Katholieke Politiek BET BUISGEZIN VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST College-pen regulier Academy-pen Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER DE BEIAARD 74'" JAARGyNG. - Nr 4932. 20 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG II JANUARI 1925. Binnenland Buitenland Amerika. 8.50 15.00 2 doll. AD VERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDER VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 10 JANUARI 1925 Januari of Louwmaand. n. Zondag onder de octaaf van Drie Konin gen. H. Hyginus, Paus, Martelaar. 12. Maandag, H. Aelred, Abt, Belijder. 13. Dinsdag, H. Veronica, Maagd. 14. Woensdag, H. Hilarius, Bisschop, Kerk leeraar, Belijder. 15. Donderdag, H. Emebertus, Bisschop v. Ka- merijk, zoon van Witgerus en de H. Amel- berta, broeder van de H.H. Gudula en Renil- dis, geboren te Aalst-Mijlbeek op het slot ter Ham, Papenrode. Oud zijnde is hij naar het vaderlijk slot teruggekeerd er gestort- ven en begraven rond de jaren 1720. Later is zijn lichaam vervoerd naar Merchtem en nadien naar de kerk van O. L. V. in de Fransche stad Maubeuge. 16. Vrijdag, H. Marcellus, Paus, Martelaar. 17. Zaterdag, H. Antonius, Abt. Patroon der beenhouwers en slachters. 18. Zondag, 2de Zondag na Drie Koningen. St Pieters Stoel te Rome. H. Prisca, Maagd, Martelares. Te velen, ja de massa onzer brave welden kende katholieke menschen zijn zoo niet wars dan toch zeker onverschillig tegenover poli tieke actie. Tot voorlichting en opdat ieder katholiek begrijpe dat zoo niet aan werkdadige politiek te doen, het toch ongetwijfeld een zware poli tieke plicht is de politieke leiders, de voorman nen, in hunne werking te steunen en te helpen, willen we hier eenige gedachten in het midden brengen, die voorzeker er zullen toe bijdragen ieder zijnen plicht te doen begrijpen. Wij staan voor een tijdperk dat alle katho lieke krachten dienen vereenigd en daarom moeten alle partijgenooten weten dat zij in politiek een rol te vervullen hebben. Wat is Politiek Politiek is op dit oogenblik een teeken van volledige tegenspraak, de talrijke opvattingen daarover, de tegenstrijdige meeningen der voor- en tegenstanders, dit alles bewijst dat politiek nog immer de geest in beroering houdt. Voor sommgien is alle politiek uit den boo ze, een pest voor de Maatschappij, de oorzaak van al de bestaande moeilijkheden, de kanker die alle gezond sociaal leven ondermijnt. Die menschen beschouwen den politieker als een der verfoeilijkste wezens. Anderen beschouwen politiek als een per soonlijk belang volgens hen is politiek voor sommige menschen een middel om zich een loopbaan of sociale positie te verschaffen. Ze beschouwen de politiek als eene handelszaak en den politieker als een gelukzoeker. Daarbuiten staan nog de onverschilligen, die niets voor politiek voelen, doch doorgaans het fiooge woord voeren, om alles slecht te noemen en eigen gedacht voorop te dringen. Nog verder vindt men menschen, die boven en buiten alle politiek willen staan, die van geen kleurpolitiek weten willen. Dan hebben wij de eigenlijke politiekers, die zich rangschikken volgens programma's, le vensopvattingen en zoo meer. Eenieder is Politieker. In den grond der zaak is iedereen politieker voor sommigen moet er gestreefd worden 0111 de politiek uit de wereld te helpen, dit zou men kunnen noemen de oorlog aan de poli tiek, door de politiek Anderen daarentegen aanzien de politiek als het hoogste en eenigste goed en verwachten er alles van. Al deze op vattingen en meeningen vormen groepen en groepjes en de verwarring in de gedachten neemt gestadig toe. De Gedachtenverwarring. Deze gedachtenverwarring veropenbaart zich niet alleen in de lagere standen, doch zelfs in de hoogere intellectueele middens, waar