1
0
Pol en Stant.
3EF" Kiezerslijsten.
Onzijdige gazellen.
't Land van Aelst
n.
Stanislas Stojalowski,
priester.
Cath. Werkmanskring.
Slehe blind
Daens-penning.
KERSTMIS.
Hij heeft de catholieke partij verraden
Hij deed tijne volgelingen voor geus en
socialist stemmen
Dat roept wraak I
Dat herinnerde zich de Chronique
wanneer zij tegen Mgr Stillemans uitviel;
zij dacht ook dat M. Daens daartoe alleen
in staat was en zij donderde tegen de
geestelijkheid
Begrijpt gij nu, lezer hoe het gedrag
der geuzerij zich wettigt of liever uit te
leggen is
De politiek van M. Daens is uiterst nood
lottig aan de belangen der catholieke
partij. Overal werpt hij twist en twee
dracht in de rangen en hij is slechts dan
gelukkig wanneer hij oneenigheid heeft
gesticht. Hij is een van die woelzieke
geesteu die waarlijk behagen seheppen
in strijd en twist en kamp, niet tegen den
gemeenen vijaud, maar onder vrienden,
onder bondgenoten.
Op de meetingen welke hij gegevon
heeft, was het met voorliefde dat hij over
klassenstrijd handelde. Altoos zag men
op zijn gelaat eeu glimlach zweven wan
neer hij door een bitsigen uitval tegen
de rijken, do luidruchtige toejuichingen
zijner toehoorders had verkregen.;
Ah, hij kent het goed om deu arme
tegen den rijke,den werkman tegeu zijnen
patroon op te bitsen; hij bezit daartoe
een wezenlijk talent.
Aan die ongelukkige politiek is met
rede een einde gesteld. Zij taaide haat
en tweedracht overal en keerde het volk
van de Kerk af waar liefde en verdraag
zaamheid wordt gepredikt.
En daarom was de Chronique boos en
met haar al de geuzenbladen....
Is het klaar
Pol en Stant
komen mal-
5 kander tegen
op den Lin-
denkouter.
Stant. Wel, Pol, wat geluk van u hier
te lien Ge loopt gij zeker verloren
Pol. Och, Stant, 'k en doe mensoh
'k was daar nuar 't treiutjen gegaan en de
waggeleer waa juist weg.
Stant. En ia 't naar do stad da ge trekt?
Pol. Jaat, Stant, 'k moet mijnen aasu-
r&naenakt vernieuwen, en 't werk en spant
er toch niet tegenwoordig.
Stant. Ja, Pol, die assurance dat is nog
een schoon dingen voor de menschen t is
wel alle jaren te betalen,maar als go dsn 'nen
keer 't malheur hebt van af te branden, dan
blyft ge tooh nog voortdoen, en anders waart
ge den berg af.
Pol. En waar syn, Stant, bijzonderlijk
voor 'nen boerenmeusch die bykans g'heel
sjjn fortuin in zyn schaar en in zijn stallen
zitten heeft.
Stant. En we zijn weerom den vorst al
kwyt, he Pol
Pot. JaAm, Stant, an zoovsel te beter
't heeft goed wéér gemaakt, en daarentus-
sahen schuift de winter stillekes aan voorbij.
Stant.Al 'tgeen gepasseerd is en bijt
niemeer, Pol, maar we kunnen toch nog drij
maanden lang winter hebben.
Pol. 'Ljjk 't God belieft, Stanten hoe
was 't zondag meé den kerstboom dan
Stant. Eerste sneu, Polrond te twaalf
honderd man zyn om hunnen prijs gekomen
er waren gerieflijke en schoone diugen voor
den werkman, en ik heb een telloore Baucis-
sen gewonnen.
Pol. Stant, go sijt meé 'nen helm gebo-
J9ni gij i t was seker kermis als ge 't huis
kwaaint
Stant. Da kunt g'oordeelan, Pol, Trien
en de kinderen schoten er hnn seifeas op en
den aelfden avond nog hadden z'al'nen goeiën
kap g'had
Pol. Dat ia wel, Stanter mag somtijds
'nen keer een kermisken zyn by den kleinen
man 'tis wel verdiend en gesegend sjjn de
welhebbende menschen die daar aan mee
werken
Stant. Daar eu mogen wij bij ons nie
van klagen, Pol vele bemiddelde menschen
zien den treflelijken werkman geern, en gee-
nen nood en blyft ongetroost, wal te verstaan
als s'het verdienen.
Pol. Jamaar, Stant, vsrdienen moeten
ï'het, en 'k zon ook geen kompassie hebben
meé kerels die slecht leven of meé 't slecht
meedoen
Stant. Dat is wel dadde, Pol 't ware
'nen stok geven aan nwen eigen aanvaller om
er u meé te slaan.
