11 ile Jaar. Nummer 44 Zondag 1 November 1896. Wat er noodig is. I. De priesters in Amerika. Een goed huishouden. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs j Jo°voor den buiten v°nr°P betaall)aar PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Man abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu HET ARRONDISSEMENT AALST j Gewone, 15 centiemen Prus der Annonce» Reklam(ln 76 centlemen j P" drukregel. Vonnissen op de derde bladzijde1 frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST, 31 OCTOBER. Wat er in rle eerste plaats noodig is, is een liberaal blad, een blad dat de tolk weze van alle partij genoot en, een blad dat het orgaan heeten mag van al dege nen, die het liberalismus aankleven; een blad, dat de vereeniging van al de strijd machten ten doel heeft. Wees verdraagzaam, ziedaar het eers te en voornaamste punt van het liberaal programma, ja, men mag zeggen, dat liberalismus en verdraagzaamheid syno niem zijn De liberale partij is breed genoeg om in hare rangen allen op te nemen, die vol eerbied voor de vrijheid van geweten, het welzijn van het Alge meen der menschheid betrachten. ,Wij begrijpen, dat op sommige neven- punten alle liberalen het niet eens kun nen zijn, immers de liberalen hebben geen programma buiten hetwelk er gee- ne zaligheid mogelijk is, we begrijpen, dat o\er die nevenpunten uiteenloo- pende meeningen besfaiii, tegenstrij dige besprekingen plaats hebben, maar het hoofddoel blijft hetzelfde, het hoofd programma is onveranderlijk en niet een liberaal heeft er ooit aan gedacht, dat hoofdprogramma te verloochenen omdat hij van dat oogenblik af ophoudt liberaal te zijn. Vrijheid van geweten, Vrijheid van eerediensten, Vrijheid in alles en voor allen, en V erdraagzaamheid Verbetering van liet lot der werklieden, Verpichtend onderwijs. Ziedaar de hoofdpunten welke door eiken liberaal als het minima van pro gramma worden aanvaard en zij allen die naar de verwezelijkiug daarvan streven zijn soldaten van het groote liberale leger. O, we weten het wel, het verschil van karakter, het verschil van opvatting het verschil van maatschappelijken stand, het verschil van nering, het ver schil van omgeving maken dat de eene liberaal over bijzaken niet denkt als de andere, omdat de liberalen geene on feil baarheid hebben die hou als poesjenel len knikken doet, gelijk dit bij de kle- rikalen het geval is. Maar, Juist omdat we liberaal zijn juist omdat we verdraagzaam zijn, mogen wij de andersdenkende vrienden niet als ontrouwen aanzien. Wie niet met den vijand heult, wie stout en boud zich in Aalst liberaal noemt, in een woord, wie de groote princiepen niet verloochend heeft en medestreeft naar den triomf der blauwe vlag is een goed liberaal. Niet i^der heeft over de wijze waarop de bevestiging der liberale princiepen moet bewerkt worden dezelfde meeniug maar, dat is geene reden om elkander in den ban te slaan, en tot uitsluiting te doemen. Er gebeure wat wil, al de aan hangers der Vrijheid van geweten Vrijheid vau eerediensten Vrijheid in alles en voor allen Verdraagzaamheid erbetering van het lot der arbeiders Verplichteud onderwijs. Zijn en blijven onze vrienden, zij al len zijn liberalen, geschaard onder de vlag van Vrijheid,Wetenschap en Voor uitgang. Van hen allen willen we uen :olk zijn en tot hen allen richten wij ons om ons te helpen in den strijd, dien Ave tegen zielsdwang en geestverstom ping voeren. Wij onderzoeken niet wat er moest gedaan worden en niet gedaan werd. Iet verleden heeft geen keer, en wij zijn vijand van het zagen. We zeggen :ot de personen en tot de