Donderdag 4 Januari 1900. 5 centiemen per nummer. 549te Jaar 3451 Liever socialist dan paap. MID VAN DEN SCHOUT In de logie. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst D E LANDBOUW. Hoedanigheden van een goed Landbouwer. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemail ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 4-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kw'lantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des Lands Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften word m niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Gulque suum. Aalst, 3 Januari 1800. Do leus der oude geuzen was Liever turk dan paap en nu beden is deze hun ner afstammelingen, de liberalen, liever socialist dan paap. Nu, in bunnen blinden baat en wrok tegen de R. K. Kerk, tegen O. H. Gods dienst begrijpen die fijoe politiekers nog niet eens wat de onvermijdelijke gevolgen zullen en moeten zijn van hunne dwaze handelwijze. En nogthans gezel Anseele heeft bet bun klaar en duidelyk voorzegd op het beruchte liberaal-socialistisch bauket van 7 Februari 1892. Wij willen dus bet geheugen onzer libe ralen nog eens ververscben nu dat ze weêr op 't punt zijn van voor de aanst. algemeene kiezingen met de roode een cartel te sluiten Indien gij, liberalen en burgers, sprak bij, niet bereid zijt in België te doen wat Marx en Lasalle in Duiucbland gedaan hebben, dan is het met uwe poli tieke loopbaan gedaan .dan behoort aao ons, cd aan ons alleen de toekomst. Wij zijn dusdanig zeker van onze zegepraal, dat wij u vlakaf durven zeggen Ziedaar wat wij willenZiedaar ivat wij u vra gen Ik spreek misschien met eene brutale rechtzinnigheid maai dat moet gij mij vergeven ik ken niets van wat men par lementaire voorzorgen noemt. Wij, socialisten, wij zijn van gevoelen dat er geene staats- en huishoudkundige bewegiog kan zijn zonder het capitaal aan te randen. Geene oplossing mogelijk, zoo men aan beD, die niet bezitten niet geeft wat wij aan de bezitters ontnemen 't Scheelt ons weinig te weten om welke reden gij het algemeen stemrecht ver langt wij willen bet om de volksklas vrij te maken. Alsdan, alsdan slechts zul len wij den economiscben strijd beginnen, en daar de werkmansklas de sterkste is, zoo zal hij allenD, die met haar is, 's lands bestuur in handen hebben. Wilt gij dus in de toekomst iets zijn en in Bel gië iets te zeggen hebben, dan is het onder de plooién van de roode vlag dat gij u moet komen scharen Dat zijn harde waarheden, wel is w&ar doch ik moest uit plicht u die E MARLITT. (NA VERTELD). 15d* VERVOLG. Voor de eersin maal had M. Markus zelf den sleutel uit de kas in de koepelkamer ge nomen en was in den wijnkelder van de over leden hontvesterin gegaan, om eene flesch T#: den onden wijn, slechts voor armen en bsnoeftigen aangeschaft, te halen. De zieke had geëten en ook van de Madera gedronken, mi ar er was geen woord over zijne lippen ge- ko ïen, en hoe meer het voedsel het half nit- ge'.luschte leven opwekte, hoe wanhopiger hij er uitzag. Zyn oogslag was onafgewend op het open venster gericht, en M. Markus dacht, dat het. -eerste gebruik, dat deze arme meusch van sijne teruggekeerde krachten zou makeo, een ).rong uit het lage venster moest zijn hij sou voor altijd verdwijnen, om zoo spoedig mogelijk de betoonde barmhartigheid te ver geten. Maar een weiuig later deed de nitgepnlte .oatuur hare rechten gelden hij viel in die- °n slaap en M. Markus verliet de kamer, om het tuinhuis op te zoekeu, waar