Zondag 29 Januari 1899.
5 centiemen per nummer.
548te Jaar 5555
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Gezworen
kameraden
De Moordenaar?
Wiens brood men eet.
Wiens woord men spreekt
Van tak
op tak.
IJzerenweg.
Jesuiten. Liberalen ,ea fT"
De Kartel
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 4-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwHantien door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31.
en in alle Postkantoren des Land
Cuique auum
Per drukregel. Gewone 45 centiemen Reklamen fr. 4,00; Vonnisse cp
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD
«lijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, 38 Januari 1899.
Ze loopen samen, 't is beslist En zij
hebben een programma opgesteld, 'k wil
zeggen een pyramidaal masker aange
trokken waarmeê zij hopen iedereen te
bedriegen.
Het eerste punt van dat programma is
heel schoon maar men moet stekeblind
zijn om niet te zien hoe zeer onze groenen
in den zak worden gestoken I
Dat punt luidt Eerbied voor de
godsdienstige overtuiging van al de inwo
ners. Handhaving der bestaande toestan
den betrekkelijk den Godsdienst. -
De geuzen beloven den Godsdienst te
eerbiedigen, «Ie socialisten andersden
kendenmet rustte laten, 'tlseencom-
ble
Weten die kerels dan niet dat het
onmogelijk is fanatieker menschen te
ontmoeten dan een geus en een socialist I
Welke geus, welke socialist heeft niet
gezworen onverpoosd te strijden tot de
volle vernietiging van den Godsdienst
Neem hunne dagbladen, neem hunne
geschriften in de hand en op elke blad
zijde voert baat en vervolgingswoede de
hooge toon 1
Zij zullen den Godsdienst eerbiedigen
maar pas acht dagen is bet geleden dat
de groote lantaarn uit de Vrijheidstraat
alle mogelijkheid van mirakel loochende
en daardoor de Godheid, de goddelijke
oorsprong van onzen Godsdienst onmo
gelijk mick
Maar als zij ieders overtuiging eerbie
digen waarom dan zulke artikels afkon
digen die den godsdienstzin van het
groote meerendeel der Aalsterschu bevol
king krenken
Die overeenkomst is eene overgroote
komedie waar onze groenen de rol van
bedrogene zullen spelen 1
Wij hebben te dikwijls in Denderbode
de godloochenende strekking van het libe
ralism bewezen om er veel te moeten op
terugkomen I En schuimbekkend vaü
woede heeft men in Dendergalm ons
geantwoord.
Reeds van dan af was het akkoord ge
sloten en het rampzalige Land van Aelst
riep in dolle baat uit Be liberalen zijn
goede kristenen l
Dat was zijn pyramidaal antwoord op
onzo doorslaande artikels I
NeeD, de Flandre libérale bad gelijk
toen ze schreef Dat men de gcuzerij
vijandig aan de Kerk voorstélle men heeft
volkomen gelijk. -
In zijn baat tegen den Godsdienst ligt
de ganscbe natuur, de eenige rede van
bestaan der geuzerij
De geuzerij is inderdaad niet anders
WIE IS
RAAR HET HOOGDUITSCH
van
E DU AR IJ WA C A E R
60- VERVOLG.
In weêrwil van de gebeurtenissen, welke
dien dag hadden plaats gehud, haar gesprek
met graaf Beaucourt, hare ontmoeting niet
twee maunen, die den moord bedreven kon
den, waarvoor haar vader ter dood veroor
deeld was sliep Sofie spoedig in. De slape
loosheid van den afgeloopen nacht en de ont
roering van den vorigeu avond hadden haar
soo afgemat, dat zij hare gedachten niet
geheel en al meester was.
Den volgenden morgend na het ontbijt,
verzocht mevrouw Burtineux den jongen
graaf, Soüe de merkwaardigheden van het
kasteel te laten zien, daar zij hoofdpijn had
en dus niet in staat wus dit zelve te doen.Het
behoeft nauwelijks gezegd, dut graaf Beau
court deze opdracht met vreugde aunnarn.
De ruïuen bestondei) in een gedeelte vau het
kasteel, dat eeuwen ouder was, dan hetwslk
dan een oproerkreet van den mensche-
lijken hoogmoed tegen het Opperwezen
De katholieke Godsdienst, riep een
Duitscbe geus uit, 't is het monster dat
men verdelgen moet en daarvoor ziju,
volgens de liberale dagbladen, alle mid
delen goed
Het einde wettigt do middelen zoo
staat er in de zedeleer der geuzerij.
