Zondag 20 December 1908
5 centiemen per nummer
65^ Jaar 4115
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 'I Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
PENSIOEN.
Belangrijke samenspraak
Knoop het aanéén
't Christen Vlaanjsclj Verbond
Zondagrust.
Modernisme.
DENDERHAUTEM.
Wijding var. Ijel nieuw orgel,
DITJES en DATJES.
Al right!
DE DENDERBODE.
Dit olad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men Schrijft in bij C. Van de Putte-Goouens, Korte Zoutstraat, N' 31
en in alle Postkantoren des Lands.
CU1QUE IUUM.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen ap
3d® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
Aelat, 19 December 1908
Wij achten het noodzakelijk van tijd
tot tijd de aandacht in te roepen op het
zoo belangrijk vraagstuk van zich een
pensioen te verschaffen voor den ouden
dag.
Gelijk men weet, zullen aan de per
sonen, welke na 1 Januari 1846 geboren
zijn geene pensioenen van 65 franken
meer gegeven worden Deze personeo,
ryk of arm zonder onderscheid, kunnen
een pensioen bekomen met zeiven te
storten en worden alsdan mildelijk ge
holpen door den Staat, bijzonderlijk
indien zij storten door tusschenkomst
eener erkende pensioenmaatschappij.
Vele personen begrijpen echter nog
niet hoe zij moeten storten en hoeveel.
Herhalen wjj dus dat personen, die
niet volstrekt alles moeten achterlaten
aan nabestaanden, best storten met afge
staan kapitaal't is te zeggen, dat de
gestorte gelden voor altijd afgestaan
worden aan de Lijfrentkas. Deze wijze
van storten verschaft een veel grooter
pensioen dan de volgende.
Men kan ook storten met voorbehouden
kapitaal't is te zeggen, dat de gestorte
sommen terugbetaald worden aan de
erfgenamen b(j het afsterven van den
storter. Het aldus verworven pensioen
is dan geringer, maar men verliest ook
zijn gestort geld niet. 't Is dus omtrent
gelijk op de spaarkas met dit enkel
verschil dat men het gestort geld niet
kan terughalen naar beliefte. Maar
onder andere oogpunten is deze storting
voordeeliger dan die op de Spaarkas ge
daan. Wanneer men op de Spaarkas
stort, geeft deze drie per honderd intrest.
Voor iederen frank, als men in de pen
sioenkas stort, geeft deze op de 15 eerste
gestorte franken ieder jaar 60 centiemen
per frank, dat maakt dus zestig per hon
derd. De personen geboren tusschen 1855
en 1859 krijgen zelfs ieder jaar 1 frank
per frank op de 6eerste gestorte franken
dat maakt honderd per honderd, en
verder 60 centiemen per frank op de
volgende gestorte franken tot24 franken.
De personen geboren tusschen 1850 on
1854 Krijgen ieder jaar 1.50 fr. per
gestorten frank op de 6 eerste gestorte
franken dus 150 per honderd en verder
60 centiemen per frank op de volgende
gestorte franken tot24 franken
De personen geboren tusschen 1846
en 1849 krijgen ieder jaar 2 franken
per gestorten frank op de zes eerste
gestorte franken dus 200 per honderd
en verder 60 centiemen per frank op de
volgende gestorte franken tot24 franken.
Deze overgroote voordeelen moesten
eenieder aanzetten zoo burger als werk
man, zoo man als vrouw of kind om te
storten op de Pensioenkas onder waar
borg van den Staat. De stortingen wor
den voordeeligst gedaan door tusschen
komst eener wettig erkende pensioen
maatschappij.
Hieronder geven wjj eenige cijfers om
te doen kennen welke stortingen men
moet verrichten om tot een fatsoenlijk
pensioen te kunnen geraken.
Hoeveel moet ik jaarlijks storten
om een pensioen te bekomen f
Het is moeilijk een nauwkeurig
antwoord te geven in een weekblad
artikel en om volledige inlichtingen te
bekomen, wende men zich best tot het
bestuur eener erkende pensioenmaat-
schappy.
Echter zullen wy hieronder eenige
voorbeelden aanhalen, die ten minste
een gedacht geven van de groote voor
deelen der stortingen in de pensioenkas.