maatschap- rijen Zijt ge liberaal strijdt met ons zijt gij het niet gaat elders en schaart u rij de kazakkeerders. Er zullen er ee- nigen meer zijn in de stad, ziedaar alles. Reclit door Zee. We gaan recht door zee en maken jeene omwegen. Als eene maatschappij zegt we zijn liberaal, groeten wij haar welkom als die maatschappij heur woord eet of niet weet wat ze wli, zeg gen wij gaan heen we zullen strijden met of zonder u, maar nooit den strijd opgeven. Wat we zeggen van de maatschap pijen is ook toepasselijk op de personen. Alle liberalen zijn oi ze vrienden en of ze hier of ginder werkzaam zijn is oub totaal onverschillig. Het schreeuwen en tieren tegen sommigen keuren wij vol komen af, niemand moet uit de liberale rangen verwijderd worden, die er plaats wil in nemen. Het is om dat doel te bereiken dat wij ons zullen beijveren. We willen alle liberale maatschappijen, alle liberale burgers en werklieden tot een machtig leger samenscharen om bij do eerste ge legenheid storm te loopen tegen al wat klerikaal en achteruitkruiper is. Moed. Liberalen, doet als wij, Vereenigt u ziet de toekomst in met vertrouwen en laat het verleden rusten. In 't verleden hebben wij menige nederlaag te verdu ren gehad maar, die hebben ons niet verpletterd, door vrijheid en tweedracht zullen we weder groot worden, en de zegepraal behalen op het klerikalismus dat van alle zijdon aan 't verbrokkelen is. De Redactie. De priesters in Amerika verschillen hemels breed van hunne broeders van Europa en be- zonderlijk van de priesters van ons land. De overgroote meerderheid onzer priesters zijn de politieke steunpilaren der Oü Bewaar ders, zijn onvermoeibare kiesdravers en stel len bladen op waarin slechts haat en wrok gepredikt wordt in plaats van liefde en christe lijke genegenheid In Amerika is bet geheel anders, daar pre diken de priesters de verdraagzaamheid aan, daarvindt men bisschoppen zooals Mo ns igneur Gibbons, Monseigneur Ireland, Monseigueur Keaue en anderen, die den eerbied voor ieders overtuiging aanbevelen, daar, reiken de katho lieke priesters de hand aan de protestautsche dominees en houden met de geestelijken van andere godsdiensten congressen om over den wereldvreden en verdere belangrijke punten te beraadslagen. In Amerika zijn de priesters liberaal in den vollen zin van't woord, zijn toonen door hun voorbeeld, dat alle menschen broeders zijn, en dat niemand, dient veracht of verstoo- ten, vervolgd of uitgehongerd te worden om zijne godsdienstige, politieke of filosofische meeningen. Monseigneur Irelaud, zegde in eene preek in politiek behoeft de wereldlijke zich niet te bekommeren om de meeniug van den priester noch den priester om de mee niug zijner overheid. De priesters zijn liberaal in Amerika, zij kennen een voorschrift dat al de andere ver dringt IfeuiiM elkander als broeders. Ook in Belgie heeft men vroeger zulke priesters ge kend, jongens uit net volk welke door de titels eerwaarde, zeer eerwaarde, hoog eerwaarde, monseigneur enz. enz. niet verblind werden en dachten dat het volk iets meer behoeft, dan godsdienstige praktijken dat het onderwijs en vrijheid moet genieten. Zulke priesters zijn er thans niet meer, het priesterschap is immers geene roeping, maar eene positie, eene positie om geld, gemak en eer te genieten. Mochten er zijn die meer voor waarts willen, hun ontslag hebben ze op voor hand geteekend en het wordt hen van hooger hand onder den neus gehouden, als eene be dreiging de arme priester zou slechts armoe en gebrek te gemoet gaan. Vroeger, ja, ontmoette men hier en daar een dier priesters, welke zich