m
Brief uit Palestina.
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
Voor 't Kristen Sanatorium
Een en ander
Aonaag
1 Juui 1*124.
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
r1
NANDSNOECK
De Boerenzoon
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
7\
DAGWIJZER
leil en roem
den Opperkoning
Gebed der schipperin
UVyllll^UlCU lltt II II III
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
PRIJS FR. 5.00
Franco per Post fr. 5.50
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER.
Postcheckrekening
44024
4
ZATERDAG 31 MEI 1924.
Juni of Weimand.
Zóndag onder de Octaaf van O. L. H.
Hemelvaart.
H. Pamphilus, Priester, Martelaar.
Gelukz. Conrad, Aartsbisschop, Marte
laar.
Maandag. HH. Marcellinus en Petrus
Martelaars.
H Erasmus, Bisschop, Martelaar.
3 Dinsdag. H. Clothilde, weduwe, Ko
ningin van Frankrijk.
Woensdag, H. Franciscus Carraciolo,
Belijder.
H. Quirinus, Bisschop, Martelaar.
Donderdag. H. Bonifacius, Aartsbis
schop, Martelaar, Apostel van
Duitschland.
Vrijdag. le Vrijdag der maand.
H. Norbertus, Aartsbisschop, Belijder.
InstellerxJer Witte Heeren of Nor
bertijnen.
H. Philippus, der 7 Diaken bij het aan
vangen der H. Kerk.
Zaterdag. Vigiliedag of vooravond van
Sinxen. Geboden Vastendag. Wij
ding der doopvont.
HH. Valentinus en Candidus, Bisschop
pen.
M Daar de schoone maand onzer
illerbeste Moeder is voorbij, en
lie van onzen Opperkoning breekt
leerlijk aan.
Het is Juni, de prachtige Zomer-
naand!
O die ook heeten wij welkom,
le maand van Jezus' Allerheiligste
dart.
Wie zou voor liefde geen we
ierliefde schenken
Onze goede Opperkoning heeft
ins oneindig bemind in deze ge-
egende maand willen wij vrijen
sop verleenen aan den stroom van
/ederliefde en dank, die ons hart
ervult.
Medelijden zullen wij Hem
Jonen en eerherstel geven, want
lij leed zoo schrikkelijk veel voor
lus welzijn en wordt nog door
'elen zoo groote oneer aangedaan.
De zwarte ondankbaarheid be-
ielt zoovele menschen op de we
id. Niets hebben zij wëer te ge
en als antwoordt op het goed
oor huns gelijken hun bewezen
erger nog, geen greintje dank-
aarheid of erkentenis gunnen zij
Bn hun Schepper en Heer.
Dat! dat gaat al te ver
Wij, wij zullen beter trachten te
oen.
Het beeld van Jezus' Allerheilig-
Ie Hart prijkein onze woning, op
e eereplaats, heel deze maand.
Bijaldien het Allerheiligste Hart
og niet ingehuldigd werd als
oning van ons huisgezin, laten wij
tt zonder uitstel doen door een
f anderen priester onzer parochie,
lederen dag geschiede door heel
ns gezin een bijzondere oefening
eere van dat Heilig Hart.
Bereiden wij ons op godvruch-
je wijze tot den feestdag van het
talig Hart
0 hoe aangenaam en voordee-
1 ware 't niet, dien blijden en
oostenden feestdag nog met meer
echt en luister te zien vieren
En de klokken in machtigen
feestzwaai te hooren luiden
En de nationale vlag boven de
huizen van alle christene menschen
dien dag te zien wapperen
Alles tot eer, en hulde, en roem
van 't minnend hart van Jezus, den
Zoon Gods, onzen Opperkoning
v LDS.
O Vaderheilig Hemelheer,
Wil mij beschermen
Voer mijn braven vader weer,
Mijn hart bemint hem toch zoo zeer.
O Vader! heilig Hemelheer,
Bewaar hem tegen 't wilde meer.
En breng hem in mijne armen.
O Heere, laat den feilen wind
Den man beschermen
Den trouwe die me vurig mint.
En voor 't gezin het voedsel wint,
O Heere, laat den feilen wind
De vader van mijn dierbaar kind
Toch brengen in mijn armen.
E. Hiel.
te MONST-SUR-MEUSE.
Het heerlijk Sanatorium te Monst-sur-
Meuse behoort aan den Landsbond der
Kristene Mutualiteiten van België.
Daarop moet echter een millioen afbe
taald worden, opdat het van de Kristene
Mutualiteit de onbelaste eigendom worde.
Die som moet door de Belgische Kris-
telijke offervaardigheid gevonden worden.
