11 de Jaar. Nummer 50 Zondag 13 December 1896. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Speelkoten. Het Geweten. I mrnm Abonnementsprijs 4 fir. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN vmrop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen «i-,,!,-.».» Prijs der Annoncen J Reklamen 75 centiemen per drukre9<>1 Vonnissen op de derde bladzijde1 frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 12 DECEMBER. De nieuwe inschrijvers welke een abonnement ne men op DE DENDERGALM voor geheel het jaar 1897, bekomen van nu af ons blad kosteloos. Komt bij komt bij Gij jakhalzen der tortuin, hyena's van den publieken rijkdom, vampiers van 't geluk der huis gezinnen, gieren van anker en zon top ten, trommel en stopsel. Komt bij in één worp kunt ge rijk worden, in een draai kunt ge uwe toekomst, uw leven, uwe ziel verspelen. Zoo roepen de ridders van de kaart, de makelaars van 't gromtapijt,de schui mers van 's werkmans loon, de bloed- spinnen van doorgeleefde edelen, van rijk geworden jonkers, van onbedachte burgerszonen. Komt bij komt bij waagt een duit, een cent, een goudstuk, een bankbrief Een twee drie wie doet er mee, geld die kaarten heeftMessieurs, faites votre jeu Ia de kroeg waar de jenever- drouken werkman zijn loon verspeelt, (het brood van vrouw en kinderen) in de herberg waar do burger driftig de kaart mengelt voor frank- en vijffrank- «tukken, in de rijkversierde salons waai de kroepiers de goudstukken en bank- brieveu der verblinden van het high-life oprakelen, is het spel even onzedelijk, even slecht, even beestig. Het is goed, dat de wet daaraan paal en perk stelle en die plaag te keer ga, opdat ons diep gevallen Belgie weldra niet aanzien worde als het groote speelkot der we reld, als het rendez-vous van alle schui mers, gauwdieven en stroopers, lagere en hoogere schurken der heele samen leving. Ja, dat is goed. Maar de staat moest beginnen, met het waagspel af te schaf fen waaraan hij alle mannelijke Belgen verplicht deel te nemen, waagspel waar bij geen enkele iets winnen kan, doch waarbij velen lijf en ziel kunnen ver liezen. Nog drie maanden en honderden ge meentehuizen worden in speelhuizen veranderd, waar hooge ambtenaren het spel voorzitten, den trommel draaien en duizenden jongelingen een nummer zul len trekken. De inzet is stipt bepaald en wordt op voorhand gemeten, het geldt het lijf der jongelingen. Manken, scbeeven, krom men, blinden en dooven kunnen in die loterij niets verliezen, hunne mismaakte lichamen worden afgekeurd gezonde, krachtige, sterke mannen geven er hun lijf tot prijs... de mogelijke winst is O. Indien het vaderland een zoo duur baar pand is, een zoo groote schat, een zoo heilig erfgoed, dat ieder het uit plicht verdedigen moetis de bloedlo- ting dan niet het onzedelijkste van al de waagspelen Voor het vervullen van een plicht wordt in eene beschaafde samenleving niet geloot. Loten vader en moeder om te weten wie voor het huisgezin moet werken loten brave kinderen om te weten wie er voor de oud geworden vader en moe der zal zorgen, loten deugdzame menschen om te weten wie er de ramp zaligen eene aalmoes zal bieden. Waar om dan moeten goede burgers loten om te weten wie het vaderland verdedigen zal, de eenen gedurende een jaar, ande ren gedurende vier jaar, naar gelang de fatazij der heeren die u naar dit of dat regiment zenden. Dat elk zijn plicht doe, dat men den dienst op het onmisbaar minimum bren- ge. Een bevoegd officier verklaarde, dat men van de Congolaoders in drie maan den perfekte soldaten maakt. Zijn de Belgen dommer dan die zwarte Afrika nen Als het vaderland te dienen een plicht is, dat men ieder dwinge dien plicht te vervullen, maar dat men die verdediging niet toevertrouw© aan een trommel, waar het noodlot de ongeluk- kigsten tusschen zijne klauwen grijpt, en de rijken toelaat de kans en den bur gerplicht met een handvol geld af te koopen. Komt bij komt bij roept het staats bestuur Gij allen die 20 jaren zijt, komt jij hier staat de trommel, waaruit gij een nummer zult trekken, dat over uw lijf en uw leven, over uwe toekomst, over de ellende van uw huisgezin over de smart en 't verdriet uwer ouders zal beslissen-. En zij die weigeren