig»
WIE IS
NAAR HET HOOGDÜITSCH
van
EDUABD WAGNER.
Jammer dat dit stelsel niet wordt
doorgedreven met enkele veranderingen.
Spaarbonden moeten er dus gesticht
worden overal in elke gemeente. Dc
werklieden moeten zich vereenigen,hunne
maatschappen doen erkennen en zij krij
gen toelagen van wego Staat en Provincie
en op vele plaatsen ook van wege de
Gemeente.
Wie 3 fr. stort krijgt in Brussel 2,50 fr.
toelage elders is het wat min maar toch
wie 12 fr. stort is zeker er altijd 8 bij te
krijgen.
Op vrienden van den werkman, op 1
Bonden gesticht overal, do oogst zal
prachtig zijn
Onder dezen titel deelt Het Nieuws
van den Dag van woensdag 11. een arti
kel meê, allermerkweerdigst omdat het
ons het Daensism - ouder zijno wezen
lijke gedaante voorstelt. Wij drukken
hier bedoeld artikel over en roepen er
de bijzondere aandacht onzor geachte
lezers op in
Sedert eenigen tijd is er eene nieuwe
leeriug onder katholieken opgerezen,
welke men voorloopig met den naam van
amerikanismus of amerikanerij gedoopt
heeft, cn waar wij het geraadzaam vinden
onze lezers een woord van te zeggen,
want de amerikanerij is in Vlaanderen
gemeener dan men denken zou, sedert
eenige jaren bijzonder.
Dat onze lozers maar niet deuken
dat Het Nieuws van den Dag hun hier
moeielijke godgeleerde of wijsgeerige lee
ringen zal bloot leggen. Neen. Dat is de
taak van een dagblad niet. Onze lezers
vragen ons geene hooge bespiegelingen,
en wij achten het niet noodig hen to ver
velen met ze hun te trachten aan het
verstand te brengen.
Het zal gemakkelijk en kort zijn onze
lezers de amerikanerij met den vinger te
doen tasten.
Er staat geschreven gehoorzaamheid
is beter dan slachtofferande, en pastoor
Daens herinnerde over eenige dagen die
spreuk boveuaau zijn blad. Het is schoon
alzoo de gehoorzaamheid aau te preeken,
en het is nog schooner ze te beoefenen.
Voor eenen lieelen hoop redens die
onze lozers kenuen,en die ons in de school,
in de boeken en later op den predikstoel
geleerd werden, hebben de kristenen voor
plicht hunne herders gehoorzaam te zijn.
Als de herders belast worden over do
schapen te waken en hen te hoeden, is
het tevens verstaan dat de schapen naar
de herders moeten luisteren,en gaan waar
het hun gezegd en afblijven waar het hun
verboden wordt. Zooniet hebben wij geene
schapen en geene herders meer. Dat
spreekt van zelf.
Nu echter is er eene geheele school,
die alle maskers voor haar aangezicht
bindt, en die het anders leert. Zij wil dat
de mensch zich niet door herders en leer-
SS,U VERVOLG.
Zoodra mevrouw Mixtome vertrokken was,
wierp Sofie zich op eenen stoel en weende
overvloedig. Nadat zij weêr een weinig tot
bedaren waB gekomen, zette zij zich aan tafel
om haren brief af te schrijven. Zij meldde
haren vader, dat zij op Hontfa$on geplaatst
was, dat zij daar dien avond gruaf Alfred
Beaucourt en den markies van Charlemont
had aangetroffen en gaf hem kennis van het
gesprek met eerstgenoemde. Over den markies
van Charlemont sohreefzij
De tegenwoordige markies schijnt de
goedheid zelf te zijn. Hij staat bij zijne on-
derhoorigen en bij de dorpelingen goed aan
geschreven. Hij is vriendelijk en zacht, en
het zon onrechtvaardig zijn hem te verden
ken zelfs ik, die met een vooroordeel tegen
hem naar hier kwam, moet bekennen, dat ik
hem onbekwaam acht, zulk eene misdaad te
bedrijven.
