De Liturgie en het Volk
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
College-pen regulier
Academy-pen
Een en ander
rollaag t september l*fZ4.
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
Merkwaardig
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
De Landman
Land en Tuinbouw
i vaai^dii^* ft/ i
*9 UüllllClUCli IIUI 11IIIII Illd
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER,
FR. 17.50
self-filling
FR. 25.00.
per Post 1.00 fr. meer
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1924.
September of Herfstmaand.
7 Zondag. 13e Zondag na Sinxen. H. Hildewardus van
Dikelvenne, Bisschop, Belijder.
H. Regina, Maagd, Martelares.
8 Maandag. Geboortedag van O. L. V. afgestelde feest
dag.
H. Adrianus, Martelaar.
9 Dinsdag. H. Oudomaar (St Omer Bisschop, Belijder.
H. Gorgonius, Martelaar.
10 Woensdag. H. Nicolaas van Tolentyn, Hermijt van
den H. Augustinus, Belijder. Patroon tegen de
veeziekten.
H. P.ulcherie, Keizerin.
11 Donderdag. H Vinciana, Maagd.
H. Protus en Hyacinthus, Martelaars.
12 Vrijdag. Feestdag van den zoeten Naam van Maria.
H. Guido van Anderlecht, Bedel der kerk van Laken,
Belijder.
13 Zaterdag. H. Fledericus, Belijder, Pastoor en Patroon
van Vlierzele.
Eeizame Franco, Abt van Affligem.
14 Zondag. 14e Zondag na Sinxen. H. Kruisverheffing.
H. Maternus, Bisschop, Apostel van Tongeren, Be
lijder.
Wij maakten in deze laatste tijden
twee Liturgische Congressen mede te
Mechelen en te Leuven. Tijdens deze
en werden door tal van geleerde
sprekers uit Noord en Zuid interessante
verhandelingen voorgedragen over de
Liturgie in verband met het mis hooren,
met den kerkzang, en dies meer. Waarin
bestaat eigenlijk de Liturgie? Dit in
schijn zeer geleerd woord wordt in wer
kelijkheid iets zeer eenvoudigs wanneer
men het practisch gaat ontleden.
De Liturgie, voor zooveel wij uit de
jongste congresdagen konden opmaken,
een gemeenschappelijk aanvoelen en
medeleven der godsdienstplechtigheden.
Óp de eerste plaats nu komt de
Heilige Mis,
centrum van ons godsdienstleven, gewijd
drama, dat bij uitstek is geschikt om de
jaandacht der geloovigen te boeien, en
waarvan zij tevens al de handelingen in
leen geest van gemeenschap kunnen en
moeten volgen. Dat noemt men Litur
gisch mis hooren. Om dit nu mogelijk te
maken moet het volk in staat gesteld
worden met aandacht, met begrip,en met
geloof meteen de heilige actie aan het
altaar te volgen.Eerstens, met aandacht.
Aandacht is slechts dan mogelijk wan
neer allen in de kerk goed het hoogaltaar
zien kunnen. Wat niet altijd 't geval is in
tnze oude kerken. De architectuur dezer
erken is vaak heel prachtig, doch bij
een nader ontleden komt men dan tot de
Jil)evinding dat die vroegere architecten
al te weinig aandacht verleenden aan
[jen passenden bouw en de juiste belich-
I ting van het
hoogaltaar»
Al te dikwerf toch belemmeren eën aan
tal pilaren het vrije uitzicht op het altaar,
ioodat een groot deel der geloovigen,
.(namelijk al dezen die de zijbeuken vul
len) niets of bijna niets van de heilige
handelingen aan het altaar kunnen zien,
Voorts is ook, in vele gevallen! de be
lichting van het altaar gebrekkig of ver
keerd toegepast. O. a, is het een slechte
gewoonte het licht te laten komen door
imen die achter het altaar geplaatst
fijn. Het meest praktische ware geen
iïnen achter het altaar te plaatsen, en
He verlichting van boven uit te laten
omen, zooals ook geschiedt in de St
ieterskerk te Rome. Dit concentreert
de volle waarde van het licht op het al-
tr, wat toch ten zeerste vereischt is
0m °ok aller oogen daarheen te trekken.
Op het altaar, waaraan het heilig misof
fer wordt gecelebreerd, niet als een
nieuwe Golgotha waarop telken dag,
"oor heel de menschheid, de nieuwe en
bloedige offerande geschiedt?
Dus moeten ook alle menschen dien
Golgotha kunnen zien, en daarom moet
de priester, aan het altaar, hoog in het
licht staan, zichtbaar voor allen, voor de
gansche christelijke gemeente. Dan al
leen kan er spraak van zijn de H. Mis
met aandacht te volgen.
