Het redmiddel. Ecnc kostelijke bekentenis. Eerbied. Nog eene dakpan. Toen zweeg hij niet Nog eene noodzakelijkeid. Benoeming. Wonderlijk Wonderlijk Onder vrienden. Zich vast geklapt. Politie. Moesteen van ons het honderdste deel gedaan hebben van 't geen M. Woeste te Verviers deed, wel 't regende verwijtea en banbliksems. En nu ronkt en zwijgt de bewarende pers zij heeft zelf den moed niet van protest aan te teekenen tegen de handelwijze van M. Woeste, die volstrekt oneerbiedig is jegens den Paus en de geestelijke overheid. Stijgende belasting in Frankrijk. In Frankrijk bestaat reeds de stijgende be lasting op de erfenissen. Het ministerie stelt nu de stijgende belasting voor op 't inkomen. De inkomsten onder de 2500 franken zou den vrij zijn van 2500 tot 50,000 fr. inkomen zou men betalen van 1 tot 5 °/0boven de 50,000 fr. inkomen, onveranderd 5 °/0. Van den anderen kant de personneele be lasting alsook de belasting op deuren en ven sters zouden afgeschaft worden. De stijgende belasting bestaat straks in meest al de landen van Europa eu hier in Belgie durven nog eenige onnooze! sukkelaars schrijven en roepen dat de stijgende belasting onmogelijk is, eenrevolutionnair en socialistisch werk. Droeve menscheu, die van zulke domoo ren geleid worden 1 De katholieken loopen hoog op met hunne fameuze wet op de dronkenschap en beweren meer dan eens in hunne bladen en vergaderingen dat daarin het redmiddel te vinden is voor den ellen- digen toestand onzer werkersbevolking. Dat is echter belachelijk. Dat dronkenschap naar armoede en ellende leidt, dat zij eene der ergste maatschappelijke ziekten is, waaraan onze eeuw onderhevig is, zullen wij niet eens betwisten. Dat al de werklieden met armoede worstelen, omdat zij drinken, zullen wij niet eens aannemen want, dat is onwaar en de katholieken hebben on gelijk zoo iets te beweren. Om het lijden der werkers te keer te gaan zouden er andere krachtdadige middelen moeten gebruikt worden, dan de strer.ge toepassing der wet op de openbare dronkenschap. Is er sedert hare invoering een glas genever min gedronken Neen, meek Is er één dronkaard van zijne driften genezen, omdat hij tot vijf of tot tien frank boete is verwezen Geen enkele Wilt gij den mensch van den drank afkeeren, begint met hem tot eenen denkenden mensch op te leiden maakt bem vatbaar voor geestesgenot I Begint met de gemeentescholen weêr op te richten, welke gij vernietigd hebt. Begint met avondscholen te openen, waar jongelieden en volwassenen gele genheid hebben om het aangeleerde in de lagere school te beoefenen en te ont wikkelen. Leert er hun niet alléén lezen, schrij ven en rekenen, maar richt er leergan gen in, om hun kortbondige begrippen te geven over de geschiedenis der menschheid, deze onzer eeuw, deze van het vaderland over de verscheidene takken der natuurlijke wetenschappen over staatskundige huishoudkunde over hedendaagsche staatsinrichtingen, enz. enz. Stelt voor hen de kunstverzamelingen wijd open. Verleent ruime toelagen aan den schouwburg en aan alles wat den geest ontwikkelt of verstandig tijdverzet be zorgt. In één woord, beijvert u om hart en geest, om gevoel en denkvermogen be nevens plichtbesef bij den werker te ontwikkelen. Wanneer hij genot zal vinden in het lezen der werken onzer Vlaamsche let terkunde, in het bewonderen van schil der- en beeldhouwwerk, in het luisteren naar muziek of in het aanschouwen van een tooneelstuk, dan zal hij geen genot meer zoeken noch vinden in de zenuw achtige overspanning door alcohol voort gebracht. De verwezenlijking van zulk een plan zou anders vruchtbaar wezen, dan dronkaards en herbergiers voor de Itechtbank van Enkele Politie te doen vervolgen. Een onzer artikels uit Klokke Boeland genomen bespreekt de redevoering door M. Woeste te Verviers uitgesproken. Deze aanspraak, waarin de wereldlijke Paus zich boven Leo XIII en