LEEST EN VERSPREIDT
Liberalen Opgepast.
Ze zullen aftreden 1
27 September.
Federatie.
'LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
iknnnan>^ntcnrii< 4 fr- voor de 9tad \"">rop betaalbaar
Abonnementsprijs jr gQ voor ^en buiten
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Man abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantoie
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen drukregel.
Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
AALST, 19 SEPTEMBER.
DEDENDERGALM orgaan der libe
rale partij te Aalst.
DE DENDERGALM zal uitsluitelijk
het programma der liberale partij ver
dedigen.
DE DENDERGALM zal te velde trek
ken tegen al de misbruiken en verkeerd
heden waaronder de bevolking van
Aalst lijdt.
DE DENDERGALM zal onverpoosd
strijd voeren tegen konkelfoes en ko
zijntjeswinkel.
DE DENDERGALM zal de belangen
van burgers eu werklieden verdedigen.
DE DENDERGALM wordt opgesteld
door liberalen, die noch winstbejag noch
eereposten beoogen eu dus huune partij
niet zullen verraden.
Leest en verspreidt DE DENDERGALM.
Een abonnement van nu af tot nieuw
jaar kost 1 frank. De abonnenten ont
vangen het blad te huis eiken zateiuag
avond.
DE DENDERGALM is ook verkrijg
baar aan 5 centiemen het nummer bij
onzen verkooper M. Prosper J an de
Per reBrabantstraat Nr4 en ten bureele
van het blad.
Leest en verspreidt DE DENDERGALM
Orgaan der liberale partij te Aalst.
De nieuwe kiezerslijsten zijn uitge
komen en naar ander kliekgewoonte
zijn ze verknoeid van voor tot achter.
Onder onze vrienden is er geschrabt,
links en rechts, onder alle slag van be
lachelijke voorwendsels. De klerikalen
rekenen erop, dat van de twintig tegen
strevers welke zij schrabben er toch
eenigen zullen zijn, die de noodige stap
pen niet zullen doen om hun recht te
vorderen. Item zooveel stemmen ge
wonnen.
Dus, liberalen opgepast Laat u niet
bedriegen, laat uwe stem niet schamo-
teeren. De kiezerslijsten liggen ter inza
ge in 'tlokaal van den Liberalen Burgers
kring, Au Comte d'Egmont of Grau
wen Steen op de Groote Markt.
Gaat zien of Gij met het voldoende
getal stemmen op de lijst staat, indien
Gij twijfelt wendt U tot eene der Be
stuurleden en het Mi ldencomiteit zal het
noodige doen om uw recht te eischen.
Nog eens liberalen opgepast Wij
hebben met tegenstrevers te doen, die
in kieszaken eene wondere vinger vaar
digheid aan den dag leggen en in geheel
hei land zelfs voor de Rechtbanken eene
mooie reputatie hebben verkregen.
Het vonnis van het Beroepshof van Gent dat
de rechtzinnigheid der laatste gemeeutekieziD-
Ken naar waarde schat en de propagandamiddel
len der kliek bestraft en schandvlekt, biedt ons
de gelegenheid aan, zekere bezonderkeden te
hemnneren over deze zaak voortaan berucht
geworden.
Men herrinnert zich de reclamaties welke
gericht werden tegen de kiezing van 17 Novem
ber zoowel door de liberale partij als door de
democraten. Benevens talrijke feiten van druk
king en omkooperij, werden de loensche han
delingen der kliek welke maanden lang bij
middel harer secties de stad in een echten boel
van bedrog hadden herschapen klaarlijk aange-
wezen.
De klagers deden uitsctr'jnen dat de begane
onregelmatigheden, des Ie erger waren omdat
de meerderheid der kliek uiterst klein was en
de verplaatsing van 33 stemmen voldoende
ware geweest om de samenstelling van den ge
meenteraad geheel te wijzigen.
De Bestendige deputatie van Oost-Vlaande-
ren, had uitspraak te doen over de geldigheid
der kiezingen, zooals men er zich mocht aan
verwachten werden deze goedgekeurd.
