DE STERKSTE WIL 1c2de Jaar. Nummer 18 Zondag 2 Mei 1807. Vooruitgang door 't Werk, Verplichte VERGADERING Leo Taxi! en zijne discipels. Propere Klerikalen. De school van M. Woeste. m LIBERAAL WEEKBLAD VOOR 4 fr. voor de stad Abonnementsprijs v^nrop betaalbaar 4 fr. 60 voor den buiten r PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantor van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank. per drukregel. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan bet blad gezonden wordt Ilandschxiften worden niet teiug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 1 MEI. Liberale Werkmanskring. Concordia AALST. Schoolstraat ALGEMEENE Zondag 2 Mei aanstaande ten 2 1/2 uren namiddag stipt. Deuren open ten 2 uren. De afwezige niet verontschuldigde Leden betalen 25 centiemen boet. ORDE VAN DEN DAG 1° Aanspraak van den Voorzitter Toestand der Maatschappij. Plichten der Leden. 2° Bespreking der aanstaande Reis. 3° Het Vlaainsch in de Belgische wetgeving. Verscheidene sprekers. We verzoeken de Leden dringend deze Vergadering bij te wonen. De Voorzitter. Gustaaf LEVEAU. Om onze Moeder de H. Kerk op stoopkens te trekken, om den H. Vaderden Paus twaalf jaren lang in de biezen te rollen, om het H. College der kardinalen, huisprelaten, bisschop pen, priesters, jesuieten, kwezelaars en ande re Woeste's met zooveel brio, als aapjes aan het cirktouwtje te drillen, benedicties, absolu te, aflaten en centen te outsjacheren, moet men meer dan gewone begaafdheden of liever knepen bezitten en vroeg wakker zijn. Dat kunststuk der schijnheiligheid,dat mees terwerk der veinzerij heeft Loe Taxil volvoerd. Leo Taxil, de heilige Leo Taxil is voortaan de patroon van al de apostaten, gewetensmar- chands, partij verraders en kazakkeerders. Leo Taxil, heeft aan de hoogvermogende katholie ke partij een duchtige, welverdiende les gege ven. De katholieken vergeten te veel wat er ge zegd wordt Wie verraden heeft zal nog ver raden. Al wie bij hen komt wordt met open ar men ontvangen en bij 't klerikale leger inge lijfd, hoe snooder zijne verraderij is met hoe m.;er titels en plechtigheid hij wordt ontvangen. Men denke niet, dat wij het gedrag van Leo Taxil goedkeuren. In zijne voordracht te Pa rijs voor kerkvoogden, priesters en een verder talrijk publiek gehouden, verhaalde hij van naaldeken tot draadje, hoe hij de Roomsch ka tholieke Kerk in de doekskeus had gewonden TWAALFDE KAPITTEL (21" Vervolg). De heer Cadwal vatte dien zin en 't was bij na bedroefd dat hij zijne pleegdochter bezag. Met zulke dingen lacht men niet. Alice zegde hij zeer ernstig. Gij weet dat ik er mijn hert op gesteld had... «Uw hert, onkel-lief Ik begr ijp doch laat mij de vraag toe waarop U en Edmond Greville tot een gelukkig paar door den priester vereenigd te zien wor den zegde hij met eenen zucht. Neen, onkel antwoordde zij alzoo denk ik niet. Waar gij altijd uw hert op gezet hebt, dat is op het verzekeren van mijn geluk door alle middels die gij ter uwer beschikking hebt, en dat zoo wel voor het tegenwoordige als voor het toekomende, zoowel naar de ziel als naar het lichaam. Is dat niet zoo Zijn gelaat verzachtte. Hij weersprak haar niet, maar bezag haar vragend, alsof hij iets meer vernemen wilde. Zij las die vraag, dat verlangen in zijne 00- gen. «Ja, ODkel-lief, en dat geluk hebt gij mij verzekerd. Gij weet het niet gij vergeet het in uwe goedheid wat gij voor mij gedaan hebt maar ik weet het. Wat gij voor mij gedaan hebt. Meer dan een vader voor zijn eigen, voor zijn en bedrogen met zijne verzonnen onthullingen over de francmassons, en de duivelsmeerlappe- rijen van de ingebeelde Miss Diana. Hij las er brieven, die hij van kardinalen en bisschoppen ontving voor hem zeiven en voor de fameuze miss Diana, en voegde er tot