Streeft naar Me macht, roept een ander
vrijdenker uit, want de macht is het
recht.
Eu met kerels die zulke ijselijke leer-
stels aankleven, daarmeé loopen onze
groenen juichend mee, In hunne dolle
haat- en wraakzuebt gaan zy, die zoo zeer
beweren den zwakke te verdedigen tegen
over den sterke, zich schuilen in de
plooien van het vaandel der grootste
dweepzuchtigen ooit door de zon be
schenen I
't Is de plicht van den Staat de
katholieke Kerk met de voeten
te treden beeft een iu vloed rijke
geus aan't hoofd vau hun lei Ischrift ge
schreven Eu Dender galm,do. armtierige,
hijjuichlte toe met volle banden; hij
droomde luid en schreef De geestelijken
aan de deur van ons land,daarin bestaat
de vrijheid (September 1891).
Huichelaarsl zij zullen de godsdienstige
overtuiging eerbiedigen I
Maar is bet hoofd der geuzen niet ge
weest, M. Bara, die ecus in volle Kamer,
in 85, heeft uitgeroepen Ja, wanneer
we aan het bewind Muilen komenzullen
wij krachtdadig liberaal zijn
En het land had de geuzerij weggevaagd
in do kieziugen, zoowel dn kieziugen van
1.W1C1 ui: Kieuugt'u vau
'i misprijzen geheeten Heeft men dan
den schooloorlog
vergeten 1
Waar bleef dan de geuzerij met haren
eerbied voor a'nderdenkenden Ja dan
waren het goede jaren, de priesters ver
volgd, de katholieken op alle mogelijke
wijzen gekrenkt I
En met de helden dier schoone piaqfua
van geweten loopeu onze groenen nu
samen
Zy mogen het. Wij hebben het lang
voorzien de boom valt langswaar bil
overhelt. J
Doch wij, katholieken, wij zulleil die
schandalige pogingen vorijdelon I Wii
kennen ome vijanden nu het masker ii
gevallen van het weten der groenen
bondgenootcn, opeübare handlangers der
geuterij hebben tij den oorlog aan de
Kelk verklaard. Vruchteloos zullen tij
nog pogen te bedriegen want hunne daden
ZIJU in tegenstelling met hunne woorden.
Met recht merken wij hun op het
voorhoofd den stempel der verraderij en
roepen hun toe Niemand kan twee
heeren dienen 1
En dit pogen onze groenen! Zij be.
weren godsdienstig te blijven terwijl zij
samen huilen met de grootste vijanden
van Kerk en Altaar.
De godsdienstige overtuiging der socios
zullen wij in een volgend nummer onder
zoeken.
na gebruikt werd. De smell,, ,pit, toelo^
pende venster openingen, de mneieve muren
tinnen, grootendeele met klimop begroeid,
vierkante toren, vormden te samen een
schilderachtig geheel det, ofschoon nog sterk
-°noeg, nochtans niet meer bewoond werd
toch zulk eene groote bietorieche waarde
bezat, dat men het als eene misdaad bo-
sclmuwd zou hebben, het te willen omverha
len, llier waren groote kamer,, met etoenen
vloeren lange gangen en groote zalen, maar
ook kleine bedompte cellen zonder lieht of
lacht, welko iu vroeger tijd tot kerkers had
den gediend, aan deze rnlnen grenade de kapel
die nog niet lang geleden gebrnikt werd en
daarom zoor gaaf waa gebleven. De graaf
voerde Sofia door het „chip der kapel naar
het altaar, een kunstwerk van oude beelden ij-
kunst.
- Vele eeuwen geleden, zegde hij, werd in
eenen oorlog waarin de Charlemonta aan de
zijde der overwonnen stonden, een markies
van Charlemont vogelvrij verklaard en een
bloedprijs op zijn hoofd gesteld. Een bende
soldaten kwum l.ier heen om hem gevangen
te nemen. Door list wisten zij biuneu te ko
men, bezetten alle uitgangen en eischten dat
de markies zich over zou geven. Hij vluchtte
naar de kapel eu verdween in de uabyheid
van dit altaar, om het zoo uit te drukken,
▼oor de oogen zijner vervolgers. Alles werd
Ziedaar de leus der groene socialisten
De francmagons - vullen met bunne
ceDteii den Judas-penning aau.
