AUXSÖURQS Vcrselullig Nieuws. millioen voor de ijzerenwegen, cijfer dat gemakelijk een half dozijn millioen- tjes hovende wezenlijkheid zou kunnen zijn. De toestand voor toekomend jaar biedt zich bijgevolg zoo schitterend niet aau als de pastoorsbladen het hunnen lezers doen slikken, want wij gelooven toch niet dat de leden der nndden-sektie deze aanmerkigen zouden doen om M. Beernaert, wier vrienden zij zijn, last aan te doen, te meer daar de grrroo- te man zelf in de Kamer vrijdag over verklaarde, dat dit jaar er geen enkele ontlasting mogelijk zal zijn uit oorzaak cler duurte van de steenkolen. En al zijne schoone beloften dan Dat ware beter. Minister Peereboom verkrijgt boni's, die d'oogen zouden uitsteken, werden zij niet ge maakt met bedienden af te schaffen, de kleine ambtenaars zonder loonsverhooging te laten, aan vernieuwing of herstelling van het mate rieel den weerlicht te geven. Hij zou gemakkelijk wel wat meer genegen heid mogen toonen voor den stoffelijken toe stand zijner werklieden, dan maar altijd aan hunne ziele-zaligheid te werken. Ook voor de gepensionneerden, voor de we duwen en weezen van gevallen slachtoffers, zou er wat meer mogen gedaan worden. De pensioenkas, in 1845 ingesteld, bezit thans een kapitaal van 17,535,212 fr. 17 centiemen en geeft eenen jaarlijkschen interest van 555,431 fr. In 1889 heeft de kas 1,949,746 fr. 81 aan stortingen en interesten ontvangen en slechts 1.353,081 fr. 41 uitbetaald, dus eene zuivere winst van 596,665 fr. 40 gedaan, en sedert hare stichting is deze jaarlijksche winst nooit minder dan 200,000 fr. geweest. Geen de minste misrekening is bijgevolg langs dien kant te vreezen, en ons dunkt dat, aangezien den bloeienden toestand der kas en de aanhoudende vermeerdering der overschot ten, het tijd wordt de pensioenen te verhoogen ol de stortingen te verminderen. Waarom al die millioenen daar zonder iemands profijt laten opeen hoopen wanneer er zooveel ongelukkigen niet genoeg hebben om te leven van een onnoozel pensioentje of een belachelijk dagloon Arm België. Vroeger hebben wij gemeld hoe een der grootste opvoedkundigen van onzen tijd, AI. de Bréal, tot schande van ons Vaderland, verklaarde dat België de eenigste Staat van Europa is waar het gouvernement zijn eigen onderwijs on- n dermijnt en afbreekt. In de Pruissische Kamer houdt men zich thans met de bespreking eener nieuwe schoolwet bezig. Daar ook, gelijk elders, komen de fanatieke ultra- montanen in verzet tegen de rechten waarop de Staat voor zijn onderwijs aanspraak maakt. Daar ook eischt de papenkliek met Winthorst aan het hoofd, dat het kind eerst voor de kerkelijke gemeenschap in plaats van voor de burgerlijke maat schappij opgevoed worde en dat de school onder de heerschappij der Kerk zou staan. Maar de Alinister van onderwijs wil van die aanspraak niet hooren. Er zijn katholieke onderwijzers, zelfs katholieke gekozenen, zegt hij, die tegen ;deze eischen protesteeren, Het voorbeeld der kerkelijke school in andere landen kan voor ons ook nfet zeer aanlokkend zijn. Ik kan zelfs «zeggen, dat hoe meer invloed de Kerk in andere Staten had, de scholen zoo- veel te slechter, en hoe grooter de in- vloed van den Staat was, de scholen zooveel te beter waren. Ik heb hiertoe slechts te wijzen op de BEDROEVEN- DE VOORBEELDEN DIE WIJ IN BELGIE ZIEN, en die wij vkoeger Welke vernedering voor ons land Overal waar de schoolzaken aangehaald worden, wijst men op het schandelijk gedrag van ons katholiek gouvernement, dat aldus voor de beschaafde wereld dezelfde rol vervult als vroeger de dronken slaaf die aan 't volk werd