Stadsnieuws.
Bedenkingen.
Ons Proces.
Wij verwijten u van raarchands te zijn van
den tempel.
Dat woord is juist. Ge hebt de kapelle, dat
heiligdom uitgebuit in een politiek doel, ten
profijte van uwen klein geestigen haat, van
uwen ik en heerschzueht. En wij zouden het
recht niet hebben vau te roepen dat gij eene
eerloosheid begingt? Gij zelf, in den giotid van
uw hert, en alle oprechte kristenen, hoe zou
den zij anders de daad der Ilispitiën bestem
pelen
Ah M. Woeste^ gij hebt priester Daens hier
aangevallen in zijn priesterlijk eer 't Is geen
priester, zegdetgij, want hij doopt niet, hij
geeft geen Catechimus. Maar gij weet dat er
zoo met honderden priesters zijn En in
dien hij noch biecht noch doopt, is 't niet om
dat hij, als een apostel, zich gansch toewijdt
aan die grootsche zending van de kleinen en
de nederingen te verdedigen, en ze door mid
del van hun stoffelijke en zedelijke verheffing,
de leer van zijnen Meester te doen beminnen?
En gij zoudt hem durven eerbied weigeren
Wij spreken nog verder in ons artikel van
misluopen politiekers.
M. Woeste. Daar zeg ik niets van
M. Brawn. 'k Gelool het wel. Gij zelf
immers in volle Kamers hebt van priester Daens
gezegd Misloopeu priester, en dat was
honderdmaal erger.
Galeiboeven n staat nog in 't artikel. Maar
M. Woeste, zegdetgij niet in de Kamers tot
priester Daens ik ga uaan den schandpaal
nagelen. Zeg eens, wat verschil is er tusscheu
onze uitdrukking en de uwe
M. Woeste spreekt met minachting van de
mannen van de Justice Sociale, die jonge
mannen zegt hij.
Vooreerst, M. Woeste, er zijn andere man
nen, die waren zij door hunne positie niet ge
bonden, die hier zouden komen om de verant
woordelijkheid te eischen van ons schrijven
Moest gij ze kennen, ge zoudt verbaasd staan.
Jonge mannen spreekt gij. Is 't dan een
misdaad van jong te zijn, of wel M. Woeste,
kunt gij u niet vertroosten van nooit wezenlijk
jong te zijn geweest. (Gelach.) De geestdrift
van die jonge herten gaat aan uw zestig jarig
karakter niet I
Christus heeft gezegd Zoo mijn discipelen
zwijgen, dan zullende steeuen spreken.
De discipelen, de moedige jonge kristenen,
hebben gesproken. En daarom zeg ik hulde
aan u, heldhaftigejonkheid, de hoop der nieuwe
tijden, gij die met een verrukkenden edolmoed
in uw bladen en hier in dat Paleis, dat be
kroond staat met een heid.ensch standbeeld, de
verdediging hebt genomen van het kruis
(Geestdriftige algemeene toejuichingen.)
meestal de leden waren op voorhand gemaakt.
M. de Voorzitter las op hot eerste briefje de elf
namen welke er op voorkwamen en ze»de toen
zeventien maal vérvolgens bij elk briefje De
zelfde, dezelfde, dezelfde enz. zonder nog
namen te lezen.
De commissie der kermisfeesten is dus sa
mengesteld uit e.m 'enkele persoon Menheer
Dezelfde. De andere bekwamen de volstrekte
meerderheid niet. We mogen ons met kermis
aan niet veel verwachten. Menheer Dezeldle
zal weer alles opj dezelfde manier doen. 't Is
geen kiezingjaar.
Wie zit er op zijn plaats niet
Onze gemeenteraad bestaat uit 21 katho
lieke en 2 liberale raadsleden. De gezonde zin
zegt katholieken zullen nevens katholieken,
liberalen nevens liberalen zetelen. ,Zoo heeft
men overal gedaan, geheel het land door, zelfs
waar er gekozenen van drij of vier verschil
lende partijen zijn. flier, te Aalst alleen, heeft
men laar weeral uitzondering aan gemaakt,
hier kon of beter wilde men niet doen lijk
elders, maar jjook dan zou Aalst geen Aaisi
meer zijn. Ilier moet men altoos uitsteken, al
was het door politieke plagerij, hatelijken
broodroof, schandelijke priestervervolgiug en
ongehoord kiesbedrog. Aalst heeft zich daar
een Daam, eene vermaardheid mee gemaakt.
