Leiders en lijders.
De geestelijken zouden zich willen
voorstellen als helden van zelfverloo
chening e.i zelfopoffering.
Moest men ze gelooveu, zij zouden
werken gelijk slaven, nooit rust hebben,
en voor al hun werken, zwoegen en
zweeten, met moeite een stukje rlroog
brood verdienen zoo leeren de ketters,
maar zij dolen.
De geestelijken zijn leidersdat is
bestuurders, bazen, maar zij zijn geen
lijdersdat is menschen, die zwoegen
om hun korstje brood, die te kort heb
ben of in miserie leven. Leiden, het
hooge woord voeren, den grooten Jan
uithangen, zich voor halve goden uitge
ven, en daarvoor nog op den hoop toe,
breed betaald worden, oh ja, dat doen
de leiders geerne.
Lijdende daad bij het woord voegen,
zelf derven om anderen te helpen, met
hun gemakkelijk gewonnen geld den
gewonen lijder helpen zoo niet, dat
laten de leiders voor anderen. De geeste
lijken leiden, maar lijden niet-
Z-ker hebben die discipelen Christi
als lei Iers veel gewerkt en eeuwen op
eeuwen gewrocht om die lijders te leiden
hun meesters te blij ven en hun den he
mel te wijzen, maar op voorwaarde
van ia hun zakken te mogen zitten.
Door dit werk hebben zeker de leiders
niets geleden, maar wel millioenen lie
den, met vrouwen en kinders zijn daar
door deerniswaardige lijders geworden.
Het noodige zelf hebben zij dikwijls
moeten ontberen, en eventwel, wat de
den wel de leiders intusschentijd Ston
den zij van hun vetbetaalde trakte
ment iets af aan de lijders, of gaven zij
persoonlijk iets, dat de moeite weerd
was
Zij bezaten nogtans rijk gevulde geld-
koffers, wijnen, kleeding, brandstoffen,
deksel en levensmiddelen in overvloed
Zij hadden te veel van alles maai
de geestelijke leiders de hongerlijders ter
hulp komen.
Ge zijt er wel meê
Hce meer er geleden wordt, hoe beter
voor de leiders, 't Is in woelige tijden,
wanneer gebrek en honger door de
straten woeden, en d'ellende ten hoogste
stijgt, dat die gèkruinde leiders het
meest te doen hebben. Zij weten opper-
b st hunne pillen te vergulden, hunnen
winkel te doen draaien Als de nood
dringend is bij gebrek aan werk, dan
werken zij dubbelen schuren een rijken
oogst.
Kortom, hoe slechtere tijden voor de
lijdershoe schooner weer voor de lei
ders.
Gelukkiglijk begint die waarheid in
gang te vinden tot bij de beste katholie
ken toe, want in klerikale klingen ho rt
men het zoo dikwijls vertellen Het
geloof gaat naar de maan, gaat het naar
de maan
Denderbode vrij nagevolgd.)
Lichtman s.
De kloosters.
Volgens de H. Congregatie onder pauselijke
goedkeuring moet eike Amerikaansoke bisschop
eijn testament in dubbel maken, en eenen an
deren Monseigneur van vvien bij zeker is als
erfgen lam aanstellen.
De erflater zal niet verzuimen, dien bisschop
te verwittigen, als erfgenaam door hem aange
steld, eu dat per brief, die, na gelezen te zijn,
aanstonds moet verbrand worden.
De heilige congregatie gaat dan volgender-
wijze voort
De aartsbisschoppen en de bisschoppen, zul
len onmiddelijk ua het ontvangen van bet te
genwoordig besluit, aan de gemeenzaamheden
sci.rijven, die zich in hunne bisdommen bevin
den, eu bun bevelen, onder het gezag der heili
ge coi. regaiie, zoo spoedig mogelijk den
bissc'iop e doéu kennen
1. Wrlke goederen zij bezitten eu onder
welke voorwaarden
2. Indien de burgelijke weHen toestaan te
bezitten en hunne goederen al of gedeeltelijk
hunne opvolgers na te laten
3. Of die goederen al of gedeeltelijk door den
overste, of door een lid, of door verscheidene
leduub ::e'an worden.