Het Verbond van Maatschappijen van
Onderlingen Bijstand van het Arrondisse
ment Aalst, wil zijn deel bijdragen.
Al de giften van personen en organisa
ties zullen in de Katholieke bladen van
het Arrondissement opgenomen worden.
EERSTE LIJST.
M. R. Moyersoen, Aalst, Oud Mi
nister van Nijverh en Arbeid 5000
MM. Moens Frères, 3000
Me Moyersoen-Van den Hende, 2000
Me We Bosteels-De Smeth, 1000
E. H. Kann. Roelandts, Pastoor-
Deken, 500
M. De Hert Felix, Burgemeester, 500
E. H. Pastoor van St-fozef, 100
M. Valery De Valkeneer, 100
Graaf Glénisson, Arr. Commis., 100
M. Notaris Moyersoen te Lede, 100
M. Van Hille Paul, 100
M. Borreman-Mally, 100
M. Borreman-Mally, 100
Mej. Gheeraerdts, 100
Mej. Wauthier, 100
Eerw. Moeder Zwarte Zusters, 100
Me#Wauters, 50
Naamloos, 50
Naamloos, 50
M. Eeman-Callebaut, 50
M. Stevens, 20
Naamloos, 20
Verschillige giften, 50
M. Van de Maele Germain, 25
M. De Coninck-Van Noyen, 20
Naamloos, 20
Mej. Van Bempten, 10
M. Van der Poorten, 10
Naamloos, 10
Naamloos, 10
Verschillige, 61,50
Bestuurvergadering Verbond Aalst, 47,80
E. H. Pastoor, Denderwindeke, 25
Onderlingen Bijstand, Liefferinge, 55
E. H. Pastoor, Liefferinge, 20
E. H. Vervaet, Pastoor, Erpe, 100
E. H. Coppens, Onderp. Erpe, 100
Kinderen Meuleman, Erpe, 100
Dokter Wynant, Erpe, 100
Me We Van den Eeckhöudt, Erpe, 100
Klooster Eerw. Zusters, Erpe, 100
M. Eugeen De Wolf, Erpe, 100
Pensioenkas, Erpe, 50
M. De Ridder Jos., Erpe, 50
Onderlingen Bijstand, Erpe, 50
Naamloos, Erpe, 25
Me We Van Droogenbroeck, Erpe, 25
M. Jos. Bayens, Erpe, 25
Naamloos, Erpe, 20
M. Leo De Saedeleer, Erpe, 20
M. Gustaaf Boelaert, Erpe, 100
M. Valery De Vis, Moorsel, 200
E. H. Pessemier, Pastoor, Moorsel, 20
M. Fouequart, Moorsel, 20
E. H. Soens, Moorsel, 10
E. H. Rogiers, Moorsel, 10
Onderlingen Bijstand, Moorsel, 140
Mej. Mabilde, Meire, 50
Kinderen Van Landuyt, Meire, 20
M. De Smet, Remy, Meire, 20
M. Crommelinck, Meire, 10
E. H. Onderpastoor, Meire, 10
M. Van Wilder Adolf, Meire, 10
Mej. Beerens, Meire, 10
Giften min dan fr. 10, Meire, 87
Inwoners, Denderhautem, 188
M. A. V. d. Linden, Goefferdingen, 100
Eerw. Zusters Sanatorium te
Geeraardsbegen, 150
E. H. Pastoor, Onkerzele, 100
15,817,30
Alle stortingen en giften worden met
dank aangenomen.
Men kan storten op postcheckrekening
N. 97351 of wel rechtstreeks aan
M. Moyersoen, Oud-Minister van Nijver
heid en Arbeid, Nieuwstraat, Aalst.
(van onzen bijzonderen correspondent)
Beschrijving der Heiligdommen op den
Olijfberg.
Graf der Moeder Gods
We zijn aan den voet des oiijfbergs bij
de Cedronsbrug. In den diepen schoot
der aarde wordt daar het graf der Moed'er
Gods vereerd. Door het schoone kruis
vaardersportaal steigen wij, over een
breeden steenen trap van 48 treden, af
in de diepte. In het midden der treden
ziet men aan beide kanten een altaar. Dat
zijn de grafsteden van Joachim en Anna,
ouders der H. Maagd. In dezelfde omge
ving bevindt zich ook het Graf van den
H. Josef. De grafkerk der Moeder Gods is
alzoo 29 m. lang en 6 m. breed. Aan het
einde des traps rechts bevindt zich de
kapel met het graf der Moeder Gods, na
tuurlijk in de rots gehouwen en nu met
marmer bekleed. In deze kapel branden
18 lampen. Daar het graf der Moeder
Gods veel over heeft van het graf van O.
