ONS HUIS 9de Jaar. Nummer 2 Zondag 14 Januari 1894. Kwijtschelding. xehier» kobben o»z© ?sge»torer* Leest alles Op den buiten. Waar gaat dat naar toe Mond toe. Een werkmansvriend. Aan Dénderbode. Abonnementsprijs LIBERAAL WEEKBLAD YOOR 5 fr. voor de stad. 5 fr 50 voor den buiten, PRIJS PER NUMMER: 10 CENTIEMEN voorop betaalbaar. 11 abonneert zichop alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 10, Vooruitgangstraat 10, Aalst. HETj ARRONDISSEMENT AALST. Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncencën^men Per d™kreSel- Vonnissen op de iet de bladzijdefrank. Voor d'annoncen buiten de Vlaanderen, zich te wenden tot den AGENCE HAYAS, Madelenastraat, 32, Brussel. Nee spe nee metu. AALST, 13 JANTJABI. Vij hadden gedacht dat, bij het in- den van het nieuwe jaar en het offi- d vei toon van golukwenschen, hei- Is: daarbij hoort, een woord van me- jden en verzoening zou zijn gespro- i geweest ten voordeele van de nog ijke slachtoffers onzer politieke twis- in 1893. an 't Hof, waar veel werd gespro- over de nieuwe politieke periode ke ons land te gemoet gaat, werden ongelukkige slachtoffers vergeten. hooggeplaatste hesren hebben met I over de uitbreiding van 't kiesrecht aagd en hunne, hoon üifcgsdnïk-t tfet bezadigd volk met beleid en ver- s d er zou weten gebruik van te ma- 1 maar niemand heeft aan de onge- rigen gedacht, die door het gerecht :len getroffen omdat zij wat al luid- r itig en misschien wel wat al te h ig de politieke gelijkheid van al do ische burgers hadden geëischt. it is ze r te betreuren, vooral voor d- ezaghebbers, die blijken het gevoel v n wrok en haat uit hunne harten niet annen v-rdrijven. En nochtans hoe on ware het niet geweest bij voor- 1 J uit den mond des Konings, op den t. ,eu dag van dit jaar, een woord van a digheid te hooren en in het Staats- l iu te mogen lezen dat de Koning, 1- htens zijn grondwettelijk recht van devorleening, aan al de veroordeel- i-ui van feiten ter gelegenheid d r alge- i ie werkstaking en der politieke be ogingen gepleegd, volledige kwijt- ding schonk. n ware er vreugd geweest, in menig waar vrouw en kindereu sinds la 3 maanden op den echtgenoot en -/a r wachten, die in 't gevang het •te misdrijf boet voor de politieke :en zijner medeburgers gestreden te lebben. aan gedacht Als er zich een gele- eid aanbiedt om goed te doen, zijn i. io kort van geheugen. elnu, wat de regeerders niet deden, ,t de Kamer doen. Bij 't eindigen Tan haar mandaat als censitaire Kamer, m it zij de spons over het verleden va- en alvorens te scheiden een laatste van menschelijkheid daarstelien, lat de geschiedenis van haar niet kon igen Zij stierf gelijk zij had ge- vol haat voor het volk en onver- slijk voor deszelfs verdedigers. Men moet alles lezen Men moet zoowel de dagbladen der tegenstrever» als degenen zij ner eigene partij lezen, zooniet stelt men zich bloot aan eenzijdige beoordeeling en aan on volmaakte kennis der toestanden. Omdat nu de catbolieken niet zoo handelen en overal trachten de liberale bladen te ver dringen, daarom moeten de liberalen en demo craten dit slecht voorbeeld niet volgen. De li beralen zeulen slecht handelen met hot voor beeld der clerical™ te volgen die de organen hunner tegenstrevers willen vernietigen. Wat men zeggen moet, integendeel, namelijk aan de nieuwe kiezers, is dat zij zich niet moeten tevreden stellen met altijd een en hetzelfde blad te lezen. Het is goed ook de bladen der tegenstrevers te lezen want dit is het eeuige middel om zich gansch op de hoogte dei' po litieke toestanden te stellen. Men leest veel te weinig in België. De Duitschers overloopen alle dagen de groote kolommen hunner dag bladen én hét webeïjjrt zelden dat zij niet bijna zoowel d« organen hunfièr tSgah3trevers als hunne eigeue bladen lezen. Dit getuigt van de verstandelijke ontwikke ling der Duitschers maar dit getuigt vooral van dan geest van vrij onderzoek weln het