En, van hunnen kant de groenen, uit
dankbaarheid, voor hunne geliefde geld
schieters, varen met meer om meer ve-
nijvige razernij en schijnheiligheid uit
tegen al wat catholiek is: Geestelijken,
Wereldlijken, en tegen onze catholieke
Werklieden.
't Is een ware stroom van gemeinc
scheldwoorden die men nog nooit in een
seuzengazet lasDe catbolieke werk
lieden heet 't Land van Aelst wilde
dieren.
Sprekende van den cath. Werkmans
kring, schrijft 't Land
Gij moet bij ons zijn, vriendj,
bij de Catholieken in den Werk-
n manskring:. Ja, in den beesten-
n hof, waar z'u eten toewerpen en
n drank geven, en met u paradee-
n ren en met u spelen gelijk de kat
met de muis.
Het Land van Aelst van zondag 11. op
eene heimelijke en bedekte eu loensche
manier, om later te kunDen loochenen,
uoemt Z. H. Mgr Stillemans Een
boerken uit 'tLand van Waas!P!P
Dat zelfde blad drijft de drift om de
geuzen, de boezemvrienden der Doncherij
aangenaam te zijn, tot dusverre van zelfs
aau één onzer Eerw. Heeren Onderpas
toor te verwijten dat hij nen dikken
neus heeft.
11. Martinus, sta mij bij
En dat is de gazet van Daens die dat
•chrijft !?V?
Ziet hem daar eens gaan,
Hij heeft zijn voetjes aan
Geeft maar snoer, betaalde penne
knechten
Hoe meer gij op onze Geestelijkheid en
op de Catholieken afgeeft, hoe meer de
menschen u zullen verfoeien maar
hoe menigvuldiger de geuzenklui-
ten in uwen bedelzak zullen rollen!
En dat is ook al wat ge betracht, niet
waar de spijkers
Wel mogen ze u bekomen.
De dag nadert op den welken de geuzen
die mildadig betalen voor uw edelmoedig
werk, u ook met verachting den rug zul
len toekeeren zooals de geheelc catholieke
partij het nu doet.
Dat is 'tlot van al de Judassen... En
ge weet zeer wel dat dit lot u te ver-
wachteu staat bij onze deftige en rond
borstige Aalstersche bevolking. Go kent
de Aalsteuareu, de ware, de oude Aalste-
naren; gij, Land van Aelst, gij hebt zo
meesterlijk afgeschilderd op 20 oct. 1878,
toen go nog catholiek waart'en nog geenen
dienst had aangenomen bij de vijandeu
van ons H. Geloof.
doorzocht en de kapel dagen achtereen be
waakt, maar te vergeefs. De markies was
verdwenen. De oorlog nam eeue andere wen
ding. De partij waartoe de CharlemontB be
hoorden, verkreeg de overhand en op zekeren
dag kwam de markies nit deze kapel even
gezond en krachtig als hij altijd geweest was,
weêr te voorschijn. Gedurende al dien tijd
had hij zich op eene geheime plaats van de
kapel schuil gehouden.
Kent gij deze geheime plaats vroeg Sofie.
Niemand kent ze, zelfs niet de tegen,
woordige markies. Het geheim daarvan giug
sedert eeuwen van den vader op den oudsten
zoon over. In oorlogstijd bewees ze goede
diensten. De laatste markies kende het ge
heim, zoo mede Alexe Mixtome, doch met
dezen giug het verloren. De tegenwoordige
markies stamt niet van de rechte lijn af en
heeft er dus ook geene kennis van gekregeu.
Deze schuilplaats zou overigens in onzen tijd
geene andere waarde meer hebben, dan de
nieuwsgierigheid van de bezoekers dezer
plaats te bevredigen maar ik moet u zeggen,
dat het mij een groot genoegen zou doen,
wanueer ik ze voud.
Hij onderzocht de pnneelen van het altaar
eu de muren, terwijl ."Sofie de gedeeltelijk
beschadigde opschriften der marineren stee-
uen van den vloer trachten te ontcijferen.
