Zondag 17 Maart 1907
5 centiemen per nummer
f»78te Jaar 59.">1
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM
VADERLAND. TAAL, VRIJHEID.
Geloof en
Wetenschap.
VERTOON IN GEN
De achturendag.
B oeren verzekering
Landbouwverzekering.
CONGRES
Ditjes en datjes.
Ilct XVd' Bondsfeest
DE DENDERBODE
l il blad verschynt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
keuing van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter wvek voor
de Stad B frank met den Post verxonden 6 frank 's jaara, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont-
ra-igen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
CHIQUE HUUM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
34* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij acooord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landeu zicb te wenden ten bureele van
dit blad.
Aalsl, 16 Maan ÏOOT.
In 't liberale kamp treft men tal van
lieden aan die in den waan verkeeren
dat ze uitstekende geleerden zijn, omdat
zij wat boeken hebben doorbladerd bij
zonderlijk tegen den Bijbel gesclireven.
En die boeken heeten ze, in de liberale
kringen Wetenschappelijke Werken.»
Nu wie die boeken heeft gelezen moet
natuurlijk en zonder den minsten twij
fel een uitstekende geleerde zijn aan den
welken geen enkel geloovige of calho-
lieke denker of schrijver te vergelijken
valt.... Te vergelijken, neen, de geloo
vige of catholieke schrijver moet onbe
twistbaar onderdoen.
Maar ach Heere al die wetenschap
pelijke geleerdheid draait uit op 't Is
eene flut zei Moi...
En inderdaad, tusscben die zoo ver
waande als gewaande liberale geleerden
treft men heden een held aan die in
't geusche kamp hoog in eere staat.
Die liberale held heet Haeckel, een
Duitscher, en onze waanwijze denkt dat
hij den Schepper van het Heelal met
klank heeft weggevaagd.
Immers, volgens hem, is alles wat
bestaat uit bet stof zelve voortgekomen;
de lichamelijke stof is eeuwig en bezit
in haar zelve scheppings en levenge
vende of voortteelende kracht.
Wie kan'er twijfelen, dadélijk traden
de liberqle groote bollen en professors
zijné leer bij. Denkt eens. God, de
Schepper der wereld zoo maar zonder
omzien wegcijferen wat roemvolle vro
me daad
Maar als God nimmer als scheppend
wezen bestaat, wat blijft er dan nog
over van de rest
Catholieke geleerden zijn opgestaan
welke 't Haeckelsche leerstelsel van na-
by hebben onderzocht en zijn materia
lism behandeld volgens de zuivere philo-
sophie. Weldra bleef er niets meer van
rechtstaan alles was ten gronde ver
gruisd...
Wat de Haeckelisten tegen de borst
stoot'tis dat het van de Jesuieten komt.
Van de Jesuieten zij konden het
niet verkroppen en daagden dadelijk
de E. P. Wasmann uit om, inde groote
zaal van den dierentuin te Berlijn de
leerstelsels te bespreken...
Toen de openbare bespreking plaats
had, dierf Haeckel in persoon niet op
treden en deed zich vervangen door een
zijner disciepelen, Doctor Plate van
Iena.
Andere Haeckelisten sprongen Doctor
Plate bij om de leer van hunnen mees
ter uit te leggen.
Ondanks al zijne zoogezegde afdoende
bewijsvoeringen, moest Doctor Plate, er
door de logica toe gedwongen, uitdruk
kelijk bekennen dat zoo men wetten in
de natuur ontdekt men onvermijdelijk
een wetgever moest veronderstellen
den regelaar dier wetten. Wanneer de
•tof aan wetten is onderworpen dan moet
ze iemand erkennen die haar die wetten
voorschrijft... Maar Haeckel beweert
dat het de stof zelve is die aan haar
eigen wetten voorschrijft
Wat armzalig gezeever Stof dat wet
ten voorsch rijft en stof dat aan wetten
gehoorzaamt, hoe dwaas toch
Eindelijk nam de E. P. Wasmann het
woord. De Berlijnsclie dagbladen zonder
onderscheid van godsdienstige of poli
tieke denkwijze bekennen dat de E. P.
Jesuiet den liberalen waangeleerden
Haeckel en zijne helpers zoo deerlijk
en ongenadig aftroelde dat ze in kabo-
termannekens werden herschapen.
