LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Omdat zij Een is. Cliineezerij. Ellendige comedianten. Nocli klerikaal, noch socialist. Ati<tn*iftmpnt*nriis 4 fr' voor de 9tad v»nrop betaalbaar Abonnementsprijs 6q voor den btiiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Mm abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen drukrefleK Prijs der Annoncen Heklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 22 AUGUSTI. Waarin is de eenheid der kliek gele- cen De catechismus antwoordt. Dat rij onder een hoofd staat en in alle stuk ken des geloofs maar eene leering volgt. Nu blijft echter uit te maken, wie dat hoofd is, zienlijk of onzienlijk. Is het Woeste, de groene paus, of is het Beernaert zijn aartsvijand of is het geen van beiden en weten de klerikalen niet tot welken heilige zich te wenden. De eenheid der kliek en de eenheid der kerk zijn even valsch. De eenheid ia zoo oppervlakkig, zoo schijnbaar, zoo valsch, dat er alle oogenblikken ge schillen oprijzen, krakeelen ontstaan, twisten verwekt worden, haat en wraak bot worden gevierd. Ge zijt allen broeders is een woord van Christus waarmee de klerikalen spotten, hun doel is te overheerschen en alles naar hunnen zin te beredderen. Om dat doel te bereiken stellen zij alle middelen in't werk, de gemeenste, de laagste middelen zijn goed, omdat bij hen de spreuk geldt Het doel wettig de middelen. De klerikalen 't zij protestanten, 't rij klerikalen, 't zij evangelisten zijn allen dezelfde. De godsdienst is maar een middel om tot de oppermacht te geraken. We zien Hollandsche dominés, de fransche jesuieten scholen op Ma dagascar ondersteunen uit haat tegen Engeland. We zien de paus zijn zegen Eenden aan de czar van Rusland, die duizenden katholieke Polakken naar Siberie zond, terwijl hij den keizer van Oostenrijk met zijne banbliksems dreigt omdat het burgerlijk huwelijk, verplich tend wordt gemaakt gelijk in Belgie. In de laatste tijden sprak men veel over het herstellen der sedert eeuwen verbroken eenheid door de toenadering der Grieksche en Engelscho protestan ten. De paus moest natuurlijk de groote baas blijven en daar de vertegenwoordi gers der andere kerken het evenzoo meenden voor hunne priesters, konden de onderhandelingen niet lukken en al les blèef in de oude plooi, in de oude oneenigheid. De oneenigheid springt nog beter in het oog als men de resultaten nagaat van de afgekondigde encykliek Rerum novnrum Nooit heeft eenig stuk zoo veel opschudding verwekt, nooit heeft een brief zooveel aanleiding gegeven tot twist en vervolgingen. Elk legt de en cycliek uit op zijne manier en wel zoo verschillend, dat de aanhangers der tegenovergestelde zienswijzen, elkander met haat ea verachting bejegenen en als bloedvijanden naar elkanders wel stand en nering hunkeren. Die encycliek moest vrede en eenheid te weeg-brengen in de rangen der ka tholieken en er is slechts, twist en twee dracht uitgevloeid. In Frankrijk heeft een priester eenen oproep gedaan tot zijne collegas voor het stichten van een syndikaat van priesters waar de bis schoppen zouden uitgesloten worden. Dadelijk verschijnt een brief van een bisschop, om dat syndicaat als een ge vaarlijke instelling af te keuren en te verbieden. Eenheid op politiek gebied bestaat er evenmin, we weten hoe zeer de Woes- te's en Beernaert's elkander liefhebben, hoe zij elkander aankijken als een kop pel porceleiuen bulhondjes op de schouw van nen christen demokraat. Wat zegt Le Journal de Bruxelles deze week. liet is niet noodig, zegt hij, dat de gekozenen het eens zijn met hun ne kiezers, want dan zou M. Woeste te Aalst niet gekozen worden want hij is een aanhanger van 't Congoland, dan zou Beernaert niet gekozen worden te Thielt aangezien hij aanhanger is van den persoonlijken dienstplicht enz. enz. De eenheid bestaat noch op godsdiens tig, noch op politiek gebied. Er is maar eene macht, die het klerikale kraam rechthoudt namelijk, de slaafsche ge hoorzaamheid. De paus is onfeilbaar, zijn wil is wet. De bisschoppen hebben het op voorhand geteekend ontslag hunner pastoors en onderpastoors in handen, de priesters hebban op bijna alle gemeenten, het bestaan, het brood, het leven hunner parochianen in handen en gelijk zij wil len, moet er gehandeld worden. Een priester, schreef het deze week nog in Le Bien Public en riep er schande