11de Jaar. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Eert vader en moeder. Leggen Betalen Kiesomkooping Eene vrijspraak. Een verschil. Abonnementsprijs 4 fr. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. voorop betaaibaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee rnetu. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Pms der Annoncen Reklamen 75 centiemen per drukregel. Vonnissen op de derde bladzijde1 frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST, 9 MEI. Eert vader en moeder zoo luidt een der .voorschriften van den christenen godsdienst. Eene heilige plicht is het voor ieder een steeds de grootste liefde, de meeste achting te betuigen aan hen, die dagen en nachten in angst en kommer hebben doorgebracht, wanneer de geringste ongesteldheid ons overkwam die zich de zwaarste opofferingen hebben ge troost om ons op te voeden en ons voor den strijd om het leven te bereiden. Ondankbaar is hij, die vergeet wat een oader doet voor zijn kroost ondank baar en schuldig hij, welke al die zor gen en al die opofferingen miskent en ten opzichte zijner ouders zich als een vreemdeling gedraagt. En nochtans hoevelen zijn er niet, die pas de jongelingsjaren ingetreden hunne ouders ontvluchten om elders hunnen kost te gaan koopen en die vader en moeder soms in de diepste ellende, zoo stoffjlijk als zedelijk, laten voortsukkelen Hoevelen zijn er niet die zelfs hunne ouders de grofste mishandelingen doen onderstaan, ja soms vader of moeder moorder worden omdat ze niet in alles hunne grillen mogen voldoen Zelfs hebben we ontaarde zonen ge kend, die weigerden het lijk hunner moeder naar zijne laatste rustplaats te vergezellen en dit enkel uit fanatisme. Hoe reikhalst de kleine knaap niet wanneer hij vader of moeder ontwaart, zelfs na eene korte afwezigheid hoe verlangt men niet na zekeren tijd ge scheiden geweest te zijn, zijne ouders weer te zien en toch treft men ontaarde personen voor wie het woord vader of moeder niets zegt tot het hart, tot het gevoel, tot het verstand. Wanneer we dagelijks rondom ons zien dat zekere kinderen, vaarwel zeg gende aan het we reldsch leven, zich in een klooster gaan opsluiten en dikwijls vrijwillig zich verplichten nooit meer hunne ouders te aanschouwen dan vra gen we ons af of alle gevoel, alle liefde, alle erkentelijkheid uit het hart van die kinderen is gerukt en of het wezenlijk God dienen is het schoonste zijner voor schriften onder de voeten te treden Eert vader en moeder. Doch zulks moet ons niet verwonde ren wanneer we ons herinneren dat destijds de Belgische geestelijkheid de kinderen aanraadde liever op straat te loopen dan de officieele school bij te wonen, door de ouders verkozen. In stede van hetEert vader en moeder in toepassing te brengen zegde men hen: Wees uwe ouders ongehoorzaam en velen die toen die oprecht christene raadgevingen gehoord hebben en ge volgd zijn misschien thans verder ver dwaald en eeren noch hunne ouders, noch hunne overheid. Wat minder geestelijke en politieke onverdraagzaamheid en meer onderwij kunnen aan elk den eerbied en de gene genheid terugschenken, waarop ze recht hebben. De klerikalen zijn voor afschaffing of vermindering van lasten schi eeuwen ze, maar tot nu toe heb ik op mijne contri- lutiebriefjes nog niet gezien dat er daar wat minder op te betalen stond. Dit jaar zelfs is het een geheel ander iedje wat M. de Ontvanger van de Con- ributiën zingt, en 't is maar bitter droef, want het komt eenige van mijne zuurgewonnen franken uit den zak Hoppen. Ja, ja, vriendjes, 't ziet er lief uit op uw contributiebrief 11 1/2 per hon derd opcentiemen meer voor de provin cie dan nog eens 85 centiemen voor de lerbergen, die met vergunningsrecht uitgezonderd. Ziedaar den lekkeren koek welke onze klerikale provinciale Raadsleden ons hebben aan de hand gedaan. Twee, drij, vier, vijf franken per jaar meer ;voor de stad van Aalst alleen zoo eene som van 