nooit aan die slavernij hadden kunnen onderwerpen die te gen misbruikeu en verkeerdheden de stem "lier- ven verheffen maar ze werden, niettegen staande hunne kundigheden, niettegenstaande huuae deugden gebannen naar het een of ander verloren hoekje, waar ze in bekrompheid wegkwijnden, of in onbeduidende bezigheden afleiding zochten. Wij zeggen piet, dat die priesters liberalen waren maar zeker is het dat zij met moeite den last der slaafsche gehoorzaamheid torsch- ten, en met fierheid soms opkeken tegen dege nen, die alleen door voorspraak, omdat ze eenen grooten naam voerden, of omdat ze machtige familiebetrekkingen hadden tot hoo ger geestelijke ambten waren opgeklommen. Ik heb Meester Lieven gekend paster te Woubrechtegem. Het was een man met uitge breide kennissen, die een tiental talen sprak en schreef maar die voor zijn rondborstig karak ter, voor zijne ergernis tegen de bekrompen heid en voor den afkeer welke hij voor som mige gebruiken had getoond naar dat uithoek je van Vlaanderen was gezonden. II. Een Bisschop door den Paus gestraft. In het Vatikaan kon men de verdraagzaam heid der Amerikaansche priesters niet lijden. In Amerika worden de priesters over 't alge meen niet betaald door het goevernement ge lijk ia Belgie en in do andere landen van Eu ropa zij zijn dus onafhankelijk van de Staat en het kan hen dan ook weinig schelen of deze of gene partij aan het bewind is. Maar de godsdienstige beweging wordt er door het Heilig Collegie van Leo XIII met angst gevolgd sedert eer ige jaren zijn bijna al de priesters van Amerika aanhangers ge worden der onzijdige school, zoozeer door onze priesters gedoemd, zi^ gaan zoover de ver draagzaamheid als de schoonste der deugden op te hemelen. De heilige Vader, paus Leo XIII heeft met de kardinalen van zijn Hof de zaak overwogen en besloten, dat er aandien toestand kort en goed een einde moet gesteld worlen. Aan het hoofd der liberale prelaten en riesters staat benevens Monseigneur Ireland, onseigneur Keane, rector der Universiteit van Washington die door al de studenten om zijne vrijzinnige strekkingen wordt bemind en geëerd. Leo XIII heeft Monseigneur Keane afgesteld van zijne bediening van rector, in eenen brief, die uitmunt door zoetsappige schijnheiligheid. Zoo doet de boer die zijn hondje beu is, hij liefkoost het, hij vleit het, hij streelt het, geeft 't allerlei zoete namen, stopt het met veel gefleem en een dikken steep in een zakje, dat hij dicht toetrekt en gooit het voorzichtig in 't water, prevelend God zegene u, ik benoem u opzichter van den waterkant. III. Brief van Paus Leo XIII. Aan onzen hoogeerwaarden broeder Jan- Jozef Keane bisschop van Ajasso. Hoogeerwaarde broeder, apostolische groet en zegen. Het is de gewoonte, dat degenen, die be noemd worden, om de katholieke universiteiten voor te zitten niet bes'eudig in bediening blijven... het heeft ons goed geschenen van die gewoonte niet af te wijken en tenen anderen te noemen in de plaats, die Gij zoo waardig eü ijvervol hebt vervuld. Maar omdat uwe per soonlijke waardigheid er geeD hinder zou van hebben, hebben wij besloten u tot den rang van Aartbisschop te benoemen. Vol bezorgdheid voor Uw toekomstig welzijn I laten Wij U de keuze in uw vaderland te olij ven of naai Rome te komen waar wij U een gevoeglijk inkomen zullen aanleggen opdat Gij betamelijk zoudt voortleven. Wij hebben het vastvertrouwen, hoogeer waarde broeder, dat Gij met 'olledigen goeden wil onze beslissing zult aanvaarden. Ten bewijze onzer genegenheid verleeiien wij U onzen rpostolischen zegen. Gegeven te Rome, bij SintPieter, den 