4. Of si) een zeker middel gevonden hellen
om hunne goederen aan hunne opvolgers over te
maken
5. Of er geen beter middel bestaat dan een
testament.
Wanneer de bisschop 't antwoord zal ontvan
gen hebben, zal hij gemakkelijk zien wat er te
doen staat. Indien er kloosters zijn, die door de
wet het recht genieten hunne goederen aan
hunneopvolgers over te laten, is heteigendoms-
recht verzekerd, maar indien de wet dit recht
ontkent
Wel, dan doet men in Amerika juist als in
Belgie Laat nog eens de heilige congre
gatie spreken Men heeft een middel gevonden
om goederen te bezitten met eene maatschap
pelijke overeenkomst te sluiten Drie of vier
leden der maatschappij zijn gemeene grondbe
zitters, zoodat al de 'eden er gedurende hun
leven van genieten. Niemand van hen mag'over
zijn recht beschikken, noch tusschen levenden,
noch bij testamentindien een lid sterft blijven
zijne goederen aan de "verlevenden. Waar zul
ke maatschappijn bestaan, heeft de bisschop
maar *e zorgen dat het afgestorven li I spoe ig
door een ander lid der gemeenzaamheid ver
vangen worde.
Eindelijk, indien er geen ander middel be
staat dan een testament om de geestelijke goe
deren over te laten, zal de bisschopalle oversten
bedelen, die goederen bezitten, onmiddelijk in
de vormen der wet, en in dubbel een testament
te maken,waarvan een afschrift in de gedenk
schriften aan het klooster, en een ander in die
van den bisschop zal worden geplaatst.
Van de gansche zaak is onze heilige vader
Gregorius XVI verslag gegeven door den schrij
ver der congregatie zijne heiligheid heeft het
besluit in al zijne schikkingen bevestigd, en be
volen dat het zou worden uitgevoerd
We zullen ons Zondag de moeite getroosten
over dit jezuietisch stuk breedvoeriger uit te
weiden.
Het Bokkenfeest.
Toekomenden zondag houden de over-
blij vende Aalstersche Bokken feest ter
gelegenheid van den 25e verjaardag
der verovering van ons gemeentehuis
door de klerikale partij
Zij hebben gelijk dezen gedenkdag
feestelijk te vieren.
Beteekent het voor hen niet het
begin van een kwaart eeuws gedurende
hetwelke zij met volle handen in de ge
meentekas hebben kunnen putten
Beteekent het niet een tijdperk van
bevoordeeliging voor al de vriendjes en
kozijntjes
Beteekent het niet de verpaapsching
en de verkloostering onzer lieve Den
derstad
Beteekent het niet het opkomen van
een bestuur, dat met de ongehoordste
partijdigheid heeft te werk gegaan
In al de Besturen is de konkelfoes zoo
diep ingedrongen dat we tijdens de
laatste gemeentekiezitig overtuigde ka
tholieken hebben hooren verklaren dat
dit onrechtveerdig, hatelijk en uitslui
tend regiem schancfe roept, en dat daar
aan een einde moet komen.
Want men vergete het niet, dit be
stuur drukt niet alleen loodzwaar op
de liberale schouders, het behandelt
zelfs een deel der gematigde katholie
ken als verstooteliugen.
De kliekzoo als een katholiek mani
fest in October 1890 luidde, troont in
Aalst als heer en meester. Zij bestuurt
alles, zij regelt alles, zij besluit alles
buiten haar gebeurt er niets.
Wie niet met die kliek is, wordt in den
ban geslagen en bij onze jongste ge-
meentekiezing hebben wij gezien waar
toe zij in staat is.
Wat zulk een regiem aan Aalst ge
kost heeft is onberekenbaar.
Duizenden nutteloos verkwist
Duizenden mild aankde vriendjes
geschonken.
Geen neering in de stad meer, bijge
volg geen verteer.
Het getal kloosterlingen zien aan
groeien, de geestelijke gestichten in
macht emrijkdom toenemen.
