1 0 Pol en Stant. 3EF" Kiezerslijsten. Onzijdige gazellen. 't Land van Aelst n. Stanislas Stojalowski, priester. Cath. Werkmanskring. Slehe blind Daens-penning. KERSTMIS. Hij heeft de catholieke partij verraden Hij deed tijne volgelingen voor geus en socialist stemmen Dat roept wraak I Dat herinnerde zich de Chronique wanneer zij tegen Mgr Stillemans uitviel; zij dacht ook dat M. Daens daartoe alleen in staat was en zij donderde tegen de geestelijkheid Begrijpt gij nu, lezer hoe het gedrag der geuzerij zich wettigt of liever uit te leggen is De politiek van M. Daens is uiterst nood lottig aan de belangen der catholieke partij. Overal werpt hij twist en twee dracht in de rangen en hij is slechts dan gelukkig wanneer hij oneenigheid heeft gesticht. Hij is een van die woelzieke geesteu die waarlijk behagen seheppen in strijd en twist en kamp, niet tegen den gemeenen vijaud, maar onder vrienden, onder bondgenoten. Op de meetingen welke hij gegevon heeft, was het met voorliefde dat hij over klassenstrijd handelde. Altoos zag men op zijn gelaat eeu glimlach zweven wan neer hij door een bitsigen uitval tegen de rijken, do luidruchtige toejuichingen zijner toehoorders had verkregen.; Ah, hij kent het goed om deu arme tegen den rijke,den werkman tegeu zijnen patroon op te bitsen; hij bezit daartoe een wezenlijk talent. Aan die ongelukkige politiek is met rede een einde gesteld. Zij taaide haat en tweedracht overal en keerde het volk van de Kerk af waar liefde en verdraag zaamheid wordt gepredikt. En daarom was de Chronique boos en met haar al de geuzenbladen.... Is het klaar Pol en Stant komen mal- 5 kander tegen op den Lin- denkouter. Stant. Wel, Pol, wat geluk van u hier te lien Ge loopt gij zeker verloren Pol. Och, Stant, 'k en doe mensoh 'k was daar nuar 't treiutjen gegaan en de waggeleer waa juist weg. Stant. En ia 't naar do stad da ge trekt? Pol. Jaat, Stant, 'k moet mijnen aasu- r&naenakt vernieuwen, en 't werk en spant er toch niet tegenwoordig. Stant. Ja, Pol, die assurance dat is nog een schoon dingen voor de menschen t is wel alle jaren te betalen,maar als go dsn 'nen keer 't malheur hebt van af te branden, dan blyft ge tooh nog voortdoen, en anders waart ge den berg af. Pol. En waar syn, Stant, bijzonderlijk voor 'nen boerenmeusch die bykans g'heel sjjn fortuin in zyn schaar en in zijn stallen zitten heeft. Stant. En we zijn weerom den vorst al kwyt, he Pol Pot. JaAm, Stant, an zoovsel te beter 't heeft goed wéér gemaakt, en daarentus- sahen schuift de winter stillekes aan voorbij. Stant.Al 'tgeen gepasseerd is en bijt niemeer, Pol, maar we kunnen toch nog drij maanden lang winter hebben. Pol. 'Ljjk 't God belieft, Stanten hoe was 't zondag meé den kerstboom dan Stant. Eerste sneu, Polrond te twaalf honderd man zyn om hunnen prijs gekomen er waren gerieflijke en schoone diugen voor den werkman, en ik heb een telloore Baucis- sen gewonnen. Pol. Stant, go sijt meé 'nen helm gebo- J9ni gij i t was seker kermis als ge 't huis kwaaint Stant. Da kunt g'oordeelan, Pol, Trien en de kinderen schoten er hnn seifeas op en den aelfden avond nog hadden z'al'nen goeiën kap g'had Pol. Dat ia wel, Stanter mag somtijds 'nen keer een kermisken zyn by den kleinen man 'tis wel verdiend en gesegend sjjn de welhebbende menschen die daar aan mee werken Stant. Daar eu mogen wij bij ons nie van klagen, Pol vele bemiddelde menschen zien den treflelijken werkman geern, en gee- nen nood en blyft ongetroost, wal te verstaan als s'het verdienen. Pol. Jamaar, Stant, vsrdienen moeten ï'het, en 'k zon ook geen kompassie hebben meé kerels die slecht leven of meé 't slecht meedoen Stant. Dat is wel dadde, Pol 't ware 'nen stok geven aan nwen eigen aanvaller om er u meé te slaan. Pol. En is er geen aüder nieuws in de stad Leeft 'tdonchislendom nog altyd Stant. 