theoriën worden vooruitgezet, waar droombeelden worden opgehangen, die in stede van klaarheid, veeleer duisterheden brengen. Wij hoeven niet buiten de grenzen van ons land te gaan om zulks te kunnen vaststellen. Onze Vlaamsche beweging is reeds op zichzelf onder dit oogpunt leerrijk genoeg. Het is ons nu niet te doen om uit te maken welke schakeering de beste is. Stippen wij en kel aan, dat de gemoedsverwarring niet van aard is om een ernstig houvast te geven aan de gedachten van onzen tijd wij leven in een overgangstijdperk en er is een wordingspro ces aan gang.Tn de vele meeningen tegen de politiek is deze wellicht te onderlijnen van een befaamd kanselredenaar, die in naam van het Evangelie politiek en politiekers verketterde en zelfs van meening was, dat zoo Christus wederkwam, hij de politiekers van de zweep zou geven. Alsof Christus niet de hoogste politieke per soonlijkheid was Men spreekt van La crise du parlementa risme over Het failliet der democratie de «noodzakelijkheid eener diktatuur», «het ondoelmatige van het algemeen stemrecht». Oordeel van Gezaghebbende Staatslieden. Terloops kunnen wij aanstippen hoe gezag hebbende figuren uit de politieke wereld hun stem lieten hooren. Om alleen binnen de gren zen van ons land te blijven, kunnen wij wijzen op de uitlatingen van minister Van de Vyvere, die sprak over Katholieke Actieen de «Noodzakelijkheid van gezag en leiding», heer Renkin, over verhooging van gezond parlementarismeen heer J. Destree,oud minister, die zonder meer het failliet van het algemeen stemrecht vaststelt, heer Brunet, voorzitter der Kamer, die bij de opening van den parlementairen zittijd luide verklaarde Het parlementaire stelsel is thans het voor werp van een aanval van afbrekerij, die, welis waar, bij ons volk gegn ingang vindt. Eener- zijds, een soort van aristocratisch misprijzen, anderzijds, een demagogische vijandschap, om het in onmin te brengen, ten bate van slecht bepaalde formules, nevelachtige opvattingen, maar die alle moeten uitloopen op de vernieti ging van de vrijheid, op de dictatuur van de eenen, tot het knechtschap van de anderen België, het land van recht en vrijheid, zal trouw blijven aan de democratie, de grond- waarborg voor de eerbiediging van het recht en voor de handhaving van de vrijheid. Misschien hebben de talrijke ontgoochelin gen oorzaak aan de ontreddering. Doch de ondergrond van dit alles is dat de oorlog de heerschende gedachten der 19® en 20® eeuw heeft doen falen de eeuw van het licht, waarin politiekers de sterren van den hemel schenen te kunnen missen, en die alleen een puinhoop bracht. (Wordt voortgezet). Aleer de Beiaard de uren slaat, Van zoo dat hij aan 't spelen gaat, daar treedt met feestelijk geluid een heele stoet vooruit. Als een Oostersche uurwerlckas komt heel Oud-Vlaanderens heldenras De graven komen één voor één. Gestaald van top tot teen. Blij klinkend kringt de breede stoet. Elk spreekt en buigt en geeft een groet Elk treft zijn hand met zweerd of staf zoo Vlaanderen hun gaf. Een gouden straling wemelt schoon op stalen halsberg, gouden kroon, Doch... de ure slaat, en gansch de rij is als een droom voorbij. D. VAN HAUTE. (Vervolg) DE ECHTELINGEN MOETEN ELKANDER BEMINNEN. De echtelingen moeten elkander beminnen met eene waar echtelijke liefde. Wij leven in een tijd van rusteloos zoeken naar rijkdom, voor en in alles wordt de vraag gesteld hoeveel zal het opbrengen. Het Hu welijk dat is voor velen eene handelszaak ge worden, men ziet naar liefde noch naar deugd, het eenige, waarom de mensch zich bekom mert is is het eene goede partij haar ge wicht. Hoeveel jonkheden worden door den onver breekbaren band des Huwelijks vereenigd na zich slechts enkele malen te hebben gezien Hoeveel huwelijken