10 a 11000 fr Leg ze mij daar Afduimen moogt ge De kiezers zouden toch ongelijk heb ben van in Juli aanstaande voor die bra ve belastingverhoog er s niet te stemmen 't een is 't ander weerd. Nog altijd zitten wij met onze groote brilglazen op om in Denderbode of Volks stem iets over die lastenverhooging aan te treffen. Tot nu toe nog niets!... niets NIETS Wanneer de lakeien van hunne mees ters zullen mogen klappen, zal de groo te klok luiden en het kanon schieten. voor het Assisenhof van Brabant. Vijf personen van Waterloo stonden deze week terecht voor het assisenhof van Brabant wegens feiten van kiesom kooping. Drie bepaalde feiten werden vastgesteld, namelijk. 1° Een of twee dagen voor de kiezing van 17 November begaf J. B. Viseur zich bij A. Geroy. De vrouw Geroy was alleen. Viseur bevool de katholieke lijst aan, gaf 2 frank aan de vrouw zeggende dat het voor haar man was en vopgde er bij dat indien alles welging hij nog 10 frank zou ontvangen. Inderdaad,'eenige dagen na de zege praal der katholieke lijst kwam de vrouw Gilbert aan de vrouw Geroy zeg gen dat er eene boodschap bij haar lag voor haren man. Geroy begaf er zich heen en ontving 10 franken. 2° Op het zelfde tijdstip begaf Simeon Maricq zich met Pieter Colson ter her berg en stak hem, zonder iets te zeggen 5 frank in de hand. Colson had geen twijfel nopens de beweegreden die Maricq aanspoorde om hem die gift te doen. 3° Altijd op hetzelfde tijdstip kwam een der katholieke kandidaten d' Blan- pain bij E. Ganty zijne lijst aanbevelen en zegde hem Uw zoon zal dit jaar lo ten wij katholieken kunnen er de lote- lingen uittrekken doe nu wat gij wilt. Gervy en Colson herkennen de hen ten laste gelegde feiten de anderen loochenen. Gervy en Colson werden vrijgespro ken. Viseur, Maricq en Blanpain worden veroordeeld elk tot 100 frank boet. Lezers vergelijkt de kiezing van Wa terloo met die van Aalst Het assisenhof der provincie Oost-Vlaande ren heeft deze week een meisje vrijgesproken beticht van kindermoord. Het is niet de eerste maal dat dergelijke vrijspraak aan te stippen valt en alhoewel het hier eene moord geldt, wat altijd afschuwelijk is, kunnen we toch enkel de beslissing der jurij goedkeuren. Wat hier op den voorgrond treedt is niet de moord, is niet het schuldig bloedvergieten, maar het geval dat de moeder bezielde, toen ze hare schrikkelijke daad ten uitvoer bracht. Wie weet hoeveel bange nachten zij heeft geteld eer hare schande werd gekend wie weet hoeveel tranen zij beeft gestort sinds met hare eer, haar geluk en hare rust zijn verdwe nen wie weet met welke angstige gejaagdheid zij dag en nacht aan den harteloozen verleider dacht Diep ongelukkig wellicht als meisje, kon ze toch het gevoel der moeder niet verbannen, maar de omstandigheden waren sterker dan de moederliefde. Honger en ellende misschien, voor haar en voor haar kind en de wereld on- meedoogend voor beide, ziedaar haar lot. Schande, wroeging, verstootene liefde en gebrek doen in haar het besluit ontstaan zich van haar kind te ontmaken. Hoe hard moet de strijd geweest zijn tusschen de moeder en de honger 1 ijdster eer 't misdadig besluit werd uit gevoerd Ja misdadig is die vrouw maar de in wendige stem van haar geweten, haar hart van moeder dat heur gedurig toeroept Gij hebt uw kind vermoord moet haar eene gevoeliger en pijnlijker straf wezen dan die, welke het menschelijk gerecht zou kunnen opleggen. Ja misdadig is ze, de kindermoordster maar achter haar staat een ander plichtige de ver leider. Had deze begrepen wat hij deed, toen hij de eer stool van eene zwakke vrouw had hij een greintje gevoel bezeten dan had hij zijne plichten als deftig man gekweten en de eer gered eener vrouw en het leven van een onschuldig wicht. Dank aan onze wetgeving mag de man onge straft en ongestoord de eer en faam van een deftig meisje stelen zij alleeu draagt de schande volgens de tegenwoordige wereld maar daarom juist keuren