over. Daaruit blijkt, dat ook die slaafsche gehoorzaamheid aan 't verbrokkelen is en daarmee is 't met den klerikalen boel gedaan. Daarom laat W oeste alarmkre ten liooren, daarom zullen nog encyclie ken verschijnen, daarom zal het waar heid blijven wat we bewijzen wilden. Kerk en kliek kennen noch eenheid noch vrijheid, macht steunt alleen op valschheid en dwang. Met gebalde vuisten zat Denderbode haven- arms op de coopératnen. Hierin was hij het werktuig der klerikale kliekjanneu van den fameuzen ueringbond, die overal tegen de sa menwerkende maatschappijen te velde trok ken, al liepen ze soms leehjk buiten schreef, b. v, te Antwerpen. Wij bestrijden, schreef Denderbodealle coö peratieven. Maar het kost de lummels der Den- vodde nietsmenda le, hunne meening in den binnenzak te stoppeu en vandaag af te breken, wat ze gisteren ophemelden en omgekeerd. Kwibus en companie hebben er een handje van hun fraksken naar 't goedvinden der op- perbazen te keeren. Wij bestrijden alle coöpe ratieven is vergeten en na eenige weken gezwe gen te hebben, slaat het orgaan der drukpers- onteerende procédés eeu geheel andere toon aan. Denderbode bestrijdt de coöperatieven niet, zegt hij, bij bestrijdt alleen de misbrui ken. Van hooger hand kreeg hij bevel over die kwestie eene tuimelpart te maken, omdat eeni ge klerikale muilentrekkers in klerikale coöpe ratieven eeu handje of nog wat meer toestaken. En oe kwibussen gewoon met armen en beenen te schermen; als de eigenaars van den at te likken kandeleer, met het poesjenellenkoorde- ken trekken, wringen zich als palingen in 't zand om die taak naar bebooren le verrichten. Ze verbergen voorloopig hunne platbroeke- rij onder de aanhalingen van een ander katho liek blad. Doch de eerste stap is de moeilijkste en aangezien de schaamteloosheid de minste ondeugd is van Kwibus, zal hij in ziju volgend nummer zweren, dat by nooit de coöperatieven he> ft bevochten. Ellendige comedianten, gedwongen bunnen toevlucht te nemen tot zulke verlagende pole miek en dat alleen om de meesters te believen die naar 't beloofde postje moeten omzien, wat zijt ge diep gezonken. Maar als een blad door 't gerecht van zijn land geschandvlekt iswat moet men dan van de kribbelaars denken. Het spreekt als een ovenmuil, dat weinig stervelingen in Belgie bekwaam heid genoeg hebben om uitte cijferen, hoeveel stemmen zij hebben als kiezers voor de gemeente, of voor de provincie of voor de kamers of 't senaat. Men heeft rekening te houden van den ouderdom, de positie, de afgelegde examen, den burgerlijken stand, de be lastingen, het samengaan van twee, drie en meer voorwaarden enz. enz. enz. Kort de kieswet is zoo duister als de schriftuur, zoo ingewikkeld als een ver warde streng, zoo dwaas als een heele kolonie van Gheel Maar zoo gaat het. De klerikalen zijn liefhebbers van al wat duister en onbe grijpelijk is. De mysteriën, het geloof, de mirakelen, hunne schriften hunne politiek, 't is een enkele waarboel, waar ze zeiven niet wijs uit worden, maar die zij altijd ten hunnen voordeele weten uit te leggen, en dat is 'tvoornaamste. De tegenwoordige kieswet is wel de stomste wet welke ooit ia Belgie werd gestemd maar de klerikalen vinden er baat bij en daarom zullen zij het onmo gelijke beproeven, om het hen zoo voordpelige stelsel te behouden. In ons arrondissement ziju een tach* tigtal kleine en groote gemeenten. Wel nu wij wedden dat al tusschen al de bur- gemee8teis en schepenen en raadsleden er geene vijf zijn, die op elk afzonder lijk geval de wet zouden kunnen toe passen. We dagen M. Gheeraerdts burge meester van Aalst uit over gevallen, welke wij hem zullen voorleggen te be slissen naar den geest der wet binnen een tijdsverloop van drie dagen. Wie wordt er met de herziening der kiezerslijsten gelast een paar knoeiers, politieke hansworsten, die men om de goede faam van 't bestuur te handhaven, den toegang tot het gemeentehuis dien de te verbieden. Die knoeiers zetten go- tallen verkeerd (elk kan missen) verge ten den juisten ouderdom (elk kan iets vergeten) schrijven tweemaal denzelf den naam (de paus alleen is onfeilbaar) enz. enz. Ze rekenen daarbij op de onverschil ligheid der kiezers, of op hunne onwe tendheid of op hunne voorzichtigheid, I welke hen belet de stemmen te eischen waarop ze recht hebben, of te protestee ren tegen het toekennen van te