Pol. En is er geen aüder nieuws in de
stad Leeft 'tdonchislendom nog altyd
Stant. 't Schijnt van ja, Pol ze zeggen
dat de kopetukken nog raziger om raziger
worden, maar 't volk krijgt er zijnen buik
vol van nu bijzonderlijk dat de liefhebber
g'heel en gansch afgestraft is en dat bij zelfs
geen mis meer en mag lezen, nu doen de men
schen tot deu lsateten toe hunne oogen open,
eu 't es is «i ie meer als 't slecht Tolk dat er
nog meé meédoet.
Pol. 't Zou gaan tyd worden ook,Stant,
dat ze die groene volks bedriegen oplaten; die
nog een klein beetje consciëntie heefi, die ziet
toch wel waar dat 't donchistenkraam naartoe
gaat.
Stant. Ja, Pol, 't gaat schrikkelijk over
zijn hout't geen dst ze daar nu weerom
t'Antwerpen uitgestoken hebben, dat roept
wraak ten hemel.
Pol. Zwijg mij daar af, Stant'k heb
dat van de week weerom al hooren lezen door
kozztm Tist, maar 't is ongepermetteerd
Wattan 'nen priester en mannen die be
weren kristenen te zyn, durven openbaarijjk
in d'oogen van g'heel de wereld aamenspau-
nen met franomayons en Bocialistan eu alle
vyaudan van d'heiligeKerk om ons katholiek
goevsrnement omver te werpen en al zoo den
oorlog aan te doen aan onzen Godsdienst en
alzoo g'heel de zameuleviug in rep en roer te
zetten en in 't ongeluk te brengen Zie,
Stant, dat en zon over eeuige jaren zelfs van
niemand ais kannen uitgepeisd geworden
zyn Dat gaat alles te boven
Stant. Ja, Pol, en daarbij daar gaan
liegen dat het klettert en gedurig d'Uver-
hedea der 11. kerk las beren en aanvallen 1
Pol. 't Is te wreed, Stantg"hebt daar
d'historie van dienen priester van Oostenrijk
waar dat ie meé voor den dag komenhoe is
zijnen naam weerom al Stobbeloski al» ik
me mis en ben.
Stant. Ja ja, Pol, Stobbeloski, 't is
alzoo geloof ik.
Pol. Howel daar gaan zeggen en schrij-
ven in hun gazetten dat dienen Stobbeloski I
ook door zijnen bisschop eerst gesuspendeerd 9
is geweest en daarna door zijoe H. den Paas
is goedgekeurd geworden en in al zijne rech
ten hersteld, dat ia eene helsche lengen en
eenen zwaren laster tegen de Overheden der
H. Kerk.
Stant. Hoe dat, Pol
Pol. Wel, Stant, de zaak is dood een
voudig die Oostenrijksche priester is door
de bisschoppen van zijn land gestraft gewor
den en zou gestraft gebleven zyn maar de
man heeft zich bekeerd en heeft openbaarlijk
al zijne dwalingen afgezworen, en dan is hij
van zijne straf ontslagen geworden. En zoo is
de zaak gebeurd, en dat is wel iets g'heel en
gansch anders als van t« zeggen dat de Paus
van Hoornen geljjk heeft gegeven aan Stobbe
loski als hij tegen zijne bisschoppen opstond
en door hen veroordeeld werd.
Stant. Ja, Pol, 't schilt zooveel dat het
er in 't g'heel niemeer op en trekt; zoozoo die
nen Stohbeioski heeft zijne dwalingen bekend
en beweend en hjj heeft vergiffenis ge
vraagd
Pol. Zekerlijk, Stant en dat zijne H.
de Paus hsm dan vergiffenis hebbe geschon
ken, daar en is niets aardig meer aan, aange
zien onze kristelijke leering ons voorhoudt
dat er in d'H. Kerk vergiffenis is te bekomen
van alle zonden hoe groot en hoe zwaar die
ook zonden mogen wezen.
Stant. Dat is een punt van ons Geloof,
Pol. maar daarvoor moet men zijne zonden
willen bekennen, dezelve verfoeien en er be
rouw over hebben.
Pol. Daar ligt 't peerd gebonden, Stant,
en indien die verblinde sukkeleer die nu om
zijne oDgewilligheid onder de straf zijner
geestelijke O verbeid leeft, indien hij, in
plaats van zich meer en meer opstandig te
toonen en te roepen en te pochen dat hij ver
volgd wordt en gestraft lijk Stobbeloski,
indien hij, zeg ik, dien rouwmoedigen Stob
beloski navolgde niet alleenlijk in zijnen val
maar ook in zijne bekeering en onderwer
ping, dan sou ook aan hem vergiffenis ge
schonken worden en zou de vent terug in
gerustheid kunnen leven.
