Onze Partij.
Zwijgen Zwijgen.
We zijn dood.
Eene goede noot.
Bloeiend.
Afdokken.
Hutsepot.
Bravo
werken verschooning vinden voorde verkrach
ting, en de echtscbennis evenals voor den dief
stal en de sluipmoord. Hebben die allen de les
sen van Bebel noodig gehad om zoo verre te
komen.
WijDenderbode, zijn noch socialist, noch
communist, noch collectivist. Maar niemand i3
voor ons een HOND omdat bij anders denkt
dan wij. We weigeren nooit met iemand te re
detwisten, die het ernstig meent en we vragen
aan niemand de toelating om een werk samen
te vatten en er de leemten van aan te wijzen.
Denderbode, zoude beter doen in zijne eigene
partij rond te kijken, en na te sporen oi bet
tengevolge is der leeriagen van Hector Denis,
Louis Blanc, enz. dat de collectiviscbe gedach
tenis zooveel veld winnen, ofwel ten gevolge
der afkondiging der pauselijke encycliek. Wij
kannen zijnen raad ontberen, ons staat het
geheel vrij, verbonden te sluiten of af te slaan
naar beliefte wij hebben immers geen bevel
van hooger hand te krijgen.
Indien Denderbode echter meent, dat hij
met procédés qui déshonortnt la presse, het
christelijk goedje zal af keurig maken van de
socialistische princiepen (in 't verleden door
veel heilige schrijvers vooruitgezet) heeft hij
bet mis.
Door overtreding alleen kan men iemand
overtuigen niet door wraakwoordeu, door
hatelijke zinspelingen of vervolgiugen. Maar
wat kan men overtuiging vragen van kazak-
keerders zij bebooren slechts tot eene partij
om 't smeer van den kandeleer om ze op tijd
on stond te kunnen verraden en er hun mate
rieel voordeel mede te doen. Het zijn materia
listen in den slechtste» zin vao 't woord en
van zulke gasten is er niets te hopen Schelden
as hun eenig wapen. Elke pozing welke zij
■doen om eenen ernstigen pennetwist te voeren
mislukt erbarmelijk. Cliassez le naturel, il re-
vient au galop.
Het klerikaal lasterblad van Aalst
jubelt omdat volgens hem de liberale
partij gehavend en ontredderd is, ver
mits weinigen, de inhuldiging van het
vaandel van den wijkclub der zoutstraat-
poort bijwoonden.
Waren er geene andere liberalen als
degenen die zich openlijk, aldus mogen
verklaren en niet vreezen moeten yoor
vervolging of broodroof, dan zou onze
partij inderdaad woinig macht bezitten
Maar de meerderheid onzer medebur
gers zijn vrijzinnig in het hart. Wij
hebben aan onze vrienden geene stoffe
lijke voordeelen te verschaffen of te be
loven, wij hebben geene benoemingen
te bewerken of geen invloed te beloven,
wij hebben geen armbureel waar we
zonder controol baas spelengeene fa
brieken waar dwang woidt uitgeoefend,
geene postjes, geene werken, geene le
veringen, geene aanbestedingen....
De klerikale partij hoeft, dat alles te
AalstMillioenen bezitten hier de hoofd
personen der kliek, invloed gebruikt
ze waar ie wil, priesters doen dienst als
kiesdravers en verklikkers, priesters
stellen de klerikale bladen op, ambten,
pOBten, werken, leveringen worden met
de vleet beloofd en altijd aan de vriend
jeB bezorgd.
Niettegenstaande dat alles, niettegen
staande drukking, omkoop< rij en dwang
niettegenstaande de klerikalen door de
priesters en hunen aanhang meer dan
duizend stemmen vóór hebben, bekwa
men de liberalen in de laatste kiezing
gemiddeld 2200 stemmen.
De klerikale partij is het die te niet
gaan en verbrokkelt en Denderbode zou
goed doen niet van koord te spreken in
het huis van eenen gehangene.
Hare partijgangers van Aalst zouden
tot niets versmelten, moest zij al de
aanlokkings- en dwangmiddelen ont
beren waarover zij thans beschikt. Hare
partijgenooten zijn meest mannen, die
hunne opinie veil hebben voor een stui
ver profijt en immer de pen in de hand
hebben om aan invloedrijke personen
gunsten te vragen tot belooning van
lew dévouement au par ti.... liberalnu
te veranderen in clerical.
