Een Katholieke Plicht HET HUISGEZIN VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST College-pen regulier Academy-pen Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER O MORGENSTOND 74ste JAARGANG. - Nr 4934. 20 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 25 JANUARI 1925. Binnenland 8.50 Buitenland 15.00 Amerika. 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 24 JANUARI 1925 Januari of Louwmaand. 25. Zondag. 3' Zondag na Drie Koningen. Be keering van den H. Paulus. 26. Maandag. H. Polycarpus, Bisschop, Martel. H. Paula, Romeinsche edelvrouw, Weduwe. 27. Dinsdag. H. Joannes Chrysostomus, Aarts bisschop, Kerkleeraar. H. Devota, Maagd, Martelares. 28. Woensdag. H. Paulinus, Patriark van Aquilieën. 29. Donderdag. H. Franciscus van Sales, Bis schop, Belijder. H. Valerius, Bisschop, Belijder. 30. Vrijdag. H. Aldegonda, Maagd, patrones te gen de kanker. H. Martina, Romeinsche vrouw, Weduwe. 31. Zaterdag. H. Petrus Nolascus, insteller der Orde tot Verlossing der gevangenen. H. Marcella, Weduwe, Martelares. Februari of Sprokkelmaand. I. Zondag. 4de Zondag na Drie Koningen. H. Ignatius, Bisschop, Martelaar. H. Eubertus, Apostel met den H. Piat van het Fransch Vlaanderen, Martelaar. Het is een feit dat niet te loochenen is, dat vele arbeiders aangesloten zijn bij de socia listische syndicaten. Dat beteekent geenszins dat allen «socialis ten» zijn, in den echten, laat ons zeggen, in den wetenschappelijken zin van het woord. In België zijn honderden, ja, duizenden ar beiders in de roode syndicaten omdat zij ten onrechte meenen dat zulks door hun belang geboden is. 't Is voor mijn loon», zeggen velen. Anderzijds zijn velen gedwongen er in te komen of te blijven tengevolge van den dwang die op hen wordt uitgeoefend. Het is zeker indien velen onder die arbei ders daarom geen echte socialisten zijn, toch werkt de socialistische invloed zeer sterk op hen in, door het lezen der opgedrongen bladen, het bijwonen der verplichte vergaderingen, den noodzakelijken omgang, enz. Ook op godsdienstig gebied doet die invloed zich weldra zienlijk gevoelen. Weldra komt verslapping in het vervullen der godsdienstige plichten en de totale onverschilligheid blijft niet lang uit. De feiten zijn daar om te bewij zen dat in eene stad of gemeente het geloof achteruit gaat bijna in dezelfde verhouding als het socialisme er vooruit gaat. En hoe sommige voorzichtige Vlaamsche socialistische leiders nu ook trachten zich niet als vijanden van den Godsdienst te willen doen doorgaan, dit feit kunnen zij toch niet wegpraten, dat in Wallo nië de groote meerderheid der arbeiders socia listen zijn, en dat zij van hen ware «heidenen» hebben gemaakt. Aan de vruchten kent men den boom wel nu, de vruchten van den socialistischen boom zijn in Wallonië zoo goed te herkennen dat alle dicusie over hunne hoedanigheid overbo dig blijkt. Met het socialisme gaan dus duizenden ar beiders voor het geloof, voor de H. Kerk, voor Christus verloren. Dat is het droeve, het on weersprekelijke, het tragische feit. En dat is niet alleen het geval voor ons land, dat is zoo voor gansch Europa. Hoe toch zouden katho lieken voor zoo 'n angstig vraagstuk kunnen onverschillig blijven Het is volstrekt meer dan tijd dat alle katholieken zich eens voor goed diep doordringen van de groote en klare waarheid, dat duizenden arbeiders, langs den weg van het socialism, verloren gaan voor het geloof en de H. Kerk niet om dat hun hart en hun overtuiging weg stooten van het geloof hunner kinderjaren, maar omdat de theorie van den klassenstrijd in hun geest gelijk loopt met het bekomen van gewettigde lotsverbetering alleen door het socialism te bewerkstelligen is daarom en daarom alleen zijn zoovelen verloren