L. Heer, had men den bouw de keizerin
Helena toegeschreven. Juvenaal en de H.
Joh. Damascenus getuigen dat hier een
prachtige kerk stond, en Theodosius in
het jaar 600 zegt uitdrukkelijk In het
dal van Josaphat is de Basiliek der Moe
der Gods. Daar is ook haar Graf De
kruisvaarders vonden deze kerk geheel en
al vernield. Godfried van Bouillon bouw
de naast dit heiligdom een klooster voor
Benedictijnen, die dan de kerk, wier over
blijfselen nog zichtbaar waren, weder
opbouwden. De Mahomedanen, uit eer
voor de Moeder Gods lieten de kerk staan,
maar vernielden het klooster. In het jaar
1302 kochten de E.E. P.P. Franciskanen
dat heerenloos eigendom, maar werden in
het jaar 1759 door de schismatieke Grie
ken daaruit verdreven. Alle geloofssekten
tot Turken toe, kunnen hier godsdienst
oefeningen houden, alleen de Katholieken
niet. Aan het graf der Moeder Gods te
bidden wordt toch wel toegestaan, maar
meer ook niet. Daar op dat graf bidden
hoe diep ontroerd dat niet het kristenhart?
Daar wenscht de vrome pelgrim haar ge
luk met de eer haar ten deel gevallen, dat
isMet lichaam en ziel in den hemel te
zijn opgenomen 't Is interressant, de
Mahomedaansche vrouwen het graf ha-
rer"Meesteres Maria,, te zien vereeren.
Ze steigen met uitgestrekte armen de trap
pen af en offeren olie, om zich zoodoende
de voorspraak van Maria waardig te ma
ken. Eenige schreden van'het portaal der
Mariakerk, komen we door een onbedek-
ten gang aan een ijzeren deur, waar eeni
ge trappen ons in de grot voeren waar Je
zus in zijnen doodsangst bioed zweette.
Ze is onregelmatig groot; van 10 tot 12
m. lang en van 7 tot 8 m. breed. Het rots
gewelf wordt ondersteund door twee ruwe
natuurpilaren. Daar staat een prachtvol
altaar uit marmer. Het altaarbeeld stelt'
onzen Heiland voor, al bloed zweetend,
links een engel met de doornenkroon en
rechts een engel met de kelk. Onder de
aitaarplaat branden vier lampen en aan
de zijde stelt een marmerafbeelding den
doodsangst Christi voor. Zoo zegt ons de
evangelist Lukas: Zijn zweet werd als
droppen bloed die op den grond vielen
Deze grot is gelukkigerwijze het eigendom
der E.E. P.P. Franciskanen sedert 500
jaren. Deze grot bezit nog twee zijaltaren.
Het altaar rechts is versierd niet eene
afbeelding den verrader Judas en zijne
bende daarstellende. De treurige blik die
Jezus op zijn verrader slaat, om hem tot
inkeer te krengen, dringen den vromen
Pelgrim tot diep in liet hart. De doods
angstgrot is zooals de kaivarieberg een
eenzaam plaatsken tot gebed. Hier dringt
het straatiawaai van Jerusalem niet binnen
om den vromen Pelgrim te storen, die hier
zooais eenmaal zijnen Heiland, met eer
bied nederknield en na innig bidden en
smeeken uitroeptHeer Uw wil ge
schiede». En het menschenhart dat hier
niet vermorzeld wordt bij het aandenken
van Jezus lijden, gelijkt den harden rots-
achtigen olijfberg, in de geheele waarheid
des woords.
Een steenworp verder komen we in den
hof van
Gethsemanie
Gethsemanie door hooge muren omge
ven die met uitgesneden beelden den
kruisweg daarstelt, is een heerlijke bloe-
menoasis in de grauwe onbegroeide steen
wildernis van den olijfberg.
Deze muur omsluit een kostbaren schat
die de E.E. P.P. Franciskanen als hun oog
appel beschouwen, 't is te zeggen acht
groote olijfboomen, die hier uit Christus
tijd reeds stonden of tenminste onmiddel
lijke opvolgers zijn van deze en uit hunne
oude wortels gesproten zijn. Daarom zegt
dan ook chateaubriand dat de olijfboom
bijna onsterfelijk is, omdat hij uit zijn
oude wortels weer te voorschijn komt.
Met verwondering betracht de vrome
Pelgrim deze reusachuge boomstukken.
De kroon is meestendeels afgevallen en de
kleur des houts zoo grauw als steenrots.