ver toond om het voor de dronkenschap eenen afkeer te doen krijgen. Waar is rijkdom Over 14 dagen wees de heer Van Wilder in zijne voordracht op de uit breiding welke de kloosters in ons land nemen. Het gevaar, dat er aan verbon den is, is wezenlijk grooter dan sommi ge personen het meenen. Niet dat wij de vrijheid van vereeni- ging voor zekere soort van personen, alhoewel ze gevaarlijk worden kan, willen helpen afschaffen we zouden slechts die opeenstapeling van goederen willen te keeï gaan, waarin een groot gevaar opgesloten ligt. Sommige lieden bulderen tegen samenwerkende genoot schappen van werklieden, wijzen op de noodlottige gevolgen welke de bijeen- brenging van ontzaglijke kapitalen moet na zich slepen, maar denken er niet aan dat die kloosters andere coöperatieven zijn, die benevens stoffelijke ook nog zedelijke macht, en eenen ongelooflij ken invloed op do bijgeloovige massa hebben Wij hoeven hier de ontwikkeling van een nieuw klooster niet te schilderen het ware overbodig, wTant ieder onzer lezers kent ze ontsluieren wij slechts een paar middelen, die zij weten te ge bruiken om zich te verrijken Op geregelde tijden heeft in elk dorp, en hoe meer vrijzinnigen er wonen, hoe meer zulks het geval is, eene missie plaats, waar vreemde paters aan de ge- loovigen hunne plichten komen voor oogen houden. Dit oefent immers meer invloed uit op den geest dan indien dezelfde woorden uit den mond huns herders kwamen. Denkt ge, lezer, dat die paters dit zoo uit liefde Gods doen of wel om de cen ten, die gij en elk van ons te dokken hebben Woont ergens eene rijke kwezel in stervensgevaar dan is de priester geen dag zonder haar te bezoeken. Is het om haar zielezaligheid of om hare kluiten Luide durven wij verkonden dat geene familie bestaat, die nog nooit het slacht offer geweest is van eene erfdeelontfut- sëling ten voordeele van eenen ol ande ren kloosterling of priester. Dikwijls reeds is het gerecht moeten tusschenkomen om de bestolene fami- liën terug in 't bezit van het ontroofde te stellen, doch ontelbaar zijn de geval len waar de erfgenamen hunne rechten niet durven of kunnen verdedigen. Zullen wij dan spreken van die ontel bare winkels en magazijnen, die, door middel van tusschengeplaatste personen, in handen van kloosterorden zijn En wat sedert eenige jaren omgaat betrekkelijk de ontwikkeling der doode hanu met goedkeuring onzer meesters, is ongelooflijk. Elk jaar worden eene lieele massa nonnen een zoogezegd di ploma in de hand gestoken, waardoor zij in regel zijn met de wet en de-sub- sidiën van Staat, piovincie en gemeente als lagere onderwijzeressen binnenpal men. Gijsegem behoort tusschen die aan- genomene normaalscholen, waar men diebekwame opleidsters der toekomende vrouwen vormt. Verbazend zijn de schatten, die de geestelijkheid reeds bezit en .dan ken nen wij nog alleen de onroerende goe deren. Aioesten wij de roerende waarde kennen der doode hand, dan zouden wij ons voorzeker mogen afvragen waar de maatschappij heen gaat en of er nog redding mogelijk is Gij, lezer, die klaagt over tien benar den toestand waarin alles verkeert, vraagt u aft Er zijn schatten, er is goed, waar En uw antwoord is onvermijde lijk daar in die kloosters. Met moed vooruit. In algemeene vergadering der liberale Ver- eenigiug van ons arrondissement, waarop tal rijke leden tegenwoordig waren, heeft men met eenparigheid van stemmen besloten het algemeen stemrecht, de vertegenwoordiging der minderheden, het wereldlijk, verplichtend eLkosteloos onderwijs en depersoonli|ke dienst plicht n in het programma op te nemen. Wij ju'chen van