Verschillig Nieuws.
Kaatsspel Club XXX.
Wat er gewordt van het zedelijk gevoel zien
wij dagelijks onder onze oogen.
Godsgeleerden, priesters, verwarren waar
heid en leugen zooverre, dat zij de leugen goed
keuren en het bedrog deugdelijk en rechtvaar
dig vinden.
En de mannen, die leugen en bedrog billij
ken spreken in den stoel der waarheid, en heb
ben u>or zending de gewetens inden biechtstoel
te verlichten
De ouders vertrouwen hun hunne kinderen
toe nm ze in godsvrucht en deugd op te leiden.
Mannen, vrouwen, waarvan het bestaan
zelf een bestendig bedrog is zijn gelast met het
ontwik elender zedelijke en godsdienstige be
grippen
Groote God Wat moet er van Belgie gewor
den onder zulke meesters
Eu de ministers des Konings spelen mede in
dit schandelijk spel.
En die mannen vormen de behoudende
partij, als ze den grondslag aller maatschappij
vernietigen en de begrippen van zedelijkheid
bederven.
In de kloosters moeten er nochtans eerlijke
en heilige vrouwen en mannen zijn. Hoe kan
heiligheid met bedrog ban 1 in hand gaan
Wie lost dat raadsel op
De afdwaling van het zedelijk gevoel der
kloo-terlingen kan eenigzins verschoond wor-
den, maar wat voor hen eene verschooning is,
heet voor de bewarende partij eeue verplette
rende veroordeeling.
w'ant dat bedrog, die leugens vinden hunnen
oorsprong in net vast gedacht der kerk dat zij
de opperheerschappij beeft, en de Staat, verre
van naar wetten voor te schrijven, gehouden is
te gelmor/amen aan deze, die het baar gelieft
uit te vaardigen.
Niet alleen de pauzen der middeleeuwen,
Gregoriuien Innoc ntius, verklaarden dat de
zedelijke en tijdelijke macht hun toebehoorde,
ook de negen le Pms verbrak en vernietigde in
1863 de wetten, die tegenstrijdig waren aan de
eischen der Kerk.
Met welk recht verbreekt en vernietigt de
Kork de wetten en werken der burgerlijke
macht V
Omdat zij beweert buiten den Staat, boven
den Staat te zijn; omdat zij beweert opper
heerschappij over het tijdelijke te hebben 1
omdat zij eiscbt aan prinsen en volken te ge
bieden, wanneer een geestelijk belang in 't spe'
is, en dat zij, de kerk, .alieen gerechtigd is te
beslissen waar bet geestelijk gebied begint en
eindigt
En dat gebied br idt zij uit naar de grillen
van hare heözucht en naren hoogmoed.
Is de Kerk boven den Staat, dan is de Staat
haar dienaar, en waar blijft dan het nationaa'
oppergezag, dat prijkt in de Grondwet
Kan er nog spraak zijn van oppergezag, als
er in den Si iat eene almachtige Kerk is, die
b weert door geene burgerlijke wetten vei bon
den te zijn, terwijl hare voorschriften den
Staat verplichtingen opleggen
In plaats van te zeggen dat alle macht uit het
volk kom F, hoeft men dus te verkondigen dat
alle opperheerschappij der Kerk toebehoort,
in alle zaken die zij gelieft geestelijke te heeten.
Dat is de dienstbaarheid, de onderwerping
va.i den Sta 11 jegens de Kerk, of de woorden
hetiben geene beleekenis meer.
goed eipde te brengen M. De Smedt-
)e Naeyer vooral heeft eene reuzentaak
verricht, met na 8 maanden dag en
nachtwerk, in staat te zijn het verslag
neer te leggen.
En nu gaat de meerderheid er de be
spreking van beginnen misschien
Mr Janaon en zijne vrienden, de vrij
zinnige dagbladen, de Werklieden en de
Vooruitstrevende partij met al hun wer
ken en strijden hebben voor de herzie
ning niets gedaan.