Alle leute en vermaak uit Aalst ge
bannen, de burgerij verdeeld, de las
ten verzwaard, millioenen geleend, de
armoede vergroot.
Toe,beiaard,klingelt een rouwmarsch
op dit bestaan van vijf-en-twintig jaren
en verkondigt den lande hoe diep Aalst
gevallen is
Gelukkig dat uit overmaat van ellende
de redding daagt.
Geene 25 jaren zullen wij meer te lij
den hebben van dien kozijntjeswiukel
met ziju hatelijk regiem
Eerder dar. men wel denkt zal een
demokratieker bestuur de stadszaken
met rechtveerdigheid,spaarzaamheid en
onpartijdigheid beredderen.
Dat de Bokkenpartij luide feesten
zij zingt haar doodslied.
Ter dier gelegenheid zal er in de
groote zaal van het landhuis eene prach
tige tentoonstelling geopend worden,
waarop in levenden lijve zullen te zien
zijn al de tuimelaars, overloopers, mui
lentrekkers, mouwvagers, platbroeken,
uitgekochten en verraders, die of tot de
klerikale partij zijn over geloopen of
afstand van alle politieke waardigheid
gedaan hebben.
Inkomprijs 50 centiemen, tot het
dekken der kieskosten ofte smul-en
zuippartij.
Een nagalm.
Wij hebben eens hartelijk gelachen, wanneer
we in het Land van Aalst het verslag gelezen
hebben der bespreking, in den gemeenteraad
gedaan, betrekkelijk het schandalig klucht
spel van het volksbal aan St. Josephskerk.
De heilige VauderHaegeD werd er pijnlijk
door getroffen M. Van Wambeke betreurt
het», M. Van Gysegem «verschoont zijnen
zoon trekt M. Pastoor uit 't spel en
steekt er den herbergier Pannemans tus
schen eindelijk, Schepene M. Borreman
speelt den zieke en legt zich te bed.
Roffelmeester Pannemans echter gaat aan
het Land van Aalst vertellen dat hij in dit
spel niet het minst betiokken is.
Wij vragen het nu eens aan alle rechtzinnige
Aalstenaars, wat wij het meest moeten bewon
deren Of wel de pijn van doktor Van der
Haeghen of wel de kluchtige verschooning van
al die Heeren
M. Borreman trekt zich nog het best uit den
slag immers, al slapende kan men toch niet
zondigen.
Ook vinden wij het voorstel van M. Claus
buitengewoon goed eerst beter uit d'oogen
zien (onmogelijk als men slaapt, niet waar)
om het slachtoffer (slecht voor geneesheeren)
niet te zijn van geldzuchtige kabalen
Ten wiens voordeele. als het u belieft
Daarop treedt de raad in geheime zitting.
Wij gelooven het, na zulk lastig werk
Jiericht.
Nu de Fransche bedevaarders het zoo vuil
laten liggen hebben te Rome, en de Paus vreest
Jat nieuwe pelgrims wel zouden kunnen builen
geborsteld worden, laat hij aan de geloovigen
weten, dat zij van hunne bedevaart mogen
afzien, maar dat ze toch niet mogen vergeten
van hunne giften en geschenken op te sturen.
Die arme man heeft het toch zoo noo-
dig en in de roomsche religie is de zaligheid
van 't zieltje de hoofdzaak niet, maar wel de
kwestie van 't geld.
Leggen dus, beminde kristenen.
Voor Taal en Vrijheid.
Verleden Zondag opende het Letter
en Tooneelkundig Gezelsciap Voor
Taal en Vrijheid 't tooneeljaar 1891-92
met eene puike vertooning.
De Slaapmuts van Pieter Geiregat en
De kleine Tooverheks door Van Peene,
stonden op 't programma en werden
meesterlijk opgevoerd.
Spelers en speelsters hebben veel
bijval geoogst.
Mejuffer M. Fauconnier vooral heeft
de rol van kleine tooverheks op mees
terlijke wijze vertolkt en werd door het
publiek warm toegejuicht.
Ook belooft de heer De Braeckeleer die
voor de eerste maal op de planken trad,
veel voor de toekomst; nog eenige ver
beteringen in zijne gebaren en het zal
een knappe speler wezen.