Deze oude Fransche kasteelen bezitten
Ziehier uwe eigene woorden: dat zij de
groenen tot brandmerk dicDeu
- De eenigste hoop der liberalen is van
onder de catholieken verraders en
judassen te vinden. Welnu, ge moogt
loopen en dretsen vleien en beloven
"dreigen en verwenschen ge moogt de
muren oploopen; m iar verraders en
- judassen, van die verachtelijke soort,
zult g'er geen of weiuig ouder ons (ca-
tholieken) vinden, probeert maar
n Wat gedacht hebben zij van Aelst
Meeueu ze dat de valsehaards die
a overal zoo raar om vinden zijn, mee-
nen ze dat de valsehaards t'Aalst dik
loopen
Ja, de verraders, de judassen, die
verachtelijke soort, zoo als 7 Land
ze betitelt, zijn te Aalst raar om vinden 1
Dat ondervinden de groenen dagelijks,
want hunne eigene vrienden, ze bekenuen
hot, keeren hun met verachtiug den rug!
Bij brieven vau 17 October
eu 23 November 11., vroeg
de heer Baron Leo Bethune, Volksverte
genwoordiger, aau den beer Vandenpee-
reboom, Minister van SpoorwegCD, of bet
niet mogelijk zou wezeu een der treinen
vertcekkende nit Brussel naar Oostende
om 18 u. 1 m. en 18 u. 8 m. iets later te
laten vertrekken.
De heer Miuister antwoordt dat de
vraag van M. Baron Bethnne niet kan
ingewilligd worden, zonder verscheidene
zeer uoodzakelijke aansluitingen af te
schaffen en aldus de klachten van talrijke
reizigers te verwekken.
De tweede dezer treinen is bijzonderlijk
ingericht gewordeu met het doel den trein
van 18 u. 1 m. te ontlasten die dagelijks
overladen was en uit dien hoofde dikwerf
in vortragiug was.
De gevraagde verandering zou dus deu
vroegeren toestand terug ia leven roepen,
die onder opzicht van de regelmatigheid
van den dienst, zoo veel te wenschen over
liet.
Nogthans, ten einde aan de belangheb
benden, in de maat vau het mogelijke,
voldoening te geven, heb ik bevel gege
ven Jat, te rekenen van 1 Mei aausi.,
de trein die heden in de week van Wette
re n naar Gent vertrekt om 19 u. 31 m.
alle dagen uit Denderleeuw zal vertrek
ken alwaar bij in aansluiting zal zijn met
den treiu vertrekkende te Brussel-Noord
om 18 u. 29 m.
Kiesbaren voor den Senaat.
Door een besluit des ministers zullen dit
jaar de lijsten der kiesbaren voor den
Senaat, teg u 1 Maart opgesteld worden.
Op 5 Februari ten laatste raoeteu de
gemeentebesturen de naamlijst der kies
baren by de provinciale besturen inzen
den.
eeu aantal geheimen, welke niemand kan
ontraadselen, zegde de graaf, toen hij zijnen
vruchteloozen arbeid opgafmaar van geen-
enkel kasteel in geheel Frankrijk wordt meer
verteld dan van dit.
Uit de kapel voerde de graaf het meisje
naar de broeikassen, welker pracht en aantal
Sofie vorbaasden. Op deze harde rotsen, welke
door den bruischonden Oceaan bespoeld wer
den, groeiden bloemen en vrucliteu van alle
hemelstreken. De terrassen vertoonden nog
sporen van de verdwenen zoraerpracht eu het
park aan den voet der rotsen maakte eenen
betooverenden indruk.
Charlemont is het geheele jaar bewoond
behalve twee of drie maanden, zegde graaf
Beaucourt. De heeren van Charlemont hebben
altyd op eenen vorstel ij ken voet geloefd en
hadden altijd zeer veel gasten. Gij kunt wel
nagaan hoezeer Alexe Mixtome zijne geboor
teplaats heeft lief gehad en hoe wanhopeud
hij geweest zal zyn, toen hij dit alles inoest
verlaten.
- Zij keerden langzaam naar het huis
terug. Toeu zij in de zaal kwamen, gaf een
bediende graaf Beaucourt eenen brief over,
welke zooeven door eenen bode van Montfa-
5011 was gebracht.
Sofie stond stil, haar hart sloeg hevig, ter
wijl de graaf het omslag opende en de brief
las. Hij bevatte het dringend verzoek van
De STRAF BEGIiVT
Wij lezen in V Land van Aelst van
Zaterdag 11.
a AFVALLEN. Eenige democra-
ten vallen af. Dat kan niet anderj...
