Gedenkt de arme Eerste Communiekanten. 1'2de Jaar. Nummer 9 LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs J 4 fr B0 vow bultan j vorop betaalbaar Prns der Annoncen per drukregel. De Oorlog. Priesters van den Nieuwen tijd Dompers-Onderwijs. 4 fr. voor de stad PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen j-,.!,.....»! 11 ijo ui,. n....u uu Reklamen 75 centiemen r Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, <52, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. nee metu. AALST, 27 FEBRUARI. In een ander artikel, hebben we de kranige houding van het Grieksche volk geroemd en toegejuicht. De oorlog tegen de afzichtelijke Zieke Man, Ab- dul-Hamid, is nog niet verklaard, en toch zijn de vijandelijkheden begonnen. Grieksche troepen zijn op Creta ont scheept en maken aanstalten om het eiland te bemeesteren. Nog altijd weten, de diplomaten niet wat doen, en waar lijk, dat is nog het beste wat ze verrich ten kunnen. Als de diplomaten stil blijven is alles in orde, de Grieken zul len de beys en muftis der halve maan het stof uit hunne flodderbroeken klop pen, dat het een aard heeft, en we zul len roepen bravo bravo De Mogendheden onderhandelen, en wat ze voorstellen, strekt weeral de diplomatie niet tot eer. De eene dringt aan opdat er maatregelen, krachtige maatregelen genomen worden om de muzulmannen te beschermen. Ge hebt wel gelezen niet waar om de muzul mannen te beschermen nadat duizen den en duizenden Christenen vermoord werden, zonder dat iets ernstigs ge daan werd om het te beletten, gaat men de muzulmannen beschermen. Oostenrijk vindt geraadzamer Grie kenland tot de rede te brengen, Creta te blokeeren en door hongersnood te dwingen. Want zegt de Temps van Pa rijs, uit de houding van Griekenland kan een Algemeene Oorlog voortspruiten en wij Franschen weten wat zulks kost, de davering van 1870-71 hangt nog in ons ribben. We zijn vijand van allen oorlog, doch de beteugeling van het barbaarsch Tur kije is geen oorlog, het is eene tuchti ging, gerechtvaardigd door de immer vermenigvuldigde gruwelen. Zinneloo- zen en misdadigers sluit men op razen- den worden geketend. Het wordt tijd, dat de Turken naar hunne steppen wor den teruggesleurd. Indien al de kunst der diplomatie niet bij machte is om een Europeeschen oor log 'Tvermijden ter oorzake van het bezit van Constantinopel of den Bosfoor of de Dardanellen, is ze eens te meer onwaardig. Wat er in deze zaak noodig is, zijn gee- ne diplomaten maar rechters, geen oor log, maar een wereldtribunaal, geene inpalming van grond, maar de vorming eener confederatie van de Vereenigde Staten van Oost-Europa. Dat de Mogendheden in plaats van den voet dwars te zetten aan de Grieken een handje toesteken, om er algauw een einde aan te stellen en dan in vrede een nieuwe staat stichten, dat ware een werk van beschaving en vooruitgang. Maar k achtige maatregelen nemen om de Nhzulmannen, de moordenaars te besche men, dat is schandelijk, dat is tergend, dat is laf. Dat is eene aan moediging voor den dwingenland, die zijn vadsig korpus op den troon van Stamboul uitstrekt en hatschich rookt bij 't vernemen van 't bloedvergieten in Armenië en Creta. Het kanon der Grieken buldert tegen hem. Ik wou, dat ik het tot hier hooren kon, het zou mijn hart verkwikken. De mogendheden hebben het kamp der opstandelingen te Canea doen bombar deeren. Verscheidene Europeanen wer den gedood. Dat is eene schande en eene lafheid te meer. We wenschen dat Griekenland zijne rechten handhave en aan de groo- te Mogendheden eene les geve die ze verdienen. Leve Griekenland. Langzamerhand wordt het groot publiek me^ de strekking der priesters van den nieuwen tijd bekend. De beweging welke meer en meer veld wint heeft haren oorsprong genomen in de Vereenigde Staten van Amerika, waar Kerk voogden van groot gezag, denkbeelden hebben vooruitgezet, die de bonzen van het verlam mend en achteruitkruipend klerikalism met angst en afschrik hebben vervuld. De stellingen van die nieuwe priesters kan men tot drie hoofdpunten terugbrengen door de werken, schriften, en voordrachten van Monseigneur Ireland, Keau en priester, Char- bonnel ontwikkeld 1° Er is niet een godsdienst maar de godsdienst. 