't Is al het werk van de papen-
kliek
Proficiat, Slimmerik.
Ons vierde antwoord.
Denderbode vraagt ons voor de vierde maal,
zegt hij, hoe wij het zullen aan boord leggen
om met het algemeen stemrecht meer kiezers
in de stad dan op den buiten te brengen.
Voor de vierde maal antwoorden wij hem dat
de kwestie van meer kiezers in de stad of meer
kiezers op den buiten ons volkomen onverschil
lig laat. In de kwestie van rechtstreeksche
belastingen en van militairen dienst b. v. vraagt
men aan het volk niet of het de buiten of de
stad is die de grootste verplichtingen heeft.
Vermits dus de burgers voor die plichten gelijk
zijn, mogen zij ook op gelijke rechten aan
spraak maken.
Het belangt hier geene kwestie van over
wicht der steden op de dorpen of omgekeerd,
maar wel van gelijkheid en rechtvaardigheid,
zoo als ioorde Grondwet gewaarborgd wordt.
Dat wordt door de werkende klasse ge
vraagd, en niets anders. Zoolang aan die alge-
meene vraag niet zal worden voldaan, zal er
misnoegdheid en onrust in 't land zijn.
ten, de opkomst der maatschappijen j klerk in het bestuur der Telegrafen te
met standaarden en kartels, de geest- j ondergaan. Proficiat,
drift der bevolking en de beide uittoch
ten aangaat, er geene totale mislukking
was
Dit is het bilan van dien dag, waar
van men zooveel verwachtte. Denderbode
wist het op voorhand dat wij tot de slot
som van ellendig fiasco zouden gekomen
zijn. Die voorzegging was gemakkelijk
te doen. Denderbode moest die al gevoe
len van in den vroegen morgen, want
het woord fiasco lag op ieders lippen.
En nog eene.Mej. Laura Mer
chandise komt als leerlinge van het
le studiejaar aangenomen te worden in
de normaalschool voor regentessen te
Luik, Gelukwensching.
Uitbreiding van 't Leger.
Een fransch katholiek blad van Brussel kon
digi aan, dal op de beslissing van den Minister
van Oorlog, dezer dagen genomen, onze artil
lerie weldra de forien der Maas zal gaan be
zetten.
Zes batterijen van het 8° artillerie, thans te
Antwerpen in garnizoen, rullen de nieuwe
geavanceerde forten aan den stroom bezetten.
Elk fort of koepel zal bezet worden door een
detachement van 10 man en een wachtmeester.
Zij zullen het oorlogsmaterieel moeten ouder-
huuden.
Alle vijftien dagen zullen deze detachemen
ten vervau.en worden door mannen van hunne
batterij waarvan er vier in garnizoen zullen
zijn te Luiken twee te Namen. De forten zijn
te nieuw gebouwd om er reeds manscnappen
voor goed in te huisvesten.
De mannen van den postzullen fr. 1.07 per
dag ontvangen en voor bun eigen voedsel moe
ten zorgen.
Daar hebben wij het
Men is reeds verplicht Antwerpen een ge
deelte der troepen van zijn garnizoen te ontne
men, om er de voltooide forten en koepels meê
te bezetten, die nog niet geheel ii gebruik
kunnen genomen worden. Als ze wat ouder
zullen zijn, zalmen dus meer mannen noodig
hebben en nog meer soldaten uit de garnizoe-
neu trekken.
Dan zal men zien dat er geen soldaten ge-
noe ziju en zal men, zonals de Pahiote heeft
aangekondigd, het contigent van 13,500 tot
19,000 man verhoogeu ennieuwe regimenten
maken.
Dat is onvermijdelijk.
Sterker dan sterk.
Denderbode vraagt heel naïefZou
u men niet zeggen dat de geuzen voorstaan-
ders, cn de katholieken tegenstaanders
van de herziening zijn.