Lieve vader, ging zij voort, wat zal ik u
van haar, van Eugenie Mixtome verhalen
Zij is boven alle beschrijving schoon, schoo
ner dan ik mij de schoonheid eener vrouw
gedroomd heb zij neemt iedereen voor zich
in, heeft aangename manieren en eene waar
dige houding. Ik dacht dat zij koel was, doch
heden ontgloeide haar hart door eene natuur
lijke neiging voor mij, zij sprak liefdevol tot
mij en kuste mij. O, vader mijn hart zwol
onder deze omhelzing, de omhelzing mijner
moeder Had ik op dat oogenblik niet aan
gedacht, ik ware aan hare voeten gevallen en
zon den zeem van haar kleed gekust hebben.
Ik bemin haar maar zon haar toch gaarne
haten. Ik bemin haar om hare goedheid
dewijl zij met zulk eene vurige liefde denkt
aan haar verloren gewaand kind, dat zij nog
in stilte beweent maar ik wend mij van haar
af wijl zij zoo wreed jegens n is geweest,
jegens n, mijn armen vader Ik zon n schrij
ven of het waar is dat zij met den markies
van Charlemont zal trouwen. De verloving
is nog niet publiek gemaakt, doch iedereen
houdt hen voor verloofd. Hij gedraagt zich
ook aldus tegenover haar, maar uit zijn ver
der gedrag is niets bepaald op te maken. Ik
zie dat zij hem acht en eert en geloof ook dat
zij hem hare hand zul schenken, daar zij in
de meening verkeert dat gij niet meer van
deze wereld zijt. Op zijn verzoek is zij naar
Montfajon gekomen, dut zij sedert jaren niet
meesters late geleiden, maar zich zelf
besture, zonder achter iemand anders om
te zien.
Maar welke waarborgen heeft men
alzoo dat men niet zal verdolen, als men
zijn eigen gedacht volgt, en niet de leiding
van dezen die aangesteld zijn om ons den
weg te tooneu
Niets is eenvoudigerde H. Geest
spreekt in elk van ors, en als wij die
inspraak van den H. Geest volgen, zijn
wij zeker op den goeden weg wij moeten
naar geene overheid omzien wij kunnen
niet verdolen.
Dat is Amerikanerij.
De eerste schooljongen de beste zal
zeggen maar dat is het protestantismus
Luther en Calvin leeren ook dat elkeon
maar moet doen wat de geheime stem die
in zijn binnenste spreekt hem ingeeft de
H. Geest spreekt tot elk van ons en wij
moeten maar doen wat hij zegt, zonder
achter overheid of gezag te loopen.
Die schooljongen zou gelijk hebbeu
die leering die stilaan bezig is met rond
verspreid te worden, is niets min of niets
meer dan een nieuw protestantismus. Men
durft haar echter dien naam niet geven,
omdat het protestantismus te wel gekend
is. Iu Vlaanderen durft men er zelfs den
naam van amerikanerij niet aan geven,
want in godsdienstzaken bijzonder wan
trouwt de vlaming alle nieuwigheden, en
hy heeft gelijk.Cbristus is niet veranderd,
zegt hij, en het is niet aan te nemen dat
do H Geest tot nu gewacht heeft om te
weten hoe hij zijne zending vervullen
moest, en dat hij lessen zou moeten
komen nemen bij onze hedendaagsche
progresmannen.
Die nieuwe valsche leering tracht hier
binnen te dringen juist gelijk do libora-
lerij over vijftig jaar.
Het liberalismus is eene ketterij. Wel
wetende dat het niet de minste kans had
te gelukken als het die leelijke tronie
openlijk liet zien, hebben de voorvechters
van het liberalismus ze verborgen achter
een politiek masker en gezegd Het
liberalismus heeft met den godsdienst
niet gemeens het is enkel een politiek
stelsel, zoodal men zeer goed katholiek
kan zijn en tevens liberaal. Nu nog, na
vijftig jaren bittere onder vinding,ontmoet
men zelfs menschen die dat te goeder
trouw gelooven.