De Eerw. Redenaar bewees, door de
eigene woorden van Doctor Plate, de
valschheid van het materalislische leer
stelsel van Haeckel. Hij bewees verder
dat Haeckel weinig geloof hecht aan
zijne eigene leerstelsels. Inderdaad in
eene redevoering enlangs te Cambridge,
in Engeland uitgesproken, schetste hij
eenen bekenden belachelijkcD geslacht
boom, van den mensch af, geslacht
boom, dien hij in zijne boeken als eene
ingebeelde zotte kuur voorstelt.
Nu wat bat leven betreft dat de Haec
kelisten onlangs zouden ontdekt hebben
in de vloeibare wassende cristalen, be
wees de E. P. Wasmann dat daar eene
eenvoudige aangroei van stofjes plaats
heeft waar geen sprankel van schep
pende kracht te bemerken is.
De redevoering van den E P. Was
mann werd met eenen onbeschrijfelij-
ken geestdrift begroet. Ja, gansch Ber
lijn juicht hem met de geleerde wereld
toe.
Een banket werd hem aangeboden, de
geillustreerde bladen gaven zijn portret.
Reeds lang dachten de liberale waan
wijzen het Geloof door de wetenschap
overwonnen te hebben maar het Ge
loof richt een medelijdend oog op al die
wetenschap die. bij de minste aanraking
in duigen valt.
En zeggen dat onze hedendaagschc
liberale geleerden denken dat zij er be
ter zullen in lukken dan hunne versla-
gene voorloopers.
Neen, heeren liberalen, ge zult het
zelfde lot ondergaan en alleen *t mede
lijden verwekken van al wie redeneeren
wil
Koninklijke Harmonie Sinte-Cecilia,
MOORSEL.
LUISTERRIJKE
Maandag i April ae Paaschdag) en
Zondag 7 April 1907, om 4 uren, in de
Groote Zaal der Meisjesschool.
Men zal opvoeren i° hto of dc j. nge
Martelaar, drama met zang in 3 bedr. 5
2° Eene Zitting ite Boschbeke, klucht
spel in 1 bedrijf door Fred. Louckx.
Hel gezaghebbend Roomsch blad, de
Osservatore Romano, heetl een artikel
gewijd aan de stèfnmihgen der Belgische
Kamer over de bepaling van den werk
dag in de wel op de mijnen.
Hel catholiek orgaan van Rome stelt
de vraag of het princiep van den wette-
lykeD werkdag van achturen werkelijk
op zedelijke en rechtskundige gronden
is gesteund, of het onvoorwaardelijk
kan verdedigd worden en of men het,
zonder beperking, in het catholiek pro
gramma, mag schrijven. En het ant
woord
Wat ons bel reft, wij meenen recht
zinnig neen.
Noch menschelijke noch goddelijke
wet legt aan den gezonden, kloeken
werkzamen man op slechts 8 uren te
werken, in plaats van tien of twaalf.
Wanneer het werk niet zoolang duurt
dat het schaadt aan de gezondheid, is het
een kostbaar bestanddeel van levens
kracht en lang leven.
Hetzelve wettelijk beletten zou eene
inbreuk uitmaken en de persoonlijke
vrijheid, eene onwettige beperkiDg van
het kostbaarste menschelyk vermogen,
dat van het handwerk en van den ver
standelijken arbeid.
De eenige oorzaak der beperking van
den arbeid bestaat wanneer die arbeid
schadend kan zijn en dan alleen wordt
zy door zedelijke cn maatschappelijke
redenen gewettigd.
Zeer rechtvaardig is dus dc wet tegen
deu te langen duur van het werk in de
nijverheden en fabrieken die nadeelig
zijn voor de gezondheid, zooals in de
behandeling van fosfoor, merkuur, enz.,
evenals de wet tot bescherming van
vrouwen en kinderen.
Maar die wetten betreffen «ene uit
zondering, welke den regel bevestigt en
er de onschendbaarheid van verzekert.
Na verscheidene andere overwegin
gen, komt de Osservatore Romano tot
het volgende besluit
Om te besluiten, den werkdag op acht
uren willen bepalen, is eene economi
sche ongerijmdheid, zooals het onge
rijmd zou zijn al de nijverheden op
eenen en denzelfden taks van winsten
011 loonen te willen brengen.
Het Roomsch blad vestigt ten slotte
do aandacht der catholiekon hierop
dat de Staal in geen geval mag tusschen-
komen tot beperking van den werkdag,
Lenzy wanneer de gezondheid, de zede
lijkheid, de veiligheid van den werkman
in gevaar zyn.
