Katholieke Politiek
BET BUISGEZIN
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
College-pen regulier
Academy-pen
Een en ander
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
Merkwaardig
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
DE BEIAARD
74'" JAARGyNG. - Nr 4932.
20 CENTIEMEN HET NUMMER.
ZONDAG II JANUARI 1925.
Binnenland
Buitenland
Amerika.
8.50
15.00
2 doll.
AD VERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDER
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER,
FR. 17.50
self-filling
FR. 25.00.
per Post 1.00 fr. meer
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 10 JANUARI 1925
Januari of Louwmaand.
n. Zondag onder de octaaf van Drie Konin
gen. H. Hyginus, Paus, Martelaar.
12. Maandag, H. Aelred, Abt, Belijder.
13. Dinsdag, H. Veronica, Maagd.
14. Woensdag, H. Hilarius, Bisschop, Kerk
leeraar, Belijder.
15. Donderdag, H. Emebertus, Bisschop v. Ka-
merijk, zoon van Witgerus en de H. Amel-
berta, broeder van de H.H. Gudula en Renil-
dis, geboren te Aalst-Mijlbeek op het slot
ter Ham, Papenrode. Oud zijnde is hij naar
het vaderlijk slot teruggekeerd er gestort-
ven en begraven rond de jaren 1720. Later
is zijn lichaam vervoerd naar Merchtem en
nadien naar de kerk van O. L. V. in de
Fransche stad Maubeuge.
16. Vrijdag, H. Marcellus, Paus, Martelaar.
17. Zaterdag, H. Antonius, Abt. Patroon der
beenhouwers en slachters.
18. Zondag, 2de Zondag na Drie Koningen.
St Pieters Stoel te Rome.
H. Prisca, Maagd, Martelares.
Te velen, ja de massa onzer brave welden
kende katholieke menschen zijn zoo niet wars
dan toch zeker onverschillig tegenover poli
tieke actie.
Tot voorlichting en opdat ieder katholiek
begrijpe dat zoo niet aan werkdadige politiek
te doen, het toch ongetwijfeld een zware poli
tieke plicht is de politieke leiders, de voorman
nen, in hunne werking te steunen en te helpen,
willen we hier eenige gedachten in het midden
brengen, die voorzeker er zullen toe bijdragen
ieder zijnen plicht te doen begrijpen.
Wij staan voor een tijdperk dat alle katho
lieke krachten dienen vereenigd en daarom
moeten alle partijgenooten weten dat zij in
politiek een rol te vervullen hebben.
Wat is Politiek
Politiek is op dit oogenblik een teeken van
volledige tegenspraak, de talrijke opvattingen
daarover, de tegenstrijdige meeningen der
voor- en tegenstanders, dit alles bewijst dat
politiek nog immer de geest in beroering
houdt.
Voor sommgien is alle politiek uit den boo
ze, een pest voor de Maatschappij, de oorzaak
van al de bestaande moeilijkheden, de kanker
die alle gezond sociaal leven ondermijnt. Die
menschen beschouwen den politieker als een
der verfoeilijkste wezens.
Anderen beschouwen politiek als een per
soonlijk belang volgens hen is politiek voor
sommige menschen een middel om zich een
loopbaan of sociale positie te verschaffen. Ze
beschouwen de politiek als eene handelszaak
en den politieker als een gelukzoeker.
Daarbuiten staan nog de onverschilligen, die
niets voor politiek voelen, doch doorgaans het
fiooge woord voeren, om alles slecht te noemen
en eigen gedacht voorop te dringen.
Nog verder vindt men menschen, die boven
en buiten alle politiek willen staan, die van
geen kleurpolitiek weten willen.
Dan hebben wij de eigenlijke politiekers, die
zich rangschikken volgens programma's, le
vensopvattingen en zoo meer.
Eenieder is Politieker.
In den grond der zaak is iedereen politieker
voor sommigen moet er gestreefd worden 0111
de politiek uit de wereld te helpen, dit zou
men kunnen noemen de oorlog aan de poli
tiek, door de politiek Anderen daarentegen
aanzien de politiek als het hoogste en eenigste
goed en verwachten er alles van. Al deze op
vattingen en meeningen vormen groepen en
groepjes en de verwarring in de gedachten
neemt gestadig toe.
De Gedachtenverwarring.