Stant. Alzoo is 't, Pol En dat staat er
hem te doen en anders niets
Pol. Oh, Stant, 't is gruwelijk als een
priester om zijne handelwijze de goedkeuring
en den applaus bekomt van alle slechte ga
zetten en van alle geuzen Ze zeggen dat
Vooruit van Gent, ae slechtste gazet van
't land, sprekende van den gestraften M.
Daens, hem noemt 'nen braven man, 'nen
milden priester, 'nen waren voorstaander van
de katholieke princiepen, enz... enz...
Br... Br... 'nen priester die beboft wordt
door d'ergste vijanden vijanden van d'heilige
Kerk Foei foei duizendmaal
foei 0 waar is dis mensch toch afge
dwaald Stant, moet men niet schrikken en
beven als msn daar aan denkt
Stant. 'k Gelooft wel, Pol 'k en vinde
geen woorden om myn verontweerdiging en
mij oen walg uit te drukken Zoo diep ge
vallen zoo diep 1 Hoe is 't toch Gods
mogelijk
Pol. w'Hebben 't dikwijls gezeid, Stant,
en nu is 't daar Nu is 't schandaal daar ten
vollen uit O dien hoogmoed O die heersch-
zucht O dien duivel die Lucifer en zooveel
audere gelukkige Engelen heeft doen vallen
in 't malheur, en die d'oorxaak is van alle
miseries hier op de wereld 1
Stant. Och, Pol, nog 'nen keer, vriend,
laat ons lezen en bidden Hij heeft tooh ook
een ziel de sukkeleer, en wie weetOnzen
lieven Heer is oneindig bermhartig
Pol. Ja, Stant, we zullen lezen en bid
den en daarmee zwijgen voor vandaag over
die droeve en tristige zaken en propos,
Stant, 't is overmorgen nieuweiaar, en ter
dier gelegenheid weDsch ik n alle geluk en
zegen, voor n en voor vronw en kinderen.
Stant. Vandegelijken, Pol, en mocht ik
n toch komen zeggen de naaste week dat de
donchi8ten meé 't begia van 't jaar boetvaar
digheid hebben gedaan en tot de religie en
d'heilige Kerk teruggekeerd zyn
Pol. 't Is mijnen vurigsten wenzch,
Stant, en tot de naaste week I
Stant. Ja, Pol, en goeie reis 1
Onze Catholieke Vrienden die heden
een aangeteekenden brief outvaugau heb
ben van wege Deurwaarder Vau Muylem,
worden vriendelijk verzocht dezen naar
het Lokaal van den Cath. Kring,
Korte Zoutstraat, te brengen.
Het catboliek dagblad, le Bien Public,
schrijft weer over do onzijdige pers,
eu maakt in de volgende bewoordingen
de catboliekeu opmerkzaam op het ge-
raar van die valscbe gazetten
- Tusschen die gevaren die het geloof
bedreigen, meeneu wij opnieuw op de
onzijdige letterkunde en op het onzij
dig journalism te moeten wijzen. Jjie
letterkunde en dit journalism zijn eene
van de arglisligste middelen van de anli-
ch ris tenen geest om, op bedekte wijze, in
de kringen te sluipen, die het minst vat
baar schijnen voor zijnen invloed.
In die orde van gedachten heeft de
onzijdigheid voor eersten uitslag onver
schilligheid en lauwheid te doen ont
staan,en zoo de stellingen, die het meeste
dienden bewaakt te worden, zonder ver
dediging te laten.
- Buitendien is de onzijdigheid, zoo
in zake van drukpers als in zake van
scholen, een valstrik en eene valschheid.
Indieu men er zich laat door beet nemen,
mag men zedslijker wijze zeker zijn dat
de stelling voor de helft verloren is.
Langzamerhand werpt de onzijdigheid
haar masker af en, op 't gepaste oogeu-
blik komt zij tot haar doel. Dat is de
doenwijze van gisteren geweest eu zij is
maar al te wel gelukt iudieu wij niet op
onze hoede ziju, wordt zij wellicht het
groot gevaar van morgen.
Catboliekeu, wezen wy ons doopsel
waardig en getrouw aan ons geloof I Re
gelen wij heel ons bestaan, 't is te zeggeu
ons geesteslcreu en ons openbaar leven,
volgens de hoogere voorschriften die wij
aanzien hebben als de uitdrukking der
volle waarheid. Merkt wel aan zij die
niet catholiek zijn, zijn het nooit of ner
gens, cn vraagt gij waarom zij die catho
liek zyn, het met overal zouden ziju eu
altijd T Wanneer men de waarheid voor
zich heeft, is logisch zijn het voortreffe
lijkste. Dit is zuaere middel om in goede
haven aan te landen.
