Donderdag 12 Januari 1899 5 centiemen per nummer. 54^ Jaar 3530
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Hoe Paus Leo XIII
Marnix-betoogins
te Brussel.
DE JODEN
IN FRANKRIJK.
VERLOREN EER
Het rijwiel in Engeland.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 'tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kw'lantiëh door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij 0.3/an de Putte-Goossens, Korte Zontstraat. N. 31,
en in alle Postkantoren des band
Guique eiium.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse p
3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften woru^i i iet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureeie
van dit blad.
en bezit te Parijs alleen 8500 huizen
waarran bij de pachten gedurig opslaat.
Met den guano van Peru wonnen de
gebroeders Dreyfus meer dan tien mil-
lioen.
Met de Panama-zaak wonnen de Jo Ion
tien, twaalf raillioeneu.
In dejoderij var. <le goud-on-diamant-
mijnen van Zuid-Afrika gingen twee mil
liards verloren en wie do Joden waren
die er hunne vingers bij aflekten zullen
wij eens later vertellen.
de priesterlijke gehoorzaamheid verstaat
Zijne Eminentie de Cardinaal Perraud.
Aartsbisschop van Autuu.had in Februari
of Januari laatstledeu eeuon omzendbrief
gezonden aan de geestelijkheid van zyn
bisdom. Hij had cr ook, eerbiedig, een
afdruk van gezonden aan den Paus.
De Paus antwoordde aan Cardinaal
Perraud on drukte zijne tevredenheid uit
over den goeden raad aan do geestelijk
heid gegeven.
Wij willen spreken, zei de Paus,
over dat deel van uwen omzendbrief
dat handelt van don goost van go-
hoorzaamheid en onderwerping
aan den Heiligen Stoel en aan de
bisschoppelijke Overheid.
Door op dit punt..de aandacht uwer
priesters te trekken, hebt gij hen met
veel reden, willen wapenen tegen die
- koorts van onafhankelijkheid
en onbeteugelde vrijheid, die
- onze hedendaagsche maatschap-
- pij heeft aangetast en die dreigt
haar tot in hare grondveslon te onder-
v mijnen.
De Paus zei daarbij dat bij verhoopte
dat de Fransche catholieken meer en
meer de noodzakelijheid zouden inzien
van die gehoorzaamheid en dat de pries
ters daarin bet voorbeeld zoudon geven.
Dat zij vooruit en vooral, besluit de
Paus, zioh gehoorzame zonen too-
nen. Eu dat zij, ook als zij humien
iever te werk stellen voor het welzijn
van de zielen en van den Godsdienst,
geen enkel nieuw werk onder-
nemen,buiten de bestiering hun-
ner bisschoppen, en dat zij vooral
op hunne hoede zijn voor den geest en
de gebruiken van de wereld.
Advies aan de gebroeders Daens.
Brandwonden. Als men brand
wonden bekomt en men is ver van ge
neeskundige hulp verwijderd, dan kan
men er gelei van roode beziën of gekookte
en koud geworden melk fijne olie op
leggen en deze middelen zijn uiterst aan
te bevelen.
De liberaal-radicaal-socialistische be-
toogibg, ter eero van Marnix van Sint-
Aldegondis, bad zondag te Brussel plaats,
te midden der algemeene onverschillig
heid.
Op de Groote Markt, voor bet lokaal
der Libre Pensee, was er ten 11 uren
eenigc samenscholing; daar vergaderden
de manifesteerclers.
Om 11 1/4 uren zette de stoet zich in be
weging onder het spelen van 't Ongediert
en andere ouwbakken deuntjes.
Aan 't hoofd van den stoet droeg men
het blauwe vlag, bekroond met een fak
kel: het licht dat de vrye gedachten niet
verspreidt. En dan de inrichters MM.
Denis, Furnémont, Van der Velde, Robert,
JansoD, Van den Dorpe en... Van der
Kiudere; de oude mameer Doctrine, <lie
overal van den tand is, mocht nog eens
meêdoen.
Men droog achter die heeren de pal-
meD, kroonen en triangels, door de loge-
broeders voor Marnix' monument be
stemd.