Deze gedachtenverwarring veropenbaart
zich niet alleen in de lagere standen, doch
zelfs in de hoogere intellectueele middens,
waar theoriën worden vooruitgezet, waar
droombeelden worden opgehangen, die in stede
van klaarheid, veeleer duisterheden brengen.
Wij hoeven niet buiten de grenzen van ons
land te gaan om zulks te kunnen vaststellen.
Onze Vlaamsche beweging is reeds op zichzelf
onder dit oogpunt leerrijk genoeg.
Het is ons nu niet te doen om uit te maken
welke schakeering de beste is. Stippen wij en
kel aan, dat de gemoedsverwarring niet van
aard is om een ernstig houvast te geven aan
de gedachten van onzen tijd wij leven in een
overgangstijdperk en er is een wordingspro
ces aan gang.Tn de vele meeningen tegen de
politiek is deze wellicht te onderlijnen van een
befaamd kanselredenaar, die in naam van het
Evangelie politiek en politiekers verketterde
en zelfs van meening was, dat zoo Christus
wederkwam, hij de politiekers van de zweep
zou geven.
Alsof Christus niet de hoogste politieke per
soonlijkheid was
Men spreekt van La crise du parlementa
risme over Het failliet der democratie
de «noodzakelijkheid eener diktatuur», «het
ondoelmatige van het algemeen stemrecht».
Oordeel van Gezaghebbende Staatslieden.
Terloops kunnen wij aanstippen hoe gezag
hebbende figuren uit de politieke wereld hun
stem lieten hooren. Om alleen binnen de gren
zen van ons land te blijven, kunnen wij wijzen
op de uitlatingen van minister Van de Vyvere,
die sprak over Katholieke Actieen de
«Noodzakelijkheid van gezag en leiding»,
heer Renkin, over verhooging van gezond
parlementarismeen heer J. Destree,oud
minister, die zonder meer het failliet van het
algemeen stemrecht vaststelt, heer Brunet,
voorzitter der Kamer, die bij de opening van
den parlementairen zittijd luide verklaarde
Het parlementaire stelsel is thans het voor
werp van een aanval van afbrekerij, die, welis
waar, bij ons volk gegn ingang vindt. Eener-
zijds, een soort van aristocratisch misprijzen,
anderzijds, een demagogische vijandschap, om
het in onmin te brengen, ten bate van slecht
bepaalde formules, nevelachtige opvattingen,
maar die alle moeten uitloopen op de vernieti
ging van de vrijheid, op de dictatuur van de
eenen, tot het knechtschap van de anderen
België, het land van recht en vrijheid, zal
trouw blijven aan de democratie, de grond-
waarborg voor de eerbiediging van het recht
en voor de handhaving van de vrijheid.
Misschien hebben de talrijke ontgoochelin
gen oorzaak aan de ontreddering.
Doch de ondergrond van dit alles is dat de
oorlog de heerschende gedachten der 19® en
20® eeuw heeft doen falen de eeuw van het
licht, waarin politiekers de sterren van den
hemel schenen te kunnen missen, en die alleen
een puinhoop bracht.
(Wordt voortgezet).
Aleer de Beiaard de uren slaat,
Van zoo dat hij aan 't spelen gaat,
daar treedt met feestelijk geluid
een heele stoet vooruit.
Als een Oostersche uurwerlckas
komt heel Oud-Vlaanderens heldenras
De graven komen één voor één.
Gestaald van top tot teen.
Blij klinkend kringt de breede stoet.
Elk spreekt en buigt en geeft een groet
Elk treft zijn hand met zweerd of staf
zoo Vlaanderen hun gaf.
Een gouden straling wemelt schoon
op stalen halsberg, gouden kroon,
Doch... de ure slaat, en gansch de rij
is als een droom voorbij.
D. VAN HAUTE.
(Vervolg)
DE ECHTELINGEN MOETEN ELKANDER
BEMINNEN.
De echtelingen moeten elkander beminnen
met eene waar echtelijke liefde.
Wij leven in een tijd van rusteloos zoeken
naar rijkdom, voor en in alles wordt de vraag
gesteld hoeveel zal het opbrengen. Het Hu
welijk dat is voor velen eene handelszaak ge
worden, men ziet naar liefde noch naar deugd,
het eenige, waarom de mensch zich bekom
mert is is het eene goede partij haar ge
wicht.