Wij lezen in den Bien public
Sedert dat do daensisten de bondge-
nooten der socialisten en der liberalen
geworden zijn, gebaart het Land van
Aelst, de tolk der gebroeders Daens,
meer dan ooit godvruchtige gevoelens te
hebhen.Dit blad is opgesteld, van 't begin
tot bet einde, in een zoo gezegden evan-
geliscben schrijftrant, die soms woedend
en ltijd huichelend is, en die er op uit
is om de menigte der onwetende lezers
door listen tc 'bedriegen.
Wij geven hieronder, schier bij toeval,
eenige staalken* van die schrijfwijze. Zij
zijn "getrokken uit den laatsten nummer
van 't Land van Aelst, uit het artikel
over Kerstdag
Verlosser der Wereld, als Kind zijt
Gij vereerd en aanbeden, eerst door
werkende Menschen, ja, maar korts
nadien door Grooten en Machtigen der
Aarde, maar zoodra Gij uwe Leering
- zult verkondigen, bijua al de Rijken
sullen U deu rug toekeeren do haat
vau Scriben en Phariseërs zal U on-
meêdoogend vervolgengeen smaad zal
n U gespaard worden hoe meer de me-
nigte vau 't Volk U omringt, hoe wree-
der Gij zult vervolgd worden... Met geld
vond men eenen Verrader bij Uwo Apos-
x telen voor den Opperpriester Caïpbas
wordt gij in Uw Wezen geslagen, enz.»
Om te zien met welk inzicht dat ge
schreven is, en welk de apostel is dien
men bedoelt, lezen wij verder in hetzelfde
opstel
Uw Programma, o Christen© Volks-
partij, 't is de Blijde Tijding *an Korst-
mis.. Gij vraagt niets dan VREDE door
't Recht.. En nu, uu naderen uw droef-
ste, neen, uw hert. blijft gerust eu ver-
beugd, nu nadereu uw lastigste tijden..
De GroOtou der Aarde spannen samen,
om u te dooden.. De menschen kunnen
- lijden en sterven, maar gij, o Christeno
Volkspartij, zult blijven on zegevieren..
De Paus heeft bet uitgeroepen. Zcge-
vieren tot Vrede en Welvaart van 't Va-
derland.. Dat de scbroomvalligen uit
de rangeu gaau dat ze deu strijd uiet
belemmeren want met ontrolde vanen
- trekt do Christene Volkspartij voor-
waarts.. Aalst roeot het, Antwerpen,
Brussel, Brugge, Kortryk, Moskroen,
Meenen, Sotnergera, honderde andere
Gemsenten Priester Daeus staat aan
't hoofd, d'Eucicliek iu d'haud veel,
te *eel heeft hij geleden maar open-
- baarlijk ons Christene Volkspartij ver-
loochenen, al 't Werkvolk naar 'tSo-
<4 cialismus zien overloopen, gelijk to
Brussel, gelijk te Gent, eilaas, 't Kindje
x Jesus zal schreien over dat oude roem-
ryke Gent, het beeft er bijna geen Aau-
bidders meeronder 't Volk,zijuChris-
e tone Volkspartij afkeuren eu verloo-
cheneu, dat kau, dat mag Priester
Daeus niet, al stond de dool er op...
Er zijn tijden dat men moet zeggen
met den eersten Paus Non possu-
mus Het kau niet zijn Die eerste
Paus beeft 9 maand in eenen kerker
gezeten, zonder te kunnen Mis lezen of
Mis booren 1..
In een anderen artikel, onder hoofding
Het interdikt, lezen wij
Wij mogen dat uiet hooger opnemen,
dan het wezenlijk is.... D'oude Vlamiu-
- gen zijn zoo dikwijls in interdikt gesla-
gen, als zij voor hun vbu bestaak op-
- stonden tegeu Koningen eu Hertogen,
in interdikt geslagen door Bisschoppen,
x Aartsbisschoppen, zelfs door Legaten.
Dat gebeurde op verzoek eu op aan-
- drang van de Grooten der Aarde, die
x zegden dat zy do-»r bun lompe Alleeu-
heersching den Godsdienst iu stand hiel-
den... Met de oude Vlamingen stredeu
talrijke Priesters, talrijke Volkspaters,
op wieu bet interdikt ook viel... De
- groote Volkspaus Gregorius VII, zoon
van schrijnwerker Hildebrand, dio voor
de Vrijheid der Kerk streed, tegen
machügo Keizers, werd door eouo Con-
cilie vau Aartsbisschoppen en Bisschop-
pen afgekeurd, veroordeeld, gesmaad,
ja zelfs afgesteld ze kozen eenen an-
deren Paus, om-lat Gregorius VII de
- vrijheid der Kerk boven zijne rust eu
x ziju l^ven stelde.