veel stemmen aan de tegenstrevers. De knoeiers hebben schoou spel. Elke vraag tot inschrijving vraagt tijd, moeite, geld elke vraag tot afschrabbing is in vele gemeenten eene daad van vij andschap tegen de regeerende kliek en wor t met broodroof gestraft. In de steden kan daar min of meer in voorzien worden door de bestaande as- sociuties, maar op den buiteu is t an ders, de burgemeester zegt tot den se cretaris, maakt de kiezerslijsten op en als 't u te moeilijk valt zal de pastoor u helpen. De knooiers gaan aan den gang, trekken een stemmeken af van de gekende of vermeende tegenstrevers, voegen een stemmeken toe aan de vriendjes. Niemand wil of kan of durft opmerkingen maken en de toer is ge speeld. In eene gemeente niet ver van Aalst schreef de secretaris, den onderwijzer in met 1 stem. Deze protesteert vruch teloos, hij wendt zich tot den burgemee ster en komt met hem op 't gemeente huis. Gij hebt maar recht op 1 stem zegt de secretaris. Ik heb recht op drie stemmen zegt de onderwijzer en met den tektst der wet in de handen toont hij aan, dat hij inderdaad 3 stemmen heeft. De burgemeester, een goeie ziel, was voor de verzoening en velde oen vonnis om Salomon te beschamen. De se cretaris beweert dat gij maar eene stem hebt, en gij meester beweert.dat gy er drie hebt welnu secretaris schrijf hem in met twee stemmen en zwijgt nu alle maal. De onderwijzer moest tot do uiterste middelen zijnen toevlucht ne men om zijne drie stemmen te beko men. De handelwijze van dien onderwijzer is eene uitzonderring. Men mag zonder overdrijving rekenen dat het getal stem men aldus ten voordeele van de kliek geschamoteerd gemiddeld 100 per gemeen te bedraagt, hetgeen voor het arrondis sement Aalst een totaal maakt van 8000 stemmen. Men mag gprust zijn. De zetel van paus Woeste heeft eens gewankeld, door bedrog zal men hem weer vast zetten, en met het huidige chiueesch stelsel is daar niets aan te verhelpen, men diende millionnair te zijn om elk bedrog te doen ophouden. Wat meer is ter intentie van den Waaischen groenen moloch zal men het onmogelijke doen, en order geven om te knoeien volgens al de regels der kliekkunst, eo dat is niet weinig gezegd, wij hebben er te Aalst de ondervinding van opgedaan. De kliek is meester in 't knoeien, ge lijk ze meester is in '1 schooien, in'tlas- teren, in 't broodrooven. De klerikalen zeggen Buiten om waarach tig geloof en buiten onze partij is geene zalig heid mogelijk. Zy beloven het eeuwig geluk hiernamaals, of dreigen met eeuwige tormen ten. Zoo fopt men Frederik. De socialisten brullen Buiten het socialism, buiten de werkliedenpartij is er geene redding te hopeu. Zij beloven het ware geluk op aarde of dreigen met wee en ellende. Zoo bedriegt men het volk. De liberalen willen van geene dogmas, er zijn geen absolute onomstootbare leeringen op economisch of philosofisch gebied. Dö toekomst ligt in de vrijheid. Zoo spraken we meer dan eens. Men neme het goede van waar het ook kome, is er iets rechtvaardigs in 't communisme men neme het aan woorden jagen ons geen schrik op het lijf. Maar dit of dat stelsel uitsluitelijk en inte graal in praktijk te brengen is zoo onmogelijk als de uiaan te blusschen met een sifonsken. De Eéforme, oordeelt dat het tijd wordt de liberale krachten weer bijeen te scharen en Emile Feron, meer dan eens, door deheden- daagsche socialisten van Aalst toegejuicht, schrijft hetgene volgt Het liberalisme heeft zijne positie te nemen inden eindeloozen strijd der absolute economi sche stolsels welke elkander de openbare gunst betwi ten, omdat de liberale partij zoo min knielt voor de economische als voor de gods dienstige dogma's. Ja zoo is 't. De liberale partij, zal beuren invloed en macht hernemen, wanneer de nood zakelijke scheiding zal gedaan zijn, wanneer al de geweldigen als Picard, Furnémont enz. zich ouder de roode vlag zullen geschaard hebben, en al de oude pruiken als de opstellers van La Liberté hun plaatsje zullen gekregen hebben in de plooien der gele klerikale vaan. We zijn en we blijven liberaal. Noch kleri kaal, nocb socialist, is onze leus. We willen de hervormingen, welke mogelijk zijn, we wu- I len verplichtend onderwijs,geenen dienstplicht of dienstplicht voor iedereen radikale wjjzi- gingen aan 't belastingsstelsel veraiideiiug

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 1