De Bestendige deputatie had het noodig ge
oordeeld enkel 8 ftiten, (door haar uitgezien)
te onderzoeken van de bonder 'e, welke men
had aangebracht. Zii weigerde meer feiten te
onderzoeken, zij weigerde de getuigen te aan-
hooren, welke haar aangewezen waren voor
andere volstrekt j rist bepaalde feiten.
De Bestendige deputatie weigerde ook zich
bezig te houden met het geknoei der secties die
tot groote ergernis der bevolking, sinds maan
den de stemmen hadden gesjacheld en versja-
cheld voor spijzen eu dranken. De deputatie
slo t de ogen eu verklaarde enkelij k dat er
te Aalst betreurlijke dingen waren gebeurd.
Eene ondervraging had eenige weken nadien
plaats in de Kamers. De heer Daens klaagde de
schandalen der Aalstersche kmzingen. Elk her
innert nog het onthaal, dat hem van wege ge
heel de rechterzijde te beurt viel, en vermale-
dijding, welke de heer Schollaert, minister van
Onderwijs den priester naar het hoofd slingerde
omdat hij den moed had de algemeene veront
waardiging ten tolkte zijn, en aan de nationa
le tribuun harde waarheden te zeggen aan de
Aalstersche kliek.
De heer Schollaert volgde het voorbeeld der
bestendige deputatie en beweerde dat zijne
Aal8terscne vrienden zoo onschuldig waren als
een pasgeboren kindje. Het voornaamste terzij
de latend verklaarde hij misprijzend
Ik heb hier het dossier dezer zaak. Weet ge
waarvan er gewoonlijk kwestie is van de sec
tie vergaderingen eener politieke partij, en van
de feestmalen op die vergaderingen (Uitroepin-
M. Gillard. De hemel is niet reiner dan
de grond van uw hert. (gelach links).
M, V. d. Velde En hij is niet heel rein
vandaag (nieuw gelach
De heer Schollaert deed overigens genoeg
zaam verstaan, dat het geiecht, (het onder
zoek was reeds begonnen^, niet anders kon dan
de geheele onschuld der klerikalen te doen
blijken.
De Bestendige deputatie en minister Schol
laert hebben dus de kieziugen geldig verklaard.
Het vonnis der teebtbank van Gent geett thans
de maat der onpartijdigheid eu van de mi uis
ter en van de Bestendige deputatie.
Dit vonnis toont aan, welke de knoeierijen
zijn der vriendjes van Aalst, hoe zij de kiezing
hebben voorbereid, hoe zij nieuwe vrienden
aanlokken, hoe zij den triomf van t bestuur
verkregen (amener). De tekst van liet arrest
bestempeldt streng het akkoord eener geheele
partij met het doel omkooperij en bedrog te ple
gen om het stadhuis te bemachtigen
Is het laatste woord gezegd over deze schan
dalige zaak
Wij hopen wel, neen.
De heere Heuse volksvertegenwoordiger van
Luik, die namens de liberalen van Aalst de
interpellatie deed inde kamers, vroeg welke
de houding zou zijn van den minister en van
den gemeenteraadsleden, ingevalle het rechter
lijk onderzoek de gegrondheid der aanklacht
zou bewezen hebben.
Het onderzoek heeft ten volle het bedrog en
de omkooperij bewezen en bet vonnis van Gent
zal een leerrijk,onderwerp zijn niet alleen voor
de stad, maar voor geheel het land.
Het al of niet aftreden van den gemeenteraad
is eene kwestie van politieke zedelijkheid.
Mijnheer Heuse zal bet debat in de Kamer
daarover hernemen en met hem zullen wij van
nu af vragen wat zal de minister doen\i wat
zullon de gemeenteraadsleden van Aalst doen
De Liberale Burgerskring heeft
beslist aan den Werkmanskring Vooruit
gang door 't IPerk aan de Moedige Ree
pers en aan De Galanterie een vaandel te
schenken
Ter dier gelegenheid zullen er ver
scheidene feestelijkheden ingericht wor
den Stoet, muziek en zangfeest enz.
waarvan het programma morgen zal
verschijnen.