Hoeveel jonkheden worden door den onver
breekbaren band des Huwelijks vereenigd na
zich slechts enkele malen te hebben gezien
Hoeveel huwelijken worden door de ouders
aaneen gemakeld Zulke ziekte heerscht voor
al in de hoogere standen. Zou iemand durven
beweren dat de huwelijken er gelukkiger om
zijn Eenmaal toch klopt de liefde aan het
hart, bemint de man of de vrouw. En dan
Wij geven teo dat min of meer rekening
moet gehouden worden met den maatschappe-
lijken stand waarin bruid of bruidegom ge
plaatst zijn, maar een huwelijk aangaan en
kel en alleen om geld, is eene dwaasheid wel
ke vele onheilen kan veroorzaken.
De ouders, die hunne kinderen, wanneer zij
trouwen, op dezelfde maatschappelijke sport
willen plaatsen als dezen waartoe zij zeiven
door wilskracht, arbeid en zuinigheid zijn ge
klommen, handelen verkeerd. Het vertrek
punt, leert Kardinaal Mercier, komt weinig in
aanmerking het eindpunt is het eenige dat
hun waarlijk belang moet inboezemen.
De ouders, die hunne kinderen het leven te
licht willen maken, bewijzen hun een aller-
slechtsten dienst. Behooren zij tot den arbei
dersstand of tot de kleine burgerij, hebben zij
het in de wittebroodsweken te gemakkelijk,
dan maken zich misschien genotzucht en ver
spilling van hen meester werpen het geld door
deuren en vensters, zij rijden en rotsen zonder
omzien. Komt beproeving werkeloosheid of
ziekte bij hen aankloppen, dan zijn ze onge
wapend ze laten moedeloos het hoofd op de
borst zakken. Is dat niet de ziekte van onzen
tijd. Wanneer, integendeel, de jonggehuwden
van de eerste dagen af gedwongen zijn te wer
ken en te sparen, dan worden zij vooruitzien
de, sterk tegen de moeilijkheden en nooit,
wat hun ook overkome, nooit zullen zij den
moed laten vallen.
De begoede burgerij, die hare kinderen wil
ontrekken, wij zeggen niet aan de wet van den
arbeid, want de wet staat boven den wil, maar
aan de noodzakelijkheid van te werken, is ge
woonlijk de oorzaak van hunnen stoffelijken
en zedelijken ondergang, want het werken
vormt mannelijke zielen, krachtige volkeren.
Luister wat Plato zegt Daarbij komt de
klas van rijke lediggangers en verkwisters, de
hommels van den Staat. Dit hommelsdom is
een kanker voor de maatschappij en erger nog
dan in den bijenstaat, want de gevleugelde
hommels heeft de godheid ten minste zonder
angel geschapen de menschelijke ec*hter zijn
voor een deel van scherpe angels voorzien....
Overal waar zij opduiken, veroorzaken zij in
het sociale organisme storingen gelijk slijm
en gal in het in het physieke lichaam...
Het huwelijk is geen zakenverdrag, maar
een door liefde bereide en in liefde voltrokken
verbintenis. Het Huweliijk zonder liefde is
evenmin denkbaar als leven zonder ziel. Alleen
de liefde adelt het huwelijksverlangen en zij
alleen kan de echtelingen in eere en vrede
vereenigd houden. Bijgevolg dient de liefde
om het algemeen aangemoedigd, niet tegenge
werkt te worden.
Nadruk verboden.
Volksman.
Ze zitten te kijken
nu, de Fransche zotten, Herriot en Compagnie,
die gemeend hebben, dat Duitschland ging ont
wapenen en vaarwel zeggen aan 't gedacht van
weerwraak, om den wille van de schoone
«woordekens» van meester Herriot!... Nu
zitten ze te kijken, ja, want de onderzoeks
commissie heeft bevonden en vastgesteld, dat
Duitschland hoegenaamd niet ontwapent, maar
integendeel zich voorbereidt tot een nieuwen
oorlog
Trage gaan en verre zien
Is het werk van wijze liên.
Ik zal drinken zonder zorgen,
Leve ik nu, ik sterve morgen,
Zegt al menig, die 't beklaagt
Eer de naaste zonne daagt.
Een leelijke Duitsche Jood,
Karl Marx, was de stichter van 't socialism,
't Was hij die zegde, dat het socialism en 't
christendom tegenover elkander staan als vuur
en water En die vieze kerel wist er iets van:
inderdaad 't socialism verkeert in volslagen
dwaling over het innerlijk wezen van den
mensch, het preekt een zedenleer van enkel
aardsch genot, het trekt zich het innerlijk ver
beteren der menigte niet aan en jaagt op tot
haat tusschen de standen der samenleving,
juist het tegenovergestelde van 't geen Chris
tus' Heilige Kerk leert en doet.