't Schijnt van ja, Pol ze zeggen dat de kopetukken nog raziger om raziger worden, maar 't volk krijgt er zijnen buik vol van nu bijzonderlijk dat de liefhebber g'heel en gansch afgestraft is en dat bij zelfs geen mis meer en mag lezen, nu doen de men schen tot deu lsateten toe hunne oogen open, eu 't es is «i ie meer als 't slecht Tolk dat er nog meé meédoet. Pol. 't Zou gaan tyd worden ook,Stant, dat ze die groene volks bedriegen oplaten; die nog een klein beetje consciëntie heefi, die ziet toch wel waar dat 't donchistenkraam naartoe gaat. Stant. Ja, Pol, 't gaat schrikkelijk over zijn hout't geen dst ze daar nu weerom t'Antwerpen uitgestoken hebben, dat roept wraak ten hemel. Pol. Zwijg mij daar af, Stant'k heb dat van de week weerom al hooren lezen door kozztm Tist, maar 't is ongepermetteerd Wattan 'nen priester en mannen die be weren kristenen te zyn, durven openbaarijjk in d'oogen van g'heel de wereld aamenspau- nen met franomayons en Bocialistan eu alle vyaudan van d'heiligeKerk om ons katholiek goevsrnement omver te werpen en al zoo den oorlog aan te doen aan onzen Godsdienst en alzoo g'heel de zameuleviug in rep en roer te zetten en in 't ongeluk te brengen Zie, Stant, dat en zon over eeuige jaren zelfs van niemand ais kannen uitgepeisd geworden zyn Dat gaat alles te boven Stant. Ja, Pol, en daarbij daar gaan liegen dat het klettert en gedurig d'Uver- hedea der 11. kerk las beren en aanvallen 1 Pol. 't Is te wreed, Stantg"hebt daar d'historie van dienen priester van Oostenrijk waar dat ie meé voor den dag komenhoe is zijnen naam weerom al Stobbeloski al» ik me mis en ben. Stant. Ja ja, Pol, Stobbeloski, 't is alzoo geloof ik. Pol. Howel daar gaan zeggen en schrij- ven in hun gazetten dat dienen Stobbeloski I ook door zijnen bisschop eerst gesuspendeerd 9 is geweest en daarna door zijoe H. den Paas is goedgekeurd geworden en in al zijne rech ten hersteld, dat ia eene helsche lengen en eenen zwaren laster tegen de Overheden der H. Kerk. Stant. Hoe dat, Pol Pol. Wel, Stant, de zaak is dood een voudig die Oostenrijksche priester is door de bisschoppen van zijn land gestraft gewor den en zou gestraft gebleven zyn maar de man heeft zich bekeerd en heeft openbaarlijk al zijne dwalingen afgezworen, en dan is hij van zijne straf ontslagen geworden. En zoo is de zaak gebeurd, en dat is wel iets g'heel en gansch anders als van t« zeggen dat de Paus van Hoornen geljjk heeft gegeven aan Stobbe loski als hij tegen zijne bisschoppen opstond en door hen veroordeeld werd. Stant. Ja, Pol, 't schilt zooveel dat het er in 't g'heel niemeer op en trekt; zoozoo die nen Stohbeioski heeft zijne dwalingen bekend en beweend en hjj heeft vergiffenis ge vraagd Pol. Zekerlijk, Stant en dat zijne H. de Paus hsm dan vergiffenis hebbe geschon ken, daar en is niets aardig meer aan, aange zien onze kristelijke leering ons voorhoudt dat er in d'H. Kerk vergiffenis is te bekomen van alle zonden hoe groot en hoe zwaar die ook zonden mogen wezen. Stant. Dat is een punt van ons Geloof, Pol. maar daarvoor moet men zijne zonden willen bekennen, dezelve verfoeien en er be rouw over hebben. Pol. Daar ligt 't peerd gebonden, Stant, en indien die verblinde sukkeleer die nu om zijne oDgewilligheid onder de straf zijner geestelijke O verbeid leeft, indien hij, in plaats van zich meer en meer opstandig te toonen en te roepen en te pochen dat hij ver volgd wordt en gestraft lijk Stobbeloski, indien hij, zeg ik, dien rouwmoedigen Stob beloski navolgde niet alleenlijk in zijnen val maar ook in zijne bekeering en onderwer ping, dan sou ook aan hem vergiffenis ge schonken worden en zou de vent terug in gerustheid kunnen leven. Stant. Alzoo is 't, Pol En dat staat er hem te doen en anders niets Pol. Oh, Stant, 't is gruwelijk als een priester om zijne handelwijze de goedkeuring en den applaus bekomt van alle slechte ga zetten en van alle geuzen Ze zeggen dat Vooruit van Gent, ae slechtste gazet van 't land, sprekende van den gestraften M. Daens, hem noemt 'nen braven man, 'nen milden priester, 'nen waren voorstaander van de katholieke princiepen, enz... enz... Br... Br... 