gauscher harte dit besluit toe, het welk zoo zeer met de beginselen der liberale partij en met de eischen van den tijd en van den vooruitgang overeenkomt. Eene wet mag geene doode letter wezen en daar de Constitu tie zegt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet en alle macht uit het volk komt, moeten alle waardige belgische burgers ook gelijke plich ten met gelijke rechten bezitten. Dat is eerlijk, dat is rechtvaardig. Voor en met volk, dat de beste krachten der natie uitmaakt, zal daarom Dendergalm moe dig vooruitgaan ter verovering van al wat aan dit volk in rechte toekomt. Op het kongres der Vooruitstrevende partij is men tot hetzelfde besluit gekomen en heeft men tot alle liberale krachten, die vooruit wil len, eenen wakkeren oproep gedaan. Die op roep zal niet te vergeefs zijn, wij koesteren er de innige overtuiging van, en wij gelooven dat onze liberale leiders al de belangrijkheid zul len begrijpen, die dezen nieuwen politieken toestand hen oplegt. Met moed vooruit! Zonder aarzelen of zwak heid de hand aan 't werk geslagen. Onze zaak- is rechtvaardig en zoo wij willen de toekomst aan ons 1 mogelijke gelegenheid geheel het land schijnt te smeeken om het leger derwij ze in te richten dat het in het nood lottig uur als redder zou kunnen optre den n daarvoor stoppen zijknechten van Rome, de ooren. Zoo wil het hun leider, de galachtige Woeste, die het maar niet kan vergeten en nog minder kan vergeven, dat de Koning hem eens, in het belang der rust van het land, als minister wandelen zond, en hij wil daarover zijne wraak ten volle bot vieren, al moest gansch Bel ie ten gronde gaan. Alaar als de noodlottige dag onge lukkig zal aanbreken, zullen de kleri- kalen de eersten zijn om te jammeren en te klagen, om den Koning, dien zij niet aanhooren willen of mogen, toe te roe pen Vorst, red ons Aloge die dag nooit aanbreken In alle geval is het verzwijgen der woorden des Konings een bewijs, dat de klerikalen zelf voelen dat ze mis doen, of wel dat zjj den Koning zelf niet meer tellen. Mengelmoes. Verleden Zondag hebben de drukkorsgasten van Aalst een kruis geplant op het graf van een hunner afgestorven gezellen. De overle lene maakte deel van den ka'kolieken bekwaam- lieidskiezersbond onzer stad. De letterzetters hadden aan dezen bond gevraagd van aan de plechtigheid deel te nemen, maar wilt ge weten wat het antwoord was Dat men de bijeenroe ping per gedrukt briefje of p r knaap zou gedaan hebben, als de drukkersgezellen de onkosten wilden betalen. Daarmeê bleven de katholieke bekwaam heidskiezers thuis bij dien blijk vaD achting aan een afgestorven lid. De redevoering des Konings. De klerikale bladen zwijgen van de redevoering door den Koning in de mi litaire school te Brussel uitgesproken en waarin hij, eens te meer, zijne stem laat hooren ten voordeele van den per soonlijken dienst. Hunnen lezers willen zij niet laten weten, dat Z. M. gewezen heeft op «het noodlottig uur waarop het bestaan van het land, van zijne instellingen en zijne vrijheden kan bedreigd worden en het leger als redder van dit alles zou moe ten opdagen. Ons land, onze vrijheden en onze in stellingen, bah wat bekreunen de kle rikalen zich daarom Is Belgie hun vaderland Is Leopold II hun Koning Neen, hun vaderland en hun vorst is te Rome. Belgie, met al zijne vrijheden en in stellingen en met zijnen Koning, mogen naar de hel varen, als Rome maar bo ven blijft De stem van Leopold II, die bij elke Kristelijke liefdadigheid. De winter is hard en langdurig, zoo dat vele huisgezinnen gebrek lijden. Tot hiertoe hadden wij de overtuiging in ons gedragen