Juist alzoo tracht de nieuwe leering,
die zich als een nieuwmodisch christen
dom uitgeeft, haren weg te maken. Als de
onderpastoor baar aanvalt, zegt zij Ik
luister achter u nietik volg de leering
van den deken. Is het de deken gij ver
staat slecht de zaken de bisschop is met
ons. Spreekt de bisschop op zijne be ïrt,
dan heet het gij laat u door de geld
macht overheer.schen ik strijd voor de
encyklieken van den paus. Eu gebiedt de
Ëaus de gehoorzaamheid, dau zegt men
letgeen gij gebiedt, staat in de wet van
Christus niet nu, wij kennen maar de
wet van Christus.
Net als de protestanten, die maar den
bijbel aannemen, en hem juitleggen elk
volgens zijn eigen gedacht.
bezocht heeft. Zij rijdt met hem in zijn rij
tuig, noodigt hem en zijne dienaren ten eet-
male, richt feestjes voor hem in en is voor
komend jegens liem. Sedert het drama is zij
niet meer op Charlemont geweest, maar heeft
het plan overmorgen daarheen te gaan.
Zij sprak nog hare hoop nit, dat het haar
gelukken zou hare plannen tot een goed einde
te brengen en sloot den brief.
XVI.
EEN LICHT IN DE DUISTERNIS.
Nauwelijks had Sofie hareu brief gesloten
of er werd zacht aan de deur geklopt en
Johanna trad binnen.
Mevrouw heeft zich ter ruste gelegd,
zegde zy, en gelastte mij u te helpen. Wil ik
uw haar voor den nacht in orde brengen,
Als gij wilt, ja, Johanna, antwoordde
Sofie met eene vriendelijkheid, welke het hart
der kamenier voor haar won.
Johanna toog aan het werk, prees het
schoone haar, maakte vleiende opmerkingen
en sprak toon eensklaps over hare gebiedstei
wier schoonheid zij tot in do wolken ver
hief.
Sofie sprak eveneens over mevrouw Eugenie
Mixtome en stemde met den lof van Johanna
volkomen in.
De E, P. De Lattre, S. J. heeft een
werk geschreven waar bij die nieuwbak
ken leering tot op het hemd toe uitkleedt
en er het gevaar van aantoont. (1) Die
leering miskent en belastert geheel het
verleden der H. Kerk, en verscheidene
harer eerbiedweerdigste en oudste instel -
liugeu en roept al onze bewondering, al
onze hoop voor de toekomst in op eene
inrichting die nog niet bestaat, maar
welke men ons afschildert als bestemd
zijnde om geheel de wereld to herscheppen.
Die inrichting is de democratie. Een
zuiver demokratische staat is mogelijk, en
er bestaan voorbeelden van. Zij zijn niet
talrijk, maar er ziju er. Maar de H. Kerk,
welke Christus als een rijk, als eene
monarchie gesticht heeft, in de hauden
der demokratie willen leveren van de
leerlingen de meesters en van de schapen
de herders willen maken, dat is eenvoudig
het werk van Christus omver werpen om
het werk der menschen in de plaats te
stellen dat is geestelijke revolutie dat
is scheuring dat is een begin van ketterij.
Maar, zegt men, het gaat wel in Ame
rika. Daar geniet de katholieke kerk niet
den minsten steun van den Staat, maar
steuDt alleen op het volk,en het katholiek
geloof bloeit er even goed en zelfs beter
dan elders.
Dat ie ver van waar te zijn. De katho
lieke Kerk geniet in Amerika de levens
voorwaarden niet waar zij recht toe heeft.