'nen priester die beboft wordt door d'ergste vijanden vijanden van d'heilige Kerk Foei foei duizendmaal foei 0 waar is dis mensch toch afge dwaald Stant, moet men niet schrikken en beven als msn daar aan denkt Stant. 'k Gelooft wel, Pol 'k en vinde geen woorden om myn verontweerdiging en mij oen walg uit te drukken Zoo diep ge vallen zoo diep 1 Hoe is 't toch Gods mogelijk Pol. w'Hebben 't dikwijls gezeid, Stant, en nu is 't daar Nu is 't schandaal daar ten vollen uit O dien hoogmoed O die heersch- zucht O dien duivel die Lucifer en zooveel audere gelukkige Engelen heeft doen vallen in 't malheur, en die d'oorxaak is van alle miseries hier op de wereld 1 Stant. Och, Pol, nog 'nen keer, vriend, laat ons lezen en bidden Hij heeft tooh ook een ziel de sukkeleer, en wie weetOnzen lieven Heer is oneindig bermhartig Pol. Ja, Stant, we zullen lezen en bid den en daarmee zwijgen voor vandaag over die droeve en tristige zaken en propos, Stant, 't is overmorgen nieuweiaar, en ter dier gelegenheid weDsch ik n alle geluk en zegen, voor n en voor vronw en kinderen. Stant. Vandegelijken, Pol, en mocht ik n toch komen zeggen de naaste week dat de donchi8ten meé 't begia van 't jaar boetvaar digheid hebben gedaan en tot de religie en d'heilige Kerk teruggekeerd zyn Pol. 't Is mijnen vurigsten wenzch, Stant, en tot de naaste week I Stant. Ja, Pol, en goeie reis 1 Onze Catholieke Vrienden die heden een aangeteekenden brief outvaugau heb ben van wege Deurwaarder Vau Muylem, worden vriendelijk verzocht dezen naar het Lokaal van den Cath. Kring, Korte Zoutstraat, te brengen. Het catboliek dagblad, le Bien Public, schrijft weer over do onzijdige pers, eu maakt in de volgende bewoordingen de catboliekeu opmerkzaam op het ge- raar van die valscbe gazetten - Tusschen die gevaren die het geloof bedreigen, meeneu wij opnieuw op de onzijdige letterkunde en op het onzij dig journalism te moeten wijzen. Jjie letterkunde en dit journalism zijn eene van de arglisligste middelen van de anli- ch ris tenen geest om, op bedekte wijze, in de kringen te sluipen, die het minst vat baar schijnen voor zijnen invloed. In die orde van gedachten heeft de onzijdigheid voor eersten uitslag onver schilligheid en lauwheid te doen ont staan,en zoo de stellingen, die het meeste dienden bewaakt te worden, zonder ver dediging te laten. - Buitendien is de onzijdigheid, zoo in zake van drukpers als in zake van scholen, een valstrik en eene valschheid. Indieu men er zich laat door beet nemen, mag men zedslijker wijze zeker zijn dat de stelling voor de helft verloren is. Langzamerhand werpt de onzijdigheid haar masker af en, op 't gepaste oogeu- blik komt zij tot haar doel. Dat is de doenwijze van gisteren geweest eu zij is maar al te wel gelukt iudieu wij niet op onze hoede ziju, wordt zij wellicht het groot gevaar van morgen. Catboliekeu, wezen wy ons doopsel waardig en getrouw aan ons geloof I Re gelen wij heel ons bestaan, 't is te zeggeu ons geesteslcreu en ons openbaar leven, volgens de hoogere voorschriften die wij aanzien hebben als de uitdrukking der volle waarheid. Merkt wel aan zij die niet catholiek zijn, zijn het nooit of ner gens, cn vraagt gij waarom zij die catho liek zyn, het met overal zouden ziju eu altijd T Wanneer men de waarheid voor zich heeft, is logisch zijn het voortreffe lijkste. Dit is zuaere middel om in goede haven aan te landen. Wij lezen in den Bien public Sedert dat do