Heel den artikel kan men samenvatten
in deze woorden V.... wij aau den ban
-Ier Bisschoppen on zolfs aan dien vau
den Aartsbisschop 1
Met zulke beweegredenen is het dat
het blad der gebroeders Daens den gods
dienst verdedigt
Men zou alles moeteu aanhalen en
moeten aanhalen elke week. Want elke
week stort het blad van den wederspau-
nigen priester eu zijuen broeder d&t zelfde
vergift in de ziel dor arineu, in de ziel
dergenen die lijden. Ach 1 bij aldien bet
vleien der gelukkigen een schelmstuk
is, in de oogen van God, het bedei ven der
armen is een veel ander een veel grooter
misdrijf 1
Wij gaan ons hier niet langer bezig
houden met de geschiedkundige herinne
ringen. waarop het Land van Aelst het
misprijzen steuut, dat hot voor do Bis
schoppen aan deu dag legt. Dezen voor
welken meu de leugens vau het daensi-
stisch blad zou moeteu wederleggen,
lezen ons schrij van niet. Maar wij willen
uiet sluiteu, zouder op afdooude wijze,
de onbeschaamdheid van bet Aalstcrsch
blad tc hebben doeu uitschijnen. In den
artikel over het interdikt lezeu wij
Het is maar eenige jaren geleden
iu Oostenrijk, waar ook eene Christene
Volksmacht opstond tcgeu dc alleen-
heerschende Geldmacht, om 't Werkvolk
te ontrukken aan de Woekerij van den
- Gelddorst, iu Oostenrijk stond Priester
- Stojalowski aan 't hoofd der Christene
Demokraten.. Die man heeft iets afge-
- zien.. Na vele kwellingen, hem aange-
x daan opdat hij aan de Christene Volks-
x partij zou verzaakt hebben, hy werd
x vau zijn Mis beroofd eu in interdiktie
geslagen, doch bleef Priester, bleef
Priester, Bien public, ge'ük de Pries-
- ters over 100 jaar Pries' bleveu, al
- konden zij geen Mis leze. Niet écn
x Bisschop, maar Bijna al de Bisschoppen
x van Oostenrijk keurde" om af, plech-
tig, op al de Pi len.. Roornen,
x Roornen heeft alle jerzoeht Roo-
x meu hoeft hem ein'u :jk in al zijne
- rschten hersteld.. Het is «pytig, dat de
Gtschiedenis der Kerk zoo weiuig ge-
- keud is... De verergernissen komen dik-
- wijls uit d'hoogte. de weelde gevaarlijk
zijnde voor elk. Die Aartsbisschop of
x Bisschop gewijd wordt, heeft eene groote
x weerdiu'lieid, men moet die weerdigheid
eerbiedigen. ALTIJD, maar elk blijft
x mensch en kranken mensch. x
Dus, de Paus zou gelijk gegeven hebben
aan Stojalowski tegeu die Bisschoppen
vaD Oosteurijk, bedorven door do weelde.
Alzoo zal hij, tegen Mgr. Stillemans, ge
lijk geven aan priester Daens, ten ware
Leo XIII zelf...
Dat is 't gene do lozers van H Land van
Aelst voorzeker in bun eigen zullen ge
zegd hebben. Het is de eerste maal niet
dat het Land van Aelst priester Daeus
aau priester Stojalowski vergeleken heeft.
Over eeuige maanden gaf hot over pries
ter Stojalowski eene omstandige lofrede.
Meenende dat de Daensen ouwetend wa
ren aangaande die zaak, hebben wij aan
hun blad doen opmerken, dat Stojalowski
zijne, dwalingen erkend en ze herroepen
had. Het Land van Aelst heeft ons als
antwoord eenen vloed van scheldwoorden
gegeven, maar heeft geen enkel woord ge
rept over de herroeping waarvan wij hom
den tekst meêdeeldeu. Het blad is voort
gegaan met bet slechte work van den
Poolschen priester te loven, en al zijne
lezers zijn beden nog overtuigd dat de
Paus zijuen steun verleend heeft aan
Stojalowski tegen de Oostonrijksclie Bis
schoppon.
Herdrukken wij nogmaals -Ion tekst
der herroeping van Stojalowski, -lie hot
Valerland vau Weenen, in November
1897, afkondigde.
I.
De ondergeteékendc vraagt aan den
opstelraad van het Vatcrland de hierbij-
gevoegde verklaring van priester Stoja
lowski te willen afkondigen.
Deze afkondiging moei als officieel be
schouwd worden. De hoogergeuoemde
priester is, door zijne herroeping, boel en
gausch in zijne rechten hersteld.
t E. Aartsbisschop van Sebaste.