Om anders te doen dan elders wil men dus de
twee liberale raadsleden van elkander zetten
't is zoo belachelijk als het kleingeestig is en
wij begrijpen met dat iemand zoo als M. bur
gemeester Gheeraerdts* die als een ernstig
man wil doorgaan, zich tot die kinderachtige
plagerij wil de hand leenen. Moesten de kleri-
kalen zich eens in dit geval bevinden, wat zou
den zij zeggen Wij gelooven dat zij geeue
krachtige woorden genoeg zouden vinden om
dien beluchelijken maatregel af te keuren.
Wanneer raadslid M. Anné zich nevens
zijnen politieken collega M. Bruyndonckx
ging zetten heeft men eeroepen dat hij daar
op zijue^pbiats niet was.
Wie M. Anné Maar M. Anné even
als M. Bruyndonckx zijn daar geheel we! op
hunne plaats eu dat nog al zonder dwang,
bedrog of omkooperij, door den vrijen wil
der Kiezers er naar toegezonden.
Zouden de raadsleden van al de gemeente
besturen wel hetzelfde mogen zeggen
Maafl De slechtste maag is in eenige
Iflddy. dagen genezen door het uitmuu-
tend en bloedzuiverend middel Walthéry-pil
genaamd (1,25 fr.)
Het openbaar ministerie heeft verleden
maandag zijn advies gegeven in het geding van
den bestuurraad der hospiciën van Aalst tegen
La Justice Sociale, Denderyalm enz.
Hij zegt Da verantwoordelijke opstellers
zijn gekend, te recht werd de uitgever buiten
de zaak gesteld.
De verweerders hebben ongelijk te spreken
over zekere art. uit Aalstersche nieuwsbladen,
deze waren niet tegen hen gericht en gingen
niet uit van de leden van den bestuurraad.
Do verantwoordelijkheid der verweerders is
echter gering, immers de eischers werden niet
genoemd in het artikel, dat een politiek karak
ter heeft en had niet voor doel personen aan
te randen.
De verweerders moeten veroordeeld worden
doch niet geschandvlekt. Het artikel is beledi
gend doch niet lasterend. De rechtbank zal van
al de omstandigheden rekening houden.
Wat betreft de andere bladen, die het artikel
overgenomen hebben, het openbaar ministerie
laat de rechtbank daarover beslissen.
Het vonnis zal maandag uitgesproken wor-
dea.
Hebben rle politiemannen al hunne
50 fr. verbooging gehad Wanneer zal
men eens beginnen met dit korps op
goeden en strengen voet in te richten,
met bekwame agenten te nemen en ze
goed te betalen
Wij
hoord
welke
Onze splinternieuwe burgemeester heeft in
de laatste zitting van den gemeenteraad gezegd
dat hij geene lessen geeft van Belgisch recht,
't Is spijtig men is nooit te oud of te wijs om
te leeren. Alzoo zou M. de Burgemeester moe
ten leeren kalmer, veel kalmer te zijn, want
kwaad zijn is ongezond. In de eerste zitting
zegde M. Gheeraerdts wij moeten alles kalm
overleggen en elkander met voorkomenheid be
handelen, 't Ware goed zulks nooit te vergoten.
Kwik-Kwak.
Als M. Bruyndonckx mededeeling vroeg van
het reglement volgens hetwelk de wet op het
plaatsen der gemeenteraadsleden toegepast
wordt, beet M. Gheeraerdts hem toe Elk ge
meenteraadslid wordt verondersteld de wetten
te kennen, raadpleeg den Moniteur. Dat is
kwik
Een kwaartuurs later stelt M Bauwens voor
de reglementen uit het Fransch te vertalen en
aan al de raadsleden een exemplaar ter hand
te stellen opdat ze zouden weten welke hunne
rechten en plichten zijn. Het voorstel wordt
zonder opmerkingen aanvaard. Als M. Bruyn
donckx hetzelfde vroeg was het kwik Als M
Bauwens het vraagt is hetkwak Twee ma
ten en twee gewichten.
Dezelfde
De commissie der kermisfeesten bestaande
uit elf leden werd benoemd. De briefjes van
Jambonus-Saucissian.
Nooit hebben we vuiler schouwspel
gezien.
Of nu de plans der wagens opgemaakt door
den eenen of anderen grrrooten architect ver
loren waren geraakt kunnen we niet zeggen,
er waren helaas maar vier oude rammelkerren
van rijtuigen op de Esplanade te zien en de
aanwezigen waren eer het troepje belhamels
dat er ronddraafde vijandig.