2° Men moet verdraag zaam zijn. 3° De priester hoeft in wereldlijke zaken de richting niet te volgen der geestelijke overheden, de wereldlijke moet het ordewoord der priesters niet afwachten. Vruchteloos heeft het Hof van Rome daar tegeu ingewerkt, vruchteloos middelen gezocht om de nieuwe strekking in heuren loop te stui ten. Niets heeft gebaat. Wellicht omdat onder de dignitarissen van het Pauselijk hof ook reeds mannen zijn, de nieuwe denkbeelden toege daan en wier invloed overwegend wordt. Van de 1500 millioen bewoners der aarde zijn er ongeveer 200 millioen christenen protes tanten, vrijdenkers en schismatiekea inbegre pen. Het is immers dan ook te dwaas te blijven beweren, dat de 1300 millioen anderen voor eeuwig verdoemd zijn, omdat zij buiten het christen geloof leven en sterven. Priester Charbonnel ijverde voor het bijeen roepen van een Congres der Godsdiensten te Parijs. Bisschoppen dwarsboomen hem en ma ken het verwezenlijken van het plan onmoge lijk. De oude, stroeve kerkvoogden zullen te vergeefs hunnen scepter zwaaien zegt pries ter Charbonnel de tijd der bewinglooze doode princiepen is voorbij in alles moet er vooruit gang zijn. In talrijke schriften wordt de dompersgeest der oude klerikalen en der schijnheilige bladen medoogenloos beknibbeld, bespot en afge- zweept. De godsdienstige werken, de allemans- gerieven, de Kransen en ander rommelzoo vol dweepzieke verhalen van ongelooflijke wonde- ren, mirakelen enz. worden meesterlijk afge schilderd, gehekeld, afgekeurd en bij 't oud ijzer geworpen. De godsdienst tot bijgeloof verwrongen en ge heel besloten in uiterlijk betoon, in uiterlijke afbeelding, wordt tegenover eenen godsdienst geplaatst waarvan de princiepen in den geest dringen en de ziel verheffen, in stede van het verstand te verstompen en de ziel in te kriin- pon tot lijdelijk niets-doen, niet-deuken, niet- redeneeren. De priesters van den nieuwen tijd toonen eene onafhankelijkheid, die ons verrast, daar we dit van priesters niet gewoou zijn. Een Congres voorstellen van Godsdiensten, waar katholieke priesters, met Boedhisten, Mahome- tanen, Grieken, protestanten enz. zouden ver broederen om onder elkaar te bespreken, welke de rol van den godsdienst zijn kan of zijn moet in de samenleving wel ware drie eeuwen ge noeg geweest om iemand te doen in den ban slaan en op den brandstapel voor zijne verme telheid te doen boeten. Bij vele personen bederft het bloed en lijden aan huiduitslag, puisten, en jeuking, enz. daarom is bet goed onze lezers te herinne ren dat de buikzuiverende pil van Dokter Wal- tbéry, heteenigste middel is welk ia weinige dagen radikaal de bederving van het bloed Oh de huidziekten geneest. Geleerde Bollen. De atmosfeer der school moet Chris ten zijn n Denderbode schrijft die woor den toe eerst aan Jules Simon, dan aan Guizot, en als wij hem zulks doen op merken, bazuint hij rond de geleerde bollen van Dendergalm weten niet dab Guizot protestant was. Hij schamoteert Jules Simon weg en hij zegeviert, lijk een kliekman in de saucissenkiezing. Wel moge het hem bekomen. Hij zelve weet niet van wien de aangehaalde woorden zijn. De atmosfeer der school moet Chris ten zijn n. Is het om die woorden van een protestant in praktijk te stellen, dat men in de scholen van Aalst, nu het zielsverheffend liedekeu leert De ware dompers (bis) De ware dompers zijn bijeen. O dan begrijpen wij, waarom Den derbode, aan de atmosfeer van de school kleeft als een vlieg aan een siroopstokje. Vakmannen. Als de kribbelaar, die in Denderbode dat vraagpunt der scholen behandelt, een vakman is, een katholiek vakman, is het vak bij de dompers verre ge- schupt. Heel ernstig schrijft hij Den dergalm acht een onzijdig onderwijs mo gelijk. Dit bewijst dat hij geen vakman is. VaD de onzijdige scholen door de ka tholieke priesters van Noord-Amerika aangeprezen en goedgekeurd rept hij geen woord. Zouden die katholieke priesters min bevoegd zijn dan de vak man die zijn heilig proza in Denderbode zet De onzijdige scholen zouden broeines ten zijn van socialisten, zegt Denderbo de, hij bewijst daar niets van, maar be