Heer Onderpastoor PONNET 1 l'ide Jaar. Nummer 22 Zondag 30 Mei 1897. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Aalst 29 Mei 1897. Hulde aan den Zeer Eerwaarden, Zeer zachtmoediger), Zeer vredelievenden De Kerk is Een. Godsdienst en Socialism. Dubbele kieshokjes. Abonnementsprijs 4 fr. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Prijs der Annoncen per drukregel. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. Bestuurder sedert tien jaar van den politieken Kliekwerkmanskring van Aalst. We zouden aan onze zending te kort komen indien wij op onze beurt geene hulde brachten aan dezen man Gods, aan den gezalfde des Heeren, wiens hoofd omlijst met een stralenkrans van licht en glorie, vrede en liefde ademt overal waar hij komt, te rekenen van zijne buurt tot iu het verste hoekje van 't ajuiuen- land. We zouden onzeu plicht niet vervullen indien we den loftrompet niet opstaken en de tonen niet schallen deden nevens de strijdklaroenen van Moorsel en Herdersem, indien wij onze vreugdegeroepen niet voegden bij de afgekochte en betaalde toejuichingen der armen van geest, die den kloeken, struischen, krach- tigen en moedigen zielenherder, zonder te weten waarom, kwamen vieren. De zeer eerwaarde, zeer zachtmoedige, zeer vredelievende heer onderpastoor PONNET is door al de hemelsche gaven, waarmede hij naar ziel en lichaam is bedeeld, tot groote dingen geroepen, eenmaal zal hij den bisschopsstaf zwaaien, ja, eenmaal zal de pauselijke tiare pxajken opzijn hoofd, dat van zedigheid en engelachtige goedigheid schittert. In heel de wereld zijn geene twee priesters als hij. Hij is de schrik der scheur makers, de schrik der Turken, de schrik der zondaars, de schrik der Daensisten. Hij alleen is goe f voor een heel leger demokraten en de rapenvelden van Vlierzele en Ottergem kunnen van zijnen heldenmoed getuigenis geven. Sedert tien jaren drilt hij de werklieden van den katholieken tap, hij leidt en kneedt ze naar zijn beeld en ze zijn er fier over. Trotsch op hunne onderwerping dragen ze op hunne hoed of muts eene kaart met het opschrift «Christene Slaven.» De zeer eerwaarde, zeer ootmoedige heer onderpastoor PONNET is niet alleen een teerdere zielenherder, hij is ook een kloeke slavendrijver. Als politiek man is de zeer eerwaarde, zeer nederige, zeer beminnelijke heer PONNET onbetaalbaar. Hij staat immer in de eerste rangen van de kloeke strijders, hij is de beschermer van de katholieke nieuwsbladen van Aalstdie de zedelijkste en properste artikeltjes schrijven, die men bedenken kan en wanneer hij te midden der kliekreepers als kapiteiu vooruitrukt onder het krijgshaftig gebral van Jan schitj er uit (ter) G'hebt al lang genoeg.... doen wij onze kleederen uit en we halen palmtakken en loover, strooien het voor zijne voeten en zeggen er mankeert hem nog slechts een ezel om aan den god- delijken Jesus te gelijken. Hulde hulde hulde aan den zeer eerwaarden, zeer nederigen heer PONNET. Zijne verdiensten zijn onschatbaar zijne vredelievendheid zonder palen. M. Woeste gaf hem de eereplaats aan zijne rechte zijde, dit was ten volle verdiend. Als priester heeft hij zijn weerga niet meer op ons tranendal. Door zijn woord en zijn voorbeeld dwingt hij eerbied af voor den Godsdienst, eerbied voor de priesters. Helaas, waarom zijn er onder hen judassen en pilatussen Hij brengt troost in de huisgezinnen, hij predikt vrede en eendracht onder al de menschen, hij is het heil der kranken, der armen en der ongelukkigen. Vrede, zegt hij, vrede aan de menschen die van goede wil zijn en ieder zijner woorden is als balsem voor de lijdende harten. Door den godsdienst brengt hij allen op het pad der deugd ferug. Wanneer hij het Allerheiligste draagt, gaat hij langs de woning zijner politieke tegenstrevers opdat de zegening van den Zaligmaker hen tot inkeer brenge. fluïde hulde hulde aan den zeer