Apostolische Nuntius.
Ik, ondergeteekeude, verklaar uit mijne
eigene en vrije beweging en met rolko-
meue rechtzinnigheid
1) Ik onderwerp mij ten volle en zon
der voorbehoud aan do beslissingen, vcr-
oordeelingen eu cousuren, voornamelijk
aan die van bet Heilig-Officie, mij betref
fende.
2) Ik veroordeel en herroep al wat in
't openbaar of iu 't bijzonder, oneerbie
digs of beleedigenda gezegd, geschreven
of gedaan heb tegen de Bisscboppeu en
andere geestelijke Overheden, en ik ver
oordeel en herroep al hetgeen ik onjuist
of valsch geschreven heb met betrek tot
de rechten, die de Kerk bezit, vau hare
kiuderon te ouderwijzeu, ze te geleiden
eu te verbeteren in alle zaken die
rechtstreeks of oureebtstreeks de chris
tene leer, de christene zedenleer eu bet
welziju der volkeren aangaau.
3) Ik neem ten volle aan eu heb het
voorucmen van in 't toekomende getrou
welijk de voorschriften te volgeu door Z.
H. den Paus Leo XIII vastgesteld in zijne
Constitutie 0/Jiciorum vau Jauuari 1897.
betrekkelijk -ie verscheidene uitgegeven
werken eu het lezen er van.
4) Ik zal doen al wat mij mogelijk is
om -le verergeruis te herstellen die ik
gegeven heb, vooruamelijk door hot c- le-
breeren van het Heilig Sacrificio in bij
zondere huizen ondauks bet interdict.
Wij sporen de volksbladen van het Land
van Aalst aau om zooveel ruchtbaarheid
mogelijk aan dat stuk te geven. Niets
is beter geschikt om aau te toouen dat
het blad der gebroeders Daens een schrift
is vau schaamteloos valschheid eu lat
bijaldien priester Daens, wederspanuige
en opgeschorte priester, ouder zekere
opzichten met Stajolowski kau vergoleken
worden om wille zijner dwalingen, hij
nog, om de vergelijking te volledigeu,
deu laatsten afstand te doorloopen heeft
u den priester Stojalowski heeft na te
volgen in zijne onderwerping en zijne
boetveerdigheid.
Tot dan toe is hij, met het Land van
Aelst, wel op zijue plaats in de rangen
van ee» drij^oudig of viervoudig anti
katholiek verbond, en men mag zelfr.
zeggen dat hij voor bet anti-katholiek
verbond, de aanzienlijkste, alhoewel de
verra-lerlijkste macht uitmaakt.
Wanneer P. Daens begint van len
Bien Public te spreken, houdt bij op
van huichelen en wordt woedend. Hier
volgt een stuksken vau die soort
<i De Bien public valt op Priester
n Daens, niet de woede van eenen Beul,
hij beschuldigt hem, hn beschuldigt hem
X la* g en breed, en ais Priester Daens
x kalm eu beleefd antwoordt zijn Brief
wordt Diet opgenomen 1 ('j 0 gi rijken
edeleu schelm I Gij zijt het, die door
uw Trotsheid, iu Geut zoo eeuwig veel
Socialisten hebt helpen aaukw- ekeu..
Ik, Daeus, zeg het u, eu ge weet -lat het
B de waarheid is.. Uw gedrag jegens de
n Demokraten is eerloos en walgelijk.,
x Mogen wij het u te G-mt komen bewij-
r zen op eene openbare Meeting iu 'tRood
- Hoedeken, op den Poel of in Oudburg.
a of in Sint Josefsknng Antwoordt 1.. s
In afwachting dat P. Daens korae, zullen
wij de redenen van zijne gramschap tegen
ons uitleggen.
Als priester Daens onlangs van Rome
veruederd terugkwam, vielen sommige
dagbladen hem geweldig aan. Wij, die de
scbeurmakende politiek van dien priester
hadden bestreden, maar die alsdan aau
zijne goede trouw geloof gaven, wij
brachten barde verwijtingen toe aan de
drukpers die hem uitschold, in plaats van
hem den tijd te geven om iD zich zeiven
te gaan. Wij hebben, ten andere, nooit de
waarheid gespaard noch voor de vrien
den, noch voor de tegenstrevers van den
priester.
M. Daens weet het, en heden dat de
rechtveerdigheid ons noodzaakt hem het
masker al te rukken, drukt op hem de
herinnering onzer gematigdheid gelijk een
weldaad weegt op het geweten van eenen
onweerdige.
Laten wij den armen man zich uitput
ten met zeever te spuwen wij hebben
beter werk te doen dan op zijne beleedi-
gingen te antwoorden door belee-ligiugeu
met kalmte en zelfs me' medelijden zul
len wij onze taak voortzetten.