roept zich op bet advies van citoyen Anseele> We wisten nog niet, dat Ansee- le's bevoegheid in zake van onderwijs door iemand voor afdoende werd geacht maar vermits voor den vakman Anseele als autoriteit geldt en zijne meening meer waarde heeft dan de meening van duizenden priesters en bisschoppen, is het pleit beslist. Politieke Scholen. Wat Denderbode wil, dat zijn politieke scholen, scholen waar men de kinderen, de overtuiging van anderen leert kren ken, scholen waar men de kinderen, af keer inboezemt voor andersdenkende, scholen waarin men tot de kinderen zegt gij zijt de goeden, de anderen zijn slechten, gaat er niet mede om 't zijn geuzen't zijn liberalen, scholen waarin men de kinderen leert zingen De ware dompers (bis) De ware dompers zijn bijeen. Wat wij willen zijn scholen, waarin kinderen van katholieken, liberalen en demokrat en kunnen gaan, waar zij el kander zullen leeren liefhebben in plaats van reedB van hunne prilste jeugd elkander als vijanden te verafschuwen, waar de priesters het godsdienst onder richt en de onderwijzer het wetenschap pelijk onderwijs zou geven, waar nie- •mands overtuiging zou gekrenkt wor- d'en^ door beestige gezangen, die men ill sommige scholen laat huilen. De Meester De school is wat de meester is, zegt Denderbode. Dat is waar en als we een rondkijkje doen en de katholieks meesters een voor een in oogenschoaw nemen schudden we droevig het hoofd en denken Arm Vlaanderen, aan welke kerels heeft men het volksonderwijs ia uwe gouwen toevertrouwd. Meesters die zich als gekken op straat aanstellen meesters die in hun examen mislukten en door de tusschen- komst van M. Woeste toch een diploma kregen, meesters die door hunne leer lingen worden buiten gezet, meesters, wier onbekwaamheid van eenieder ge kend is, meesters die nog hun kort broeksken aanhebben, meesters dio slechter betaald worden als onze mest- vagers meesters die om zekere reden door jonge boeren in den modder wor den gesleept meesters, die om zekere andere redenen met de gendarmen een eitje te pellen hadden enz. enz. ziedaar de onderwijzers naar het hart van Den derbode, ziedaar de mannen, die voor de opvoeding van het volkskind moeten zorgen. De Godsdienst. Indien de Godsdienst zoo noodig is waarom sluit Denderbode zich bij ons niet aan om te vragen, dat het gods dienstonderwijs, door de priesters gege ven worde. Dezen hebben tijd genoeg en zijn voorzeker meer bevoegd, dan de wereldlijke leeraars. Nog een vraagsken. Waarbij komt het, dat in geen land der wereld zoo veel bandieten, moordenaars en anar chisten gevonden worden als in Spanje, dat nochtans het godsdienstigste en ka- tholiekste land is der wereld Z' hebben gelijk. Denderbode zegt, dat de vrije onder wijzers gelijk hebben, hunne vrije scho len te ontloopen en naar de officieele te hunkeren, aangezien de officieele onder wijzers meer stoffelijke voordeelen ge nieten. Dit bewijst hetgeen we zoo dik wijls schreven le Dat de vrije onderwijzers en onder wijzeressen archi-slecht betaald worden, 2" Dat al het geblaf der dompersbla den tegen de officieele scholen niets be- teekent ofwel. 3e Dat de katholieke meesters ellen dige kleppers zijn die hunne vrijheid, hunne overtuiging en den strijd tegen het officieel onderwijs verzaken voor eenig stoffelijk voordeel. 4* Dat het benoemen van dergelijke kwasten de waarde van het volksonder wijs meer en meer doet dalen. Evenredige Vertegenwoordiging, Den 23 December 1896 heeft de Belgischs Bond voor de E. V. zijue algemeene vergade ring gehouden te Brussel onder het voorzitter schap van M. Beernaert, Staatsminister, Voor zitter van de Kamer der volksvertegenwoordi gers. De Bond heeft beslist in den loop van 1897 propagandameetingen te houden in de voor naamste steden van het land. Men weet reeds, dat in 1896 de heeren Heu se, Lorand, Magnette, Ilambursiu en Gillard een wetsontwerp hebben neergelegd, de invoe ring bepalende der E. V. in de provinciale- en wetgevende kiezingen en in de kiezingen der provinciale senatoren. Het is te hopen, dat de bespreking van het het voorstel in 't kort in de Kamers jfël vangen worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 1