Mgr Stille mans zet en zich als opper-bevelhebber van het klerikaal leger aanstelt, heeft aan voorname katholieke bladen, bij zonderlijk aan den Bien Public van Gent in 't geheel niet bevallen. Dit blad, dat het orgaan van den bisschop zelf is, heeft zulke bijtende opmerkingen ge maakt dat degroene apostel zijne scherp ste pen heeft gegrepen om Le Bien Pu blic eens voor goed op zijne plaats te zetten. Ik betwist niet, schrijft M. Woeste, dat katholieken over kwes- tién, die geene hoofd punten van de partij zijn, kunnen verschillen, maar ik duld niet dat het katholieke leger zich iu twee strijdmachten verdeele, vooral wanneer al de katholieken de lotsvirbeteiing van het werkvolk op hun programma hebben en wel voor- namelijk de kwestiën van het werkcon- trad, van de werkverzekeringen en van de vakvereenigingen Hierop werpt het bisschoppelijk blad Le Bien Publichet volgende water op 't vuur van M Woeste Wat de zoogezegde werkerswetten betreft, dan moeten wij, zoo we recht- zinnig willen spreken, bekennen, dat die nieuwe politieke richting voortspruit uit de beweging der gelachtenuit de ekonomische krisissen van onzen tijd en eindelijk uit de opkomende kies- macht der volksklas, in België voortgebracht door de volksdruk- king en de wetsherziening die er het gevolg van is Deze verklaring van wege het blad van Monseigneur Stillemans is voor ons van het grootste gewicht. Wij hebben nooit anders geschreven, en het artikel van Le Bien Public geeft ons hierin ge lijk, dat de klerikalen zich maar met de werkersbelangen gaan bezig houden zijn van wanneer het werkvolk kiesrecht verkregen heeft. Hebt gij 't beet, Denderbode Gij en geheel uw kliek zijt maar volksgezind van sedert gij in de kiezing met het werkvolk, waarop gij eertijds zoo spuw- det, af te rekenen hebt Wij herhalen maar wat een bisschop pelijk blad u toeschrijft die pil moet u bitter smaken UfJpl Zonder ijdel te zijn, noch zelfs IJUCIi fier, heeft men niet gaarne vlek ken, puisten, uitslag of roodheid op het gelaat Daarvoor gebruiken allen die er aan lijden, de Walthery-pil die 't bloed zuivert. wordt gepraat, zal men dikwijls eene katholieke jongheid aantreffen, die den schijn wil aannemen onpartijdig te zijn, ja soms wel een uitvalletje doet op de re kening van het katholiek kliekbestuur. Het gaat soms nog verder. Zekere katholieken en dan nog van de fana tiekste weten het zoo fijn aan boord te leggen dat ze aanvaard worden in libe ralen maatschappijen en alhoewel er in kringen van vermaak geen politiek be staat weten de klerikale indringers door hunnen regelmatigen omgang met de liberalen dezes stoffelijken toestand, hunnen gewoonten, enz. te kennen en iu kiezingstijd zijn ze dan op de hoogte om den noodigen invloed op die kiezers uit te oefenen. Kan men zoo in eens die personen uit de maatschappijen bannen of kan de herbergier den toegang tot zijn buis aan die katholieken verbieden Zulks ware wellicht moeilijk, maar de gewone bezoekers kunnen door een veelbeteekenend stilzwijgen en hunne houding aan die kiesdravers en mou- chards doen voelen dat hunne plaats daar niet is en dat ze zouden gaan bij hunne soort. Licht wordt een woord te veel gezegd over de inzichten- of plannen onzer vrienden dat gretig door den klerikalen bespieder wordt opgevangen. En daarom geene klerikalen in ons midden. Dat zouden onze tegenstre vers ook niet gedoogen en dus moet men ze met dezelfde maat meten. Als er ouders zijn buiten ons ajuinenland die er aan houden hunne kinderen eerbied te doen krijgen voor de instellingen van ons land, kunnen ze niet beter doen dan ze hier bij de kliek tei school te zenden. Ze zullen er niet alleen van de kliekraeesters dien eerbied theoretisch aanleeren ze zullen er door de aanschouwing, zich dagelijsch meer en meer moeten aan gewenneu en zoo verre ko men dat ze den eerbied voor 's lands wetten zoo parmeutelijk goed