worden door de ouders aaneen gemakeld Zulke ziekte heerscht voor al in de hoogere standen. Zou iemand durven beweren dat de huwelijken er gelukkiger om zijn Eenmaal toch klopt de liefde aan het hart, bemint de man of de vrouw. En dan Wij geven teo dat min of meer rekening moet gehouden worden met den maatschappe- lijken stand waarin bruid of bruidegom ge plaatst zijn, maar een huwelijk aangaan en kel en alleen om geld, is eene dwaasheid wel ke vele onheilen kan veroorzaken. De ouders, die hunne kinderen, wanneer zij trouwen, op dezelfde maatschappelijke sport willen plaatsen als dezen waartoe zij zeiven door wilskracht, arbeid en zuinigheid zijn ge klommen, handelen verkeerd. Het vertrek punt, leert Kardinaal Mercier, komt weinig in aanmerking het eindpunt is het eenige dat hun waarlijk belang moet inboezemen. De ouders, die hunne kinderen het leven te licht willen maken, bewijzen hun een aller- slechtsten dienst. Behooren zij tot den arbei dersstand of tot de kleine burgerij, hebben zij het in de wittebroodsweken te gemakkelijk, dan maken zich misschien genotzucht en ver spilling van hen meester werpen het geld door deuren en vensters, zij rijden en rotsen zonder omzien. Komt beproeving werkeloosheid of ziekte bij hen aankloppen, dan zijn ze onge wapend ze laten moedeloos het hoofd op de borst zakken. Is dat niet de ziekte van onzen tijd. Wanneer, integendeel, de jonggehuwden van de eerste dagen af gedwongen zijn te wer ken en te sparen, dan worden zij vooruitzien de, sterk tegen de moeilijkheden en nooit, wat hun ook overkome, nooit zullen zij den moed laten vallen. De begoede burgerij, die hare kinderen wil ontrekken, wij zeggen niet aan de wet van den arbeid, want de wet staat boven den wil, maar aan de noodzakelijkheid van te werken, is ge woonlijk de oorzaak van hunnen stoffelijken en zedelijken ondergang, want het werken vormt mannelijke zielen, krachtige volkeren. Luister wat Plato zegt Daarbij komt de klas van rijke lediggangers en verkwisters, de hommels van den Staat. Dit hommelsdom is een kanker voor de maatschappij en erger nog dan in den bijenstaat, want de gevleugelde hommels heeft de godheid ten minste zonder angel geschapen de menschelijke ec*hter zijn voor een deel van scherpe angels voorzien.... Overal waar zij opduiken, veroorzaken zij in het sociale organisme storingen gelijk slijm en gal in het in het physieke lichaam... Het huwelijk is geen zakenverdrag, maar een door liefde bereide en in liefde voltrokken verbintenis. Het Huweliijk zonder liefde is evenmin denkbaar als leven zonder ziel. Alleen de liefde adelt het huwelijksverlangen en zij alleen kan de echtelingen in eere en vrede vereenigd houden. Bijgevolg dient de liefde om het algemeen aangemoedigd, niet tegenge werkt te worden. Nadruk verboden. Volksman. Ze zitten te kijken nu, de Fransche zotten, Herriot en Compagnie, die gemeend hebben, dat Duitschland ging ont wapenen en vaarwel zeggen aan 't gedacht van weerwraak, om den wille van de schoone «woordekens» van meester Herriot!... Nu zitten ze te kijken, ja, want de onderzoeks commissie heeft bevonden en vastgesteld, dat Duitschland hoegenaamd niet ontwapent, maar integendeel zich voorbereidt tot een nieuwen oorlog Trage gaan en verre zien Is het werk van wijze liên. Ik zal drinken zonder zorgen, Leve ik nu, ik sterve morgen, Zegt al menig, die 't beklaagt Eer de naaste zonne daagt. Een leelijke Duitsche Jood, Karl Marx, was de stichter van 't socialism, 't Was hij die zegde, dat het socialism en 't christendom tegenover elkander staan als vuur en water En die vieze kerel wist er iets van: inderdaad 't socialism verkeert in volslagen dwaling over het innerlijk wezen van den mensch, het preekt een zedenleer van enkel aardsch genot, het trekt zich het innerlijk ver beteren der menigte niet aan en jaagt op tot haat tusschen de standen der samenleving, juist het tegenovergestelde van 't geen Chris tus' Heilige Kerk leert en doet. Altijd slaande tongenhamers Zijn gevaarlijk en verraan Dat er iets onrecht moet gaan In het hert of hersenkamers. Als haar de ziele verheft tot God Dan is de wereld enkel spot. 