DE LINDHAMERHOEVE
11de Jaar.
Nummer 25
Zondag 21 Juni 1896.
De Commune van Parijs.
Slechte gazetten.
9
Abonnementsprijs
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
4 fr. voor de stad
IQüSüfc
4 fr. 50 voor den buiten
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
voorop betaalbaar
Meu abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
Nee spe nee rnetu.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen
Keklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde1 frank.
per drukregol.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan bet blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST, 20 JUNI.
Het groot orgaan ofte slaaplaken der
kliekpartij, alias De Denderbode kondigt
het verschijnen aan van een vlugschrift
en vereenigt zich bij de besluiten 4van
het centpapiertje, die luiden
Wie voor de liberalen of hunne bonu-
genooteu stemt, keurt de revolutie van
1793 goed.
Wi6 stemt voor de socialisten van alle
kleur, stemt voor de commune.
Té, men hondje hoe smaakt u dat
Zijn dat vluchtschriftje en De Den
derbode niet verbazend in hnnne logi
sche gevolgtrekkingen. Men kan het
hem aanzien, dat schrandere bollen, de
redactie van 't savooiblad hebben ter
harte genomen.
Gedurig brullen de godvruchtige bla
den, dat geuzen of liberalen en socialis
ten pot een God zijn dat socialisten en
anarchisten en communards of moorde
naars en brandstichters koeken zijn van
eenen deeg dus wie voor de liberalen
kiest keurt de commune, de moord en
de bran Istichting goed.
Zeker en vast kan men de volgende
drogreden, die de christelijke opstellers
misschien vroeger in 't collegie hebben
geleerd of thans voor ernstig opnemen,
met evenveel grond verdedigen.
Wie veel drinkt, wordt zat die zat
i* valt in slaap, die slaapt doet geen
kwaad, die geen kwaad doet gaat naar
den hemel dus die veel drinkt gaat
naar den hemel.
De Revolutie van 1793.
Is dus volgens Denderbode zeer slecht
geweest. Hoe komt het dan toch, dat de
klerikalen, die na 1793 hunnen invloed
en macht herkregen, de hervormingen
door de revolutie ingevoerd, niet heb
ben afgeschaft
De grondwet wordt als archislecht
door de geestelijkheid uitgekreten en
toch bestaat zij in de meest katholieke
lauden.
De priesters weigerden den eed af te
Ben boerenverhaal
DOOR KAPITEIN VAN ACKER.
(23s Vervolg).
IX.
Na de eerste herfstregens volgde eeu beter
naseizoen.
Eiken morgend ging de zon stralend op, om
na eenen schoonen loop nog stralender te zin
ken. Over de wouden hing een weeke geur als
van een nieuw groen. Op de weiden schoten
jonge grasjes uiten dit verleende bun bijna
een lenteschijn. Doch de doorzichtig gewonien
boomtakken bleven kaal en de witte draden
des vluchtenden zomers, die zich sluierachtig
in de twijgen nestelden, waren niet in staat
den verloren bladertooi te vervangen. En
nochtans waren er plaatsen waar men zich in
den zomer teruggetooverd gelooven kon. Zoo
eene bestond er aan den lichten heuvel afhang
waar de weg naar de Lindhamerhoef zich in
drieen splitste. Dit plaatseken was met slee
doorn- en hazelaaifttruiken omraamd, met
lichtgroene graszoden bedekt en zag er uit als
een goed onderhouden tuinstuk maar aan
den voet der hoogte lag een eikenstam alsof hij
daar met opzet ware aangerold om den ver
moeiden reiziger te laten uitrusten vooraleer
hij den een of den anderen weg insloeg.
leggen en thans doen zij het allen zon
der opmerkingen.
Een keizer schafte eene reeks heilig
dagen af en een paus bekrachtigde die
afschaffing.
Het maten- en muntenstelsel werd
gewijzigd en wat de republiek bewerkte
werd door de klerikalen behouden.
Adel en geestelijkheid verloren huune
voorrechten en stoffelijke voordeelen
(vrij van lasten, heffen van tienden enz).
Wanneer hebben ze ernstig gepoogd,
die terug te nemen.
