Aalst. Kiezing van 10 Juni 1890. CUMONT. DE MONT. DE WINDT. RENS. 5de Jaar. Nummer 23 (235) Zondag 8 Juni 1890. Aalst, 7 Juni. Nog wat anders HET ARRONDISSEMENT AALST. Prijs der Annoncen Gewone'15 centie^en ririlkrpnp, Annoncen Reklameil) 75 centiemen per drukre9el* Vonnissen op de deide bladzijde, 1 frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt. Handschriften worden niet terug gezonden. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 10, Vooruitgangstraat 10, Aalst. Nee spe nee metu. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR au i 5 fr. voor de stad. t Abonnementsprijsvoorop betaalbaar. 5 fr 50 voor den buiten, r PRIJS PER NUMMER: 10 CENTIEMEN. Tot onderrichting van de heeren kiezers en opdat niemand zich zoude kunnen be driegen, geven wij hierboven defac-simile van den stembrief. Liberale Kandidaten. Katholieke Kandidaten. 1 VV'"'. v l 2 Afe," 2 Mrf:; - 3 1 3 4 4 - Men verlieze niet uit het oog dat er Dijnsdag 10 Juni geene heroproeping zal gebeu ren om 12 uren 's middags. De klerikalen en de Grondwet. De grondwet bevat de vrijheden, welke na de omwenteling van 1830, aan de Belgen toegestaan geweest zijn. Het is alleen door de toepassing van die grondwettelijke vrijheden dat men 'tge- luk van 't volk, de vrijmaking van 't land en den voorspoed van België kan bekomen. De clerikale beweren dat zij de grond wet aangekleefd zijn niettegenstaande een van hunne dagbladen Le Bien Pu blic de grondwet eene charretée d'ordu res (vuilniskar) noemt. Zij houden staan dat zij alleen voor de vrijheid zijn en M. Yan Wambeke heeft laatst in de Kamer, in eene onderbreking uitgeroe pen dat zij, de klerikalen, allen liberalen zijn. Liberaal zijn is dan toch zoo afgrijse lijk niet, vermits een kopstuk van de clericalen het als een eeretitel aanziet. De clericalen gebruiken de vrijheden die de grondwet hun vergunt, om dezer natuurlijke uitwerksels te hinderen en daarom maken zij gebruik van eene macht die buiten den Staat is en alles onder zich doet plooien. Nemen wij de bijzonderste vrijheden De vrijheid van onderwijs iedereen mag onderwijsgestichten openen, ieder een mag leeren wat hij wil, iedereen mag hoegenaamd welk leerstelsel het ook zij aankleven. Die vrijheid staat in de grondwet, maar in de samenleving en boven den Staat is die clericale macht, welke de scholen doet ontvolken en, na dat zij ontvolkt zijn, dezelve doet sluiten. De onderwijzers zelf welke aan het on derwijs van den Staat getrouw geble ven zijn worden vervolgd, op wachtgeld gesteld en hunne vrouw en kinderen totgebrekgedoemd.Zij die hunne kinde ren naar zulke scholen zenden, de stiel doeners, de ambachtslieden, worden op allerlei wijze in hunne broodwinning- gekrenkt. Waar is dan de vrijheid M. Woeste heeft die vrijheid ingeroe pen tegen zijne eigene partijgenoten, de Antwerpsche Vlamingen, om zekere collegiën te bevoordeeligen ten na- deele van den Staat. M. Woeste, de waal, welke de vlaamsche taal niet machtig is alhoewel hij een vlaamsch arrondissement vertegenwoordigt en zich als voorstaander der vlaamsche rechten bij zijne vlaamsche kiezers aanbeveelt, M. :Woeste wil niet en de slaafsche meerderheid der Kamers, on der zijne zweep bukkende, wil insge lijks niet, dat men sommige gestichten van onderwijs verplichte de vlaamsche taal aanteleeren. Hij stemde en deed de meerderheid tegen het amendement Coremans, tegen 't Vlaamsch stemmen. Integendeel W oeste en zijne aanhangers eischen dat er twee leergangen van d'Atheneums in 't vlaamsch gegeven worden. Onze kandidaten willen dat er recht aan de vlaamsche taal gedaan worde, dat die onrechtvaardigheid op taalgebied een einde neme. De