Eerst gingou de zoogenaamde rationa
listische kringen dan de liberale en ten
slotte ile socialistische groepen, die laat
ste met een lOtal roode vlaggen en een
goed muziek. De stoet nam 6 miuuten in
om te defileeren, en de ketjes vroegeu
zich af wie die Mynheer Marnix was, op
wieus graf ze kronen gingen neerleggen;
-of hij nog maar onlangs dood was, enz.
Op don Kleinen Zavel was er buiteD de
mauifesteerders niemand; om 11 uren 40
kwam het inrichtingscomiteit met de af-
geveerdigden der groepen binnen de
square, om de palmen en triangels neer
te leggen op het gedenkteekeu.
Citoyen Furnémont kondigde aan dat
de redevoeringen zouden uitgesproken
worden in de zaal der rue <TOr', om reden
dat het gouvernement, eens te meer
blijk gevende van willekeur aan de
roode vlaggen den toegang tot de square
verboden bad.
Intusscben waren de meeste manifes
teorders een bobijntje gaan pakken
en erg verdund trok do stoet naar de
rue d Or van tijd tot tijd trachtten de
studenten den geestdrift ie wekken met
den roep A bas la Calottemaar nie
mand antwoordde er op.
In de zaal der rue d'Or, voor eenige
bonderde toehoorders, bad de meeting
plaats vijf blauwe vlaggen omringden
broederlijk een roode vlag op het tooneel.
Citoyen Furnémont spreekt de eerste
redevoering uit 't was een gebulder te
gen de Katholieke Kerk, die 't volk nog
onder het juk gebukt houdt gelijk in
de XVI* eeuw; Marnix maakte 't Eedver-
Aalst, 11 Januari 1899.
Drumont heeft de Joden van zijn land
schromelijk over den hekel gehaald hij
heeft veel waarheden geschreven, maar,
volgens geloofbare getuigen, ook soms
wat vermeerderd, wat overdreven, 't En
is bij Drumont niet dat wij dë volgende
daadzaken gaan zoeken zijn. Wij zullen
ook over die daadzaken geen oordeel vel
len, wij laten ze gelijk ze ziju, en de lezer
zal zelve antwoorden op de vraag of de
joderij een plaag is voor Frankrijk, ja
of neen.
In Frankrijk zijn 39 millioen inwoners,
waaronder 85,000 Joden dus één Jood
maar op 460 per inwoners. Maar de
Joden zijn er machtig door hun scbrome-
lijken rijkdom en hebben er op sociaal
of politiek gebied een invloed, die met
hun getal wel niet maar met hunne
geldmacht overeenkomt ze zoeken de
bedieningen die 't meeste winstgeld bij
brengen, zenden hunne kinders maar op
naar lyccën en onderwijsgestichten, be
reiden ze voor allerhande plaatsen en
posten, en overweldigen langzaam en
zeker al die christen en Franschman is.
In Frankrijk zijn er nu reeds meer dan
200 Joden officier in 't leger daaronder
zijn er generaals zooals Hinstin, Lam
bert, Levy, See, en een aantal kolonels.
Vier of vijf Joden, Cohn, Hendie, See,
Vëil-Durand, zijn prefecten n of
zoo wij dat noom-n in ons landgouw
heeren of gouverneurs, s Veel meer
Joden zijn onderprefect, veel zijn ont
vangers en schatmeesters plaatsen die
100,000 tot 200,000 frank weerd zijn alle
jaren, een groot gotal zyn ingenieurs,
hooge bedienden van ijzerenweg en mijn
werken. Joden die geneeshoeren zijn of
dagblad- en boekschrijvers ziju ontel
baar, sommige Joden zelfs wierden mi
nister zooals Leon Say, RaynaljCremieux,
Gambetta en anderen.
Meer dan de helft van de 85,000 Joden
van Frankrijk, wonen te Parijs; 19,000
wonen langs de grenzen van Duitschland,
dc andere ia de meeste Fransche steden,
het land door. Het meeste deel van de
Joden, 14 op 15, zijn van Duitschen oor
sprong, de andere komen uit Portugal.
