2 onder Nr 2 Baat, Haat en Wraak. Orgaan der judaskliek. GEMEENTEKIEZING 15 OCTOBER 1899. toen het nog eatholiek was. Alles in eerlijkheid en deftigheid, nooit liegen, nooit bedriegen, nooit beleedigen, nooit lasteren. DE KIEZINGEN. Waarom zijn wij tegen de liberalen? dig, De eatholiek dien naam waar- moet stemmen 't is te zeggen voor al de catholieke caudidaten.... Niet gepanacheerd Wie pa nacheert verzwakt zijne partij Attentie Katholieken Attentie Stemt onder nummer Maar dat is nog niet alles! Ge zweert eerbied aan alle denkwijzen Ge spreekt van onpartijdigheid en open- hare aanbestedingen voor alles. Hel Land Aelst Waarom zijn er in Belgenland met duizenden en - duizenden die in de tijden van dwang, liever Huis, - Kalandisie en Pachthof verlieten, die, nu nog eerder - zouden sterven, dan voor de liberalen te stemmen? Waarom - Achtbare menschen Waarde Heeren Kiezers Wij vragen u in alle rechtzinnigheid - Kan iemand loochenen dat het Liberalismus een Vrijdenkerij is geworden Kan men één liberale gazet aanbrengen, een enkele, die niet aanhoudelijk en wreedaard iglijk met God en zijn Gebod, met Kerk en met Sacrament spot en gekt? Hoeveel liberale kopstukken zyn er, die nog hun- - nen Paschen houden, uie nog 's zondags naar de Mis gaan Hoeveel duizende en duizende liberale jonkheden zijn er niet, die leven als ongeloovigen Zien wij niet, dat al die liberale machten werken door gazetten, door scholen, door maatschappijen, door wetten, door gemeentebesturen, om de Heigen n ongeloovig te maken Te Brussel, te Gent, te Luik, t'Antwerpen, te Ghar- leroi, te Bergen wordt dat niet geloochend En gij, liberale Kandidaten van Aalst, die weèral zult afkomen in uw ManifestDe Godsdienst komt hier niet tusschen G'en handelt niet eerlijk Ge weet dat de Kerkhaterij de grond en 't bestaan uwer Party is. Ge weet dat gij zoudet meêhelpen aan 't helsche werk onzer Eeuw, aan 't werk dat de grondzuilen der Samenleving doorknaagt - Aan den Oorlog tegen de Kerk en tegen de Christe- lijke Zeden D'hand op 't hert, op 't eerlylc hert Indien er in Belgenland geen strijdende en mach- tige en edelmoedige Katholieke Partij waren, na 20, 30 jaren, de wensch van Voltaire ware hier volbracht. Eiï zonder de Kerk, wat heeft men is het nog niet genoeg bewezen te Gent, te Bergen, te Charleroi, te Brussel Wat heeft men Zedebederf, Ongeloof, Wildheid, Opstand, een So- cialismus dat geen Legers zullen kunnen bestrijden. 't Volk is de menigte 't Volle is de macht - En met een ongeloovig Volk is geen huis te houden. Liberale Kandidaten. Verwondert u dus niet dat gij met hardnekkigheid bestreden wordt en van 't Bestuur verwijderd 't is - voor uw geluk, voor de behoudenis van Orde, en s Eigendom, om door 't slecht Volk niet overrompeld te worden. De Belgen, de Vlamingen aanzien het als een heilige en heilzame plicht van het goddeloos Liberalismus te bestrijden; zij zouden hun Vaderland, hun Stad en Parochie, hun Huisgezin niet beminnen, indien zij 't Liberalismus lieten meester worden. Onverschilligheid is hier plichtigheid -, Voor de Liberalen kiezen, dat is gelijk in d'eerste Christene tijden, wierook branden voor afgoden. dat is 't Kruisbeeld onder de voeten trappelen Kiezers, Kiezers, verheugt uw hert, bewaart en versterkt uw Vaderland zondag en 8 dagen, door goede deugdelijke kiezingenhet zal U heil en