Onderlinge Oel^iselie
EN DE
Don Donderdag 7 Maart laatstleden,
werd te Leuven, onder voorzitterschap
van M. Schollaert, de algemeene verga
dering gehouden van de Onderlinge
Belgische Boerenverzekering en
De Landbouwverzekering de twee
onderlinge verzekeringen tegen werk
ongevallen die in 1905 gesticht werden
door de vrije landbouwbonden van
België.
Uit het verslag van Hooglecraar Vlie-
bergli, lid van liet besturend comiteit,
blijkt dat de toestand der twee maat
schappijen zeer schitterend is.
De Onderlinge Belgische Boeren
verzekering .1 had op 31 December 1906,
8372 verzekeringen volgens de nieu
we wet gesloten dragende op 164,905
Ha. en daarenboven op 4,635.658 fr.
loon voor landbouwuijverheden. Zon
der overdrijving mag men het aantal
verzekerde werklieden op meer dan
40,000 schatten. De premie voor het
eerste dienstjaar (1 Juli 1905 31 Dc
cember 1906) beloopt 435.752.90 fr Men
heeft aan deze maatschappij 2282 onge
vallen verklaard, waarvoor zij 118,275.07
fr. heeft uitbetaald terwijl de reserve
voor nog te regelen ongevallen beleopt
tot 102.944,95 fr Er is 120,345,95 fr.
winst of liever overschot.
De Landbouwverzekering had op
't einde van 1906, 10.407 verzekeringen
aangegaan welke 175,832 Ha. en daa
renboven 3,608,149 fr. loon voor land
bouwuij verheden vertegen woordigen. De
tweede Maatschappij heeft 62,993,25 fr.
betaald voor de 940 ongevallen dio in
't dienstjaar voorgekomen zijn en daa
renboven voor nog te regelen ongeval
len eene reserve gevormd van 36,782.20
fr. Er is een overschot van 109,668,47 fr.
Twee gevolgtrekkingen, zegde de hoer
Hoogleeraar Vliebergli, kunnen wij af
leiden uit 't verslag dat ik u kom voor
te dragen eerst dat er zich in den land
bouw vele en zeer erge ongevallen voor
doen dan dat de vorm van onderlinge
maatschappij zeer goed past voor de
inrichtingen van verzekering tegen on
gevallen. Dit zyn twee zaken welke
vroeger zeer dikwijls in twyfel getrok
ken werden.
DER
GEIT EN HOU DEBS. C.
Op 2dtn Paaschdag in het
Landbouwershuis lo Gent,
zal 't Congres der Geitenhouders plaats
hebben, 't Belooft veel, want de overhe
den willen meê, zij zijn de menschcn
van den werkenden stand genegen, en
zij toonen dat door werken. Maar wij
zeiven mogen niet onverschillig zyn, en
wy moeten ons daar ook gaan toonen,
hoort gy, bestuurders en vrienden van
den geitenhouder Op tweeden Paasch
dag is elk vrij 't kan op eenige stui
vers reisgeld niet aankomen.
's Morgens om 9 uren zullen de ver
slaggevers uit heel T land, de geiten-
kwestie bespreken in 2 al'deelingen
't Is in liet Landbouwershuis, tegen de
Sint-Niklaaskerk. 's Middags om 12 ure
bezoek naar Sint Jorishof voor de Ten
toonstelling van hokken uit al de ge
westen der beide Vlaanderen.
Om 1 ure noenmaal in 't Landbou
wershuis aan 2 fr maar dan moet gij
Ridder de Ghellinck d'Elscghem, kasteel
te Loochristy in tjjds verwittigen.
Om 3 ure, ontvangst der Overheden
en algemeen verslag.
Al de liefhebbers en vrienden van den
geitenhouder op postzij moeten aan de
Heeren van 't Staatsbestuur, aan de
Heeren Senators eu Volksvertegenwoor
digers laten zien dat de geitenbewegiug
machtig is, dat zij ernstig is ingericht.
Als de geiten vrienden daar in groot
getal tegenwoordig zyn, zullen zij er
veel bijïeeren, en met aangroeienden
iever voor hunne geitenbonden werken.
Ja wij moeien nen indi uk maken op
's Lands Overheden om allen mogelyken,
meest nog geldelyken onderstand te go
nieten. Peisi ne keer, wat geluk voor
onze werkende meuschen, indien wy
door onz® Uai® samenwerking, geit®n
konden op stal brengen die 8 tot 10 pin
ten melk geven
Daar moeten wij komen binnen eeni
ge jaren, (Gent en Brugge zijn op eenen
dag niet gemaakt) en dat hangt van ons
af.