1. Een kind van zes jaar, dat twaalf
franken per jaar stort, bekomt op 60
jaar een pensioen van 362 franken, in
dien het stort met afgestaan kapitaal en
van 260 franken, indien het stort met
voorbehouden kapitaal.Indien de ouder
dom van iugenottreding op 65 jaar be
paald wordt, klimt dit pensioen op 622
franken (met afgestaan kapitaal) of 444
franken (met voorbehouden kapitaal).
2. Een persoon van 20 jaren, die
twaalf franken per Jaar stort, bekomt
op 60 jaren een pensioen van 225 fran
ken, indien hij stort met afgestaan
kapitaal of van 164 franken, indien hy
stort met voorbehouden kapitaal. Indien
de ouderdom van ingenottreding op 65
jaar bepaald wordt, klimt dit pensioen
tot 389 franken (met afgestaan kapitaal)
of 281 franken (met voorbehouden kapi
taal).
3. Een persoon van dertig jaar, die
twaalf franken per jaar stort, bekomt
op 60 jaar een pensioen van 133 franken
door stortingen met afgestaan kapitaal
of 94 franken door stortingen met voor
behouden kapitaal.
indien die persoon wil wachten tot
65 jaar klimt zijn pensioen tot 240 fran
ken, met afgestaan kapitaal of 168 met
voorbehouden kapitaal.
4. De personen van 40 jaar en meer
zouden goed doen van hun pensioen op
65 jaar te vragen of 24 franken per jaar
te storten.
Door storting van 12 franken per jaar
met afgestaan kapitaal bekomt een per
soon van 40 jaar op 65 jaar een pensioeu
van 129 franken, door storting met voor
behouden kapitaal slechts 85 franken.
5. Een persoon die nu 48 jaar oud is
zou 21 franken per jaar moeten storten
met afgestaan kapitaal om een pensioen
van 100 franken te bekomen op 65 jaar.
Indien deze persoon met voorbehouden
kapitaal stort, zou hij, om 100 franken
pensioen te bekomen, 60 franken per
jaar moeten storten.
6. Een persoon die thans 50 jaar oud
is, zou 12 franken per jaar moeten stor
ten met afgestaan kapitaal om op 65
jaar een pensioen van 63 franken te
bekomen.
7. Een persoon die thans 55 jaar oud
is, zou 24 franken per jaar moeten stor
ten met afgestaan kapitaal om op 65 jaar
een pensioen van 65 frank te bekomen.
8. Een persoon die thans 59 jaar oud
is, zou 60 frank per jaar moeten storten
met afgestaan kapitaal om op 65 jaar
een pensioen van 65 frank te bekomen.
Pol en Stant gaan samen naar de
markt, en onderweg rolt het gesprek
over scheikundige meststoffen.
Pol. Is het waar, vriend Stant, dat
gy geen sodanitraat meer gebruikt
Stant. Sedert twee jaar neem ik
uitsluitelyk myne toevlucht tot zwa
velzuren ammoniak, overal waar de
omstandigheden het toelaten.
Pol. En om welke reden
Stant. Eerst en vooral omdat de
prijs van het sodanitraat veel te hoog is.
Pol. Hoe dat 1n myne gazet van
den 8 November laatst, heb ik gelezen
dat het sodanitraat slechts 23,50 fr. de
100 kgr. verkocht wordt, wijl de zwa
velzure ammoniak 29,15 ir. staat. Het
verschil is dus nogal merkelijk, dunkt
mij
Stant. Schijn bedriegt, vriend Pol
Gij vergeet dat de zwavelzure ammoniak
gemiddeld per 100 kgr. 20,5 kgr. stik
stof inhoudt, terwijl het sodanitraat
slechts 15,5 kgr. bevat. Dusvolgens kost
de eenheid stikstof in het ammoniakzout
maar 29,15 20,5 1,44 fr. In het' so
danitraat beloopt de prijs der eenheid
stikstof 23,5 15,5 1,51 fr. Er is bij
gevolg een verschil, ten voordeele van
den zwavelzuren ammoniak van 0,07 fr.
Dat is toch wel de moeite woerd, niet
waar PolTEn dat is een der reden waar
om ik'zwavelzure ammoniak gebruik.
Pol. Gij hebt wel gelyk
Stant. Ik reken dat ik per jaar
gemiddeld 2000 kgr. van deze meststof
noodig heb. Laat ons dus eens onder
zoeken welk profijt ik op die manier
kan doen.