Haar bestaan is er zoo moeilijk en zoo
gebrekkig, dat meer dan de helft der
fatholieken hun geloof verliezen De
officieele school kweekt de katholieke
kinderen ten grootendeele op tot onver
schilligen en apostaten. Zekere amëri-
khansche gebruiken in de leiding der
H. Kerk leveren vruchten op welke geen
katholiek bewonderen kan. Zeker is het
beter dat de H.Kerk alzoo besta dan in
het geheele niet to bestaan, juist gelijk
het beter is ziekelijk dan dood te ziju,
maar zeggen dat de gezonden moeten
trachten ook do ziekte te krijgen, dat is
voorzeker noch katholiek, noch christelijk
noch redelijk.
Wij hebben van dat katholicismus op
zijn amerikaansch niets te leeren. Laat
ons katholieke Belgen blijven, getrouw
aan ons verleden, katholiek met den paus,
met deD bisschop, met den deken, met
den pastoor en met den nederigsten
ouderpastoor als hij dezelfde taal voor
houdt als de herders door Christus -aan
gesteld dat is zekerst, eu wij weten dat
wij alzoo nooit zullen verdolen.
Militarism. Reeds meer
dan eens heeft men aange
drongen op het nemen eener be
slissing in den Volksbond, op-
ziebtens het militarism.
De catholieko partij is in België anti
militaristischeu dewijl de Volksbond
optreedt, zegt het Fondsenblad, als bond
genoot van de catholieke partij, dient deze
laatste te weten waaraan zich te houden.
In eenige kiesdistrikten is er reeds aan
leiding gegeven tot verdeeldheid, en er
zijn kantons, die verklaren dat als hun
- Gij gelijkt mevrouw in vele zaken, me.
juffer, zegde Johanna. Ik zegde heden avond
tot mevrouw dat gij het hoofd draagt als zij
en denzelfden gang hebt. En gij herinnert
mij ook aan iemand.
Zij zweeg plotseling stil. So tie's hart sloeg
sneller, zij wist wie die iksusd was.
Mevrouw heeft de gelijkenis met dien
iemand ook bemerkt, vervolgde Johanna na
eenig dralen, en wel eer ik haar daarover had
gesproken. Het is een zonderling toeval, zeer
zonderling, maar er zijn veel menschen die
op elkaar gelijken. Menigmaal is dat het geval
iuet personen uit verschillige landen. Het zou
ook wel een wonder zijn als onder de mil-
lioenen menschen er geene twee waren, die
op elkaar geleken.
Zeker, zegde Sofie. Maar op wien gelijk
ik dan
Op iemand wiens lot ontzettend was,
doch die thans dood is, antwoordde de kame
nier met droevige stem. Zijn naam wordt door
mevronw nooit uitgesproken.
Ik weet wien gij bedoeld, zegde Sofie
ernstig. Ik vernam de trenrige geschiedenis
in het logement te Charlemont.
Praten de menschen daar nog over
vroeg Johanna Bpijtig. Meer dan achttien
jaren over de verschrikkelijke gebeurtenis
heen gegaan Maar zulke dingen schij:
nooit to verouderen na honderd jaren zal
men deze geschiedenis nog verhalen. Sprekt
vertegenwoordiger zich onder dit of dat
opzicht, gunstig aan het militarism zou
verklaren, hij de meening des volks in
die kantons niet vertegenwoordigt.
In alle geval zou dit protesteeren niets
helpen men dient zijne maatregels
vóóraf te nemen, wil men later zich niet
bedrogen viudeu.
In de Revue sociale catholique heeft
do voorzitter van den Volksbond, zich
voor het vrijwilligersleger verklaard.
Wij vragen nu dat de kwestie zij
is dringend in den Volksbond zeiven,
definitief beslist worde of de bond zich
duidelijk, zonder omwegeu, tegen den
persoonlijken dienstplicht verklaart of
-:et.
Het militarism komt weêr boveu water
en wij dienen eens en vooral te weten
waaraan en waaraf I
Wij voegen onze stem bij deze van onze
grooten Confrater Het Handelsblad.