De clown van het Werkertje beeft eens ge
roffeld, dan nog eens op den jachthoorn ge
blazen dat zijne kaken opzwollen waarna de
beroemde, en alom ongekende Werker zijn
boniment heeft afgedraaid voor een dertigtal
snullen (waaronder Kwibusdie hem stonden
aan te gapen.
En citoyens, riep de charlatan, mijn advies
kost geen honderd franken, geen vijftig, geen
tien geen twee franken, het kost geen tien,
geen vijf geen twee centiemen, het kost niks,
itiks 1 ik zeg u de liberale partij is ziek, wat
zeg ik ziek neen zij is dood wat zeg ik dood I
neen zij is al begraven Voila.
Kwibus slikte 't advies van den viezen
brjugel met ap- en dépendancen in, omdat
het liberalen gold, die van zijne onhebbelijke
recepten niet hadden gav ild, kwam er spoe
dig mee naar huis en drukte 't met veel zorg
en ijver over op een blad papier, dat door
'tGerecht van ons land, naar waarde werd
misacht.
Ziedaar hoe 'tkomt, dat dokters van alle
slacb fanatieke hemelbezweerders, partijver-
radende kwakzalvers en bloedroode charlatans
elkander verstaan om do liberale partij dood te
willen en dood te zeggen.
Geeft u zoovele moeite niet bleekroode, gele
en bloedroode zeeveraars, de liberale partij
heeft nog geen lust baantje zuiver te maken
voor u we kennen uwen appetijt maar we
laten ons niet opeten.
Kwibus zou veel beter doen een geneesheer
te to ^peu bij hetgeen men de klerikale partij
noemt, het schijnt dat zij groote behoefte heeft
aan probate medecijnen, en die maar nergens
gevonden worden.
Paus, bisschoppen, pastors en priesters van
allen kaliber hebben recepten geschreven, dat
er 't eind aan verloren is, en toch is 't allemaal
boter aan de galg. De kranke wil maar niet
heropbeuren, en de groote groene Profeet,
zegde het nog laatst op een banketDe kle-
rikale partij doorworstelt eene erge crisis,
langs alle kanten vertoont zij sporen van ont
binding en afbrokkeling.
Het laatste recept van Pau3 Leo XIII heeft
de kliekpartij m iar slecht bekomen, de sukke'
heeft er erge schokken door gehad, die niet op
't 'ermioderen staan.
Wij raden Kwibus die 't advies van den
Antwerpschen zwans- Werker voor onfeilbaar
houdt, die nieuwe onfeilbaarheid ook eens te
consulteeren over den toestand der klerikale
partij en den eminenten door kluchtigen ci-
toyen Werker een poeder te vragen tot herop
beuring zijner lieve moeder de Kliek, n
De klerikale partij moet wel ziek
zijn niet waar om zoo moeilijk het ge
rucht, het minste gerucht te kunnen
verdragen.
Zij doet zooals men pleegt te doen
aan bet huis der stervenden, men wil
alle gerucht afweren door het strooien
van mest of schors of anderen afval.
Vroeger verbood men aan priester
Daensmis te lezen in de groote kerk,
daarna werd het hem verboden het
woord te voeren in 't openbaar, nu heeft
hij bevel gekregen geheel en al te zwij-
gen.
De uittredende leden van den provin
cialen raad, moeten de tusschenkomst
zeer noodig hebben om Monseigneur
Stillemans tot zulken maatregel aan te
zetten.
Wie weet zal deze maatregel voldoen
de wezen. Als 't pas geeft zal men de
tegenstrever onzer uittredende raadsle
den een muilband aandoen. Wie weet
zien we Monseigneur Stilleinaus niet
naar ons kanton komen om persoonlijk
propaganda te maken eene nieuwe wij
ding van 't onvoltrokken hospitaal in te
richten, met cavalcade en banket waar
op de ministers zouden aanwezig zijn,
om de kiezers in sectien bijeen te roe
pen, gewijde saucissen aan te bieden,
en om de honderden gebrekkelijken ter
stembus te leiden.