protestantisme ingevoerd heett in de landen, waar het Catholicisms nu in minderheid is. Ook iu Holland wordt oneindig meer gelezen dan in België en geeft men in 't lezen van politieke ach riten geen blijk van bekrompen oiizij dig heid gelijk hi>u\ Maar, wij zijn eene catholieke natie dat wil zeggen eene- verachterd», behept met een engen sectarisehen geest en zelfs vele libera len tneenen een blijk van echt liberalisme te geven wanneer zij kunnen zeggen Ik lees dit blad niet Zij doen eenvoudig gelijk de catbolieken, die geen liberaal blad lezen omdat het liberaal is. Men leze alles Het is zeker nuttig de party bladen te lezen ui derzei ver lectuur bij ande ren aan te bevelen, bet is zelfs plicht maar men trachte niet bet lezen van clericale bladen te beletten. Een liberaal leze bet Fondsenblad of den Bien Public, hij zal er niet door lijden iu zijne overtuiging een cb-ricaal neme de Reforme of een ander liberaal orgaan, bij zal liberaal worden, door de groote aantrekkingskracht der liberale beginselen, die onvermijdelijk over de re.ictionnaire gedachten moeten zege pralen. Men zegge dus niet aan den nieuwen kiezer Werp dit clericaal blad weg, bet liegt Neen m n zegge integendeel Lees dit blad wel, doch lees ook eer;liberaal, en dan zult gij-zëÜ öuburviuueh wie w aar beid spreekt of liegt, n Zoo zal men denkende burgers vor men die er zoo noodig zijn in ons land. Het alles genezend medicament. 'tZijn de pillendraaiers vau den Amide VOrdre, die bet gevonden hebben. Luistert Buiten den godsdienst eu de Kerk is er niets te doen voorde zedelijke heropbeuring der maatschappij. Dat is de zuivere waarheid Vraagt bet maar aan de moliebroerkeus, die ven, haanstroopers, moordenaars en ander slecht volk. Zoodra zij hunne deugnieterij en en schelmstukken gebiecht hebben, zijn zij weer zedelijk heropgebeurd. In een der fanatiekste dorpen van Vlaanderland woont een kristelijke huisvader, om zijne diepe godsvrucht uran iu het ronde bekend. Hij is een bijzondere vriend van den koster, om zijne vlug- en behen ligheid den Rapide genoemd. Dikwijls zag men den godgewijden man devotelijk met eenen grooten pat< rnoster in de Kerk zitten bidden, dat zijn# tanden klapper den en al de aanwezigen door zulk god vruchtig voorbeeld gesticht werden. Maar onze heilige man zat niet altijd in Gods tempel hij ging ook wat ver der in de buurt ter herberg een kaartje spelen. Heeft de H. Joannes zelf niet ge zegd dat de boog niet altijd mag ge spannen zijn. ii Hij ging dus met zijnen kameraad Rapide en andere kennissen naar het bierhuis om te zien of herten vrouw of ruiten heer hem niet zouden voordeelig zijn. De waardin en hare dochter speelden gewoonlijk mee er werd over koetjes en kalijes gekout en al eens hartelijk gelachen kortom, het was er gezellige bijeenkomst. Maar nu viel er op zekeren dag in de Kerk iets voor dat al de tongen van het dorp in rep en roer bracht. De dochter der herberg viel er in bezwijming zij moest naar huis gedragen worden en een 'geneesheer werd met haast ontbo den. Toen 7,ij zich drij weken later gansch hersteld weder ter Kerk begaf vond men den volgende morgen schoonen witten zavel, suikerboonen eu zuiglotsen ge strooid van aan de herberg tot aan de Kerk en van daar tot aan de woonst van den devoten huisvader. Was dat een mirakel Heeft de hei lige Geest dat uit den hemel laten re genen bet NOVELLE. bet Duitscb door Kapitein Van Acker. Belgie is begijntjes H'.t volkje, dat llri'ióh'.Lerianu van paters en men te reebt met dèn naam En nu voor wat hunne bevolking betreft In 1846. 19,968 kloosterlingen. Iu 1880. 25,363 Iu 1890. 30,098 Als die aangroei zoo voortgaat, dan zal bin nen weinige jaren elke gemeente, van de kleinste tot de grootste, haar klooster bezitten. Geen plekje meer of men zal Trappisten, Redemptoristeu, Jezuïten, Begijnen en andere uitzuigers vinden die, achter hunne geheimzin nige kloostermuren, een vadsig leven slijten iii'-t eten en drinken, met jacht te maken op erfdeelen en met Ons Heer van 't kruis te bid den oin bet bederf der wereld eu da vervolging der religie te keer te gaan. De Belgische kloosters moeten ten hui- digen dage aau roerende en onroerende goede ren eenen rijkdom van meer dan 1 milliard zegge. 