slot bij dat hij al tijd een kluchtigaard is geweest en nooit an ders heeft gedaan, dan zulke grappen uitge voerd. Die kluchtige Leo Taxil, is eenvoudig weg een gemeeue kerel, en zijne grappen schanda lige laagheden, die door de priesters werden geslikt. Gesteund door de schriften van den ge wezen vrijmetselaar Leo Taxil, waarin hij zoo gezegd de gruwelen der vrijmetselaars ont sluierde vielen de klerikalen als gieren op deftige liberale burgers, M. Woeste, in de Re vue Générale, hechtte geloof aan de zwaDserij- en van den Judas en maakte van do gelegen heid gebruik om een alomgeacht man, Goblet d'Alviella, te lijve te gaan. Nu reppen al die klerikale dompersbladen geen woordje meer van Leo Taxil, de patroon der kazakkeerders, die geld sloeg op den rug van kwezels, duivels en boeleersters, die getroeteld werd door ai de hoogere geestelijkheid, en met zegeningen beladen door Zijne Heiligheid Leo XIIL Al wie apostaat is, wordt bij de klerikalen als een booger wezen ontvangen. De innerlijke waarde van den man, de drijfveer zijner han delwijze, het verachtelijke van zijne daad, de oprechtheid in zijn aoen, niets, niets, dienen ze te weten. Hij is een verrader, dat is voldoen de om in gratie te komen van het schijngod- vruchtig volk. Is het dan een schelmstuk van opinie te ver anderen ?Neen, 0, zeker neen, groote mannen hebben ten gevolge van studie eu overweging hunne overtuiging in zake van Godsdienst en Politiek gewijzigd en zulks is noodzakelijk an- deis zou ons deuken eD strijden doelloos zijn en nutteloos worden. Doch de overlooperij volgeDs bet evangelie van Leo Taxil heeft daar mede niet de minste betrekking. Al degenen, welke we thaDS zoo kruipend en zich zeiven verlagend naar het klerikale kamp zien over waaien, zijn kerels zonder opinie mannen die hunne overtuiging meedragen in hunnen porte- monnaie mannen, die van hun geweten een voetwisch maken en geen andere weg tot eere- posten of winstgevende plaatsjes kennen, dan de baan der verloochening, welke tot zedelijk verval en tot zielelaagheid voert. Vrienden, lezers van Dender galm, gij kent allen dergelijke rekels. Zij werden door libera len uit het niet getrokken, vooruitgestuwd, met weldaden beladen, ze zijn aan liberalen alles te danken ze behoorden tot de voorvechters der liberale partij, ze waren overal de eersten en de laatsten, niet zelden moest men hunnen ijver intoomen. Doch zie, plotseling is dat alles gekeerd, overtuiging, geweten, liberalism alles eigen eenig kind meer nog, meer dan ik zeg gen kan, en dat sedert ik, een hulpeloos klein ding, aan uwe zorg werd toevertrouwd tot op dezen stond... Ik heb nog nooit verdriet, noch kommer gekend. Ik kan niet denken dat er een zonniger en gelukkiger leveD zijn kan dau het mijne geweest is... Alleenlijk, gij hebt iets ge daan, onkel-lief, iets waarop gi) met gerekend had.t Gij hebt mij zoodanig verwend, dat het mij onmogelijk voorkomt ooit iemand te zullen kunnen vinden, iemand wiens band ik als de band van echtgenoot zou willen aannemen. De oude heer was bewogen zijne oogen waterden. Wat wilt gij zeggen vroeg hij. Niets meer dan ik zeg antwoordde zij Gij zijt zoo lang mijn ideaal, mijn alles ge weest, mijn beeld van alles wat edel grootmoe dig en ridderlijk is, dat ten ware ik uws ge lijke vond het mij onmogelijk zal zijn aan trouwen te denken... En Onze Lieve Heer beware mij ervoor u ijdel te maken en alhoewel ik altijd mijn best heb gedaan om u niet te zeggen hoe volmaakt gij mij schijnt te zijn, toch kan ik het u niet langer verzwijgen ik vrees dat er zeer weinig menschen gelijk gij in de wereld kunnen gevonden worden. Ér zijn mannen, natuurlijk, die er zeer goed uitzien maar zij winnen er niet bij als men nader met hen kennis maakt. Hen wat beter gezien, wat dieper gekend, men