De heer Tulkens van Brussel was
gelast met het bestuur van een knap
orkest dat met de schoonste muziek
stukken uit ziju repertorium herhaalde
malen welverdiend handgeklap heeft
uitgelokt.
Jammer dat de zaal zoo slecht bezet
was, de schuld van het allerschoonste
nazomerweer misschien
Hopen wij voor toekomenden keer
wat betere opkomst Voor Taal en
Vrijheid verdient dat.
Brievenbus.
Wij hebben den volgenden brief ter
inlassching ontvangen. Alhoewel naam
loos nemen wij hem volgaarne op, om
dat wij overtuigd zijn dat hij trouw de
gevoelens weer geeft van. talrijke fami
lievaders onzers stad.
Heer Opsteller
Het zal u misschien verwonderen dat
een katholieke huisvader voor zijn
schrijven een plaatsken in uw weekblad
komt vragen en dat wel om de middel
bare officiëele scholen te verdedigen, die
zonder reden van wege onze gemeente
overheden zoo dwaas worden miskend
en aangevallen. Die verdediging is in
den grond onnoodig,want de goede faam
welke deze beide gestichten genieten en
de heerlijke vruchten die zij afwerpen,
bewijzen maar al te wel, dat zij verre
boven die valsche aantijgingen staan.
Wanneer ik in het verslag van de laatste
gemeentezitting lees dat ernstige raads
leden daar komen vertellen dat die
scholen eene ongodsdienstige strekking
hebben, dan vraag ik mij eens in ge-
moede af, of die Heeren serieus zijn of
zwanzen willen, want moesten zij zich
toet die woorden op de lippen voor
eenen spiegel bevinden, dan ben ik wel
verzekerd, dat zij dezelve uiet zouden
kunnen laten ontvallen zonder in eenen
luiden lach uit te schieten.
Ongodsdienstigmaar sedert wanneer
dan
Met honderd ander katholieken heb
ik als jongeling, die school bijgewoond
welnu die oude schoolmakkers en ik
hebben er toch vast onze katholieke
overtuiging niet verloren en nooit heeft
iemand onzer ooit geweten dat men er
een haartje van den godsdienst gekrenkt
heeft.
En nu, is dat nu veranderd Vol
strekt niet, en hierover kan ik met wat
meer kennis van zaken spreken dan die
Heeren van den gemeenteraad welke
zoo maar dwaselijk eene beschuldiging
opwerpen, zonder met de minste bewij
zen gewapend te zijn.
Ik, katholiek burger, heb kinders in
die scholen, en als huisvader acht ik
het mij eenen plicht, mij te vergewissen,
wat onderwijs zij ontvangen, welke ta
ken zij te schrijven, hoerlanige lessen
zij te leeren hebben.
Welnu, met de hand op het geweten,
moet ik verklaren dat ik in dit alles niet
het kleinste, maar niet het minste spoor
van ongodsdienstige strekking gevonden
heb.
Waar steunen die Heeren zich dan op
om het onderwijs dier scholen ongods
dienstig te heet en, zij die nooit geenen
voet in die klassen zetten om de lessen
bij te wonen of het werk na te zien
En wat moet de priester wel zeggen
die aldaar het godsdienstig onderricht
komt geven, en die weel dat het weten
schappelijk onderwijs mot niet den
minsten ongodsdienstigen tint gekleurd
is
Waren zulke dwaze beschuldigingen
zoo gevaarlijk niet,men zou er wezenlijk
eens hartelijk om moeten lachen.
Die onverdiende aanvallen dagteeke-
nen nog van niet lang; over weinige
jaren waren zij nog onbekend. Van
tijdens de stichting van zeker gesticht
hebben wij dezelve zien beginnen om
van jaar tot jaar in hevigheid toe te
nemen.
Talrijke katholieke huisvaders, welke
het officieel middelbaar [onderwijs tot
iu den grond kennen, blijven in het
zelve al hun betrouwen stellen en zij
zullen zich wel wachten van de klaver
naar de liezen te loopen.