eerwaarden, zeer ootraoedigen, zeer vredelievende heer Onderpastoor PONNET. N. B. We doen dit huldebetoon niet om 1000 pistolees of tien tonnen bier en hesp te krijgen, neen, neen, we doen het gratis voor niet en hopen dat de zeer eerwaarde heer PONNET er ook meer waarde zal aan hechten dan aan de koster lijke betooging van zondag laatst. De Kerk is een omdat ze onder een hoofd staat en in alle stukken des geloofs maar eene leering vol«t, zoo leert de catechismus. De adellijke familien van Parijs hadden met een liefdadig doel een bazar ingericht waar allerlei waren en snuisterijen door hooggebo ren dametjes aan den man werden gebrac.it ten voordeele van den arme. De bazar schiet in brand, in een oogwenk is 't een vuurpoel, een hel waaruit ijselijke smartkreten van vrouwen en kinderen opstij gen, in een kwaartuurs tijd verloren meer dan honderd menschen daar het leven op de schroomlijkste wijze. De gansche wereld door vonden die smart kreten weerklanken werd er medelijdend ge sproken over de slachtoffers die zoo gruwzaam den dood vond in 't plegen van een liefdewerk. Een priester, befaamde prediker, 01 li vier genoemd, besteeg den stoel der waarheid en riep uit De oorlog van 1870 is eene straf geweest van God, de brand van dien bazar is eene verwittiging van Hem. Alle dagbladen hebben die onmenschelijke taal afgekeurd, zelfs de katholieke gazetten, slechts hier en daar een dweepziek papiertje heeft gewaagd de verdediging van dien 01 li- vier op zich te nemen. Aan een reporter van den Figaro zegde Ollivier, mijne woorden stroken met de leering der H. Kerk, al de goede katholieken zullen mij begrepen hebben. Verleden week, schandvlekte M. Brisson, in de Kamers de predikatie van Ollivier en priester Guéraud juichte den Voorzitter toe. Na de zitting zegde die priesterM. Brisson is wel wat hevig geweest, maar alle lieden, die het hart op de rechte plaats dragen moeten pro testeeren tegen de onwaardige taal van pries ter Ollivier en daarom heb ik M. Brisson toe gejuicht. Wat wordt er dan van de eenheid der Lee ring van de H. Kerk. Priester Ollivier zegt 'tis de Leering der H. Kerk en priester Gué raud antwoordt, 't is een onwaardige taal. Wat zullen we nog allemaal zien gebeuren een priester die een andere priester afkeurt en een republikein als Brisson toejuicht. O, schoo- ne eenheid. In Denderbode van 23 mei komt een artikel tje voor getiteld Oorzaak en gevolg. Daarin worden we voor lafaard, penlakei en dies meer uitgescholden omdat we beweerd hebben, dat de Godsdienst geen hinderpaal is tegen het So- cialismus. We vergeven hem zijne scheldwoorden, de kribbelaar heeft ongetwijfeld te veel gewandeld en danis zijn geest beneveld. In 't Walenland zegt de scribent waar het volk goddeloos is zijn socialisten gekozeu, in Vlaandren geen enkele. Ha ba jongen ge raaskalt, ge weet niet wat ge zegt 1 In het arrondissement Aalst het godsdienstigste van heel Belgie hebben de groene socialisten 20003 stemmen beko men, en de chef d:er groene socialisten (volgens u erger dan de roode) werd er met groote meerderheid gekozen. Ofwel ge liegt als ge de demokraten afschil dert als socialisten en dan is al uw gemeen ge- schrijvel tegen ben eeuvouiig boerenbedrog of wel ge zegt de waarheid en dan is 't bewezen dat de Godsdienst geen hinderpaal is tegen 't socialism. Verder zegt de scribent nog In de sfreken van Duitsehland waar het protestantism sterk is telt men veel socialistische stemmen.Welnu, al wie Nederlaud en Duitsehland bezocht heeft weten, dat de protestanten veel godsdienstiger zijn dan de katholieken dus is de Godsdienst daar ook geen hinderpaal geweest tegen 't so cialism. In Beieren, wauwelt hij nog, zijn er op 1000 inwoners 708 katholieken en 281 protes tanten en op 1000 stemmen behaalt de roode partij er slechts 163. De scribent vergeet te zeggen, dat de boe- ren-socialisten van Zuid- en Noord