Wel neen, kameraad, 't is gansch het
tegenovergestelde het papenministerie
en niet M. Jansonheeft zelf het
voorstel der herziening ter bespreking
gebracht de pastoorspt rs en niet de
vrijzinnigeheeft die kwestie met hand
en tand verdedigd klerikale sprekers
en geene liberale of socialistische
hebben overal in meetingen en voor
drachten aan het onrechtvaardig be
staande cijnsstelsel den doodslag toege
bracht al de klerikale kringen en
geene andere hebben zich bij die be
weging aangesloten ei hunne afgevaar
digden last gegeven om de herziening
te bespoedigen in de aftitelingen en
bijzonderlijk in de midden-afdeeling
Ebben wij de klerikale kamerleden
hemel en aarde zien beroeren om toch
maar de zaak zoo haast mogelijk tot
Dan meent hij redding te vinden in
wat anders, luistert maar In een ver
slag over het feest van Concordia beslo
ten wij aldus Wij trokken markt-
waarts om den grrrooten stoet te
zien, maar op de merkt onmogelijk
door het volk ie dringen, er was
geen.
Wat daar nu van gelooven,roept Slim-
meken uit; eerst schrijven dat het er van
volk krioelt en dan dat er geen is
Wel zeker, kameraad, als de feesters
van Concordia kwamen, was er geen
volk op de merkt meer. Om half elf was
het er zoo stil als op een Begijnhof,
want zulke slechte indruk had het mis
lukt Bokkenfeest op de bevolking gela
ten dat toen. alles opgeschept was.
Als men zich met zulke onnoozel
bewijsredenen zoekt te redden, dat is
wel teeken dat men eene verlorene zaak
verdedigt.
Nog de fiasco.
Janvermillen, jongens, wat hebben
wij verleden zondag met ons artikel
over het mislukt Bokkenfeest nagels
met koppen geslagen Ge moet Dender
bode maar eens lezen om er u van te
overtuigen, of liever de proza van het
gekend heerschap, van wien een katho-
liek kiesmanifest eens gezegd heeft
dat hij geen polemiek kan schrijven
zonder in lage persoonlijkheden te
vallen.»
Het mannetje is weer met de uitge-
lezenste bewoordingen van zijn def
tig woordenboek voor den dag ge
komen. Maar, bet raakt ons niet en
daarom steppen wij er over heen.
Wij hadden geschreven dat er weinig
vlaggen, beweging en geestdrif waren,
kortom dat het een erbarmelijk feestje,
een ellendig fiasco was.
Waarom moer Denderbode daarover
kwaad worden Is dat niet waar, kan
iemand dat betwisten
Hoeveel katholieken hebben er hun
vaandel niet willen voor uitsteken? Meer
dan de twee derden
Hoeveel katholieke maatschappijen
waren opgekomen om aan den stoet
deel te nemen Eene enkele.
Hoeveel opgeroepen vaandels, stan
daarden en kartels waren er des mor-
gends in den optocht naar de kerk
Diep in de twee.
Hoeveel manifestanten waren er ach
ter Hoogstens dertig.
En was de manifestatie van 's avonds
niet de grootste misbakte die men ooit
gezien heeft
Ja, honderdmaal ja, en het Land van
Aalst heett wel gedaan te laten verstaan
dat het feest eene begrafenis van derde
klas geleek.
Waarom u daarvoor kwaad maken,
Denderbode 't Is zeker spijtig als men
voor al zijn schrijven en wrijven, loopen
en rotsen, ro«pen en schreeuwen, smee-
ken en gebieden zoo slecht beloond
wordt. Want, vergeten wij het niet,
't ging er nog erger toe dan voor den
berg die in 't kraambed moest komen
en, och arme 't was maar een muisje
dat ter wereld kwam. Maar 't is toch
zoo, en al uwe logenstraffingen kunnen
het niet gebeteren Een groot deel van
de katholieke partij heeft voor de Bokken
niet willen feesten.
Wij kennen van uwe vrienden, Den
derbode, en nog al van de invloedrijkste,
welke openlijk die manifestatie hebben
afgekeurd en verklaard dat zij met
zulke soort niet meê deden.