vindt hen onvoldoende, en vooral hunne ziel beantwoordt niet aan de ui terlijke gayen... Bij u is het juist omgekeerd. Ik wil niet zeggen dat gij geheel zonder gebre ken zijt iedere mensch heeft ej maar is naar de maan, en, dag menheer do kwast trekt met pak en zak naar de kliek. We spreken van dergelijke jannen niet omdat zij ons belang inboezemen, hunne waar de is te gering, dan dat we hen een blik zouden wijden, maar we willen aautoonen hoe het le ger der kliek, der zoogzegde partij der orde en deftigheid wordt samengeraapt. Leo Taxil ware een heilige geworden indien hij de klucht hadde volgehouden of liever indien zijn ver raad hem iü de laatste tijden zooveel duiten hadde opgebracht als in 't begin. Ja, het klerikale leger is groot in getal, doch dergelijke grootheid is niet te benijden. Als mende elementen ervan in oogenscbouw neemt boezemt het afkeer in. Het klerikale leger is, ja, groot, maar het is ook rot. Zeker zijn er vele katholieken die de aposta ten den rug ke- ren, en hunne aanvaarding met heftigheid verwerpen, doch de grootmeesters der kliek dringen aan «'t Is toch een voor ons gewonnen en voor beu verloren zeggen ze. In die woorden ligt de heele zedelijkheid der klerikale partij besloten. Het doel wettigt de middelen en de werktuigen. Welaan hetzij zoo. De klerikalen zullen in hunne rangen opnemen al wat door handelwijze en doening in het uitschot der meer ontwikkel de lieden vervalt, maar daarin zelve ligt beuren val in de toekomst, ze zal verstikt worden door de klauwen dergenen, die ze nu verteedert. In onze stad, even a's elders en mogelijks nog meer, heeft Leo Taxil eene menigte disci- pols, die het wellicht niet zooverre hebben ge dreven omdat de geestesmiddelen hen ontbra ken. Indien Leo nogmaals zijne bekeering wil beproeven, indien hij nogmaals penitentie moest doen, dan zeker zoude hij heilig worden verklaard en in de groote Kerk van Aalst zijn Altaar'hebben. Telken dage zou men dan voor het beeld van den H. Taxil eene heele theorie overloopers zien zitteu, als om strijd zich godvruchtig toonend, knielend, meesmuilend, met de armen opeu zittend en prevelend heilige Leo Taxil, pa troon der windhaneu, bid voor ons. Maar dat de klerikalen het nimmer uit het geheugen verliezen (zij die de geschiedenis der Christenheid kennen)Die verraadt zal nog verraden, en zonder verrader zoude het Ver lossingswerk der meuschheid nooit voltrokken zijn geworden. We lezen in 't Land van Aelst van Zondag 25 April, hoe twee Aalstersche kliekmannen, niet bij name aangeduid, maar volkomen goed van iedereen ge kend, zich veroorloofd hebben herhaal delijk en met bedoeling voor priester Daens op den grond te spuwen. en hier legde Alice haar hoofd op zijnen schou der als iemand, gelijk ik, twintig jaar met u geleefd heeft en u grondig heeft leeren kennen dan zou het waarlijk te verwonderen zijn in dien er iets dien iemand zou kuuneu doen be sluiten u ooit te verlaten... Onkel-lief, «zoo weende zij op eens verveel ik u zoo zeer, dat gij geerne zoudt hebben dat ik trouw om van mij verlost te zijn Hij sloeg zijne armen rond haren leest en drukte haar tegen zijne borst. Neen, neen zoo weende hij neen, mijn lieveling, dat weet gij zoo wel als ik... Het is gedeeltelijk de vrees u te verliezen die mij deed verlangen u met Edmond vereenigd te zien want indien gij de vrouw van Edmond waart, dan zoudt gij nooit mij noch March- wood verlaten. Het zou een middel zijn om u altijd altijd bij mij te houden. En indien ik altijd bij u bleve zonder Ed mond, ware dat ook niet goed Ja... maar ik gevoel mij daar niet zeker van. Den een af anderen dag zoudt gij kunnen veranderen, trouwen en mij laten zitten. Nooit 1 Ik beloof u dat nooit te doen ant woordde Alice, hem strak in de oogen ziende met eenen