daensisten de bondge- nooten der socialisten en der liberalen geworden zijn, gebaart het Land van Aelst, de tolk der gebroeders Daens, meer dan ooit godvruchtige gevoelens te hebhen.Dit blad is opgesteld, van 't begin tot bet einde, in een zoo gezegden evan- geliscben schrijftrant, die soms woedend en ltijd huichelend is, en die er op uit is om de menigte der onwetende lezers door listen tc 'bedriegen. Wij geven hieronder, schier bij toeval, eenige staalken* van die schrijfwijze. Zij zijn "getrokken uit den laatsten nummer van 't Land van Aelst, uit het artikel over Kerstdag Verlosser der Wereld, als Kind zijt Gij vereerd en aanbeden, eerst door werkende Menschen, ja, maar korts nadien door Grooten en Machtigen der Aarde, maar zoodra Gij uwe Leering - zult verkondigen, bijua al de Rijken sullen U deu rug toekeeren do haat vau Scriben en Phariseërs zal U on- meêdoogend vervolgengeen smaad zal n U gespaard worden hoe meer de me- nigte vau 't Volk U omringt, hoe wree- der Gij zult vervolgd worden... Met geld vond men eenen Verrader bij Uwo Apos- x telen voor den Opperpriester Caïpbas wordt gij in Uw Wezen geslagen, enz.» Om te zien met welk inzicht dat ge schreven is, en welk de apostel is dien men bedoelt, lezen wij verder in hetzelfde opstel Uw Programma, o Christen© Volks- partij, 't is de Blijde Tijding *an Korst- mis.. Gij vraagt niets dan VREDE door 't Recht.. En nu, uu naderen uw droef- ste, neen, uw hert. blijft gerust eu ver- beugd, nu nadereu uw lastigste tijden.. De GroOtou der Aarde spannen samen, om u te dooden.. De menschen kunnen - lijden en sterven, maar gij, o Christeno Volkspartij, zult blijven on zegevieren.. De Paus heeft bet uitgeroepen. Zcge- vieren tot Vrede en Welvaart van 't Va- derland.. Dat de scbroomvalligen uit de rangeu gaau dat ze deu strijd uiet belemmeren want met ontrolde vanen - trekt do Christene Volkspartij voor- waarts.. Aalst roeot het, Antwerpen, Brussel, Brugge, Kortryk, Moskroen, Meenen, Sotnergera, honderde andere Gemsenten Priester Daeus staat aan 't hoofd, d'Eucicliek iu d'haud veel, te *eel heeft hij geleden maar open- - baarlijk ons Christene Volkspartij ver- loochenen, al 't Werkvolk naar 'tSo- <4 cialismus zien overloopen, gelijk to Brussel, gelijk te Gent, eilaas, 't Kindje x Jesus zal schreien over dat oude roem- ryke Gent, het beeft er bijna geen Aau- bidders meeronder 't Volk,zijuChris- e tone Volkspartij afkeuren eu verloo- cheneu, dat kau, dat mag Priester Daeus niet, al stond de dool er op... Er zijn tijden dat men moet zeggen met den eersten Paus Non possu- mus Het kau niet zijn Die eerste Paus beeft 9 maand in eenen kerker gezeten, zonder te kunnen Mis lezen of Mis booren 1.. In een anderen artikel, onder hoofding Het interdikt, lezen wij Wij mogen dat uiet hooger opnemen, dan het wezenlijk is.... D'oude Vlamiu- - gen zijn zoo dikwijls in interdikt gesla- gen, als zij voor hun vbu bestaak op- - stonden tegeu Koningen eu Hertogen, in interdikt geslagen door Bisschoppen, x Aartsbisschoppen, zelfs door Legaten. Dat gebeurde op verzoek eu op aan- - drang van de Grooten der Aarde, die x zegden dat zy do-»r bun lompe Alleeu- heersching den Godsdienst iu stand hiel- den... Met de oude Vlamingen stredeu talrijke Priesters, talrijke Volkspaters, op wieu bet interdikt ook viel... De - groote Volkspaus Gregorius VII, zoon van schrijnwerker Hildebrand, dio voor de Vrijheid der Kerk streed, tegen machügo Keizers, werd door eouo Con- cilie vau Aartsbisschoppen en Bisschop- pen afgekeurd, veroordeeld, gesmaad, ja zelfs afgesteld ze kozen eenen an- deren Paus, om-lat Gregorius VII de - vrijheid der Kerk boven zijne rust eu x ziju l^ven stelde. Heel den artikel kan men samenvatten in deze woorden V.... wij aau den ban -Ier Bisschoppen on zolfs aan dien vau den