Beieren een verbond hebben gesloten en ondanks het gesmeek der priesters zich afgescheiden hebben van de oude katholieke partij. Die katholieke boerensocialisten vormen do overgroate meer derheid. Spanje is het katholiekste land der wereld, het is ook het onwetendste het meest verach- terde. Men telt er een onnoemelijk getal ban dieren en anarchisten. Hoor eens scribent, om met ernstige bewijs voeringen voor den dag te kunnen komen moet ge eerst vaarwel zeggen aan de wandeling en uwe gemeene woorden afloeren. Ge noemt ons lafaard, welnu we geven a de toelating onder al onze artikels den naam van een der reeds door u zoo dikwijls aangewezen redakteurs van Dendergalm te plaatsen en da gen u uit een deftig man te vinden, die uwe gemeene artikels onderteekenea durft of wil. We weten door welke schandelijke middelen van bedrog, dwang, orakooperij, braspartijen, slemperijen en dronkenmanstooneelen, de kle- rikalen in 1895 te Aalst de zegepraal behaal den met 37 stemmen meerderheid. Het beroepshof heeft die doenwijle veroor deeld en het klerikaal kiesbedrog geschand vlekt. Doch niet alles is geweten en zeker is het dat tot op het kiesbureel zelf, de dwang door de fanatieke coteriekreaturen op ongeluk kige en arme kiezers straffeloos werd uitge oefend, we zullen aanstonds bewijzen hoe. De dubbele kieshokjes zijn daarvoor aller best geschikt en m9n zou waarlijk zeggen, dat ze met het bezonder doel zijn gemaakt het bedrog bij middel van dwang ta vergemakke lijken. We zullen hier met een paar lijnen eeu dier dubbele kieshokjes afbeelden en verder uitleggen hoe de dompers te werk gingen. De stemming begon te negen uren en er had geene naamafroeping plaats. De kiezers gingen om hunne stembrieven naarmate ze toekwamen of hunne beurt kregen. Op zeker oogenblik verliet een heele stoet kiezers met trommel en vaandel voorop den Tap en begaf zich naar de verschillende bu- reelen. We bemerkten misschien tusschen hen vele werklieden, wier stemming te recht mocht mistrouwd worden door de dompers, doch neveus eiken twijfelaar stapte een rotsvaste klieker en deze was het, die moest zien of zij' nen man goed stemde. No jmen wij de twijfelaar Pier en zijn oppas ser Zebedeus. Als de stoet aan het bureel komt blijven ze allen dicht achter elkander staan zoodat niemand tusschen hen in het bureel kan komeD. Pier en Zebedeus gaan samen binnen geven hunne namen op en ontvangen hun stem brief. Pier gaat in het hokje np 1, Zebedeus in het hokje nr 2. In den tap heeft men aan Pier gewezen hoe hij voor de bokken kiezen moet, doch Zebe deus heeft hem gezegd Piei jongen ge zult in uw hoofd houden. Achter mij vouwt ge rap uwen brief toe en volgt me, daarmee is de plaat3 geruimd voor twee andere mannen. Ik behoef niet te bewijzen, dat niemand van het bu:eel daar iets van bemerken kon. Die truk moet wonderwel gelukt hebben want er waren kerels, die zonder eenige noodzakelijk heid, na reeds gekozen te hebbeu, wilden gaan zien in het hokje waar een werkman aan 't stemmen was. Zulks is zoo waar, dat in zeker bureel, de liberale getuige eeu dier kerels bij den kraag vatte juist toen hij achter een kiezer in het hokje wou gaan en het scheelde weinig of het liep op eene kloppartij uit. Wat dient er gedaan te worden De naamaf roeping ware eeu gedeeltelijk hulpmiddel, doch het afzonderen der hokjes in stede van dubbele zijn tot het voorkomen van alle soortgelijk be drog onontbeerlijk. Het is dan ook volstrekt noodig, dat door eene wet het veranderen der hokjes worde be volen, op dat bij de aanstaande kiezing, geen dwangbedrog nog mogelijk zij. Eksteroogen, likdoornen, wratten. De personen welke lijden aan eksteroogen zul len gelukkig zijn te vernemen dat zij ze dade lijk en zonder pijn kunnen genezen door de zalf van Dl Noél aan 1 fr. iu alle goede apo theken te verkrijgen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 1