2000 kgr. bevatten 20 maal 20,5 is
410 kgr. stikstof; op die 410 kgr. stik
stof bekom ik dusvolgens eene winst van
410 maal 0,07 is 28,70 fr. Hebt gy het
beet, Pol
Pol. Heel goedik heb er nooit
aan gedacht om de vergelijking op die
manier te doen Nu versta ik, dat er
veel voordeel aan vast is; geloof me
vrij dat ik er b(j myne bemestingen
rekening zal van houden.
Stant. Maar er zijn nog veel an
dere voordeelen vriend. Vooreerst wordt
het sodanitraat door de regenwaters
gemakkelijk naar den ondergrond ge
voerd, waar het verloren gaat, terwijl
de nitrificatie van den zwavelzuren am
moniak trapsgewijze gebeurt, zoodat al
de stikstof hier door de planten wordt
opgenomen.
Een ander belangrijk punt, dat ge
nooit uit 't oog moogt verliezen, is, dat
de zwavelzure ammoniak niet alleen de
opbrengsten vermeerdert, maar ook de
hoodanigheid der voortbrengsels verze
kert.
Pol. Is dat wel zeker
Stant. Ge moet er niet aan twij
felen, want ik heb de ondervinding op
gedaan dat mijne beeten meer suiker
bevatten, en mijne aardappels rijker
zyn aan zetmeel.
Pol. Genoeg, vriend 1 Van nu af
ben ik overtuigd dat men de voorkeur
moet geven aan zwavelzuren ammoniak.
J. Aidit.
Wij waren kitteloorig omdat wij
in een artikel, De Bezem, toonden
hoe en waarom heelo kwartieren dor
stad in rep en roer gebracht worden en
omdat we daar maatregelen tegen vroe
gen.
Maardewindis nog no keer gedraaid.
In het laatste nummer van het Veegblad,
verschijnt er een brief van een liberaal,
die ons gezegde staaft en ons volkomen
gelijk geeft.
En 't antwoord op dien brief
Wel dat antwoord is kostelijk
Het bestaat uit drie deelen.
I.
Mijnheer de liberale correspondent,
(die correspondent is wel van Lap-
schuur, maar dat geeft ons een air van
ernstige menschen), Mynheer, gij zyt
voor de rustga dus in een u Begijnhof
wonendaar is uwe plaats. De men
schen, die met hun lawijt uwe rust sto
ren, hebben groot gelijk; dat is een
gevolg der mededinging of concur
rentie, Mijnheer. En wy geven hun
eenen goeden raad: dat ze nog meer
draaien en kraaien hoe meer lawijt
ze maken, hoe meer ze zullen centjes
verdienen
II.
Eene petitie gaat in omloop gebracht
worden om maatregelen te nemen tegen
het orgelgedraai Wat hebben do bur
gers van het Statiekwartier gelijk Er
zijn daar misbruiken en de politie
is maar al te traag om op te treden.
Gelijk hebt ge, burgers van 't Statie
kwartier
Eh 14 basHeer correspondent van
Lapschuur, gij hebt ook gelyk, zulle,
overschot van gelyk
III.
Denderbodo, die vervloekte Dender-
bode. die Don Quicholte die den toe
stand bekend maakte, juist lijk de cor
respondent van Lapschuur, die maatre
gelen vroeg, juist lyk dc inwoners
van het Slatiekwarlier Denderbode
heeft ongelijk
Knoop dat nu aanéén
zet moedig zyn werking voort om in
onze stad goed en degelyk ingericht te
worden.
Allo rechtzinnige menschen van de
geheele stad spreken 't eere aan de acht
bare Heoren Felix De Hert, Doctor De
Naeyer. Désirè De Wolf, Leo Geeroms
en Eugeen Moens, dat zy het heilzaam
gedacht opvattenden de aandacht van de
leidende klas der bevolking te trekken
op het dreigende gevaar, waarin onze
Christene Vlaamsche zeden verkeeren.
Dezer dagen gaat men eene tweede
vergadering houden, ten einde een voor-
loopig bestuur samen to stellen en naar
de middelen uit te zien om ook de kleine
burgerij en het volk in het definitief
bestuur en ledengetal de ruime plaats
te geven, die hun mot recht toekomt.
Leve on bloeie het Christen Vlaamsch
Verbond in onzo aloude stad Moge 't
erin gelukken den onstuimigen stroom
van goddeloosheid en zedeloosheid tegon
te houden, die dreigt onze dierbare
streek te verwoesten. Willbm.