1000 millioen bezitten. Waar gaat dat naar toe De katholieke Vereenigingen van Nijvel, Eecloo en Aarle» hebben zich voor de Evenre dige Vertegenwoordiging verklaard. De Anti-Socialistische Bond van Gent, onder voorzitterschap van Arthur Verhaeghe heeft zich insgelijks bij de E. V. aangesloten, als ook de klerikale Werkmanskringen van Brus sel. En de Aalstersche anti-socialisten en den katholieken Werkmanskring der Zoutstraat, zullen die hierover stom blijven als visschen Ze zijn nogtans bet stelsel van de eveuredige vertegenwoordiging aangekleefd, daar ze in de kiezingen voor den Werk-en Nijverheidsraad, alsook voor die van den goeden Mannenraad, tot eene overeenkomst met de socialisten heb ben zoeken te geraken. Waarom durven zij nu den bek niet roeren Mogen zij van M. Baron, of wil M. Pastoor of M. Woeste niet??? Zoo ja, dan hebben wij modelijden met die sukkelaars, die zoo slaafscb aan eene keten geklonken, onder den domper tot zwijgen ge bracht worden. van ongediert beeft bestempeld, neateit tr met boopen, mest er zich vet ten nadeele van bvn nationalen rijkdom en slurpt er, geholpen dooi. domheid en bijgeloof, ontelbare schatten op. Gelijk aan het onkruid, dat men niet in tijds uitroeit, dreigt bet weldra deu ganschen vn- derlandscben bodem te overdekken en uit te putten. Sedert 1846, dat is te zeggen in een tijdver loop van 47 jaar, is in ons laud bet getal kloos ters bijna verdriedubbeld. Ziehier de cijfers In 1846 776 kloosters. In 18801,559 In 18901,775 I eenen schoonen meiinorgend kwam een neisje uit de stadspoort van Erfurt, (1) Zij rouwkleederen eu ging met aarzelenden s -oorwaarts. vfet verlegen en smartelijken blik overzag eisje de haar zoo wel bekende streek. Het e uur en gemis aan geleider, dat scheen niet geschikt om bare wandeling voort te i. Doch een rap besluit nemend, sloeg zij t eg in die naar het dichtbij gelegen woud u het woud keerde de wandelaarster het om en wierp een treurigen blik op de ï- haar liggende stad. lijn schoon Erfurtzuchtte zij wanneer u weer smet goud overgoot de zonde torenrijke die daar als te midden eenen tuin oprees. Zuchtend wendde het meisje de oogen van dat zicht af, ging traagzaam langsheen den woudzoom voorbij de kleine zomerhuisjes, en bijna streelend raakte zij met de band de ge- slotcno vensterblinden van een dier buisjes aan. Hoe menigmaal bad zij bier niet vroolijk ge darteld en gespeeld Den smullen woudweg ging zij op, alwaar viooltjes en madeliefjes bloeiden, terwijl het vroolijk lied van de voge len uit de frischgroene takken galmde en kwam aan de a Drie Eiken, eene plaats die ieder kir.d van Erfurt kent en bemint. Hier ging zij naar een der eiken, sloeg den arm rond den stam, leunde het hoofd tegen de schorsen verzonk in smartelijke gedachten, Terwijl hare oogen op nieuw, over bet dorpje aan bare voeten, naar de verre stad dwaalden, zwoegde bare borst onder hevige ademhalin gen. Traden hingen eindelijk aan bare lange wimpers en vielen opbaar donker rouwkleed. Hoe lang zij daar mocht gestaan-hebben, dat wist zij zelve niet. Op eens gevoelde zij ah eene hand op har. n schouder, terwijl eene medelij dende stem zegde Waarom weent gij jonkvrouw Kan ik u helpen, ik bidu, spreek De aangesprokene hief het hoofd op en zag in de helderbruine vriendelijke oogen van eenen jongen man die als verlegen scheen over de vrij postigheid van zijne vraag. Ik wist niet dat ik weende zegde zij maar ik weet dat ik zeer bedroefd ben omdat ik Erfurt moet verlaten. Gij moet Erfurt verlaten, jonkvrouw Wel, zie, ik ben iu hetzelfde geval Ik moet af scheid nemen van alles wat mij hier lief is, ik moet