Altijd slaande tongenhamers
Zijn gevaarlijk en verraan
Dat er iets onrecht moet gaan
In het hert of hersenkamers.
Als haar de ziele verheft tot God
Dan is de wereld enkel spot.
't Geen vader en moeder
voor hunne kinderen gespaard hebben, dat
komt toch wel aan de kinderen toe. Dat is
recht, en dat recht is diep geworteld in de
menschelijke natuur. Welnu de socialisten
die eeuwige volksvijanden zijn er tegen, en
willen die heilige natuurrechten verkrachten.
Voor hen is de familie van geen tel en zij
zijn de onverzoenbare vijanden van het erf
recht, juist gelijk zij den privaten eigendom
willen aanslaan. Hetgeen vader en moeder ge
durende hun leven, gespaard hadden voor
hunne kinderen, moet onbermhartig verbeurd
worden ten profijte van den Staat En het
spreekt van zelf dat de Staat, dien zij bedoelen,
een roode Staat is, waar de socialistische
grootmeesters baas zijn, naar het voorbeeld
der bolchevistische dwingelanden in Rusland...
Zie dat is iets dat goed te onthouden valt.
Al wie werkt
brengt door zijn arbeid zelf een nieuwen rijk
dom voort. Een landbouwer wint een oogst op
zijne velden. Een ambachtsman of een nijve-
raar bewerkt de ruwe grondstoffen en geeft
- er een meerdere waarde aan en als er iets
zeker is in de wereld, dan is het wel dat elkeen
is over hetgeen hij door zijnen arbeid gewon
nen heeft. Het is het zijne in den vollen zin
des woords en hij doet ermede wat hij wil.
Hij geeft het ook, indien het hem zoo belieft,
wien hij verkiest en wel kosteloos, zonder iets
in ruiling te eischen, wanneer hij het zoo goed
vindt. Met welk recht zoo iemand het mogen
beletten
Op de familie,
op het huisgezin, daarop is land en volk ge
grondvest. Om het heil van land en volk te
bevorderen, moet men het heil van 't huisge
zin ter harte nemen. Dat verstaat en doet de
Katholieke Partij, 't Is zoo dat de Katholieke
Partij de belangen der kroostrijke gezinnen
voorstaat met de familievergoedingen te ei
schen. Zij'vraagt het stemrecht der vrouwen,
het bouwen van gezonde en goedkoope wonin
gen, om eiken huisvader, zooveel het zijn kan,
in het bezit te stellen van zijn eigen huis. Op
zedelijk gebied wil zij ook de familie verdedi
gen en zij is vast besloten alles, wat den hui-
selijken haard onteeren kan of den heiligen
band des huwelijks verzwakken zou, onverbid
delijk te bestrijden. Eere zij haar En dat al
leen verzekert aan de Katholieke Partij de
stemmen aller ware vaderlanders in de naaste
kiezing.
Hoogleeraar Vliebergh,
de gevierde professor van de Hoogeschool te
Leuven, is overleden, 't Is een harde slag voor
heel het Katholiek Vlaamsch Sociaal leven.
Een onverbiddelijke ziekte, de verlamming,
hield hem sedert 1909 voordurend in zijnen ze
tel gekluisterd, en toch bleef hij steeds werken
en schrijven met buitengewone kracht. Hij
werd geboren ten jare 1872. De Heer geve den
brave man de eeuwige rust
Een helder verstand
Eens, in 't begin zijner ziekte was Prof.
Vliebergh naar het Heiligdom van Lourdes
getogen, en toen, zoo zeggen geloofwaardige
personen, heeft hij aan Onze Lieve Vrouw ge
vraagd een helder verstand te mogen hou
den Dat heeft hij bekomen. Heel zijn gees
telijke kracht had hij behouden te midden van
de inzinking van heel zijn lichamelijke kracht.
Eiken morgen
zelfs bij regen, wind of sneeuw, werd Prof.
Vliebergh om 6 uur naar zijne parochiale kerk
gevoerd. En dan bij de uitreiking, daalde de
priester van het altaar en droeg de Heilige
Hostie tot bij den pilaar, waar de zieke be
wegingloos te wachten zat. Hoe stichtend