Niet alleen het goede, dat de revolu
tie tot stand bracht hebben ze aangeno
men, maar ook het slehtste namelijk
DE LOTING, omdat ze er baat uittrek
ken.
De Fransche revolutionnairen richtten
de bloedloting inwaartegen de Belgen
opstonien enden Boerenkrijg voerden.
Wie treedt er nu op als verdediger
van die barbaarsche loting Wie
Wel, zij die tegen de gevolgen der re
volutie te velde trekken. Wie De
katholieke gazetten, de priesters, M.
Woeste
Mijnheer Woeste keurt dus het slecht
ste wat de Fransche revolutie teweeg
heeft gebracht goed hij staat op als de
verdediger der menschenloterij, tegen
hem moet het volk zich keeren. Hij is
de vijand, l'homme funeste, die het goede
uit eene omwenteling gesproten met
woede bestrijdt en het allerslechtste
met razernij verdedigt.
In ons nummer van zondag laatst toonden
wij aan, wat eigenlijk slechte gazetten zijn, en
tot groote ergernis van de woeste Denderbode
vrelko wij niet bij de goede kunnen rangschik
ken, dierven we schrijven
Er zijn geene slechte gazetten in het op
zicht der filosofieche of godsdienstige meeuin-
gen welke zij verdedigen.
De kribbelaar van 't groot conservatief or
gaan,i bewiist dat hij bij Escobar 's volgelin
gen les heeft genomen als hij zegtVolgens
de liberale schrijver zijn dus alle godsdiensti
ge belijdenissen en dus ook de ongodsdiensti
ge goed, en prijzenswaardig. Dis bekentenis is
Op den stam zat een meisje. Versleten,
steedsch was bare kleedij. Eeu breede strooien
hoed verborg baar gelaat, zoo bleek en mager
alsof de rustende ziek was ofwel eene diepe
smart op hare ziel drukte. Zij scheen geen oog
te hebben voor het prachtig mooi bergland, dat
voor lag, noch geen oor voor het zoet gekweel
der vogelen die in de hazelaarstruikeu hun
danklied zongen. Haar blik was strak op den
grond gevestigd. Voor haar lag een pakje en
een paraplni. Zij scheen deze voorwerpen te
schatten, en te berekenen hoe lang zij het daar-
meê nog kon uithouden.
In deze houding had ze niet bemerkt, dat
eeu mau langs den zijweg in hare nabijheid
was gekomen. 'tWas de bronoenruimer Sep.
Toen hij het meisje zag, bleef bij staan om
haar goed te bezien. Dan kwam hij nader om
zich te overtuigen of hij zich niet bedrogen
had, en in het voorbijgaan riep hij haar eenen
groet toe, dien zij zonder opzien stil beaut-
woordde. 't Was genoeg om al zijne onzeker
heid weg te nemen. Staan blijvende, zegde hij
verwonderd
Neem het niet kwalijk Ik geloof u te
kennen meisje
Wel mogelijk, antwoordde zij, hare oo-
gen opslaande maar ik ken u niet.
Dat geloof ik ook, zei Sep. Ik herinner mij
zeer goed u gezien te hebben... Zijt gij de
spelspeelster niet die op de jaarmarkt van
Aibling den eierdans deed
En indien dit zoo ware? vroeg 't meisje
hem met hare donkere oogen doordringen I
beziende. Indien ik het ware, hebt gij daar
zaken meê.
goud waarJ. Dendergalm bekent dus dat 't li-
beralismusde vrijdenkerij is, alle godsdienstige
belijdenissen het zedeloos mahomsdanism
de veelwijverij der mormonen niet uitgezon
derd in zijne gelederen toelaat en de gods-
verloochening onder zijne bescherming neemt.
We willen ons de moeite getroosten, nog
maals onze meening daaromtrent te zeggen
De liberalen zijn verdraagzaam en willen den
godsdienst bu'ten de politiek houden. Wij zijn
het niet die onzen evenmensch HOND noemen
omdat hij dit of dat geloof belijdt of zelfs tus-
schen de honderden godsdiensten (welke vol
gens de priesters allen om te beter zijnj, niet
weet welk de echte is eD daarom er geen enkele
aankleeft.