naar het speelhol te gaan, de hand in den vervloekten trommel te steken, deel te nemen aan het vermaledijde waagspel van plicht of geen plicht, zullen door de gendarmen gevat eu in't gevang worden gesleurd, gelijk weleer de boeren van Vlaanderen door den kop werden geschoten omdat zij weigerden zich te onderwerpen aan de Frausche revolutionnairs, die de bloedloting en de plaatsvervanging den Belgen hebben opgedrongen. Weg met de speelkoten, weg met de tuischers, weg met de waagspelen anker en zon, wit en zwart, paar of onpaar weg met dan trommel en de zielhon- derij. Alleman arm en rijk, gelijke burger rechten en gelijke burgerplichten. Ge lijk voor de stembus, gelijk voor de ratatoeille, die nu alleen door de arme dompelaars in de kazernen wordt bin- nengekropt De priester in de politiek. Het was zoowat sedert lang onze meening. We zijn nochtans gelukkig onze meening door- de bewarende gazetjes bevestigd te zien. Zij geven uitleggingen over de rol van den priester in de politiek De woorden en daden van sommige priesters hadden ons de gelegenheid gegeven te bestati- gon, dat zonder aanzien voor de godsdienstige belangen, de priesters in bet algemeen zich met iijf en ziel iD den politieken strijd werp u. Aldus de bemoeiing der Aalsterscbe geestelijk heid iu den kiesstrijd vau 1895, waarin libera- relen en katholieken zich op bestuurlijk ter rein hielden, met een zelfde programma dat de dompers aan de liberalen hadden ontleend en waarin de christene demokraten met zoovee! woede werden bevochten als de iberaleu. Hij die beweerd zou hebben dat de kiezing van M. Achilles Eeman en zijner vrienden onont beerlijk was voor de belangen der Roomsch- kathoiieke, apostolische Kerk, ware voor een snul aanzien eweest. Indien we zekere bladen gslooven, dan zijn de priesters luiten hun priesterlijk ambt nog belast met eene wezenlijke politieke zen ding. Daalt de strijd op politiek gebied neder, dan moet hij (de priester) en zal hij staan op de eerste plaats der onverschrokkenen Dender- bode 19 nov. 1896), Bravo bravo Nu is e> Diet meer aan te twijfelen, de onverschrokkenen die wij aan 't werk hebben gezien gedurende de kiesbewe ging waren eenvoudige politiekers, die ons a's jotitiekers eu niet als priesters den oorlog aandeden. Als de priesters denken, dat die rol hun past kunuen ze voortgaan, maar wanneer ze den politieker spelen zou de deftigheid hen moeteD verbieden de godsdienstige gevoelens tegen ons uit te buiten, en de gewetens te knellen ten voordeele hunner politieke vrienden. Wij houden staan, dat ze in dat spel hun eigen aanzien en de waardigheid van den gods dienst in gevaar brengen, daar vele lieden den godsdienst met de priesters vereenzelvigen. Dat men rekening boude der schandalen onzer laatste gemeentekiezingeu. Ziet ht be drog, de omkooperij, den dwang op bet kie zerskorps, de veroordeelingen die 12 propa gandisten hebben getroffen en in wezenlijkheid vallen op de bezon-lerste leiders van de kliek. Ziet, den gemeenteraad gesproten uit deze kieziugen in eenen toestand zonder voorgaande in ons land, die sinds lang zijn ontslag moest genomen hebben voor de wuardigüeid en de eer van ons bestnur. Men zegge ons of de medewerking van pries ters aan zulke verlagende zegepralen van aard is om den Godsdieust te verheffen. Denkt men ilat het hem voordeelig is dat zijne die naars zich mengen in dergelijke loensche avon turen. Wij hopen dat de geestelijken eindelijk zullen begrijpen, dat zij op eeneu gevaarlijken weg zijn en dat de ondersteuning welke sommigen vaD hen inde politiek genieten,eindigen zal met nadeel te berokkenen aan hun karakter, zoo wel als aan de heilige zaken welke zij gelast zijn te verdedigen. Als de straatbengel een schoothondje een verraderlijken schop geeft onder den staart en het diertje huilend en jan kend wegstuift, ajie a-jie üajie!!, grinnikt de kleine sater en roept spot tend Ge moet niet bedanken Azor, 't is geren gedaan. Die bengel heelt geen geweten. Het geweten is den mensch ingebo ren doch het is meer ontwikkeld, het is levendiger bij de meer beschaafde wat niet belet, dat er tusschen de beschaaf de menschen lieden zijn, bij wien bet geweten, door eerzucht, geldzucht, dronkenschap en andere