Dat is toch onze fout niet, gelooven
wij
Van vlaggen, optreden van maat
schappijen met standaarden of kartels
spreekt Denierbode geen woord.
Dat zijn nochtans stellige feiten,maar
hij wacht zich wel deze aan te raken,
want hier kan de waarheid niet ver
kracht worden.
Denderbode dan, geen woordeken,
geen letterken kunnende aanhalen om
te bewijzen dat het feest gelukt mocht
heeten, poogt zich uit den slag te trek
ken met te verklaren dat wij geschreven
hebben dat het vuurwerk uiet slecht
was en de merkt van volk krioelde.
Om der waarheid getrouw te blijven
hebben wij medegedeeld dat het vuur
werk schoon en er veel volk op de
markt was maar zulks bewijst niet
dat, voor wat de be vlagging der stra-
liberalen daar geen zierken van
Antwoordjes.
Denderbode schrijft Nooit heeft Dender-
galm of eenige liberale vod kunnen 1 ewijzen
dat de katholieken partijgenoten verbergen
om hen aan 't gerecht te onttrekken.
Goed.
Wie was dan die leerar.r, door M. Bara in de
volle Kamers genoemd, welke in Frankrijk
voor kiuderverprosserij was veroordeeld en die
ineen geestelijk gesticht van Antwerpen on
derwees
En uw fameuze vrij gesprokene vuil-
lap pastoor Bassemont, was die bij de geeste
lijke zusters in 't gasthuis van Bergen niet met
open armen opgenomen en veilig verborgen
on heeft moeder Justicia hem bij die poeselige
nonnen niet komen knippen
Allons, manneken, antwoord eens.
De kiezerslijsten.
Wat is Denderbode toch snaaksch met
zijne terechtwijzing aan de redevoering
van M. Eeman, op het banket der Bok
kenrijders uitgesproken.
M. Eeman, advokaat en lid der Be
stendige Deputatie had daar gezegd
Gedurende 26 jaren hebben de liberalen
zorgvuldig de kiezerslijsten bewerkt.
Hierop hebben wij geantwoord
Maar als M. Eeman bevestigt dat sinds
26 jaren de kiezerslijsten zorgvuldig be
werkt zijn, dan geeft hij eenen kaakslag
aan Denderbode, die altijd beweerd heett
dat de
verstonden.
- Halte-la, herneemt Slimmeken wij
willen geen brevet van domheid voor
die bewTering, en heeft M. Eeman zich
aldus uitgedrukt, dan heeft hij zich
slecht verklaard want om in de etren-
ge waarheid te blijven zou M. Eeman
er moeten bijvoegen hebben op hunne
manier
Wij gelooven dat M. Eeman man ge
noeg is om klaar en onbewimpeld zijn
hart uit te spreken en dat hij volstrekt
Denderbode niet noodig heeft om zijn ge
dacht op te klaren
Weet Denderbode het beter, in Gods
naam dan, maar nooit zal men kunnen
wijs maken dat zorgvuldige bewerking
van kiezerslijsten die beteekenis heeft,
welke Denderbode er aan geeft.
Wij hebben dit jaar de kiezerslijsten
niet bewerkt, en Denderbode verwondert
zich daarover
Maar de herziening dan Is Slimmeken
daar geen voorstaander van, of beter
gelooft hij er niet aan
Heeft hij zelf niet geschreven dat
zijne meesters voor de herziening zijn
en dat zij met een nieuw kiesstelsel voor
den dag zullen komen eerst en vooral
toepasselijk op de gemeente-en provin-
ciekieziugen
Is dat voorstel van het ministerie en
vau de meerderheid niet Is Denderbode
dat alles vergeten of schrijft hij maar
bluts tegen buil
Of wel speelt hij een valsche rol, of
wel bestrijdt hij de valsche waarheid.