blik vol liefde en openhertigheid. Ik beloof u, nooit te zullen trouwen, zonder uwe vrije en volle toestemming, en u nooit al leen te zullen laten noch np noch in uwen hoo gen ouderdom. Kan dit u niet gerust en te vre den stellen Mijn lief kindantwoordde hij feeder. Dan, na eene poos voegde hij erbij —r Maar Aljoe, hebt gij uiets r njetsi over Dit nieuw stelsel van propaganda, deze nieuwe manier van uiting zijner opinie, door de twee kliekjannen inge huldigd is ontleend aan zeker slag vau dieren lama's geheeten. De bezoekers van don Antwerpschen Beestenhof heb ben dikwijls tot hun nadeel ondervon den dat men zulke dieren niet van te dichtbij moet bezien. Zijn dit de zeden, welke zekere Be houders rekenen bij den politieken strijd in te voeren Zijn ze voornemens spuw- sel eu rochels neer te werpen voor de voeten van allen, die denkbeelden ver dedigen, welke met de hunne niet stroo- keu O, aan wat al walgelijkbeden zul len wij liberalen, meer nog dan d© demokrateu niet blootgesteld zijn Wanneer de klerikale individus zich. tot zulke smadelijke lapperijen hebben verlaagd, is het nutteloos met hen over kwestie van betamelijkheid of' welle vendheid te redetwisten. Het passendsta argument tegen zulke krawatten is een striemende kaakslag, waarna men hen met den neus in hunne vuiligheid zon wrijven, gelijk men zulks doet met slecht opgebrachte honden, in afwach ting dat de Justicie dit soort van smaad treile, (volkomen door de strafwetten voorzien), en aan de beledigers de straf fen toepasse welke dergelijke beesten manieren verdienen. In zijn nummer van 18 April herhaalt Den- derbode voor de 37' maal zijn zelfde zaagskea over de onderwijskwestieHet verplicht on derwijs zou geene voldoende waarborg zijn voor den katholieken huisvader. In de Kaïner der Volksvertegenwoordigers heeft de groene Paus eene redevoering uitge sproken waarin hij er op zwetste, dat de gods dienst thans als verplicht vak op al de pro gramma's staat en hij de hoop uitdrukt, dat het godsdienstonderwijs nog meer zal uitge breid worden. We deelen teenemaal de zienswijze van M. Woeste. Het godsdienstonderwijs moet uit gebreid worden, bezonderlijk in de volksscho len. Thans hebben de kinaeren b. v. 5 uren klasse, waarvan 10 minuten besteed worden om te bidden, drie kwaartuurs om den catechis mus van buiten te leeren, een kwartier Heilige Geschiedenis, een wekelijksch bezoek van don pastoor. voor Edmond, niet na zoo lange jaren Ik heb u gadegeslagen, en... ik dacht dat zal wel ko men. Het zou nooit gekomen zijn. Wij zien el kander wel geerne, Edmond en ik maar niet indien zin. Het is hetzelfde met ons beide, wij verstaan elkaar even goed. Gij hebt mij dit nooit gezeid. Neen ik dacht dat gij het niet zoudt willen gelooven, maar ik hoopte dat gij het mettertijd zelf zoudt bemerken. Eu nu, onkel, zeg mij eens rechtuit en zij deed eene schrede achter uit en bezag hem met iets sohalksch in hare schoone oogen denkt gij dat Edmond goed genoeg voor mij zou zijn Neen, ik denk het niet zegde hij rap. En zij, even rap, legde hare hand op zijne lip pen om hem het voortspreken te beletten. Daar dat is genoeg riep zijGij hebt u zeiven het recht benomen nog een enkel woord te zeggeD om u te beklagen. Gij denkt hem Diet goed genoeg voor mij - het is ten ge volge onmogelijk dat gij zoudt wenschen dat ik zijne vrouw wierde 1 Én nu wij het eens zyn. kunnen wij eraan denken andere mensoben ge lukkig te maken. B Welke andere mensoben Wel, Edmond en Violetta antwoordde zij, een verrast geziohtje zettende. Wij moe ten al onzen invloed op vader Greville uitoefe nen om hem in hun huwelijk te doeu toestem men en indien het noodig is hem met Edmond en Vioietta te verzoenen, b (Wordt voortgeacf). O O

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 1