Sedert eenige dagen valt M. BeDoni
Van Huffel de socialisten-maatschappij
Vooruit aan in la Bataille, en zegt dat
gemelde maatschappij in achteruitgang is.
Zoo denken er maatschappijen over van
het Walenland en van Brussel.
Citoycn Anseele beweert integendeel
dat Vooruit nooit blooiender is goweest
dan thans.
Benoni Van Huffel houdt dit voor bluf
en bij bestrijdt in het bovengenoemd blad,
la Bataille, het gezegde van Anseele.
Zijn artikel wordt door de pers vrij
opgenomen
- Uw financieelo toestand in Vooruit
is verre van schitterend te zijn en gij weet
het. Daarvan volgen hier eenige be
wijzen
- 1° Hoeveel hebt gij verloren in den
brand vau het gebouw op de Vrijdag
markt
2° Do verzekering heeft u in 't geheel
225,000 fr. opgebracht, 't is te zeggen
voor het gebouw, de meubels, de koop
waren, het werkverlet der werklieden.
3° Volgens de boeken van Vooruit
as het gebouw met den grond in 1896-
1897, voor don brand, 275,785,75 fr.
weerd.
4° Volgens uwe hoeken en uwen bi-
lan, vastgesteld op 30 november 1897,
hadtgij in de twee banken en in uwe kas,
in alles 217,739,77 fr.
- 5° Dus, gij kunt uw gebouw op de
Vrijdagmarkt niet heropbouwen zonder
een hypotheek te nemen.
s Gij weet wel dat gij, voor den brand,
eene hypotheek hadt ten voordeele van
M. Lod. T.. Diereutuindreef, te Gent,van
35,000 fr.
Doch nu zult gij, ingezien uwen gel-
delijken toestand, verplicht ziju veel meer
te nemen.
6° Om nog duidelijker den voorspoed
van Vooruit te bewijzen, ziehier een voor
beeld
De rekening van winsten en verliezen,
vastgesteld den 30 november 1897 (een
do bewoners kwaad van Mevrouw Dat is
oumogelijk Zeg mij, mejufler, wat meu ver
telt.
Zij spreken met de hoogste achting van
vrouw Mixtome en zeggen, dat zij spoedig in
het huwelijk zal treden met den markies van
Charlemont.
Zij zeggen wat zij wenschen, hernam
Johanna.
Zij zouden haar gaarne als gebiedster op
Charlemont zion.
Juffrouw Robinex zegde dit ook.
Nu hun wensch moge in vervulling
gaan. Ik hoop dat mevrouw met den markies
zal trouwen ik geloof ook, dat zij hot doen
zal, ofschoon de verloving nog niet publiek
werd gemaakt. Zij is er zeer geheim mee
zelfs ik die altijd bij haar ben eu haar volko
men vertrouwen geniet, hoor nooit iets van
haro plannen. En hoe laten de menschen zich
over het drama van Charlemont nit, mejnf-
fer Wij zijn zoo lang van hier geweest, dat
ik niet weet hoe over dit drama godacht
wordt.
Juffrouw Robinex beweerde, dat er geen
twijfel bestaat, of Alexe Mixtome is de moor
denaar zijns broeders, zegde Sofie. Zij had
besloten deze gelegenheid niet ongebruikt te
laten voorbijgaan en wilde de kamenier nit-
hooren. Niemand geloofde destijds aan zijne
onschnld.
Dan dwaalt juffrouw Robinex, viel
halfjaar, van juni tot einde uov.), sluit
met eene winst van fr. 10,882,03.
- Voor eene sameuraerking die voor
2 milliocn zaken doet per jaar,is dat maar
mager.
- 7° Sedert 30 november 1897 wy
zijn nu den 18 augnsti 1898 is de hilan
nog niet uitgedeeld aau de leden, noch op
de koophandelsrechtbank neêrgelegd.
Alle zes maanden ontvangen do leden
eene soort van bilan.doch tot heden heeft
men vergeten dezen uit te Jeelen van het
half jaar december 1897 tot einde mei
1898.