de jufvrouw medSieelen. Onder vrienden moet men rechtuit spreken Zoo sprak gezel Anseele in 1892 on bij sprak waarheid, want zijne voorzegging is letterlijk uitgevallen. De liberale godsdiensthaters en pries- tersvervolgers zijn de handlangers de onderdanige dienaars, om zoo te zoggen, de slavon gewordeu die gedwee dansen gelijk de rooden en groenen fluiten In de laatste gemeentekiezing bier te Aalst hebben wij er een staaltje van ge zien. Ouzo liberalen hadden alle wcerdig- heid verloren en verblind door hunnen godsdienstbaat, waren ze toch nog liever socialist dan paap 't Is gekend dat de francmagons zich beïevereu, ten einde aaubangers te wer ven, in hunne logiën de kerkelijke plech tigheden na te apen. Ziehier, volgens Broeder Blatie, de bescbrijviDg der viijmetselaarsche huwe lijksplechtigheden (in hunne morteltaai beet dat diug huwelijkserkentenis 't Is om er tranen mee te lacbeo I Dc plechtigheid (als dat nu plechtigheid mag beeten I) neemt aanvaug met eene redevoering van Broeder Veaerabole, die "begfiir met uit le leggfea dal dë vMjtüCt- selaarsche zinnebeeldige vertoouing uiets gemeens beeft met die der godsdienstige secten waarvan zij, integendeel, het tegenhangsel is, en dat zij voor doelwit heeft de plichten der gehuwden te verstof- felijken(matérialiser les devoirs des époux De broeders die den Venerabele bij staan, beginnen voor bet jonge paar hunne toeren te verrichten volgens de regelen der algemeene gebarenkunst (uni versale mimique). Zij brengen den win kelbaak, den passer, het schietlood, den bamer, bet liniaal, en leggen, elk op zijne beurt, de zinnebeeldige betoekenis dier voorwerpen uit, zooals, b. v., dat do win kelhaak het zinnebeeld is der... rechtzin nigheid van gedachten eenor familie van vi ij metselaars, dat bet schietlood 't sym- bolum is der... gelijkheid, die in een gezin van raortelbroeders beerschen moet. Alsdan brengt de Groot Broeder schat ter (export) liet liuwelijJcslint (cordon con jugal) dat hij schuins van op den rechter schouder van den man tot op den linker oksel der tchtgenoote plaatst, opdat dit liut bet ziunebeeM zij der geslachten die uit hunne g* mecnzamcliefdebetrokkingeQ zullen voortspruiten, en die, gelijk dc bet avondeten voor hem had klaargezet. Hij at weinig en dacht aan het versch ge bakken roggebrood, dat de bo«chwachter nu op zijne tafel had... Hoe trouw en lief zorgden toch die menschen, bij al hunne armoe, voor elkaar Jufvrouw Griebel was eene brave vrouw, een goed wijf, en ze had het hart op de rechte plaats, maar bij zou de forellekens en de nieuwe aardappelen behoorlijk moeten betalen de oude molenaar had de visschen niet uit liefde voor hem gegeven eu de hove nier van het kasteel de vroege aardappelen evenmin. En om de maat zijner ontevredenheid vol to meten, waren de twee meiden met haar rijven jnist aan den hoek van den tuinmuur bezig, bijna vlak onder het hniske op den muur, en snaterden onophondelijk. Zooals ik u zeg, sprak de eene, het kan mij weinig schelen, dat de oude my den dienst heeft opgezegd. Die werkeu kan als ik, kan iederen dag een anderen dienst krijgen. Maar om dezen tijd niet, viel de andere in. In heel Tillroda is geene plaats open. En het zou u nog wel eens knnnen gebeuren, dat ge moest inkruipen bij menschen als daar op de pachthoeve, geen penning loon en knechts werk op het veld Kom, kom, de tegenwoordige heeft het zoo erg niet. De boschwachter helpt haar, waar hij kan, zij mag bly zijn. Eu met het loon is het zeker ook nog zoo erg