Veel Joden hebben hun vreemden naam
verfranscht of nieuwe fransche namen
aangenomen. De armste Joden stammen
meest uit Elzas, Lotharingen, Duitsch
land, Polen en Rusland; ze leven als
kleiue handelaars, koopen en verkoopen
vodden en anderen brol, dweilen de stra
ten af mot allerhande waren en gerief,
een verhaal naar het hoogduitsch.
37* VERVOLG.
Zeg de waarheid, is Willem schuldig
vraagde Dora op dringenden toon.
liagen zweeg nog altijd eindelijk vraagde
hy, wie buiten hem nog in de kamer was.
Stam en de schaapherder, antwoordde
Dora.
Zij moeten hier voor het bed komen
staan ik zal herstellen, wat ik herstellen
kan, opdat God mij genadig zij. En gij moet
toch ook getuigen hebben van mijne beken
tenis, anders gelooft het niemand en baat het
Willem niets. Ja, ik heb toenmaals den molen
in brand gestoken, ik heb bet gedaan uit
hebzucht, omdat ik spoedig rijk wilde zijn.
Genadige God riep de herbergier, bij
het hooren der bekentenis van den mulderj
ontzet uit. En Willem heeft tot nu toe in
het tuchthuis gezeten voor uwe misdaad Als
hij onze jongens destijds in de handen geval
len was, hadden zij hem vermoord.
Dat kon ik niet vooruit weten en zoover
had ik er ook niet over gedacht, zegde Hagen.
Ik wist, dat hy terugkomen zon en op hem
of geraken als makelaars en schrijvers
aan hun brood.
De rijke Joden waren, meestendeels,
reeds rijke lieden als ze uit allerhande
streken van Europa naar Parys oversta
ken. Het zijn eigenaars die doen bouwen,
beursspekulanteD, en bankratten in het
fijne, a die niet on rieken aan 't geld om
te weten van waar het komt. Ze zijn allen
eerlijk gelijk de Joden het verstaan, be
driegen niemand maar commercie is
commercie. Dat we t iedereen.
De Joden spelen niet afteen in het geld
en met geld om geld. Maar ze drijven ook
handel in oude kunstwerken-, 't Is daar
immers groot geld meê te winnen; die
verkoopt is soms tevreden met weinig,
uit nood of onkunde; die koopt is lief
hebber en acht het kunstwerk meer als
geld. 't Is daar geen prijs in, geen vaste
prijs die concurrentia te vreezen
heeft 'tis al liefbebbersprijs. Een wel
bekende Jood van Aken heeft alzoo iu
korte jaren rond de tien millioen ge
wonnen.
De handel in diamanten, edelgesteen
ten en peerlen is bijna geheel en gansch
in de handen van de Joden. De schoon
vader van den Franschen kapitein Drey
fus is een van d© rijkste diamanthande
laars van d© wereld.
In den handel van kleeder- en mode
waren zijn de Joden min te huis. Ze
hebben geeu «chic» geen «fijne goes
ting, li geen vernuft genoog om daarin
haantje vooruit te spelen in den ver
maarden Bon Marclié van Parijs die
jaarlijks voor meer dan 150 millioen han
delszaken doet, hebben de Joden geen
eeDtje te tellen.
OnJerde 12,000 Joodsche familiën van
Parijs zijn er meer dan 2000 die schat
rijke mogen genoemd worden. Vijf of zes
honderd familiëu zijn millionnairen,
andere hebben een half en een geheel
milliard. Andere zijn doodarm.
De macht van do Joden steunt op
Rothschild, die tien milliards ryk is,
en op een paar honderd andere rijke
geldlieden, waarvan er velen zijn die
honderd, twee honderd en meer millioe-
nen bezitten. Zij zyn meester van de
geldmarkt. De Frausehe Bank staat ge
heel en gansch onder den invloed van
Rothschild.
Rothschild is sedert langen tyd meester
ook van de mijnen van kwikzilver 'tis
hij die de prijzen stelt. Omtrent al de
bronnen van petrol te Baku hooren hem
toe, hij is de meeste grondeigenaar van
Frankrijk: hij is proprietaris van 180,000
hectaren, dat is vijfmaal zooveel als al de
kloosters van Frankrijk te samen; hij
beeft de beste en kostelijkste wijugaards
van 't land gekocht de eene na do andere
de eerst» verdenking moest vallen, want een
mensch die zijne eer verloren heeft, wordt
tot alle schanddaden in staat geacht.