HOK» AF By
de verpleging van zieke ma
trozen hebben twee gasthuis
nonnen te Duinkerken de
zwarte pokken opgedaan.
Zoo iets zal nooit overkomen
aan 't gemeen gespuis, dat
allerwege in Frankrijk de
meest teuggelooze vrijheid geniet, ter
wijl men de nonnen verjaagt en vervolgt
en beschimpt, en de laatsten nu uit de
gasthuizen gaan gezet worden.
Ook die laatsten weten nog te sterven
op het veld van eer, van toewijding en
plicht. Verjaagt ze maar, heeren vrij
denkers en godsdiensthaterswat ge
niet zuil uitroeien, is de christen helden
moed, aan wiens eeuwige gloed het
menschdom zich steeds zal komen ver
warmen.
Onze groet aan de Zusters van Duin
kerken de uitdrukking van ons diep
medelijden voor die verdwaalden, welke
deze heilige vrouwen in Frankrijk ver
volgen.
AhIhI, Kermis IOOT.
van den Natioualen Bond der
Catholieke Turn- en Wapen-
maatschappijen van België, zal
dit jaar gevierd worden te
Aalst, op 30 Juni en i Juli a. s.
zijnde de twee eerste dagen der
Kermis Onze plaatselijke krin-
kringen Steun geeft Moed
en Willen is Kunnen zijn
met de inrichting gelast. Het Feestco-
miteit, bestaande uit do hoofden der
beide Kringen, is reeds ijverig aan het
werk om het Bondsfeest, waaraan dui-
zende turners, zoo uit België als uit den
Vreemde zullen deelnemen, zoo grootsch
en luisterrijk mogelijk te maken.
Later zullen wij nadere bijzonderhe
den geven, over de algemeene schikkin
gen van dit feest, hetwelk ongetwijfeld
eene groote massa vreemdelingen naar
onze stad zal lokken.
Men mag het zelfde zeggen van
de Kerk het ongeluk op onze tijden,
voor de Kerk, het is niet van bevochten
te zijn 't is van niet gekend te zijn door
deze die haar bevechten. P. Gratry.
ONS STaAFKEN is dweers,
verbolgen, erg gebeten op De Den-
derbode omdat wy van tijd tot tijd
eens herinneren dat hij in 'tplan der
Stcdelyke School ih de Binnenstraat,
ijzeren poutrelles voor balken van onge-
moene dikte aanzag...
Is dat nu toch onze schuld dat Ons
Staafken die poutrelles voor balken
aanzag?.. Waarom nu toch willen
meeklappen over zaken waarvan men
geen verstand heeftWaarom dweers,
verbolgen zijn Luister Ware de ko
pergieter by zijnen smeltkroos gebleven
hij zou gcene ezelarij hebben uitge
kraaind en zich niet bespottelijk ge
maakt
GE ZULT DE RüODE VLAG
VOLGEN. De liberalen en socialisten
hebben te La Louvièrc een carte! geslo
ten in de volgende voorwaarden
De liberalen zullen een Burgemees
ter van hunne party hebben daarenbo
ven zuilen ze de meerderheid hebben in
't Schepencollege en de verschilligo ge
meentelijke Besturen: Godshuizen, Arm-
bureel, enz.
De socialisten van hunnen kant, zul
len de meerderheid hebben in den
Gemeenteraad.
De liberalen zijn hier de gevangenen
der socialisten immers't zullen dus do
socialisten zijn die over de gemeentelijke
financiën beschikken i a. w ze houden
de borge en geeno duit zal het Schepen
college kunnen besteden dan met de toe
stemming der roode meerderheid... Ge
vangen dus
Waar zijt ge verdwaald, eens zoo
matige, liberale partij Zoo verre zijt ge
verdwaald dat ge uwe grroote liberale
princiepen in den zak niotiëlt en uwe
vrijheid aan de socialisten verschachert
voor de zilveren burgemeesters eu sche
penfrakken
G tRTLL. De liberalen
to Gent hebben het Cartel verworpen
OMDAT ZIJ ER GEEN BELANG BIJ HEBBEN
meldt de Petit Bleu er een te slui
ten.
Te Brugge, meldt de Etoile, zijn de
liberalen ook tegen het Cartel, omdat
HET TEGEN HUN BELANG ZOU ZIJN, er 060
aan te gaan.