gegaan. Wie ziet het dan ook niet in, hoe wij, katho- Heken, meer dan ooit het kwaad in den wortel moeten aantasten, er meer en meer na^r stre ven om eensgezind samen te werken, ten ein de aan den arbeidenden stand de overtuiging- te bezorgen, dat ook zijne economische belan gen, zijn brood, zijn waardigheid als mensch en als werkman, door ons zullen verdedigd worden. Spijtig, sommigen onder onze geloofsgenooten, voor al uit den burgersstand, zien nog niet in, al het grootsche, al het beslissende van de economi sche evolutie, welke onze maatschappij thans doormaakt. Zij zien niet in, hoe wij werkelijk naar een andere maatschappelijke orde gaan, als deze die bestond tot over een twintigtal jaren. Zij meenen dat het toekennen van een hooger loon, dat dikwijls onmisbaar is voor het arbeidersgezin, stilaan de economische eischen van het proletariaat zal stilleggen. Neen. Het gaat er om het proletariaat een andere, een be tere, en wij aarzelen niet het te zeggen, een meer door de christene grondbeginselen aan gewezen plaats in de maatschappij te bezorgen. En daartoe moeten de verhoudingen tusschen patroon en arbeider in de nijverheid worden gewijzigd. Het hangt er alleen nog van af te weten of die verhoudingen zullen gewijzigd worden naar de katholiek-democratische me thode van evolutie, gegrondvest op orde en naastenliefde, ofwel naar de socialistische me thode van revolutie en klassenstrijd. Het vertrouwen in den rechtzirinigen wil van de katholieken 0111 dat te verwezenlijken, moet zoovele ver dwaalde arbeiders stilaan weer tot ons bren gen. Dit te verwezenlijken is een reuzentaak en de* goede wil van allen zal amper genoeg völstaan om tot practische uitslagen te komen. Oh ik weet het, dat wat ik hier scheef, door velen als een schoone theorie zal worden aanzien en dat men ons het gekende verwijt zal toesturen de practijk is niet zoo gemak kelijk Wij weten heel goed dat de practijk soms heel wat meer moeilijkheden oplevert dan het neerschrijven eener schoone theorie. Maar de practijk, de wezenlijkheid is toch klaar voor al wie zien wil wij moeten kiezen of deelen. De keus kan niet moeilijk zijn voor iemand die oogen heeft om klaar te zien in de wereldge beurtenissen. Wij, katholieken, moeten «willen» het pro letariaat voor onze gedachten en de H. Kerk te winnen en te redden, of duizenden en nog duizenden zullen, met en door het socialism, verloren gaan. De plicht is duidelijk voor elkeen. G. v. L. O Morgenstond, uw blij gelaat Na lang getreur, mij hopen laat Dat eindlijk eens een enklen dag Ik, vrij en vroo, u groeten mag Komt hier en straalt mijn hert en zin, Mijn lijf en ziel uw blijdschap in, En duwt mij, zucht- en klagens moe De diepe en duistre wonden toe O zoet genot vol zaligheid, Zoo laat gevoeld, zoo lang verbeid O Morgenstond, vol hemeldrank, Verblijft... al ware 't hier eeuwen lang G. GEZELLE. man zijne vrouw beminnend, zich zeivenVlief heeft omdat zij twee zijn in één vleesch of lichaam, en dat de natuur zelf ons oplegt voor ons lichaam te zorgen. De man moet zijne vrouw beminnen omdat het Huwelijk het trouwe afbeeldsel is van de vereeniging van Christus met zijne Kerk, en omdat het door zijnen goddelijken oorsprong en zijn natuur heilig is, en omdat zonder de liefde de echtelingen niet gelukkig kunnen zijn. Geld, macht of aanzien alleen kunnen den mensch het gedroomde geluk niet bezorgen Meer dan één rijk gezin is een ware hel voor de echtelingen, het huwelijk eene bron van al lerzwartste zielsellende. Benijdenswaardig integendeel, is het leven van arme lieden, die elkander beminnen, in wier huis de liefde heerscht, alles liefde ademt. Lichamelijke genoegens zullen zij zich soms ontzeggen, maar zelfs in hunne grootste ar moede voelen