Dien dag zal de vijand verpletterd zijn
en men zal de gekozenen zich aan de
de teenen zien werpen van hunnen red
der en met hem eenen triomf zien vie
ren welke door geenontijdig en
verafschuwd onderzoek zal gestoord
worden.
Het moet niet gezegd worden, dat min of
meer roode vlaggen in den stoet figureerden,
let stadsreglement verbiedt do roode vlag op
straat. De heer Burgemeester is zeer, zeer,
zeer, breed geweest ia het toepassen van dit
reglement.
Hij kneep liever een oogsken dicht, in plaats
van met macht van politie de vlaggen te willen
ontrukken aan de dragers zooals sommige tisten
het zouden gedaan hebben, dit zou eene bloedi
ge botsing onvermijdelijk hebben gemaakt.
Heeft men tegen de overtreders proces-ver
baal opgesteld, dat weten wij niet, maar zeker
is 't dat de handelwijze van M. Gheeraerdts
meer gedaan heeft om den dag rustig te laten
voorbij gaandan den ongepasten en dwazen
yver der politie zou gedaan hebben.
De dag is vredig voorbijgegaan. De vreemde
socialisten hebben zich wel vermaakt. Is er
hier en daar een betreurlijk feit gebeurd, zulks
is onvermijdelijk waar groote massas bijeen
komen dat gebeurt zelfs bij de klerikalen als
't kiezing is vooi den onderlingen Bijstand of
banket der jonge garde, of festival te Zotte-
gem.
Wij geven den keizer, wat den keizer toe
komt. De burgemeester van Aalst heeft wel ge
handeld
Kwibus uit de Korte Zou tstraat is anders
heel kwaad op de socialisten, hij heeft een he
kel aan hetgeen hij gemeen, laag volk noemt.
l>at belet echter niet dat Kwibus van tijd tot
tijd bij dat slecht volk te rade gaat en de uit
spraken der socialistische organen als orakels
opneemt en overdrukt.
We weten dat Kwibus een goed dokter is,
hij vindt immers dat bet liberalism zeer ziek
is, bij heeft naar den gezondheidstoestand
ervan vernomen bij kwakzalvers, die het libe
ralism hebben verraden, omdat de liberalen
hunne lapzalf te dnur vonden.
Maar de consultatie van die wonderdokters
«as hen niet voldoende. Kwibus heeft ook het
oordeel ingewonnen van de Werker 't orgaan
tje der elfen dertig socialisten van Antwerpen.
Eene goede noot voor M. Gheeraerts burge
meester onzer stad, voor (de kalmte welke hij
verleden zondag gedurende de betoogiug der
socialisten aan den dag legde.
De socialisten onzer stad huldigden hun
nieuw lokaal in, gebouwd met het geld van
het Gents hoofdkwartier, naar de plannen van
een Gentsch bouwkundige, versierd door
Gentscbe kunstenaars en ingewijd door Gent-
sche redenaars.
Twee, drie duizend socialisten van Gent,
Brussel enz. waren met vlaggen kartels, wim
pels en dies meer, per spoor of te voet naar
Aalst gekomen. De harmonie van'«Vooruitn
bekwam verdienden bijval voor de puike uit
voering barer stukken, vrienden en tegenstre
vers bekenden zulks volmondig.
De stad Aalst moet 300,000 franken
leenen oua uoodzakelijke werken uit te
voeren. Die leening is een bewijs van
den bloeienden toestand waarin de
stadskas verkeert.
Er zijn klerikale kopstukken die dat
vol ernst beweren.
Burgers, winkeliers, ambachtslieden, bekijkt
uw belastingsbiljet en vergelijkt het met dat
van 1895.
Wat hebben wij toch veel aan onze feniksen
van den provincialen raad te danken hein
Alle jaren meer betalen is toch pleizierig
niet-waar en't is teeken van welstand im
mers de belastingen zijn maar verhoogd door
de katholieken omdat ze weten dat onder hun
bestuur uwen welstand ook vermeerderd is.
Verleden zondag namiddag was er in en rond
de statie van alles te zien. Katholieken libera
len, socialisten, oude garden, jonge garden
groote kinderen met vlaggetjes, jongens met
klepmutsen, sukkelaars met pluimhoeden enz.
enz. Dat alles wemelde mengela' meugela,
dooreen.