niet, als de menschen zeggen. Zij heeft altyd nette leêren schoenen aan, dat heb ik wel gezien, al loopt slingerplanten, die twee eeuwenoude booineu vastsnoeren, deze nogmetfrisch gebladerd en bloemen sieren, alswauneer zij reeds op het punt zijn te verdwijueu En dan, aangezien de Liefde de op perste bestuurster is v ,q het leven in de geslachten (sic), dan biedt men aan die twee vereenigdeu een stokje van doorscbijeend glas, in bet midden gedeel telijk doorgevijl I. Dat stokje verbeeldt de liefde het is zuher eu breekbaar, wat de cchtgenooten herinuert dat de liefde oplettende eu standvastige zorgen behoeft. Dan breekt men dat stokje onder de oogen der gehuwden, wat beteekentdat men door de oehtscbeidiDg uit het huwe lijk kan treden. Nu, dat zijn toch zulke akelige gedach ten, en, om deze te verdrijven, doet men wijn balen, wat voorden Venerabele eene gelegenheid is eene tweede redevoering in 't midden te breDgeu. a Die wijn, zoo verklaart bij aan den echtgenoot die wijn is voor u het zinnebeeld van do gezondheid en vau de macht 1 Daar echter dit ver- sterkend nat, voor wie er misbruik van maakt, de werkende oorzaak is van eene der veracbtelijkste ondeugden, ja, i een onfeilbaar middel van vergiftiging, zoo kan ook het misbruik van zekere hoedanigheden de gevaarlijkste gebre- ken voortbrengen. Ge moet dus letten m dat de .macht iu-gesoe onbeschoftheid, de volberdiug iu geene koppigheid, bet t betrouwen iu gceneu hoogmoed ou- taarde Dan geeft men aan de jeugdige echt- genoote een glas klaar eu zuiver water, wat voor haar de zuiverheid van lichaam en geest verbeeldt, alsmede de zachtheid van iuborst en de frisebbeid der gevoe lens. Doch dat zij wel oppasse, met bet aan zichzelve over te laten, or een ont bindend middel, een scheikundig vocht van te maken, even dienstig en onver schillig of bet voor zoete of bittere men- geliugen, voor bet bereiden vau genees middelen of vergiften, voor een levens drank of voor een dooJend nat moet ge bruikt worden Na dat meesterstuk van magonnioke welsprekendheid, rangschikken zich de broeders in tweereieu, wat vereenigings ketting geuoemd wordt. De geheimzinnige aanrakitig van den Venerabele gaat van broeder tot broeder over. En op do Noorderkolom ontmoet het teeken geeue onderbreking. (Le signe parvient dans loute la pureté zoo beeten zij dat in huuue schilderachtige brabbel taal). De ketting is zonder zonden. La cbaine est impeccable 1 zegt de tekst). ze iemand tien stappen uit den weg, precies of men vergif aan bat lijf heeft. Ja, inbeelding beeft zij genoeg, beves tigde de andere. Ik zon wel eens willen zien, hoe ze liet maken zal, als ze maar eerst in het schoone, warme nest van den boschwachter zit. Zoo'n meisje, dat van buiten komt inval len, ze mag van geluk spreken. Nu, voor mijn paart, ze mag hem heb ben. Wat kan mij de heele rommel schelen, als ik van het Hertenveld weg ben bromde de gestrafte en wierp eene rijf vol halmen op den hooi-opper. Ik kan de flauwe praat van de oude man maar niet uitstaan. Dat komt me doAr met den eersten den besten leegloo- per die op den weg ligt aanslijpen, legt hem als een bakerkind in het bed, en den besten wijn, dien er in den kelder is, gieten ze hem in de keel hij laat bet zich natuurlyk wel gevallen. 