Het ministerie heeft beloofd een nieuw
kiesstelsel voor gemeente-en provincie-
kiezingen voor te dragen, dus zal eeu
geheel ander kiezerskorps tot de stembus
geroepen worden
Waarom dan de lijsten nazien, of zijn
de ministers maar bedriegers
Het woord is aan Slimmeken.
Nog fil een
De heer Frans DWilde, oud leerling
onzer Staatsmidde bare school, komt
met groote onderscheiding zijn exaam als
Op Golgotha.
Victorien Van de Weghe.
bezwaren De beesten eener zelfde kudde kun
nen allen het voeder met het zelfde gemak niet
aangrijpen, noch met de zelfde snelheid op eten;
van daar de onmogelijkheid van het rantsoen,
zelfs niet op eene nabijkomende wijze, vast te
stellen, hetgeen bij vele dieren de gevaarlijkste
gevolgen kan hebben.
Die beweegredenen alleen moet ons aanspo
ren om de voorkeur te geven het beetkruid op
den stal zelf toe te dienen. Vooraleer de uit-
deeling gebeurt, zullen de rotten bladeren af
geplukt en op den compostboop geworpen wor
den de kroppen die te dik schijnen zal men
doorsnijden en de vuiligheid verwijderen; het
rantsoen van elk dier zal kunnen bepaald en
beperkt worden, wie zoo handelt zal meer
dan een ongeval voorkomen.
Alhoewel in goede voorwaarden van kwali
teit gegeven, kan het beetloof zekere ongesteld
heden van het vee te weeg brengen verminde
ring van eetlust, vermoeienis der maag, ver
mindering van melk, afgang, enz. 't Is hetgeeu
gebeurt wanneer het in overmaat gevoederd
wordt.
De landbouwers zulleü dus verstandig han
delen met het rantsoen op eene redematige
wijze samen te stellen en met vooruitzicht te
werk gaan door het overvloedige in te kuilen
in plaats van het te laten bederven. Ingekuild
beetloof vormt inderdaad met pulp eene voe
dingstof die gretig genomen wordt. Van A e
Landbode
Inkuiling van groenvoeder.
Men herinnert zich hoe men in 1890 overrascht
is geworden door eenen vroegen, guren en
langdurigen winter.
Dat hij tot les diene van allen! en zich berei
de om geen te kort te moeten aanstippen in
winter-en eerste lente-voeder, om er van goede
hoedanigheid in overvloed te bekomen en men
moet weten dat er geene betere, voordeeligere
en zekerdere doenwijze is dan de inkuiling.
Daarom opgepast het loof of de rapen, enz.
hebben overal al eene zekere ontwikkeling
genomen, het oogenblik is gekomen om het te
overtrekken, de grootste in te zamelen om ze in
te kuilen, en de overige te vervoederen namate
men ze benuttigen kan, opdat de suikei die van
zoo groote aangelegenheid is niet verdwijne en
de wortel tot geene dorre en voedzaamloos
geweefsel overgu.
De toemaat of nagras van derde of verdere
snede die nog kan weggenomen worden zal
insgelijks op dezelfde wijze bereid worden, om
later een smakelijk en rijk voeder bijzonder
geschikt voor de melkkoeien, uit te maken. De
proefnemingen sedert jaren en jaren gedaan
hebben dit feit buiten allen twijfel gesteld de
ongeloovigsten hebben zich moeten overtuigd
verklaren, en zijn sedert de aangekleefste
voorstanders en verspreiders dier benuttigings-
wijze geworden dat men zelfs niet verwaar-
loozeerde jonge neels bij te voegen, want zij
stellen een lekker en krachtig voeder daar.
Wij bevelen uit al enzo macht deze zoo heil
zame als winstgevende doenwijze aan de aan
dacht van al wie de welvaart van den koestal
lief heeft.
Landbouw.
Land-en Hovingbouwmaatschappij
van Aalst.
De toekomende vergadering zal plaats heb
ben den Zondag 15 November 1891, om 3 ure
na noen, tn het lokaal De Vier Winden.