Maar de pikantste opmerking was deze
Terwijl de socialisten afstappen om hier te
Aalst de inhuldiging van een nieuw socialis
tisch lokaal te vieren stnpte de rlirekteur van
't muziek der Aalstersche socialisten in ko
stuum van klerikale jonge garde in den trein
om naar 't festival te gaan van Zottegem.
Weet Denderbode niet wanneer de Oude
manuekens beginnen het gras van tusschen de
straat8teenen te trekken.
Waarom brandt er 's nachts geen licht op
plaatsen die gevaar opleveren voor voertuigen
en voetreizigers is daar absoluut niets aan te
doen.
In ons nummer van zondag laatst hebben wij
aangekondigd welk schitterend succes onze
jonge stadgenoot M. Jan De Windt, student
aan de Hoogeschool van Gent voor de junj
behaalde met zijne verhandeling over delfstof-
kunde.
De heer De Windt bekwam 49,50 punten
op 50, met gelukwenscbiugen van de jurij, en
werd voorgesteld voor de subsidie van 4000 fr.
van den Staat voor het maken eener weten
schappelijke reis in den vreemde.
Een ministerieel besluit van 15 Juni 1896
bepaald op Donderdag 2b dezer maand Juni,
te 2 uren, de openbare verdediging der ver
handeling over delf tofkunde aan huis opge
steld door M, De Windt Jan, eeboren te Aelst,
candidaat in natuurlijke wetedscbappen, inge
schreven op de rol der studenten der universi
teit van Gent.
De jurij zal zitting houden in het Ministerie
van BÏnuenlannsche Zaken en Openbaar On
derwijs, Leuveusche weg, u. 3, te Brussel
(zaal n. 8).
Stellingen van den heer De Windt.
I. Al de ouderstellingen die tot nog toe ge
daan werden, om de vormingswijze der kris-
tallijne schiefers uit te leggen, zijn aan ge
gronde opwerpingen onderhevig.
II. De jongste onderzoekingen omtrent den
aard der graptolithen schijnen tot eene her
ziening der aigemeene aangenome indeeling te
zullen leiden.
III. De indeeling der eilanden moeten steu
nen op hunne aardkundige samenstelling, hun
ne fauna en diepte-voorwaarden.
We bieden den heer De Windt Jan, nog-
maalsonze beste gelukwenschen aan. Zulke
manneu doen eer aan onze stad en we zijn geluk-
irigham onder onza vrienden te mogen tellen.
Den heer De Windt Jan, staat eene schitte
rende loopbaan te wachten en we zijn zeker
dat hij in 't kort in verdedigen zijner verhande
ling en daarna in 't ontwikkelen zijner thesis
evengoed slagen za'. Nog eens hartelijk pro
ficiat I!
De Oude Garde te Geeraadsbergen.
Verleden zondag trok de Oude Garde verge
zeld van talrijke liberale vrienden naar Geerts-
bergen om er de reeks feestelijkheden te ope
nen ingericht door het gemeentebestuur dier
stad, om ten bate der neringdoeners leven en
vroolijkheid te doen heerschen,
Aan de statie werden wij afgehaald door da
Fanfarenmaatschappij en vele liberale vrien
den van Geertsbergen. Onder 't spelen van pas-
redouble's richtten wij ons naar bet stadhuis,
waar wij door het stadsbestuur werden welkom
gebeeten en ae eerewijn ons aangeboden werd.
De heer burgemeester Rens herinnerde ons
het feest in 1888 gegeven door de liberalen van
Geertsbergen ten voordeele van het ouderwijs,
feest waaraan de oude garde hare medewer
king verleende. Thans is het weder de Oude
garde welke de re^ks feesten opent in het vrii-
zinnig geworden Geertsbergen Hij drukt Je
hoop uit dat eerlang ook de Geertsbergenaar»
een bezoek zullen mogen brengen aan het libe
rale Aalst (toej.)
De heer Corn. Van Branteghem bedankt den
heer burgemeester en het gemeentebestuur
voor het goed onthaal dat ons te beurt valt. Hij
wijst er op, dat, zoo de liberalen te Aalst niet
zegepraalden zulks alleen te wijten is aan den
dwang de omkooperij en 't bedrog onzer tegen
strevers, waarvan er velen te Dendermonde te
recht zullen staan. Wat er ook gebeuren de li
beralen zullen den strijd hervatten en onver
poosd voortzetten tot ook te Aalst de vlag der
vrijheid, de blauwe vlag ten teeken van over
winning wappere. Hij drinkt op den blo» tti
den voorspoed van 't vrijzinnige Geertsberp.o
(toej.)