Niettegenstaande draagt ieder dezer eer
waardige duizendjare boomgrijsaards in
eeuwigjonge drijfkracht, een frissche bla-
derenkroon. Vier mannen kunnen met
moeite hand in hand, den grootsten boom
omspannen, leder takje dat de wind van
deze boomen rukt wordt door de E.E. P.P.
Franciskanen opgenomen en de Pelgrims
als gedachtenis naar het Vaderland meê-
gegeven. Van de oiijvenkernen worden
Roozenkransen vervaardigd. Eenige schre
den ver van den hof van Gethsemanie be
vindt zich de rots waar de drie leerlingen
des Heeren sliepen zooals uit het evange
lie blijkt. Hij kwam, na gebeden te heb
ben bij zijne leerlingen, en vond ze sla
pende. Dan sprak hij tot PetrusSimon
slaapt ge Niet een uur kunt ge met mij
waken Waakt en bid, opdat ge niet in
bekoring valt. De geest is gewillig, maar
het vleesch is zwak Namen we, dierba
re lezer, op deze plaats de vermaning des
Heeren in betrachtingen ze zal ons voor
de zoovele en geweldige gevaren des le
vens bewaren Waakt en bid opdat ge
niet in bekoring valt
(Wordt vervolgd). Br. Germaan.
Het vierde groot uitvoerland
der heple wereld, dat ja, dat kan ons lan-
deken, ons dierbare België worden, dank
aan de koolmijnen van Limburg, die men
van jaar tot jaar al meer en meer uitbaat.
Het is geweten, de drij grootste uitvoer-
landen der wereld zijnEngeland, Duitsch
land en de Vereenigde Staten van Amerika.
Zulk nieuws hoor ik gaarne! zou Vriend
Mops in zijn tijd gezegd hebben. Ën wij??..
Die doet dat hij kan
Is een eerlijk man.
Die geeft dat hij heeft
Is weerd dat hij leeft.
Zulke boer, zulken akker.
Verblijdend
oprecht verblijdend voor alle rechtschapen
hart is 't, te mogen vernemen, dat er ge
durende de vier eerste maanden van het
loopend jaar 56 millioen 400 duizend frank
werd op de Algemeene Spaarkas gestort,
eene som merkelijk hooger dan verleden
jaar op zulk tijdstip. Dat zegt ons dat er
toch een heeie menigte menschen zijn,
die, op de toekomst denkende, zoo ons
dierbare vaderland helpen op zijn vorige
plooien terugbrengen. Eere aan hen
Vergeefs zal ooit de ruwe hand
Naar 't schoone willen grijpen
Men kan den eenen diamant
Maar met den anderen grijpen.
Wat verdorvenheid
en rotheid er huist in de leeringen van 't
socialism en ',t liberalism, dat is eens te
meer te bemerken geweest over eenige
dagen door de schandalige stemming van
de commissie, die gelast is met het onder
zoek van het wetsvoorstel op de echtschei
ding ingediend door den liberalen minis
ter Masson. Wat werd er eigenlijk ge
stemd vragen nu onze achtbare lezers.
Ziet vrienden 1 de blauwe en roode man
nen die in die commissie zetelen, die
hebben gestemd niet minder dan het vol
gende De echtscheiding mag uitge
sproken worden ais een der echtelingen
meer dan drie jaren geesteskrank is
Uit verontwaardiging tegen zulke schan
dalige stemming zijn de katholieke leden
der gezegde commissie opgestaan en
hebben op staanden voetde zaal verlaten...
Wat soort maken toch die roode en die
blauwe kopstukken uitMaar alia van
vrijmetselaars is er zelden beternis te ver
hopen. Het is gelijk de Heilige Schrift
zegtNoluit intelligere ut beneageret,
De kleine dieven hangt men op,
De groote vallen door het strop
Een heer, voorbeeld van verstrooidheid,
was in eene huwelijksmis tegenwoordig.
Op het oogenblik dat hij de sakristij bin
nentreedt om den jonggetrouwden zijne
gelukwenschen aan te bieden, wendt hij
zich tot zijn buurman en zegtGaat ge
mee tot aan 't kerkhof
Op den voet van vroeger,
neen zoo mag niemand in België tegen
woordig willen leven. Ons landeken is
verarmd uit den wereldoorlog gekomen,
dat valt niet te ontkennen, en daarbij heb
ben de socialistische ministers van de
eerste jaren na den Wapenstilstand in on
ze staatskas huizeken gehouden, gelijk
muizen en ratten doen in het tarwemeel
op den boerenzolder. ja, ons landeken, 't is
meteen te zeggen, wij allemaal, wij zijn