Waarom vergeet men dat, als uwe
financiën en uw toestand zoo stevig zijn
als gij beweert
8° Waarom hebt gij zoo langen tijd
het geld der syndikaten van den Bond
Moyson, der spinners, der wevers, enz.,
gebruikt ia uwe samenwerking
- Deze som beliep in 1896 tot
226.592.75. Wij zijn nu iu 1898. Hoeveel
bedraagt die som nu
a 9° Waarom geeft gij, in uwen bilan
op de koophaclelsrechthank neêrgelegd,
niet op waaruit deze som is samengesteld
eu waarom vermengt gij dat in den enke-
lee post verschillende schuldeischers
598,420,91 Dat is niet rechtveerdig I
10. Indien gij hot geld der syndikaten
moest uitbetalen, waar zoudt gy naartoe
gaan
11. In hetzelfde artikel van le Peuple,
van 17 aug., zegt gij dat het getal leden
vermeerdert.
n Dat is altijd het oud liedje van An
seele en O. Gij weet dat het do waarheid
niet is.
b In den loop van mijn proces tegen
Vooruit heeft deze laatsto mij bij con
tract het recht gegeven het register on
de lijst der leden te raadplegen.
- Ik heb, in 1897, tweemaal dit register
geraadpleegd, in de bureelen van Vooruit
en ik heb kunnen vaststeUen dat
er meer dan 5000 leden zijn inge
schreven, doch zonder handteeken.
Ziedaar de waarheid 1
b In 1894 waren er volgens de boeken
van Voomit 5,908 leden.
In 1895 5,350
Wiizijn nu in 1898. Hoeveel hebt gy
er nog
b Bewijst hot tegendeel, M. Anseele,
en leg uw register van de leden neêr, in
orde, en iu regel, zooals de wet op de
samenwerking het voorschryft.
b 12. Ik meen dat men veel leden ver
loren heeft .omdat veertien dagen geleden,
M. Ansoele in het blad Vooruit, een arti
kel heeft geschreven, door hem ondertee
kend, en zeggende dat men kost wat
kost de ontslagen moet tegenhouden. -
s Dus, het eenige besluit, te trekken
uit uw artikel, verschenen in le Peuple
van 17 augusti, is dat het goechreven is
voor den bluf.
b Uwe grootspraak is sedert lang ge
kend.
n Gij zijt altijd dezelfde kluchtspeler en
zult dat altijd blijven. Dat is eene onge
neesbare ziekte. B. VANHUFFEL.
Johanna haar in de rede. Eene enkele geloofde
niet aan zijne onschuld, ofschoon al zijne
vrienden zich tegen hem keerden.
Zijt gij dat, Johanna
Ik spreek niet over mij zelve, want Phi
lip l'iron, verdreef mijnen twijfel. Hij ver
klaarde Alexe Mixtome schuldig. Neen, zijne
eigene vrouw geloofde aan zijne schuld.
Sofie verschrikte en werd doodbleek.
Had zij vertrouwen in hem fluisterde
zij.
Ja, antwoordde Johanna, overtuigend.
Het is zonderling, maar menschen die elkaar
bemiunen, gelooven elkander. Mevrouw be
minde haren echtgenoot met geheel hare ziel
en hij was hare liefde waardig, in weerwil
der ontzettende daad, die hem en dozijnen in
't verderf stortte. O, mejufler, hij was zoo
goed, zoo edelmoedig en hij beminde zyne
vrouw en zijn kind zoo vurig O, hij moet
op het oogenblik dat hij de daad bedreef,
krankzinnig geweest zijn Algemeen houdt
men het er voor dat hy zijne zinnen verloren
had.
Maar ik heb gehoord, dat mevrouw Mix
tome zich van hem terugtrok, toen hy in
gevaar was.
Hebt gij dat gehoord Nn ja, ik week
dat men het zegt, maar het is niet waar.
Niet waar
(WORDT VOORTGEZET).