Het wac itten duurde lang doch er kwamen
niet meer dan vijftig.... ik zal niet zeggen
menseden bijeen. Het schijnt dat men wachtte
op de paarden en wagens \an zeker handelhuis
doch toen de heeren bemerkten met wat slor
dig volk ze te doen hadden besloteu ze wijse
lijk hun gespan te huis te laten.
Van al de kostumeu heb ik maar een be
merkt dat anders mocht bestempeld worden
danmet den naam van vuiljeannettennamelijk
de gele broek van een mageren witten knol,
die met moeite een half dozijn sprokkelaars in
een ouden koffiemolen voortsleepte.
Al die moedige kliekertjes droegen saucissen.
Ik heb niet onderzocht met welke chiraiek vui
ligheid desnaren gevuld waren noch van welke
firma ze voortkwamen. Men liet echter alras
onder publiek hooren dat die trippen voort
kwamen van zwijnen uit zeker beroemde ge
stichten.
Ten drie uren kwam de stoet in beweging
en terwijl de goddelijke diensten aan den gang
waren en men in al de kerken predikte over
het bitter lijden van Jesus-Christus, trok die
kudde verdedigers van Christus, onder veel
geschrei, uejank en getier door de straten van
Aalst, 't Was walgelijk om zien. Tien muzie
kanten en half speelden straatdeuntjes, terwijl
de anderen met hunne vuile trippen zwierden,
reclns eu links omhoog en omlaag.... enfin de
liefhebbeis hebben getoond dat ze in 't hantee-
ren van alh slach van tiippen zoowel na de
kiezing als vóór cle kiezing de lessen hunner
meesters niet heoben vergeten.
Ganscli de deftige bevolking der stad was
verontwaardigd, weldra begonnen hier eu daar
de gemoederen in gisting te komen.
De burgemeester eu het meerendeel der ge
meenteraadsleden waren te been. Misschien
hadden ze gedacht zich eens goed te vermaken
of gelijk Denderhode het zeide eens duchtig te-
kunnen lachen. Doch het moet hun slecht be
vallen zijn, katholieken zelf hoorden we zeg
gen 't Is schandalens 1!
De stoetmoest dan ook uiteengaan en'na
dat het trippenhuisje omverre was geworpen
keerde de kalmte allengs terug.
De deken was nog bezig met preeken over
het bitter lijden van Jesus-Christus toen de
heeren Wauthier, De Hert, De Wolf en ande
ren eene liberale herberg binnen trokken om
er het gezeever van een drietal tripmannen te
gemeten, misschien ook om de voorschriften
van Denderhode te volgen en niets meer aan
liberalen te jonnen.
hebben tot hiertoe nog niet "ge-
dat de nieuwe gemeenteraad,
rechtvaardig ging besturen,
aan de bedienden van het armbureel en
aan de talrijke armmeesters welke
winkel houden den maatregel zou
toegepast hebben van de champetters,
namentlijk te kiezen tusschen hunne
plaats en hunne commercie.
Denderhode heeft toen geschreven dat
die maatregel toch zoo goed en recht
vaardig was en de neeringdoeners er
tevreden zouden over geweest zijn.
Zij zullen nog meer tevreden zijn, en
om reden, wanneer de armbedienden en
armmeesters op gelijken"voet zullen
gesteld worden. Kwatongen beweren
dat men niet zal durven rechtveerdig
zijn wij zullen zien.
Groote stoet van de saucissialisten.
Verleden week ontvingen wij het volgende
strooibriefje
Aalst, den 21 februari 1896
Maatschappij De Mijriameterianussen.
Onder kenspreuk
Mijnheer,
Wij hebben de eer UEd. vriendelijk uit te
noodigen de
Saucissen-kavalkade
door uwe tegenwoordigheid te willen opluis
teren.
Men zal vergaderen om 1 ure stipt op het
Esplanadeplein, am ten 2 uren juist den uit
gang te beginnen,
Op uwe tegenwoordigheid rekenende, bid
den wij U te aanvaarden de verzekering onzer
ware vriendschap.
Namens het Bestuur
De Secretaris, De Voorzitter,
Camiel Verleysen. Emiel Van de Meerssche
De Schatbewaarder, De Ondervoorzitter,
Jozef Collin. Bernard Goethals.
Dit papierken was gedrukt bij sieur Petrus
Van Nuffel. We lazen ook in Denderhode het
volgende bericht
Vastenavond Morgen zondag groote
Saucis-vertooning.
Wie komt kijken, zal eens duchtig kunnen
lachen.
En inderdaad, al wie in smeerpoetserij be
hagen schept heeft eens duchtig kunnen
lachen.