dat de liefdadigheid hier te Aalst geen onderscheid tusschen ue aime menschen maakte. Wel hadden wij bij vroegere winters soms Machten over de onrechtvaardige verdeeling der aalmoesen gehoord, wel hadden wij ook vernomen dat bij het aankoopen van deksel, kleeding, brandstoffen ol eet aren de eenen met veel of alles, de anderen met weinig of niets bevoordeeligd werden, maar wij dachten alsdan dat die geruchten zoo niet ongegrond, dan toch ten minste overdreven waren, 't Is maar dat wij niet konden aannemen dat er zelfs onder de armen lieve kinders werden uit verkoren en dat miidadige personen de giften van liberalen en katholieken, op onrechtvaar dige wijze zouden durven verdeelen. Welnu, het schijnt dat wij ons bedrogen hebben en dat ongelukkiglijk dit schandelijk spel bestaat. Klachten hierover zijn ons van alle kanten toegekomen, klachten elke zoo gegrond zijn dat zij den laatsten twijfel weg nemen moeten. Zoo hebben wij vernomen dat zekere dame in de woonst van een voornaam geestelijke geroepen is geweest om deel van een liefdadig Komiteit te maken, eu dat op hare vraag of al de armen zonder onderscheid van opinie zouden geholpen worden er haar kortweg geantwoord werd dat die familien alleen Dat is ulaar eu waar, ja zoo waar, dat de dame oogenblikkelijk gezegd heeft In dit geval, alhoewel katholiek, trek ik mij terug. Waarop de geestelijke haar verzocht heeft van willen geheim te houden, wat zij daar kwam te vernemen. Wij brengen hulde aan de oprechtheid dezer vrouw, welke het in haar verontwaardigd gemoed niet kunnen verkroppen heeft, dat zulk schandwerk voor altijd onbekend zou blijven. Wij vragen het nu eens aan alle treffelijke lieden of zulke lage handelwijze niet wraak voorden hemel roept Met welke beginselen zijn die lieden dan toch opgevoed, om zooveel hatelijk fanatismus in hun hart te koesteren Waar blijft de schoone leer van Christus dan waarvan zij zich de discipelen noemen Waar blijft dan het verheven voorschrift dat alle menschen broeders zijn Zijn ze dan verge ten dat de groote Menschenvriend gezegd heeft dat de rechterhand niet mag weten wat de linker uitdeelt De maatschappij heeft reeds maar al te groot verschil tusschen de verschillende standen daargesteld, de klove tusschen de rijken en de armen is reeds maar al te diep, zonder dat zijdie op den titel van kristenen bogen, nog de behoeftigen en nood lijdenden in bevoorwchten en onbevoorrechten verdeelen moeten. Waar gaat ^men met zulke gedachten naai toe Wel volgens dit onmen- scheiijk stelsel zou het toegelaten zijn al de armen van gebrek te laten omkomen, welke tot eene andere geloofsbelijdenis be iooren als ook de roomschen, welke het niet noodig vin den van den Sussenkring of van den Tap deel te maken. Kan men de onverdraagzaamheid wel verder drijven Wat staat er ons te doen {in tegenwoordig heid van dezen toestand Mogen wij langer onze giften schenken aan hen die er zulk schandelijk misbruik van maken Men zal het nogthaus aan de liberale familiën nooit kun nen verwijten dat zij inde kwestie van liefda digheidzijn ten achtergebleven, want waar er te geven was stonden zij immer de eerste. Wij mogen er gerust bijvoegen dat libera'e damen, bij aankoopen of uitdeeling van onder stand, altijd tegoed zijn geweest tegenover de handelwijze van zekere klerikale damen, die veel meer als politieke dan als liefdadige perso nen handelden. Zoo verzekert men ons dat met de bijeen verzamelde gelden van liberalen en katholie ken er voor dezen winter nog NIETS bij de liberale winkeliers is aangekocht geworden Was het vroeger jaren met de kleeding der arme