Verschrikkelijk riep Dora. En wat had
hij u gedaan
Hij beminde u en gij wildet hem niet
verlaten ik was ieverzuchtig op hem, ja, ik
haatte hem gloeiend Ik had mij vast voor
genomen met hem in aanrakiug te komen, ik
had hem in het dorp opgezocht, als ik hem
niet in 't bosch ontmoet had. Ik wilde twist
met hem hebben en hem krenken, opdat de
menschen naderhand zonden zeggen, dat hij
den brand moest aangestoken hebben. Op die
wijze beveiligde ik mij voor alle verdenking
en ruimde hem uit den weg.
In het tnchthnis zegde Dora met tril.
lende Btem.
Hu ja k zegde tot mij zeiven, dat hy
in het dorp beiwaarlijk arbeid zou vinden en
hij nn toch eenmaal een verworpeling in de
maatschappij was in de gevangenis had hij
alles vrij en als hij er wéér uitkwam, wilde
ik hem het noodige geld geven om naar Ame
rika te gaan. Ik vreesde dat, als hij hier bleef,
gij mij ontroaw zoudt knnnen worden, en
daarom moest hij voort. Alles ging beter dan
ik verwacht hadde verzekeringsmaatschappij
betaalde mij voor 5000 mud koren, zonder er
naar te vragen, of aij wezenlyk verbrand wa
ren. Ik heb met het geld gespeculeerd, doch
het bracht mij geen zegen aan in den be
ginne won ik iets en verloor ik alles wat ik
bezat. Ik weet niet hoe de roode Hans er
aohter gekomen is, dat Willem onschuldig
was hij sprak er mij voor 't eerst over op
mijn trouwdag en liet zich achter toespelin
gen ontvallen, die mij voor hein op mijne
hoeden deden zijn. Maar ik dacht dat het
slechts losse gissingen waren en gaf er verder
geeu acht op daarbij veroorzaakten mijne
verliezen mij zooveel zorgen, dat ik aan niets
anders denken kon. Voor eenige dagen nu
verzette hij zich tegen mij, en dreigde mij aan
het gerecht te zullen overleveren, zoo ik den
molen niet op hem oversohreef. Ik kon er nu
niet meer aan twijfelen, of hij wist alles hij
moet daags voor den brand in den molen ge
weest zijn en alles ontdekt hebben. Hij had
het vaar kannen blnsschen, maar deed het
niethij wilde zich zijn zwijgen duur laton
betalen en wachtte met zijne bedreiging tot ik
geruïneerd was. Ook dat wist hij hij moet
in de stad een vriend gehad hebben, die het
hem meedeelde. Ja, ik was geruïnoead wan
neer mijne schuldeischers alles lieten verkoo
pen wat ik bezat, kwam er niet zooveel uit,
dat mijne schalden gedekt werden. Een twee
de brand zou mij redden. Maar op wien zon
ik ditmaal de sehuld schuiven Ik daoht aan
den rooden Hans hij had mij gedreigd, mis
schien ook wel hier en daar achter mijnen
rng bedreigingen tegen mij laten hooren. Ik
kwam 's avonds in den molen ik wist nog
niet hoe ik het aanleggen zon om mij voor
allo verdenking te vrijwaren en tevens eene
goede winst te behalen. Wat de verzekerings
maatschappij voor de gebouwen en de roe
rende goederen uitbetaalde, moest ik aan
niijue schuldeischers uitkeeren, en er bleef
mij niets over. Maar had zy destijds den prijs
van 5000 mud betaald, waarom zou zij dit
maal niet 8000 mud betalen, daar ik toch voor
10,000 mud verzekerd was Hans wist echter
dat ik geen schepsel koren in den molen had
liggen hij kon mij eene leelijke streep door
mijne rekening maken. Ik dacht nog daarover
na, toen mijn oog op den roode Hans viel. Hy
lag op eenige zakken en luierikte misschien
overlegde hij wat hij doen zon, als de molen
zijn eigendom was. Ik wierp mij op hem, wij
worstelden met elkander.... eer ik er aan
daeht, was het reeds geschied ik had van
den man niete meer te vreezen
Gij hebt hem dos vermoord kreet de
schaapherder.