klerikalen gebruiken dus de vrij heid van onderwijs, nu eens zoo, dan weer anders. De vrijheid van Vereeniging s'aat in de grondwet, maar als men de stout moedigheid heeft deel te maken van eene vrijzinnige vereeniging wordt men gehoond, vervolgd en op alle wijzen in zijne zedelijke en stoffelijke belangen benadeeligd. Het zelfde mag gezegd worden van de vrijheid van geweten. Terwijl wij de verdraagzaamheid als grondbeginsel in ons vrijzinnig programma huldigen, is de onverdraagzaamheid het bijzon derste kenteeken onzer tegenstrevers. Alhoewel de lichaamlij ke folteringen van de zestiende eeuw niet meerbestaan, worden er event wel nog afschuwelijke zedelijke en stoffelijke folteringen ge bezigd. De vrijheid van drukpers zij staat ook in de grondwet, men mag schrij ven, drukken wat men wil, als het te gen de wet niet is maar dezelfde cleri cale macht verbiedt de lezing van libe rale dagbladen en boeken en aldus wordt den waren toestand, de waarheid over de staatszaken verhinderd. Al die vrijheden zijn in de grondwet geschreven, maar het zijn doode letters, hunne verwezenlijkheid wordt door eene vreemde malht gedwarsboomd en te gengehouden. Wij willen de vrijheid, ganscli de vrijheid, en verlangen ook de gelijk heid. In de grondwet staat geschreven Al de Belgen zijn gelijk voor de wet. Maar de Belgen zijn tegenwoordig ver deeld in twee kasten de bevoordeelig- den, de clericalen, de verstootenen of de liberalen. Voor de eene alle plaat sen en voorrechten, voor de andere, niets. 'lelijkheid voor de krijgslasten be staat er niet. Met de loting is het toe gelaten aan degenen welke rijk genoeg zijn zich vrij te maken van 't leger en van den krijgsdienst terwijl de Belg, die geene bankbriefjes genoeg in zijne kas bezit den krijgsdienst moet dragen. Alles valt op den armen man, op den kleinen burger, op den geringen lands man en al de lasten worden van dag tot dag grooter. Als onze tegenwoor dige meerderheid opkwam zegde zij geen man, geen kanon, geen cent meer en het leger is van 100,000 op 130,000 man gebracht, er zijn 70,000,000 fr. gestemd voor de forten van de Maas, en die forten zullen kanons noodig heb ben om gewapend te worden. Gelijkheid voor de belastingen Waar is die gelijkheid als men ziet dat er zijn welke millioenen in hunne kas hebben, in actiën, en daarvoor geen cent contributie te betalen hebben, terwijl de ambachtsman, de stielman, de landbouwer enz. al de lasten moeten dragen De landbouw kwijnt, de lan den verminderen in prijs en de contri- rutiën blijven hoog. De liberalen hebben in de Kamers eene vermindering van 33 °/0 op de grondlasten voorgesteld en M. Woeste heeft door zijne slaafsche meerderheid, dat voorstel der liberalen doen verwer pen. Waarom geeft men geene vermin dering op het vervoer der vetstoffen en op alles wat den landbouw aangaat Waarom geeft men geenen vrijen ingang in 't land aan de melkkoeiën, welke onze boeren meest al van den buiten trekken, indien men toch het inkoom- recht op het vee in 't algemeen wil be houden Waarom de belasting op den tabak verzwaren Waarom geene lasten op de kunstboter leggen De liberalen hebben altijd gestreefd om werkdadig den werkman ter hulp te komen. Het programma van het Bel gisch liberalismus bevat de verbete ringen welke er aan den toestand der werkende en behoeftige klassen drin gend dienen toegebracht te worden. Alles doen wat mogelijk is, opdat de werkman niet langer meer een lastdier zou zijn hem meer loon en min arbeid verschaffen voor zijne zedelijke ea stoffelijke belangen zorgen,hem de mid delen geven om geleerdheid te verkrij gen en aldus gelijk in al de vrije landen, door oppassendheid en goed gedrag