eerste kommuniekanten hetzelfde niet Wij gelooven ook dat, om dezelfde reden, het werk van de soep is gevallen. Daarom twijfelen wij niet dat, in deze om standigheid, onze liberale familiën ten volle zullen weten, wat hun te doen staat. Geene toegevingen, geene zwakheid dat zij geven, in overvloed geven zoo als aliijd, maar vermits er armen uit dweepzucht verstooteu worden, dat zij ten minste aan deze ongeluk kigen denken. En dan vooral geene giften meer aan hen die ze tot een politiek doel bezigen. Toen wij over 14 dagen in ons blad een arti kel van Het Land van Aalst aanhaalden, dat over het werkvolk onzer stad handelde, zegden wij Moest Dender galm zoo iets schrijven dan zou men moord en brand schreeuwen. Weet ge wat Pier daaruit besluit Da,t wij bekennen niet vrij te zijn van te schrijven wat ons belieftdat de zwarte kamer daar is Wat zegt ge daar nu van? Wees gerust, kameraadje, over onze vrijheid. Onder nie- mands pantoffel liggen wij, en op tijd en stond zullen wi| u dat maar al te wel doen gevoelen. Om te beginnen Als ge zulke voorstander van den werkman zijt, vraagt dan, gelijk wij, het algemeen stemrecht Wij kennen eene klerikale juffer, welke op de lfooge Vesten aan eene arme familie, die veel gebrek leed, allen onderstand geweigerd heeft buiten een broodje van 40 centiemen omdat de kinders naar de katholieke school niet gingen en de vader onder de Sussen niet was. Diezelfde brave ziel heeft insgelijks twee behoeftige ouderlingen ongeholpen gelaten omdat die beide sukkelaars niet genoeg naar de kerk loopeu en tot geene Congregatie be lmoren. 't Ziet er me lief uit. Wanneer verleden zondag de brand in het fabriek Jelie uitbarstte, was ons pompierakorps dapper ter plaats om het vernielend element te bestrijden; doch, het verwonderde ons dat de stormklok maar een uur nadien geklept werd. Volgens geruchten in omloop durfde zekere agent niet kleppen omdat hij geene vlam ont waarde. De schade werd op 10.000 fr. geschat. Gelukkiglijk dat er door dit ongeval geene werklieden zonder werk vallen. Dr. De Paepe, een der socialistische opper hoofden van or,s land, is, eenige dagen geledeD, na eene langdurige ziekte te Cannes overleden. Zijne stoffelijke overblijfsels zijn, donderdag laatst, onder eenen grooten toeloop van volk ter aarde besteld geweest. De gemeenteraad van Parijs heeft in zijne zitting van woensdag 11. het voorstel van M. Longuet aangenomen, door hetwelk de stad Parijs de onderhoudings-en opvoedingskosten van den zoon van Dr. De Paepe zal betalen, uit dankbaarheid wegens de diensten door Dr. De Paepe aan de sociale kwestie bewezen. STERFGEVAL. De familie Cumont, zoo hooggeacht in onze stad, komt in diepen rouw gedom peld te worden, door het vroegtijdig en onverwacht afsterven van Mevrouw Karei Cumont geboren Marie Faider. Zwaar is de slag voor echtgenoot en kinderen, want als vrouw en mouler was zij een toonbeeld van alle huiselijke deugden groot is insgelijks het verlies voor nabe staanden en kennissen, want openbaitig van karakter, gemakkelijk van omgang, gemeenzaam en gedienstig voor allen, vol goeden zin en wijzen raad, rijk aan edelmoedige gevoelens, wist zij de harten te winnen van allen die haar kenden of naderden, Doch voor wie dit afsterven eene ware, ja onherstelbare ramp mag genoemd woi- den, is voor die talrijke armen, behoef tigen en zieken, die nooit te vergeefs hulp of onderstand bij haar hebben afge smeekt. Wat al ongelukkigen heeft zij niet geholpen, hoeveel honger niet ge stild. Het was niet alleen aan hare woning dat de aalmoesen met kwistige hand wer den uitgedeeld, maar ook in de