Tweedens moet die ook met begrip
kunnen gevolgd worden. Hiertoe is ver
eischt dat de geloovige met den celebrant
aan het altaar zou kunnen medebidden,
denzelfden cyclus van gebeden. Dus is
noodig het verklarende misboek, twee
talig, Latijn en Vlaamsch, waarin de
voornaamste misgebeden opgenomen
staan, en, indien het nood doet, met een
bondig woord toegelicht worden. Op
die wijze krijgt ook de leek een juist en
klaar inzicht in dit goddelijk drama dat
zich aan het altaar afspeelt, en kan hij
de diepzinnige actie daarvan met vrucht
volgen. Als deze voorwaarden zijn ver
vuld zal ook de
geest van geloof
in hem aangewakkerd worden. Maar,
want het uiterlijke is, ook hier, niet te
scheiden van het innerlijke, dan moe
ten alle de gezangen van den celebrant,
die telkens onder de Mis optreedt als
solist in een gewijd opera, op stichtende
en echt liturgische wijze voorgedragen
worden, en op een even waardige ma
nier op het oksaal beantwoord worden.
En dit is niet altijd het gevalOnze
kerkzang is op zoovele plaatsen schro
melijk verwaarloosd, en werkt ontstich
tend in stede van te stichten, Dit punt
werd druk besproken tijdens de Litur
gische Week te Leuven, en het alge
meen besluit was dat onze priesters en
onze koorzangers veel meer ijver zou
den moeten wijden aan de uitvoering
van den kerkzang.
Als dan ook deze naar waarde wordt
verzorgd, zal de heilige mis nog eens
zooveel indruk maken op de geloovigen,
en dezen zullen met diepe vroomheid de
offerande aan het altaar komen bijwo
nen, zoodat allengs de droom van Pius X
zaliger gedachtenis, het liturgisch mis-
hooren in vervulling zou gaan
Het weze zoo
Elmar.
Knielend kus ik, Heer, uw handen,
Die den gulden oogst mij boodt,
Die de stormen hield aan banden
Zilvren dauw op d'halmen goot,
Ieder zaadje door uw goedheid
Werd een graanschoof in mijn schuur;
AI mijn zwoegen werd tot zoetheid
'k Dank U tot mijn stervensuur.
Fr. Henricus.
Wenken over hoenderteelt.
In ons laatste artikel hebben wij de vijf
geboden van den hoenderteler aangeduid,
't is te zeggen de bijzonderste regels die
in zake hoenderteelt dienen toegepast.
Misschien zal het niet overbodig wezen
desaangaande eenigen uitleg te geven.
De goede regel zegtgoede leghennen
hebben.
Wij veronderstellen dat het hoofddoel
van den hoenderteler is, eiers voortbren
gen, zooals het alhier meestal het geval is.
Men kan zich goede hoenders aanschaf
fen door het koopen van hennen of eiers
van gewone hennen, van "boerenkiekens„
zooals men zegt. Voorzeker bestaan er
onder dergelijke hennen puike legsters.
Niettemin staat het buiten kijf dat er veel
meer kans bestaat beste hennen aan te
werven door het koopen van een zuiver,
wel gekend en reeds veredeld legras.
Zulke rassen bestaan en legprijskampen,
sedert eenige jaren overal op touw gezet,
hebben ze van langs om meer doen
kennen.
Dikwijls hooren We zeggen om goede
legsters te hebben, dient men verbas
terde hennen te kweeken. Welk misver
stand I
Zoo iets beweren is gansch tegenstrijdig
met de gezonde rede, 't is zelfs allen
vooruitgang loochenen Waarom zouden
dergelijke hennen de verbasterde de
beste legsters zijn, ja zelfs, naar aanlei
ding zekere gezegdens, schier het mono-
pool van het goede leggen bezitten Zijn
het niet overal in de natuur, de zuivere
stammen die de beste uitslagen geven
Zijn onze zuivere tarwe, rogge, haver,
beeten, soorten van mindere waarde dan
onzuivere stammen Heeft ons zuiver
Belgisch paard minder spierkracht dan de
verbasterde dieren van voorheen Is de
zuivere Vlaamsche koe, de zuivere Hol-
landsche koe, van minder waarde dan de
verbasterde beesten die men nog zooveel
ontmoet Wie zou zoo iets nog durven
beweren
Welnu, er is geene -"de om dewelke
kiekens aan den algemeenen regel niet
zouden onderworpen zijn.
Men gelieve ons wel te verstaan het
kruissen van twee goede hoenderrassen
zal heel waarschijnlijk ook goede hoen
ders voortbrengen, doch wanneer men
gewone, verbasterde hoenders aankoopt,
kent men daar gewoonlijk geenszins den
oorsprong van, men weet niet wat allerlei
soorten meestal goede en ook slechte
meehielpen aan het vormen van een
onzuiveren stam.