De wind vau den storm loeit er wordt
b geschud eu geschokt. De half drooge
- bladeren vallen af er zijn takken die
b breken.... maar de boom wordt zuiver-
der en krachtiger.
Dat vele misleide menschen,doch onbe
kwaam om ooit met de doodsvijanden van
hun geloof aan te spannen, dat velen de
groeue verraders den rug toekeeren, dat
weet iedereen, dat ziet iedereen in zijne
gebuurte.
Men telt ze met dozijnen, vooral op
Mijlbeek en Schaarbeek, maar ook in de
kuip der Stad die met verachting afbre
ken met de groeoe Judassenkliek, die,
ware het in bare macht, de catholieke
Partij zou verschacheren voor eene bauds-
vol geld voortkomende van oenen Judas
penning:.
Ja, met dozijnen I
Maar de scheuring in 't kamp der
groene Judassen moet gevoelig zijn, zeer
gevoelig anders zouden de broodschrij
vers vau Chipka zich wel wachten van er
in hun blad de publieke bekentenis van
te doen.
't Is wel waar dat men de brave liedeu
die met de judasserij afbreken vergolykt
aan verdroogde bladeren en takken, a
Nu, men weet dat droogo bladeren en
drooge takken voor een boom dt, noodlot
tige voorteekens zijn van eenen naken
den ondergang.
Weldra zullen de leiders der groene
socialisten, met bunnen Dominu aan
't hoofd, blijven alleen staan bij de voor
uitstrevende blauwe Kreemersklick An
ker en Zonne eu bij de roode socia
listen.
De brave menschen vluchten dat volk
gelijk de pest 1
listen roepen heele da
gen Barabas op de Jesuiten, welke zij
zouden willen uitroeien. De beer Buis
nochtans heeft, voigens La Gazette, iu
eene voordracht over zijne reis naar
Congo, hulde gebracht aan pater Liagre,
die ginder oneindig betere uitslagen be
komt, zegt hy, dan de protestautsche
zendelingen.
Pater Liagre zegt de heer Buis
geeft aan de negers de noodige opvoe
ding, trouwt ze daarna en zendt de ge
huwde paren naar bun dorp terug om er-
de nijverheid uit te oefenen welke hij
hun bad aangeleerd.
In negentien dorpen zijn alzoo chris-
tene huisgeziunen gevestigd, welke groo-
ten invloed uitoefenen op de andere
negers en met de zending in geregelde
betrekkingen blijven.
De Jesuiten zijn dus goed om de wilden
te beschaven, een werk dat liberalen en
socialisten buu gewillig overlaten. Maar,
om beu te beloonen, zou men die bescha-
vers bij uitmuntendheid uit de beschaafde
lauden willen verjagen.
mevrouw Mixtome, dat graaf Beaucourt zou
spoedig mogelijk uaar Montfagon zou komen,
daar zij hem over eene belangrijke zaak
wenschte te spreken.
De graaf stak den brief bij zich, deelde den
inhoud mede en voegde erbij, dat hij onmid.
delyk aan het verzoek van mevrouw zou voL
doen. Hij beval dat men zijn paard voor zou
brengen en ging naar zijne kamer om zieh
voor den rit naar Montfngun gereed te maken.
Sofie begaf zich naar de balkonkamer, waar
haar een meisje, dat het vuur opstookte, me
dedeelde dat mevrouw Bartineux zeer ziek
naar bed was gegaan. Zij had het meisje ge
last jufvrouw Lepage te zeggen, dat zy zich
zoo goed en zoo kwaad als het ging zou be
zighouden eu hare onvermijdelijke afwezig
heid verontschuldigen zou.
Aldus alleen gelaten, spoedde Sofie zich
weêr naar de ruïnen, welke voor haar eene
bijzondere bekoorlijkheid hadden. Zij trad de
kapel binnen, ging door het donkere zijschip
en zette zich op de trappen van het altaar
neèr.
Een uil vloog uitzijn nest door een venster
naar buiten. Het geluid der branding drong
als het rommelen van eenen verren donder
tot haar door maar Sofie sloeg er geen acht
op. De biref van mevrouw Mixtome aan graaf
Beaucourt, hield naar geheel eu al bezig. Zy
bekommerde er zich minder om, dat het var-
Ziedaar de logiek van de liberale en
socialistische verdraagzaamheid, waarvan
de kerkvervolger Maroix van St-Alde-
goude de patroon is.