welvaart, troost en zegen verschaffen. - (Land van Aelst 12 October 1890). Het Land van Aelst van 5 October 1890, schreef Achtbare Kiezers. Wij vragen u, in gemoede Indien de naam var. BEWARENDE Gezindheid moet toegepast worden, is het niet hedendaags Wat moet er bewaard worden in 't hert der Kinde- ren, der Jonkheden, der Werklieden, der Overheden, tenzij de Godsdienst, de Zeden, het Orde, de Eerbied voor 't gezag. Achtbare Kiezers, zoudt gij een kind willen zien opbrengen buiten alle Geloof, zelfs in den haat van Godsdienst en Geloof Wat zou dat kind worden Een monster, niet waar Welnu het is onbetwistbaar dat de hedendaagsche liberale Partij g'heel de Samenleving wil opbrengen in ongeloovigheid, ja in haat tegen den Dienst van God O, wij weten het wel 't Is kiezingde liberale gazetten en de liberale Kandidaten zullen een masker opzetten 't Is voor Stadszaken, zullen ze zeggen de n Godsdienst komt daar niet tusschen; ze laten elk vrij in zijn overtuiging.. De socialisten riepen dat hier ook uit, op de Dans- zaal der Hoogstraat in hun Meeting. Elk is vrij En wat is de liberale Partij heden- daags, dan een Bevechting van alle Geloof Wat zijn de liberale gazetten, dan een groote blasfemie Niet langer als zondag laatst, ge weet achtbare Kiezers, 't Congres van Antwerpen voor 't Aller- heiligste, voor d'Aanbidding en de Vereering, voor d'Eerste Communie en de Berechting, weet ge wat de Gazet der Liberalen van Aalst daarover durft schry ven Er is daar niets verteld dan FLAUWEN PRAAT Indien de Katholieken hier niet ieverig en edel- moedig waren, de kerken moesten niet gesloten worden gelijk in de jaren 90, ze zouden gesloten zijn bij gebrek aan Geloovigen. Het Liberalismus is Vrij denker y geworden Nainate een Stad liberaal is, zal zij zinken in 't Zede- bederfNamate een Werkvolk liberaal is, zal 't Socialismus in d'herten bloeien en gloeien Vooruit schrijft het uitdrukkelijk De Kerk staat in onzen weg, roept Vooruit, daarom willen wy de Kerk verpletten en daarna den Adel en de burger. Men vreest grouwzame en bloedige omwentelingende Stad die meest slecht Volk heeft, zal meest te lijden hebbenEn 't Liberalismus kan niets doen dan slecht Volk kweeken Geen Liberalismus Blijven en zijn gelijk ons n Voorouders Vrye manhaftige deftige Vlamingen... De Steden worden gedurig van Volk voorzien door den Buiten, daarom ook, gewaakt en gewerkt voor Macht en Eendracht in de Katholieke Partij, voor sterke en goede Kiezingen Voor geen liberalen gekozen dat ware ons hert opeten en ons geweten bezwaren IM^Onder onze oogen ligt't Plakkaat-manifest in 1891, uitgegeven door 'tLand van Aelst» (Eiland Ghipka). Dit plakkaat is een ander rekwisitorium legen 't ver derfelijk liberalismus. Bij het lezen komt ons gedurig de vraag te binnen Wat moet er nu in de ziel omgaan van de mannen die dat schreven nu dat zij in de klauwen zitten van dit helsche liberalismus aan 't welk zij hunne ziel hebben verschacherd. Katholieke Aalstenaars leest aandachtig 't volgende en zegt ons dan of het u verwondert dat die liooger bedoelde vraag ons gedurig te binnen komt Attentie! Daar is de Kiezing Zondag ten 8 ure Er zijn twee lijsten in Aalst 't Is te betreuren doch een algemeene oproep wordt gedaan aan de Katholieke en Aalsterschc Een- dracht! Geen mengeling! Voor eenc lijst! 