tot de hoogste plaatsen te geraken. De uitbreiding van het stemrecht door de bekwaamheid, staat insgelijks in het programma der liberalen ge schreven en daarom zijn zij tegen het wetsvoorstel dat 60,000 bekwaamheids kiezers die ten hoogste verdienen aan de provinciale en gemeentekiezingen deel te mogen nemen, in hunne rechten bedreigd, daarom ook zijn ze voor htt verplichtend onderwijs. Een afgrond scheidt bijgevolg de liberalen van de clericalen. Van den eenen kant wil men vooruit, van den anderen gaat men achteruit de eerste willen de grondwettelijke vrij heden met al hunne natuurlijke gevol gen, de andere willen de grondwette lijke vrijheden om hunne vrije uitwerk sels te beletten. De liberalen streven naar gelijkheid, waarheid en rechtvaardigheid, de kleri kalen integendeel trachten de menschen langs hunnen kant te houden door voor rechten, valschheid en onrechtvaardig heid. Onze kandidaten laten zich voordra gen om protest aan te teekenen tegen de bedekte politieke handelwijze van de tegenwoordige meerderheid en zijn verslaafd ministerie zij staan op tegen dwang en verdrukking. Zij willen een onpartijdig, rechtvaardig en open hartig bestuur, waar iedereen klaar kan inzien, dat met geene mouchards of verklikkers, maar wel met deftige be stuurders te doen heeft, tot groot voor deel van boer en burger. Samenspraak tusschen een' burgemeestereen' schepen, eenlandbouwer en een' herbergier. De vier hooger vermelde personen zitten in het gemeentehuis van O.... een pintje te drin ken en een cigaartje of pijpje te rooken. Burgemeester. Zeg eens baas Jan, gij zult toch niet koppig blij ven nietwaar, en Dins dag met ons medegaan naar Aalst, om voor onze vier katholieke kandidaten te stemmen Baas Jan. Burgemeester, vraag mij al wat ge wilt, als 't mogelijk is zal ik het voor u doen, maar..., neem het niet kwalijk, voor onze oude representanten Wambeke en Cnle stem ik niet meer ik houd van geen mannen die valsche beloften deden aan hunne kiezers en later met hunne beloften en met hunne kiezers lachten Schepene. Daarin hebt ge gelijk, baas Jan. Ik ben zoo katholiek als onze burgemees ter en misschien katholieker in religie als Van Wambeke, maar ik houd van geene mannen die de kiezers bedriegen. Burgemeester. Hoe Gij ook al schepene Schepene. Ja stellig ja Onthoud goed, burgemeester, dat er velen van mijn gedacht zijn. Boer Cis. Ja zeker 1 Wij zijn dat kome diespelen zoo beu als koude pap Burgemeester. Maar vrienden, wat is er u overgekomen Gij hebt zeker liberale gazet ten gelezen of bezoeken gehad van liberale hee ren Schepene. Het een en het ander En wat kwaad is daar in gelegen Mag men de waar heid niet leeren kennen, Overigens het was niet noodig ons verder intelichteu. Sedert 1884 heeft het ministerie niet opgehouden ons zand in de oogen te smijten, om ons te beletten van te zien. Baas Jan. Zoo is het schepene Maar onze contributie-billetjes hebben ons gedwon gen van te zien willen of niet Boer Cis. Ja, en onze zakken doen ge voelen, dat al die groote belovers ons fel ge fopt hebben BurgemeesterHoe dat Baas Jan. Dat weet gij zoo goed als wij, burgemeester, doch moet het zijn, ik zal het u wel weten te zeggeu. Luister als 't u blieft. Burgemeester. Welnu, ik luister Baas Jan. Zooveel te beter In 1884 werd het liberaal ministerie overrompeld dooi de katholieken onder het geschreeuw van Weg met de belastingen Het kiezerskorps wij en andere goedgeloovigen luisterden naar die prullen en lieten ons kullen Burgemeester. Bravo baas Jan, daar zijt gij al aan 't rijmen, (hij lacht.) Baas Jan. Wacht maar, burgemeester, ik zal nog al wat anders doen dan rijmen Ik zal uwe oogen opereeren