ellendige hutten der armen, en bij de verlatene sponde der zieken zag men haar persoon lijk hulp en troost brengen. Geen openbaar goed werk werd er verricht of zij had er een merkelijk aan deel in geen liefdadig feest weid er gegeven of zij bracht ïijkelijk haren pen ning bij. Van haar mag men zeggen dat zij al weldoende door de wereld gewandeld heeft en geene vijanden had. Ook deelt de gansche stad in den rouw der familie Cumont. Moge deze algemeene deelneming eene verzachting wezen voor de diepe smart van hen, die de dierbare :estorvene zoo bitter beweenen. 1 Landbouw. De salpeterzure zouten en de amoniak in den grond. De stikstof vervat in de organieke zelfstan digheden, welke in den gr.md worden inge doken onder de gedaante van meststoffen af vallen van plantenwezen, keert steeds terug onder den staat van salpeterzout, onder welken hij als voedstot voor de planten dient. De salpeterzuurgibtstof is het voornaamste der talrijke wezens die den grond bewonen. Du tuinaardige stik-tof voortkomende van da plantaardige overschotten keert van lieverlede in opslorpbaie en vereenzelvende voortbreng sels om. Ook, ofschoon er menigvuldige duizenden kilogr. per hectaar pan we ig zijn, is het noodig nog stikstofrij ke vetten aau den grond hoe te dienen om goede oogsten te bekomen. De stikstof dezer vetten wanneer deze bestaan in stalmest, drekpoi-der, bloed, ranp-of dolt rkoeken, enz., gedraagt zich an ders dan de tuinaardige stikstof, daar rij snel ler in salpeterstoffen overgaat. Er bestaat nogtaus, in |den grond, eenen tussckep liggendea staat van organieke en salpeterachtige gedaante want de salpeterve vorming veropenbaart zich niet in eenmaa Bij bet nitrificatie wezen, vindt men in al gronden een werkend wezen welk den ammoni voortbrengt en de omkeering der orgauie vetstoffen in ammoniakale voortbrengsels weeg brengt. De stikstof der organieke zelfstandighed keert zich in ammoniac om in de gronden w scheikundige samenstelling, stevigheid de trificatie beletten, of <n de gronden die staat zijn van de nitrificatie voort te brengt in welke de salpeterzuurgiststof gedood geworden. Zelfs dan wanneer de salpeterzn gisting zeer sterk is, wordt er ammoniac voou gebracht. Want er bestaat in den grond bene vens de salpeterzuurgiststof eene ammoniacale giststofdeze vervult de rol van eene voorbe reidende werking, nuttig maar niet onontbeer lijk, die voor uitwerksel heeft de omkeering van de stikstof der organieke meststoffen in salpeterzuurzouten te verhaasten. Wanneer de salpeterzuurgiststof aanwezig is, zoo als het ge val bestaat in de bewerkte gronden, verzuurt ze namate zij zich vormen, den ammoniak, wiens opstapeling slechts plaats heeft in de gronden waar de nitrificatie belemmerd is. Er zou dan, in deze twee verschijnsels, iets bestaan, dat niet slecht zou kunnen vergeleken worden, met wat men in de geneeskunst onder den naam van snelgaande en van slijpende staat noemt. Gebruik der ijzer of staalaken. Het beste tijdstip om de ijzerslakken der dephosphoratie toetepassen is zonder tegenzeg den herfst, onder den invloed van de vochtig heid des winters, onder de werking van de koude, alsook door de tusschenkomst van het koolzuur en der zurigheid van de mestaarde, ondergaan de slakkeu zulkdanige wijzigingen dat de voedzam» grondstoffen spoedig door de plauten kunnen opgeslorpt worden. De bewer kingen welke de gronden in den herfst onder ga in zijn niet tegenstrijdig aan de toepassing der slakken integendeel. Indien deze bewer kingen nog niet plaats hebben gehad, men strooit't slakpoeder uiten men mengt het in den grond met de beploeging. Het