15 September 1896, het 19d"jaar van ons Ponti ficaat. Leo XIII Paus. Daarmede was Monseigueur Keane opgela ten. Hij wenschte noch eeretitels, noch hoogere ambten, hij was aan zijne bediening gehecht, ij er zich op zijne plaats voelde veel goeds verrichten kon. De beslissing van den Paus heeft in heel Amerika groote opschudding verwekt en is niet van aard de prestige van het Pausdom ia Amerika te verhoogen of de nieuwere strekking onder de geestelijkheid te keer te gsan. De priesters verbergen hunne verontwaardiging nieten de New-Yorck-World amerikaansch dagblad verhaalt, dat Monseigneur Gibbons zegde Ik ben een man, die niet gemakkelijk aan gedaan is maar nu gevoel ik eene smart, die ik nog nooit in een leven vol smarten heb ge voeld. Hij sprak deze woorden bijna 8Dik- kend uit, hij was bleek en de tranen liepen langs zijne wangen. Waarlijk Paus Leo XIII heefd geen geluk zijne encykliek, Rerum novarum, heeft in plaats van vrede te brengen, den twist in het klerikale kamp aangevuurd, de afstelling van bisschop Keane, zet het katholiek Amerika overhoop en in Europa steken eene reeks priesters het hoofd op, die als pastor Charbon- nel, Lemire, Naudet en anderen een beteren weg op willen, dan de tot nu toe gevolgde a chteruitkruipersbaan. pr M In elk goed huisgezin moeten de leden, die hun loon inbrengen, het recht hebben een woordje mee te spreken in 't bestuur van het gezin waar dat geene plaats heeft is het hoofd der familie een tiran, ofwel er heerschen ge durig twist en tweedracht. Een vader en een zoon werken vlijtig, geheel de week de moeder beheert de penniugeD en bestuurt het huisgezinzoo men het echter eene goede moeder kunnen noemeD, die tot haar echtgenoot en tot haar zoon zeggen zou, be moeit u met niets, ik alleen ben hier de baas, ik heb uweu raad niet van doen. En als de vader vraagtmaak tegen middag eens zulke of zulke spijs gereed of als de zoon zegt ik heb een paar schoenen noodig, ant woordt de moeder aan beiden Zwijgt daar, ik weet best wat ge noodig heö, ik draag voor alles zorg en wat ik doe is wel gedaan. Waar het zoo gaat, heerscht oneenigheid, achterdocht en wantiouwen, er wordt gekevrn, ja weieens gevochten, dat het stof in de gebu- ren vliegt. Gelijk bet wezen moet in een eenvoudig huisgezin, moet het ook zijn in't bestuur van gemeente, provincie en vaderland. Al wie zijn aandeel draagt in de lasten, al wie er plichten heeft te vervullen, moet ook het richt hebben, in 't bestuur vertegenwoordigd te zijn. De evenredige vertegenwoordi ing is het eenige rechtvaardige stelsel, waar de tegenpar tij niet vertegenwoordigd is en geen kontrool kan uitoefenen op het beheer der openbare zaken, dringen konkelfoes en kozijntjesAiukel binnen, 't zij in kort 't zij in 't lang en de be sturende partij ontaardt niet zelden in eene coterie die de penningen van T gemeenebest besteedt ten bate der vriendjes. De Oude Bewaarders zijn hardnekkige te genstanders van de Evenredige Vertegenwoor diging. Hoe kan het anders, ze bestrijden al wat rechtvaardig is. Wij zijn de bazen, roepen ze, try weten wat het land noodig h eft, wij zorgen voor alles, wij doen alles en wat we doen is wel gedaan. We zitten alleen, waarom zouden we hier anderen laten binnen treden, om ons i ij elke domme streek op de kneukels ie tikken. Alle coleriemannen zijn vijanden van de Evenredige Vertegenwoordiging De oude be- I wa irders schrikken er voor als voor de pest en de socialisien van Bergen zija de oorziak ge- werst, dat de Evenredige Vertegenwoordiging j iu ue Kamers werd verworpen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 1