Met zuivere rassen isde toestand gansch
anders. Zekere rassen werden dusdanig
verbeterd, dat meest al de zuivere pro-
dukten van die rassen, zooniet uitnemende
dan toch puike legsters zijn. Zoo b. v. de
witte leghorn, de anconar, enz. die sedert
tal van jaren, voornamelijk in Amerika en
Engeland op gestadige wijze en stelsel
matige manier veredeld werden.
En hier komen wij terug op ons vijfde
gebod dat luidtzijne soort gedurig ver
beteren. Dit is natuurlijk een punt van
overgroot belang. Een goede hen eet dik
wijls al niet veel meer dan een slechte.
Veronderstellen wij dat eene hen nagenoeg
90 eiers moet leggen om winstgevend te
zijn. Al wat ze meer legt is zuivere winst
en eene hen die 150 eiers legt geeft twee
maal zooveel winst als een hen die er 120
legt. Dus, 't is eene zaak van groot belang
de hennen 30,40, ja zelfs 50 eieren meer
te doen leggen.
Welnu, de ondervinding die wij kunnen
hebben in zake hoenderteelt, de inlichtin
gen, die ons hier en daar overgemaakt
worden, hebben ons geleerd dat de hen
nen onzer boerenhoeven meestal ge
middeld rondom de 110 eiers leggen.
Dit cijfer in ontoereikend en het zou nood
zakelijk moeten stijgen.
Men zou'zijne hennen gedurig moeten
verbeteren. Hoe kan dit geschieden Bij
den boer zelf 't Is wel wat moeilijk en
brengt vrij wat last mede. Weliswaar kent
de boer of liever de boerin, hier en daar
in de kudde, eene beste legster, maar hoe
dezes eieren afgezonderd? Wel is waar zal
hij, hier en daar, een slechte hen verwij
deren, doch dit is niet voldoende en eene
methode alleen kan tot ernstige verbetering
leiden, n.l. het gebruik van vainesten. On
gelukkiglijk is deze methode op het hof
hoegenaamd niet bruikbaar. De gewone
hoenderteler zal zich dus meestal genood
zaakt vinden zich te wenden tot kweeke-
rijen, die zich op stelselmatige verbeterin
gen toeleggen om daar eiers of kiekens te
koopen van beste legsters.
Het is dikwijls heel moeilijk, daar te
stellen welke de kweekerijen zijn die ern
stig te werk gaan. Het geldt hier voorna
melijk een kwestie van vertrouwen.
Deze kweekerijen verkoopen hunneeiers
meestal aan hooge prijzen. De kweekerij
de Heide die waarschijnlijk een der
beste Belgische kweekerijen is, verkoopt
eiers van "gewone„witte leghorns aan 10,
7, 6 en 4 fr., volgens het getal eiers gelegd
door de hennen van het parket waar
van ze voortkomen. Men kan zich ook
wenden tot eerlijke kweekers, die hennen
van besten oorsprong bezitten het geldt
hier nogmaals een kwestie van vertrouwen
om met hunne producten het neerhof
te verbeteren.
Het aankoopen van enkele haantjes,
voortkomende van legsters die 200 eiers
en meer leggen, kan soms op merkwaar
dige wijze de opbrengst van het hoender
hok vermeerderen, door afstammelingen te
geven die vroeger en meer leggen. Men
weet dat de haan zooals de stier bij de
koe een grooten invloed heeft op de
productie.
Veronderstellen wij een neerhof met 60
hennen, waarvan de middelbare productie,
door het aankoopen van kipjes of van
haantjes, maar met 10 vermeerderd is
hetgeen hoegenaamd niet moeilijk is
dit maakt 60 X 10 600 eiers aan 50
centiemen, is 300 fr. gewonnen zonder
moeite en met weinig kosten.
Gelijk hanen,
zoo vochten in de Duitsche volkskamer
de communisten en de ultra-nationalisten
tegen malkander. Zij die klop kregen, die
zullen zich eens kunnen herinneren heb
ben hoe de menschen in België leden, die
door de duitsche brigands gestoot, ge
stampt en geslagen werden.
Geen goed ongeloond,
Geen kwaad ongestraft,
want daar is een God, die oneindig recht
vaardig is en aan eik loon naar werken
geeft.
Welwei 1
't schijnt dat Engeland niet heel content is,
omdat de bezettingstroepen zoo niet met
eens uit de streek van Dortmund wegge
trokken zijn op gevaar na van de Fransche
spoorbedienden en anderen zonder eenige
verdediging in 't midden der brave
Duitschers te laten tEn Engeland nes
telt zoo gaarn in vreemde streken. Vraag
het eens aan Egypte, aan Soedan, enz.
enz. Ill De fameuze Herriot zal nog rare
en koddige sprongen maken, zoo hij blijft
dansen gelijk Mac Donald schuifelt...