Aartsbisschop 1 Met zulke beweegredenen is het dat het blad der gebroeders Daens den gods dienst verdedigt Men zou alles moeteu aanhalen en moeten aanhalen elke week. Want elke week stort het blad van den wederspau- nigen priester eu zijuen broeder d&t zelfde vergift in de ziel dor arineu, in de ziel dergenen die lijden. Ach 1 bij aldien bet vleien der gelukkigen een schelmstuk is, in de oogen van God, het bedei ven der armen is een veel ander een veel grooter misdrijf 1 Wij gaan ons hier niet langer bezig houden met de geschiedkundige herinne ringen. waarop het Land van Aelst het misprijzen steuut, dat hot voor do Bis schoppen aan deu dag legt. Dezen voor welken meu de leugens vau het daensi- stisch blad zou moeteu wederleggen, lezen ons schrij van niet. Maar wij willen uiet sluiteu, zouder op afdooude wijze, de onbeschaamdheid van bet Aalstcrsch blad tc hebben doeu uitschijnen. In den artikel over het interdikt lezeu wij Het is maar eenige jaren geleden iu Oostenrijk, waar ook eene Christene Volksmacht opstond tcgeu dc alleen- heerschende Geldmacht, om 't Werkvolk te ontrukken aan de Woekerij van den - Gelddorst, iu Oostenrijk stond Priester - Stojalowski aan 't hoofd der Christene Demokraten.. Die man heeft iets afge- - zien.. Na vele kwellingen, hem aange- x daan opdat hij aan de Christene Volks- x partij zou verzaakt hebben, hy werd x vau zijn Mis beroofd eu in interdiktie geslagen, doch bleef Priester, bleef Priester, Bien public, ge'ük de Pries- - ters over 100 jaar Pries' bleveu, al - konden zij geen Mis leze. Niet écn x Bisschop, maar Bijna al de Bisschoppen x van Oostenrijk keurde" om af, plech- tig, op al de Pi len.. Roornen, x Roornen heeft alle jerzoeht Roo- x meu hoeft hem ein'u :jk in al zijne - rschten hersteld.. Het is «pytig, dat de Gtschiedenis der Kerk zoo weiuig ge- - keud is... De verergernissen komen dik- - wijls uit d'hoogte. de weelde gevaarlijk zijnde voor elk. Die Aartsbisschop of x Bisschop gewijd wordt, heeft eene groote x weerdiu'lieid, men moet die weerdigheid eerbiedigen. ALTIJD, maar elk blijft x mensch en kranken mensch. x Dus, de Paus zou gelijk gegeven hebben aan Stojalowski tegeu die Bisschoppen vaD Oosteurijk, bedorven door do weelde. Alzoo zal hij, tegen Mgr. Stillemans, ge lijk geven aan priester Daens, ten ware Leo XIII zelf... Dat is 't gene do lozers van H Land van Aelst voorzeker in bun eigen zullen ge zegd hebben. Het is de eerste maal niet dat het Land van Aelst priester Daeus aau priester Stojalowski vergeleken heeft. Over eeuige maanden gaf hot over pries ter Stojalowski eene omstandige lofrede. Meenende dat de Daensen ouwetend wa ren aangaande die zaak, hebben wij aan hun blad doen opmerken, dat Stojalowski zijne, dwalingen erkend en ze herroepen had. Het Land van Aelst heeft ons als antwoord eenen vloed van scheldwoorden gegeven, maar heeft geen enkel woord ge rept over de herroeping waarvan wij hom den tekst meêdeeldeu. Het blad is voort gegaan met bet slechte work van den Poolschen priester te loven, en al zijne lezers zijn beden nog overtuigd dat de Paus zijuen steun verleend heeft aan Stojalowski tegen de Oostonrijksclie Bis schoppon. Herdrukken wij nogmaals -Ion tekst der herroeping van Stojalowski, -lie hot Valerland vau Weenen, in November 1897, afkondigde. I. De ondergeteékendc vraagt aan den opstelraad van het Vatcrland de hierbij- gevoegde verklaring van priester Stoja lowski te willen afkondigen. Deze afkondiging moei als officieel be schouwd worden. De hoogergeuoemde priester is, door zijne herroeping, boel en gausch in zijne rechten hersteld. t E. Aartsbisschop van Sebaste. Apostolische Nuntius. Ik, ondergeteekeude, verklaar uit mijne eigene en vrije beweging en met rolko- meue rechtzinnigheid 1) Ik onderwerp mij ten volle en zon der voorbehoud aan do beslissingen, vcr- oordeelingen eu cousuren, voornamelijk aan die van bet Heilig-Officie, mij betref fende. 