DAGORDE
1. Maatregelen te nemen voor den prijskamp
van inkuiling van loof, rapen, beetafval, maïs,
enz.
2. Inschrijving voor de zaden welke de leden
begeeren te bekomen.
3. Kweek en voeding der rnnddieren om
voordeelig, verbeterend en winstgevend te
wezen. Med
De beetbladeren als veevoeder.
De bladeren (loof of kruid) der beeten wor
den op velerlei wijzen ten nutte gebracht. Dit
verbruik hangt af vau de voorwaarden en de
omstandigheden waarin de landbouwers zich
bevinden.
Iu de plaatsen waar de landbouw om zoo te
zeggen een meer industrieel karakter heeft, en
waar het vee, klein in getal, slechts -eene
nevenrol vervult, wordt het beetenkruid als
vette ondcrgeploegd. In de andere plaatsen,
waar de veestapel van grooter belang is. of
waar het vee de eerste plaats inneemt, wordt,
he lendaagsch, overal het beetloof als voeder
gebezigd. In eene matige hoeveelheid en in
goede voorwaarden ter beschikking van het vee
gesteld is het een goed voeder, waaruit meu
het beste nut kau trekken. Als voedsel der
melkkoe moet het beetloof vooral aangeprezen
wor len het bevoordeeligt de afscheiding der
melk zonder er de hoedanigheid van te kren
ken. Nochtans, hiertoe dienen zekere voorwaar
den iu acht genomen te worden.
Vrij veel hangt af van de wijze volgens de
welke het beetkruid ter beschikking van het
vee wordt gesteld iD talrijke groote pacht
hoeven heeft men de gewoonte aangenomen het
kruid door de kudde schapen en door bet
hoornvee op het veld zelf te laten afvreten. Die
handelwijze, alhoewel zij de kosten van vervoer
naar de stallen spaart, is niet aan te prijzen
zij is niet ontbloot van zekere nadeelen, en kan
bij het vee soms ernstige ongevallen te weeg
brengen. Inderdaad, wie heeft niet opgemerkt
dat het vee, dat vrij en los over een beetenveld
gedreven wordt, om zoo te zeggen al loopende,
door elkander gestooten of aangejaagd, de
beetkroppen (gedeelte der beeten met de bla
deren meê afgekapt) of wel eens een stuk beet
gulzig inzwelgt? En wie is nooit getuige ge
weest van de mogelijke en gevaarlijke gevolgen
van de gulzigheid En dat een stuk beet of een
beetkrop met haast opgevreten, in zijnen om
vang tegengehouden, iu de spijshuis blijft
steken 1 Overigens zijn vele beetkroppen, soms
met modder en slijk beladenalle bladeren zijn
niet gezond sommige bieden er zelfs zooveel
rotte als goede aan. Niettemin worden zij ge
zamenlijk opgenomen eD zonder onderscheid iu
de maag gebracht. Men begrijpt zonder moeite
dat zulk voeder, in dergelijke voorwande l ge
nomen, liet vee aan allerlei onpasselijkheden
moet blootstellen: moeilijke spijsverteringen,
oploopen, afgang, kolijken, maag- en darm
ontstekingen kunnen er de noodlottige gevolgen
van worden.
Werkbeurs van Gent.
Wekelijksch bulletijn van 1 tot 6 November
1891.
VRAGEN
IJzerbewerkers 4, schaliedekkers 5, verschil-
lige stielen 10.
Mannen Vrouwen en leerjongens
13 6
AANBIEDINGEN
Fabriekwerkers 11, daglooners 6, magazij
niers 11, verschillige stielen 67.
Mannen Vrouwen en leerjongens
67. 28.
Esplanade.
Zondag- 8 November
Om 1 1/2 uren namiddag
Groote kampstrijd ten voordeele van den
Armen.
Aalst (Spaens) tegen Thollembeek (Van Ou
derlingen.
De Thee St. Gislain is het beste, het
oudste, afzettendend bloedzuiverend genees
middel. De doos 1.25 fr.; de pillen met den
thee 1,50 fr.