Zij weten dat hunne kinderen er met
een stevig en vruchtafwei'pend onder
wijs tevens eene goede zedelijke opvoe
ding ontvangen zoo dat hunne gods
dienstige overtuiging er niet het minste
gevaar loopt.
Elders vindt men stellig al die voor-
deelen en waarborgen niet dat is de
ondervinding en dus de overtuiging
van
Eenen katholieken huisvader.
Werkmanskring
VOORUITGANG DOOR 'T WERK.
Het Bestuur heriunert de Leden van den
Kring dat up Zondag 18 October, het Gedenk-
kruis, door de familie geschonken, op het graf
van ons diepbetreurd medelid Bernard Roels
zal geplant worden en spoort ze aan den stoet
te vergezellen om hulde te brengen aan de
nagedachtenis van den overledene.
Men zal vergaderen aan de woning des dier
baren afgestorvenen, Vaart, om 2 3/4 ure
namiddag.
Het Bestuur.
Op Zondag 25 October aanstaande, zal er in
de zaal CONCORDIA een buitengewoon
luisterrijk Avondfeest den leden van den
Kring aangeboden worden, door de Zang-en
Tooneelafdeeling der Laurents Vereeniging
De Vrijheidsliefde van Gent.
Het feest zal bestaan uit zang, muziek en
Tooneel.
Men zal opvoeren De Doopgetuigen en de
Klopgeesttwee blijspelen.
Het leest zal stipt om 5 1/2 ure beginnen.
Kinderen ouder de 7 jaren zullen niet toege
laten worden.
Met genoegen melden wij dat de Muziek
maatschappij Onder Ons hare welwillende
medewerking aan dit feest verleent.
Dus vrienden, allen op post.
Landbouw.
Land-en Hovingbouwmaatschappij
van Aalst.
De heeren leden der maatschappij worden
verzocht de zitting bij te wonen welke den
zondag 18 October om 3'ure nanoen, in het
lokaal de Vier Winden, zal plaats Hebben.
DAGORDE
1° Briefwisseling.
2° Benuttiging der vootrbreugsels van don
boomgaard en den kruidthof.
Herfstzaaiingen.
Het tijdstip der herfst-of winterzaaiingen is
aangebroken en, na zulken ellendigen zomer
als deze die wij al stillekeus achter den rug
krijgen, mogen wij ons thans in een weder ver
heugen dat waarlijk den moeielijksten lands
man zal bevredigen. Warme, drooge zomerda
gen wat kan men beter wenschen om de nog
te velde staande voedergewassen welig te zien
groeien en om op het land al de bewerkingen
op de doelmatigste manier uit te voeren, vooral
met het oog op het zaaien der wintergranen.
We zullen bier niet breedvoerig spreken over
de keus van goed zaaizaad, want het is ons
inzicht dit hoogst belangrijk punt welhaast
afzonderlijk uiteen te zetten, ten einde er de
gewensc.ite uitbreiding aan te kunnen geven
hetgeen ons ditmaal niet wel mogelijk zoude
zijn, aangezien we thans het zaaigraan onder
een ander oogpunt wenschen te hehandelen.
Het zij dus voldoende hier de aandacht er op te
vestigen, dat men slechts bij gebruik van goed
zaaigraan op goede opbrengsten mag rekenen.
Wie om de eene of andere reden gemeen of
slecht zaaigoed gebruikt, stelt zich daardoor
bloot aan erge misrekeningen, waardoor al de
arbeid en de uitgaven voor bemesting, enz.,
zonder eene anders welverdiende belooning
kunnen blijven.
Wat we hier door goed zaaigraan verstaan,
dit weet zelfs de eerste de beste landbouwer.