Van 's middags tot middernacht,
dienstdoende Apotheker, op Zondag 20
December 1908, M. Meganck, Leopold-
straat.
Eenige priesters wilden in de katho
lieke Kerk hervormingen brengen, in
naam der moderne wetenschap. Loisy,
Tyrrel, Laberthonière tellen tusschen
hen hunne leer draagt den naam van
Modernisme en zij zelf staan onder den
naam van modernisten gekend. Waarin
hun stelsel bestaat hoeft hier niet ge
zegd. 't Zy genoeg hier aan te stippen
dat hunne leer door Paus Pius X ver
oordeeld werd. Maar we drukken er
bijzonder op dat, niettegenstaande die
veroordeeling, geen enkele hunner
godsloochenaar werd.
Andere zijn gekomen, o. a. M. de
professor Vercouillie, die vinden dat het
Geloof maar steunt op verbeeldingen
legende en totaal strijdt met de weten
schap. Maar waar loerde M. Vercouillie
ons Geloof? Ging hy in een collegei te
Leuven, ging hij by een priester te
Gent, die doctor is in godsgoleerdheid
en spreken mocht, ging hij vragen
Wat gelooft do Kerk Zoo ware
't verstandig gedaan, maar lacy M.
Vercouillie gaat liefst bij leeke of gelaï-
ciseerde theologen te rade en, in de
eerste plaats, by zijn eigen zeiven,
want, M. Vercouillie is ook nog een
theoloog, maar een heele kleine
M. Vercouillie zegt, bij voorbeeld, dat
Leo XIII slim was en dat Pius X geko
men is met de mentaliteit ran een
dorpskapelaan
Naderhand komt hij op dat woord
weer en bevestigt, dat hy daarmeê den
Paus niet il i.lcineeren. Dorpskape-
lanen zijn immers achtenswaardige
personen er loopen zelfs geleerden
onder. M. de Professor heefter achting
voor. Men gelieve dat dus zoo te ver
staan o Leo XIII was slim, maar Pius X
is gekomen met de mentaliteit van een
dorpskapelaau, d. w. z., die is nog
veel slimmer
Het zij ook gezegd dat M. Vercouillie
heel eerlijk bekent Cabrol zelf niet
gelezen te hebben. Te goeder trouw heeft
hij een uittreksel aanzien als het gedacht
van den schrijver, daar deze het enkel
gaf als opwerping.
In zijne studie over modernisme en
Geloof is het boek van Jean lo Morin,
Vérités d'liier eene ware goudmijn
voor M. Vercouillie. Daar haalt hij
zooveel bewyzen uit, dat hij zeker aan
hunne waarde moet twijfelen.
Over mirakelen is zijne redeneering
steeds dezelfde.
Niet onderzoeken of de getuigen be
trouwbaar zijn, maar zeggen Een
mirakel is onmogelijk... Want?..
Want anders moeten we gelooveu en
misschien meer nog.
Het besluit van M. Vercouillie, het
orakel der Aalstersche liberalen, luidt
De leering en de instellingen der
Kerk komen van Christus niet, nog min
van God. Zoo leert de moderne weten
schap.
Vat ge 't verschil tusschen Loisy en
Vercouillio.
Do eerste randt eenige punten aan
de tweede vaagt alles weg,
Nog andere kwamen er, die zich den
naam van modernisten gaven en met
modernisme en wetenschap omgingen
gelijk een kind met knikelen. Al hunne
keunis in zake van wysgeer en theologie
word geput in strooibriefjes onlangs per
post rondgestuurd door de zorgen der
Flandre libérale
Maar dat geeft niet, hunne proten tie
en hoogmoed is zooveel te grooter en zij
geven voordrachten overModer
nisme
En in die conferentie hoorde men den
volgenden thema Burgers, vroeger
geloofde ik maar de wetenschap heeft
my geleerd, dat ik ongelijk had. Nu
geloof ik niet meer. Gy gelooft misschien
nog gij hebt groot ongelijk want ik
ben de wetenschap en ik zeg het u er is
geen God.
Loisy, Tyrrel, Laberthonière, wat
zegt go daarvan Dat is een ander biér-
ken, hé Dat is aen andere modernist 2!