Dijusdag 11. op
zijoe beurt meê, het programma aangc-
nomen door liberalen, socialisten en
b christene democraten van Aalst en die-
b nende tot platform voor de Gemeente-
kiesingen van October.
Vooruit maakt geene enkele bemer
king en treedt dus ook|het eerste punt bij,
namelijk
1. Eerbied voor de godsdienstige
b overtuiging van al de inwoners .Hand-
having der bestaande toestanden
betrekkelijk den Godsdienst.
Godsdieust wordt deesmaal met eene
hoofdletter vereord.
Wat schijnheilige jannen zijn dan toch
de socialisten
Wie weet er niet dat het eerste punt
van 't geloof der radicalen en socialisten
is De catholieke Godsdienst moet
in bet slijk versmacht worden.
En die gezworen vijanden van onzen
Godsdienst zouden aangenomen hebben
de bestaande toestanden b»trekkelyk den
Godsdienst te handhaven
Zij zouden dus het eerste en voornaam
ste punt van hun programma te Aalst
verloochen
Wat schijnheiligen toch
Het Journdl de Charleroi schreef
a Wij veroordeelen allen godsdienst,
- 7 is te zeggen allen eeredienst inwendig
uitwendig gericht tot een opperwezen.
b Onze vijanden vertoonen zich in de
geschiedenis onder drij gedachten
- Godsdienst, eigendom en kapi-
- taal.
Vooruit deelde op 14 Februari 1892
meê
Wij, schrijvers van Vooruit, ken-
b nen geen enkelen god. zoo min dien der
b christenen, als dien der Chineezenof
Mahomedanen.
Vooruit van 2 December 1891 heel de
R. K. Kerk de schotelvod der grooten.
En die onverbiddelijke vijanden van
God, Kerk en Priesters, zouden hier te
Aalst de bestaande toestanden in zake
van Godsdienst handhaven en dat tegen
het eerste punt in van hun eigen program
ma De Godsdienst moet in het slijk ver
smacht worden
En om beden maar van eentje dezer
bestaande toestanden to spreken De
liberalen en socialisten hebben dus aan
genomen van aau de processiën deel te
nemen en eerbiediglijk het H. Sacrament
te volgen....
Men weze gerust liberalen en socia
listen zouden zich verhaasten.... vau weg
te olijven....
Do aanneming van 't art. 1 door libe
ralen en socialisten stelt eene verachte
lijke schijnheiligheid daar waarmeê men
niemand foppen zal. Allen weten wij
dat, moesten de liberalen, socialisten en
daensisten hier meester zijn, de oorlog
tegen den Godsdienst en de Priesters
dadelijk losbreken zou I
trouwen van den graaf in haar aan het wan
kelen zou wordeD gebracht, en hem feiten
werden medegedeeld, welke zoozeer tegen
haar getuigden meer verontrustte het haar
dat haar weg gebakend scheen over de graven
der liefde en vriendschap van al degenen, die
baar dierbaar waren.
Het gerucht van voetstappen wekte haar
uit hare overpeinzingen. Zij keek op en sag
twee mannen de kapel binnentreden. Sofie
verschool zich onder 't altaar, denkende dat
het bezoekere waren die spoedig verder soa-
den gaan.
De stem van een der mannen had eenen
bekenden klank Sofie zag uit haren schuil
hoek op en herkende Filip Piron. De andere,
welke zoo op hem geleek, was haar onbe
kend.
Dit is de zekerste plaats in geheel het
koninkrijk, zegde l'iron. Iedereen gelooft dat
het in de kapellen in ruïnen spookt. Geen
enkel bediende van het kasteel durft het wa
gen hier eenen voet in te setten, tensij op
bevel van den markies en dan nog onder bë-
g' leiding. Wij kannen hier ongestoord spre
ken. De mannen zetten zich op eene bank
nabij het altaar néér, zoodat jufvrouw Lepage
ai les inoest hooren wat zy zegde. Ademloos
luisterde zy toe, in zoodanige houding, dat
zij de beide mannen kon gadeslaan.
(WORDT VOORTGEZET).