maar... nog blijft de vraag of ik wil. Én ikzegde zij ik mag niet vragen of ik wil ik moet... Het leven van oen menscli is zeldzaam zegde hii Er is iu onze stad een man, bijzonder bevriend radt 't werkvolk zijn naam is Pier, bijgenaamd de zeeveraar. Over alle daken, en op alle tonen schreeuwt hij dat hij de grootste liefde koestert voor den arbeider. Aan hem moeten zij het dank wijten, wanneer hun foeht:v;rh ",m;betert hij is de ver trouweling van Sire, de eersrhfe8,0^ van den bisschop eö uien boeren vriend van alTe heiligen. èJAt» giCbte vernuften zijn met hem in betrekking bij regelt den gang der wereldsche zaken door het vervaardigen van antieke-socialistische programma's. Zijne volksliefde kent geene palen, luister maar liever. Ged-urig vraagt hij inkomende rech ten op graan en vee. Het graan is te goedkoop, het vee is te goedkoop, en bijgevolg ook het brood en het vleesch. Het brood is goedkoop, ja; en toch zijn er honderden en honderden ouders en kinderkens die 's avonds zonder bo terham naar bed moeten omdat vader zonder werk is of te weinig wiut om een brood meer per da te koopen. En dan vraagt die werkmansvriend verhooging van den prijs vau het brood. Van 't vleesch zullen wij niet spreken, want onze fabriek en zelfs onze land- bouwarbeiders kennen het maar bij naam toch moet het opslaan ons volk zou te kloek en te forsch worden. Laat het brood en vleesch duur we zen, zullen daarom onze buiten werklie den een centiem meer winnen of zal er een werkman me»r noodig zijn Neen, maar de grondeigenaars zouden terug- hunne pachten verhoogen en daar is de ware oorzaak. Verhoogt de loonen in de steden, zegt men doch verhoogt terzelvertijd den prijs der eetwaren en de toestand blijft gelijk. Daarom vragen wij goeukoope levens middelen geene inkomende rechten dus. Daarom waarschuwen wij ook de werklieden tegen degenen, die met vleiende woorden afkomende de invoe ring vragen van wetten, die het volk nog armer, nog ellendiger en nog krach- teloozer zouden maken. Denderbode schrijft dat men voor eene oprechte onrechtvaardigheid staal, wanneer men het stelsel der Evenredige Vertegenwoordiging onderzoekt. «Nemen wij eens, zegt hij het arron dissement Aalst waar er ongeveer 35000 kiezers V ïzijn. .De AatLoiiake» '--»•» areleu en socia: u n met al hunne kv - - k( rc' ekkig eu bekt -a j I komt de goeie God hier tusschen doen 5000 7000, ja 9999 stemmen meer derheid of 29999 tegen 20000. En weet ge wat hun paart zou zijn Twee kleri- kalen gekt/LC/ii. D« Avee fua&eïe mtels zouden voor hunne tegenstrevers zijn. Dus, kermt hij, 9999 stemmen die niet zouden vertegenwoordigd zijn. Dat is waar, konfrater, maar zullen de katholieken kiezers niet reeds hun aandeel in de vertegenwoordiging heb ben, met twee hunner kandidaten te doen kiezen Daarbij waren er 3 of 5 zetels te ver en ik, ik die meest den dwang haat, ben een slachtoffer ervan. Dwang zegde zij de grootste is de dwang dien wij ons zeiven opleggen doch als wij dat doen wat wij voor juist erkenen, dan is er geen dwang. Goed, doch als iemand u zegtziedaar eenen weg, dien moet gij volgen en anders geenen Is dat geen dwang Het mag dwang lieeten antwoorde zij maar het heet ook de schikkingen van God... God schikt en bestuurt alles en leidt ons. Dat is mijn troost.,. Deze woorden deden den jonkman opzien. Dan moet het ook wel eene goddelijke schikking zijn; dat wij elkander hier ontmoe ten ii zegde hij wy die beide gedwongen zijn Erfurt te verlaten... Wat mij betreft, ik vind er een zekeren troost in zoo onverwachts kene lotgenoote te hebben gevonden. En die gij gepoogd hebt te troosten zegde het meisje. Dat was vriendelijk ,en ik dank u. Wie weet hoe lang ik hier anders nog op deze plaats zou staan weenen hebben. Op deze plaats vroeg de jonkman is' deze plaals u dan zoo duurbaar Ja, op de. o plaats ben ik zoo menigmaal geweest met mijnen vader. Alle zondagen kwa men wij langs hier aangewandeld. Aan