en er een dik vlies van wegnemen, zoodat gij eindelijk klaar zult zien. (Allen lachen.) De belastingen welke mi nister Graux geheven had, moesten dus weg En wat gebeurde er De katholieken kwamen aan het bewind en.... behielden niet alleen die zelfde belastingen maar schiepen er nieuwe bij Zij hebben hunne kiezers derhalve schandelijk bedrogen Boer Cis. Ja, en zijn het ook de katholie- lieke volksvertegenwoordigers niet, die de Staatsrenten van 4 °/0 in 3 1/2 hebben omge- gekeerd, zoodat een rentenier die vroeger 4000 fr. inkomen had er nu nog 3500 fr. zal trekken, dank aan onze ministers Beemaert en Cni0. Schepene. En aan hunne aanbidders Van Wambeke en Ce Baas Jan. Nog erger is het gesteld met de eigenaars van huizen. Deze hebben gewoon lijk huizen staan, welke uitsluitelijk tot heiberg gebouwd werden en niet dan voor herberg kuu- nen dianen. Wat gebeurt er nu Komt er door 't een of ander toeval een van deze huizen ledig dan zal de eigenaar jaarlijks de huur van 60 tot 200 fr. moeten verminderen om er eenen nieuwen huurder in te krijgen als herbergier. Voor andere bedrijven kan het niet dienen of het verliest veel van zijne huurwaarde. Boer Cis. Weeral een schoon cadeautje, dat de katholieken met hunne schoone wet op de herbergen aan eigenaars en herbergiers heb ben gegeven. Schepene. Ja burgemeester, en hoe zit het met onze gemeentekas Onder het liberaal mi nisterie kregen wij 1300 fr. subsidie voor ons lager onderwijs en nu Onze gemeente telt 900 inwoners en wij trekken nu nog 900 fr. of 1 fr. per hoofd, dus 400 fr minder dan onder het li beraal ministerie. En hoe zit het met de uitga ven Wij hadden vóór 1884 eeilen gemeenten onderwijzer te betalen met 1400 fr. jaarwedde. Nu heeft men zijne jaarwedde tot 1200 fr. ge bracht maar wij betalen insgelijks eenen aan genomen onderwijzer aan 1000 fr. Zoodat on ze uitgaven nu zijn 2200 fr. en wij 400 fr. min inkomen hebben Som 800 fr,meer te be talen en 400 fr. min subsidie Boer Cis. Wat schoone wet I? En hoe heb ben wij, kiezers, ons toch laten foppen Schepene. Ja, vrienden, gaat aan al de ge meentebesturen van geheel ons arrondissement eens vragen wat de onderwijswet van 1884 heeft voortgebracht en zij zullen u antwoorden plek in den sakGemeenten welke vroeger 15 a 30 opcentiemen betaalden komen nu met 60 en 70, ja nog meer voor den dag Baas Jan. Wij zijn gefopt, zeg ik! Boer Cis. En schreeuwden onze gazetten, De Denderbode, Het Land van Aalst, De Werkmanenz. enz. niet alle dagen en op alle toonen Geen man, geen kanon, geen cent meer En wat heeft ons katholiek ministerie gedaan Wat hebben onze Woeste's en Van Wambeke1 s gestemd Die fameuze bestrijders der krijgslasten, brachten den diensttijd van acht op dertien jaren, ja zelf i voor de getrouw de lieden, voor de huisvaders. Schepene. 't Is schande, zoo met de kiezers den spot drij ve Boer Cis. Bijgevolg, en dank aan onze ministers en hunne slaven, zal het volkskind, gedurende vijfjaren meer dan vroeger, dienst plichtig zijn, zelfs wanneer hij vrouw en kinderen te onderhouden heeft Baas Jan. O die uitbuiters en bedriegers van 't volk Boer Cis. Door dit stelsel wordt het leger van 100,000 op 130,000 man gebracht. Geen man meer Neen maar wel 30,000 mannen Schepene. Wat schelmerij Voor zulke mannen stem ik niet. Boer Cis. 't Is nog niet alzij riepen ook geen cent meer En ziet hier, vrienden, wat onze katholieke ministers en representanten hebben ged an Be gewone oorlogsbegrooting is niet aanzienlijk vergroot, maar het buiten gewoon oorlogsbudjetis merkelijk vermeerderd. Ziethier eenigw buitengewone credieten door onze veelbelovers gestemd 1° Den 27 Juni 1887 stemt de Kamer acht mïllioen voor de versterkingen der Maas. 2° Den 28 Mei 1888, vijftien millioen vijf honderd duizend franken. 