wij het goed dat Ut gerecht de straf bij de schande niet voege. Sommige lieden beweren dat bet on verschillig is of een liberaal of een ka tholiek bestuur aan 't hoofd eener stad staat. Welnu wij beweren dat het voor iede- een voordeeliger is een liberaal bestuur te hebben omdat de katholieken alles opofferen aan partijbelang en dat ze in hun bestuur noch bekwaamheid, noch verdiensten erkennen. De liberalen handelen gansch anders. Bij hen gaat rechtvaardigheid voor par tijdrift. Zoo heeft de meenteraad van Brussel een katholiek genoemd als Beiaardspe ler omdat hij bewijs van bekwaamheid had gegeven. Die zelfde liberale gemeenteraad noemde onlangs een katholiek onzer stad als politie agent omdat hij volgens bekwaamheid de plaats verdiende. Daar wordt dus niet gezien naar de politieke opinie en zoo moet het zijn ook. Zouden onze stadhuis bazen insgelijks zoo handelen Zeker neen, want bij hen moet men kliekman en kiesdraver zijn om tot iets te geraken, daar hebben ze deze week nog bewijs van gegeven. Aan de bevolking van Mijlbeek. In de zitting van den gemeenteraad van Vrijdag avond is de knoeierij vol trokken waarbij het onderwijs op Mijl- beke wordt ontredderd om politieke diensten te kunnen beloonen. Nog enkel de goedkeuring der hoogere overheid ontbreekt, maar zal natuurlijk niet lang achter wege blijven. Wat vragen de inwoners van Mijlbe- ke zoowel als de bevolking der kuip der stad Dat hunne kinderen een goed onder wijs zouden genieten, waaruit ze later voordeel kunnen trekken en dat het stadsbestuur maatregelen zou nemen om de scholen in te richten zooals het behoort en het onderwijs op de hoogte te brengen, die het zou kunnen berei ken. Wat heeft de katholieke partij gedaan voor het onderwijs op Mijlbeke In 1884 eene school gesloten in de Langestraat, de jaarwedde der onderwij zers verminderd en het persooneel der scholen ontmoedigd, en in de school nummer 2 op eenige jaren tijds niet min dan 17 hulponderwijzers benoemd, iets wat onvermijdelijk slecht is vóör het onderwijs. Wat heeft de oude partij vóór de kie zing beloofd op Mijlbeke Heeft ze niet uit drukkelijk gezegd en geschreven dat ze er het onderwijs zou uitbreiden en wat doen de gekozenen Geleid door partijdrift benoemt men er een van de vriendjes en aarzelt niet tot eeneellendige knoeierij zijnen toevlncht te nemen om het opgevat plan te kun nen volvoeren. Welnu wij zijn overtuigd dat al degenen, die er aan meegeholpen hebben inwendig moeten beschaamd zijn over het werk dat ze hebben vol bracht. Neen, om het onderwijs heeft men zich hier niet bekommerd even min als om de belangen der bevolking van Mijlbeke. Waar is de tijd dat Leopold II zegde Het volk dat de beste scholen bezit ie het eerste volk is het zulks beden niet het zal morgen zijn. Doch daaraan denkt een katholiek bestuur niet om politieke vrienden te begunstigen zou het alles onder de voe ten treden. Aan de inwoners van Mijlbeke geven we deu raad hunne kinderen naar de stad ter school te zenden men mag ze niet weigeren omdat ze van Mijlbeke zijn en ziehier eenen ministerieelen om zendbrief betreffende dit punt. Brussel, den 28 April 1893. Mijnheer de Gouverneur. Ik heb kennis genomen van uw be richt van 19 Apr laats, betrekkelijk de klacht der huisvaders van het gehucht M.... (gemeente X) tegen de weigering van bet gemeentebestuur om de lagere school van het gehucht R. door hunne kinderen te laten bijwonen. Wanneer er verscheidene scholen be staan in eene zelfde gemeentehebben de oude op eene volkomene wijze het recht deze te kiezen, waar zij hun ne kinderen zullen zenden. De beslissing der gemeente X is on wettig, want zij beperkt de vrijheid der huisvaders, gewaarborgd door de wet van 20 September 1884. De Minister van Openbaar Onderwijs. (Get) J. De Bublet. Dus, ouders van Mijlbeke, ge moogt zonder aarzelen uwe kinderen zenden naar de scholen der stad

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 1