De Zwitsersche Pillen, bereid door A.
Hertzog, apotheker, 28, rue de Grammout, te
Parijs, ziju voorhanden in alle belgische apo
theken, 1 fr. 50 de doos.
Lokeren. Op de wijk Hullaert is aan
den landbouwer P. De Smet een wreed ongeluk
overgekomen.
De man kwam met zijne paarden, die in eenen
beerwagen gespannen waren, huiswaaits. Zijne
paarden verschrikten door het voorbijrijden
vau een ander rijtuig en gingen op hol.
De Smet werd eenige meters ver meege
sleept, toeD de zware wagen hem over het hoofd
en het lijf liep en hem schrikkelijk kwetste.
Het hootd was opeugereden, het kakebeen ver
brijzeld, de rechterarm op drie plaatsen gebro
ken, met nog andere wonden en kneuzingen op
liji en beenen.
De geneesheeren Van Neste en Hollander in
allerijl geroepen, hebben dan de gekwetste het
hoofd toegenaaid, en de wonden verbonden,
waarna hij op een bed door 8 mannen gedragen
naar zijne woning in de Gentsehtslraat is ge
bracht.
Men vreest voor zijn leven.
Het slachtoffer is gehuwd eu vader van 9
kinderen, waarvan het oudste maar vijftien
jaren telt.
St-Nikolaas. Te Sinay was verleden
jaar een echtpaar komen wonen. Armoede was
oorzaak dat het n ar Brazilië verhuisde. Toen
zij zich nauwelijks eenige weken in Brazilië
bevonden schreef de man naar zijne familie
dat zijne vrouw overleden was. Korts daarna
kwam hij terug in de gemeente en weende bit
tere tranen over het overlijden zijner vrouw.
Nu over eenige dagen begaf hij zich naar
het gemeentehuis om eeu nieuw huwelijk aan
te gaan maar toen de burgemeester hem deed
Het beetengrazen heeft overigens^nog andere i opmerken dat de overlijdens-akte zijner vrouw
Op des kerkhofs middenlane,
Rijst het kruishout beeld der boete,
En op 't wezen van den zoete
Straalt de zilvren stroom der mane.
Uitgestrekt met bei zijne armen
Schijnt te omhelzen hij ze allen,
Smeekend voor de duizendtallen
Die daar liggen om erbarmen
Eeuwen, eeuwen zijn verzonken,
Sinds uit Bethlehem de sterre
Over 't heelal heinde en verre
Flikkerde in haar vredevonken.
Eeuwen, eeuwen zijn verdwenen,
Sinds hij wegjoeg uit den tempel'
Hen die met den schaoherstempel
Op het voorhoofd daar verschenen.
Eeuwen, ja, sinds hij de menschheid
Als een broedersohaar betrachtte,
Waar geen geest van overmachte
Tussohen volken haat en grens leit.
Eeuwen, eeuwen zijn verloren:
Sinds men eens den gallebeker
Toestak hem, die, banebreker,
Recht en liefde wou herboren.
Eeuwen, eeuwen zijn verstreken,
Sinds die star uit 's hemels verte
Vreê beloofde aan 't mensohenherte...
Maar is haat uit 't hart geweken
Eeuwen, ja, zijn omgekomen.,.
Maar nog, vol tot op den drempel,
Zitten Woekeraars ten tempel,
Hebbend nooit zijn woord vernomen.
Eeuwen, eeuwen zijn gestorven,
Sinds men hem met edik laafde...
Maar wat heeft de schijnbeschaafde
Wereld door zijn woord verworven
En toch strekt hij bêi zijne armen
Over 't hoofd terneêr gebogen
Smeekend voor der wereld logen
Om genade en om erbarmen.
In des kerkhofs manneschijne
Hangt, aan 't schandhout vastgeklonken,
Hij wiens zoete woorden klonken
Onverhoord in de woestijne.
,11 VY \Ji. V»Y_, AJ LU "IWLVi. IlUVM V—V-