2) Ik veroordeel en herroep al wat in 't openbaar of iu 't bijzonder, oneerbie digs of beleedigenda gezegd, geschreven of gedaan heb tegen de Bisscboppeu en andere geestelijke Overheden, en ik ver oordeel en herroep al hetgeen ik onjuist of valsch geschreven heb met betrek tot de rechten, die de Kerk bezit, vau hare kiuderon te ouderwijzeu, ze te geleiden eu te verbeteren in alle zaken die rechtstreeks of oureebtstreeks de chris tene leer, de christene zedenleer eu bet welziju der volkeren aangaau. 3) Ik neem ten volle aan eu heb het voorucmen van in 't toekomende getrou welijk de voorschriften te volgeu door Z. H. den Paus Leo XIII vastgesteld in zijne Constitutie 0/Jiciorum vau Jauuari 1897. betrekkelijk -ie verscheidene uitgegeven werken eu het lezen er van. 4) Ik zal doen al wat mij mogelijk is om -le verergeruis te herstellen die ik gegeven heb, vooruamelijk door hot c- le- breeren van het Heilig Sacrificio in bij zondere huizen ondauks bet interdict. Wij sporen de volksbladen van het Land van Aalst aau om zooveel ruchtbaarheid mogelijk aan dat stuk te geven. Niets is beter geschikt om aau te toouen dat het blad der gebroeders Daens een schrift is vau schaamteloos valschheid eu lat bijaldien priester Daens, wederspanuige en opgeschorte priester, ouder zekere opzichten met Stajolowski kau vergoleken worden om wille zijner dwalingen, hij nog, om de vergelijking te volledigeu, deu laatsten afstand te doorloopen heeft u den priester Stojalowski heeft na te volgen in zijne onderwerping en zijne boetveerdigheid. Tot dan toe is hij, met het Land van Aelst, wel op zijue plaats in de rangen van ee» drij^oudig of viervoudig anti katholiek verbond, en men mag zelfr. zeggen dat hij voor bet anti-katholiek verbond, de aanzienlijkste, alhoewel de verra-lerlijkste macht uitmaakt. Wanneer P. Daens begint van len Bien Public te spreken, houdt bij op van huichelen en wordt woedend. Hier volgt een stuksken vau die soort <i De Bien public valt op Priester n Daens, niet de woede van eenen Beul, hij beschuldigt hem, hn beschuldigt hem X la* g en breed, en ais Priester Daens x kalm eu beleefd antwoordt zijn Brief wordt Diet opgenomen 1 ('j 0 gi rijken edeleu schelm I Gij zijt het, die door uw Trotsheid, iu Geut zoo eeuwig veel Socialisten hebt helpen aaukw- ekeu.. Ik, Daeus, zeg het u, eu ge weet -lat het B de waarheid is.. Uw gedrag jegens de n Demokraten is eerloos en walgelijk., x Mogen wij het u te G-mt komen bewij- r zen op eene openbare Meeting iu 'tRood - Hoedeken, op den Poel of in Oudburg. a of in Sint Josefsknng Antwoordt 1.. s In afwachting dat P. Daens korae, zullen wij de redenen van zijne gramschap tegen ons uitleggen. Als priester Daens onlangs van Rome veruederd terugkwam, vielen sommige dagbladen hem geweldig aan. Wij, die de scbeurmakende politiek van dien priester hadden bestreden, maar die alsdan aau zijne goede trouw geloof gaven, wij brachten barde verwijtingen toe aan de drukpers die hem uitschold, in plaats van hem den tijd te geven om iD zich zeiven te gaan. Wij hebben, ten andere, nooit de waarheid gespaard noch voor de vrien den, noch voor de tegenstrevers van den priester. M. Daens weet het, en heden dat de rechtveerdigheid ons noodzaakt hem het masker al te rukken, drukt op hem de herinnering onzer gematigdheid gelijk een weldaad weegt op het geweten van eenen onweerdige. Laten wij den armen man zich uitput ten met zeever te spuwen wij hebben beter werk te doen dan op zijne beleedi- gingen te antwoorden door belee-ligiugeu met kalmte en zelfs me' medelijden zul len wij onze taak voortzetten. Wij bedanken uit d-^r grond des herten de menigvuldige weldenténde medebur gers -lie ons zoo