En onnoozele Aalstenaars gingen naar
die voordracht luisteren en een onder
hen was er, nog bitter jong, die thuis
kwam, op zijne slaapkamer ging, en
naar het Kruisbeeld opkeek, dat eene
moederhand boven zyn bed hing en,
stout en hoogmoedig, lijk het een moder
nist past, ging hij moeder roepen, en
reikte haar het Heilig Beeld over zeg
gende Hang die prutsen, waar ge
wilt, maar niet op mijne kamer 1 Er is
immers geen God Ik heb van avond
de wetenschap gehoord en zy heeft
het mij gezegd
FlDELia.
De parochie van Denderhautem bezit
ongetwyfeld eene der schoonste kerken
van het landelyke gedeelte des bisdoms.
De schoonheid eener kerk, waarin is zy
wel gelegen Pulchritudo est splendor
ordinis. De schoonheid, zegt de H. Thomas
van Aquinen, is de glans der orde. De
grootte van het gebouw, de rykdom en
pracht der meubelen maken dus de kerk
maar schoon als men er daarbij zuiverheid
en éénheid van stijl in aantreft, volkomene
overeenkomst in den styl der meubelen,
onder elkander en met het gebouw. Het is
nu wel zóó in de kerk van Denderhautem.
Gan«ch hersteld en vermeerderd over en
kele jaren, volgens plan van M. Julius
Goethala, Stadsbouwmeester te Aalst, is
zij een prachtig monument van onver-
val8chten gothischen trant. In die kerk,
communiebank, predikstoel, autaren, biecht
stoelen zyn allen van denzelfden styl, en
spannen samen om de kerk sohoon te ma
ken omdat zy allen naar een en hetzelfde
meestergedacht vervaardigd zyn.
Aan dit alles was iets te korter ontbrak
een orgel. Die leemte is ingevuld, en de
wyding van dit nieuw meubel greep plaats
Dijnsdag 15 December laatstleden.
Het was een ware feestdag in Dender
hautem, en geen wonder, als men denkt
dat men, sedert tien jaren, in de kerk geen
orgel meer had géhoord. Ook waren al de
huizen van 't dorp, zonder eene uitzoiide-
ring, bevlagd. De klokken, die daags te
voren de plechtigheid wyd en zyd hadden
aangekondigd, riepen rond den middag de
geloovigen ter kerk. Roods lang vóór de
wyding was de kerk vol met parochianen
en vreemdelingen. De ruime koor was vol
zet met talrijke priesters, do leden van den
Kerkraad, en andere byzonderen. Temid
den eener indrukwekkende stilte, ging de
Z. E. H. Francois, Deken van Ninove, over
tot de wijding.
Het tweede nummer van het programma
was het ooncerthet uitvoeren van ver-
schillige muziekstukken om over de samen
stelling van 't orgel te laten oordeelen.
Iedereen was nieuwsgierig men wist
dat een ware kunstenaar, een uitstekende
oud-leerling van meester Edgard Tinei, de
heer J. De Groote, orgelist te Wetteren,
het orgel hield. Het was een waar vermaak,
moet men het zeggen, byzonderl(jk voorde
liefhebbers van de kunst; naar hun oordeel
is het nieuw orgel, vervaardigd door M' X.
Wetzel, orgelmaker te Jambes (Namen)
gansch merkweerdig. De deskundigen, de
Z. E. H. Kanunnik Van de Wattyne, alge
meen Bestuurder der Kostersbonden van
't bisdom, de heer Solvyns, Arrondisse
mentscommissaris van Gent-Eecloo, en de
heer De Groote zelf, die in den voormiddag
het spel hadden onderzocht, gaven er hunne
volle tevredenheid over tc kennen, De
orgelkas is een waar kunstgewrocht uit de
werkhuizen van den heer Robert Van Cae-
lenbergh, beeldhouwer te Aalst.
Tot slot wierd een zeer plechtig Lof ge
zongen door Sint-Gregoriusgilde van Den-
derhoutem onder het bestuur van den
E. H. Onderpastoor De Canck en met de
medehulp der heeren Kosters der dekenij,
en alsdan hoorden wy zich verwezenlijken
het gedacht uitgedrukt in het jaarschrift
dat op het orgel preek noVIs oroanIs
Cantate Deo Maono CantICa saCra
Zingt den grooten God, ruet begeleiding
van 't nieuw orgel, heilige gezangen. Hei
lig ja, zoet en schoon waren dio gezangen,
die onze herten verhieven tot do Oneindige
Schoonheid, tot God, iu het Sacrament
Zijner liefde tegenwoordig, en tot Wiens
eere en glorie deze schoone tempel en al
wat er in is gesticht wierd.