Hagen knikte hij wierp een onderzoeken
den oogslag op zijne vrouw zij had het ge
laat met hare handen bedekt en alleen het
ontatuimig bewegen van haren boezem Ter-
bond de»1 Edelen, laat ons bet Eedver
bond maken van allen, die 't gouverne
ment en de reactie willen omverwerpen.
Daarna kwam Bébé Van der Kinder©
en die, viel ook wel uit tegen Keizer
Karei en Filips II, de grootste beulen
der vrijheid van geweten in de XVIe
eeuw n maar in wat Marnix aangaat, gaf
hij ten minste 't bewijs den sinjeur te
kennen.
Want, zegde deze doctrinaire spreker,
ge moet een man der X VP eeuw niet
oordeelen naar de maat der mannen van
de XIX". Vandaag kan men eenen gods
dienst eerbiedigen dien men niet belijdt
maar 000 iets kunt ge niet verlangen van
tijdgenoten van Luther en Loyola en wij
mogen dus Marnix niet beschouwen als
een apostel der verdraagMaamheid.
Wat gingen do mannen der vrye ge
dachte daar dan wel uitzetten
Niettemin verklaarde M. Robert, de
volgende spreker, dat geeu naam boter
was dan die van Marnix, den oaverdraag-
zamen, om al de aanhangers der vryhoid
van gedacht te vereenigen
Hoe rijmt men dat te saam Citoyen
Van der Velde deed het slimmer; die be
kende wel dat Marnix goen vrijdenker
was, maar, door zijnen baat tegen het
clericalism, opende hij don weg tot de
vrije gedachte
Daarna sprak er nog wat kleine garnaal
en de fameuss betooging liep af 1
Handelsblad.
Het rijwiel heeft, in het leven van
veel Engelschen eenen ganschen omme
keer gebracht.
In den bandel en wandel van veel
liedeD, staat bet gebruik van 't rijwiel
nu op de eerste plaats.
Koorts naar goudvelden en zilvermij
nen, moet ver onderdoen bij den koorts
naar wielrijden.
Men zou zeggen dat iedereen als be
zeten is, om op het rijwiel eene vlugge
wereldvaart te nemen.
Takkeu van nijverheid, die met on
dergang bedreigd waren, danken aan het
rijwiel hun herleven.
Over zes jaar werden er in Engeland
het vaderland van den velo, slechts
60,000 rijwielen verveerdigd.
Nu worden er bij miljoenen van dis
soorte van schareslips gemaakt, ver
kocht «n verzonden.
Volstrekt niet alle dingen hebben
gewonnen, bij dezen heeten koorts om
per rijwiel te vliegen.
De dag des Heeren, zei een Engelsche
prediker is voor velen de dag van het
rijwiel - geworden.
raadde, welke hevige storm in haar binnenste
woedde.
Als het geschied waa, zegde ik bij my
zei ven, dat, wanneer men onder de puinhoo-
pen de overblijfselen van den knecht vond,
er niemand aan zou twijfelen, of hij had den
brand geslicht, ging hij voort. Het is anders
nitgekomen de Almachtige heeft my geroe
pen om mij mijn loon te geven Dora, ik bid
u, vergeef mij wat ik u heb aangedaan, de
liefde tot u heeft mij tot een misdadiger ge
maakt.
De liefde tot my? vraagde de jonge
vrouw, het hoofd opheffende. Zeg dat niet,
want het is eene onwaarheid 1 De hebzuoht
heeft u verblind, gij hebt ryk willen worden
en geloofd door brandstichting en bedrog
meer te verdienen dan door eerlijken arbeid.
De mulder zonk steunend achterover, doeh
zijn blik bleef smeekend op Dora gevestigd.
Wat gij mij aangedaan hebt wil ik n
vergeveu, zegde Dora ik wil voor n bidden,
opdat de goede God niet al te streng in het
gerecht met u trede. Ik wil ook Willem smee-
ken dat hij u vergiffenis schenke.
Huiverend waren de beide mannen van het
bed teruggeweken^
(WORDT VOORTGEZET).