de Drie Eikep bleven wij altijd een poosje «taan om naar het schoone dal te kijken, eu dan ging hij met mij gindsche pad at' om aan de beek bloemen te zoeken. K'irn :i zegde hij wij gaan er heen Gelijk vertrouwelijke kiudu-s gingen zij ne vens elkander onder het geboomte door. Het was een prachtig® morgend. De zon goot hare warme stralen o\ i de aarde, en een zoete bloemengeur hing in de lucht. •oud doorwarmd en uit de beek waait een frisch koeltje. En zie eens hoeveel bloemen riep zij en begon madeliefjes «n leeuwentand te p'uk- ken. Glimlachend bezag hij haar hare verstan dige woorden, van daareven schenen uit den geest van eene bejaarde vrouw te komen en nu, zie, plukte zij bloemen gelijk een eenvou dig kind dat daarbij al zijn leed vergat Met de geplukte bloemen kwam zij op hot gras zitten eu begon een bloemkoten te vlech ten. En waarom moet gij Erfurt verlaten vroe bij. De zonueschiju v«rdwe»n uit liet bekoorlijk gelaat, de üauden lieten de bloemketen zinken, een paar groote tranen kwamen in de blauwe oogen op. Ach sprak het msisje over eeuige maanden heb ik mijnen vader verloren en aaugezieu mijne moeJer.niet in staat is als we duwe, met mijn zusterken en mij te leven, zoo moeten wij bij mijne grootmoeder gaan wonen te Postdam. (2) De jongeling bezag haar eeuigzins teleurge steld. Maar zegde hij te Postdam zult gij zoo goed, misschien beter zijn dan hier. Het meisje schudde het hoofd. Neen zegde zij hier kon ik mij be kwamen als muziekante, hier heb ik een goed muziekaal onderwijs ontvangen, en ginds... Ginds zult gij uog beter onderricht kunnen vinden. Eu wat Posul m u uiet geven kan, dat vindt gij te Berlijn. (3) Ja, dat geloof ik wel sprak het meisje met stralenden blik.Wat zou ik daar niet al kunnen leeren maar ik mag er niet meer aan deuken, want mijne grootmoeder wil van geene muziek hooren. De grootmoeders zijn gewoonlijk zeer toe gevend voor.hunne kleinkinderen zoo troostte de jongeling. Ja, maar met mijne grootmoeder is dat bet geval. Wij mogen zelf onze piano niet me- denemen. Dat iitocb te erg Uwe moeder had daar niet mogen in toestemmen. —./iet gij zegde het meisjedat is nu voor mij zoo een tweeweg in het leren, waar ik kiezen moet welken weg in te slaan. Indien mijne moeder wist hoe bitter hard het mij, valt vaarwel te zeggen aan de muziek- en aan de hoop van mijne toekomst, die dwang zou ze mij niet willen. Ter liefde van mij zou zij te Erfurt blijven wonen. Maar ik mag haar niet bedrosven zwijgend moet ik afscheid nemen van alles wat mij hier aantrekt en met een vroolijk gelaat mijne moeder volgen. Zoo Moet een mensch wezenlijk de ge hoorzaamheid aau zijne ouders zoo verre drij ven ii vroeg de jongeling. Voorzeker, eu verder nog zegde zij m»t vuur. Wie toch zou anders durven, wie zou anders kunnen handelen, als men oud ge noeg is om te begrijpen welke ontelbare wel daden wij van onze geboorte af aan onze ou ders te anken hebben En gij, v iorzeker, gij heb geene ouders hoe auders zoudt gij zou iets kunneD vrageu Neen ik Mijnen vader heb ik nauwelijks gekend en over twaalf jaar heb ik mijne moe der verloren. {Wordt voortgezet.) b Irfurtstad van de pruisische Staten (Saksen), d Thuringe, 280 kilometers zuid-oost Berlijn, inwoners, eertijds 80,000, doch ze r ontvolkt "olge van den oorlog en het vernietigen van den anael. Nijverheid weverijen, hüick'vetterijen, ijen, brouwerijen, olie-papier-en poermolens. ds zetelplaats van een bisdom. Merkwaardige rerk. Prachtige stad met hare talrijke hofjes te i dd n en hare vijfgroots markten. Door Napoleon I imen, was Erfurt tot in 1813 onder Frankrijk, iet Weeuer verdrag is de stad terug onder Prui- ergegaan. (2) Postdam stad in Pruisen, 1G kilometers van Berlijn, tweede residencie der koningen van dit land, 40,000 inwoners, (3) Berlijn hoofdstad van Pruisen, eene der sehoon- ste steden van Europa.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1894 | | pagina 1