't Geen vader en moeder voor hunne kinderen gespaard hebben, dat komt toch wel aan de kinderen toe. Dat is recht, en dat recht is diep geworteld in de menschelijke natuur. Welnu de socialisten die eeuwige volksvijanden zijn er tegen, en willen die heilige natuurrechten verkrachten. Voor hen is de familie van geen tel en zij zijn de onverzoenbare vijanden van het erf recht, juist gelijk zij den privaten eigendom willen aanslaan. Hetgeen vader en moeder ge durende hun leven, gespaard hadden voor hunne kinderen, moet onbermhartig verbeurd worden ten profijte van den Staat En het spreekt van zelf dat de Staat, dien zij bedoelen, een roode Staat is, waar de socialistische grootmeesters baas zijn, naar het voorbeeld der bolchevistische dwingelanden in Rusland... Zie dat is iets dat goed te onthouden valt. Al wie werkt brengt door zijn arbeid zelf een nieuwen rijk dom voort. Een landbouwer wint een oogst op zijne velden. Een ambachtsman of een nijve- raar bewerkt de ruwe grondstoffen en geeft - er een meerdere waarde aan en als er iets zeker is in de wereld, dan is het wel dat elkeen is over hetgeen hij door zijnen arbeid gewon nen heeft. Het is het zijne in den vollen zin des woords en hij doet ermede wat hij wil. Hij geeft het ook, indien het hem zoo belieft, wien hij verkiest en wel kosteloos, zonder iets in ruiling te eischen, wanneer hij het zoo goed vindt. Met welk recht zoo iemand het mogen beletten Op de familie, op het huisgezin, daarop is land en volk ge grondvest. Om het heil van land en volk te bevorderen, moet men het heil van 't huisge zin ter harte nemen. Dat verstaat en doet de Katholieke Partij, 't Is zoo dat de Katholieke Partij de belangen der kroostrijke gezinnen voorstaat met de familievergoedingen te ei schen. Zij'vraagt het stemrecht der vrouwen, het bouwen van gezonde en goedkoope wonin gen, om eiken huisvader, zooveel het zijn kan, in het bezit te stellen van zijn eigen huis. Op zedelijk gebied wil zij ook de familie verdedi gen en zij is vast besloten alles, wat den hui- selijken haard onteeren kan of den heiligen band des huwelijks verzwakken zou, onverbid delijk te bestrijden. Eere zij haar En dat al leen verzekert aan de Katholieke Partij de stemmen aller ware vaderlanders in de naaste kiezing. Hoogleeraar Vliebergh, de gevierde professor van de Hoogeschool te Leuven, is overleden, 't Is een harde slag voor heel het Katholiek Vlaamsch Sociaal leven. Een onverbiddelijke ziekte, de verlamming, hield hem sedert 1909 voordurend in zijnen ze tel gekluisterd, en toch bleef hij steeds werken en schrijven met buitengewone kracht. Hij werd geboren ten jare 1872. De Heer geve den brave man de eeuwige rust Een helder verstand Eens, in 't begin zijner ziekte was Prof. Vliebergh naar het Heiligdom van Lourdes getogen, en toen, zoo zeggen geloofwaardige personen, heeft hij aan Onze Lieve Vrouw ge vraagd een helder verstand te mogen hou den Dat heeft hij bekomen. Heel zijn gees telijke kracht had hij behouden te midden van de inzinking van heel zijn lichamelijke kracht. Eiken morgen zelfs bij regen, wind of sneeuw, werd Prof. Vliebergh om 6 uur naar zijne parochiale kerk gevoerd. En dan bij de uitreiking, daalde de priester van het altaar en droeg de Heilige Hostie tot bij den pilaar, waar de zieke be wegingloos te wachten zat. Hoe stichtend

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1925 | | pagina 1