zullen beoefenen als de kliek zelve. De arme rrouw was dood. Ze maakte geen deel van eene congregatie. Ze werd door den arme begraven. Vier planken van verre aan- eengestooten dienden tot lijkkist. Op de be grafenis vielen de planken vaneen en het lijk rolde op den grond. Dat heet men eerbied voor de dooden. In het antwoord dat Le Bien Public op den brief van M. Woeste laat volgeD vinden wij nog De verandering in ons openhaar recht ge- r bracht moest ook haren invloed op onze n politiekepartijen doen voelen;in sommigear- rondi8sementen heeft zij hevigen kiestrijd en groote scheuring verwekt, zoo ais M. Woeste heel goed weet. Dank aan de raadgevingen der geestelijke overheden zal men tot den vrede komen, zoo men alle personen, over- i) tuigingea en nieuwe noodwendigheden eer- biedige. Men mag de nieuwe volkspartij ti niet kwetsen of bestrijden zoo die partij zich katholiek vooral verklaard. Als zij de onaf- n bankehjkheid der Kerk en de vrijheid der a christene geweteus vraagt, laten wij haar dan htur eigen vaandel, beur eigen program- ma op economisch gebied, heure rechtstreek- sche vertegenwoordigers van hare eigen be- langen. Stellen wij ons niet als voogden van n hen die sterk genoeg zijn om zich zeiven te ii besturen. Het woord Demokraat moet ons niet afschrikken Manning, Mermillod, O'Connel, Garcia Moreno, L" Veuillot, Pa- ii risis, Ketteler, Lacordaire, Gibbons, graaf n De Mun, Descurtius, Winterer, allen kardi- nalen, bisschoppen of hooge geleerden wa- n ren of ziju demokratenStond M. Woeste op dezelfde lijst niet ais M. Diericx, demokraat vaD Geeraadsbergen n Dus dat de bisschoppelijke BIEN PUBLIC de christene volkspartij met haar eigen vaandel, programma en vertegenwoordiging erkent. Het woord is aan Denderbode Denderbode over het rechterlijk onderzoek sprekende, zegt Voor 7 overige legt de eer bied voor t gerecht ons de stilzwijgendheid op Zoo, zoo, hij zwijgt nu, uit eerbied voor de rechterlijke overheid Het schijnt dat hij voor de bestuurlijke overheid eenen geheelen ande ren eerbied had over eeuige weken want nau welijks was de reklaam der liberalen tegen de kiezing ingediend of 's anderendaags riep hij op bevelenden toon Onze kandidaten zijn gekozen en büjven gekozen. Waarom zweeg hij toen ook niet uit eer bied In ons laatste nummer werd er op gewezen dat de liberalen hunne partij- genooten op alle wijzen moeten onder steunen. Heden willen we een ander punt aanraken, dat misschien wel ieders goedkeuring niet zal wegdragen maar dat volgens ons van een al te groot ge wicht en belang is om het niet aandach tig in overweging te nemen. In zekere herbergen, waar gewoonlijk onze vrienden hun glaasje komen nemen en zoo al een en ander over politiek Het Staatsblad van 30 dezer deelt de benoe ming mede vau M. Edmond De Deyn, als bur gemeester van Ninove. De Dendergalm is gelukkig hier de tolk t6 zijn van al de Aalstu-sche liberalen om hunne politieke vrienden van Ninove en hunnen acht baren Hoofdman bij deze benoeming oprecht en hartelijk geluk te wenschen. Wat slag voor M. Cliicart en Cnie Ais die brave lieden er maar geene hertziekte van opdoen Wanneer zal M. Schollaert nu M. Rens tot burgemeester vau Geeraardsbergen benoemen Wij begrijpen niet waarom ze dit op de lange baan willen schuiven, daar men toch te Brussel genoeg weet, dat het tot daar eeus komen moetIs het om zich kleingeestig te maken Overal waar de Bestendige Deputatiën besloten hebben onderzoeken over de Kiezingen te doen, worden die enk wes ten ter plaatse zelve gedaan. Alleen de Bestendige Deputatie van Oost-Ylaanderen heefc het goed gevon den het onderzoek over de Kiezing van Aalst te Gent te doen, en dan nog welk onderzoek over een half dozijn feiten als er met tientallen en zeer erge waren aangeklaagd. Is die handelwijze niet wonderlijk.. zeer wonderlijk De rechterlijke macht wil de stukken rakende de