't Hertenveld trekt wel op een gekkenhuis. Wij worden als een hond afgejakkerd, wan neer we eene deur open laten, zoo bang is men voor dieven, en ze halen ze zeiven in huiB Ik lachte me een balt, als de knaap morgen wat meê op reis nam uit het huis, dat zou ik de oude gunnen. De heer van het goed trok het venster van het paviljoen toe, dat het rammelde de twee kwaadspreeksters kropen als verschrikte kwakkels achter de hooioppers en rijfden de leste halmen zoo ieverig bijeen, uls konden zij door bet drukke werk geen woord meer spreken. Maar de broeder-toezienerdie de Zui derkolom sluit, klaagt bitter... dat hij niets ziet komen de aanraking is in ge breke 1 Men gaat tot een onderzoek over, en men vindt dat langs dien kant eene scha kel ontbreekt, en die schakel is... de ge trouwde. Alsdan leidt de ondervraagde echtge- noote den ontbrekenden broeder naar zijue broeders. Zij zal op zulke wijze leeren verklaart de Venerabele dat de vrouw van eenen vrijmetselaar nooit haren man moet wederhouden 1 Opnieuw wisselen de palmen bare broe derlijke aanrakingen en 't gaat dikwerf opperbest I De broeder groot-expert geeft drij kus sen aan den echtgenoot en de echtgenoot geeft die drij kussen aan zijne vrouw terug, terwijl de broeders hunne zwaar den trekken en daarmee eene soort van stalen dak boven het hoofd van het jeug- dig koppel vormen en bun doen beloven dat zij hunne kinderen zullen opbrengen in den eerbied voor de wetenschap en de rede, in de verachtiog der bijgeloovigbe- den en in de liefde voor de grondregels der vrijdenkerij, Daarop wordt, namens den Grooten Oosten, de huwelijkserkentenis uitgespro ken en... de comedie is uit? Of dat niet van 't zot is 1 Eq dan durven die vieze mannen den spot drijven, o zoo geestig met onze zoo treffende kerkelijke plechtigheden Mcc nen zij het erustig, dan zouden zij ten minste moeten beginnen met zichzel- veo zoo belachelijk niet temaken. De kluchtige kwakzalvers BOTER. Onze internationale boterhandel ver toont een verblijdend verschijnsel. De in voer vau vreemie boter is steeds afne mend, terwijl de uitvoer klimt. Gedurende de negen eerste maanden der drie laatste jaren was de in- en uitvoer als volgt 1899 1898 1897 Invoer 2,887,315 3,431,447 4,155,483 Uitvoer 2,392,959 2,337,750 1,975,484 Deze cijfers bewijzen dat, indieu de be woging in den boterhandel haren zelfden tred houdt, België iu 1900 meer boter zal uit- dan invoeren. Met de groote verbetering, waarvoor de boterproductie iu ous laod nog vatbaar is, mag men dit gerust verwachten. VII. Den volgenden morgen was men voor bet heerenhuis al zeer vroeg in de woer. De heer Markus zag door het venster de kleine Louise over 't gemaaide grasveld rondloopen. Zij was in een licht kleed en haar dikke, blonde haar was in een wit netje met blauw lint gevat. Het jonge meisje zocht blijkbaar een ver loren voorwerp zij haalde het hooi om en schudde zelfs de oppers uit elkander. En de twee dienstmeiden, die vau plan waren naar den akker te gaan, stonden er bij te lachen. Gij hebt gisteren avond geen voet op het veld gazet, jnfvronw Louise, dat weet ik zeker, zegde de meid, welke den dienst was opgezegd. Gij hoeft niet verder te zoeken, 't is jammer van den tijd Zoo blind zyn wij niet, dat wij uw pronkdukaat zouden wegrij- ven, zoo'n fluweeleu lint van een el lang, zal men ook voor geen grashalm aanzien. En ik heb u met mijne eigen ooren aan uwe moeder hooren zeggen, dat gij gisteren avond, evenals altyd, de pronkdukaat in het glazen bakje op de tafel gelegd hebt. Nu moet het op eens waar worden dat geen ander de dukaat kan ingepalmd hebben dan nu, ik wil me den mond niet branden. Dat is heel slecht van u, Roos I riep het jougo meisje bij nu driftig hare kinderlijke stem worstelde hoorbaar tegen