ingraven van de vetstof moet niet afschrikken want deze doen wijze is zelfs zeer aan te bevelen. Inderdaad, het phosphorzuur der slakken, niet onmiddelijk te sterk oplosbaar, is door den grond ingeslokt en vastgehouden het is dan eeuiglijk met de vetstof aan eene zekere diepte te dekken, dat het phosphorzuur zich zal bevinden in de beste voorwaarden en diepte, waar de wortels der planten hun voedsel zoeken. Indien intege n- deel de herftbewerkiugen voltrokken zijn strooit men het slokpoeder op den bewerkten grond. De vetstof blijft gedurende den winter liggen op de omgekeerde sneden der ploeg. De koude werkt dan met zooveel te meer kracht op de stikstof om de zelve tot oplossing te brengen en hare verdere opslorping te be gunstigen. {Wordt voortgezet.) Winter-indrukken. Der vogelen bed. Het hondenhok. Christmas Victorien Tan de Weghe. Tooneelnieuws. Dezen avond om 6 ure voert Taal en Vrij heid in Stadsschouwburg op het schoone drama De Lichttoren en het blijspel Een Boe renmeisje n. Wij hopen dit de tooneelliefhebbers de ge legenheid niet zullen laten voorbijgaan van deze vertoouing bij te wonen, welke buitengewoon prachtig belooft te zijn. Une personne guérie de 23 aunées de surdité et de bruits d' oreilles par un remède simple eu en-.erra gratis la description en frangais a qui- couque on fera la demande a Nicholson, 21 Bedford Square Londres, W. C. Hartzeer Havre (Henegouw), 26 fe bruari 1880. Sedert twee jaren leed ik aan gebrek aan eetlu t, slechte spijsvertering, hart zeer sedert ik de Zwitsersche Pillen gebruik hebben al deze kwalen opgehouden onder den gelukkigen invloed uwer goddelijke Zwitsersche Pillen. II: ben er zeer voldaan over en kau ze niet genoeg aanbevelen. (Handteeken gewettigd.) Toussaint Fkrlinand. IN DEN KEEKELIJKEE STAAT GEHAD HEBBEN. 7> ONDERSTAND ZOUDEN GENIETEN WAARVAN DE VADER OF KINDERS VAN DE SüSSEN, DE CONGREGATIE OF DEN KATHOLIEKEN WERK- MANSKRING DEEL MAKEN, n i. Een lange herfst, met brume zonnedagen, WaB snel voorbij als eene Bchim gevlogen Thans gaat de winter weer zijn droeve parten wagt Reeds over 't veld, de watersneeuwenvlokken, Gezweept door winden, komen 't raamken likken, Waarachter de gordijn wordt dicht getrokken. In 't dor geblaart der hazelaren sluipen De musschenzwermen die zoo klagend piepen, Wen langs hun veêren sneeuwkristallen druipen. Zoo gaan ze slapen hopend op een morgen Die weder warmen zonnezoen zal vergen Maar lange bleef de heldre zon verborgen. II. Slechts open en weer toe gaan nu de dagen Geen vogelliekens klinken langs de wegen, Maar raven krassen over veld en hagen. Een tijd van nood daalt over Vlaandrens streken Van vuur en licht wordt overal gesproken, Wen werk en brood in meenge stulp ontbreken. Een drom van arbeidlooze sukkels trekken Voorbij het slot, dat prachtig opgetrokken, De kou trotseert ginds achter de ïjzren hekken. Wie zal het hart dier droeven thans doorgronden, Die naar dat lustverblijf de blikken wenden, Benijdend wis er 't warme hok voor honden. III. Kerstavond. Morgen wordt het wicht geboren, Dat over de aarde en voor de menschenscharen Het woord der waarheid zoude laten hooren. Dat woord was NaaBtenmin en nimmer ander V iel uit des leeraars mond, en droevig wonder Men vond zijn les te socialist, te schrander. Apostlen zocht hij 't waren arme lieden, Die 't vredewoord de wereld door verspreidden Een ideaal den volkren dorsten bieden. Moest thans de Heiland over de aarde reizen, Om na te kijken waar de apostels huizen Zij voeren 't woord van uit hun prachtpaleizen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1890 | | pagina 2