'I Is i) Katholieke plichtMet cue verdeeldheid, wat zal er later geworden!... Sterk vereenigd dus De Zegepraal kan ons niet ontsnappen als wij waken en werken; en te naaste keer is alle gedacht van verdeeldheid verdwenen die te klagen heeft zal het onder een verbeterd Reglement kunnen doen, in volle broe- derlijkheid Daar is de Iviezingsdag D'Hoogmissen zullen er Zondag weten van te spreken. Achtbare Medeburgers, gy vooral die twijfelt, die aarzelt, die vroeger liberaal (of doitchist) gekozen hebt, aanhoort onze uitboezemingen Aalst, Aalst, ongelukkig Aalst, moestet gij val- len onder liberalen handen De Logie zou u een kettingske smeden, uw bloed en merk uitzuigen en u zoo mager maken als een priemken. Veronderstellen we dat Aalst liberaal wordt. Wat zullen wij hebben, ONVERMIJDELIJK 1° Dweersdrijverij tegen de twee Parochie- kerken. Broodrooving van al wat katholiek is. 3° Dwingelandij in den Armen. 4° Verheffing der officieele Meesters die de wet van 1884 (en ook van 1893) als een slavernij aanzien. j> 3° Alle subsidie onttrokken aan de Katholieke Scholen der Stad, van Mijlbeek, van de Zout- straatpoort. 6° De schandalige en goddelooze Bibliotheek van Willemsfonds op Stadhuis brengen en door de Stad doen betalen en uitdeelen. 7° Aalst overgelaten aan d'Orgelbals. 8° Den Athene terug gevraagd. 9° Al wat Vrijdenkerij is, 'aangemoedigd door de Stad. 10° In de Processiën, niemand van d'Overheid om 't Allerheiligste te vergezellen, relfs verbod aan de Pompiers en de Gardevils. 11° Goddelooze Conferenciën op 't Stadhuis, enzoovoort, enzoovoort. AalstAalstg'en zoudt uwe droeve dagen nog niet overzien hebben men zou u pringelen en zwin- gelen en eens in de slavernij der Logie, geraakt er uit!... Men denke er toch ernstig op 'ten is geen zaak van Personen, maar van algemeen Belang, van opperste Belang laat ons edelmoedig zyn en opoffe- ring doen voor de Goede Zaak geen persoonlijke genegenheid mag ons leiden, ook geenen afkeer of haat, niets dan 't algemeen welzijn en de sterkte der Katholieke Bewarende Gezindheid. Dus gestemd als een één man voor de lijst der Eendracht. Maar zijt ge dan geen liberalen meer Hebt gij u bekeerd Gaat gy boetveerdigheid doen, gelijk Reynaert de Vos op Malpertuis Zijt gij alle negen van de Fransche Congregatie geworden of Terti- arissen EERBIED VOOR ALLE DENKWIJZEN En in alle groote steden roepen en schry ven uwe confraters: Geen rust geen verpoozen of ae katho- lieke Kerk moet wegDat is onze vyandinne Weet gij niet dat het hedendaagsche Liberalismus d'onvèrdraagzaamheid is en de tirannie Hebben wy hier niet gezien arme garentwijnders, die hun meesters rijk maakten, verdrukt in hun zondagsche vrijheid, verdrukt in hun kinderen, in de ziel van hun kinderen, dat het trouwboekske moest komen, verdrukt in hun zieke familieleven Heeren, uit eerbied voor alle denkwijzen, zoudet gij hier den Religiehaat doen werken, gelyk hij in alle liberale steden bestaat. En wat zou uw eerste werk zijn, uw eerste werk als gij een stemmeken meerderheid kreegt op het Stadhuis Wat zou uw eerste werk zyn en durft gij dat loochenen en op uw woord van eer een deel van uw fortuin te pande stellen Durlt ge? Uw eerste werk zou zijn EEAE KOLOSSALE UllOOimOOYERM zonder genade of zonder hertzonder te zien naar vrouw en kinderennaar weven of wcezen; alles

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 5