De liberalen huldigen het princiep door de
Belgische grondwet bekrachtigd De vrijheid
van geweten. Niemand kan gedwongen worden
eeu of andere godsdienst aan te kleven. Het li
beralism is de vrijdenkerij, zegt Escobars' na
neef en bij weet dat hij liegt, want moesten al
de liberalen in Belgio vrijdenkers zijn, de
Cbristene godsdienst ware verre geschept. De
liberalen willen van den godsdienst niet als
politiek wapen de katholieken gebruiken den
godsdienst uitsiuitelijk met een politiek doel,
ziedaar het verschil.
De profeet van Denderbode wiens geloof nog
maar nieuw vernist is, zegt nog dat wij dus
ook de veelwij\erij goedkeuren der Mahome
danen en Mormonen. Abuis, preekheer, totaal
abuis, we deuken integendeel, dat een man
met êéne vrouw zijn paart beeft. Er zijn te
Aalst, katholieken die even als de Mahome-
daneu en Mormonen daarmede niet te vroden
zijn, maar dat is hunne zaak, hoewel wij
het zeer afkeurlijk vinden.
Doch dat, Denderbode, de veelwijverij als
eene zedeloosheid brandmerkt, daaraan had
den we ons nooit verwacht. Hoe toch een
dubbeltje rollen kan Volgens de schriftuur
die de grondslag is der Roomsch katholieke
religie en andere, hadden koniDg David, de
wijze Salomon, vader Abraham en tutti quanii
die thane in den schoot des Heeren rusten
meer dat een wijfje, sommigen hadden er
zooveel als nu de sultan van Turkye dat
kan men zelfs lezen in de schoolboekjes wel
ke men de kinderen in handen duwt.
Waren dat zedelooze kerels, Denderbode,
dan is de hemel bevolkt met zieleu vau gei
le stervelingen, dan ziju de boeken, welke
zulks als punten van geloof aaiiieeren zede
looze boeken, dan steuut uwen katholieken
godsdienst op het zedelooze Jodendom.
Wij zouden de veelwijverij prijzenswaardig
noemen, wij, die veertien dagen geleden M.
Woeste en zijn orgaan over den hekel haal
den omdat zij het Congoboeltje verdedigen,
waar de blanken aangemaaind worden, het
voorbeeld der Mormonen te volgen, vele wij-
Ik zeker niet maar 't verheugt mij u te
ontmoeten, zei Sep lachend. Herinnert gij u
nog, hoe gij toen tusscheu de eieren danstte,
terwijl de rijkste boerenzoon van den omtrek
Willem van de Lindhainerhoeve u voor
speelde
Het meisje scheen door deze vraag in verle
genheid gebracht doch antwoordde
Ja, ik herinner mij dat. Waarom vraagt
gij daarnaar
Waarom vroeg Sep Wel, omdat ik zoo
een goede snul ben omdat ik niemand eene
bede kan weigeren, en in mijne hand zou af-
kappeu om iemaud plezier te doen. Met uw
verlof voegde hij erbij, nevens het meisje
plaats nemende. Ik wacht op iemand en ïutus-
schentijd kunneu wij wat te zaraen praten...
Ik ken iemand, die een jaar levens zou willen
missen om iets van den schoonen gitaarspeler
te vernemen. Weet gij geen nieuws van hem
Zeker wel want men zegt hier ik weet niet
of het waar is - dat hij te R izenheim met u
en uwen troep te scheep is gegaan...»
Dat is waar, zegde het meisje maar ik
weet toch niets van hem...»
Nu, dat kan waar zijn, lachte Sep. Na
eeuigen tijd bij u te hebben overgebracht, heeft
hij u laten zitten. Gewed, dat ik het raad
Verwonderd zag zij hem aan doch zij sprak
hem niet tegen.
Nu, zeg het maar, ging Sep voort het
zijn zeer natuurlijke dingen. Hij is een schoo-
nejongen... Gij bevielt hem in het begin
ging hij voor u meêmaar zekeren dag liet
hij u vlotten.
ven te houden en kinders te verwekken OM
den rijkdom van den Congostaat te vermeer
deren.
Filosofie-Vrije Liefde.