Putten In de aarde
kloeg men dezer dagen over de ontchris-
telijking der werkende klas in ons dierbare
België, en men heeft gelijk dat men klaagt.
Er is reden toe, helaas I 80 ten honderd
der Belgische werklieden .verwaarloozen
hun godsdienstige plichten... 't Is om te
doen weenen en kermen, ja, 80 ten hon
derd onzer dierbare werklieden zijn op de
baan van hun tijdelijk en eeuwig ongeluk...
Welke zijn de oorzaken van zulken be-
weenenswaardigen hartverscheurenden
toestand
Daar zijn er drij voorname
Ten eerste het liberalism heeft alles ge
daan en doet alles om onze werklieden
alle godsdienstige kennis, alle godsdiens
tig gevoel en allen godsdienstigen troost
te ontnemen. In hunne werkhuizen en fa
brieken, en winkels is alles zoo ingericht
en geschikt, dat de werklieden zooveel
mogelijk van 't bijwonen der Heiltge Mis
des Zondags afgetrokken zijn. En wat ge
beurt er in vele kazernen met onze solda
ten Ach I vraag het maar aan onze jon
gens 1 't is eene schande...
De tweede oorzaak is het socialism met
al zijn deugniet- en schurkenstreken.
En de derde groote oorzaak die is de
lamlendigheid van sommige katholieken
die'tgoed voorbeeld niet geven.Laat ons
allen werken om dien toestand te verbe
teren.
Te veel praten
is een groot gebrek, een leelijke meerde,
zegden onze wijze, Vlaamsche voorouders,
't Schijnt dat de President der Vereenigde
Staten van Amerika die waarheid ook
zeer goed kent, want men zegt van dien
grooten man 't is President Coolidge—
dat hij een van de grootste zwijgers is,
die men in de politieke wereld ontmoet.
Hoe spijtig toch, dat de socialistische
volksvertegenwoordigers in onze Kamers
dat voorbeeld van President Cooligde
niet wat navolgen, 't Zou een merkelijk
voordeel toebrengen aan onze Staatskas
Maar, alia de ware wijsheid is nooit te
vinden bij de hoofdmannen van 't socia
lism.
Het bijwonen
der Heilige Mis des Zondags is verplich
tend voor eiken christen mensch. 't is
zelfs een groote plicht. Te allen tijde
kwete onze Vlaamsche voorouders zich
ijverig van dien plicht, waarvan zij de
vervulling aanzagen als een overvloedige
bron van hemelzegen en geluk. Die kenden
de waarheid en leefden ernaar.
Boer Krol,
in den tijd, hield veel van druppels drin
ken, en daardoor gebeurde 't wel eens
dat er in de herberg een hand omhoog
ging, die op 't gezicht van Boer Krol
dreigde neer te vallen. Boer Krol was im
mers een stout zeggerEn iets curieus
Boer Krol wist telkens 'i hazenpad te kie
zen en was weg als een weerlicht, zoo
rap. Maar, telkens ook wast 't dan oorlog
in Boer Krol zijn huis. Zijn vrouw en zijn
kindertjes hadden de woede van den
dronkaard te verduren.... Diezelfde doen
wijze is vast te stellen bij 't gouvernement
in Frankrijk. Te Londen heeft het veel,
zeer veel van zijn pluimen moeten laten
en 't is zijn woede komen uitwerken te
gen de Arme Klaarkens van Alengon
Peinst toch eens Die brave zusterkens
heeft het schoone framassonsgouver-
nement uit hun klooster gejaagd, waar zij
sedert vierhonderd jaren baden en boet
vaardigheid pleegden. IJselijke verant
woordelijkheid
Binnen en buiten
Op een gemeente werd er een feestmaal
gehouden, ter gelegenheid van de aanstel
ling van den nieuwen burgemeester.
Priester Van Haecke was ook uitgenoo-
digdmen rekende immers althans op wat
lachkruid van zijnentwege.
Op zeker oogenblik komt het plaatselijk
muziek af, en geeft, onder vorm van sere
nade, eenige deuntjes ten beste, ter eere
van den held van het feest.
Daarna worden de chef en eenige ande
ren van 't muziek uitgenoodigd om een
glaasje te komen drinken.
Zonder te weten met wien hij te doen
heeft, richt zich de bestuurder tot den
E. H. Van Haecke.
Meneer de Paster, zegt hij, 't is hier
beter dan buiten, want 't is vinnig koud,
moet ge weten.
'k En weet ik precies niet of er veel
verschil is tusschen ulieden, muziekanten,
en wij, tafelgasten.
Ne - een vraagt de muziekbe-
stuurder geheel verwonderd.
Bah I neen ik, sprak M. Van Haecke,
en lijk altijd, glimlachte schaiksch. Kijk
gij speelt ginder buiten eh? En wel, wij
spelen binnen (eten).
Of zij die het hoorden moesten lachen.