Wij bedanken uit d-^r grond des herten
de menigvuldige weldenténde medebur
gers -lie ons zoo mildrijk bijgestaan hek-
ben iu 't oprechten van onzen rijken en
gezegeuden Kerstboom. Rond de twaalf
honderd werkmenscben zijn verheugd en
getroost geweesten alho rel de groene
volksfoppers gedurig roepen en schrijven
dat d'aalmoes vernederend en verslavend
is voor den armeu man, zijn wij altijd ge
lukkig van, naar 't voorbeeld en den raad
van onzen goddelijken Meester, den
werkman alle voldoening en allen bij
stand tc kuunen verschaffeu. Nog eens
dus oczen warmsteu dank aan al de brave
menschen die ons hebben ondersteund
in 't oefenon der menschlievcndheid en
der kristene liefde.
De Besturende Commissie
v.d. Cath. Werkmanskring onzer Stad.
(1) Verschooning! Die brief is ingelascht
geweest binst de vier en twintig uren na de
ontvangst.
De Margarine. Er wordt verze
kerd dat de regeering voornemens is een
wetsontwerp ueêr te leggen, waardoor de
margarinefabrikanten zullen verplicht
zijn 5 ten honderd sesaamolie en 1 ten
honderd aardappelbloem in hun product
to mengen, om voortaan alle bedrog on
mogelijk te makeu.
-eude 4
sties
drin-
Een oud latynsche spreekwoord zegt
Quos vult perdere Jupiter demenlat.
Dat wil zeggen De duivel berooft van
bun zinnen,de duivel slaagt met blind
heid de menschen die hij wilt ton onder
brengen.
Dat spreekwoord zien wij zich nog
dagelijks verwezenlijken...
Dagelijks zien wij m mschen die, om
zoo te zeggeu, wetens eu willeus, met
opene oogen naar bunnen ondergang
loopen....
Men heeft ze wel te verwittigen en hun
toe tc roepen Houdt op, staat ge
gaat verdriDkc-D Niets kan hun weder-
houden... ze gaan maar altijd voort.... tot
dat ze in den afgrond tuimelen
En dat is ook wat er gebeurt met de
groene socialisten of Donchisten.
Al de vermaningen van wereldlijke en
geestelijke Overheden zijn vruchteloos
geweest om de leiders der verdwaalde
zoogezegde christene democraten op den
goeden weg te behoudon.
Zij zeggen, die groene jannen, dat zij
alleen de macht bezitten om het volk
vau het godd- loos socialism te weerhou
den zonder hen zou het volk ziju geloof
verliezen...
Dat zeggen die scheinheilige volksver
leiders.
En uu wat doen zij
Zij die het socialism moeten bestrijden,
zij, de verdedigers en redders vau den
Godsdienst, zc stellen zich 't akkoord
met de socialisten en met dat gedeelte
der overblijvende liberale partij, 'twelk
niets dan haat en verachting voelt voor
onzen H. Godsdienst
Nu, men heeft wel de groene leiders
toe te roepen
Gij loopt verloren, ge trekt naar don
afgrond i n niets kan ze weerhouden I x
't Is als of ze door den duivel met blind
heid en krankzinnigheid geslagen waren
Ze zeggen soms die schijnheiligaards,
indien onze geestelijke Overheid ons
afseurt, dan zullen wij blijven staan
De geestelijke Overheid keurt af, ver
maant, straft, viudt zich verplicht een
priester in zijne geestelijke bedieningen
op te schorsen... en in plaats van te luis
teren en tot inkeer te komeD, ze gaan
voorts, altijd voorts I...
Er is nog meer Hunne verkleefdste
vrienden, brave verdwaalde eu misleide
menschen die beginnen klaar te zien in
dat dui»elscke spel, roepen bun ook toe
Houdt op blijft staan ge gaat Daar
den afgroud
Zij antwoorden razig en schuimbek
kend Neen Nooit wij strijden tot
der dood wilt ge nie meètrekken blijft
achter 1
Ja, de duivel is er meê bemoeid
En ze bekeuuen hunne blinde koppig
heid in hunne gazetten.
Ziehier wat wij lezen in Land van
Aelst b van zondag li
- Partan, partan, deze week was er ne
x rijke mensch, democraat nog, die
- zegde In plaats vau priester Daens,
b 'kzou toegeven, x Kan hij toege-
ven Mag hij, Jan Baptist? Neen,
x neen. Ge ziet hier weer Jan B.ip-
b tist ue macht van 'i geld, hoe zelfs
- rijke demokraten tot zwakheid ovc-r-
hellen door't geld... x
Dds de raadgevingen hunner eigene
vrienden, van brave misleide, godvruch
tige menschen worden met onbeleefdheid,
met verwijtingeu verstooten Foei voor
die rijke demokraten, roepen zij 1...