Ziet hoe zij]elkander liefhebben.
In een artikel geteekend Hugh O'Brien
zegt Denderhode in zijn nummer van verleden
zondag Er is maar een middel om onze vijan
den machteloos te maken, dat is hen uit te
hongeren.
Als gij, katholieken, zegt hij, uwe bestel
lingen of inkoopen doet bij een bekenden
vijand van uw geloof, vraagt gij u niet af welk
gebruik die leverancier zal maken van de
winst. Door hem te verrijken stelt gij hem de
wapens ter hand waarmede hij uw geloof zal
bestrijden. En zoo doende zonder uw wil werkt
gij mede om het rijk des duivels te verdedi
gen.
Zoo duurt de predikatie twee kolommen
voort, de belhamel geeft zelfs voorbeeldeneu
verklaart dat bet een duivelswerk is bij eenen
liberalen of socialistischen leverancier bier of
eau gazeuze te koopeu
Wij moeten onze plichten beter verstaan
besluit het godvruchtig blad en ons vertrouwen
scheuken aan die handelaars alleen die onze
vrienden zijn. Wij moeten al onze krachten
aanwenden om het fortuin te vermeerderen van
hen die christene liefdadigheid beoefenen en
hun best doen om het goed te doen zegepralen.
Waarin die liefdadigheid of dat goed bestaat
zegt het art. niet. Is het in het maken van
reisjes naar Brussel en Parijs, in het schitteren
op den turf der koeisvelrlen, in bet zwieren
mat lieve poesjes, in het oprakelen van erfe
nissen enz. of is het in leggen van geelkopjes
in de schaal van de kliekratten
That is the question
Wie als katholiek wil te boek staan mag bij
geene vrijmetselaars, socialisten noch liberalen
koopen. Wij moeten zegt het groot conser
vatief blad van M. Woeste verder onze plich
ten beter verstaan en dan zal men weer zeggen
gelijk de heidenen zeggen van de eerste chris
tenen Ziet hoe zij elkander liefhebben.
Wij zouden van dit hatelijk art. niet spre
ken, doch de Woestebladen en Denderhode in
het bijzonder hebben sinds eenigen tijd eene
reeks artikels afgekondigd waarin immer het
zelfde princiep gehuldigd werd. Onder voor
wendsel, dat, de liberalen het deden raadden
de kliekorganen de katholieken aan geen pen
ning aan een liberaal meer te jonnen.
We roepen de aandacht van al onze vrien
den daarop, en hopen dat zo niet zullen verge
ten wat tien tegen zulke uithongeraars te doen
staat. Op zich zelve genomen is het art. be
lachelijk. De tijden van het zelfopofferend
fanatisme toegepast op den handel zijn voorbij
De klerikalen hebben de proef willen nemen
te Brussel eenige slachtoffers zijn gevallen
maar de poging mislukte erbarmelijk.
Ze zal ook mislukken te Aalstwellicht zal
de duivelsraad ook hier of daar ingang vinden
in een bedorven hart. Maar bij onze bevolking
is de godsdienst of partijhaat niet hevig ge
noeg om haar zooverre te brengen hare stoffe
lijke belangen er bij in te schieten.
't Zou al te koddig zijn ook Hoort ge van
hier al de kliekmannen in hun huis aan den
gang Weg met die rijst, die kaneel, die peper,
'c is gekocht in Indie bij heidenen vijanden
van den godsdienst die ik niet mag verrijken.
Weg met die cigaren ze komen uit Holland
van evangelisten. Weg met die kaas hij komt
uit Duitschland van protestanten. Weg met die
broek het goed komt uit Engeland van protes
tanten. Weg met die zijde, ze komt uit China
heidenen. Weg met dat brood, het komt van
Ilumeensch graau van Bchismatieken.
Enfin M. de Kliekman zal om de voorschrif
ten van het deftig orgaan te volgen, geene
specerijen meer gebruiken, geene fijne cigaren
meer rooken, geen vleesch meer eten, geen
brood meer knauwen, geen broek meer dra
gen, geen bier meer drinken.
Hugh O'Brien, welke wij de eer hebben niet
te kennen mag wezen wie hij wil, maar toen
hij zijn art. schreef was hij ten minste deu
helft zijner zinnen kwijt. De Denderhode
(het walgelijk orgaan zegde een volksvertegen
woordiger in de Kamer) schrijft boven het
art Ziet hoe zij elkander liefhebben.