3° Den 19 Augusti 1889 veertien millioen vier honderd vijftig duizend franken. 4° En nu vraagt het ministerie een nieuw buitengewoon krediet van veertien millioen en laat reeds voorzien dat eerlang nog nieuwe cre dieten zullen gevraagd worden. Neemt nu wel in acht, dat al die milloenen dienen voor de versterkingen langs de Maas, en dat de regeering gedurende de vier laatste jaren nog twaalf uiillioen acht honderd duizend franks te Antwerpen heeft uitgegeven. Dus geen cent meer Neen maar ZESTIG MILLOEN In afwachting van de andere millioenen die we mogen gereed maken Baas Jan. Geen man meer, neen maar 30,000 Geen cent meer, neen maar zestig millioen in vier jaien tijds Komaan, het wordt tijd, dat wij andere man nen naar de Kamers zeuden. Ik stem hoort ge't burgemeester voor de heeren De Windt, De Mont, Cumont en Rens. Schepene en boer Cis. En wij ook Leren de liberale kandidaten. De katholieke volksver tegenwoordigers hebben ons klodden en vodden wijs gemaakt en hunne beloften verbroken. Welaan, wij zullen eens beproeven of de libe rale heerenwelke men ons aanbeveelt niet beter en treffelijker zullen handelen. Burgemeester. Vrienden, denkt toch op den gods üenst Baas Jan. Oudewijven praat! De gods dienst neef t niets te zien in zaken van soldaterij, onderwijs, belastingen, enz., enz. Dat zijn deuntjes, welke afgezaagd zijn Schepene. Zoo is het, baas Jan De liberalen zijn sedert 1830 reeds verscheidene jaren aan het bewind geweest en onze pastoors waren toen zoo vet als nu, hunne wijnkelders zoo goed voorzien als nu, hunne pastorijen en kerken zoowel onderhouden als nu, enz., enz. Laat ons met dien dauwen zeever niet bezig zijn, maar zorgen wij voor onze eigene belan gen en voor die van geheel het land, en dat zullen wij doen met te stemmen voor de heeren: Cumont Felix, De Mont Ferdinand, De Windt Joseph, Rens Jnles. De belasting op het vleesch brengt eenen opslag van 40 CENTIEMEN PER KILO YLEESCII mede. Zoodat een huisgezin dat eén kilo vleesch daags gebruikt, op 't einde van 'tjaar eene nieuwe belasting aan den Staat heett betaald van 365 maal 40 centiemen of 146 FRANKS. Dat maakt voor een millioen huisgezinnen van zes menschen of voor de bevolking van België EEN MILLIARD VIER HONDERD ZESIIG MILLIOEN FRANKS per jaar 11 Kiezers! Dat is afschuwelijk 1 Dat staat op uwe contributiebilletjes niet, maar voegt het erbij, dan zult ge weteu hoe het klerikaal ministerie der uithongeraars u uitstroopt 1 Is dit al Neen, men dreigt ons met 3 fr. inkomrechten per hectoliter graan. Welnu, België moet zich jaarlijks vijf millioen hectoliters vreemd graan aanschaffen. Dit zou eene nieuwe belasting zijn van vijf tien millioen FEANKS, gehaald uit den zak van werkman, boer en burger, want vergeet het niet, de belasting op het graan zou voor gevolg hebben, den opslag van hot brood, van het meel en zooals ameldonk, biscuiten, bier, jenever, enz. En zou de boer, daar een enkele centiem profijt uit trekken In geenen deel* a <v V - De liberale kiezers maken met den stempel het wit punt zwart van 't vierkant dat links boven aan den naam der liberale kandidaten geplaatst staat en men heeft geldig en goed gestemd. Rond het zwart vierkant dat boven aan den naam der liberale kandidaten geplaatst is, ligt een blauw bandje. De namen der liberale kandidaten zijn in 't blauw gedrukt. Men lette dus wel op. Wij verwittigen de heeren kiezers dat de heroproeping (réappel) onmiddelijk zal beginnen na de eerste naam- afroeping.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1890 | | pagina 1