Het gróót werk der herstelling van de
kerk van Denderhautem ia nu voltrokken,
zoo sprak de Z. E. H. Doken van Ninoïe,
na de plechtigheid, tot den E. H. W. Van
de Putte. Dank en proficiat I geniet nu de
vruchten van uwen arbeid, doe nog lange
jaren dienst in die kerk, die door uwe zor
gen zoo gelukkig is hersteld en met zóó
kunstige meubelen is versierd.
En mochten uwe parochianen, door den
luister van Godshuis aangetrokken, meer
en meer iever hebben om er naar toe te
komen. X.
13 September II.
Donderdag 3 December 11. deed de heer
Calewaert, Vrederechter, uitspraak in
de zaak ingespannen door twee onzer
landbouwers tegen de inrichtende com
missie der betooging Daens op 13 Sep
tember 11. tot vergoeding der schade
aan hunne veldvruchten toegebracht.
Men weet dat de heer Burgemeester
de betooging had toegelaten, namelijk,
de inrichting van eenen stoet dio be
paalde straten zou doortrekken.
Nu, de heer Burgemoester had niet
toegelaten van meetingen te houden aao
den muur van 't Kerkhof, iets wat aan
leiding kon geven tot samengepakte
verzamelingen van betoogers en van
nieuwsgierigen welke de sprekers wil
den hooreu, ze stooren of onderbreken.
Die meetingen moesten dus 't volk in
de landerijen dryven en van dan af
schade aan bloemkoolen en beetwortels
toebrengen.
Dus onbetwistbaar zyn de inrichters
die de meetingen hebben verwekt, ver
antwoordelijk voor de geledene schade.
Toen oDze landbouwers zich by den
menscblievenden Pie van Chipka
begaven ton einde schadeloosstelling
te bekomen, wierden zy fijnekes aan de
deur gezet onder voorwendsel dat hy, de
groote volksgezinde, daar niets in ts
zien had.
Maar dit belet niet dat Pie de loge
naar, in 't Land van Aelst, durft bewe
ren dat de schatter der demokraten alle
mogelijke middelen heeft ingespannen
om aan de klagende landbouwers, eene
redelijke vergoeding te verleeneu en zoo
alles op minzame wijze te regelen.
Bewijst dio verklaring dan dé ge
grondheid niet der eischeii van dë ge
troffen landbouwers
Maar Pie van Chipka spaart da
waarheid om niet vlakaf te zeggen,
liegt...
Nooit werd er aan de bedoelde
landbouwers eenige vergoeding aange
boden.
Kan een groene politieker wel de
waarheid zeggen
Liegen, bedriegen, beleedigen en las
teren is 't wapen der groene socialistery.
Pie van Chipka heeft maar erbar
ming over voor de boeren in woorden.
Ja, woorden en crocodillentranen over
hunnen henepen toestand, maar oordjes
neen, zijne broek- cn gilutzakken gaaa
meteen slotje vast... Beloften met de
vleet, ze zijn zoo goedkoop, 't Is van
luistert niet naar myn woorden, maar
let op myne werken.
De modelijdende Pie van Chipka
verheugt zieh over 't vonnis van den
heer Vrederechterde boeren, zegt hy,
hekomen niets en z'hebben er dë onkos
ten bij
Het vonnis is niet vatbaar voor be
roepen, men moet het dus aanveerden.
Dus 't zy zoo...
Maar om in de toekomst allé zulke en
andere voorvallen te vermeden raden
wy aan, die zoogezegde menscbllevende
democraten nimmer toe te laten open
bare betoogingen in te richten. Dit is 't
eenige middel om te vermijden dat ze
schade aan onze medeburgers toebren
gen.
Een voorstel. Maar als die zoo
menschlievende groene democraten, met
groene Pie en Jan Do Neve aan 't hoofd,
aan de laodbouwers dc schade niét wil
len vergoeden die door hnn toedoen is
veroorzaakt geworden, laat ons tot
hunne beschaming een openbare
inschrijving openen.. En vraarom
niet 't Is een groot verlies voor die
menschen.
Wie ons voorstel bijtreedt zende ons
zijne jonste met een zet er bijliefst on
der omslag, en Zondag aanst. kon
digen wij do eérste 'lfl at af.