Dit feest zal de bekrachtiging wezen
der solidariteit, welke onder al de libe
ralen der stad burgers en werklieden
moet heerschen, het zal het uitgangs
punt zi n eener periode van onvermoei-
den strijd tegen kliek en coterie
Al de liberalen der stad zullen hopen
wij, het vaandelteest van 27 September
volgens hunnen graad van beschaving, volgens
hunne ontwikkeling, volgens hun wenschen en
begeerten.
Een wijgeer h9eft gezegd De mensch heeft
God geschapen naar zijn beeld. De wilde volke
ren hebben een laag Ideaal hunnen God is een
houtblok waarin ze als offeranden nagelen
slaan. De God der overkeerschende stammen
was een God der heirscharen die der genieters
was een God der wellusten, die der verdrukte
volken een God van kunsten en wetenschap.
Ieder volk heeft zich een afzonderlijk denk
beeld gevormd van de Godheid. Meer nog, in
den zelfden Godsdienst heeft ieder individu
een begrip van de Godheid, dat niet oveieen-
komt met dat zijner geloofsgpnooten, omdat het
begrip Godheid door Diemand, volstrekt nie
mand kan gevat worden.
Men mag echter zeggen, dat de Godsdienst,
eene zekere aanwijzing geeft van den graad der
beschaving van een volk. Hoe meereen volle
op de baan van vooruitgang komt, hoe edeler
en reinei het Ideaal is, dat voor hem het hoog
ste Goed daarstelt, en hoe beschaafder de oefe-
wii, het vaandelteesi van zi ocjacmud gte uoea aaaiswu, eu uuc
bijwonen en door hunne tegenwoordig- niugen en plechtigheden zijn aan dat lueaa ge-
J i nn/VAi. I wiwl
wijd.
God, het opperste Ideaal, is de samenvatting
van alle volmaaktheden, daarin zocht de op
rechte geloovige troost, als een poëet ïnzrjn
Gezang^ als een kustenaar in zijn Beeld. Zulk
Ideaal is de reinste drijfveer van 's menschen
haudelingen en de Godsdienst zulker geloon-
gen is altijd eerbiedwaaidig.
De Godsdienst is dan iets zoo heilig zoo ver
heid een bewijs geven hunner genegen
heid voor de arbeidende klasse, die wan
neer ze vrij optreden mag, immer trouw
bleef eu blijven zul aau de grondbegin
selen van vrijheid en onafhankelijk
heid welke de grondslag zijn van 't libe
ralism us.
Liberalen, allen op uwen post ir- j ^g^orsublTem.Tat de priesters'welke hem
dien we in den laatsten strijd gevallen begrjjpe„ en beoefenen zouden gelijken,
zijn, zullen we hardnekkiger dan ooit Maar helaas zoo is het niet. De priestersjtijn
weer opstaan en den kamp voor recht,
vrijheid en rechtvaardigheid weer voort
zetten zonder ons te bekommeren om de
moeilijkheden waarmede wij te worste
len hebben gehad.
Eene nederlaag zooals wij hebben
geleden, is geenzins vernederend, ter
wijl de triomf der kliek door 't Gerecht
werd geschandvlekt.
Voorwaarts immer voorwaarts
door eensgezindheid zal het liberalismus
in Aalst, ja in geheel het land zijnen
invloed herwinnen. De 27 September
moet die eensgezindheid in onze stad
bezegelen.
Sinds twee jaren bestaat het verbond
tusschen den Liberale Bnrgerskring en
den Werkmanskring Vooruitgang door
't Werk. Dat verbond heeft voor het
nazicht der kiezerslijsten en voor de
kiespropaganda de be6te vruchten afge
worpen, en bewijst dat de samen wei -
king op politiek gebied van de verschil
lende Maatschappijen zeer mogelijk en
wenschelijk is.
Dat verbond is een eersten stap nato
de stichting eener Federatie van al de
liberale Maatschappijen, die zoowel op
po.itiek gebied, als voor het inrichten
van Feesten elkander zouden verstaan.
Een goed nieuws. De bloedar
moede die vergezeld is met zwakte, hoofdpijn
bleekheid, hartkloppingen, wordt nu id eeoi-
ge dagen genezen door de pil van Doctor lia-
phaël.
De Godsdienst en de Priesters.