Kiezing en het onderzoek derzeive in beslag nemen en de bestuur lijke overheid verzet er zich tegen Waarom Zij moet toch niet vreezen dat het gerecht er een slecht gebruik zal van maken. En wanneer alles recht in den haak zit, dan hoeft men voor da tusschenkomst van het gerecht niet te vreezen. Weeral vinden wij hier de handelwijze van de bestuurlijke overheden wonder lijk. zeer wonderlijk Verscheidene klerikale bladen waaronder Denderbode verkondigen met veel leute dat Le Patriote van Brussel tot 2 geldboeten voor va'sche aantijgingen werd veroordeeld, en, voegen zij er juichend bij, dat deze uitspraak aan den wensch van iedereen beantwoor dt. Waarom verheugen zich de klerikale bladen in de veroordeeling van hunnen politieken con frater De Katholieke partij is eventwel hare over winningen van 1884 eu volgende jrtren aan Le Patriote te danken Zonder Patriote was de katholieke partij nog in minderheid en nooit beeft een dagblad meer diensten aan eene poli tieke partij bewezen dan hetgeen onze Woeste- organen beschimpend nu een blad van Brus sel ii noemen. Nog eens de Patriote ligt nu in de vuilmande. Omdat hij durft de waarheid zeggen aan ministers en Vorst voor wat den Congo aan gaat, omdat hij in de rangen durft stampen van de kliek Woeste en voor deze niet slafelijk kruipen wil. Daarom werpen de andere verkochte penne- knechten hem den steen natuurlijk dat Den derbode er bij is. In ons voorgaande nummer hebben wij volgens het schrijven van Dender bode zelf doen zien, dat de klerikale kliek zich aan omkooperij in de laatste kiezing heeft plichtig gemaakt. Inderdaad, wat schrijft ons Woeste blad in zijne nummers van Zondag 19 en Donderdag 23 Januari dezer over het rechterlijk onderzoek. Laat ons de omkooperijen van de libe ralen ook aanklagen en dan zal het spel volmaakt zijn Wat beteekent dit? Heel eenvoudig dat de klerikalen omkooperijen gepleegd hebben, want ware dit zoo niet, dan zou Denderbode niet moeten schrijven heb ben Laat ons ook de liberale omkoope rijen aanklagenmaar wel laat ons de liberale omkooperijen aanklagen. Als hij schrijftlaat ons ook deomkoo- perijeu der liberalen aanklagen, dat is heel eenvoudig bekennen dat er ander omkooperijen geweest zijn en deze, na tuurlijk, kosten niet anders dan van den kant der Kliek komen. Als men in het gewone leven b, v. zegt Laat ons ook wulelsl g geven laat ons ook feest houden, dan beteekent dit toch wel, gelooven wij, dat men el ders reeds wafelslag gegeven of feest gehouden heeft Daar is geen twijfel omtrent mogelijk hetzelfde geldt het schrijven van Denderbode. Dat is nog niet al, want, Denderbode voegt er bij dan zal liet spel volmaakt zijn Wat beteekent dit Als men het spel moet volmaken met de liberale omkoope rijen aan te klagen, dat is natuurlijk be kennen dat het spel nu nog maar onvol maakt is, en vermits bet spel met liberale omkooperijen moet volmaakt wordenvolgt er insgelijks uit dat do klerikale kliek door omkooperijen haar spel onvol maakt heeft laten liggen. Gij kunt maar een werk van omkoo perij volmaken dan wanneer gij met om kooperij dit werk begonnen zijt. Het is dus klaar dat Denderbode zelf de plichti^heid van de Kliek bekent. Haar schrijven beteekent dat de klerikalen omkooperij gepleegd hebben. Tusschen dekatholieke gekozenen vindt men twee personen de HH. Arys en Geeroms die beweren Vlaamsch te kennen en een an der Heer, M. Bauwens, die zeker Vlaamsch moet kennen, als briefwisse- selend lid van de Vlaamsche akademie. Welnu, wij dagen deze heeren uit aan het schrijven van Denderbode eene andere beteekenis te geven dan wij. Denderbode zegt dat de H. Burgemees ter op den dag der in ambtstelling van de nieuwe gemeenteraadsleden over de herinrichting der stedelijke politie ge sproken heeft. Dat is waar, maar klap pen zijn geen oorden en als Denderbode

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 2