Het 't concert begint ten vijf uren, en geluk
volkomen.
Na 't concert wordt met degauwte aar
broodjes met hesp verorberd, waarna ;E
bezoek brengt aan den Ouden ber^ ir
leute was, kunt gedenken, velen namen da
gelegenheid te baat om de legendarische af-
glibbering te doen.
Lijk de baren der zee, voorthollende, trok
ken wij met ODzen grooten tamboer major
voorop bergafwaarts en de stad in. Onderwega
werd een goede voorraad mattetaarten opge
daan en hier en daar eene pint gepakt.
Ten negen ure trokken wij spelend statie-
waarts en namen afscheid van onze vrienden.
Tot wederziens Geertsbergsche vrienden, wij
hebben ont uitmuntend vermaakt 1
Blazerus.
De Waarheid over den Goedendag
(Vervolg en slot).
De geschiedschrijver Giovanni Villani, die
het slagveld van Peveleuberg bezocht bad,
zegt dat de Goedendag vooral het wapen was
der armer lieden. Nu weet men welk belang
rijk deel aan dien bloedigen veldslag genomen
werd door het landvolk, dat zich op eigen
kosten moet wapenen, en zich van de gereed
schappen van hun handwerk bediende om hui»
en haard te verdedigen. Alle andere landbouw
gereedschappen, de zeis, het snoeimes, de
hooivork, de hak, (le dorschvlegel, de bijl, die
door de ridderschap werden overgenomen en
verbeterd, hebben zij niet als wapen ge
diend bij de boerenopstanden Eu zou dan het
kouter, dat ontzaglijke mes, dat nog in onze
dagen, volgens de wet, niet onbeheerd mag
blijven liggen, aan strateu, wegen, op open
bare plaatsen en in het land, op boete van één
of tien franken, zou dan het kouter ook niet
als wapen gebruikt zijn door de te velde trek
kende boeren
De heer van Malderghem ondersteunt deze
stelling met veel wetenschap, door aanhaling
en uitlegging van verschillende teksten, waar
van ik slechts eene zal vermelden, ontleend
van den bijbel in handschrift van den Vlaam-
schen dichter van Maeblant ('einde der XIII*
eeuw). Bij die plaats behoort eene miniatuur-
teekeuing, voorstellende den rechter Samgar,
in de kleeding van een ridder van den tijd ran
den Vlaamschen dichter, en gewapend met
het beruchte kouter, waarmede hij, volgens de
fantastische legende, alleen zes honderd Fili
stijnen versloeg
Sangher was rechter daer naer.
Mar hine levede war. iiaer.
Tien tiden wilden de filisteen
F srael storen over een.
Mar Sangher hulp hem uter nod,
Ende sloegher daer d m. dood.
A llene selve metter vard.
Met eenen coutere sonder sverd.
Waarschijnlijk heeft Maerlant, omdat dat
wapen zoo algemeen bekend was bij het
Vlaamsche volk, en van zulk een krachtige
uitwerking, den wreker Israels bij voorkeur
met het kouter gewapend, liever dan met den
drijfstok van den ossunhoeder, die door de ge
leerde uitleggers van den bijbel als het wapen
beschouwd werd, waarvan Samgar zich bedien-
de om de vijanden van zijn stam te vernietigen.
De macht van dat wapen verklaart de gru
welijke verliezen door de Goedendags aan de
Fransche riddeischap, toegebracht, volgens
het getuigenis der kroniekschrijvers
Les Godendaz et les Coingnies
Metent a mort es herberiages
Chevaliers, escnyers et gages.
(Guiabt. v. 5866-5868).
En volgens een anderen
En soy defendant fery ledit cannaux d' un
godandart ou pique de Flandres wn cop stu-
Tement, dont mort s'ensuy.
(La Cubne de Sainte-Palate).
De Franschen hebben dan ook op hunne
beurt eenige jaren na den slag van Cassel, den
Goedendag ingevoerd, als wapen voor den
minderen man uit de steden en van het land.
Het belangrijke boekje, waarvan ik hier den