mildrijk bijgestaan hek- ben iu 't oprechten van onzen rijken en gezegeuden Kerstboom. Rond de twaalf honderd werkmenscben zijn verheugd en getroost geweesten alho rel de groene volksfoppers gedurig roepen en schrijven dat d'aalmoes vernederend en verslavend is voor den armeu man, zijn wij altijd ge lukkig van, naar 't voorbeeld en den raad van onzen goddelijken Meester, den werkman alle voldoening en allen bij stand tc kuunen verschaffeu. Nog eens dus oczen warmsteu dank aan al de brave menschen die ons hebben ondersteund in 't oefenon der menschlievcndheid en der kristene liefde. De Besturende Commissie v.d. Cath. Werkmanskring onzer Stad. (1) Verschooning! Die brief is ingelascht geweest binst de vier en twintig uren na de ontvangst. De Margarine. Er wordt verze kerd dat de regeering voornemens is een wetsontwerp ueêr te leggen, waardoor de margarinefabrikanten zullen verplicht zijn 5 ten honderd sesaamolie en 1 ten honderd aardappelbloem in hun product to mengen, om voortaan alle bedrog on mogelijk te makeu. -eude 4 sties drin- Een oud latynsche spreekwoord zegt Quos vult perdere Jupiter demenlat. Dat wil zeggen De duivel berooft van bun zinnen,de duivel slaagt met blind heid de menschen die hij wilt ton onder brengen. Dat spreekwoord zien wij zich nog dagelijks verwezenlijken... Dagelijks zien wij m mschen die, om zoo te zeggeu, wetens eu willeus, met opene oogen naar bunnen ondergang loopen.... Men heeft ze wel te verwittigen en hun toe tc roepen Houdt op, staat ge gaat verdriDkc-D Niets kan hun weder- houden... ze gaan maar altijd voort.... tot dat ze in den afgrond tuimelen En dat is ook wat er gebeurt met de groene socialisten of Donchisten. Al de vermaningen van wereldlijke en geestelijke Overheden zijn vruchteloos geweest om de leiders der verdwaalde zoogezegde christene democraten op den goeden weg te behoudon. Zij zeggen, die groene jannen, dat zij alleen de macht bezitten om het volk vau het godd- loos socialism te weerhou den zonder hen zou het volk ziju geloof verliezen... Dat zeggen die scheinheilige volksver leiders. En uu wat doen zij Zij die het socialism moeten bestrijden, zij, de verdedigers en redders vau den Godsdienst, zc stellen zich 't akkoord met de socialisten en met dat gedeelte der overblijvende liberale partij, 'twelk niets dan haat en verachting voelt voor onzen H. Godsdienst Nu, men heeft wel de groene leiders toe te roepen Gij loopt verloren, ge trekt naar don afgrond i n niets kan ze weerhouden I x 't Is als of ze door den duivel met blind heid en krankzinnigheid geslagen waren Ze zeggen soms die schijnheiligaards, indien onze geestelijke Overheid ons afseurt, dan zullen wij blijven staan De geestelijke Overheid keurt af, ver maant, straft, viudt zich verplicht een priester in zijne geestelijke bedieningen op te schorsen... en in plaats van te luis teren en tot inkeer te komeD, ze gaan voorts, altijd voorts I... Er is nog meer Hunne verkleefdste vrienden, brave verdwaalde eu misleide menschen die beginnen klaar te zien in dat dui»elscke spel, roepen bun ook toe Houdt op blijft staan ge gaat Daar den afgroud Zij antwoorden razig en schuimbek kend Neen Nooit wij strijden tot der dood wilt ge nie meètrekken blijft achter 1 Ja, de duivel is er meê bemoeid En ze bekeuuen hunne blinde koppig heid in hunne gazetten. Ziehier wat wij lezen in Land van Aelst b van zondag li - Partan, partan, deze week was er ne x rijke mensch, democraat nog, die - zegde In plaats vau priester Daens, b 'kzou toegeven, x Kan hij toege- ven Mag hij, Jan Baptist? Neen, x neen. Ge ziet hier weer Jan B.ip- b tist ue macht van 'i geld, hoe zelfs - rijke demokraten tot zwakheid ovc-r- hellen door't geld... x Dds de raadgevingen hunner eigene vrienden, van brave misleide, godvruch tige menschen worden met onbeleefdheid, met verwijtingeu verstooten Foei voor die rijke demokraten, roepen zij 1... 