't Is dau ook niet te verwonderen dat
die brave menschen die zich hadden lateu
verleiden den eene achter deu audere af
breken met die haatdragende kerels die
als ware bezetenen deu oorlog verklaren
aan onzen H. Godsuieust eu lot dit einde
met dezes hevigste vyauden verbroe
deren 1
Nu heeft het koppel van twee van Chipka
het gevondeu 1
Nu ziju z'er boven -">*> I
Sedert dat Menheer Adolf van dr hOOO
ballekens beroofd is eu vau het \ry v, r
voer naar Blankenber- r naar hussel
in eerste klas, ja, sedertdien
martelaar n ontroostbaar.
En Diet te verwonderen
jaren lang te Brussel, te T,
Blankenberge ia de rijkste
en in de grootste koffie Luiz-
ken eu lekkere sigaren r <- k- .en
dan in eens zoo moeten eten. -Iriukcu en
voyageren gelijk gij an andere urger-
meuscben,'t en is oog geen klei a ver: 3i
Ja, wij verstaan, het maar ai te
't was droef om afzien
En wij dio den vogel kennen, wij waren
5 verzekerd dat Dolf alles zon uitzieken
wat mogelijk is en zelf- oog war meur oir.
opnieuw van die vervloekte siojtpeh-j- !o
geraken 1
Ziehier boe hot koppel van twee van
Chipka het aan boord heeft gelegd
Dat men nu nog zegge dat bc
rikken zijn I
Sedert eeuige weken, L -bbe-i zij
groot gedruisch, 't Lu-
kondigen in de liberale gozettc - dat -ie
anti-christene demokraten. Kerstdag
te Antwerpen, een grom Cong-'- - gingen
houden, dat priester Doen.- i i z-m
spreken... en, eudal - - Daens-
penning zou ingericht wnme:. om -len
opgescliorsten priestciuuut jlaar, Lij
te staan en te helpen I
Maar de groene kliek was overtuigd
dat die penning weiuig of niet zou op
brengen indien de inedowerkiug der lo-
giemaunou en socialisteu niot bekomen
wierd.
Maar hoe die medeworkiug verkregen
Wel 1 na den publieken opstand tegen
de geestelijke Overheid, den oorlog ver
klaren aan -le glnsche catholieke partij,
aau 't cath. miuisteric 1
Dat zou iudeooron kliukeu der anti
klerikalen van alle kleur.
Ja, maar voor een man, die het pries
terkleed draagt, zoo eene rol spelen, 'tis
te erg I 't is ongehoord 1 eu dat zou kun
nen andere gevolgen hebben 1....
't Is waar maar om van de stoppelen
te geraken wijken de liefhebbers van
Chipka voor niets achteruit 1
Eu huu plau is zoudag te Antwerpen
letterlijk uitgevoerd.
Menheer Adolf, dragende het priester
kleed, heeft iu de groene meeting doen
kennen dat de groene democraten zich
vereenigen met socialist cn en geuzen
om te samvn teu strijde te trekken tegen
do cath. partij eu tegen het cath. minis
terie !?f!?t
Iu de zaal bevonden zich, zegt Le
Patriote henevens de groene anti-chris-
teue democraten de kopstukken der socia
listen eu al de bijzonderste logieraannen
van Antwerpen. Die oorlogsverklaring
van priester Daens tegen al wat catho
liek beet, is dus natuurlijk met den
meesteu geestdrift door dat volkje toege
juicht
En alsdan is een groene chef recht ge
sprongen en beeft voorgesteld van eenen
Daens-penning ia te richten om den
martelaar n in zijnen veldtocht te on-
dersteuneu.
Ounon lig to zeggen dat dit voorstel
met den zelfden bijval werd onthaald 1
Men mag er zich aan verwachten dat
de socialisten cn de logiemauneu iu 't al
gemeen hunnen hartvriend. Menheer
A-lulf, indachtig zullen zijn, eu dat er
geen geld zal ontbreken aau de twee lief-
hobbers van Chipka.
Nu hebben ze het opnieuw gevonden
O die groene slimmerikken I
Zo zullen Auseele, de chef der roode
socialisten, nog te hoven gaan I
Het Kribbeken zal te zien zijn, in
t Gesticht der Eerw. Dames van Maria,
Molenstraat op de volgende dagen eu
uren
Zondag 1 Januari van 9 tot 12 uren
Vrijdag G Januari van ar euen
van 2 tot 4 uren.
Zaterdag 7 Januari van 9 tot 11 uren.
Zondag 8 Januari van 9 tot 12 uren.