Dus Cartel waar het in het liberaal
kraam te pas komt, geen Cartel waar
het tegen hun belang is....
En het princiep? zal men vragen.
Daar vagen de doctrinairen rats hun
pollevieën aan. Het eenige oogwit is
zooveel mogelijk burgemeesters-en sche
penfrakken te bemachtigen
Ja, ze zullen de roode vlag niet vol
gen zoolang hun persoonlijk belang
en hun giletzak liet niet vereischt
Geen l wijf cl, volgens Groe
ne Pie, of na de stemmingen der verle
den® week in de Volkskamer, hel catho
liek Ministerie ging vallen en plaats
maken voor een liberaal-socialistisch
bewind... Eenige liberalen deelden die
hoop van Groene Pie, maar La Chro-
nique drijft don spot met die blauwe
groene overhaasting en schrijft
Moest zelfs het Ministerie zijn ont
slag geven, zegt zij, de oppositie zou er
nog verre van zijn van in zijne plaats op
te treden. Ofwel zouden acht nieuwe
catholieke ministers-aan het bewind ko
men. ofwel zou men een beroep doen op
liet land. In dat laatste geval alleen, zou
de oppositie rechtmatige verwachtingen
mogen koesteren. Doch wij zijn nog zoo
ver niet.
Inderdaad moesten er nieuwe kiezin-
gen plaats hebben, dan zouden de blau
wen, rooden en groenen naar alle waar
schijnlijkheid zoo zeer teleurgesteld
worden dan in Mei jl... Eu wie nog het
meest zou teleurgesteld zijn ware Groe
ne Pie want in de eerste volgende kio
zing zal hij onbetwistbaar den hol op
zijn I...
De goede en de slechte ryke, ont
moeten zij soms elkander niet Zekeren
dag, twee menschen, die sinds lang ge
scheiden waren, komen elkander tegen
de eene. een geldspeler in 't groot een
mensch die zeer wel leeft, de andere,
een groote liefdadige man. mild maar
't einde zijner fortuin Helaas, mijn
arme vriend, zegt de eerste met misprij
zend medelijden, men wordt niet ryk,
met den stiel dien gij uiloefendet blijft
er dan niets meer over? Maar de
andere, zich rechtende en hem den he
mel toonende: «Verschooning, mijnheer,
er blijft mij nog alles wat ik gegeven
heb Mor Baunard.
(Het evangelie van den arme).
IN 'T HOSPITAAL,. Wy
hebben in ons nr van Donderdag 11.,
meêgedoeld dat Groene Pie, ondanks
het verbod hem schriftelijk bcteekend,
zich opnieuw naar 't Hospilaal S,e Elisa
beth heeft begeven om er van zijnen Jan
te maken.
Waarschijnclijk was Groene Pie
verwittigd geworden dat er geen poli-
cieagent tegenwoordig was, uit hoofde
van noodzakelij keren dienst.
In zijn strooibriefje bekent Groene
Pie dat hij centen, (en appelcienen zegt
de roode Vooruit aan de zieken uit
deelde terwijl het reglement aan de be
zoekers uitdrukkelijk verbiedt iets hoe
genaamd aan de zieken te geven.
M. Liborius Van Landuyt, bediende,
die het bestatigde herinnerde hem 't ver
bod dat hem vroeger tijd was bcteekend
geworden en verzocht hem T hospitaal
te verlaten.
Groene Pie stribbeldu tegen, be
dreigde M. Van Landuyt met een pro
ces om een kamerheer te hebben buiten
gestoken (?!f?!) En verder z,egde hy dat
hij niet wist wat er hem weerhield om
hem te verpletleren, enz. Wie dat er
durft van verpletteren spreken Geeft
hem nen knip van zijnen groenen car-
bonkel en hij roept op alle heiligen uit
den volksfoppershemel.
Eindelijk vertrok Groene Pie de
Eerw, Moeder Overste met de hand
groetende en haar zeggende Tot Zon
dag, Moedertje I
Tot Zondag, Moedertje Als ik wil
was het antwoord der Eerw. Moeder....
Ongetwijfeld zal de Policie morgen
Zondag op haren post zijn en voorzeker,
maakt Groene Pie wal te voel van zij
nen neus, 'tSa.on Pierre zou kunnen
in orde zijn om den kamerheer te be
wijzen dat hij in 't Hospitaal, niets meer
te rctdtdten heeft als den armsten onzer
stadsgenooten. 't Reglement is voor
allen gelijk. Nu, M. L Van Landuyt
heeft wel gedaan van dit reglement te-
doen eerbiedigen.