't Is dau ook niet te verwonderen dat die brave menschen die zich hadden lateu verleiden den eene achter deu audere af breken met die haatdragende kerels die als ware bezetenen deu oorlog verklaren aan onzen H. Godsuieust eu lot dit einde met dezes hevigste vyauden verbroe deren 1 Nu heeft het koppel van twee van Chipka het gevondeu 1 Nu ziju z'er boven -">*> I Sedert dat Menheer Adolf van dr hOOO ballekens beroofd is eu vau het \ry v, r voer naar Blankenber- r naar hussel in eerste klas, ja, sedertdien martelaar n ontroostbaar. En Diet te verwonderen jaren lang te Brussel, te T, Blankenberge ia de rijkste en in de grootste koffie Luiz- ken eu lekkere sigaren r <- k- .en dan in eens zoo moeten eten. -Iriukcu en voyageren gelijk gij an andere urger- meuscben,'t en is oog geen klei a ver: 3i Ja, wij verstaan, het maar ai te 't was droef om afzien En wij dio den vogel kennen, wij waren 5 verzekerd dat Dolf alles zon uitzieken wat mogelijk is en zelf- oog war meur oir. opnieuw van die vervloekte siojtpeh-j- !o geraken 1 Ziehier boe hot koppel van twee van Chipka het aan boord heeft gelegd Dat men nu nog zegge dat bc rikken zijn I Sedert eeuige weken, L -bbe-i zij groot gedruisch, 't Lu- kondigen in de liberale gozettc - dat -ie anti-christene demokraten. Kerstdag te Antwerpen, een grom Cong-'- - gingen houden, dat priester Doen.- i i z-m spreken... en, eudal - - Daens- penning zou ingericht wnme:. om -len opgescliorsten priestciuuut jlaar, Lij te staan en te helpen I Maar de groene kliek was overtuigd dat die penning weiuig of niet zou op brengen indien de inedowerkiug der lo- giemaunou en socialisteu niot bekomen wierd. Maar hoe die medeworkiug verkregen Wel 1 na den publieken opstand tegen de geestelijke Overheid, den oorlog ver klaren aan -le glnsche catholieke partij, aau 't cath. miuisteric 1 Dat zou iudeooron kliukeu der anti klerikalen van alle kleur. Ja, maar voor een man, die het pries terkleed draagt, zoo eene rol spelen, 'tis te erg I 't is ongehoord 1 eu dat zou kun nen andere gevolgen hebben 1.... 't Is waar maar om van de stoppelen te geraken wijken de liefhebbers van Chipka voor niets achteruit 1 Eu huu plau is zoudag te Antwerpen letterlijk uitgevoerd. Menheer Adolf, dragende het priester kleed, heeft iu de groene meeting doen kennen dat de groene democraten zich vereenigen met socialist cn en geuzen om te samvn teu strijde te trekken tegen do cath. partij eu tegen het cath. minis terie !?f!?t Iu de zaal bevonden zich, zegt Le Patriote henevens de groene anti-chris- teue democraten de kopstukken der socia listen eu al de bijzonderste logieraannen van Antwerpen. Die oorlogsverklaring van priester Daens tegen al wat catho liek beet, is dus natuurlijk met den meesteu geestdrift door dat volkje toege juicht En alsdan is een groene chef recht ge sprongen en beeft voorgesteld van eenen Daens-penning ia te richten om den martelaar n in zijnen veldtocht te on- dersteuneu. Ounon lig to zeggen dat dit voorstel met den zelfden bijval werd onthaald 1 Men mag er zich aan verwachten dat de socialisten cn de logiemauneu iu 't al gemeen hunnen hartvriend. Menheer A-lulf, indachtig zullen zijn, eu dat er geen geld zal ontbreken aau de twee lief- hobbers van Chipka. Nu hebben ze het opnieuw gevonden O die groene slimmerikken I Zo zullen Auseele, de chef der roode socialisten, nog te hoven gaan I Het Kribbeken zal te zien zijn, in t Gesticht der Eerw. Dames van Maria, Molenstraat op de volgende dagen eu uren Zondag 1 Januari van 9 tot 12 uren Vrijdag G Januari van ar euen van 2 tot 4 uren. Zaterdag 7 Januari van 9 tot 11 uren. Zondag 8 Januari van 9 tot 12 uren.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 2