ondeugden gansch in den doofpot geraakt. Een eerlijk man zal wroeging van 't geweten hebben over elke daad, die den toets der rechtvaardigheid niet kan doorstaan, 't zij die daad de politiek of het privaat leven betreft. Eene inwendi ge stem zal hem zeggen Gij doet slecht gij doet slecht hij zal die stem aanhooren, hij zal zijn misslag herstel len indien hij wezenlijk eerlijk is. Wanneer een volk echter verdwaalt, wanneer zelfs zijne leiders in publieke aangelegenheden volstrekt bewijs geven van gewetenloosheid is dat volk op den weg der reactie,op de baan van zedelijk en verstandelijk verval. Want men vergete niet het geweten verstompen ten aanzien en bij wete van iedereen de consiencie verdooven door schaamteloos politiek bedrog en omkoo perij het goede zaad versmachten in de harten der menigte, door om reden welke van iedereen geraden wordeu, publiek te verloochenen wat men vroe ger aanbad, te verachten wat men i vroeger vereerde, met modder te wer- I pen wat men vroeger liet ozend om helsde men vergete niet dat zulke da den het peil der openbare zedelijkheid doen 'i len, en eenen 1 er .>rf>-lijken in vloed hebben up de levendigheid van 't geweten in private omstandigh den werk, handel, nijverheid. Wel zeggen de eeuvoudige men schen, als men ziet wat zij doen hoe zij liet aanleggen om macht en aanzien en plaatsen te bekomen, waarom zouden wij dan zoo nauw moeten kijken om ons dit of dat profijtje aan te schaffen ten koste van den gebuur, of den klant, of den patroon Want over 't algemeen maakt het volk geen onderscheid tus schen oneerlijk in politiek of oneerlijk in handel en het volk heeft gelijk. Een politieke bedrieger is en blijft een bedrieger en zijne verooordeeling moest dubbel onteerend zijn, eerstens, ten aanzien van 't beJrog dat hij pleeg de, tweedens ten aanzien der uitge strektheid van zijn vergrijp, dat immer driedubbel uitwerksel heeft a) recht streeks op het onderwerp van 't bedrog, b) tegen de partij welke bedrogen wordt c) tegen de gemeenschap, die ten gevolge van 't bedrog niet zelden aan gansch onbevoegden onderworpen blijft. In ons land is het zedelijk peil sedert eenige jaren fel aan het dalen, omdat de wetten door hunne belachelijke inwik keling als 't ware tot voetzuil dienen van de politieke oneerlijkheid, b. v. de kieswetten, het meervoudig stem recht enz. en omdat door den gang dien de zaken nemen de judassenj als een© engelachtige deugd wordt gehuldigd. Ze worden legioen, de kerels, dia hun geweten tot opneemvod hebben verwrongen en er nu dit dan dat mede opdweilen tot het volkomen versleten geraakt en bij den eenen of anderen koopman van lompen en beenen terecht komt. Juist dezen zijn het die zich het meest op hun geweten beroepen, en het klinkt gedurig Mijn geweten is zuiver (blanco), mijn geweten is gerust, (lijk een doodpaard) mijn geweten zwijgt, (sedert lang zegt het niets meer) mijn geweten verwijt me niets, (natuurlijk) mijn geweten patati en mijn geweten patata. Zij hebben het geweten zooveel gebruikt, dat het geheel dood is en een kreng is geworden. De meest gewetenlooze kerels voelen daardoor alleen de behoefte om gedurig van hun geweten te spreken gelijk de gekende leugenaars gedurig zweren, dat ze de waarheid zeggen en de groot ste bedriegers gedurig boffen op hunne eerlijkheid en deftigheid. Maar al dat volkje is gekend en me nig braat en ordentelijk mensch gaat er voor uit den weg uit vreeze zich aan 't geweten, of de waarheid en den eer lijken handel dier tandentrekkers te bevlekken. Dat kunnen wij niet. Het is onzen plicht de kwalen der samenleving te be strijden, de besmetting er uit roeien en de vuiligheid al is ze soms walgelijk in den puoiiekeu mestput der verachting te smijten. De Hnisremedie. Do gal verdrijvende Pillen Depratere zijn oen wonderbaar geneesmiddel tegen alle onge- 1 steldhedeu van lever eu maar, zij hebben een j afvoer mde en eetlust verwekkende kracht die I zonder weerga is, zij zijn eene huisremedie zonder gelijke, zij zijn het behoedmiddel te gen de inweudige ziekten. OPGEPAST. Dat u de pillen Depratere en geene andere egeven worden. Overal 1,50 de doos Alg. dépot Aph. Depratere, Oostende. A

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 1