zij zich gelukkig omdat de lief de veel bitters zoet maakt. Moeder, wie beschrijft uw geluk, wanneer ge, na de bange stonden van het moeder wor den, uw kindje aan uw hart drukt 't Is .de hemel hier op aarde! Meer kinderen komen en de last vergroot, wordt soms moeilijk om dragen. Vrees niet, moeder, uw man hij bemint uafgesloofd door het werk, zal hij toch de handen uit de mou wen steken, u helpen, en uwe zware taak ver lichten. Brave echtgenoot, een dankbare blik uwer teergeliefde vrouw, een kus uwer kinde ren zal uw loon wezen. Lffst en kommer kunnen man of vrouw om ver werpen, ziekte kan vader of moeder neer- smakken. Dan is de liefde daar. Onder allerlei vórmen zweeft ze rond het lijdensbed, ze laat zich voelen in duizend kleine oplettendheden geduldig en minzaam aan de zieke bewezenze vindt balsemende troostwoorden, die de liefde alleen kan ingeven en soms beter werken dan de beste geneesmiddelen. Werkeloosheid en met haar de broodnood, kan aan de deur dei- schamele echtgenooten kloppendan zal de liefde, niet de ellende verdrijven, maar ze dra gelijk maken. Heel anders zal het gaan in een huisgezin waar man en vrouw geene teedere genegenheid voor elkaar voelen, onverschillig zijn, ja, soms zich haten. Met tegengoesting, met schrik zal de man het uur zien naderen, waarop hij naar huis moet wederkeerenzelfs wanneer zijne woning net is, zijne kinderen lief zijn, zal hij zijne familie ontvluchten en vermaak zoeken bij vrienden in de kroegen. De uithuizigheid wat ellende heeft ze reeds gesticht, wat families stoffelijk en zedelijk ten onder gebracht De vrouw voelt zich verla ten, verfoeid door haren man, die zijn geld verbrast en verkwist; ze ziet hare kinderen wegkwijnen, en, gramschap, nijd verkankert haar hart en de vrouw haat haren man, den vader harer kinderen, die dieper en dieper daalt, zich wentelt in het slijk der ondeugd, en de zonde begaat welke onder christenen niet eens zou mogen genoemd worden Dat is gewoon lijk het begin van de vreeselijke drama's welke de dagbladen schier dagelijks mededeelen. Arme kinderen van zulke plichtvergetende ouders Het waakzaam oog, de strenge leids man, de wijze vermaningen, het goede voor beeld, alles ontbreekt. Aan hen zeiven overge laten, Toopen zij overal rond, verslinden gretig de rotheid van de wereld, geraken bedorven tot in het merg hunner beenderen; ze haten en verfoeien hunne ouders en worden de nagels hunner doodkisten. Welvaart, eer en faam zijn verloren. Nadruk verboden. Volksman. (Vervolg) LIEFDE. Te kort komen aan het gegeven woord is altijd ondeftig; de huwelijkstrouw verbreken is eene groote misdaad om de heiligheid van den eed en de verderfelijke gevolgen, die zulke on trouw na zich sleept. De onderlinge verkleefd heid en opoffering, welke de echtgenooten el kaar bewijzen is rechtvaardigheidsplicht ter oorzake van de vereeniging van twee wezens in één. «Die zijne vrouw lief heeft,» zegt de H. Paulus, bemint zich zeiven. Want niemand heeft ooit zijn eigen vleesch gehaat, maar hij voedt en verzorgt het gelijk ook Christus de H. Kerk. (Eph. V-29.) Hij wil zeggen, dat de 36 Moorden per maand, in Chicago, groote stad van de V. S. in Ameri ka Zóó was 't ginder in 't jaar 1924, 't is te zeggen, verleden jaar... Wat zegt gij, verstan dige lezers en lezeressen van zulk «schoon» nieuws En de oorzaak daarvan Wel de eerste oorzaak ligt in de scholen zonder God, de zoogezegde onzijdige scholen. De mensch, die God niet vreest, Is wreeder soms dan een beest KIEZINGEN. De wetgevende kiezingen hebben plaats op Zondag 24 Mei. De provinciale kiezingen op Zondag 7 Juni. Tenzij er iets onverwachts gebeurt dat de wetgevende kiezingen mocht vervroegn, 't is te zeggen eene Kamerontbinding. Katholieke menschen