Alle filosofische leerstelsels schijnen den li
beralen schrijver even eerbiedwaardig. Den
derbode onderlijnt alle, en bazuint, dat we
dus ook de vrije liefde eerbiedwaardig moe
ten noemen.
Halt, Denderbode, Escobar komt hier weer
te voorschijn, want gij haalt slechts enkele
zinnen aan om ze verkeerd uit te leggen.
Wij hebben immers gezegd, dat de grondslag
van alle zedeleer, van alle leerstelsels moet
zijn bemint elkander als broeders.
Wij noemen de leerstelsels der Jesuieten
die de koningsmoord wettigden, den diefstal
verschoonden, en de veinzerij ophemelden
geen filosofisch leerstelsel. We noemen het
stelsel der kettervervolging, der heksenver
branding, door de katholieken in de middel
eeuwen en later gepleegd, geen filosofisch
stelsel. Dat zijn slechts uitspattingen van
fanatism, waar haat en wraak de drijfveer zijn
geweest in plaats van liefde tot den even
mensch.
Op alle tijdvakken der wereldgeschiedenis
treft men van die buitensporigheden aan, en
het meest heeft men die aan te stippen waar
één enkele godsdienst aan de gewetens werd
opgedrongen. Dat zijn pogingen om tot de bar-
baarschhe.d terug te keeren, niets meer.
Het liberalism bt-strijdt alle dogma's, Den
derbode, alle leerstelsels buiten welke, volgeus
de leeraars ervan, geene zaligheid mogelijk is.
Betracht het goede zeggen wij. Haat niemand.
Verfoeid ook niemand omdat hij het goede
zoekt langs eenen anderen weg. Niemand kan
slecht geheeton werden omdat hij die of die
godsdieust belijdt of niet belijdt, dit of dat
stelsel verdedigt of bekampt, geen blad is
slecht om de opinio die bet voorstaat maaral
leen door de procédés, die het aanwendt om de
denkbeelden ingang te doen vinden bij de me
nigte. In een woord, Denderbode, slechte ga
zetten, zijn zulke dont les procédés déshono-
rent la presse contemporaine, en gij behoort tot
die soort.
Vrije liefde Bedoelt 't groot orgaan de
hondeuliefde op de straat. Het trachte dan bij
de zeer godsdienstige bevolking van Aalst meer
zedelijkheid te ontwikkelen, dan zullen too-
nerleu van vrije liefde zeldzamer plaats hebben
in den Osbroek.
Wat durft, Denderbode, van vrije liefde te
gewagen Hij spreke van de kerels, die tot
zijne partij behooren en met vingeren worden
nagewezen hij spreke' van de broederkensge-
stichten waar het materialism in zijnen schan
delijksten vorm beoefend werd, hij spreke van
de schrijvers der orde van Jesu,die in hunne
Ja, ik ben verlaten...» zegde het meisje
bedroefd.
Dan weet ik ook waarom gij hier zijt, zei
Sep. Gij deüktdat Willem naar huis gekomen
is en ge wilt op de Lindhamerhoeve naar hem
vragen
De danseres knikte en zag den vrager zoo
doordringend aan, als ware zij het niet welke
moest uitgehoord worden, maar de vrager zelf.
Dan komt gij voorniet, sprak Sep voort.
Op de hofsteê hebben zij van hem, sedert hij
vertrokken is, geen teeken van leven meer
gehad.
Dat doet niets, ik ga toch antwoordde
zij.
o, Ik wil u dat niet beletten Ik raad
het u zelfs aan. Sedert acht dagen reeds had
ik vernomen dat gij weer in deze streek geko
men zijt, en ik heb aan Willems vader beloofd
naar te zoeken, 't Zal hem zeer aangenaam
zijn iets van den verloren zoon te vernemen
en dan... er is daar ook een meisje gij ver
staat mij goed die Willem in haar hart
draagt, en zij wacht naar hem gelijk de Joden
naar den Messias. Voor die ware het een groot
geluk, indien zij de waarheid vernemen kon.
Z j beeft reeds verscheidene malen kunnen
trouwen maar zij kan den zwierbol niet ver
geten.
's Meisjes oogen vonkelden.
Iii wil met den vader en met dat meisje
spreken zegde zij.
(Wordt voortgezet).