Leg hem maar eene reeks stalen graan voor, en
vraag hem eens er het schoonste uit te kiezen
ge zult zien hoe weinig hij zal zoeken om de
hand op het gevraagde staal te leggen. We
gelooven niet, zooals men zoo dikwijls zegt en
schrijft, dat de landbouwer zoo dikwijls slecht
zaaigraan gebruikt uit onwetendheidDie han
deling kan wel, bij slot van rekening, op on
wetendheid teruggevoerd worden het recht-
etreeksch gevolg is zij er niet van. De landbou
wers weten zoo wel als wie ook, wanneer ze
goed of slecht zaaigraan bezitten. Wanneer ze
nu dit laatste toch dikwijls gebruiken, dan is
het gewoonlijk omdat zij zich de moeite ont
zien ander te zoeken of nog meer, omdat zij
veelal terug schrikken voor de hooge prijzen
waartegen doorgaans goede zaaigranen ver
kocht worden. Zoo hebben wij deze week nog
het voorbeeld gehad van eenen landbouwer die
J ,000 kilogiammen zaait rwe, van eene goede
keus, hadde willen aankoopen, maar toen hij
rekening maakte, vond hij dat dit voor hem
eene meer uitgave van 250 frank meêbracht,
en... hij had liever die som iu den zak te hou
den
't Is gemakkelijk op de schrijftafel te bewij
zen dat die landbouwer ongelijk heeft, daar hij,
door 't gebruik van minder goed zaaigraan,
misschien drij-, viermaal zooveel zal verliezen,
maar het voorbeeld dat wij hier aanhalen is
een echt feit, waarvan rekening moet gehouden
worden. We vreezen niet dat we zullen over
drijven, wanneer we beweren dat de groote meer
derheid onzer landbouwers, onder gelijke
omstandigheden, juist zouden handelen zooals
de landbouwer waarvan we hooger spraken.
Ze zouden ook liever hun eigen graan uitzaaien
dan 10 of 20 frank per 100 kilogrammen meer
te betalen voor andere soorten. Daarin kunnen
wij hun geen gelijk geven, maar wij moeten
nochtans ter verontschuldiging dezer voorzeker
kortzichtige handelwijze inbrengen, dat goedo
soorten inderdaad dikwijls veel te duur zijn.
Dat uitgelezen zaaigraan meer waard is en
hooger in prijs moet staan dan gewoon zaai
goed, dit zal niemand betwisten, en dit is ook
niet meer dan billijk. Niettemin zou veel meer
verbeterd zaaigraan gebruikt worden dan nu
het geval is, wanneer de gelukkige bezitters
dier koopwaren soms min overdreven prijzen
van de koopers vergden.
Deze uitwijdingen brengen ons stillekens af
van het doel dat we ons voorstellen vandaag te
bespreken, namelijk de behandeling van het
zaaigraan voor de zaaiing. Dit jaar bijzonder
lijk is eene zorgvuldige behandeling noodig,
aangezien dezen zomer de tarwe erg door den
smeerbrand grijmtelugge), is aangetast ge
weest, en we anders groot gevaar zouden
loopen den toekomenden oogst insgelijks met
die zelfde ziekte erg te besmetten wanneer we
niet reeds van voor de zaaiing onze voorzorgen
nemen.
In de eerste plaats moet men trachten zaai
graan te kiezen van de velden die weinig of niet
door smeerbrand geleden hebben. Is dit graan
goed gereinigd van alle onkruidzaden, en
ook zooveel mogelijk van alle gebrekkige
graankorrels dan moet het volgens de me
thode van D1' Julius Kühn, met kopervitriool
ontsmet worden, om de sporen van den smeer'
brand te dooden. Dit wordt volgenderwijze uit
gevoerd Een halve kilogram zwavelzuurkoper
(blauw kopervitriool) wordt iu een hectoliter
water opgelost. In deze oplossing giet men ver
volgens het zaaigraan derwijze dat de vloei
stof er nog eene hand hoog boven staat. Van
tijd tot tijd roert men goed om, ten einde het
vocht met alle deelen der granen in aanraking
te brengen, en om terzelfder tijd alle zieke of
lichte granen, die dan bovendrijven, te kunnen
afscheppen en verwijderen best door ze diep
in den grond te delven. Men late aldus het
graan 12 of 13 uren weeken. Dan wordt de
oplossing volledig afgegoten en door eene
kalkmelk vervangen. Die kalkmelk wordt be
reid met 6 kilogiammen vette kalk in 110
liters water goed te mengen en deze hoeveel
heid is voldoende voor 100 kilogrammen graan.