vergeet niet te wer ken. Het is voor Godsdienst, Taal en Vaderland. De goede God heeft 't oog op ons Ha Ha de wolfsooren breken uit door het schaapsvel, dat de huiche lende roode Van der Velde over t socialis tische beest getrokken heeft, bij 't naderen der kiezing. Ha Ha zoo moest het verslin dende beest zich verraden, ja De socialis ten hebben op het kongres van de vrije ge dachte, in het Maison du Peuple van Door nik, besloten te ieveren 1. voor de afschaffing der begrootingen van eerediensten 2. voor de afschaffing van de godsdienstleergangen in de scholen 3. voor de afschaffing der toelagen aan de katholieke scholen 4. voor de vervan ging van de goodsdienstige plechtigheden door wereldlijke feesten van de ongeloovige jeugd. Natuurlijk zullen de rooden hunne plannen niet kunnen verwezentlijken, omdat de kiezers hun zullen kortwieken. Maar 't is toch nuttig te weten wat de razende godsdiensthaters zouden uitvoeren als ze ooit moesten baas worden. Adderenvergif is onder hunne lippen, zegt de Koninklijke Profeet, David, sprekende van de goddeloo- zen. Daarom, o menschen, die wijselijk hande len wilt, laat nooit een liberaal, of een socia listisch nieuwsblad in uw huis binnenkomen en, is er ooit een binnen, gooit het dadelijk in het vuur. De goddeloosheid viert immers hoog tij in 't liberalism en in 't socialism. Geen be trekkingen met dezulken, die den Opperkoning ons r.ppersU'. Goed, niet erkennen willen Broeinesten van jonge revolutionnairen, dat zijn de onzij dige scholen zoo sprak op zekeren dag de socialist Anseele... Katholieke menschen, ont houdt dat woord, en schikt er u naar. Heil de school, waar Godsdienst woont, En 't Kruis de wanden siert Socialism en liberalism liggen op loer om den schooloorlog te doen losbarsten in ons dierbaar België. Kiezers Kiezers op uwe hoede Van nu af reeds overal waar de liberalen of de socialisten mees ter zijn, gaan alle geldelijke toelagen en voor deden naar de officieele scholen, met uitslui ting van het vrij onderwijs. Zóó gebeurt het in alle gemeenten en steden, waar de katholie ken niet machtig genoeg in de gemeenteraden vertegenwoordigd zijn. Zóó gebeurt het ook in de provinciën Luik, Braband en Henegouw, waar het ontchristenen der jeugd de opperste bekommernis is van de blauwe en roode vijan den van den goeden God. De liberale kopstukken in 't bijzonder, die slaven der gevloekte fra- massonsloge, die zijn de gezworen en verstokte vijanden onzer scholen zij bekennen zelf, dat, moesten de kiezingen tegen ons uitvallen, de schooloorlog niet zou uitblijven. De glorie van den onzaligen minister Piet Van Humbeeck, die in 1879 de ongelukswet deed stemmen, steekt hun waarschijnlijk de oogen uit. Zij zullen haar niet hebben, De schoone ziel van 't kind, Zoolang men nog in Vlaanderen Een enklen Vlaming vindt 't Duur leven wel 't duur leven, dat speelt een slechten toer aan 't linkerblok in FrankrijkDe rooden gingen alles doen afslaan, zoo beloofden zij bij de kiezing... Maar wat gebeurde er sedert dien Sedert dat zij meester zijn, is het index-cijfer voortdurend gestegen en het klimt maar altijd aan. Neen, de roodjes zijn geen oordje waard, dat is gebleken overal waar zij door de misda dige onvoorzichtigheid van het kiezerskorps het bewind veroverden. Veel beloven en weinig geven Doet de zotten in vrede leven. Ook, met de pikkels omhoog, verleden Zondag, vloog de candidaat van het linkerblok, in de kiezing van een volksverte genwoordiger, in 't departement Loir-et-Cher. Een van den rooden aanhang was gestorven. Nu behaalde de candidaat, den goeden die dit maal gekozen werd, 13.497 stemmen meer dan op 11 Mei. Zie dat komt van werken, 't Is een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1925 | | pagina 1