Denderhode is het orgaan van priesters, die
eene zending van liefde eu vrede vervullen
(zoo zeggen ze ten minste) Denderhode be
weert den Godsdienst te verdedigendie door
Christus werd gepredikt en Christus zegd e
Alle menschen zijn broedersHebt uwe vijan
den lief.
Ziet hoe zij elkander liefhebben, grinnikt
het Pekensblad, eu omdat te doen moeten zij
hunne tegenstrevers, vervolgen, broodrooven,
uithongeren. Ze moeten hunne liefde vestigen
op.het lijden, op den ondergang hunner mede
burgers, ze moeten elkander den liefdekus
gev jn op de puinen van den vroegeren welstand
van anders denkenden, ze zullen elkander om
helzen bij het zicht der tranen, der ellende, en
der smarten welke ze hpbben veroorzaakt.
Denderhode durtt onder zijnen titel schrij
ven Voor Godsdienst enz. eu Vrijheid. Het
goedje, dat zulk blad aaneensmoddert is een
afschuwelijk gedrocht. Hongert de liberalen
uitbuldert het. Liberalen vergeet zulks niet.
A propos van stokken.
Volgens de Dendervodde zou het gezelschap
vroolijke maskers die vroolijk door do
stad trokken, er op uit geweest zijn de saucis-
senvertooners eens af te troeven en zongen ze
Vivan paster Donche
1° De trippenstoet heeft geene plaats gehad,
bij gebrek aan saucissen. Deze zijn gedurende
den kiesstrijd allemaal opgeëten bij zooverre,
dat men gruis heeft moeten gebruiken om de
vuile snaren te vullen, die zondag laatst moes
ten dienen.
2° De vijf en veertigen half krawatten, die
de smeerpoetserij in gang stelden waren al
lang uiteen, als het vroolijk gezelschap gemas-
kerden in de Zoutstraat was.
3° Als het reglement op het dragen van stok
ken zoo goed toegepast werd, hoe kwam het
dan dat M. De Hert, gemeenteraadslid, mot
gemaskeerde tripmannen die eenen dikken
stok haddeD in de liberale herberg was Het
haasken, juist terwijl de heugelijke helden
daad van Menheer den burgemeester plaats
had in de Zoutstraat?
Aalst gered Hosannah
Iedereen kent het historieken van Jan On
versaagd, die er zeven sloeg, (namelijk zeven
vliegen) in eenen slag. De moeders vertellen
het aan hunne kinderen ,rals ze naar bed moe
ten opdat ze niet zouden weenen en spoedig
inslapen.
In zijn nummer van woensdag laatst vertelt
Denderhode een historieken in den zelfden
aard. Een leger roovers en moordenaars was
verleden zondag in de stad gedrongen met het
iDzicht alles te verdelgen eu te vernielen.
Iedereen kroop weg van schrik. Als een
stortvloed slingerde het leger barbaren zieb
door de straten, zij doodden al wat zij op hun
ne baan ontmoetten. Het scheelde niet veel of
Aalst werd met al zijne trippenvullers, trippen-
wringers, trippen makers, trippeneters en trip
pen verkoopers als een ander Sodoma uitgs-
roeid.
Toen kwam een nieuwe Jau Onversnagd 4
voet en 8 duim hoog en moedig als elf eu dertig
geschilderde leeuwen opdagen. Kalm en onver
schrokken ging hij het leger te gemoet, alleen,
gansch alleen. Eene bovennatuurlijke macht
scheen van hem uit te gaan en toen hij de band
uitstrekte en met stentorstem donderde Tot
hier en niet verder stoof geheel het leger
kwaaddoeners uiteen met zoo veel geweld, dat
de bokken er in het Pavilloen van, op elkander
vlogen.
O, Mijnheer Gheeraerdts, het dankbare
Aalst knielt voor u neder zonder u was het
verdorven en verkorven, verslapt en verkapt
als de trippen van den saucissenstoet, samen
gesteld uit eenige slecht verkleede krawatteq
en dronkaards.
Dank aan Mijnheer Gheeraerdts staat Aaslt
nog op zijne zelfde plaats. Niet alleen Aalst,
geheel het Vaderland werd door M. Gheeraerdts
gered Hosannah 1 Hosannah moge hem spoe
dig het kiuis voor moed en zelfopoffering aan
geboden worden 1 Amen
Een gedacht Zoo M, Gheeraerdts
eens 's nachts mee de politie wilde dóen,
mogelijk dat de dieven ook zoudei»
schrikken en al die inbraken niet meer
plegen, waarvoor Aalst nu vermaardheid
krijgt.
Welaan, proheer me fois
tii
f u
I