De Godheid is een mysterie, het is liet groo
te Onbekende, de bezielende Kracht de onvat
bare Geest, die alles doet leven eu bewegen, de
oueiudige Bron waaruit wel en wee ontspringt,
het onbegrijpelijke Al dat het eiudeluoze re-
geert en alles wat ons omringt doet worden en
vergaan.
Het groot geheim heeft echter nog niemand
1 ontsluierd en noch Paus, noch groote Lama,
heeft de Oppermac it zicü anders zien veropen
baren dan ae minste sterveling. Wij zija een-
voudigetoeschouwers, wij gevoelen het Alver
mogen, wij zien zijne uitwerksels, maar aan de
Oorzaak eenen bepaalden vorm geven, aan
de Almacht een zeker wezen toekenneu t zij
men ze Jupiter, Jeus, W'adan, Jehova ot anders
heet, dat kan niemand.
God is een Ideaal, het is de tijdthesis van
hetgene een volk als het yerhevenste, als het
beste als het schoonste aanziet. Daarom hebben
de volkeren hun Ideaal ook immer voorgesteld
de baan misloopen, zij hebben van den God,
van het Ideaal der menschheid, den God eener
partij gemaakt, zij hebben den Godsdienst tot
eene nevenzaak der politiek vervormd, en al
hunne handelingen strekken, niet om het volk
op te leiden tot het Ideaal der eeuwige Volma
king, maar om het te boeien aan eene staat
kundige partij, die hunne appetijten en huune
heerschzucht voldoet.
De plaats der priesters is daar waar men de
bedroefden, troost, waar men de verdoolden op
wijst ten Hooge, waar men de zielesmarten
heelt de plaats der priesters is aan den voet
van het Ideaal, waar men zingt Vrede aan de
menschen, die van goeden wil zijn.
Eu waar vindt men de priesters Oh zoo
zelden wordt er een priester aangetroffen, die
zijne zendiug getrouw opneemt, omdat het
grootste deel het priesterschap niet aanvaarden
uit roeping, maar omdat het priesterschap eeno
maatschappelijke positie is, waarmede gemak
kelijk geld, aanzien en genoeglijk leven te win
nen is.
De katholieke priesters verwijton ons libera-
I011, dat we den Godsdienst niet eerbiedigen
ze verwarren zich zei ven met den Godsdienst
en den Godsdienst met de politiek. De politiek
gaat boven alles en de priester is politieker iq
den vollen zien van 't woord. In sermoenen,
in gesprekken, in vergaderingen, in feesten
overal eu altijd gaat de pilitiek voor den gods
dienst, bij zoover dat eene lijkplechtigheid
moet vei schoven worden wanneer een politiek
vaandel in de kerk moest komen.
Wie ziju do voornaamste cpstellers, der
klerikale bladen, wie zijn de bestuurders der
i kliekwerkmanskringeu, wie zijn de meetingis-
teu, wie de kiesaganten wie woont de tooren
bij wie vergezelt de politieke kringen op hun
ne 'uitstapjes, wie verbiedt kindertjes in de pro
cessie te gaanwie maakt een zeker getal pries
ters hatelijk voor de geloovigen wie tracht een
deel der bevolking tegen de andere 111 t har
nas te jagen, wie ziju bij elke kiezing de hevig
ste kiesagenteu, de kiesmakelaars, de uit-
loopers?
Hoe is het mogelijk, dat zulke mannen zich
beklagen durven, wanneer zij hier of da,ar
worden afgezweept door do liberalen, zij die
elkander afzweopen eu van de politiek hunne
voornaamste bezigheid maken. Hoe durven zij
eerbied vragen, wanneer hunne handelwijze,
hun gedrag, hun voorbeeld aantoonen, dat ze
den godsdienst als een winkel exploiteeren en
voor uiemands overtuiging eerbied koestereu.
De Godsdienst kan tot maatstaf dienen voor
de ontwikkeling van een volk. Hoe ruwer prak
tijken boe min beschaving, hoe min welstand
hoe meer de priesters zich met de staatkunde
van een land bemoeien en >p bet volk druk
ken, hoe meer dit land achteruit gaat.
De Laveleye heeft doen opmerken dat het
li
I