Tot Zondag- Moedertje zegde hij
en, in zijn strooibriefje van dijnsdag aan
de S« Annabrüg uitgedeeld, wordt het
Tot Zondag herhaald...
Groene Pie, zal 't avontuurtje niet
durven wagen en dat moet men beslui
ten uit zijne verklaring «Ik zai dus
zondag gaan ten 2 uren. dat zeg ik voor
mij en iedereen DE RUST DER ZIE
KEN MAG NIET GESTOORD WOR
DEN *t Zal best zijn want 't avon
tuurtje zou, voorden kamerheer, die in
zijne zotte verwaandheid, allen en alles
wilt over 't hoofd zien, aardig kunnen
uitdraaien.
Groene Tie verklaart in zijnen
Werkman van vrijdag 11.
Zondag keeren wij terug ten 2 uren,
en willen wij weten of M de Burge-
d meesier zijne Policie zal durven zen-
denDe heer Burgegemeester
wordt dus eenvoudig uitgedaagd...
ZONDAGRUST. M. Francotte,
Minister van Nijverheid en Arbeid, heeft
dinsdag, op het bureel der Kamer, een
wetsontwerp neergelegd tot wijziging
van artikel 2 der wet op de Zoudagrust.
In plaats van te zeggen liet is ver
boden meer dan zes dagen in de week te
werken, enz. stelt de minister voor te
zeggenHet is verboden voor het
werk des Zondags andere personen te
gebruiken dan deze behoorendo tot het
huisgezin van den patroon, enz.
Mok «Ie gioikweMtie.
Bij de bespreking dezer kweste bestre
den de vijf liberale profeten van onzen
Gemeenteraad de vergunning aan eene
maatschappij. Zij waren voorstaanders
der regie, omdat dit stelsel te S'Nico-
laas, te Mechelen, te Lier. te Dender-
mondc en meer andere steden en ge
meenten zulke overheerlijke uitslagen
opleverde, i. a. w. zulke groote, ja, zeer
groote winsten afwierp.
Nu, de catholieke Meerderheid heeft
dit betwist, en beweerd dat de Regie in
die steden verre van winst af te werpen
het op verlies uitdraaide.
Nauwelijks zijn eenige maanden ver-
loopen en de omstandigheden bewijzen
dat de Catholieke Meerderheid waarheid
sprak terwijl de bevestigingen onzer
vijf liberale profeten op dwaling berus
ten.
S' Nicolaas, Mechelen en Denrierraoft-
de hebben het voorbeeld van Aalst nage
leefd, 't is te zeggen, van de Regie afge
zien en de Vergunning toegestaan aan
de zeilde Maatschappij hier te Aalst ver
kozen.
Onze vijf libralo profeten misken
den dus de waarheid als ze bevestigden
dat de Regie in de hooger bedoolde ste
den winstgevend was.
Men ziet dal Menheer Jef onder
ander die in al zijne redevoeringen zoo
wel het werkwoord bewijzen kan
verbuigen, ('t Is immers altijd Ik zal
bewijzen, ik heb bewezen en nooit iets
bewijst.) heeft nergens zyne beweegre
dens ten voordeele der Regie als ernstig
kunnen doen aanschouwen cn dat de
bestuurlijke wetenschap en ervaring
waarop hy mot zooveel verwaandheid
aanspraak maakt op minder dan niets
gesteund zyn.
Ware Nooke Pij nog op d'aarde wat
zouden wy hem nu langs de straten
hooren zingen
Ha wetj Ha wetj Ha wetj a
nie en dale
Gelukkig dat Aalst thans door die libe
rale profeten, die brood eten, niet be
stuurd wordt, door Jannen weet het al
die aan onze Medeburgers willen doen
gelooven dat de Regie der openbare ver
lichting eene goudmijn voor de stadskas
wezen zou...
En om die goudmijn te veroveren hoe
zouden onze vijf liberale profeten het
aan boord hebben gelegd Ze zouden
bet onvoldoende thans bestaande of
oude gasfabriek met toebehoórten heb
ben aaugekocht voor 250 duizend
frank
Dat ware nu toch de domste geldver
spilling geweest die ooit ergens zou
bestatigd zyn geworden
Uit wiens koker komt dat aartsdom
me voorstel Is bet aan den oever van
Deu Dender uitgebroeid
I Kan Leepe Maf of Cies ons hier om
trent geene inlichtingen Terschaffen t