Gedurende 5 minuten wordt het graan duchtig
in de kalkmelk omgeroerd, daarna, daarna,
zonder afspoelen, op eene droge plaats tot een
dun laagje opengesprsid en dan, wanneer het
afgedroogd is, zoo spoedig mogelijk uitgezaaid.
De zakken waarin het graan vervoerd wordt,
moeten insgelijks ontsmet wezen, door ze ge
durende 16 uren in eene oplossing van koper
vitriool te laten weeken. Men gebruikt daartoe
de zelf le oplossing als deze waarin het graan
behaudeld wordt.
De zelfde behandeling kan men ook toepas
sen op gerst en Haver, waarin men dit jaar ook
veel koolbrand (stuifaar) heeft aangetroffen.
We zouden nochtans de landbouwers, die de
eerste maal haver en gerst op deze wijze be
handelen, aanraden slechts eene proef in 't
klein te nemen, daar men tot heden nog niet
volkomen zeker is dat het kiem^ermogen dezer
granen, in sommige omstandigheden, niet te
veel bij die behandeling zal lijden. Daarover
zullen wij binnen kort nog nadere inlichtingen
geven.
Deze methode is door velen min of meer ge
wijzigd geworden... veelal ten onrechte. Aldus,
sommigen raden aan het zaaigraan enkel met
kopervitriooloplossing te wasschen of het
slechts enkele oogenblikken, ofwel één of twee
uren, in te laten weeken. Dr J. Kühn heeft ech
ter bewezen dat in al die gevallen de sporen
der ziekte niet volkomen vernietigd waren. Het
gebruik der kalkmelk wordt ook door velen
achterwege gelaten, dikwijls omdat men niet
beseft waartoe dit tweede middel mag dienen.
Welnu, die kalkmelk is noodzakelijk, niet om
de ontsmetting van het graan te volledigen,
maar om zijn kiemvermogen te bewaren. Men
heeft bevonden dat het zaaigraan dikwijls zijn
kiemvermogen grootendeels verloor door het
zoolang in kopervitriool te laten, wanneer men
het dan.zonder behandeling met kalkmelk uit
zaaide. Van den anderen kant heeft men be-
statigd dat de kalkmelk de kwade gevolgen
van het kopervitriool zoodanig tegenwerkt, dat
het graan vooral wanneer het niet veel bij
het dorschen gekneusd is geworden na da
behandeling zijn kiemvermogen bijna volledig
bewaart.
Daaruit kan men leeren hoe gevaarlijk het
is, zonder kennis van zaken, de verwaandheid
te hebben, de voorschriften der ervaren geleer
den zou maar naar willekeur te wijzigeD.
Daarop roepen we de ernstige aandacht in
onzer lezers, en in 't voorkomend geval, zullen
we ook niet nalaten de stem te verheffen om
ernstige wetenschap tegen fantazij te verdedi
gen.
Handen uit de mouw dus, geachte landbou
wers! Behandelt uw zaaigraan naar de gegeven
voorschriften. Ze zijn doodeenvoudig en da
onkosten zijn onbeduidend. Een halve kilogram
kopersulfaat kost 25 tot 30 centiemen en de
prijs eeniger kilogrammen kalk is te gering om
er ons bij op to houden. En met eenen hectoli
ter kopervitriooloplossing behandelt men 3
hectoliters zaaigraan. Voorwaar, wie voor zul
ken nietigen onkost of voor zoo geringe moeite
zou afschrikken, zou daardoor bet bewijs le.e-
ren dat het beroep van landbouwer niet voor
hem past en dat hij beter de plaats zou ruimen
voor mannen die meer wilskracht toonen te
bezitten. Renil de Vaere.
Werkbeurs van Gent.
Wehelijhsch bulletijn van 10 tot 16 October
1891.
VRAGEN
Metsers 4, ijzerbewerkers 3, koperslagers 2,
verschillige stielen 14.
Mannen Vrouwen en leerjongens
10 13
AANBIEDINGEN
Fabriekwerkers 15, daglooners 8, magazij
niers 9, verschillige stielen 70.
Mannen Vrouwen en leerjongens
68. 34.
O O