de opkomende tranen. Iemand met zoo'n goed gezicht steelt niet, zoo ists slechts denk ik van niemand. Een goed landbouwer moet de volgende hoedanigheden hebben werkzaamheid, orde, spaarzaamheid, kennis van den akker, voorzichtigheid en godsdienstig heid. Werkzaam moet hij zijn. Zijne bezig heden zijn menigvuldig en moeten op vasten tijd verricht worden. Uitstellen tot morgen wat vandaag kan en moet ge daan worden, is oorzaak van veel verlies en veel geknoei. Kennis van den landbouw moet bij bezitten, met verstand en redeneering moet hij werken, heden ten dage bijzon der, nu de concureutie zoo groot is. De voeding der planten en de verschillige meststoffen moet hij goed kennen; deze immers, zonder verstand gebruikt, zijn ofwel verloren ofwel schadelijk. Orde moet hy in alles hebben, alles goed overleggen; zijne platanen, zijn werk, wat bij verkoopen of aankoopen wil, zijpe uitgaven en deze leus bijzonder Niets otinoodig uitgeven, moet hem een vaste regel ziju niets moet hij koopen wat bij niet uoodig beeft, om lat bet goed koop is; wat men niet noodig beeft is altijd to duur. Spaarzaamheid is hem zeer noodig: Hij moet zijne tering naar zyne nering stellen. De landbouwer ronet niet ver geten, dat de kleine beken de groote ri vieren vormen en nooit zeggen - Wat is er aan een oordje gelegen want een dubbeltje en oen gulden kennen malkaar, zegt de Hollander. Voorzichtig moet hij ook zijn en geene uitgaven doen tot verbetering zijner gronden, als bij niet bijna zeker is hierin te gelukken. Zijne gebouwen, vee, oogst, moet hij tegen brand of hagelslag verze keren niets moet hij doen zonder over leg, want Eerst gedaan en dau bedacht Heeft menigeen in 't leed gebracht. Eindelijk moet bij een deugdzaam en godsdienstig man zijn, die nooit vergeet, dat Aan Gods zegen 't Al is gelegeu, en dat de H. Paulus zegt Noen hij die plant, noch hij die besproeit, komt iu aanmerking, maar God, die den wasdom goeft. - Mondje dicht. Een Brusselsche onderwijzer is verwezen wegens feiten tegen de zeden. Geen enkel geuzenblad rept daarvan een woord. Zwijgen is de boodschap I Zoo? Waarom is hij dan met denoor- derzon vertrokken En dat zonder iemand dank u te zeggen Maar wat kon het mij ook schelen Het is mij hetzelfde, waar de pronkdukaat logeert, ik heb hem niet. Daarmee legde zij de hak op den schouder en ging met haren kameraad den weg langs het koornveld, terwijl Louise blijkbaar ter neêr geslagen, naar huis terugkeerde. Jn, ziet gij, M. Markus, dat heeft men nu van zijn medelyden, zegde jufvrouw Grie bel, toen de eigenaar van het Hertenveld be neden kwam en baar iu de keuken opzocht. Zy hield de twee handen in eenen trog vol deeg en was alles behalve in haar humeur. Mijn man lacht my uit omdat ik mij kwaad maak en vraagt ook nog gij weet, hoe grappig hij zijn kan of ik op eenen hand kus. voor het logies ia do soldatenkamer ge rekend had. Nn, weg is hij, de ondankbare kerel. Hy moet mot het eerste hanengekraai nit het venster geklommen en door den ach terhof in het open veld gekomen zijn. Schoon is het niet van zoo'n jongen kerel, wien zijne eigene moeder niet beter kon oppassen, dan hij bij ons gedaan is zoo iets hindert iemand. En nn is Louise ook nog zoo dom, den schoonen pronkdukaat te verliezen, dien mevrouw zaliger haar gegeven heeft. Maar dat is het ergste nog niet. Onze dienstboden mom pelen, dat wij den dief zelf in huis hebben, ze lachen ons uit, en zoo wordt de eerbied on dermijnd. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1